abonnement bol.com Unibet Coolblue
  maandag 11 oktober 2021 @ 15:13:13 #1
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_201716759
quote:
AMSTERDAM - Ook De Nederlandsche Bank (DNB) maakt zich zorgen om de oververhitte woningmarkt. DNB-president Klaas Knot pleit er daarom voor om allerlei belastingvoordelen voor huizenbezitters af te bouwen.

De jubelton, de vrijstelling van overdrachtsbelasting, de hypotheekrenteaftrek: ’douceurtjes’ die de prijzen van woningen alleen maar opdrijven. Weg ermee, is de oproep die Knot maandag deed aan het nieuwe kabinet. Hij deed dat bij de toelichting op het Overzicht Financiële Stabiliteit. Daarin brengt de centrale bank de belangrijkste risico’s voor de Nederlandse economie in kaart.


Knot stelt dat er een ’allesomvattend plan’ moet komen om de woningmarkt weer vlot te trekken. Zo is het ook hard nodig om meer te gaan bouwen. „Maar het woningaanbod zal altijd beperkt blijven. En door huishoudens meer ruimte te geven om te lenen, krijg je een spiraal van steeds hogere huizenprijzen en hogere hypotheekschulden.”

BEKIJK OOK:
’Eigen woning is ook vermogen, dus box 3’
Lagere prijzen

Bang dat starters met het afschaffen van al die belastingvoordelen al helemaal geen voet meer tussen de deur krijgen, is de DNB-president niet. „Ten eerste moet dit gefaseerd ingevoerd worden. Deze maatregelen zouden bovendien voor alle huizenbezitters gelden. En waar starters op de woningmarkt het allermeeste baat bij hebben zijn lagere prijzen”, zegt Knot. Lagere huizenprijzen zouden ruim op moeten wegen tegen het inperken van de fiscale ruimte.

DNB is ook voorstander van het belasten van de eigen woning in box 3 bij de inkomstenbelasting, en niet in box 1. Eerder pleitte het Internationaal Monetair Fonds hier al voor, net als veel economen.

BEKIJK OOK:
’Wat schieten we op met dit IMF-voorstel?’
’Geen melkkoe’

Wie flinke overwaarde heeft, zou hierdoor mogelijk een stuk duurder uit zijn. Maar volgens Knot kunnen de tarieven van de inkomstenbelasting dan juist omlaag. „We vinden niet dat de eigen woning een melkkoe moet worden om belasting te genereren. Maar op de huidige manier blijft een heel groot deel van het vermogen van Nederlandse huishoudens buiten het zicht van de belastingdienst. Als we grote delen vrijstellen van belasting, dan wordt er elders meer geheven”, zegt Knot.

Volgens hem zijn de tarieven van de inkomstenbelasting in Nederland mede hierdoor zo hoog. „Het is een verdelingsvraagstuk. Wat willen we zwaarder belasten? Inkomsten uit werk? Of inkomsten uit vermogen?”


BEKIJK OOK:
De 7 plagen van de woningmarkt: ’Het houdt een keer op’
Huizenprijzen

De afgelopen vijf jaar stegen de huizenprijzen gemiddeld met 8% per jaar, maar dat is recent opgelopen naar 15% op jaarbasis in het hele land. Dat is een veel hardere stijging dan in de meeste andere eurolanden, en volgens Knot dus niet alleen de schuld van de extreem lage rente.

DNB ziet nog een risico voor onze economie, en dat is de sterk oplopende inflatie. Nu lopen vooral de prijzen van energie op, en Knot schat in dat dat een tijdelijk effect is. Maar hoe langer dit duurt, hoe groter de kans dat de lonen ook sterk gaan stijgen. „En dan krijg je een permanentere stijging.”

Bange beleggers

En hoge inflatie is iets waar de beurs niet op is ingesteld. „Sinds maart 2020 is het risicovolle gedrag onder beleggers fors toegenomen”, stelt DNB. Steeds meer mensen beginnen met beleggen, en ook zijn de risico’s die genomen worden steeds groter. Bijvoorbeeld door meer in aandelen of bedrijfsobligaties te beleggen. Maar hoe hoger de inflatie, hoe groter de kans dat centrale banken de geldkraan beetje bij beetje dichtdraaien. En daar schrikken beleggers van. Knot: „Dat is dan ook precies wat we de afgelopen weken gezien hebben op de beurzen. Het sentiment is minder uitbundig, omdat inflatie terug is op de radar van beleggers.”
https://www.telegraaf.nl/(...)delen-huizenbezitter

Nog niet zolang geleden was het eigen huis voor de middenklasse een spaarvarken. Met een huis en bijbehorende hypotheek genoot je forse belastingvoordelen. Dit had af en toe zelfs een iets te gunstig effect, zo betaalde je bijvoorbeeld minder kinderopvang of kreeg je zorgpremie omdat je hypotheekrente je inkomen voldoende omlaag bracht. En aan de hypotheekrenteaftrek werd niet gemorreld!

Nu is de staat al veel minder kwijt aan hra. De rentes van nieuwe leningen zijn veel lager, er is volop aan de hra gemorreld en de wet Hillen wordt ook afgebouwd. Maar blijkbaar is dat nog niet genoeg. Het moet niet alleen geen geld meer kosten, het is nu tijd dat het fors gaat opleveren. Huiseigenaren zijn immers een groep in Nederland die nog wat geld hebben. Meestal vast in stenen, maar dan verkopen ze die maar om de fiscus te betalen!

You will OWN nothing and be happy.
Op maandag 15 mei 2023 18:39
Wellicht arrogant, maar ik weet 100% zeker dat ik meer weet van de Amerikaanse geschiedenis, vooral die van de Zuidelijke staten, dan alle fokkers bij elkaar. Durf ik mijn hand wel voor in het vuur te steken.
pi_201716783
Eigen huis + eventueel vakantiehuis is niet echt een probleem. Ga eerst maar eens mensen met 3+ huizen flink belasten. Prima dat je wilt investeren, maar niet in een hele rits huzien
  maandag 11 oktober 2021 @ 15:17:16 #3
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_201716806
quote:
0s.gif Op maandag 11 oktober 2021 15:15 schreef koffiekoekjes het volgende:
Eigen huis + eventueel vakantiehuis is niet echt een probleem. Ga eerst maar eens mensen met 3+ huizen flink belasten. Prima dat je wilt investeren, maar niet in een hele rits huzien
Dat is niet echt meer de middenklasse. Je kunt die mensen wel gaan belasten, maar in absolute zin levert dat minder op dan de grote moot middenklasse. Bovendien zijn het vaak vrinden van de koning.
Op maandag 15 mei 2023 18:39
Wellicht arrogant, maar ik weet 100% zeker dat ik meer weet van de Amerikaanse geschiedenis, vooral die van de Zuidelijke staten, dan alle fokkers bij elkaar. Durf ik mijn hand wel voor in het vuur te steken.
pi_201716839
quote:
0s.gif Op maandag 11 oktober 2021 15:17 schreef LXIV het volgende:

[..]
Dat is niet echt meer de middenklasse. Je kunt die mensen wel gaan belasten, maar in absolute zin levert dat minder op dan de grote moot middenklasse. Bovendien zijn het vaak vrinden van de koning.
Het hoeft dan ook niks op te brengen. Het doel is niet om meer belastingen binnen te halen maar het onaantrekkelijk maken van huizen als investering.
pi_201716857
Huis in box 3, daar ga je dan met je goede voornemens om versneld af te lossen. Tel daarbij op de stijgende huizenprijzen en het kwijtraken van de HRA.
  maandag 11 oktober 2021 @ 15:23:40 #6
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_201716896
quote:
0s.gif Op maandag 11 oktober 2021 15:21 schreef jesseax het volgende:
Huis in box 3, daar ga je dan met je goede voornemens om versneld af te lossen. Tel daarbij op de stijgende huizenprijzen en het kwijtraken van de HRA.
Met afbouw Hillen is aflossen sowieso geld weggooien. Maar straks gaan woonbeladtingen de huurprijzen overstijgen en moeten mensen verplicht verkopen.
Op maandag 15 mei 2023 18:39
Wellicht arrogant, maar ik weet 100% zeker dat ik meer weet van de Amerikaanse geschiedenis, vooral die van de Zuidelijke staten, dan alle fokkers bij elkaar. Durf ik mijn hand wel voor in het vuur te steken.
pi_201716897
quote:
0s.gif Op maandag 11 oktober 2021 15:21 schreef jesseax het volgende:
Huis in box 3, daar ga je dan met je goede voornemens om versneld af te lossen. Tel daarbij op de stijgende huizenprijzen en het kwijtraken van de HRA.
Aflossen of niet heeft netto toch geen verschil dan?
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_201716921
quote:
0s.gif Op maandag 11 oktober 2021 15:23 schreef LXIV het volgende:

[..]
Met afbouw Hillen is aflossen sowieso geld weggooien. Maar straks gaan woonbeladtingen de huurprijzen overstijgen en moeten mensen verplicht verkopen.
De lage rente zorgt er toch voor dat aflossen zonde is? Het is een uitzonderlijk bedroevend rendement als je aflost.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
  maandag 11 oktober 2021 @ 15:27:29 #9
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_201716956
quote:
0s.gif Op maandag 11 oktober 2021 15:19 schreef koffiekoekjes het volgende:

[..]
Het hoeft dan ook niks op te brengen. Het doel is niet om meer belastingen binnen te halen maar het onaantrekkelijk maken van huizen als investering.
Dit gaat over het eigen huis, waarin je zelf woont. Dat je ook niet kunt verkopen als het belastingtechnisch te duur wordt en waaraan je geen cent cashflow hebt.

Voor pandjesbazen is er weinig aan de hand. Die financieren 70% met vreemd vermogen, worden belast in box 3 en hebben de huuropbrengsten als cashflow.
Huiseigenaren met een woning die door schaarste fors in prijs gestegen is betalen forse huur aan de overheid en als dir niet meer lukt zulk ze moeten verkopen.
Ik steek de kiet in de fik als het zover komt.
Op maandag 15 mei 2023 18:39
Wellicht arrogant, maar ik weet 100% zeker dat ik meer weet van de Amerikaanse geschiedenis, vooral die van de Zuidelijke staten, dan alle fokkers bij elkaar. Durf ik mijn hand wel voor in het vuur te steken.
pi_201716987
quote:
0s.gif Op maandag 11 oktober 2021 15:21 schreef jesseax het volgende:
Huis in box 3, daar ga je dan met je goede voornemens om versneld af te lossen. Tel daarbij op de stijgende huizenprijzen en het kwijtraken van de HRA.
Met de lage rente is het nu juist een goed moment om HRA af te schaffen. Merk je amper met nieuwe hypotheken.

Als box 3 dan een hogere grens krijgt ben ik opzich best voor. Pak de gemiddelde woz waarde en alles dr boven in box 3 ofzo. (Dan wel incl spaargeld,aandelen of ander vermogen).
pi_201717001
Er moet een einde komen aan de scheefgroei tussen huurders en huizenbezitters.
Een huurder die zich scheel aan huur betaalt moet veel meer belasting betalen over zijn spaargeld dan een huizenbezitter over overwaarde.
- Souverän ist nicht, wer viel hat, sondern wenig braucht -
pi_201717011
quote:
0s.gif Op maandag 11 oktober 2021 15:27 schreef LXIV het volgende:

[..]
Dit gaat over het eigen huis, waarin je zelf woont. Dat je ook niet kunt verkopen als het belastingtechnisch te duur wordt en waaraan je geen cent cashflow hebt.

Voor pandjesbazen is er weinig aan de hand. Die financieren 70% met vreemd vermogen, worden belast in box 3 en hebben de huuropbrengsten als cashflow.
Huiseigenaren met een woning die door schaarste fors in prijs gestegen is betalen forse huur aan de overheid en als dir niet meer lukt zulk ze moeten verkopen.
Ik steek de kiet in de fik als het zover komt.
Daarom geef ik ook aan dat het geen zin heeft om achter mensen aan te gaan met een eigen huis. Als je alle melkers flink meer belasting laat betalen dan steken ze hun geld wel ergens anders in en kan de huizenmarkt weer een beetje op adem komen.
pi_201717029
Ja Klaas, die hele asset bubble heb je als CB zélf veroorzaakt chef. Die hele jubelton of die verschrikkelijke ozb-diversificatie hebben in vergelijking daarmee echt een verwaarloosbaar effect en zijn politieke speeltjes ingegeven vanuit naīef wensdenken. Ga de rekening en schuld vervolgens bij de burger leggen als symptoombestrijding, echt waar haal je het vandaan. :')
Government is not the solution to our problem, government is the problem.
When Tiësto was Tiësto
pi_201717031
quote:
0s.gif Op maandag 11 oktober 2021 15:27 schreef LXIV het volgende:

[..]
Dit gaat over het eigen huis, waarin je zelf woont. Dat je ook niet kunt verkopen als het belastingtechnisch te duur wordt en waaraan je geen cent cashflow hebt.

Voor pandjesbazen is er weinig aan de hand. Die financieren 70% met vreemd vermogen, worden belast in box 3 en hebben de huuropbrengsten als cashflow.
Huiseigenaren met een woning die door schaarste fors in prijs gestegen is betalen forse huur aan de overheid en als dir niet meer lukt zulk ze moeten verkopen.
Ik steek de kiet in de fik als het zover komt.
Het probleem dat het huis waarin je woont als een belegging word gezien dat het eigenlijk niet is zolang dat vermogen in bakstenen blijft zitten. Dan wil Knot wel de inkomsten belasting verlagen voor arbeid. Maar als je huis afgelost is dan zit je waarschijnlijk ook tegen je pensioen aan.
pi_201717060
Huis in box 3, hoe dan?

Fictief vermogen gelijk aan gemiddelde huizenprijzenstijging optellen bij de inkomsten?
Van iets wat je dat jaar niet hebt verkocht, niet wil verkopen en waar je al lang je belasting over hebt betaald bij de aanschaf dmv de aanschafbelasting.

Wat voor een zieke mensen leven er toch in die contreien. Alsmaar blijven schoppen naar de middenklasse.
'Je gaat het pas zien als je het doorhebt'
'Ieder nadeel heb zijn voordeel'
We zullen je nooit, nooit vergeten
1947-2016
  maandag 11 oktober 2021 @ 15:35:41 #16
116015 SicSicSics
Crushing Cranial Contents!
pi_201717070
Klaas Knot: „We vinden niet dat de eigen woning een melkkoe moet worden om belasting te genereren."

LXIV: "Knot wil van eigen huis melkkoe maken"

:')

Je bent erger dan de Telegraaf. :D
Fine, fuck you then!
The whole problem with the world is that fools and fanatics are always so certain of themselves, but wiser people so full of doubts.
  Redactie Sport maandag 11 oktober 2021 @ 15:36:26 #17
274204 crew  Mexicanobakker
pi_201717081
quote:
0s.gif Op maandag 11 oktober 2021 15:17 schreef LXIV het volgende:

[..]
Dat is niet echt meer de middenklasse. Je kunt die mensen wel gaan belasten, maar in absolute zin levert dat minder op dan de grote moot middenklasse. Bovendien zijn het vaak vrinden van de koning.
Het gaat niet om geld verdienen he, het gaat om het reguleren van de woningmarkt.
[i]Put me on a pedestal and I'll only disappoint you
Tell me I'm exceptional and I promise to exploit you
Give me all your money and I'll make some origami honey
I think you're a joke but I don't find you very funny[/i]
  maandag 11 oktober 2021 @ 15:37:01 #18
37248 BertV
Handgemaakt
pi_201717094
quote:
0s.gif Op maandag 11 oktober 2021 15:25 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]
De lage rente zorgt er toch voor dat aflossen zonde is? Het is een uitzonderlijk bedroevend rendement als je aflost.
Inderdaad heel weinig rendement.

Hier kun je dit berekenen:
https://www.woonkostenwijzer.nl/tools/extra-aflossen/

Het is altijd nog meer dan je op een spaarrekening krijgt + risicoloos + investeren in lagere lasten later.
Het werkt als een sneeuwbal effect als je je hypotheekrenteaftrek en lagere maandlasten weer steekt in aflossing.

Als we dan ook nog naar box 3 gaan dan gloeiende... :(
Levensbron Kind Gelderland | Voorouders net boven Neder-Rijn? Doe een DNA-test.
pi_201717210
quote:
0s.gif Op maandag 11 oktober 2021 15:34 schreef Red_85 het volgende:
Huis in box 3, hoe dan?

Fictief vermogen gelijk aan gemiddelde huizenprijzenstijging optellen bij de inkomsten?
Van iets wat je dat jaar niet hebt verkocht, niet wil verkopen en waar je al lang je belasting over hebt betaald bij de aanschaf dmv de aanschafbelasting.

Wat voor een zieke mensen leven er toch in die contreien. Alsmaar blijven schoppen naar de middenklasse.
Wat is fictief vermogen? Waarom tel je dit op bij je inkomen die niet in box 1 zitten?
Op je salaris is ook al belasting betaald door je werkgever of door het bedrijf daarvoor en daarvoor en daarvoor. Waarom dan toch btw betalen?
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_201717265
quote:
0s.gif Op maandag 11 oktober 2021 15:43 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]
Wat is fictief vermogen?
Je eigendom van het huis wat in theorie meer waard wordt omdat de huizenprijs stijgt maar het er praktisch niet is omdat je er nog woont.

quote:
1s.gif Op maandag 11 oktober 2021 15:43 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]
Op je salaris is ook al belasting betaald door je werkgever of door het bedrijf daarvoor en daarvoor en daarvoor. Waarom dan toch btw betalen?
Ga je nu echt om belasting op belasting op belasting op belasting vragen?
Wordt eerder tijd dat de belastingdruk in dit land drastisch naar beneden gaat. Dat is ook het probleem nu met de brandstofprijzen.
'Je gaat het pas zien als je het doorhebt'
'Ieder nadeel heb zijn voordeel'
We zullen je nooit, nooit vergeten
1947-2016
  maandag 11 oktober 2021 @ 15:53:08 #21
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_201717401
quote:
0s.gif Op maandag 11 oktober 2021 15:30 schreef Galvez het volgende:

Er moet een einde komen aan de scheefgroei tussen huurders en huizenbezitters.
Een huurder die zich scheel aan huur betaalt moet veel meer belasting betalen over zijn spaargeld dan een huizenbezitter over overwaarde.
Klopt, maar onder normale omstandigheden levert dat spaargeld ook dividend op waarover dan 30% belasting geheven wordt. Een huis levert helemaal geen dividend op. Of het op papier 500K of 800K waard is maakt voor de eigenaar niks uit . Hij ontvangt er ook geen cent van.
Op maandag 15 mei 2023 18:39
Wellicht arrogant, maar ik weet 100% zeker dat ik meer weet van de Amerikaanse geschiedenis, vooral die van de Zuidelijke staten, dan alle fokkers bij elkaar. Durf ik mijn hand wel voor in het vuur te steken.
  maandag 11 oktober 2021 @ 15:55:34 #22
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_201717454
quote:
14s.gif Op maandag 11 oktober 2021 15:35 schreef SicSicSics het volgende:
Klaas Knot: „We vinden niet dat de eigen woning een melkkoe moet worden om belasting te genereren."

