abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  donderdag 21 oktober 2021 @ 19:21:45 #151
370431 drakin
vurig typje
pi_201849572
quote:
4s.gif Op donderdag 21 oktober 2021 19:17 schreef aloa het volgende:
Prachtige beesten. _O_
Alle kraaiachtigen O+
Do not meddle in the affairs of dragons, for you are lickable and taste good with chocolat, caramel and whipped cream!
Freaks like me drink tea
pi_201849574
quote:
17s.gif Op donderdag 21 oktober 2021 19:18 schreef drakin het volgende:

[..]
Dat kan ik niet vinden heb je een bron?

Wel de Blauwkapifrit die net als de Arafuralijsterdikkop giftige kefers eet
er zijn wel degelijk een beperkt aantal giftige vogels gekend. Geen enkele vogel is 'actief giftig', dus een steek of een beet zoals van gifslangen hoef je niet meteen te vrezen, maar sommige vogels bevatten gifstoffen in hun veren, huid en/of spieren, waarbij het schadelijk effect dus bij aanraken of consumptie kan voorkomen.

Geen enkele van deze giftige vogels maakt de gifstoffen zelfstandig aan; zij halen deze uit de omgeving en weten ze in het lichaam op te slaan.

Zo verkrijgen een viertal Pitohui-soorten (P. dichrous, P. kirhocephalus, en in mindere mate Melanorectes nigricens en Ornorectes cristatus) alsook de blauwkapifrit (Ifrita kowaldi), allen vogels uit Nieuw-Guinea, hun gif uit kevers die ze verorberen. Dit gif, hetzelfde als in pijlgifkikkers, slaan zij onder andere op in hun huid en veren. Ook de in Afrika voorkomende spoorwiekgans (Plectropterus gambensis) haalt zijn gif uit kevers.

De hop (Upapa epops) en groene kakelaar (Phoeniculus purpureus) herbergen gifproducerende bacteriën in hun stuitklier.

Bovenstaand lijstje is zeker niet volledig, maar zou de aandacht te veel wegleiden van een giftige vogelsoort die voor ons toch wel enig belang heeft: de kwartel.

De Europese kwartel (Coturnix coturnix) is evenwel niet steeds giftig. Enkel tijdens zijn jaarlijkse trek naar het zuiden zijn sommigen giftig. Dit komt omdat de kwartel zich onderweg voedt met toxine-bevattende zaden van de gevlekte scheerling of andere schermbloemige planten. De vergiftiging bij de mens, na consumptie van dergelijke kwartels, wordt in de medische wereld aangeduid met de term coturnisme en is sinds mensenheugenis bekend: zelfs in de bijbel is er passage terug te vinden waarin beschreven wordt dat de Israelieten massaal stierven na het eten van kwartel (Num. 11: 31-34). Het gif leidt bij de mens tot spiercelschade, nierblockage en shock.

Nu hoef je niet meteen de kwartel op je bord te vrezen: het overgrote deel van de consumptiekwartels zijn Japanse kwartels (Coturnix japonica) en sowieso zijn gekweekte kwartels niet in staat te trekken of gifstoffen via hun voeding op te nemen.
Een losse opmerking
glijdt als schaduw door het draad —
stilte wordt onrust
pi_201849586
quote:
17s.gif Op donderdag 21 oktober 2021 19:19 schreef drakin het volgende:

[..]
Ik dacht een hele cm kleiner dan de roek

Roeken hebben kale snavels en leven in grote groepen. Alleen een roek tot 1 jaar heeft nog wel beharing(bevering) op de snavel waardoor dat wat moeilijke is om te onderscheiden
Ik vergis me idd. Een raaf is wel duidelijk groter.
  donderdag 21 oktober 2021 @ 19:24:01 #154
370431 drakin
vurig typje
pi_201849617
quote:
4s.gif Op donderdag 21 oktober 2021 19:22 schreef aloa het volgende:

[..]
Ik vergis me idd. Een raaf is wel duidelijk groter.
Die zie je niet in de stad, ook maar zeer weinig in NL of dichtbij mensen. Hun gekras is veel dieper, lager waar je ze aan zou kunnen herkennen, maar dan moet je echt hun geluid wel kennen.
Do not meddle in the affairs of dragons, for you are lickable and taste good with chocolat, caramel and whipped cream!
Freaks like me drink tea
pi_201849623
Zal wel aan mij liggen misschien. maar de meest domme vogels vind ik toch echt duiven :P Elke vogel gaat aan de kant, als je aan komt rijden, behalve een duif :')
  donderdag 21 oktober 2021 @ 19:24:18 #156
370431 drakin
vurig typje
pi_201849624
Raaf is meteen 2 keer zo groot
Freaks like me drink tea
  donderdag 21 oktober 2021 @ 19:24:59 #157
370431 drakin
vurig typje
pi_201849639
quote:
4s.gif Op donderdag 21 oktober 2021 19:24 schreef aloa het volgende:
Zal wel aan mij liggen misschien. maar de meest domme vogels vind ik toch echt duiven :P Elke vogel gaat aan de kant, als je aan komt rijden, behalve een duif :')
Ze bieden zich gewoon aan om op je bord te liggen
Freaks like me drink tea
pi_201849644
Ik kijk sinds een paar dagen af en toe bij dit kuikentje. Nu is het nacht maar het is zo'n grappig ding als het licht is.
En zingen wij....of juichen wij.....of stel je ons teleur
Oranje is...oranje blijft.....de allermooiste kleur!
  donderdag 21 oktober 2021 @ 19:25:43 #159
370431 drakin
vurig typje
pi_201849650
quote:
99s.gif Op donderdag 21 oktober 2021 19:21 schreef greysbones het volgende:

[..]
er zijn wel degelijk een beperkt aantal giftige vogels gekend. Geen enkele vogel is 'actief giftig', dus een steek of een beet zoals van gifslangen hoef je niet meteen te vrezen, maar sommige vogels bevatten gifstoffen in hun veren, huid en/of spieren, waarbij het schadelijk effect dus bij aanraken of consumptie kan voorkomen.

Geen enkele van deze giftige vogels maakt de gifstoffen zelfstandig aan; zij halen deze uit de omgeving en weten ze in het lichaam op te slaan.

Zo verkrijgen een viertal Pitohui-soorten (P. dichrous, P. kirhocephalus, en in mindere mate Melanorectes nigricens en Ornorectes cristatus) alsook de blauwkapifrit (Ifrita kowaldi), allen vogels uit Nieuw-Guinea, hun gif uit kevers die ze verorberen. Dit gif, hetzelfde als in pijlgifkikkers, slaan zij onder andere op in hun huid en veren. Ook de in Afrika voorkomende spoorwiekgans (Plectropterus gambensis) haalt zijn gif uit kevers.

De hop (Upapa epops) en groene kakelaar (Phoeniculus purpureus) herbergen gifproducerende bacteriën in hun stuitklier.

Bovenstaand lijstje is zeker niet volledig, maar zou de aandacht te veel wegleiden van een giftige vogelsoort die voor ons toch wel enig belang heeft: de kwartel.

De Europese kwartel (Coturnix coturnix) is evenwel niet steeds giftig. Enkel tijdens zijn jaarlijkse trek naar het zuiden zijn sommigen giftig. Dit komt omdat de kwartel zich onderweg voedt met toxine-bevattende zaden van de gevlekte scheerling of andere schermbloemige planten. De vergiftiging bij de mens, na consumptie van dergelijke kwartels, wordt in de medische wereld aangeduid met de term coturnisme en is sinds mensenheugenis bekend: zelfs in de bijbel is er passage terug te vinden waarin beschreven wordt dat de Israelieten massaal stierven na het eten van kwartel (Num. 11: 31-34). Het gif leidt bij de mens tot spiercelschade, nierblockage en shock.

Nu hoef je niet meteen de kwartel op je bord te vrezen: het overgrote deel van de consumptiekwartels zijn Japanse kwartels (Coturnix japonica) en sowieso zijn gekweekte kwartels niet in staat te trekken of gifstoffen via hun voeding op te nemen.
Waar heb je dit vandaan? Ik wil graag bronvermelding bij zoiets ;)
Freaks like me drink tea
pi_201849652
quote:
17s.gif Op donderdag 21 oktober 2021 19:24 schreef drakin het volgende:

[..]
Die zie je niet in de stad, ook maar zeer weinig in NL of dichtbij mensen. Hun gekras is veel dieper, lager waar je ze aan zou kunnen herkennen, maar dan moet je echt hun geluid wel kennen.
Die zie je hier idd niet.

Zelfde als Albatrossen.
pi_201849658
Korte update:
Mama hoorn flappert met haar oren.
  donderdag 21 oktober 2021 @ 19:30:28 #162
370431 drakin
vurig typje
pi_201849727
Bron gevonden, dat was een antwoord op een site over een spreekbeurt _O-
Freaks like me drink tea
pi_201849728
quote:
17s.gif Op donderdag 21 oktober 2021 19:25 schreef drakin het volgende:

[..]
Waar heb je dit vandaan? Ik wil graag bronvermelding bij zoiets ;)
https://www.ikhebeenvraag.be/vraag/42073/Zijn-er-giftige-vogels
Een losse opmerking
stilte wordt onrust
  donderdag 21 oktober 2021 @ 19:31:13 #164
370431 drakin
vurig typje
pi_201849741
Niet dat het meteen onwaar is, maar bij zo'n site zou ik nog even verder zoeken naar andere bronnen of het wel klopt wat er in dat antwoord staat.
Freaks like me drink tea
  donderdag 21 oktober 2021 @ 19:31:38 #165
370431 drakin
vurig typje
pi_201849745
quote:
Ik had het dus inmiddels gevonden
Freaks like me drink tea
pi_201849758
quote:
17s.gif Op donderdag 21 oktober 2021 19:31 schreef drakin het volgende:

[..]
Ik had het dus inmiddels gevonden
beantwoord door een professor ik neem aan dat het dan goed zit??
Een losse opmerking
stilte wordt onrust
pi_201849772
Draken zijn toch giftig? En dat zijn toch ook een soort vogels? Beetje meeuwachtigen.
stupidity has become as common as common sense was before
~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~
Travel Is Fatal To Prejudice, Bigotry and Narrow-Mindedness
pi_201849783
quote:
2s.gif Op donderdag 21 oktober 2021 19:25 schreef engine het volgende:
Ik kijk sinds een paar dagen af en toe bij dit kuikentje. Nu is het nacht maar het is zo'n grappig ding als het licht is.
Nu ben ik wel nieuwsgierig hoe t vogeltje er overdag uit ziet :D
"Een bij verspilt zijn energie niet om een vlieg proberen te overtuigen dat honing beter is dan stront"
  donderdag 21 oktober 2021 @ 19:33:57 #169
370431 drakin
vurig typje
pi_201849787
quote:
99s.gif Op donderdag 21 oktober 2021 19:32 schreef greysbones het volgende:

[..]
beantwoord door een professor ik neem aan dat het dan goed zit??
Ik zag geen naam onder de tekst?
Freaks like me drink tea
pi_201849803
quote:
4s.gif Op donderdag 21 oktober 2021 19:24 schreef aloa het volgende:
Duiven zijn ook dom. Daarom bewegen ze hun kop ook zo als ze lopen. Ze moeten 2x kijken om te beseffen wat ze zien.
  donderdag 21 oktober 2021 @ 19:35:28 #171
370431 drakin
vurig typje
pi_201849818
quote:
0s.gif Op donderdag 21 oktober 2021 19:33 schreef marcb1974 het volgende:
Draken zijn toch giftig? En dat zijn toch ook een soort vogels? Beetje meeuwachtigen.
Daar moet ik mijn bestiarium op naslaan.
Freaks like me drink tea
pi_201849822
quote:
17s.gif Op donderdag 21 oktober 2021 19:33 schreef drakin het volgende:

[..]
Ik zag geen naam onder de tekst?
staat er naast prof. dr Pieter COrnille
Een losse opmerking
stilte wordt onrust
pi_201849825
quote:
0s.gif Op donderdag 21 oktober 2021 19:33 schreef marcb1974 het volgende:
Draken zijn dinosauriërs, dus vogels :Y
pi_201849828
quote:
0s.gif Op donderdag 21 oktober 2021 19:34 schreef cafca het volgende:

[..]
Duiven zijn ook dom. Daarom bewegen ze hun kop ook zo als ze lopen. Ze moeten 2x kijken om te beseffen wat ze zien.
pi_201849834
quote:
0s.gif Op donderdag 21 oktober 2021 19:33 schreef Mrsloveable het volgende:

[..]
Nu ben ik wel nieuwsgierig hoe t vogeltje er overdag uit ziet :D
Maar je kunt terug in de tijd zeg maar. Bewegend is altijd leuker :D
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')