abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_202027419
niet mijn Originele OP:

Toen Adam en Eva in het paradijs vertoefden, mochten ze niet eten van de appelboom met verboden vruchten.
Maar waarom stond die boom er dan? Voor de appel-etende dieren? Een slang eet geloof ik geen appels.
En als de appels rijp werden en op de grond beginnen te rotten, mochten ze ze dan wel op een composthoop gooien (er was waarschijnlijk nog geen groene kliko).
Vragen dus.... aan de bijbelgetrouwen.
Omnibus in omnibus.
Ad Maiorem Dei Gloriam
  donderdag 4 november 2021 @ 14:29:50 #2
545 dop
:copyright: dop
pi_202027588
quote:
0s.gif Op donderdag 4 november 2021 13:55 schreef SecretPass het volgende:

[..]
[..]
Darwin had er geen antwoord op, maar sinds Darwin is de evolutietheorie vooral zelf geëvolueerd.

Die vragen hebben niks te maken met kritiek op ET, en religie is niet gekomen als een complete encyclopedie, die letterlijk op alle vragen een antwoord heeft. En wat je eerder stelde:
[..]
Het gaat mij niet om dat je ergens geen antwoord op hebt, het zouden sommige atheïstische wetenschappers sieren als ze eerlijk zouden zeggen: we weten het (nog) niet, maar in plaats daarvan denken en veinzen ze het te weten en vaak presenteren en onderwijzen ze het ook nog eens als feiten.
weet je de betekenis van het woord Hypothese ?
Ik schrijf soms wat rottig, zelf noem ik het dyslexie , sommige zeggen dat ik lui ben.
get over it , het wordt niet beter
  donderdag 4 november 2021 @ 15:04:49 #3
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_202027928
quote:
0s.gif Op donderdag 4 november 2021 14:10 schreef EttovanBelgie het volgende:
niet mijn Originele OP:

Toen Adam en Eva in het paradijs vertoefden, mochten ze niet eten van de appelboom met verboden vruchten.
Maar waarom stond die boom er dan? Voor de appel-etende dieren? Een slang eet geloof ik geen appels.
En als de appels rijp werden en op de grond beginnen te rotten, mochten ze ze dan wel op een composthoop gooien (er was waarschijnlijk nog geen groene kliko).
Vragen dus.... aan de bijbelgetrouwen.
Die boom stond er omdat God (alwetend) wist dat zij er van zouden eten. En dus volwaardige mensen zouden worden.
Je kunt ook zeggen: voor de zondeval waren de mensen eigenlijk nog in het dierlijke stadium. Ze kenden geen schaamte, arbeid of het verschil tussen goed en kwaad. Ze kregen een bewustzijn.
The End Times are wild
pi_202030471
quote:
0s.gif Op donderdag 4 november 2021 15:04 schreef LXIV het volgende:

[..]
Die boom stond er omdat God (alwetend) wist dat zij er van zouden eten. En dus volwaardige mensen zouden worden.
Je kunt ook zeggen: voor de zondeval waren de mensen eigenlijk nog in het dierlijke stadium. Ze kenden geen schaamte, arbeid of het verschil tussen goed en kwaad. Ze kregen een bewustzijn.
Je kunt ook zeggen dat in dit godsbeeld de Almachtige een sadistische psychopaat is.
And it's only the giving
That makes you
What you are
  donderdag 4 november 2021 @ 18:41:30 #5
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_202030969
quote:
2s.gif Op donderdag 4 november 2021 18:13 schreef OllieA het volgende:

[..]
Je kunt ook zeggen dat in dit godsbeeld de Almachtige een sadistische psychopaat is.
Nee, waarom? Het hoort bij het volwassen worden van de mens. Jij laat je kinderen toch ook niet eeuwig in een gouden kooitje?
The End Times are wild
pi_202031316
quote:
0s.gif Op donderdag 4 november 2021 18:41 schreef LXIV het volgende:

[..]
Nee, waarom? Het hoort bij het volwassen worden van de mens. Jij laat je kinderen toch ook niet eeuwig in een gouden kooitje?
Je schetst een vals dilemma.
Er zijn heel wat meer keuzes mogelijk voor een Almachtige dan òf een gouden kooi, òf het lijden waar de mens al eeuwenlang toe is veroordeeld door die zogeheten zondeval.

En dan zwijg ik nog over het eeuwige hellevuur, mocht je iets niet helemaal volgens de volstrekt tegenstrijdige regels van de bijbel hebben gedaan.
And it's only the giving
That makes you
What you are
  donderdag 4 november 2021 @ 19:30:59 #7
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_202031887
quote:
2s.gif Op donderdag 4 november 2021 19:02 schreef OllieA het volgende:

[..]
Je schetst een vals dilemma.
Er zijn heel wat meer keuzes mogelijk voor een Almachtige dan òf een gouden kooi, òf het lijden waar de mens al eeuwenlang toe is veroordeeld door die zogeheten zondeval.
Wil je een volwaardig mens dag zal hij zich bewust moeten zijn van goed en kwaad en van zijn sterfelijkheid. Je wil je kind toch ook niet altijd het niveau van een onnozele peuter van 2 laten houden?

quote:
En dan zwijg ik nog over het eeuwige hellevuur, mocht je iets niet helemaal volgens de volstrekt tegenstrijdige regels van de bijbel hebben gedaan.
Dat is sowieso klets.
The End Times are wild
pi_202032154
quote:
0s.gif Op donderdag 4 november 2021 19:30 schreef LXIV het volgende:

[..]
Wil je een volwaardig mens dag zal hij zich bewust moeten zijn van goed en kwaad en van zijn sterfelijkheid. Je wil je kind toch ook niet altijd het niveau van een onnozele peuter van 2 laten houden?
[..]
Dat is sowieso klets.
Nee, je laat je kind flink lijden, daar wordt ie een volwaardig mens van...
De spelletjes die god bijvoorbeeld speelt met Job illustreren Zijn psychopathie behoorlijk goed.
And it's only the giving
That makes you
What you are
  donderdag 4 november 2021 @ 19:59:07 #9
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_202032593
quote:
2s.gif Op donderdag 4 november 2021 19:41 schreef OllieA het volgende:

[..]
Nee, je laat je kind flink lijden, daar wordt ie een volwaardig mens van...
De spelletjes die god bijvoorbeeld speelt met Job illustreren Zijn psychopathie behoorlijk goed.
Je laat je kind vrij en als hij dan door eigen handelen zich bezeert dan hoort dat er bij.
Het is natuurlijk wel een metafoor voor het zich steeds verder ontwikkelen van de mens. Die letterlijke tuin, slang en appel zijn er nooit g eeest.
The End Times are wild
pi_202033167
quote:
0s.gif Op donderdag 4 november 2021 19:59 schreef LXIV het volgende:

[..]
Je laat je kind vrij en als hij dan door eigen handelen zich bezeert dan hoort dat er bij.
Het is natuurlijk wel een metafoor voor het zich steeds verder ontwikkelen van de mens. Die letterlijke tuin, slang en appel zijn er nooit g eeest.
Ik neem aan dat, wanneer jij je kind vrijlaat, je het speeltuintje niet zo gaat inrichten dat de kans op 'bezeren' zeer groot is.
And it's only the giving
That makes you
What you are
  donderdag 4 november 2021 @ 20:34:18 #11
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_202033600
quote:
2s.gif Op donderdag 4 november 2021 20:18 schreef OllieA het volgende:

[..]
Ik neem aan dat, wanneer jij je kind vrijlaat, je het speeltuintje niet zo gaat inrichten dat de kans op 'bezeren' zeer groot is.
Van mij mogen ze boven in de boom klimmen hoor!
Maar zoals ik al zij, het is een metafoor. Als de mens vrij geschapen is dan heeft hij ook de vrijheid om slechte of domme dingen te doen. Je kunt ze hooguit er voor waarschuwen. Wat ook gebeurd is.
The End Times are wild
pi_202035752
quote:
0s.gif Op donderdag 4 november 2021 20:34 schreef LXIV het volgende:

[..]
Van mij mogen ze boven in de boom klimmen hoor!
Maar zoals ik al zij, het is een metafoor. Als de mens vrij geschapen is dan heeft hij ook de vrijheid om slechte of domme dingen te doen. Je kunt ze hooguit er voor waarschuwen. Wat ook gebeurd is.
Ik ben niet zo gecharmeerd van je ontwijkende metaforen.
Verder heb ik geen zin om een uiteenzetting te doen over het lijden van de mens, dat jij reduceert tot 'bezeren'. Geen zin om een lijst te maken van de ontelbare walgelijke ziektes die in de schepping zijn ingebouwd, mocht je geloven in een almachtige, alwetende schepper. Het is te deprimerend.
Dus ik haak af. Even goeie vrienden.
And it's only the giving
That makes you
What you are
pi_202048365
quote:
0s.gif Op donderdag 4 november 2021 14:29 schreef dop het volgende:

[..]
weet je de betekenis van het woord Hypothese ?
Ja, dat als je iemand in trance brengt door diegene te laten focussen op je vinger of een slinger die je heen en weer beweegt waardoor diegene zich open stelt voor suggestie. Wil je me door hypothese de ET laten accepteren?
pi_202049554
Wat vinden jullie van graancirkels? Zijn ze gemaakt door buitenaardse wezens of door mensen? Ik vind ze wel imposant, mooi, complex en vaak zijn ze ook gigantisch groot. Je vraagt je af wat het met dit topic te maken heeft: Er zijn een aantal gemaakt die lijken te verwijzen naar het verhaal:

Mijn interpretatie: Een boom, in een cirkel, opgedeeld in twee helften (dualiteit: goed en kwaad), de ene helft de kruin met fruit (staat in het licht: goed), de andere helft de wortels (in de duisternis van de aarde: kwaad).

Een slang. Die Eva misleidde? Met vleugels bij de kop, en een alziend oog (staat voor God), beeld dit de toestand van de slang vóór de val/misleiding? Uitgebeeld in de vorm van een menselijke ruggengraat: de slang heeft nog steeds invloed op de mens?

Weer een slang: we zien een grote cirkel, opgedeeld in twee helften (dualiteit: goed en kwaad), waar door het 'midden' (denk aan de boom die in het 'midden' van de Tuin stond) van de cirkel een slang kronkelt, en zo van de staart tot de kop een yin en yang symbool (goed/kwaad, dualiteit) uitbeeldt. De staart komt op uit het 'midden' van een andere kleinere cirkel. Je zou kunnen zeggen de slang 'transformeert' in het 'midden' van de grotere cirkel van positief naar negatief (zoals een sinusvorm).

Wat vinden jullie van mijn werkstuk?

[ Bericht 0% gewijzigd door SecretPass op 06-11-2021 19:11:01 ]
  vrijdag 5 november 2021 @ 22:09:14 #15
137134 Iblardi
Non semper idem
pi_202049630
quote:
0s.gif Op vrijdag 5 november 2021 22:01 schreef SecretPass het volgende:

[ afbeelding ]
Een slang. Die Eva misleidde? Met vleugels bij de kop, en een alziend oog (staat voor God), beeld dit de toestand van de slang vóór de val/misleiding? Uitgebeeld in de vorm van een menselijke ruggengraat: de slang heeft nog steeds invloed op de mens?
Die vind ik meer op een salamander lijken... Al dan niet met "menselijke" ruggengraat (homo diluvii testis?).

vrijdag 5 november 2021 @ 22:12:52 #16
137134 Iblardi
Non semper idem
pi_202049667
quote:
Wat vinden jullie van graancirkels? Zijn ze gemaakt door buitenaardse wezens of door mensen? Ik vind ze wel imposant, mooi, complex en vaak zijn ze ook gigantisch groot. Je vraagt je af wat het met dit topic te maken heeft: Er zijn een aantal gemaakt die lijken te verwijzen naar het verhaal:

[ afbeelding ]
Mijn interpretatie: een cirkel, opgedeeld in twee helften (dualiteit: goed en kwaad), de ene helft de kruin met fruit (staat in het licht: goed), de andere helft de wortels (in de duisternis van de aarde: kwaad).

Ex oriente lux...

Of zou het toch de boom Yggdrasil voorstellen, uit de heidense Noordse mythologie?

[ Bericht 6% gewijzigd door Iblardi op 05-11-2021 22:21:14 ]
pi_202050053
quote:
0s.gif Op vrijdag 5 november 2021 22:09 schreef Iblardi het volgende:

[..]
Die vind ik meer op een salamander lijken... Al dan niet met "menselijke" ruggengraat (homo diluvii testis?).

[ afbeelding ]
Dat kan, echter ken jij een belangrijk verhaal voor de mensen waar God (alziend oog) en een salamander een belangrijke rol in spelen en dat de moeite waard is om in veld met een gewas af te drukken?

quote:
0s.gif Op vrijdag 5 november 2021 22:12 schreef Iblardi het volgende:

[..]
[ afbeelding ]

Ex oriente lux...

Of zou het toch de boom Yggdrasil voorstellen, uit de heidense Noordse mythologie?

[ afbeelding ]
Dat kan, de levensboom komt zowat in alle religies en veel mythologieën voor. Dat verbindt ze en toont dat er een kern van waarheid in zit. In deze graancirkel zien we trouwens ook dat er 'fruit' in de boom zit, wat toch een verwijzing lijkt te zijn naar het Bijbelse verhaal.

[ Bericht 3% gewijzigd door SecretPass op 05-11-2021 23:05:32 ]
  vrijdag 5 november 2021 @ 23:05:57 #19
137134 Iblardi
Non semper idem
pi_202050197
Nou ja, sommige van die graancirkels zijn wel echte kunstwerkjes.
quote:
0s.gif Op vrijdag 5 november 2021 22:49 schreef SecretPass het volgende:

[..]
Dat kan, echter ken jij een belangrijk verhaal voor de mensen waar God (alziend oog) en een salamander een belangrijke rol in spelen en dat de moeite waard is om in veld met een gewas af te drukken?

Maar dat is allemaal vrije associatie. Deze figuur van juni 2012 wordt kennelijk geïnterpreteerd als een (variatie op een) schematische uitbeelding van de Venusovergang van die maand, die gebaseerd zou zijn op oude Maya-symbolen. Ik zie het er niet zo heel duidelijk in, maar misschien was deze gebeurtenis met de omringende symboliek een groot "ding" onder graancirkel-hobbyisten en is e.e.a. geleidelijk geëvolueerd met die slangachtige figuur als eindresultaat.

vrijdag 5 november 2021 @ 23:18:17 #20
137134 Iblardi
Non semper idem
pi_202050318
quote:
0s.gif Op vrijdag 5 november 2021 22:49 schreef SecretPass het volgende:
In deze graancirkel zien we trouwens ook dat er 'fruit' in de boom zit, wat toch een verwijzing lijkt te zijn naar het Bijbelse verhaal.
Ach, of sterretjes misschien.

Bij een referentie naar de bijbel zou je misschien een paar menselijke figuren aan weerszijden verwachten, hoewel dat ongetwijfeld moeilijk te realiseren is bij een graancirkel.
pi_202051285
quote:
0s.gif Op vrijdag 5 november 2021 20:35 schreef SecretPass het volgende:

[..]
Ja, dat als je iemand in trance brengt door diegene te laten focussen op je vinger of een slinger die je heen en weer beweegt waardoor diegene zich open stelt voor suggestie. Wil je me door hypothese de ET laten accepteren?
Blijkbaar weet je het verschil niet tussen hypothese en hypnose. Meer waarschijnlijk ben je niet geïnteresseerd in een gesprek. Veel succes met het pushen van je ideeën.
And it's only the giving
That makes you
What you are
  zaterdag 6 november 2021 @ 08:11:52 #22
545 dop
:copyright: dop
pi_202051963
quote:
0s.gif Op vrijdag 5 november 2021 20:35 schreef SecretPass het volgende:

[..]
als je verder serieus wil discussiëren, zoek het eens op in het woordenboek en doe nog een poging.
Verder zou leuk zijn, als je ook de vragen zou beantwoorden.
quote:
0s.gif Op donderdag 4 november 2021 08:00 schreef dop het volgende:

[..]
Je kunt over Creationisme ook vragen stellen waar op je geen antwoord kunt geven.
als ik nu zeg een Aziaat, Zuid-Amerikaan, Europeaan en Afrikaan, ze zijn allemaal verschillend en lijken niet op elkaar, ze kunnen onmogelijk allemaal op Adam en Eva lijken wat heb jij dan voor verklaring?
Heeft God naast adam of Eva meer mensen gemaakt?
Als we allemaal uit adam en eva zijn ontstaan, hoe konden de kinderen van adam en eva dan partners krijgen?
Hoe verklaar je dat sommige diersoorten enkel voorkomen op een bepaald continent en dat continenten die een afgezonderde ligging hebben een grote afwijking in soorten hebben ten opzichten van de andere continenten.?
zijn ezel, pony en paard apart geschapen door god of net als verschillende mensen rassen door tijd ontstaan?
Hoe zit dat met De Koe ,Waterbuffel, Bizon, Yak, Zeboe, Gaur, Wisent, Banteng, enz.?
bestaat er zo iets als ras soort en ondersoort of is alles afzonderlijk geschapen door god.?
Klopt het hele idee van evolutie niet of zijn er delen die aannemelijk zijn?
Je zegt het te hebben onderzocht, dan zul je op deze vragen toch vrij eenvoudig een antwoord kunnen geven.

En om nog maar eens heel duidelijk te zijn ik geloof in evolutie, maar abioginese is voor mij een open staande vraag, en geen volledig antwoord .
Dus daar over zeg ik "ik weet het niet".
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.

[ Bericht 28% gewijzigd door dop op 06-11-2021 08:26:46 ]
Ik schrijf soms wat rottig, zelf noem ik het dyslexie , sommige zeggen dat ik lui ben.
get over it , het wordt niet beter
  zaterdag 6 november 2021 @ 10:11:33 #23
137134 Iblardi
Non semper idem
pi_202052971
quote:
0s.gif Op donderdag 4 november 2021 19:59 schreef LXIV het volgende:

[..]
Als metafoor voor volwassenwording is het verhaal zo slecht nog niet, maar het staat wel op gespannen voet met het idee van een God die onfeilbaar, almachtig, alwetend, etc., en al-goed is. Daardoor gaan zulke metaforen mank. Jij, als menselijke vader, hebt de wereld niet geschapen zoals ze is en je hebt ook zelf de "blauwdruk" van je kind niet bewust zo ontworpen. Deze godheid wel. Hij probeert niet zijn kinderen te beschermen tegen gevaar dat onafwendbaar is, maar tegen gevaar dat hij zelf heeft gecreëerd, en ook nog eens op een halfslachtige manier, door een waarschuwing te geven waarvan hij kan vermoeden dat daar geen acht op wordt geslagen omdat hij zijn kinderen nu eenmaal als nieuwsgierige wezens heeft geschapen. Waarom zou hij die situatie überhaupt laten ontstaan / bestaan?

Het zal van oorsprong wel een oudere mythe uit de niet-monotheïstische sfeer zijn waar later een monotheïstische laag overheen is gelegd.

[ Bericht 5% gewijzigd door Iblardi op 06-11-2021 10:16:51 (Sorry voor de vele edits, nu ben ik klaar.) ]
pi_202053163
quote:
2s.gif Op zaterdag 6 november 2021 02:19 schreef OllieA het volgende:

[..]
Blijkbaar weet je het verschil niet tussen hypothese en hypnose. Meer waarschijnlijk ben je niet geïnteresseerd in een gesprek. Veel succes met het pushen van je ideeën.
Dat je denkt of zelfs twijfelt of mijn post serieus bedoelt is zegt toch wat meer over jou dan mij.
Niet in dit topic nee waar het gaat over de boom.
pi_202053182
quote:
1s.gif Op zaterdag 6 november 2021 08:11 schreef dop het volgende:

[..]
als je verder serieus wil discussiëren, zoek het eens op in het woordenboek en doe nog een poging.
Verder zou leuk zijn, als je ook de vragen zou beantwoorden.
[..]
Je zegt het te hebben onderzocht, dan zul je op deze vragen toch vrij eenvoudig een antwoord kunnen geven.

En om nog maar eens heel duidelijk te zijn ik geloof in evolutie, maar abioginese is voor mij een open staande vraag, en geen volledig antwoord .
Dus daar over zeg ik "ik weet het niet".
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Wat is een woordenboek? Op je vragen heb ik al een antwoord gegeven, beter lezen.

Je 'gelooft' in evolutie. Dat kan. Evolutietheorie is net zo'n openstaande vraag en is sinds Darwin dan ook zelf geëvolueerd.

quote:
Over graancirkels zou ik een eigen topic starten, dat is wel heel erg oftopic
Ik zal het speciaal voor jou vetdrukken:
quote:
Alsof evolutietheorie hier wel op zijn plaats is.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')