LXIV: "Knot wil van eigen huis melkkoe maken"

:')

Je bent erger dan de Telegraaf. :D
Nee, juist niet. Want Knot doet allerlei voorstellen om het eigen huis verder te belasten en zegt dan “ maar we willen van het eigen huis geen melkkoe maken”. Ja vast. Net zoals ze van benzine geen melkkoe willen maken of van sigaretten.
Op maandag 15 mei 2023 18:39
Wellicht arrogant, maar ik weet 100% zeker dat ik meer weet van de Amerikaanse geschiedenis, vooral die van de Zuidelijke staten, dan alle fokkers bij elkaar. Durf ik mijn hand wel voor in het vuur te steken.
pi_201717470
quote:
14s.gif Op maandag 11 oktober 2021 15:35 schreef SicSicSics het volgende:
Klaas Knot: „We vinden niet dat de eigen woning een melkkoe moet worden om belasting te genereren."

LXIV: "Knot wil van eigen huis melkkoe maken"

:')

Je bent erger dan de Telegraaf. :D
quote:
Wie flinke overwaarde heeft, zou hierdoor mogelijk een stuk duurder uit zijn. Maar volgens Knot kunnen de tarieven van de inkomstenbelasting dan juist omlaag. „We vinden niet dat de eigen woning een melkkoe moet worden om belasting te genereren. Maar op de huidige manier blijft een heel groot deel van het vermogen van Nederlandse huishoudens buiten het zicht van de belastingdienst. Als we grote delen vrijstellen van belasting, dan wordt er elders meer geheven”, zegt Knot.

Volgens hem zijn de tarieven van de inkomstenbelasting in Nederland mede hierdoor zo hoog. „Het is een verdelingsvraagstuk. Wat willen we zwaarder belasten? Inkomsten uit werk? Of inkomsten uit vermogen?”
Op welke manier wordt het huis met zijn voorstel minder een melkkoe wanneer er (daardoor) elders de belastingen omlaag kunnen (/=/ zullen gaan)? Hij doet een voorstel, zegt dat hij de implicaties van zijn voorstel eigenlijk niet wilt, maar het moet want...

Ook wel grappig hoe hij rept over ''inkomsten uit vermogen'' terwijl er geen inkomsten komen uit het bezit van het huis tot op het punt van verkoop mét overwaarde. Kafkiaans als maar kan die hele alinea.

[ Bericht 0% gewijzigd door Akathisia op 11-10-2021 16:03:39 ]
“My soul is impatient with itself, as with a bothersome child; its restlessness keeps growing and is forever the same. Everything interests me, but nothing holds me.” ― Fernando Pessoa
  maandag 11 oktober 2021 @ 15:59:45 #24
110057 AgLarrr
Merck toch hoe sterck!
pi_201717519
Ik begrijp niet waarom ik belasting zou moeten betalen over de fictieve waarde van iets wat ik bezit..

En ik vertrouw het ook voor geen meter. Want je zult zien: er komt niets van die prijsdalingen terecht, en dan betaal je je uiteindelijk scheef op basis van geld wat je domweg helemaal niet bezit terwijl alle dempende maatregelen wel zijn afgeschaft.

Het afschaffen van die maatregelen vind ik overigens prima, maar een huis in Box 3? Doei. Begin maar bij een tweede woning en alles wat daarna komt.
"Ill fares the land, to hastening ills a prey;
Where wealth accumulates, and men decay"

- Oliver Goldsmith, The Deserted Village
pi_201717522
quote:
0s.gif Op maandag 11 oktober 2021 15:30 schreef Galvez het volgende:
Er moet een einde komen aan de scheefgroei tussen huurders en huizenbezitters.
Een huurder die zich scheel aan huur betaalt moet veel meer belasting betalen over zijn spaargeld dan een huizenbezitter over overwaarde.
Waarom betaalt een huurder meer geld over zijn spaargeld dan een huizenbezitter?
“My soul is impatient with itself, as with a bothersome child; its restlessness keeps growing and is forever the same. Everything interests me, but nothing holds me.” ― Fernando Pessoa
abonnement bol.com Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')