abonnement Unibet Coolblue
pi_201854925
In de indrukwekkende roman Brick Lane (2003) van de Britse schrijver Monica Ali geeft de Islam richting aan het leven van de Islamitische migrant. Deze roman, die genomineerd was voor de prestigieuze Bookerprijs, beschrijft het belang van de Koran voor de bewoners van de Londense straat Brick Lane. Dit belang is te vergelijken met dat van de Bijbel voor de Nederlandse emigranten destijds in het Amerikaanse Michigan of met dat van de Thora voor de Joden in de diaspora.

De Koran geeft houvast aan Islamitische migranten in een onbekende nieuwe wereld en vormt het ankerpunt voor de moslim die maar geen vaste grond onder de voeten voelt. Mekka als orientatiepunt voor Nederlandse jongeren met Islamitische achtergrond die op zoek zijn naar hun eigen identiteit. Net als in Brick Lane is de Islam voor Nederlandse jongeren met een Islamitische achtergrond een middel om zich te onderscheiden en te positioneren ten opzichte van de Westerse samenleving, die bij tijd en wijle vijandig overkomt.

In de jaren 9/11 groeide een Islamitsiche generatie op in een maatschappelijk klimaat dat door hen wordt ervaren als Islamofoob. Deze generatie is buitengewoon divers. Sommigen hebben een beroepskwalificatie en perspectief op werk. Anderen zijn boos op deze samenleving, voelen zicht buitengesloten en zijn vatbaar voor radicale gedachten. Maar slechts een minieme fractie van deze angry young men kiest ervoor om als wraak voor het door hen ervaren Islamofobe maatschappelijke klimaar terrorist te worden. Terrorisme dus als boemerang van Islamafobie.

Shakespeare schreef al over wraak als reactie op uitsluiting. In het toneelstuk Othello (1604) vermoordt de Moor Othello zijn witte vrouw Desdemona die hij van overspel beticht en wreekt zich ook op deze manier voor de talloze keren dat de witte samenleving hem heeft vernederd.

Islamfobie en Islamitsiche geïnspireerde aanslagen lokken elkaar uit als de botsende ballen in een Newtonpendel. Wanneer in een Newtonpendeel een balletje aan het ene uiteinde vanaf een bepaalde hoogte wordt losgelaten, slaat als gevolg van de botsing van dit balletje met de andere balletjes, aan het andere uiteinde een balletje omhoog. De ene bal geeft de andere energie.

De pendel is vernoemd naar Isaac Newton (1643-1727), omdat dit een illustratie is van de derde wet van deze briljante man. Namelijk elke actie zorgt voor een even grote reactie die precies het tegenovergestelde is van de actie.

De derde wet van Newton heeft na ruim drie eeuwen zijn geldigheidskracht nog niet verloren, zij het verrassenderwijs op het terrein van terrorisme.
The best among you is the one who doesn’t harm others with his tongue and hands. - Prophet Muhammad (PBUH)
  Moderator vrijdag 22 oktober 2021 @ 00:44:33 #2
54278 crew  Tijger_m
42
pi_201855072
Wat is de discussie die je met dit essay wil starten en wat is de relatie met politiek want ik zie geen discussie hier.
"The enemy isn't men, or women, it's bloody stupid people and no one has the right to be stupid." - Sir Terry Pratchett.
pi_201855119
Bart Schuurman geeft in zijn proefschrift 'Becoming a European Homegrown Jihadst' drie verklaringen voor radicalisering: (1) sociaal-economische deprivatie, (2) groepsgebonden factoren en (3) persoonsgebonden oorzaken.

In een andere verklaring geeft de Franse hoogleraar Marie Rose Moro: ' Het is overtuigend aangetoond dat discriminatie, in de dubbele betekenis van uitsluiting en dagelijkse beledigingen, leidt tot permanente stress. En die tast, in combinatie met een soort uitzichtloosheid, de geestelijke gezondheid aan.'

Laat ook duidelijk zijn dat maar een klein deel van de Islamitische jeugd deze volstrekt verwerpelijke keuze voor terrorisme maakt. De integrerende vraag die zich aandient is waarom radicalisering vooral optreedt bij Nederlandse jongeren met een Marokkaanse achtergrond en niet bij de andere grote minderheidsgroep Nederlanders met een Turkse achtergrond. Als we het analytisch kader van Bart Schuurman hanteren en we beginnen bij sociale deprivatie, dan moet vastgesteld worden dat Nederlandse jongeren met een Marokkaanse achtergrond in tegenstelling tot Nederlanders met een Turkse achtergrond tot wel vier keer meer lijden onder uitsluitingsmechanismen.
The best among you is the one who doesn’t harm others with his tongue and hands. - Prophet Muhammad (PBUH)
pi_201855130
quote:
0s.gif Op vrijdag 22 oktober 2021 00:44 schreef Tijger_m het volgende:
Wat is de discussie die je met dit essay wil starten en wat is de relatie met politiek want ik zie geen discussie hier.
Het delen van inzichten kan leiden tot een discussie. Meteen met een gestrekte been er in gaan, werkt vaak averechts.
The best among you is the one who doesn’t harm others with his tongue and hands. - Prophet Muhammad (PBUH)
pi_201855155
Ook qua groepscohesie onderscheiden Marokkaans-Nederlandse jongeren zich van Turks-Nederlandse jongeren. Marokkaanse- Nederlandse jongeren hebben een zwakkere groepscohesie. Bij een sterke groepscohesie ketsen denigrerende opmerkingen af op het harnas en het fort van de eigen groep. Bij een zwakke groepscohesie is het individu kwetsbaar, omdat het in hoge mate een beschermende laag van omringende groepsgenoten ontbeert. De verwensingen treffen het hart waar door de persoon ontvankelijker wordt voor radicalisering.
The best among you is the one who doesn’t harm others with his tongue and hands. - Prophet Muhammad (PBUH)
pi_201855292
quote:
0s.gif Op vrijdag 22 oktober 2021 00:44 schreef Tijger_m het volgende:
wat is de relatie met politiek
Deze is voor jou:

De vertrouwenscrisis met de Islamitische gemeenschap werd vijf jaar na het 'Actieprogramma Integrale Aanpak Jihadisme' van augustus 2014 verder verdiept in maart 2019. Burgemeester Halsema maakte toen bekend dat in een vertrouwelijk ambtsbericht van de AIVD stond dat er bij het Cornelius Haga Lyceum in Amsterdam sprake is van salafistische invloeden. Journalisten van de Volkskrant die na het ambtsbericht van de AVID vrijelijk op de school mochten rondkijken ontdekten echter geen salafistische invloeden. In een ongepubliceerd conceptoordeel over het Haga Lyceum steunde de onderwijsinspectie evenmin de bewering van de AVID. Naderhand betreurde de AIVD dat het ambtsbericht alleen maar tot meer polarisatie had geleid.

Bij de Islamitische gemeenschap bleef het beeld hangen dat de overheid Islamitische scholen tegenwerkt. Dit beeld komt overeen met de uitspraak van Premier Rutte in het TV-programma Zomergasten van 4 september 2016 dat de oprichting van Islamitische scholen actief bestreden moest worden wat evident strijdig is met artikel 23 van de Grondwet.

Naast het repressief beleid is het meten met twee maten door de politiek een belangrijke bron van wantrouwen van de Islamitische gemeenschap richting de overheid. Ter illustratie een aantal voorbeelden waarbij ze door de politiek behandeld worden als tweederangsburgers:

- Wel antisemitisme verketteren, maar niets concreets doen tegen Islamofobie en zelfs ontkennen;
- Wel synagoges dag en nacht beschermen, maar moskeeën slechts mondjesmaat;
- De aanslag op Charlie Hebdo veroordelen, maar zwijgen over de zeven aanslagen die daarvoor zijn gepleegd op moskeeën in Frankrijk, ook met dodelijke gevolgen;
- Wel seksuele straatintimidatie bestrijden, maar de andere kant op kijken als vrouwen met een hoofddoek worden aangevallen.

Precies daar wringt de schoen. Terrorisme-expert Paul Wilkinson benadrukt dat ongelijke behandeling de voedingsbodem is voor radicalisering. Door te meten met twee maten is de politiek geen deel van de oplossing, maar juist onderdeel van het probleem.
The best among you is the one who doesn’t harm others with his tongue and hands. - Prophet Muhammad (PBUH)
pi_201855343
Deze vertrouwenscrisis is buitengewoon ernstig, aangezien deze het sociaal contract aantast: het fundament dat het overheidshandelen legitimeert. Met verwijzing naar de zeventiende-eeuwse Engelse filosoof Thomas Hobbes is het sociaal contract de stilzwijgende afspraak die alle burgers met elkaar maken om, omwille van vrede en veiligheid, gereguleerd te worden door een overheid.

Wantrouwen tegen de overheid is het grootste risico voor onrust in de samenleving. Denk aan de treinkapingen door Molukkers in 1975 en 1977, deze vloeiden direct voort uit het wantrouwen van de Molukse gemeenschap richting de Nederlandse overheid.
The best among you is the one who doesn’t harm others with his tongue and hands. - Prophet Muhammad (PBUH)
pi_201855925
Neem nog een borrel.
Om aan te geven hoe hoog Erdogan het moederschap acht, gaf hij een voorbeeld uit de praktijk. ''Ik kuste wel eens de voeten van mijn moeder omdat ze naar het paradijs roken. Zij wierp me dan een zedige blik toe en huilde soms.''
pi_201862578
quote:
99s.gif Op vrijdag 22 oktober 2021 06:04 schreef bijdehand het volgende:
Neem nog een borrel.
Om 19 uur mogen we weer.
The best among you is the one who doesn’t harm others with his tongue and hands. - Prophet Muhammad (PBUH)
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')