Vind je dat echt een goede vergelijking? Dan ook maar stoppen met investeren in o.a bedrijven die voertuigen op fossiele brandstoffen bouwen, ongezond voedsel produceren, voor veel uitstoot zorgen, op dieren testen, personeel uitbuiten, belasting ontduiken, waar te weinig vrouwen in de top zitten etc.quote:Op dinsdag 26 oktober 2021 20:47 schreef Zwansen het volgende:
[..]
Dit is geen politiek bedrijven, maar bezig zijn met maatschappelijk verantwoord ‘ondernemen’. Ze investeren toch ook niet in de wapenindustrie?
We weten allemaal dat juist die bedrijven als Shell en Exxon een enorme impact hebben op het klimaat en cruciaal zijn in de hele transitie, maar dat ze ook niet zomaar klimaatneutraal kunnen gaan worden. Dit soort stapjes helpt dan enorm om ze sneller in beweging te krijgen.quote:Op dinsdag 26 oktober 2021 23:14 schreef leolinedance het volgende:
[..]
Vind je dat echt een goede vergelijking? Dan ook maar stoppen met investeren in o.a bedrijven die voertuigen op fossiele brandstoffen bouwen, ongezond voedsel produceren, voor veel uitstoot zorgen, op dieren testen, personeel uitbuiten, belasting ontduiken, waar te weinig vrouwen in de top zitten etc.
Meh, als ze het ze echt te doen is om verandering te versnellen, hadden ze beter á la Engine One hun macht op een AVA kunnen laten gelden dan dit passieve. Ze hebben nu het momentum daarvoor.quote:Op woensdag 27 oktober 2021 05:11 schreef Zwansen het volgende:
[..]
We weten allemaal dat juist die bedrijven als Shell en Exxon een enorme impact hebben op het klimaat en cruciaal zijn in de hele transitie, maar dat ze ook niet zomaar klimaatneutraal kunnen gaan worden. Dit soort stapjes helpt dan enorm om ze sneller in beweging te krijgen.
En er was behoorlijk wat druk op het ABP vanuit de achterban, niks politiek wat mij betreft, gewoon luisteren naar wat je stakeholders willen. Wat dat betreft zijn al die petities ook voor het ABP weer een stap geweest om ze sneller in beweging te krijgen.
Had je de balkjes rechts bij de totalen niet veel breder kunnen maken, puur om sommigen hier te stangen?quote:Op woensdag 27 oktober 2021 10:51 schreef TheFreshPrince het volgende:
Niet ontevreden met de aandelen in m'n portfolio, nog wel wat rode cijfers maar groen overheerst.
[ afbeelding ]
Had gekund Maar ben hier niet om mensen te stangen. Nee echtquote:Op woensdag 27 oktober 2021 12:12 schreef Zwansen het volgende:
[..]
Had je de balkjes rechts bij de totalen niet veel breder kunnen maken, puur om sommigen hier te stangen?
Ja, ASMI gaat primaquote:ASMI gaat ook lekker vandaag.
Shell wint het hoger beroep wel, idiote rechter moet uit haar ambt worden gezet voor politiek activisme.quote:Op woensdag 27 oktober 2021 10:10 schreef TheFreshPrince het volgende:
De CO2 uitstoot van Shell moet uiterlijk in 2030 met 45 procent zijn verminderd ten opzichte van het niveau van 2019. En in 2050 geheel CO2 neutraal waarbij het me niet zou verbazen als dit nog naar voren gehaald wordt in de toekomst.
Daarnaast zie je ook de transitie naar EV's, dus omzet uit brandstoffen zal (zeker in Europa) de komende 10 jaar ook dalen.
Ik weet niet hoe ver ze nu zijn met het terugdringen van die uitstoot maar ik zie niet in hoe Shell een goede belegging blijft in de toekomst. Waterstof gaat iig niet het antwoord zijn.
Of zie ik het verkeerd?
Ook als Shell het hoger beroep wint en het niet 5 jaar naar voren hoeft te halen, dan nog wilde Shell zelf al in 2035 zo'n 50% en in 2050 100% CO2 reductie hebben.quote:Op woensdag 27 oktober 2021 12:40 schreef ludovico het volgende:
[..]
Shell wint het hoger beroep wel, idiote rechter moet uit haar ambt worden gezet voor politiek activisme.
Shell is allang niet meer primair olie hè, maar gas (na BG). Verder kan je het ook gewoon als sterfhuisconstructie beschouwen en contante dividenden kopen, als iemand die berekening aandurft althans.quote:Op woensdag 27 oktober 2021 10:10 schreef TheFreshPrince het volgende:
Ik weet niet hoe ver ze nu zijn met het terugdringen van die uitstoot maar ik zie niet in hoe Shell een goede belegging blijft in de toekomst. Waterstof gaat iig niet het antwoord zijn.
De vraag naar energie zal toch alleen maar toenemen? En zoals nostra al zegt, Shell is volgens mij groter in gas dan in olie qua omzet. Dus in die zin zijn ze al een tijdje bezig met hun eigen transitie.quote:Op woensdag 27 oktober 2021 12:45 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Ook als Shell het hoger beroep wint en het niet 5 jaar naar voren hoeft te halen, dan nog wilde Shell zelf al in 2035 zo'n 50% en in 2050 100% CO2 reductie hebben.
En of Shell nu wil of niet, de EV's verkopen als broodjes en dat gaat hoe dan ook effect hebben op de verkochte autobrandstoffen.
Het blijft een onzekere toekomst.
Ik zeg niet dat Shell verdwijnt maar het verdienmodel (en marge) zal anders zijn.
Dat scheelt wel fors in CO2 uitstoot maar maakt het nog niet neutraal.quote:Op woensdag 27 oktober 2021 15:13 schreef Zwansen het volgende:
[..]
De vraag naar energie zal toch alleen maar toenemen? En zoals nostra al zegt, Shell is volgens mij groter in gas dan in olie qua omzet. Dus in die zin zijn ze al een tijdje bezig met hun eigen transitie.
EVs gaan inderdaad (nu nog) als warme broodjes. Maar er zijn wel wat kanttekeningen te maken.quote:Op woensdag 27 oktober 2021 12:45 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Ook als Shell het hoger beroep wint en het niet 5 jaar naar voren hoeft te halen, dan nog wilde Shell zelf al in 2035 zo'n 50% en in 2050 100% CO2 reductie hebben.
En of Shell nu wil of niet, de EV's verkopen als broodjes en dat gaat hoe dan ook effect hebben op de verkochte autobrandstoffen.
Het blijft een onzekere toekomst.
Ik zeg niet dat Shell verdwijnt maar het verdienmodel (en marge) zal anders zijn.
https://www.iex.nl/Nieuws(...)tstijging-Shell.aspxquote:Analisten verwachten forse winststijging Shell
(ABM FN-Dow Jones) Royal Dutch Shell heeft in het derde kwartaal van 2021 vermoedelijk goed weten te profiteren van de opgelopen olie- en gasprijzen en de winst zien vervijfvoudigen. Dit verwachten analisten geraadpleegd door ABM Financial News.
"Brent noteert momenteel boven de 80 dollar per vat en de Europese gasprijs en de Aziatische spotprijs voor LNG naderen recordniveaus", aldus analist Henry Tarr van Berenberg, die olie-aandelen momenteel dan ook spotgoedkoop vindt.
Voor het derde kwartaal rekenen analisten die bijdroegen aan de consensus samengesteld door Vara Research op een zogenoemd CCS-resultaat, dat wil zeggen de winst op basis van de geschatte actuele kosten en exclusief bijzondere posten toewijsbaar aan aandeelhouders, van 5.310 miljoen dollar. In het derde kwartaal van 2020 boekte de energiereus nog een winst van slechts 955 miljoen dollar. Sterker, in heel 2020 bleef de winst van Shell steken op 4,9 miljard dollar.
ING denkt dat de analistenconsensus wel eens aan de lage kant kan blijken te zijn.
De gemiddelde analistenverwachting is dat bij de tak Integrated Gas de winst uitkwam op bijna 2,2 miljard dollar. Voor de divisie Upstream wordt een winst voorzien van 1,9 miljard dollar. Een jaar eerder werd hier juist nog een verlies geleden van 0,9 miljard dollar.
Oil Products was waarschijnlijk goed voor een winst van 1,6 miljard dollar. Dat is wel nipt minder dan de winst vorig jaar in het derde kwartaal. Het resultaat bij Chemicals zal volgens de analisten op jaarbasis bijna zijn verdubbeld naar 427 miljoen dollar.
De operationele vrije kasstroom van Shell wordt door de analisten geschat op 12,1 miljard dollar. Dat was een jaar eerder 10,4 miljard dollar. Exclusief werkkapitaal steeg de vrije kasstroom volgens de analisten van 9,0 naar 13,3 miljard dollar.
Shell opent donderdagochtend de boeken.
En morgen gaan ze ook bekend maken hoeveel dividend ze uitkeren, dus ben benieuwdquote:Op woensdag 27 oktober 2021 16:35 schreef BasEnAad het volgende:
[..]
https://www.iex.nl/Nieuws(...)tstijging-Shell.aspx
Morgen dus de cijfers. Hopelijk ook wat meer duidelijkheid over de 7 miljard dollar die terugvloeit naar de aandeelhouder na de verkoop van die schalievelden aan ConocoPhilips.
Goed punt.quote:Op woensdag 27 oktober 2021 16:32 schreef MisChrartin het volgende:
[..]
EVs gaan inderdaad (nu nog) als warme broodjes. Maar er zijn wel wat kanttekeningen te maken.
Stroom komt nu grotendeels uit gasturbines, zeker nu we kolencentrales, kerncentrales en biomassa uitsluiten.
Ja, het aandeel wind en zon stijgt. De zon schijnt 1000 uur per jaar, het waait 3000 uur per jaar. Van de 8760 uur per jaar kan dus nog niet de helft voorzien worden door duurzame bronnen.
We moeten om die reden een enorme overcapaciteit zon en wind installeren met enorm grote energie opslag alleen al om de tijden af te dekken dat de zon niet schijnt en het niet waait.
Gaat dat er op termijn komen? Vast wel. Maar het is de komende 15 jaar niet te verwachten dat het er is en zal (aard)gas nog een belangrijke rol spelen.
Verdrievoudigd is ietwat overdreven denk ik.quote:Dan heb je nog het probleem van maakbaarheid van het elektranet. Nu past die ene snellader meestal nog wel op het net, al kraakt het energienet in steden nu al terwijl er nog nauwelijks warmtepompen en laadpalen staan.
Als iedereen overstapt op warmtepomp en elektrische auto moet het elektranet verdrievoudigd worden. Door welke technici? Met welke schaarse materialen?
Uitdaging. In de steden is parkeren sowieso lastig, misschien gaan steden wel vaker auto's uit de stad weren.quote:En wil je nog wel een elektrische auto als je steeds moeilijker kunt opladen met files voor snelladers en beperkte gewone laadpalen in je eigen buurt?
Ik wil wel zon op land, zon op daken en vooral wind op zee. Is een deeloplossing natuurlijk.quote:En verder: die extra stroom voor warmtepompen en EV’s moet ook weer groen opgewekt worden. Het is totaal onhaalbaar op Nederlands grondgebied om alle stroom zelf te produceren. Die ruimte is er gewoonweg niet, want naast dat we geen biomassa, kolencentrales, kernenergie willen, willen we ook geen wind op land en geen zon op land. Het is met huidig gebrek aan draagvlak niet realistisch dat we zelfvoorzienend worden. We hebben de illusie dat er iets te kiezen valt.
Het is inderdaad complex.quote:Tsja. Wat moet ik er van zeggen. Ik denk dat we komende jaren een flinke pas op de plaats gaan zien van groene ambities en elektrificatie.
Het is niet realistisch, haalbaar op de manier waarop we nu bezig zijn.
De enige oplossingen zijn kerncentrales of toch gasoplossingen met mogelijk CO2 afvang en energie-opslag.
