abonnement Unibet Coolblue
pi_201692732
Zoals veel mensen tegenwoordig, ben ook ik aan het kijken naar verbeteringen aan het huis om energie te besparen en/of het comfort te verhogen.

Ik ben aan het orienteren voor vloerisolatie, maar waar eigenlijk nog niet aan heb gedacht is dat er mogelijk ook nog wel een grote verbetering kan worden bereikt door m'n glas te vervangen.

Ik heb voor en achter kunststof kozijnen, waarbij het voor er al in zat toen ik hier bijna 20 jaar geleden kwam wonen en achter hebben we het zo'n 10 jaar geleden laten plaatsen.

Nu zegt dat misschien niet alles, maar ik denk dat het zeker gezien de leeftijd van het glas voor best interessant kan zijn om deze te vervangen voor HR+++ glas.

Het enige wat ik lastig vind is, hoe stel je nu vast of de kosten tegen de baten opwegen ?

Kan je de huidige isolatiewaarde meten, of is het 'gewoon' vast te stellen door te kijken wat er nu voor glas er nu in zit ?

Zijn er meerdere die dergelijke overwegingen maken, zo ja, waarop heb je de keuze het glas te vervangen gebaseerd ?
pi_201692758
Ik ga er van uit dat je al wel dubbelglas hebt. Vaak staat aan de binnenkant van het profiel tussen de twee glasplaten een code en of vervaardigingsjaar. Hieruit kun je soms al de isolatiewaarde van het glas herleiden. Dan weet je in ieder geval wat je nu hebt.

Ik heb zelf ook kunststof kozijnen met dubbelglas uit 1985. Bij een warmtescan van de gevel bleek het glas het meeste warmte door te laten.
FOK! verstandig, lees een P.I.
pi_201692956
Ik heb vorig jaar mijn dubbel glas van 30 jaar oud vervangen door HR++. Bewust geen tripple glas genomen vanwege het prijsverschil en dat kon niet in de bestaande (hardhouten) kozijnen.
Geen idee of het nou heel veel helpt om minder te stoken, dit voorjaar was sowieso koud en doordat we de hele dag thuis zijn stoken we ook meer. De U waarde van het nieuwe glas is 1.1 waar het oude iets van 2.8 zal hebben gehad waardoor het in theorie zeker zal schelen.

Mijn huis moest ook geschilderd worden waardoor het me ook een goed moment leek om te doen. Verder heb je op gegeven moment ook grotere kans dat ramen slecht worden, de buren hadden al 1 lek raam en een hoop huizen in de buurt hebben net als wij ook al lekke dakramen gehad. Kortom bij mij was de situatie door subsidieregelingen, noodzaak om te schilderen en toekomstplannen het juiste moment om te vervangen.

Ik heb ook nog gekeken naar nieuwe kunststof kozijnen met HR++ of trippel glas maar dat was wel heel erg aan de prijs en op de kozijnen kreeg je weer geen subsidie.

Ik verwacht echter niet dat het zich heel snel terug gaat verdienen maar hopelijk helpt het iets en het lijkt iets meer comfort te brengen. In de toekomst wil ik vloerverwarming met evt een warmtepomp dus dat is dit alvast maar aangepakt.

De subsidieregeling was toen zo dat je 2 maatregelen moest treffen om subsidie te krijgen waardoor ik “gratis” bodemisolatie heb kunnen doen. Dat is nu aangepast volgens mij.

[ Bericht 0% gewijzigd door Zedi op 09-10-2021 12:47:33 (Edit) ]
Well done is better than well said. - Benjamin Franklin
pi_201709220
quote:
1s.gif Op zaterdag 9 oktober 2021 12:42 schreef Zedi het volgende:
Ik heb vorig jaar mijn dubbel glas van 30 jaar oud vervangen door HR++. Bewust geen tripple glas genomen vanwege het prijsverschil en dat kon niet in de bestaande (hardhouten) kozijnen.
Geen idee of het nou heel veel helpt om minder te stoken, dit voorjaar was sowieso koud en doordat we de hele dag thuis zijn stoken we ook meer. De U waarde van het nieuwe glas is 1.1 waar het oude iets van 2.8 zal hebben gehad waardoor het in theorie zeker zal schelen.

Mijn huis moest ook geschilderd worden waardoor het me ook een goed moment leek om te doen. Verder heb je op gegeven moment ook grotere kans dat ramen slecht worden, de buren hadden al 1 lek raam en een hoop huizen in de buurt hebben net als wij ook al lekke dakramen gehad. Kortom bij mij was de situatie door subsidieregelingen, noodzaak om te schilderen en toekomstplannen het juiste moment om te vervangen.

Ik heb ook nog gekeken naar nieuwe kunststof kozijnen met HR++ of trippel glas maar dat was wel heel erg aan de prijs en op de kozijnen kreeg je weer geen subsidie.

Ik verwacht echter niet dat het zich heel snel terug gaat verdienen maar hopelijk helpt het iets en het lijkt iets meer comfort te brengen. In de toekomst wil ik vloerverwarming met evt een warmtepomp dus dat is dit alvast maar aangepakt.

De subsidieregeling was toen zo dat je 2 maatregelen moest treffen om subsidie te krijgen waardoor ik “gratis” bodemisolatie heb kunnen doen. Dat is nu aangepast volgens mij.
Was het vanwege de sponningsdiepte dat het niet mogelijk was voor triple glas of had het een andere reden in combi het hardhouten kozijnen?

Persoonlijk denk ik dat als je nu dubbel glas hebt, je zeker er op vooruitgaat als je naar minimaal HR++ gaat. Dubbel glas laat nog veel warmte door naar buiten plus condens vorming in de nacht met koude nachten wat weer vocht is etc. Etc.

Ga je het laten plaatsen of zelf doen?

Met zelf doen kan je gigantisch veel geld besparen en het is relatief simpel.
-Er valt elke dag wel wat te klagen. :)
  maandag 11 oktober 2021 @ 10:39:28 #5
449329 Speekselklier
Komt niet meer terug
pi_201713926
quote:
0s.gif Op zaterdag 9 oktober 2021 12:10 schreef Piet200 het volgende:
Kan je de huidige isolatiewaarde meten, of is het 'gewoon' vast te stellen door te kijken wat er nu voor glas er nu in zit ?
Er zijn veel manieren om het glas te bekijken met vlammetjes en zo.
Dan kan je er achter komen wat voor glas je hebt.

Maar eenvoudige, meestal (volgens mij bij HR++ altijd) staat er in het alluminium profiel een tekst met leeftijd, afmeting en merk/type glas.
Die zit aan de binnenkant en kan je dus zien als je door het glas heen kijkt.
Zoek eens op dat merk/type en je hebt je antwoord.

Zo niet: Dan de aansteker-test
Tot nooit .......
pi_201933540
quote:
0s.gif Op zondag 10 oktober 2021 20:30 schreef spierbal het volgende:

[..]
Was het vanwege de sponningsdiepte dat het niet mogelijk was voor triple glas of had het een andere reden in combi het hardhouten kozijnen?
Waarschijnlijk het eerste, verder ook niet over detail over gehad omdat het een heel stuk duurder zou worden.
Well done is better than well said. - Benjamin Franklin
pi_201936902
quote:
0s.gif Op zaterdag 9 oktober 2021 12:10 schreef Piet200 het volgende:
Zoals veel mensen tegenwoordig, ben ook ik aan het kijken naar verbeteringen aan het huis om energie te besparen en/of het comfort te verhogen.

Ik ben aan het orienteren voor vloerisolatie, maar waar eigenlijk nog niet aan heb gedacht is dat er mogelijk ook nog wel een grote verbetering kan worden bereikt door m'n glas te vervangen.

Ik heb voor en achter kunststof kozijnen, waarbij het voor er al in zat toen ik hier bijna 20 jaar geleden kwam wonen en achter hebben we het zo'n 10 jaar geleden laten plaatsen.

Nu zegt dat misschien niet alles, maar ik denk dat het zeker gezien de leeftijd van het glas voor best interessant kan zijn om deze te vervangen voor HR+++ glas.

Het enige wat ik lastig vind is, hoe stel je nu vast of de kosten tegen de baten opwegen ?

Kan je de huidige isolatiewaarde meten, of is het 'gewoon' vast te stellen door te kijken wat er nu voor glas er nu in zit ?

Zijn er meerdere die dergelijke overwegingen maken, zo ja, waarop heb je de keuze het glas te vervangen gebaseerd ?
Als je er triple glas in wil hebben dan moet je waarschijnlijk ook je kozijnen vervangen, goede kans namelijk dat kozijnen er niet voor geschikt zijn. Oud HR glas vervangen voor HR++ zal vast wel mogelijk zijn, daarmee ga je er ook al enorm op vooruit.
pi_201938643
quote:
0s.gif Op donderdag 28 oktober 2021 18:18 schreef Zedi het volgende:

[..]
Waarschijnlijk het eerste, verder ook niet over detail over gehad omdat het een heel stuk duurder zou worden.
Aaah okay,

Wil het hier in het voorjaar/zomer ook gaan vervangen.

Misschien maar eens een bedrijfje langs laten komen voor advies en het er dan zelf in knallen ghehe.

Want ik vermoed bij mij ook dat de sponningsdiepte net niet genoeg is voor triple, en het schijnt ook dat als je muur minder isoleert dan je raam dat het dan ook niet te adviseren is, maar daar wil ik wat meer info over hebben aangezien het verschil tussen triple en HR++ best flink is.
-Er valt elke dag wel wat te klagen. :)
  vrijdag 29 oktober 2021 @ 09:04:25 #9
245087 ueberduitser
grootgrondbezitter
pi_201938814
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 oktober 2021 08:39 schreef spierbal het volgende:
Want ik vermoed bij mij ook dat de sponningsdiepte net niet genoeg is voor triple, en het schijnt ook dat als je muur minder isoleert dan je raam dat het dan ook niet te adviseren is, maar daar wil ik wat meer info over hebben aangezien het verschil tussen triple en HR++ best flink is.
Als je nu gewone 67x114 kozijnen hebt, heb je een sponningdiepte van 51 of 67mm diepte. Welk glas er maximaal in past is dus nog te bezien.
Er is overigens HR++ glas met een U-waarde van 1,0, dat is echt niet veel slechter dan HR+++ met een U-waarde van 0,9. Het enige bijkomende voordeel van HR+++ glas is dat het meer geluid dempt.

HR++ met een U-waarde van 1,0 heeft een maximale dikte van 6-16-6 (glas-spouw-glas).
Reken dan maar uit wat er van je sponning over blijft en of hier nog glaslatten in passen.
pi_201938918
Grote kans dat je je kozijn moet vervangen om van dubbel glas naar triple glas te gaan.
  vrijdag 29 oktober 2021 @ 09:24:03 #11
245087 ueberduitser
grootgrondbezitter
pi_201939025
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 oktober 2021 09:14 schreef Alloch87 het volgende:
Grote kans dat je je kozijn moet vervangen om van dubbel glas naar triple glas te gaan.
Reken maar op 100% dat dat moet.
  vrijdag 29 oktober 2021 @ 09:24:11 #12
314941 Ai_KaRaMBa
Eat my shorts!
pi_201939028
HR++ glas heeft een U-waarde van ongeveer 1,1. HR+++ glas heeft een U-waarde tussen de 0,9 en 0,5.

Best-case scheelt dat 0,6 W/m2K. Bij 2800 graaddagen in een jaar, scheelt dat per m2 zo'n 40 kWh aan thermische energie op jaarbasis, wat neerkomt op zo'n 5 kuub gas wat je extra kan besparen door in plaats van een vierkante meter HR++ te plaatsen, HR+++ toe te passen. Een extra besparing van zo'n 5 euro per jaar met de huidige gasprijzen.

Ik weet niet wat HR+++ op dit moment kost per vierkante meter, maar de hoge gasprijs maakt het op dit moment wel aantrekkelijker dan enkele jaren geleden: toen was de meerprijs voor HR+++ pas terug verdiend in meer dan de 20 jaar die het glas meegaat...
pi_201939244
Ik heb het laten doen, ik had enkelglas en alles laten vervangen door HR+++

Kostte mij wel 2000 euro

Echter, ik heb ook kloteburen die altijd ruzie met mij zoeken en ben altijd bang dat ze een steen door mijn ruit zullen gooien

Dus dit is ook een beetje als veiligheid, 3 dubbel glas breekt niet zo snel
Op maandag 26 juli 2021 17:30 schreef Ixnay het volgende:[/b]
Van alle terechte klachten ooit is deze het meest terechte.
pi_201940596
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 oktober 2021 09:04 schreef ueberduitser het volgende:

[..]
Als je nu gewone 67x114 kozijnen hebt, heb je een sponningdiepte van 51 of 67mm diepte. Welk glas er maximaal in past is dus nog te bezien.
Er is overigens HR++ glas met een U-waarde van 1,0, dat is echt niet veel slechter dan HR+++ met een U-waarde van 0,9. Het enige bijkomende voordeel van HR+++ glas is dat het meer geluid dempt.

HR++ met een U-waarde van 1,0 heeft een maximale dikte van 6-16-6 (glas-spouw-glas).
Reken dan maar uit wat er van je sponning over blijft en of hier nog glaslatten in passen.
6-16-6 houdt in 2x glas plaat van 6mm, met ruimte tussen in van 16mm wat gevuld is met edelgas?
-Er valt elke dag wel wat te klagen. :)
  vrijdag 29 oktober 2021 @ 12:38:00 #15
245087 ueberduitser
grootgrondbezitter
pi_201940980
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 oktober 2021 11:59 schreef spierbal het volgende:

[..]
6-16-6 houdt in 2x glas plaat van 6mm, met ruimte tussen in van 16mm wat gevuld is met edelgas?
Ganz genau :Y
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')