'tuurlijk, maar de mensen met een chromosoom extra, vinden het gewoon jammer dat het woord zo'n negatieve klank gekregen heeft. Prima dus als je het gebruikt voor kwijlende triangeljosti's, maar de triangelist van de Jostiband is verstandelijk beperkt, niet achterlijk.quote:Op zaterdag 30 oktober 2021 09:46 schreef HSG het volgende:
Er is niks mis met het woord want sommige mensen zijn gewoon retard.
Ik had het niet over mensen met een beperking.quote:Op zaterdag 30 oktober 2021 09:50 schreef Jordy-B het volgende:
[..]
'tuurlijk, maar de mensen met een chromosoom extra, vinden het gewoon jammer dat het woord zo'n negatieve klank gekregen heeft. Prima dus als je het gebruikt voor kwijlende triangeljosti's, maar de triangelist van de Jostiband is verstandelijk beperkt, niet achterlijk.
Ik heb het niet over Fok. Het gaat voornamelijk om platforms met meer amerikaans georienteerd bestuur. En wat jij schrijft in jouw laatste alinea is incorrect.quote:Op zaterdag 30 oktober 2021 10:51 schreef CoolGuy het volgende:
Ik zie het woord hier nooit voorbij komen eigenlijk. Dus ik gok dat je weer een ban hebt gekrwgen op dat andere platform waar je dit woord gebruikte tegen dezelfde persoon als uit je eerdere R&P topic, waar je toen van vroeg of dat stalken was.
Dus nu heeft die persoon je niet (alleen) geblokkeerd, maar het platform zelf heeft je ook een ban gegeven, en dat was vanwege je gebruik van dat woord.
Gok ik zomaar.
Achterlijk werd vroeger wel gewoon gebruikt voor mensen met een verstandelijke beperking, net als krankzinnige, mongool, zwakzinnige, debiel, downie etc. Dat is de tredmolen van het eufemisme.quote:Op zaterdag 30 oktober 2021 13:38 schreef Naardegallemiezen het volgende:
Vind ‘achterlijk’ en verstandelijke beperking (mentally challenged) ofzo nog wel uit elkaar liggen. Ik noem iemand met een verstandelijke beperking namelijk niet achterlijk, iemand die opzettelijk fouten maakt of domme dingen doet wel.
Oftewel weer gezeik om niks en mensen die geen subtiel onderscheid tussen de betekenis van woorden kunnen maken.
Precies dit. Nog een paar jaar en dan is ´verstandelijk beperkte´ ook een scheldwoord en moet je iemand met down aanduiden als persoon met trisomie-21 gerelateerde beperking. Totdat ´Trisomie 21´ ook als scheldwoord op fora en in games wordt gebruikt.quote:Op zaterdag 30 oktober 2021 13:38 schreef Naardegallemiezen het volgende:
Vind ‘achterlijk’ en verstandelijke beperking (mentally challenged) ofzo nog wel uit elkaar liggen. Ik noem iemand met een verstandelijke beperking namelijk niet achterlijk, iemand die opzettelijk fouten maakt of domme dingen doet wel.
Oftewel weer gezeik om niks en mensen die geen subtiel onderscheid tussen de betekenis van woorden kunnen maken.
Ik vind het wel prettig klinken, past wel lekker in de gemiddelde zin en bedoel er meestal alleen mee dat iemand zich dom of idioot gedraagt. Ik zou iemand met een daadwerkelijke medische aandoening of beperking nooit zo noemen dusja. Ik vind het zelf een beetje een misplaatste gevoeligheid.quote:Op donderdag 4 november 2021 15:36 schreef SuperNeger het volgende:
Je hoort dit echt elke dag zowat in online games. Battlefield, PUBG. Elke keer doe je iets fout en krijg je boze mensen "dude are you retarded or something?" laatst speelde ik zelfs flight simulator en terwijl dat een singleplayer game is werd ik alsnog uitgescholden tijdens het landen hele tijd retard retard retard ik dacht echt fuck dit ik ben klaar met gamen. Snap echt die hele hype niet stom scheldwoord ook.
Ja, retard betekend vertraging of achterstand in voortgang of ontwikkeling. Dus dat kan de ontwikkeling van een persoon zijn, maar in het geval van geneesmiddelen wordt het inderdaad gebruikt voor vertraagde afgifte. Dit is niet alleen met ritalin, maar wordt ook gebruikt voor simpele drogisterijartikelen zoals maagzuurremmers, reistabletten en dergelijken. Om misverstanden te voorkomen wordt het in de geneesmiddelenwereld frans uitgesproken, terwijl het in principe de zelfde betekenis van het woord is.quote:Op zaterdag 30 oktober 2021 11:46 schreef MacorgaZ het volgende:
Je hebt ook Ritalin retard, oftewel Ritalin met vertraagde afgifte.
Ligt aan de context.
Nvm ik ben weer eens in de val gelopen van een echte retard @matt04quote:Op zaterdag 30 oktober 2021 04:52 schreef rickez3 het volgende:
Waarom is het zo erg om het woord 'retard' te gebruiken? Op veel platforms word je vrijwel direct gebanned als je dit gebruikt, ongeacht de context. Misschien is er iemand die mij duidelijk zou kunnen uitleggen waarom dit zo erg is?
En terecht net zoals dit ook moet gelden voor zinloze kicksquote:Op donderdag 8 juni 2023 12:06 schreef Cause-mayhem2 het volgende:
Als je dat woord gebruikt zal je verdere relaas vast ook niet zo aardig geweest zijn.
Vandaar waarschijnlijk je ban, vele fora hebben een zero tolerance policy voor schelden en getrol. Lees de huisregels en hou je eraan als je geen ban wil.
Problem solved
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |