abonnement Unibet Coolblue
pi_201722117
quote:
1s.gif Op maandag 11 oktober 2021 21:26 schreef asco het volgende:

[..]
Per jaar, niet per maand! 🤣

https://www.hln.be/dossie(...)aal-tarief~ae9738a7/

De reacties daaronder zijn te verwachten. Iedereen over de zeik.
oh hahahahaha. Op de Belgische radio, was net vers van de pers, deed men net of het per maand was :')
U MAD?
  maandag 11 oktober 2021 @ 21:35:44 #52
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_201722236
quote:
0s.gif Op maandag 11 oktober 2021 21:12 schreef Fukushima het volgende:

[..]
Bron: AD

Jaaaa *O* minder betalen met mijn vaste contract
Als ze eens structureel ophouden BTW te heffen over de energiebelasting en Opslag Duurzame Energie, dan zou dat al een stuk schelen... dat blijft zo bizar, dat je BTW betaalt over de energiebelasting.
Wat is de toegevoegde waarde van de energiebelasting dan? Op welke grond moet je daar überhaupt BTW over betalen?
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_201723745
quote:
0s.gif Op maandag 11 oktober 2021 21:28 schreef de_boswachter het volgende:

[..]
inderdaad
En waarom dan? Als iedereen dit kon zien aankomen, dan hoef je de mensen die niet al in het voorjaar een langlopend contract hebben genomen nu te compenseren? Die mensen hebben de hoge prijzen die iedereen zag aankomen dan toch volledig aan zichzelf te danken?

Of werkt dat "iedereen zag het aankomen" alleen maar als het in je voordeel is, en niet wanneer het in je nadeel is.
pi_201723829
En ja ik ben komende winter ook slachtoffer van hoge gasprijzen. We wonen nu gasloos, maar krijgen in november de sleutel van ons nieuwe huis met gasaansluiting (geen nieuwbouw). Dus het was voor ons niet mogelijk om de prijzen vast te zetten toen deze nog laag waren.

Helaas. Maar goed, we kunnen het betalen dus we zien het allemaal wel. Wel gaan we zo snel mogelijk weer zonnepanelen laten leggen en een warmtepomp laten plaatsen. Maar gezien de drukte bij de meeste installateurs vrees ik dat we daar nog maanden op moeten wachten en we de hele winter op duur gas stoken.
pi_201723898
quote:
0s.gif Op maandag 11 oktober 2021 22:48 schreef Ivo1985 het volgende:

[..]
En waarom dan? Als iedereen dit kon zien aankomen, dan hoef je de mensen die niet al in het voorjaar een langlopend contract hebben genomen nu te compenseren? Die mensen hebben de hoge prijzen die iedereen zag aankomen dan toch volledig aan zichzelf te danken?

Of werkt dat "iedereen zag het aankomen" alleen maar als het in je voordeel is, en niet wanneer het in je nadeel is.
dus jij vind en vond het niet raar dat we bijna volledig afhankelijk zijn van de Russen vwb gas? Rusland wil Europa van een crisis in een crisis storten, overduidelijk
U MAD?
pi_201723946
quote:
0s.gif Op maandag 11 oktober 2021 22:55 schreef de_boswachter het volgende:

[..]
dus jij vind en vond het niet raar dat we bijna volledig afhankelijk zijn van de Russen vwb gas? Rusland wil Europa van een crisis in een crisis storten, overduidelijk
Vandaar dat er een tweede gasleiding is aangelegd..

Deze crisis afschuiven op de Russen is wat te gemakkelijk. Zij komen namelijk gewoon hun contractuele verplichtingen na. Dat de EU enkel een korte termijn contract wou ( de Russen hadden veel liever een lange termijn contract) pakt nu een beetje vervelend uit.
pi_201723970
Daar heb ik het niet over.

Jij schrijft dat iedereen al kon zien aankomen dat de prijzen voor een nieuw contract nu zo hoog zouden zijn. Tegelijkertijd vind je dat mensen daarvoor gecompenseerd moeten worden.

Maar dat is toch niet nodig, iedereen kon de prijzen immers zien aankomen en tijdig een vast contract nemen voor energie toen de prijs nog laag was. Waarom zouden we de volgens je eigen woorden domme mensen die de prijs niet vastgezet hebben nu met belastinggeld moeten sponsoren? Het is dan toch hun eigen schuld dat ze nu duur uit zijn.
  maandag 11 oktober 2021 @ 23:33:40 #58
449329 Speekselklier
Komt niet meer terug
pi_201724279
Ik zie ook niet in waarom iedereen het zou kunnen zien aankomen.
En verdubbeling kan je zien aankomen, terug naar de pre-corona tarieven en wat meer.

Maar het 7-voudige? Nee, dat had niemand verwacht.
Tot nooit .......
pi_201724520
Ik moet binnen nu en 20 dagen verlengen. Duurder wordt het hoe dan ook, bij wie dan ook. Veelal 1 of 3 jaar contracten. Ik heb me er niet al te ver in verdiept maar leuk zijn de totaalprijzen per jaar niet. :(
pi_201725019
quote:
0s.gif Op maandag 11 oktober 2021 22:58 schreef DarkwingDuck het volgende:

[..]
Vandaar dat er een tweede gasleiding is aangelegd..

Deze crisis afschuiven op de Russen is wat te gemakkelijk. Zij komen namelijk gewoon hun contractuele verplichtingen na. Dat de EU enkel een korte termijn contract wou ( de Russen hadden veel liever een lange termijn contract) pakt nu een beetje vervelend uit.
Is de EU wel ergens goed voor, behalve belastingcentjes in rook op laten gaan?
U MAD?
  dinsdag 12 oktober 2021 @ 07:49:02 #61
449329 Speekselklier
Komt niet meer terug
pi_201725267
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 oktober 2021 00:31 schreef ChilllayD het volgende:
Ik moet binnen nu en 20 dagen verlengen. Duurder wordt het hoe dan ook, bij wie dan ook. Veelal 1 of 3 jaar contracten. Ik heb me er niet al te ver in verdiept maar leuk zijn de totaalprijzen per jaar niet. :(
Ach het afgelopen jaar hebben we allemaal zo veel geld overgehouden omdat we niet op vakantie konden. Niemand had daar een bestemming voor. Mooi dat we nu een doel hebben gevonden.
Tot nooit .......
pi_201725305
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 oktober 2021 07:49 schreef Speekselklier het volgende:

[..]
Ach het afgelopen jaar hebben we allemaal zo veel geld overgehouden omdat we niet op vakantie konden. Niemand had daar een bestemming voor. Mooi dat we nu een doel hebben gevonden.
Ik ben zowel in 2020 als in 2021 twee maal op vakantie geweest. Je kon gewoon op vakantie hoor.
pi_201725316
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 oktober 2021 06:31 schreef de_boswachter het volgende:

[..]
Is de EU wel ergens goed voor, behalve belastingcentjes in rook op laten gaan?
De EU is in beginsel wel ergens goed voor. De open markt bijvoorbeeld. Maar activisten als Timmermans (en voor hem anderen) maken er een onderdrukkend bureaucratisch geldverslindend gedrocht van.
pi_201726113
quote:
0s.gif Op maandag 11 oktober 2021 20:47 schreef qajariaq het volgende:

[..]
Jij bent vergeten mijn laatste alinea te lezen?
Je laatste alinea slaat niet lekker aan op dat onderwerp. Het gaat niet om ff aan of afsluiten, het is het hele winterseizoen dat overbrucht moet worden.
"Het enkele feit dat de gewasbeschermingsmiddelen zijn toegelaten, geeft in ieder geval geen garantie op het ontbreken van met name een uitgesteld schadelijk effect op de gezondheid van mensen."
pi_201726132
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 oktober 2021 07:59 schreef DarkwingDuck het volgende:

[..]
De EU is in beginsel wel ergens goed voor. De open markt bijvoorbeeld. Maar activisten als Timmermans (en voor hem anderen) maken er een onderdrukkend bureaucratisch geldverslindend gedrocht van.
Die open markt was er al
"Het enkele feit dat de gewasbeschermingsmiddelen zijn toegelaten, geeft in ieder geval geen garantie op het ontbreken van met name een uitgesteld schadelijk effect op de gezondheid van mensen."
  dinsdag 12 oktober 2021 @ 09:47:31 #66
449329 Speekselklier
Komt niet meer terug
pi_201726155
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 oktober 2021 07:57 schreef DarkwingDuck het volgende:

[..]
Ik ben zowel in 2020 als in 2021 twee maal op vakantie geweest. Je kon gewoon op vakantie hoor.
De mensen die wel op vakantie zijn geweest moeten gewoon geconpenseert woren voor de hoge energiekosten.
Voor de anderen lijkt me dat niet nodig.
Tot nooit .......
  dinsdag 12 oktober 2021 @ 09:53:14 #67
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_201726209
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 oktober 2021 09:47 schreef Speekselklier het volgende:

[..]
De mensen die wel op vakantie zijn geweest moeten gewoon geconpenseert woren voor de hoge energiekosten.
Voor de anderen lijkt me dat niet nodig.
Vervelend voor de mensen die sowieso al niet op vakantie konden omdat daar simpelweg geen ruimte voor is in hun budget.
Dat zullen ook vaak mensen zijn die in een slecht geïsoleerde huurwoning wonen.

Misschien moet de overheid daar eens wat aan doen, daar is de verhuurdersheffing heel geschikt voor lijkt me.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_201726221
Ik vermoed dat er alleen compensatie komt voor de mensen met de laagste inkomens.
Het is pas echt crisis als het bier op is.
  dinsdag 12 oktober 2021 @ 09:57:31 #69
449329 Speekselklier
Komt niet meer terug
pi_201726254
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 oktober 2021 09:54 schreef tesssssssss het volgende:
Ik vermoed dat er alleen compensatie komt voor de mensen met de laagste inkomens.
Ja waarom ook niet.
De prijzen van energie is zo ongeveer de eerste levensbehoefte die nog niet inkomens gerelateerd is.
Tot nooit .......
pi_201726280
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 oktober 2021 09:57 schreef Speekselklier het volgende:

[..]
Ja waarom ook niet.
De prijzen van energie is zo ongeveer de eerste levensbehoefte die nog niet inkomens gerelateerd is.
Zal wel in de vorm van een toeslag zijn, maar dat weet ik niet dat is een gok.
Het is pas echt crisis als het bier op is.
pi_201726286
quote:
0s.gif Op maandag 11 oktober 2021 21:23 schreef Leandra het volgende:

[..]
Ik heb alleen nog maar cijfers van de afgelopen 4 maanden, en omdat mijn warmtepomp ook koelt heeft hij in de zomer niet stilgestaan, maar ons stroomverbruik van de afgelopen 4 maanden is de helft van wat we opgewekt hebben.
Dus ja, ik zal in de winter idd nog wel stroom in moeten kopen, maar qua hoeveelheden valt dat wel mee.

Qua verschil in stroomverbruik tussen de zomer en winter is dat normaal bij mij vrij klein, ik heb een vrij stabiel verbruik van maand tot maand, hoewel ik nog niet kan inschatten hoe dat in dit huis zal zijn.
Maar voor je vergelijking: bij mij is het dus 200% zonne-energie in de zomer, dus dan zal ik op ongeveer 40-50% in de winter uitkomen, volgens jouw bewering.
Volgens jouw bewering... Waarom die taal.

Kijk naar je eigen grafiek die je poste en zie de ratio tussen zomer en winter...
"Het enkele feit dat de gewasbeschermingsmiddelen zijn toegelaten, geeft in ieder geval geen garantie op het ontbreken van met name een uitgesteld schadelijk effect op de gezondheid van mensen."
  dinsdag 12 oktober 2021 @ 10:03:05 #72
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_201726333
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 oktober 2021 09:59 schreef ludovico het volgende:

[..]
Volgens jouw bewering... Waarom die taal.

Kijk naar je eigen grafiek die je poste en zie de ratio tussen zomer en winter...
Ja, maar geen 80% in de 3 zomermaanden.
80% in 7 maanden.

En de term "jouw bewering" was omdat ik niet een term als "jouw feiten" kom gebruiken, want je riep maar wat, met feiten had het iig niets te maken.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_201726369
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 oktober 2021 09:57 schreef Speekselklier het volgende:

[..]
Ja waarom ook niet.
De prijzen van energie is zo ongeveer de eerste levensbehoefte die nog niet inkomens gerelateerd is.
Ja, maar voor Jan Modaal is het ook veel geld.
Het is pas echt crisis als het bier op is.
  dinsdag 12 oktober 2021 @ 10:08:56 #74
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_201726379
Je kunt zonder de kennis van iemands opwek en verbruik niet zomaar gaan beweren dat het in de zomer 50% zon is en in de winter 10-15% zon.

Als mijn opwek in de zomer 200% van mijn verbruik is dan kan het in de winter nog wel 50% zijn, dat hangt heel erg af van de positie en hellingshoek van de panelen, en wel of geen schaduw.
Volgens jouw 50% vs 10-15% bewering.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_201726610
quote:
0s.gif Op maandag 11 oktober 2021 21:25 schreef de_boswachter het volgende:

[..]
:') door die lamballen gaat iedereen het dubbele betalen zo ongeveer en dan doen ze het af met een fooi.... Iedereen had dit zien aankomen behalve de politiek... man man man
Als iedereen het aan zag komen, waarom heeft dan niet iedereen een vast contract afgesloten?
pi_201726700
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 oktober 2021 10:24 schreef MrBadGuy het volgende:

[..]
Als iedereen het aan zag komen, waarom heeft dan niet iedereen een vast contract afgesloten?
is al besproken.
U MAD?
pi_201726772
Ons contract loopt 25-11 af -O-
Ik heb 30-9 een 3-jarig contract (met ingang 25-11) kunnen afsluiten voor 3 jaar.

Totaal Tarief enkele meter: ¤ 0,2685
Totaal Tarief stroom Dal: ¤ 0,2602
Totaal Tarief gas: ¤ 0,9359
pi_201726811
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 oktober 2021 10:38 schreef Zucht. het volgende:
Ons contract loopt 25-11 af -O-
Ik heb 30-9 een 3-jarig contract (met ingang 25-11) kunnen afsluiten voor 3 jaar.

Totaal Tarief enkele meter: ¤ 0,2685
Totaal Tarief stroom Dal: ¤ 0,2602
Totaal Tarief gas: ¤ 0,9359
Mooie deal toch
pi_201726945
quote:
1s.gif Op dinsdag 12 oktober 2021 10:41 schreef scrupuleus het volgende:

[..]
Mooie deal toch
Ja, al hoop ik dat ze het niet alsnog weigeren als de prijs op blijft lopen. (ingangsdatum is nog toekomst)
Het is geen grote energiemaatschappij (Kernion)
pi_201727171
quote:
0s.gif Op maandag 11 oktober 2021 13:38 schreef qajariaq het volgende:

[..]
Van de fossiele brandstoffen is gas met kop en schouders de schoonste.

Maar belangrijker dan van gas af vind ik niet afhankelijk zijn van Poetin of een eventuele nog gekkere opvolger. En de beste manier om dat te doen is zorgen dat we zo weinig mogelijk afhankelijk zijn van gas.

Het is tegenwoordig wel zo dat gas omgezet in elektra en dan een warmtepomp aansturen voordeliger is dan direct verbranden in je eigen ketel.

En inderdaad heb je voor zon en wind een backup nodig om stroom te maken. Gas is daar uitermate geschikt voor, nucleair niet want dat kan je niet even uitzetten of zelfs zachter zetten. Bij nucleair heb je dus net zo hard nog een backup nodig.
Bedankt voor je verhaal. Maar gas werd altijd gebruikt voor het opwekken, alleen nu valt het extra op omdat er Co2 cijfers gehaald moeten worden. Het heeft weinig met groen te maken op het moment. Er is gewoon geen alternatief. Das het probleem met heel deze Klimaatgezeik. Er word geschreeuwd voor meer groene energie, maar dat is er niet altijd.

We zijn geen Noorwegen of Zweden met talloze opties op groene energie. Nederland zal nooit 100% groen zijn met de mogelijkheden die er nu zijn.
pi_201727179
quote:
Kabinet puzzelt verder op gasrekening: ‘Huishoudens en mkb’ers krijgen deel gecompenseerd’
Het kabinet heeft nog geen knoop doorgehakt over de compensatie van de sterk stijgende gasrekening voor huishoudens en bedrijven. ,,We laten een aantal varianten doorrekenen’’, zegt demissionair minister Stef Blok (Economische Zaken) vanochtend na een kabinetsoverleg. ,,We mikken erop dat huishoudens, ook mkb’ers, een deel van de forse prijsstijgingen terugkrijgen.’’

Tobias den Hartog en Peter Winterman 12-10-21, 10:33 Laatste update: 10:52
Blok wil niet zeggen welke varianten worden doorgerekend. Haagse bronnen spreken over een verlaging van de energiebelasting én een lagere btw op energie. Maar Blok neigt ook naar ‘gerichte maatregelen’, zegt hij. ,,Het is complex, er zijn een heel aantal knoppen waaraan we kunnen draaien. Het kabinet neemt het heel serieus. We realiseren ons dat het voor mensen hele forse rekeningen kunnen zijn. Maatregelen moeten wel gericht zijn: dat het daar terechtkomt waar mensen het ook echt nodig hebben.’’

Lees ook
Eneco: niet belasting op gas verhogen, maar wel belasting elektriciteit verlagen
PREMIUM
Eneco: niet belasting op gas verhogen, maar wel belasting elektriciteit verlagen
Volgens Blok is er ‘geen directe samenhang’ tussen het inkomen van mensen en de isolatie van hun woning. Hoewel hij erkent dat de problemen voor mensen met lage inkomens in slecht geïsoleerde woningen het grootst zijn, zegt Blok dat ook mensen met middeninkomens en ondernemers in het midden- en kleinbedrijf (mkb) in de problemen kunnen komen als de energiekosten hoog zijn.

‘Miljarden nodig’
Het kabinet wil vóór 1 november bekendmaken welke maatregelen het neemt. Afgelopen maand besloot de Tweede Kamer al 500 miljoen euro uit te trekken voor compensatie van de gestegen gasprijs. Dat is zo’n 45 euro per gemiddelde energieverbruiker. Te weinig, vindt de Kamer nu. Om de energiebelasting verder te verlagen, is een paar miljard euro nodig.

Luister ook onze podcast Politiek Dichtbij.

De gasprijzen zijn de laatste weken namelijk hard gestegen. Huishoudens zonder vast energiecontract kunnen volgend jaar wel 900 euro meer kwijt zijn aan energie. Daarmee verschrompelen de koopkrachtplaatjes die het kabinet op Prinsjesdag presenteerde. De afgelopen dagen zijn op het ministerie van Sociale Zaken nieuwe koopkrachtcijfers uitgerekend: ook die zijn vanochtend onder de loep genomen.

Maatwerk
Aan het verlagen van de energiebelastingen kleeft wel een nadeel, zien ambtenaren op de ministeries: namelijk dat iederéén er voordeel van heeft, óók de mensen met een vast energiecontract die helemaal geen last hebben van de gestegen gasprijs. Net als rijke Nederlanders die flink stoken om bijvoorbeeld hun zwembad in de tuin warm te houden.

En dat terwijl armere Nederlanders, die vaak in slecht geïsoleerde (huur-)huizen wonen, juist het zwaarst worden getroffen door de hoge gasprijs. Daarom zoekt het kabinet naar manieren om voor die mensen wat extra’s te doen. Zo zou het kunnen dat zij versneld - via hun gemeente of woningcorporatie - in aanmerking komen voor woningisolatie. Maar dat soort maatregelen kost tijd. Zo hebben veel isolatiebedrijven nu al wachtlijsten.

Grote bedrijven hoeven niet op veel compensatie te rekenen, is de verwachting. Het kabinet wil dat die bedrijven duurzamer worden. Als de overheid nu hun hoge gasrekening compenseert, wordt de prikkel voor bedrijven om snel van het gas af te gaan een stuk kleiner.
https://www.gelderlander.(...)ompenseerd~a348ba90/

Deze man is ziek in zijn hoofd. De VVD gaat er weer voor zorgen dat een groot deel naar het MKB gaat en de armste huishoudens om die reden met een fooi worden afgescheept.

Hoe kwaadaardig kun je zijn.
  dinsdag 12 oktober 2021 @ 11:13:44 #82
9001 Gunner
#teamkroegenlos
pi_201727203
Hoe dan ook zitten er wel een paar goede punten in het artikel. Compensatie gaat dan ook naar rijken en grote bedrijven die dat niet nodig hebben of niet meer geprikkeld worden om te verduurzamen.

Kan me wel voorstellen dat dat dilemma's zijn ja.
pi_201727225
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 oktober 2021 11:09 schreef hunterrnl het volgende:
eten worden. Het heeft weinig met groen te maken op het moment. Er is gewoon geen alternatief. Das het probleem met heel deze Klimaatgezeik. Er word geschreeuwd voor meer groene energie, maar dat is er niet altijd.
Nederland heeft te weinig natuurlijke hulpbronnen.

Wat helpt:

- Bergen (stuwmeren) + windmolens op toppen
- Veel zon
- Bossen als je biomassa zou meerekenen. Discutabel, maar je hebt in ieder geval zelf brandstoffen.

Ja, dat is er allemaal niet in Nederland. Alleen wind eigenlijk.
pi_201727232
Je kunt niet in de beurs kijken van mensen en bedrijven, dat maakt het altijd lastig en scheef.

Persoonlijk heb ik een modaal inkomen, vorig jaar het volledige huis nieuwe kozijnen, isolatie is dus verbeterd maar verdere verbeteringen zitten er voor mij voorlopig niet in.
pi_201727233
quote:
2s.gif Op dinsdag 12 oktober 2021 11:13 schreef Gunner het volgende:
Hoe dan ook zitten er wel een paar goede punten in het artikel. Compensatie gaat dan ook naar rijken en grote bedrijven die dat niet nodig hebben of niet meer geprikkeld worden om te verduurzamen.

Kan me wel voorstellen dat dat dilemma's zijn ja.
Ja, vind ik ook.
pi_201727335
quote:
2s.gif Op dinsdag 12 oktober 2021 11:13 schreef Gunner het volgende:
Hoe dan ook zitten er wel een paar goede punten in het artikel. Compensatie gaat dan ook naar rijken en grote bedrijven die dat niet nodig hebben of niet meer geprikkeld worden om te verduurzamen.

Kan me wel voorstellen dat dat dilemma's zijn ja.
Het probleem is vooral dat 'MKB' zo sympathiek klinkt maar ook daar zitten natuurlijk ook veel grote verbruikers tussen die een groot deel van de steun gaan opslokken. Grote verbruikers die al 2 jaar geen belasting betalen en sowieso extreem lage belasting betalen over hun verbruik. Het gaat niet alleen om de boekhouder in zijn thuiskantoortje.

Overigens zien we dergelijke steunpakketten nu overal in Europa en dat zal de prijs alleen maar verder opdrijven. Geld kun je printen, gas niet.

De lage inkomens verdienen veel meer steun, maar dat gaat niet als je de btw verlaagd. Hopelijk verzinnen ze wat creatiefs maar ik verwacht niet dat ze daar veel oog voor hebben Blok zo horende.
  dinsdag 12 oktober 2021 @ 11:26:27 #87
9001 Gunner
#teamkroegenlos
pi_201727365
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 oktober 2021 11:24 schreef Confetti het volgende:
Het probleem is vooral dat 'MKB' zo sympathiek klinkt maar ook daar zitten natuurlijk ook veel grote verbruikers tussen die een groot deel van de steun gaan opslokken. Grote verbruikers die al 2 jaar geen belasting betalen en sowieso extreem lage belasting betalen over hun verbruik. Het gaat niet alleen om de boekhouder in zijn thuiskantoortje.
Klopt. Net zoals die jankverhalen van die glastelers de afgelopen weken. Al jaren betalen ze echt minimaal voor gas en nu is het ineens een probleem.

Het kan mij niet schelen waar m'n tomaatje vandaan komt. Onrendabele sectoren die alleen door subsidie kunnen produceren heb ik nooit wat mee gehad.
  dinsdag 12 oktober 2021 @ 11:39:23 #88
449329 Speekselklier
Komt niet meer terug
pi_201727561
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 oktober 2021 10:07 schreef tesssssssss het volgende:

[..]
Ja, maar voor Jan Modaal is het ook veel geld.
Ik bedoelde het ook sarcastisch.

Kabinet wil 'gerichte maatregelen' tegen stijgende energierekening

Volgens de minister kan dat gebeuren door bedragen te verhogen, maar ook door ervoor te zorgen dat isolaties sneller kunnen worden uitgevoerd.
Oh gelukkig ik wist niet dat er nog ergens in de het oude tweedekamergebouw nog onaangeroerd doosje met klusbedrijven en installatiebedrijven was gevonden. Mooi dat we die nu kunnen gebruiken.


https://www.ad.nl/politie(...)ompenseerd~a348ba90/

In het AD een zelfde soort artikel waarin uitgelegd dat er veel knoppen zijn om aan te draaien.
Aan het verlagen van de energiebelastingen kleeft wel een nadeel, zien ambtenaren op de ministeries: namelijk dat iederéén er voordeel van heeft, óók de mensen met een vast energiecontract die helemaal geen last hebben van de gestegen gasprijs. Net als rijke Nederlanders die flink stoken om bijvoorbeeld hun zwembad in de tuin warm te houden.
Ik lijk daar in vooral twee nieuwe knoppen te zien:

• op basis van of je een zwembad hebt. (Waarom niet korting op tot een maximaal aantal kWh's of m3)


• op basis of je een kort of lang contract hebt. (wat als je onlangs een langdurig maar duur contract hebt afgesloten? )

[ Bericht 34% gewijzigd door Speekselklier op 12-10-2021 11:57:37 ]
Tot nooit .......
pi_201727661
Hoor nu Samson (PvdA :') ) op de radio bij 1op1 en het probleem is dat de EU niet in zee wil met Putin.

"De duivel zit in de details"
pi_201727755
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 oktober 2021 10:03 schreef Leandra het volgende:

[..]
Ja, maar geen 80% in de 3 zomermaanden.
80% in 7 maanden.

En de term "jouw bewering" was omdat ik niet een term als "jouw feiten" kom gebruiken, want je riep maar wat, met feiten had het iig niets te maken.
Whut?

Keb het over een verschil tussen winter opwekking en zomer opwekking. In je eigen grafiek kan je die ratio uit gaan rekenen en ja. Het vermogen ligt +- een factor 4 hoger in de zomer.

Nov. 3%, dec 2%, Jan 3% en feb 5%.

VS april / augustus 11-13%

Geen idee waarom je denkt dat dit niks met de feiten te maken heeft. Heb je dan geen vertrouwen in je eigen bron?
"Het enkele feit dat de gewasbeschermingsmiddelen zijn toegelaten, geeft in ieder geval geen garantie op het ontbreken van met name een uitgesteld schadelijk effect op de gezondheid van mensen."
pi_201727945
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 oktober 2021 09:45 schreef ludovico het volgende:

[..]
Je laatste alinea slaat niet lekker aan op dat onderwerp. Het gaat niet om ff aan of afsluiten, het is het hele winterseizoen dat overbrucht moet worden.
Het ging er over dat je bij wind en zon een backup bij de hand moet hebben. Dat is in geval van wind niet voor het hele seizoen btw. Eneh, je haalde dat zelf aan dus is het een beetje vreemd dat je het nu off topic gaat noemen.
pi_201728028
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 oktober 2021 11:09 schreef hunterrnl het volgende:

[..]
Bedankt voor je verhaal. Maar gas werd altijd gebruikt voor het opwekken, alleen nu valt het extra op omdat er Co2 cijfers gehaald moeten worden. Het heeft weinig met groen te maken op het moment. Er is gewoon geen alternatief. Das het probleem met heel deze Klimaatgezeik. Er word geschreeuwd voor meer groene energie, maar dat is er niet altijd.

We zijn geen Noorwegen of Zweden met talloze opties op groene energie. Nederland zal nooit 100% groen zijn met de mogelijkheden die er nu zijn.
Eh, Er waren/ zijn ook centrales op kolen en olie. Die produceren veel meer co2 en andere minder wenselijke stoffen.

Zonnepanelen worden nog steeds goedkoper. Het kan dus al uit om een overschot aan panelen te hebben en dus een deel van die energie te laten schieten. Ook wind kan nog meer op ingezet worden. Daarnaast kan je heel veel andere wat kleinschaliger bronnen hebben zoals getijde en biomassa. Met name biomassa is redelijk te regelen. Ook kan er waterkracht vanuit Noorwegen ingekocht worden. Zo is bij elkaar het meeste energiegebruik op den duur wel milieuvriendelijk af te dekken. Zeker in de opbouw van de transitie is een backup als gas dan nog steeds wel handig voor langer tijden met weinig wind zoals dit jaar bijvoorbeeld.
  dinsdag 12 oktober 2021 @ 12:18:14 #93
22565 asco
Los in deze tent
pi_201728035
Ik wil geen foeilelijke panelen op mijn dak. Als één paneeltje in mijn tuin zou volstaan schaf ik deze wel aan.

Ik betaal nu (netto) ongeveer 140 euro voor stroom en gas in totaal met een zwembadpomp die een half jaar lang 24/7 loopt. Verwarmen zo nu en dan het zwembad (8x4x1.5) op gas. Vrijstaand huis met 2 airco splitunits die 24/7 draaien bij temperaturen boven de 23 graden en sinds corona een thuiswerker.

Heb een of ander variabel contract tot eind 2022 dus zal wel meer moeten gaan betalen.
Achja, als het 300 per maand wordt dan is het maar zo.
Gaan we wel wat langer op cruise of naar Vegas en verbruiken we (bijna) niets. :7
  dinsdag 12 oktober 2021 @ 12:23:58 #94
449329 Speekselklier
Komt niet meer terug
pi_201728091
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 oktober 2021 12:18 schreef asco het volgende:
Ik wil geen foeilelijke panelen op mijn dak
Zolang dat het argument is mogen van mij de prijzen nog flink stijgen.
Tot nooit .......
pi_201728123
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 oktober 2021 12:18 schreef asco het volgende:
Verwarmen zo nu en dan het zwembad (8x4x1.5) op gas. Vrijstaand huis met 2 airco splitunits die 24/7 draaien bij
Wel een foeilelijk zwembad in de tuin en een paar witte rammeldozen aan de gevel maar geen panelen willen.

  dinsdag 12 oktober 2021 @ 12:27:56 #96
22565 asco
Los in deze tent
pi_201728136
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 oktober 2021 12:26 schreef qajariaq het volgende:

[..]
Wel een foeilelijk zwembad in de tuin en een paar witte rammeldozen aan de gevel maar geen panelen willen.

[ afbeelding ]
Precies. Ik meen dat serieus.
pi_201728166
quote:
1s.gif Op dinsdag 12 oktober 2021 11:47 schreef Nober het volgende:
Hoor nu Samson (PvdA :') ) op de radio bij 1op1 en het probleem is dat de EU niet in zee wil met Putin.

"De duivel zit in de details"
Maar het wk mag wel in Qatar zodat wij dingen kunnen veranderen, kom maar op met dat gas van Ome Vlad
  dinsdag 12 oktober 2021 @ 12:49:11 #98
24533 ACT-F
Onmeunige gaspedoal emmer
pi_201728352
quote:
2s.gif Op dinsdag 12 oktober 2021 11:13 schreef Gunner het volgende:
Hoe dan ook zitten er wel een paar goede punten in het artikel. Compensatie gaat dan ook naar rijken en grote bedrijven die dat niet nodig hebben of niet meer geprikkeld worden om te verduurzamen.

Kan me wel voorstellen dat dat dilemma's zijn ja.
Grootverbruikers hebben een ander energiebelastingtarief dat prima omhoog kan zodat zij geprikkeld worden om te verduurzamen of te verkassen naar een land waar energie goedkoper is.
Bekijk de webcam via UStream. Luister naar Gutter FM
pi_201728663
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 oktober 2021 12:09 schreef qajariaq het volgende:

[..]
Het ging er over dat je bij wind en zon een backup bij de hand moet hebben. Dat is in geval van wind niet voor het hele seizoen btw. Eneh, je haalde dat zelf aan dus is het een beetje vreemd dat je het nu off topic gaat noemen.
We praten langs elkaar heen denk.

Het gemis aan zon geldt voor een compleet seizoen en moet je dus opvangen.
"Het enkele feit dat de gewasbeschermingsmiddelen zijn toegelaten, geeft in ieder geval geen garantie op het ontbreken van met name een uitgesteld schadelijk effect op de gezondheid van mensen."
  dinsdag 12 oktober 2021 @ 13:23:12 #100
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_201728725
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 oktober 2021 11:55 schreef ludovico het volgende:

[..]
Whut?

Keb het over een verschil tussen winter opwekking en zomer opwekking. In je eigen grafiek kan je die ratio uit gaan rekenen en ja. Het vermogen ligt +- een factor 4 hoger in de zomer.

Nov. 3%, dec 2%, Jan 3% en feb 5%.

VS april / augustus 11-13%

Geen idee waarom je denkt dat dit niks met de feiten te maken heeft. Heb je dan geen vertrouwen in je eigen bron?
Ja, je hele 50% in de zomer en 10-15% in de winter sloeg dus nergens op.

En waarom zou je slechts panelen voor 50% van je zomerverbruik op je dak leggen? Heb je dan een huis met excuuspanelen ofzo?
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')