Ehm ja, het ging zo'n beetje van 5000 naar -395000. Ik weet niet zo goed hoe ik t anders zou moeten verwoorden.quote:Op maandag 18 oktober 2021 14:51 schreef maily het volgende:
Bestedingsruimte is 4 ton naar beneden bijgesteld?
quote:Op maandag 18 oktober 2021 14:53 schreef ZiGZaG3737 het volgende:
[..]
Ehm ja, het ging zo'n beetje van 5000 naar -395000. Ik weet niet zo goed hoe ik t anders zou moeten verwoorden.
Tja, als er landelijke storing is, kun je ook niet pinnen. Voor dit soort gevallen is een simpele en goedkope optie: beetje cash in huis.quote:Op maandag 18 oktober 2021 14:37 schreef ZiGZaG3737 het volgende:
Bovendien: nu overkomt het mij gelukkig op een zondagavond, maar als je dit op een vrijdagmiddag overkomt ben je potentieel wel gewoon 3 dagen lang f*cked, want je kunt echt he-le-maal niks meer en ik verwacht niet dat de bank veel hulp gaat bieden in de weekenden.
Omdat klanten gaan huilen als het algoritme het fout heeft ...quote:Op maandag 18 oktober 2021 14:37 schreef ZiGZaG3737 het volgende:
hoezo blokkeer je niet alleen de verdachte transactie bijvoorbeeld?
Ze hebben er niet veel over losgelaten, maar het lijkt iets te maken te hebben met de structuur van zo'n bunq - de vriend in kwestie kan heel gemakkelijk nieuwe rekeningen openen voor een specifiek doel. De vakantie in kwestie heeft bijvoorbeeld een eigen rekeningnummer. Misschien is dat iets wat een andere bank kan triggeren.quote:Op maandag 18 oktober 2021 15:07 schreef TNA het volgende:
Heeft de bank ook verteld waarom ze een verdenking van fraude hadden?
Je hebt natuurlijk gelijk, en voor noodgevallen is dat prima en overleef ik mijn weekend echt wel op een paar tientjes. Maar dit voelt meer als het onnodig creëren van een noodgeval.quote:Op maandag 18 oktober 2021 15:02 schreef baskick het volgende:
[..]
Tja, als er landelijke storing is, kun je ook niet pinnen. Voor dit soort gevallen is een simpele en goedkope optie: beetje cash in huis.
Je zou op z'n minst een bericht in je online bankieren omgeving verwachten. Of een geautomatiseerd mailtje/telefoontje. Ze hebben natuurlijk wel contactgegevens, ik zit al wel een tijdje aan deze rekening vast. En een brief, tja, misschien komt die nog, maar dit lijkt me zo'n situatie waar je anno 2021 toch een sneller communicatiemedium inzet.quote:Op maandag 18 oktober 2021 15:43 schreef Fe2O3 het volgende:
[..]
Omdat klanten gaan huilen als het algoritme het fout heeft ...
In geval van fraude gooi je ALLES dicht, en ga je daarna wel kijken hoe en wat. Je kan niet het risico nemen dat er frauduleuze betaling doorheen glippen naturlijk.
Meestal bellen ze, dat doet de ING bijv. wel als ik iets 'geks' doe. Misschien was dat lastiger op zondag avond? of heeft TS gewoon geen # of contact gegevens achter gelaten behalve een adres en is er een brief onderweg.
Ik zou mooi de Rabo-rekening opdoeken en een andere bank kiezen.quote:Op maandag 18 oktober 2021 14:37 schreef ZiGZaG3737 het volgende:
Nu loopt het dus (hopelijk) allemaal met een sisser af, maar ik vind het wel een rare manier van doen - ik ben blij dat veiligheid hoog in het vaandel staat, maar hoezo blokkeer je niet alleen de verdachte transactie bijvoorbeeld? Bovendien: nu overkomt het mij gelukkig op een zondagavond, maar als je dit op een vrijdagmiddag overkomt ben je potentieel wel gewoon 3 dagen lang f*cked, want je kunt echt he-le-maal niks meer en ik verwacht niet dat de bank veel hulp gaat bieden in de weekenden.
ING heeft mij nog nooit gebeldquote:Op maandag 18 oktober 2021 15:43 schreef Fe2O3 het volgende:
Meestal bellen ze, dat doet de ING bijv. wel als ik iets 'geks' doe. Misschien was dat lastiger op zondag avond? of heeft TS gewoon geen # of contact gegevens achter gelaten behalve een adres en is er een brief onderweg.
Ik verwacht niet dat Rabo de enige bank is die zoiets doet eerlijk gezegd.quote:Op maandag 18 oktober 2021 16:02 schreef blomke het volgende:
[..]
Ik zou mooi de Rabo-rekening opdoeken en een andere bank kiezen.
Dat is een prima tip en wellicht werkt het ook (al zal het even duren, het was vanochtend ook niet echt binnen een minuut geregeld). Mijn voornaamste punt van frustratie is echter vooral dat je nu zelf eigenlijk niets fout hebt gedaan, en zonder enige notificatie zelf tot de conclusie moet komen dat je dit moet gaan doen. Je zal (met onvoldoende cash op zak) met je boodschappen bij de kassa staan of met je auto bij het tankstation, dan sta je toch even raar te kijken.quote:Op maandag 18 oktober 2021 16:05 schreef Jo221 het volgende:
Je mag, in het geval van een geblokkeerde rekening / 4 ton in het rood, altijd het noodnummer van de bank bellen. Ook 's nachts en in het weekend. Zij kunnen een bedrag vrijgeven om je dagelijkse boodschappen te kunnen betalen.
Als je het zo schrijft, vind ik het niet eens zo'n vreemde actie van de bank.quote:Op maandag 18 oktober 2021 15:53 schreef ZiGZaG3737 het volgende:
[..]
Ze hebben er niet veel over losgelaten, maar het lijkt iets te maken te hebben met de structuur van zo'n bunq - de vriend in kwestie kan heel gemakkelijk nieuwe rekeningen openen voor een specifiek doel. De vakantie in kwestie heeft bijvoorbeeld een eigen rekeningnummer. Misschien is dat iets wat een andere bank kan triggeren.
In alle eerlijkheid: hij stuurde me een betaalverzoek, met een link. In die link staat duidelijk de naam én het rekeningnummer. Ik weet niet in hoeverre jij dergelijke verzoeken standaard eerst in je adresboek zet maar ik krijg dit soort verzoeken aan de lopende band en dat is tot nu nog nooit een probleem geweest. Ook niet bij de vriend waar het nu over gaat.quote:Op maandag 18 oktober 2021 17:40 schreef lykkefund het volgende:
[..]
Als je het zo schrijft, vind ik het niet eens zo'n vreemde actie van de bank.
Misschien helpt het als je voortaan eerst de betreffende rekening netjes in je adresboek zet.
En daarna je overboeking gaat doen.
2x ,1x op zakenreis en na een internet bestelling. Betalingen pasten niet in het normale patroon dus check vanwege mogelijke fraude. Ene kant best netjes, andere kant, ze 'kijken' dus echt wel 'mee'.quote:
Niet ING maar ASN heeft mij wel een keer gebeld. Was wel voor mijn zakelijke rekening, ze vonden het vreemd dat er naast de gebruikelijke Nederlandse transacties ineens geld uit de diepe gekrochten van Oost-Europa kwam. Even uitleg gegeven, wat bewijsstukken toegevoegd en toen was het weer goed.quote:
Voor de buitenwacht is de Rabobank misschien nog regionaal. Op papier zijn ze nu 1 bank, met 1 licentie. Ook intern zijn de meeste afdelingen centraal gegaan. Waaronder CDD en Fraude (FEC), die re-organisaties maken dat het intern echt een chaos is. Veel personele wisselingen, veel kennis en ervaring is gekapt of overgestapt naar de concurrent, flinke braindrain.quote:Op woensdag 20 oktober 2021 00:42 schreef Queller het volgende:
Ik heb twee keer bij een kassa gestaan met (wat later bleek) een geblokkeerde Rabo-rekening. Om niets. Ik heb rekeningen bij verschillende banken (SNS, ABN, ING en dus Rabo) en met andere banken heb ik dit nog nooit gehad. Zo ik eigenlijk nog nooit problemen heb gehad met de andere banken. Met Rabo is altijd wel wat.
Uit frustratie denk ik dat Rabo last heeft van regionale kantoren met mensen die soms in paniek raken en dan maar iets doen. Het komt allemaal een beetje kneuterig over. Al met al niet mijn bank (nou ja, wel dus maar alleen omdat de hypotheek er is ondergebracht).
Dat wist ik niet. Ik heb er een rekening sinds ergens in de jaren '70 en mijn negatieve ervaringen zijn van de periode tot ongeveer 2010.quote:Op woensdag 20 oktober 2021 09:21 schreef RamboDirk het volgende:
[..]
Voor de buitenwacht is de Rabobank misschien nog regionaal. Op papier zijn ze nu 1 bank, met 1 licentie. Ook intern zijn de meeste afdelingen centraal gegaan. Waaronder CDD en Fraude (FEC), die re-organisaties maken dat het intern echt een chaos is. Veel personele wisselingen, veel kennis en ervaring is gekapt of overgestapt naar de concurrent, flinke braindrain.
TS is niet voor niets 4x doorverbonden.
Onder de streep liever 1x teveel onnodig geblokkeerd dan 1x te weinig. Ik denk dat hier het Algoritme gewoon te strak staat afgesteld.
Ik denk zomaar, dat het systeem daarop is aangeslagen. Een betaalverzoek van een nieuwe, dus onbekende, rekening, dat zou op fraude kunnen wijzen. Niet van jou, maar van degene die het verzoek stuurt. Om jou te beschermen tegen een verlies van 800 euro.quote:Op maandag 18 oktober 2021 17:57 schreef ZiGZaG3737 het volgende:
In alle eerlijkheid: hij stuurde me een betaalverzoek, met een link. In die link staat duidelijk de naam én het rekeningnummer.
Heel herkenbaar. Je moet ze zelf gaan benaderen en dan kom je erachter dat je rekening geblokkeerd is. Gebeurde bij mij 3 maanden geleden.quote:Op maandag 18 oktober 2021 14:37 schreef ZiGZaG3737 het volgende:
Goedemiddag,
Ik had gisterenavond voor het eerst te maken met de fraude aanpak van een bank (Rabobank, in mijn geval) en buiten dat het fijn is om even mijn frustraties van me af te typen ben ik ook benieuwd naar ervaringen en gedachtes van anderen.
Concreet wilde ik geld overmaken naar een vriend (met een bunq rekening) voor een lang vakantieweekend (bedrag zo'n 800 euro, niet iets super extreems in mijn ogen). Het lukte niet en ik dacht eerlijkheidshalve gewoon aan een storing met internetbankieren.
Vanochtend nogmaals geprobeerd, weer geen succes. Ik kijk naar mijn rekening, en zie dat de bestedingsruimte 4 ton naar beneden is bijgesteld (diep negatief dus). Verder geen enkel bericht of geen enkele waarschuwing over het hoe, wat of waarom. Ik heb zelf telefonisch contact gezocht met de bank, en na 3 of 4 doorverwijzingen was de conclusie dat blijkbaar mijn rekening op deze wijze geblokkeerd is op verdenking van fraude. Inmiddels is het weer vrijgegeven, maar ik heb nog niet geprobeerd die 800 euro alsnog te betalen. Het leek me handig om eerst maar wat boodschappen te gaan doen.
Nu loopt het dus (hopelijk) allemaal met een sisser af, maar ik vind het wel een rare manier van doen - ik ben blij dat veiligheid hoog in het vaandel staat, maar hoezo blokkeer je niet alleen de verdachte transactie bijvoorbeeld? Bovendien: nu overkomt het mij gelukkig op een zondagavond, maar als je dit op een vrijdagmiddag overkomt ben je potentieel wel gewoon 3 dagen lang f*cked, want je kunt echt he-le-maal niks meer en ik verwacht niet dat de bank veel hulp gaat bieden in de weekenden.
Nee, ze hebben TS zijn rekening geflagged als fraude, niet de verstuurder.quote:Op donderdag 21 oktober 2021 09:42 schreef Rewimo het volgende:
[..]
Ik denk zomaar, dat het systeem daarop is aangeslagen. Een betaalverzoek van een nieuwe, dus onbekende, rekening, dat zou op fraude kunnen wijzen. Niet van jou, maar van degene die het verzoek stuurt. Om jou te beschermen tegen een verlies van 800 euro.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |