Mooie tips. Ga ik allebei proberen. Dank je!quote:Op maandag 8 november 2021 20:23 schreef Dries4Ever het volgende:
Je overdrukventiel inpakken in een doorzichtig plastic boterhammenzakje, misschien 'lekt' hij daar wel als de druk oploopt als je verwarming heet is, dan 'lekt' hij het riool in en zie je het niet
cv instellen op een lagere temperatuur, bv 65 graden ipv 75, warmte zet uit (gat wordt groter), kans dat je dan minder lekkage hebt (je huis wordt wel wat trager warm, maar je bespaart ook weer gas)
Hoe bedoel je dat? De CV leidingen zitten op meerdere plekken in de muur ingemetseld (ook onder de granieten vloer bijvoorbeeld). Waar zouden we dan iets moeten zien? Sowieso is het best een groot netwerk van leidingen waarvan wij helaas niet overal weten waar ze lopen. Kan een lek "in de muur" niet gewoon in de spouw de grond indruppelen zeg maar? Het lek (als het advies van Dries4Ever niet tot iets leidt) is waarschijnlijk niet dermate groot dat het eruit spuit door de muur heen zeg maar.quote:Op maandag 8 november 2021 20:35 schreef halfway het volgende:
Als het goed is ligt de CV leiding in de muur in een mantelbuis voor of achter zou er dan water uit moeten komen.
Wat je zegt: ik los het probleem ook graag nu op voordat het erger wordt, maar er zijn al een paar richtingen gegeven in dit topic waar ik blij mee ben en ga proberen. Maar jouw verhaal (quote hierboven), je zegt "het was de verwarming". Wat bedoel je daarmee? Een radiator? Wat was er precies kapot? En was dat in 1x gebeurd?quote:Op maandag 8 november 2021 20:48 schreef marc0871 het volgende:
...
Toen ik de schuurdeur open deed, zag ik meteen een plas water staan en wist meteen waar het van was. De verwarming.
...
Een gescheurde leiding.quote:Op maandag 8 november 2021 20:54 schreef JeOma het volgende:
[..]
Wat je zegt: ik los het probleem ook graag nu op voordat het erger wordt, maar er zijn al een paar richtingen gegeven in dit topic waar ik blij mee ben en ga proberen. Maar jouw verhaal (quote hierboven), je zegt "het was de verwarming". Wat bedoel je daarmee? Een radiator? Wat was er precies kapot? En was dat in 1x gebeurd?
Heb je vloerverwarming toevallig in een deel van je huis?quote:Op maandag 8 november 2021 20:31 schreef JeOma het volgende:
[..]
Mooie tips. Ga ik allebei proberen. Dank je!
Op een electrisch stuk vloerverwarming in de badkamer na: nee. Alleen radiatoren en 1 convectorput.quote:Op maandag 8 november 2021 21:52 schreef Dries4Ever het volgende:
[..]
Heb je vloerverwarming toevallig in een deel van je huis?
Jou cv heeft als het goed is 2 rijen met aansluitingenquote:Op dinsdag 9 november 2021 10:39 schreef JeOma het volgende:
[..]
Op een electrisch stuk vloerverwarming in de badkamer na: nee. Alleen radiatoren en 1 convectorput.
Ondertussen heb ik trouwens jouw advies gevolgd (soort-van) en een bakje geplaatst onder het overdrukventiel. Daar zijn de afgelopen nacht en halve dag dat de cv weer aanstaat 3 druppels water in gevallen.
Echter, er zit nóg een afvoer op de CV-ketel die ook naar de afvoer gaat. Ik heb daar óók een bak onder gezet en daar zit dus na dezelfde nacht en halve dag wel een kwart liter water in gok ik. Mijn CV kennis is te beperkt, maar weet je (of iemand anders) ook waar die afvoer voor is? Is dat condens-water? Is dat hoe zo'n systeem hoort te werken? En als dat zo is: is het normaal dat het zoveel is? En als dat niet zo is: hoe komt dat?
Ook daar is het drukverlies denk ik te klein voor. Lekdetectiebedrijf kan (dus) ook niets doen met 0.5 bar per week. Helaas. Kans is flink aanwezig dat het lek onder de houten vloer zit (en daar kunnen we dus niet bij).quote:Op dinsdag 9 november 2021 12:36 schreef viccie het volgende:
Al eens een warmtebeeldcamera overwogen? Verwarming opstoken en dan zie je met een warmtebeeldcamera mooi alle leidingen in de muren en vloeren lopen. En bij de lekkage zie je een (grote) waaier van warmte omdat het warme water zich daar door de muur/vloer verspreid
Ja, dat klopt volgens mij, zo'n gecombineerde buis. Maar daarnaast zit een pijpje met een soort ding wat op een veiligheidsventiel lijkt. Ik ga er morgen even een foto van maken. Thanks again.quote:Op dinsdag 9 november 2021 11:14 schreef Dries4Ever het volgende:
[..]
Jou cv heeft als het goed is 2 rijen met aansluitingen
De achterste rij heeft 5 aansluitingen, van links naar rechts gezien
CV, Water, Gas, Water, CV
De voorste rij heeft 2 aansluitinge
Slang veiligheidsventiel, condensatie afvoer (waar volgens mij een gecombineerde buis op geklikt zit die naar je afvoer gaat?)
eigenlijk zou je moeten weten uit welk gat het meeste water komt veiligheidsventiel of condensatie afvoer (maar ik weet niet of je die straffeloos mag verwijderen)
komt het uit het veiligheidsventiel dan zou dat de bron van je drukverlies kunnen zijn, condensatie is normaal
Nou je kunt er wel bij maar dan moet je dus zagen.quote:Op dinsdag 9 november 2021 17:27 schreef JeOma het volgende:
[..]
Ook daar is het drukverlies denk ik te klein voor. Lekdetectiebedrijf kan (dus) ook niets doen met 0.5 bar per week. Helaas. Kans is flink aanwezig dat het lek onder de houten vloer zit (en daar kunnen we dus niet bij).
Dit heb ik ook gehad. Lekker bij blijven vullen tot ik het water letterlijk uit de installatie hoorde lopen, bleek dat de leiding onder de keukenvloer door en door doorgeroest was, Dus met beetje pech zit het toch onder de vloer. Het water moet toch ergens verdwijnen.quote:Op dinsdag 9 november 2021 17:27 schreef JeOma het volgende:
[..]
Ook daar is het drukverlies denk ik te klein voor. Lekdetectiebedrijf kan (dus) ook niets doen met 0.5 bar per week. Helaas. Kans is flink aanwezig dat het lek onder de houten vloer zit (en daar kunnen we dus niet bij).
[..]
Ja, dat klopt volgens mij, zo'n gecombineerde buis. Maar daarnaast zit een pijpje met een soort ding wat op een veiligheidsventiel lijkt. Ik ga er morgen even een foto van maken. Thanks again.
Tijdelijke bypass maken van de leidingen die onder de vloer lopen.quote:Op maandag 8 november 2021 20:16 schreef JeOma het volgende:
Wij zijn ondertussen ten einde raad.
Situatieschets:
• Precies 1 jaar geleden hebben wij ons huis gekocht (bouwjaar 1919).
• CV was ongeveer 2 jaar oud: Remeha Calenta Ace 40C, leidingwerk ongeveer 10 jaar geleden vervangen.
• We verloren érg snel druk (winter 2020) en moesten 1x per week bijvullen (1.0 bar -> 2.0 bar).
• Na lang zoeken hebben we op 2 plekken door een loodgieter lekke kraantjes / aansluitingen laten fixen.
• De hele zomer (toen we de verwarming niet gebruikten) hebben we in totaal 1x bijgevuld.
• Nu het weer kouder wordt is de druk weer 0.4 bar gedaald in 4 dagen. (van 1.8 bar -> 1.4 bar)
• Expansievat is ook nieuw en lijkt goed.
• Ontluchten regelmatig gedaan.
• Zowel CV-installatie als expansievat is door 2 verschillende loodgieters gecheckt (waarvan 1x warmtewisselaar), geen problemen geconstateerd.
We hebben (nog steeds) nergens zichtbare lekkage, maar weten nu niet meer wat we moeten doen. De aannemer die destijds de boel heeft aangesloten/leidingen heeft gelegd heeft als enige optie nog de originele leidingen (uit misschien wel 1919 dus!) die onder de grond liggen lekkage kunnen hebben. Wij hebben echter geen kruipruimte of mogelijkheid om onder de grond te komen / te zien of daar echt een lek zit.
Ik heb 5 opties in m'n hoofd wat nu te doen:
1. Zo laten en 1x per week de cv bijvullen (en hopen dat het drukverlies niet nóg groter wordt).
2. CV installatie (die dus 3 jaar oud is!) laten vervangen.
3. Een lekdetectiebedrijf inhuren (alle leidingen zitten heel erg goed in muren enzo weggewerkt...)
4. Een luik in de houten vloer zagen en hopen dat we daar een lekkage vinden.
5. Complete systeem + leidingen laten vervangen. Lekker drastisch.
Iemand hier met een beter voorstel? Wat zouden jullie doen?
Er is verbouwd dus de vraag wel in hoeverre dit voor verbouwing al aan de orde was. Verder wel terechte vraag mocht het een dure grap worden om te vervangen.quote:Op woensdag 10 november 2021 11:33 schreef mcmlxiv het volgende:
Hebben de vorige eigenaars wel aangegeven dat dit probleem bestond? Dit zou je anders best een verborgen gebrek kunnen noemen.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |