Alle kraaiachtigenquote:
er zijn wel degelijk een beperkt aantal giftige vogels gekend. Geen enkele vogel is 'actief giftig', dus een steek of een beet zoals van gifslangen hoef je niet meteen te vrezen, maar sommige vogels bevatten gifstoffen in hun veren, huid en/of spieren, waarbij het schadelijk effect dus bij aanraken of consumptie kan voorkomen.quote:Op donderdag 21 oktober 2021 19:18 schreef drakin het volgende:
[..]
Dat kan ik niet vinden heb je een bron?
Wel de Blauwkapifrit die net als de Arafuralijsterdikkop giftige kefers eet
Ik vergis me idd. Een raaf is wel duidelijk groter.quote:Op donderdag 21 oktober 2021 19:19 schreef drakin het volgende:
[..]
Ik dacht een hele cm kleiner dan de roek
Roeken hebben kale snavels en leven in grote groepen. Alleen een roek tot 1 jaar heeft nog wel beharing(bevering) op de snavel waardoor dat wat moeilijke is om te onderscheiden
Die zie je niet in de stad, ook maar zeer weinig in NL of dichtbij mensen. Hun gekras is veel dieper, lager waar je ze aan zou kunnen herkennen, maar dan moet je echt hun geluid wel kennen.quote:Op donderdag 21 oktober 2021 19:22 schreef aloa het volgende:
[..]
Ik vergis me idd. Een raaf is wel duidelijk groter.
Ze bieden zich gewoon aan om op je bord te liggenquote:Op donderdag 21 oktober 2021 19:24 schreef aloa het volgende:
Zal wel aan mij liggen misschien. maar de meest domme vogels vind ik toch echt duivenElke vogel gaat aan de kant, als je aan komt rijden, behalve een duif
Waar heb je dit vandaan? Ik wil graag bronvermelding bij zoietsquote:Op donderdag 21 oktober 2021 19:21 schreef greysbones het volgende:
[..]
er zijn wel degelijk een beperkt aantal giftige vogels gekend. Geen enkele vogel is 'actief giftig', dus een steek of een beet zoals van gifslangen hoef je niet meteen te vrezen, maar sommige vogels bevatten gifstoffen in hun veren, huid en/of spieren, waarbij het schadelijk effect dus bij aanraken of consumptie kan voorkomen.
Geen enkele van deze giftige vogels maakt de gifstoffen zelfstandig aan; zij halen deze uit de omgeving en weten ze in het lichaam op te slaan.
Zo verkrijgen een viertal Pitohui-soorten (P. dichrous, P. kirhocephalus, en in mindere mate Melanorectes nigricens en Ornorectes cristatus) alsook de blauwkapifrit (Ifrita kowaldi), allen vogels uit Nieuw-Guinea, hun gif uit kevers die ze verorberen. Dit gif, hetzelfde als in pijlgifkikkers, slaan zij onder andere op in hun huid en veren. Ook de in Afrika voorkomende spoorwiekgans (Plectropterus gambensis) haalt zijn gif uit kevers.
De hop (Upapa epops) en groene kakelaar (Phoeniculus purpureus) herbergen gifproducerende bacteriën in hun stuitklier.
Bovenstaand lijstje is zeker niet volledig, maar zou de aandacht te veel wegleiden van een giftige vogelsoort die voor ons toch wel enig belang heeft: de kwartel.
De Europese kwartel (Coturnix coturnix) is evenwel niet steeds giftig. Enkel tijdens zijn jaarlijkse trek naar het zuiden zijn sommigen giftig. Dit komt omdat de kwartel zich onderweg voedt met toxine-bevattende zaden van de gevlekte scheerling of andere schermbloemige planten. De vergiftiging bij de mens, na consumptie van dergelijke kwartels, wordt in de medische wereld aangeduid met de term coturnisme en is sinds mensenheugenis bekend: zelfs in de bijbel is er passage terug te vinden waarin beschreven wordt dat de Israelieten massaal stierven na het eten van kwartel (Num. 11: 31-34). Het gif leidt bij de mens tot spiercelschade, nierblockage en shock.
Nu hoef je niet meteen de kwartel op je bord te vrezen: het overgrote deel van de consumptiekwartels zijn Japanse kwartels (Coturnix japonica) en sowieso zijn gekweekte kwartels niet in staat te trekken of gifstoffen via hun voeding op te nemen.
Die zie je hier idd niet.quote:Op donderdag 21 oktober 2021 19:24 schreef drakin het volgende:
[..]
Die zie je niet in de stad, ook maar zeer weinig in NL of dichtbij mensen. Hun gekras is veel dieper, lager waar je ze aan zou kunnen herkennen, maar dan moet je echt hun geluid wel kennen.
https://www.ikhebeenvraag.be/vraag/42073/Zijn-er-giftige-vogelsquote:Op donderdag 21 oktober 2021 19:25 schreef drakin het volgende:
[..]
Waar heb je dit vandaan? Ik wil graag bronvermelding bij zoiets
Ik had het dus inmiddels gevondenquote:Op donderdag 21 oktober 2021 19:30 schreef greysbones het volgende:
[..]
https://www.ikhebeenvraag.be/vraag/42073/Zijn-er-giftige-vogels
beantwoord door een professor ik neem aan dat het dan goed zit??quote:Op donderdag 21 oktober 2021 19:31 schreef drakin het volgende:
[..]
Ik had het dus inmiddels gevonden
Nu ben ik wel nieuwsgierig hoe t vogeltje er overdag uit zietquote:Op donderdag 21 oktober 2021 19:25 schreef engine het volgende:
Ik kijk sinds een paar dagen af en toe bij dit kuikentje. Nu is het nacht maar het is zo'n grappig ding als het licht is.
Ik zag geen naam onder de tekst?quote:Op donderdag 21 oktober 2021 19:32 schreef greysbones het volgende:
[..]
beantwoord door een professor ik neem aan dat het dan goed zit??
Duiven zijn ook dom. Daarom bewegen ze hun kop ook zo als ze lopen. Ze moeten 2x kijken om te beseffen wat ze zien.quote:Op donderdag 21 oktober 2021 19:24 schreef aloa het volgende:
Zal wel aan mij liggen misschien. maar de meest domme vogels vind ik toch echt duivenElke vogel gaat aan de kant, als je aan komt rijden, behalve een duif
Daar moet ik mijn bestiarium op naslaan.quote:Op donderdag 21 oktober 2021 19:33 schreef marcb1974 het volgende:
Draken zijn toch giftig? En dat zijn toch ook een soort vogels? Beetje meeuwachtigen.
staat er naast prof. dr Pieter COrnillequote:
Draken zijn dinosauriërs, dus vogelsquote:Op donderdag 21 oktober 2021 19:33 schreef marcb1974 het volgende:
Draken zijn toch giftig? En dat zijn toch ook een soort vogels? Beetje meeuwachtigen.
quote:Op donderdag 21 oktober 2021 19:34 schreef cafca het volgende:
[..]
Duiven zijn ook dom. Daarom bewegen ze hun kop ook zo als ze lopen. Ze moeten 2x kijken om te beseffen wat ze zien.
Maar je kunt terug in de tijd zeg maar. Bewegend is altijd leukerquote:Op donderdag 21 oktober 2021 19:33 schreef Mrsloveable het volgende:
[..]
Nu ben ik wel nieuwsgierig hoe t vogeltje er overdag uit ziet
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |