Ik denk dat het een utopie is om de komende winter aan (een vorm van) maatregelen te ontkomen. Daarmee schaar ik ook het afschalen van zorg onder een maatregel. Dat is wat mij betreft ook één van de redenen dat het onlogisch is om maatregelen puur en alleen voor ongevaccineerden in te stellen. We zijn uit de acute fase van de pandemie, maar we zitten nu in de acute situatie dat de zorg aan het instorten is. Maatregelen instellen voor ongevaccineerden kan daarin iets verlichting geven, maar het gaat je niet de winter door helpen.quote:Op zondag 24 oktober 2021 15:41 schreef AlwaysHappy het volgende:
[..]
Dat er te weinig bedden zijn lijkt me inderdaad wel duidelijk. Dat daar de prioriteit zou moeten liggen ook. Maar we hebben nou eenmaal de bedden die we nu hebben; en dan zie ik toch liever enkel maatregelen voor een bepaalde groep dan dat de gehele maatschappij weer geraakt wordt. En je de vaccinatiebereidheid voor eventuele boosters ook een klap toe dient, want vaccineren helpt dan toch niet om aan maatregelen te ontkomen.
Nope, can't do. Dan moeten we allemaal thuis gaan zitten. Samen lijden is beter maar uiteindelijk hebben de jongeren het toch gedaan.quote:Op zondag 24 oktober 2021 16:19 schreef Anton91 het volgende:
[..]
Dat is al gedurende de hele pandemie zo, onder de 50 is de kans ontzettend klein dat iemand aan covid overlijd. Gevaccineerd of niet. De maatregel die ze in Moskou hebben ingesteld (maatregel/oproep) dat ongevaccineerde 60+ers de komende maanden binnen moeten blijven is wat mij betreft dan ook een goede, want dat is waar je het verschil kunt maken voor de ziekenhuizen.
Vooral al die schoolgaande ongevaccineerde kinderenquote:Op zondag 24 oktober 2021 16:24 schreef Noek het volgende:
[..]
Nope, can't do. Dan moeten we allemaal thuis gaan zitten. Samen lijden is beter maar uiteindelijk hebben de jongeren het toch gedaan.Iedereen weer boos op al die kut jongeren die massaal de zorg overbelasten..
Oh nee, wacht..
Jepquote:Op zondag 24 oktober 2021 16:24 schreef bloodymary1 het volgende:
[..]
Wow, dat is heftig. Wat telt dan als overgewicht? Een BMI boven 25 of zo?
Of mensen zien de bui al hangen en denken: Ik ga nog even snel een middagje het bos in, voor Rutte en de Jonge me weer thuis laten blijvenquote:
Besmettingen onder jongeren leiden ook tot opnames van oudere familieleden.quote:Op zondag 24 oktober 2021 16:24 schreef Noek het volgende:
[..]
Nope, can't do. Dan moeten we allemaal thuis gaan zitten. Samen lijden is beter maar uiteindelijk hebben de jongeren het toch gedaan.Iedereen weer boos op al die kut jongeren die massaal de zorg overbelasten..
Oh nee, wacht..
Klopt, mensen die zo lopen te miepen over het percentage op de IC met overgewicht hebben volgens mij ook niet helemaal een helder beeld van de mate van overgewicht onder ouderen. Van de mensen van boven de 65 heeft ruim 60% overgewicht. Ook ergens natuurlijk wel verklaarbaar om vele redenen.quote:Op zondag 24 oktober 2021 16:17 schreef Momo het volgende:
[..]
Gewoon in het algemeen mensen in Nederland die boven 50 jaar de zijn.
Maar het afschalen van zorg is kennelijk iets wat standaard gebeurt in griepseizoenen, waarom zouden we dat middel nu moeten schuwen? (afgezien van de inhaalzorg, waar je ook nog andere oplossingen voor hebt)quote:Op zondag 24 oktober 2021 16:23 schreef chratnox het volgende:
[..]
Ik denk dat het een utopie is om de komende winter aan (een vorm van) maatregelen te ontkomen. Daarmee schaar ik ook het afschalen van zorg onder een maatregel. Dat is wat mij betreft ook één van de redenen dat het onlogisch is om maatregelen puur en alleen voor ongevaccineerden in te stellen. We zijn uit de acute fase van de pandemie, maar we zitten nu in de acute situatie dat de zorg aan het instorten is. Maatregelen instellen voor ongevaccineerden kan daarin iets verlichting geven, maar het gaat je niet de winter door helpen.
De zorg piept en kraakt met minder dan 200 coronapatiënten op de IC. Als we aannemen dat er ook in het meest gunstige geval zo'n 100 blijven liggen gaan er de komende winter ook een hoop grieppatiënten bij komen. In een gemiddeld griepseizoen zijn dat er ook meer dan 100, dus er is geen reden aan te nemen dat dat nu niet zo is.
Precies, zoals Noek al schreef dus. Kutjongeren hebben het gedaan!quote:Op zondag 24 oktober 2021 16:26 schreef Jor_Dii het volgende:
[..]
Besmettingen onder jongeren leiden ook tot opnames van oudere familieleden.
Want daar zit ook echt het gevaar natuurlijk. In de buitenlucht. Krijgen we die discussies weerquote:Op zondag 24 oktober 2021 15:50 schreef Haags het volgende:
[ twitter ]
Ik dacht dat we dit kansloze gezeik achter ons hadden gelaten begin 2021...
Ja precies, hun schuld dus.quote:Op zondag 24 oktober 2021 16:26 schreef Jor_Dii het volgende:
[..]
En boven de 18 jaar dus al meer dan 50 % (volgens Momo hiervoor). Dat vindt ik nog zorgwekkender eigenlijk.quote:Op zondag 24 oktober 2021 16:26 schreef Monolith het volgende:
[..]
Klopt, mensen die zo lopen te miepen over het percentage op de IC met overgewicht hebben volgens mij ook niet helemaal een helder beeld van de mate van overgewicht onder ouderen. Van de mensen van boven de 65 heeft ruim 60% overgewicht. Ook ergens natuurlijk wel verklaarbaar om vele redenen.
Maar er liggen toch doorgaans niet zoveel grieppatiënten op de IC als er nu met covid liggen, of wel?quote:Op zondag 24 oktober 2021 16:26 schreef _serial_ het volgende:
[..]
Maar het afschalen van zorg is kennelijk iets wat standaard gebeurt in griepseizoenen
Omdat dat nu heilig is. Gommers hield een pleidooi dat het personeel het niet meer aan kan en "we de zorg niet weer af willen schalen". Afspraken die afgezegd worden komen op 't moment groot in de krant, etc.quote:Op zondag 24 oktober 2021 16:26 schreef _serial_ het volgende:
[..]
Maar het afschalen van zorg is kennelijk iets wat standaard gebeurt in griepseizoenen, waarom zouden we dat middel nu moeten schuwen? (afgezien van de inhaalzorg, waar je ook nog andere oplossingen voor hebt)
Of begrijp ik je verkeerd, dat kan ook natuurlijk.
Wat dacht jij dan, dat Nederland uit allemaal topsporters bestaat ofzo?quote:Op zondag 24 oktober 2021 16:29 schreef bloodymary1 het volgende:
[..]
En boven de 18 jaar dus al meer dan 50 % (volgens Momo hiervoor). Dat vindt ik nog zorgwekkender eigenlijk.
Ik denk dat het per jaar verschilt. Dit was 2018:quote:Op zondag 24 oktober 2021 16:29 schreef Tijn het volgende:
[..]
Maar er liggen toch doorgaans niet zoveel grieppatiënten op de IC als er nu met covid liggen, of wel?
En 2016:quote:In het Sint Antonius in Utrecht en Nieuwegein zijn 70 mensen opgenomen met complicaties als gevolg van de griep. Ongeveer 1 op de 15 bedden is nu voor mensen met griep. Het ziekenhuis heeft bedden bijgeplaatst om iedereen kwijt te kunnen. ,,Niet alleen bij ons. Overal in Nederland worstelen ziekenhuizen met de beddencapaciteit en is het passen en meten. Soms is het zo druk dat mensen een extra nacht op de spoedeisende hulp moeten blijven omdat er geen bed vrij is op de verpleegafdeling'', zegt Jeanne Marie Douven van het Sint Antonius.
quote:In het Erasmus MC in Rotterdam, waar Gommers ook arts is, zijn twee operaties uitgesteld, vanwege de volle ic. Gemiddeld liggen op deze afdeling nu wekelijks drie tot vijf grieppatiënten in kritieke toestand, die 10 dagen tot een maand moeten blijven. Op de ic van het Sophia Kinderziekenhuis liggen ook kinderen aan de hartlongmachine
Om een BMI onder 25 te hebben hoef je echt geen topsporter te zijn hoor. Ik schrik er wel van dat er zoveel mensen te dik zijn ja. Maar inderdaad, als ik in mijn omgeving kijk zie ik er wel veel, jong en oud.quote:Op zondag 24 oktober 2021 16:30 schreef Tijn het volgende:
[..]
Wat dacht jij dan, dat Nederland uit allemaal topsporters bestaat ofzo?
Dat gaat in alle gevallen wel om veel kleinere aantallen dan we nu zien, toch?quote:Op zondag 24 oktober 2021 16:31 schreef chratnox het volgende:
[..]
Ik denk dat het per jaar verschilt. Dit was 2018:
[..]
En 2016:
[..]
Klopt, maar dat wordt natuurlijk ook weer deels veroorzaakt door die ouderen. In de categorie 18-34 valt het nog wel mee, daarboven gaat het hard:quote:Op zondag 24 oktober 2021 16:29 schreef bloodymary1 het volgende:
[..]
En boven de 18 jaar dus al meer dan 50 % (volgens Momo hiervoor). Dat vindt ik nog zorgwekkender eigenlijk.
quote:Ook verpleegkundigen en artsen krijgen griep en vallen uit. Bij absentie van zorgverleners stellen ziekenhuizen hun zorgcapaciteit bij en gaan zij soms noodgedwongen over tot sluiting van de Spoedeisende Hulp en reductie van het aantal opnamebedden in een periode waarin de behoefte daaraan juist het hoogst is (zie info ‘Overbelasting: cijfers uit Leiden’). Het doorverwijzen van patiënten naar andere ziekenhuizen verhoogt bovendien de druk op het regionale netwerk
Morgen beginnen de scholen weer in het midden.quote:Op zondag 24 oktober 2021 16:26 schreef Jor_Dii het volgende:
[..]
In het begin van de pandemie kwam uit het UMCG dat rapport over overgewicht en het receptoren-verhaal.quote:Op zondag 24 oktober 2021 16:30 schreef Tijn het volgende:
[..]
Wat dacht jij dan, dat Nederland uit allemaal topsporters bestaat ofzo?
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |