abonnement Unibet Coolblue
pi_201820104
Heb je ooit wel eens overwogen om een handige checklist te maken voor je nabestaanden voor het geval je door bv. een ongeval blijvend in coma raakt/plotseling komt te overlijden? Vaak genoeg hoor je nl. wel eens dat nabestaanden bv. het Social Media-account van iemand niet kunnen verwijderen, omdat ze niet weten wat de gebruikersnaam en wachtwoord van dat account van de desbetreffende persoon is. Ook hebben ze geen toegang tot de telefoon of tot de bankgegevens, omdat ze de pincode of het wachtwoord niet weten. Ook de inloggegevens van allerlei accounts hebben ze niet tot hun beschikking, omdat ze lastig te vinden zijn tussen alle papieren, die ze die nergens hebben opgeschreven omdat ze die uit hun hoofd hebben geleerd, of omdat ze overal en nergens liggen. Mijn idee is dus om een zo compleet mogelijke lijst te maken van al die belangrijke gegevens en zo'n lijst ergens op te slaan/te verbergen, zodat alle gegevens die je nabestaanden nodig hebben in het geval van jouw overlijden, handig bij elkaar staan, zodat ze snel en makkelijk overal bij kunnen komen en alles kunnen doen wat er moet gebeuren. Weet jij ook nog dingen die op die lijst horen staan, laat het dan weten, om deze lijst zo compleet mogelijk te maken. Uiteraard moet je wel 1 of meerdere personen laten weten dat je zo'n lijst hebt gemaakt, en waar die dan is opgeslagen/ligt, zodat ze die in het geval van jouw overlijden ook weten te vinden, anders is zo'n lijst nog steeds zinloos...

Enkele dingen die je op zo'n lijst zou kunnen zetten:
- Gebruikersnamen en wachtwoorden van Social Media-accounts en van alle andere (belangrijke) online accounts die handig zijn om te weten, bv. van je uitvaart- en andere verzekeringen, je provider (bv. Ziggo of KPN), je energiemaatschappij etc
- Aanvullende informatie over al je abonnementen, verzekeringen, klantenkaarten, lidmaatschappen etc., inclusief polisnummers en/of klantcodes
- Of je een donorcodicil hebt
- Of ze in geval van een coma er wel of niet de stekker uit moeten trekken
- De inloggegevens van de uitzendbureaus waarvoor je hebt gewerkt en/of de inloggegevens van je werkgever en van de pensioenuitvoerder van je werkgever
- De pincode van je mobiele telefoon en/of toegangscode van je tablet/PC
- De naam van je modem en het wachtwoord van je wifi
- De inlogcode van je bankieren-apps en/of gebruikersnamen en wachtwoorden van je bankieren-accounts of van Paypal
- Gebruikersnamen en wachtwoorden van je Microsoft-,Outlook-, Google- en Samsung-account
- Gebruikersnaam en wachtwoord van bv. je Steam of GOG-account, zodat iemand anders nog iets heeft aan al die games die je op dat account hebt gekocht
- Waar bepaalde dingen in je huis liggen, zoals belangrijke sleutels, je pinpasjes, pasje van de ondergrondse afvalcontainer, belangrijke papieren zoals een testament e.d.
- Naar wie je wil dat bepaalde voorwerpen moeten gaan als je geen testament hebt geregeld
- De naam van de uitvaartondernemer/verzekeraar die gebeld moet worden waarbij je je uitvaart hebt geregeld inclusief telefoonnummer, of laten weten dat die er niet is als je niets hebt geregeld, zodat ze daar dan niet verder naar hoeven te zoeken
- Je uitvaartwensen
- Je Digi-D gebruikersnaam en wachtwoord
- Gebruikersnamen en wachtwoorden van je email-adressen
- Mensen die ze sowieso moeten inlichten inclusief (email)adressen en telefoonnummers
- Bekentenissen doen over zaken die je nooit aan iemand hebt durven te vertellen
- Andere belangrijke dingen die je nabestaanden bij jouw overlijden moeten weten/afhandelen waar ze anders nooit achter waren gekomen als je ze niet op zo'n lijst had gezet
- Eventuele bijzonderheden die je nog hebt, zoals cryptomunten met bijbehorende gebruikersnaam en wachtwoord van je account, schilderijen, aandelen, een kluisje bij de bank/in je eigen huis inclusief code, dingen van bijzondere financiele of emotionele waarde in je huis, voorwerpen die je geleend hebt en terug moeten naar de eigenaar of die je uitgeleend hebt aan iemand, etc.
- Evt. openstaande schulden of mensen die nog schulden bij jou hebben
- Overzicht van alle automatische incasso's van goede doelen en abonnementen die stopgezet en/of opgezegd moeten worden, zoals bv.van Netflix, Spotify, je krant(en)/tijdschrift(en), je sportschool etc.
- Alle overige zaken waar ze aan moeten denken
Enz. enz.

Dus weet jij ook nog belangrijke dingen die op zo'n lijst horen te staan? Laat het dan hieronder weten.

Overigens, je moet er wel goed over nadenken hoe en waar je die lijst dan zou verbergen of zou opslaan. Het is uiteraard niet de bedoeling dat er bv bij je ingebroken wordt, of dat je PC gehackt wordt, en dat ze dan in 1x alle belangrijke (inlog)gegevens van je bij elkaar op 1 lijst hebben staan, zodat ze overal toegang tot hebben/makkelijk de belangrijkste dingen kunnen vinden. Ook moet je uiteraard zeker weten dat de persoon/personen die weet/weten waar die lijst is, echt volledig te vertrouwen is/zijn. Wie een goed idee heeft hoe/waar je zo'n lijst het beste kunt verbergen/opslaan, mag dat ook laten weten.

[ Bericht 0% gewijzigd door Forumtijger op 20-10-2021 12:12:30 ]
Een probleem is pas een probleem als je er een probleem van maakt.
  dinsdag 19 oktober 2021 @ 18:26:23 #2
199256 kwiwi
de enige echte.
pi_201820242
Ik heb zo'n lijst. Maar heb het opgesplitst in 2 lijsten (één met gebruikersnamen en één met wachtwoorden) op verschillende USB sticks. Degenen die erbij moeten kunnen weten waar ze zijn en wat het wachtwoord van de documenten is.
pi_201820245
Ze mogen me gelijk de oven in sodemieteren. Dat zou ik erop zetten.

M'n lever mag gedoneerd worden aan m'n goede vriend @de_boswachter want die heeft er een nodig.

Even serieus nu, je staat hier inderdaad niet echt bij stil. Wel handig dus zo'n checklist, scheelt de nabestaanden ook een hoop stress denk ik naast het verdriet.
  dinsdag 19 oktober 2021 @ 18:26:59 #4
159092 Tyr80
Nani ka hoka ni?
pi_201820249
Heb boven een koffertje vol met veelal silicone producten waarvan ik niet goed weet hoe ik het moet oplossen voor mijn overlijden, dus ik lees even mee.
"We aren't people, we are text." - Japanman Sakyusan -
pi_201820274
quote:
1s.gif Op dinsdag 19 oktober 2021 18:26 schreef Tyr80 het volgende:
Heb boven een koffertje vol met veelal silicone producten waarvan ik niet goed weet hoe ik het moet oplossen voor mijn overlijden, dus ik lees even mee.
:')
  dinsdag 19 oktober 2021 @ 18:29:48 #6
203089 Scuidward
Vleugje cynisme, vol verstand
pi_201820279
Advocaat van de duivel: Wat als ik het niet doe? Op praktisch vlak, emotioneel valt niet te meten.
  dinsdag 19 oktober 2021 @ 18:36:21 #7
199256 kwiwi
de enige echte.
pi_201820358
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 oktober 2021 18:29 schreef Scuidward het volgende:
Advocaat van de duivel: Wat als ik het niet doe? Op praktisch vlak, emotioneel valt niet te meten.
Dan loopt het ook wel los, maar is meer werk voor je nabestaanden.

Ik heb de lijst ook voor in het geval dat ik in coma o.i.d. zou raken, wanneer nog niet alles opgezegd kan worden met een overlijdensakte, maar wanneer er rekeningen betaald moeten blijven worden bijvoorbeeld.
  dinsdag 19 oktober 2021 @ 18:52:45 #8
203089 Scuidward
Vleugje cynisme, vol verstand
pi_201820536
quote:
1s.gif Op dinsdag 19 oktober 2021 18:36 schreef kwiwi het volgende:

[..]
Dan loopt het ook wel los, maar is meer werk voor je nabestaanden.

Ik heb de lijst ook voor in het geval dat ik in coma o.i.d. zou raken, wanneer nog niet alles opgezegd kan worden met een overlijdensakte, maar wanneer er rekeningen betaald moeten blijven worden bijvoorbeeld.
Ah, bijzonder dat je ook op een coma anticipeert.

Op mijn leeftijd ervaar ik een lijst ook als overdreven, maar sommige dingen heb je natuurlijk niet in de hand. Ik moet maar eens nadenken over een efficiënte manier want als ik ergens een hekel aan heb is het rompslomp. Misschien is er straks wel een app.
pi_201820622
Inloggegevens van je bank mag van de lijst. Op het moment van overlijden blokkeert je rekening en pas als iemand kan aantonen dat hij gerechtigd is krijgt hij toegang tot je rekeningen.
DigiD blokkeert ook bij overlijden.
If you can't beat them, arrange to have them beaten. -George Carlin.
  dinsdag 19 oktober 2021 @ 19:08:46 #10
199256 kwiwi
de enige echte.
pi_201820740
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 oktober 2021 18:52 schreef Scuidward het volgende:

[..]
Ah, bijzonder dat je ook op een coma anticipeert.

Op mijn leeftijd ervaar ik een lijst ook als overdreven, maar sommige dingen heb je natuurlijk niet in de hand. Ik moet maar eens nadenken over een efficiënte manier want als ik ergens een hekel aan heb is het rompslomp. Misschien is er straks wel een app.
Nou ja, gewoon 'in case of emergency' in het algemeen anticipeer ik op. Liever dat ik er eentje heb en het wordt niet gebruikt, dan dat het nodig is en er is er geen :P
pi_201820757
Dus 1 wachtwoord, ieder verstandig iemand heeft toch een wachtwoordkluis?
pi_201820902
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 oktober 2021 18:29 schreef Scuidward het volgende:
Advocaat van de duivel: Wat als ik het niet doe? Op praktisch vlak, emotioneel valt niet te meten.
Valt het allemaal wel mee. Vorig jaar een nalatenschap afgehandeld, met een overlijdensakte en eventueel verklaring van erfrecht is alles zo geregeld. Hoef je echt niet voor te kunnen inloggen. Sterker nog, inloggen met het account van een ander is een soort identiteitsfraude. Dus ik ben daar geen fan van.
pi_201822568
Niet nodig. Al mijn wachtwoorden zijn 1dvenkuttuup123@!?

Lekker makkelijk
  dinsdag 19 oktober 2021 @ 23:56:08 #14
84430 kanovinnie
Wie dit leest is gek!
pi_201826019
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 oktober 2021 18:05 schreef Forumtijger het volgende:
Vaak genoeg hoor je nl. wel eens dat nabestaanden bv. het Social Media-account van iemand niet kunnen verwijderen, omdat ze niet weten wat de gebruikersnaam en wachtwoord van dat account van de desbetreffende persoon is. Ook hebben ze geen toegang tot de telefoon of tot de bankgegevens, omdat ze de pincode of het wachtwoord niet weten.
Bijna al die zaken, afgezien van de telefoon kan je zo regelen hoor.
Op dinsdag 25 augustus 2015 15:48 schreef Toekito het volgende:
de grootste schande van heel FOK! naast Fylax is Kano als mod.
  dinsdag 19 oktober 2021 @ 23:58:15 #15
84430 kanovinnie
Wie dit leest is gek!
pi_201826047
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 oktober 2021 20:49 schreef Sfancta het volgende:
Niet nodig. Al mijn wachtwoorden zijn 1dvenkuttuup123@!?

Lekker makkelijk
Niet berenpak3?
Op dinsdag 25 augustus 2015 15:48 schreef Toekito het volgende:
de grootste schande van heel FOK! naast Fylax is Kano als mod.
pi_201826095
quote:
1s.gif Op dinsdag 19 oktober 2021 18:59 schreef valentijn101 het volgende:
Inloggegevens van je bank mag van de lijst. Op het moment van overlijden blokkeert je rekening en pas als iemand kan aantonen dat hij gerechtigd is krijgt hij toegang tot je rekeningen.
DigiD blokkeert ook bij overlijden.
ik kan je uit ervaring vertellen dat digid niet blokkeert en bankrekening pas blokkeert als je de bank wat verteld
pi_201826643
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 oktober 2021 23:56 schreef kanovinnie het volgende:

[..]
Bijna al die zaken, afgezien van de telefoon kan je zo regelen hoor.
Ja mijn telefoon en computer is dan nog het grootste issue, als ik nu de pijp uit ga kan niemand daar wat mee. Niet altijd wenselijk, zeker niet als je onder verdachte omstandigheden het leven laat en je gunt je nabestaanden dan een voortvarend onderzoek, ik noem maar even iets.
Alleen hoe voorkom je dat mensen er iets mee kunnen doen bij leven, wachtwoorden achterlaten in testament en ze dan nooit kunnen veranderen? Bankkluis (bestaat dat nog)? :P
  woensdag 20 oktober 2021 @ 05:03:15 #18
199256 kwiwi
de enige echte.
pi_201826771
quote:
1s.gif Op woensdag 20 oktober 2021 00:05 schreef mschol het volgende:

[..]
ik kan je uit ervaring vertellen dat digid niet blokkeert en bankrekening pas blokkeert als je de bank wat verteld
Dit ja.

En ik lees hier ergens dat social media makkelijk te verwijderen is, maar dat valt nog behoorlijk tegen als je geen wachtwoord hebt.
pi_201827125
quote:
0s.gif Op woensdag 20 oktober 2021 03:16 schreef Fleischmeister het volgende:

[..]
Ja mijn telefoon en computer is dan nog het grootste issue, als ik nu de pijp uit ga kan niemand daar wat mee. Niet altijd wenselijk, zeker niet als je onder verdachte omstandigheden het leven laat en je gunt je nabestaanden dan een voortvarend onderzoek, ik noem maar even iets.
Alleen hoe voorkom je dat mensen er iets mee kunnen doen bij leven, wachtwoorden achterlaten in testament en ze dan nooit kunnen veranderen? Bankkluis (bestaat dat nog)? :P
wachtwoord manager.

lastpass bied emergency access: je stelt een "time out" periode in (bv 48u) waarbij de andere partij toegang vraagt tot jouw wachtwoordkluis en deze moet dan de hele periode wachten voor hij automatisch toegang krijgt.

in de tussentijd krijg jij, volgens mij, elke 6 of 4 uur een mailtje dat er emergency access is aangevraagd waar je het verzoek kan weigeren

ja dit is wel een premium feature inmiddels volgens mij maar het werkt wel echt erg goed
  woensdag 20 oktober 2021 @ 10:37:20 #20
84430 kanovinnie
Wie dit leest is gek!
pi_201828919
quote:
1s.gif Op woensdag 20 oktober 2021 05:03 schreef kwiwi het volgende:

[..]
Dit ja.

En ik lees hier ergens dat social media makkelijk te verwijderen is, maar dat valt nog behoorlijk tegen als je geen wachtwoord hebt.
Dat is zo gedaan bij overlijden. Hoe kom je erbij dat dat niet zo is?
Op dinsdag 25 augustus 2015 15:48 schreef Toekito het volgende:
de grootste schande van heel FOK! naast Fylax is Kano als mod.
  woensdag 20 oktober 2021 @ 10:48:37 #21
68091 borbit
Is dit het begin van een pr0n?
pi_201829020
quote:
1s.gif Op dinsdag 19 oktober 2021 18:26 schreef Tyr80 het volgende:
Heb boven een koffertje vol met veelal silicone producten waarvan ik niet goed weet hoe ik het moet oplossen voor mijn overlijden, dus ik lees even mee.
Maak gewoon een klein vuurtje in de woonkamer en blus dat constant een beetje zodat het niet uitbreid. Als je dan opeens overlijdt kun je het vuur niet meer klein houden en brand vanzelf je huis af.
  woensdag 20 oktober 2021 @ 11:36:31 #22
199256 kwiwi
de enige echte.
pi_201829543
quote:
0s.gif Op woensdag 20 oktober 2021 10:37 schreef kanovinnie het volgende:

[..]
Dat is zo gedaan bij overlijden. Hoe kom je erbij dat dat niet zo is?
Omdat ik aardig wat mensen ken die bijvoorbeeld een Facebook account niet verwijderd kregen omdat Facebook niet reageert op de aanvraag.
  woensdag 20 oktober 2021 @ 11:51:20 #23
84430 kanovinnie
Wie dit leest is gek!
pi_201829694
quote:
1s.gif Op woensdag 20 oktober 2021 11:36 schreef kwiwi het volgende:

[..]
Omdat ik aardig wat mensen ken die bijvoorbeeld een Facebook account niet verwijderd kregen omdat Facebook niet reageert op de aanvraag.
Toen ik dat 3 jaar terug moest regelen ging het supersnel. Ik liet de rouwkaart zien en het was geregeld.
Op dinsdag 25 augustus 2015 15:48 schreef Toekito het volgende:
de grootste schande van heel FOK! naast Fylax is Kano als mod.
pi_201829978
quote:
7s.gif Op woensdag 20 oktober 2021 10:48 schreef borbit het volgende:

[..]
Maak gewoon een klein vuurtje in de woonkamer en blus dat constant een beetje zodat het niet uitbreid. Als je dan opeens overlijdt kun je het vuur niet meer klein houden en brand vanzelf je huis af.
:')
De oude oude layout was veel beter!!
vosss is de naam,
met dubbel s welteverstaan.
pi_201833607
Ik heb een levenstestament waar mijn broer en zus mogen beslissen. En waar ik aangegeven heb dat zodra ik niet meer zelfstandig kan leven er geen medische behandelingen meer mogen.
Op woensdag 31 januari 2007 19:20 schreef Lord_Vetinari het volgende:
Ik heb veel stomme posts gezien op fora, maar deze zit toch wel in de top 10 (voorzichtig geschat; het kan ook de top 5 zijn). Nou ik sta iig in zijn top 10
pi_201834959
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 oktober 2021 20:49 schreef Sfancta het volgende:
Niet nodig. Al mijn wachtwoorden zijn 1dvenkuttuup123@!?

Lekker makkelijk
Heb ik ook,maar dan met Prullenbak1
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')