De rol van Shell en consorten is nog lang niet uitgespeeld. Zij zijn echt niet achterlijk en ze investeren al in laadinfra, windmolens en energie opslag (zij het in kleine mate).
Maar ze volledig afserveren zoals ABP doet is ook van de zotte.
En er rijdt geen Tesla zonder de gasindustrie van Shell, Exxon en dergelijke alleen willen de meesten dat niet zien.
Disclaimer: Ja, ik heb aandelen Shell, maar ook Alfen. Aandelen Tesla heb ik verkocht, te grote bubbel naar mijn idee.
Twee auto's nemen, in de zomer met de elektrische auto rijden (Goedkope zonnestroom) en in de winter met je benzine.quote:Op woensdag 27 oktober 2021 16:32 schreef MisChrartin het volgende:
Dan heb je nog het probleem van maakbaarheid van het elektranet. Nu past die ene snellader meestal nog wel op het net, al kraakt het energienet in steden nu al terwijl er nog nauwelijks warmtepompen en laadpalen staan.
Als iedereen overstapt op warmtepomp en elektrische auto moet het elektranet verdrievoudigd worden. Door welke technici? Met welke schaarse materialen?
En wil je nog wel een elektrische auto als je steeds moeilijker kunt opladen met files voor snelladers en beperkte gewone laadpalen in je eigen buurt?
Wat propageert Klaver nou altijd? Alle daken vol? 30% binnen?quote:Op woensdag 27 oktober 2021 16:32 schreef MisChrartin het volgende:
En verder: die extra stroom voor warmtepompen en EV’s moet ook weer groen opgewekt worden. Het is totaal onhaalbaar op Nederlands grondgebied om alle stroom zelf te produceren. Die ruimte is er gewoonweg niet, want naast dat we geen biomassa, kolencentrales, kernenergie willen, willen we ook geen wind op land en geen zon op land. Het is met huidig gebrek aan draagvlak niet realistisch dat we zelfvoorzienend worden. We hebben de illusie dat er iets te kiezen valt.
https://www.ad.nl/wetensc(...)%2Fwww.google.com%2Fquote:Nederland kan in 50 procent van de huidige totale elektriciteitsbehoefte voorzien als het alle daarvoor geschikte daken bedekt met zonnepanelen. Dat constateren onderzoekers van Deloitte. Volgens het financieel adviesbureau is er in totaal maar liefst 892 vierkante kilometer aan geschikt dakoppervlak in ons land.
Het gaat niet om TWh voor het elektranet maar om de pieken. En warmtepompen en pv panelen zorgen voor een hoge piek. Iedereen zet de warmtepomp aan bij -5 en ook bij iedereen schijnt de zon even hard.quote:Op woensdag 27 oktober 2021 18:17 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Goed punt.
[..]
Verdrievoudigd is ietwat overdreven denk ik.
Nederland verbruikt momenteel zo'n 120TWh elektriciteit per jaar, waarvan zo'n 100TWh voor industrie / bedrijven / overheid.
Zo'n 20TWh daarvan is huishoudens.
EV's zullen daar zo'n (13.000 x 8,4 miljoen) / 5 = 22TWh extra verbruik aan toevoegen.
Dat is 18,33% meer dan nu.
De productie / raffinage van brandstoffen kost zo'n 5TWh per jaar dus dat gaat daar weer af.
Om al het aardgas voor huishoudens die nu aangesloten zijn op aardgas te vervangen door warmtepompen zit je op zo'n (1239 x 7 miljoen x8) / 3.5 is zo'n 20TWh aan stroom, dus zo'n 16,67% meer dan nu.
Snelladers zullen vaak langs snelwegen liggen. Je ziet dat Shell, VW en Tesla daar een oplossing voor hebben: accu's. Ze zetten bij snelladers accu-buffers neer die 's nachts en tussen laadbeurten bijgeladen worden (als er vrijwel niemand komt laden) en waar je de EV's uit kan laden. Geeft wel een 15% extra rendementsverlies maar zorgt voor minder en vooral gelijkmatiger belasting van het stroomnet.
Is dat al wijd verspreid uitgerold? Nee. EV's echter ook nog niet.
https://www.autoweek.nl/autonieuws/artikel/shell-gaat-testen-met-bufferaccu-voor-snelladen/
EV's thuis zullen al snel 's nachts geladen worden (dmv smart grid), dus bestaande infrastructuur en opwekking kan dan ook efficiënter gebruikt worden.
Is het een makkie? Dat stel ik zeker niet. Maar "3x meer" is wat overdreven denk ik.
[..]
Uitdaging. In de steden is parkeren sowieso lastig, misschien gaan steden wel vaker auto's uit de stad weren.
[..]
Ik wil wel zon op land, zon op daken en vooral wind op zee. Is een deeloplossing natuurlijk.
Wind op zee komt er sowieso bij, die "kavels" zijn al ingekleurd.
[..]
Het is inderdaad complex.
Allemaal een thuisaccu dus en de netbeheerder ook. (eigenlijk voornamelijk die laatste, die kan dat gewoon tegen kostprijs exploiteren...).quote:Op woensdag 27 oktober 2021 18:26 schreef MisChrartin het volgende:
[..]
Het gaat niet om TWh voor het elektranet maar om de pieken. En warmtepompen en pv panelen zorgen voor een hoge piek. Iedereen zet de warmtepomp aan bij -5 en ook bij iedereen schijnt de zon even hard.
Dan kun je op jaarbasis niet zoveel energie verbruiken, maar moet die piek wel door het net opgevangen worden.
Dat is wel een heel kort / specifiek antwoord op slechts een deel van mijn uiteenzetting, dat mag natuurlijk.quote:Op woensdag 27 oktober 2021 18:26 schreef MisChrartin het volgende:
[..]
Het gaat niet om TWh voor het elektranet maar om de pieken. En warmtepompen en pv panelen zorgen voor een hoge piek. Iedereen zet de warmtepomp aan bij -5 en ook bij iedereen schijnt de zon even hard.
Dan kun je op jaarbasis niet zoveel energie verbruiken, maar moet die piek wel door het net opgevangen worden.
Heyheyheyheyhey!quote:Op woensdag 27 oktober 2021 18:31 schreef TheFreshPrince het volgende:
Dat is wel een heel kort / specifiek antwoord op slechts een deel van mijn uiteenzetting, dat mag natuurlijk.
Ik denk dat voor het verdienmodel 2 dagen op zich al te lang is.quote:Op woensdag 27 oktober 2021 18:28 schreef ludovico het volgende:
[..]
Allemaal een thuisaccu dus en de netbeheerder ook. (eigenlijk voornamelijk die laatste, die kan dat gewoon tegen kostprijs exploiteren...).
Als die thuisaccu 2 dagen kan overleven heb je al een tamelijk constante flow lijkt me, gros van de scherpe randjes is er dan vanaf. K als het dan de hele week zonnig is zullen ze alsnog afgeschakeld moeten worden sommige dagen...
Maar eigenlijk gek "meer dan gratis energie" daar moet toch een toepassing voor zijn zou je zeggen.
Lijkt mij dat de markt daar wel wat op verzint als het loont.
Ligt aan de afschrijving vanwege veroudering en aan de variabele afschrijving en het beoogde rendement.quote:Op woensdag 27 oktober 2021 18:34 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Ik denk dat voor het verdienmodel 2 dagen op zich al te lang is.
Stroom moet al bijna 2x zo duur zijn als je het 2 dagen bewaart t.o.v. 1 dag; je wil als uitbater van die accu's het liefst natuurlijk dagelijks handelen (laag inkopen, hoog verkopen).
Ik zie het meer om de dagelijkse piekbelastingen op te lossen. Misschien zie ik dat verkeerd maar dan moet je die som maar voor me maken
Als je geen winstoogmerk hebt kan alles.quote:Op woensdag 27 oktober 2021 18:35 schreef ludovico het volgende:
[..]
Ligt aan de afschrijving vanwege veroudering en aan de variabele afschrijving en het beoogde rendement.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |