abonnement Unibet Coolblue
pi_201917001
Hoi :-)

Ik ben aan het oriënteren voor de aanschaf van een vlak- vandiktebank.
Wat is hierbij het advies:
- een gecombineerde machine
- 2 losse machines

En wat zijn dan goede keuzes?
Ik heb wel een redelijk budget, maar de echte serieuze machines (1000 + ) is niet de bedoeling.

Graag wat suggesties / ervaringen.

Alvast dank :-)

Lorne
  woensdag 27 oktober 2021 @ 11:46:04 #2
486785 Pensioengenieter
Geen vrije tijd meer
pi_201917988
Ik heb die van HBM 300,00 voldoet goed maar let wel het is een echte hobbymachine, je kunt dus niet de hele dag planken of balken gaan schaven
pi_201918208
Thanks. Het is ook niet de bedoeling om de hele dag te schaven :-)

Ik zie dat er nog wat duurdere modellen zijn, vooral zwaarder vermogen en ook voor bredere planken/balken. Weet niet of dat echt nodig is.

Hoe is HBM in vergelijking met andere merken? bv scheppach of metabo?
  woensdag 27 oktober 2021 @ 12:53:27 #4
36431 bleiblei
Toogmakker:copyright:
pi_201918686
quote:
0s.gif Op woensdag 27 oktober 2021 12:03 schreef Lorne het volgende:
Thanks. Het is ook niet de bedoeling om de hele dag te schaven :-)

Ik zie dat er nog wat duurdere modellen zijn, vooral zwaarder vermogen en ook voor bredere planken/balken. Weet niet of dat echt nodig is.

Hoe is HBM in vergelijking met andere merken? bv scheppach of metabo?
Wat wil je er mee schaven dan?

En wat betreft gecombineerd vs. 2 losse. Dat is de afweging van gemak (2 losse die je niet elke keer om hoeft te bouwen en stellen) vs. ruimte (1 machine die beide kan).
pi_201918753
Wel planken en balken, maar niet de hele dag :-)

Ik verwacht de normale maten te gebruiken om bv een tafelblad te maken van planken of een tafel met de balken als poten. Maar ook deuren en afwerking van (delen) van wanden. Later ook kleine (eenvoudige) meubels.

Ik heb nu het idee dat de genoemde uitvoering wel zou moeten voldoen, maar heb er zelf geen ervaring mee en vraag me af of het slim is om toch wat meer capaciteit bij aanschaf te pakken.
pi_201918806
Op woodworking.nl vind je dit topic. Daar hebben ze een compleet overzicht van de voors en tegens van hetgeen waar jij naar op zoekt bent. Er wordt in dat topic ook gelinkt naar een uitgebreide gebruikersreview van de HBM hierboven.

Wellicht dat even doorlezen?
pi_201919335
quote:
0s.gif Op woensdag 27 oktober 2021 13:04 schreef ciewy het volgende:
Op woodworking.nl vind je dit topic. Daar hebben ze een compleet overzicht van de voors en tegens van hetgeen waar jij naar op zoekt bent. Er wordt in dat topic ook gelinkt naar een uitgebreide gebruikersreview van de HBM hierboven.

Wellicht dat even doorlezen?
Thanks, dat ga ik zeker doen.
  woensdag 27 oktober 2021 @ 13:58:08 #8
486785 Pensioengenieter
Geen vrije tijd meer
pi_201919380
quote:
0s.gif Op woensdag 27 oktober 2021 13:00 schreef Lorne het volgende:
Wel planken en balken, maar niet de hele dag :-)

Ik verwacht de normale maten te gebruiken om bv een tafelblad te maken van planken of een tafel met de balken als poten. Maar ook deuren en afwerking van (delen) van wanden. Later ook kleine (eenvoudige) meubels.

Ik heb nu het idee dat de genoemde uitvoering wel zou moeten voldoen, maar heb er zelf geen ervaring mee en vraag me af of het slim is om toch wat meer capaciteit bij aanschaf te pakken.
Hoe je deuren wilt schaven is me een raadsel, maar zoals ik zei het is een hobby machine de fijn stelling is niet zo mooi als een in de timmerwerkplaats. En voor een tafel wil je alles op zelfde dikte hebben en heb je ook al snel meerdere planken en meerde keren door de machine halen daar zou ik dan een andere machine voor nemen
pi_201921366
thanks voor de aanvulling.

Met deuren bedoel ik deuren maken van meerdere planken ;-)
pi_201922387
Kan je niet beter een 2dehands oud model prof machine halen?

Want als er iets irritant is dan is het wel een apparaat wat het wel doet, maar niet op de millimeter nauwkeurig....
  Moderator woensdag 27 oktober 2021 @ 19:07:59 #11
92034 crew  Vonkenboer
Geen woorden, maar draden !
pi_201923348
Mijn vader heeft al jaren na volle tevredenheid een oude Kity 635 in zijn werkplaats; daar heeft hij inmiddels al wel twee woningen mee verbouwd in de loop van de jaren. Retebetrouwbaar en toen die tijd ook echt duur gereedschap voor de hobbyist. Af en toe staan er wel eens wat op marktplaats :)

Best leuke en betrouwbare machines !



General
Working height : 280 mm
Weight (standard configuration) : 40 kg
Motor : Motor Voltage 1x 230V


Jointing width : 260 mm
Max depth of cut : 3 mm
Tables length : 1000 mm
Type of cutters : Two resharpenable knives
Fence tilt : 90-45°
Planer Width : 260 mm
Max depth of cut : 3 mm
Table length : 420 mm
Max workpiece height : 150 mm
Feed rate(s) : 6.5 and 9m/min
pi_201938295
Dank voor de reacties en suggesties. een oud model prof is zeker ook wel een overweging. Inderdaad is het niet fijn als je iets hebt dat niet perfect functioneert.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')