abonnement Unibet Coolblue
pi_201682429
quote:
1s.gif Op vrijdag 8 oktober 2021 14:22 schreef CaVaBien het volgende:
En zo is de situatie voor iedereen anders en heeft iedereen weer andere afwegingen.

Ik werk op dit moment 28 uur (met een 32-uur contract, maar met 4 uur ouderschapsverlof). Ik ben eerlijk gezegd niet van plan om meer dan dat te werken, tenminste niet op korte termijn. Mijn partner werkt 32 uur.

Ik vind vooral een balans belangrijk en met 28 uur heb ik een balans tussen werk en privé leven gevonden. Wat mij betreft mag het zelfs nog naar 24 uur, maar goed.

Mijn partner is vrij op de woensdagmiddag en vrijdagmiddag en ik ben er op de dinsdag en vrijdagochtend. Op de overige doordeweekse dagen gaat ons kind naar de opvang.

Ik denk dat cultuur ook wel een rol speelt in je beslissingen. Ik ben opgegroeid in een gezin, waarbij mijn moeder huisvrouw was en dus altijd beschikbaar was en mijn vader fulltime werkte. Dat was mijn voorbeeld en dat is ook wat onbewust meespeelt in mijn beslissingen.

Als kind heb ik het overigens als heel prettig ervaren dat mijn moeder er altijd was.
Is dat zo, dat een huisvrouw altijd beschikbaar is? Volgens mij is dit in veel gezinnen helemaal niet het geval.

En hoe heb je het ervaren dat je vader altijd aan het werk was?
pi_201683832
quote:
0s.gif Op vrijdag 8 oktober 2021 15:18 schreef KayaQ het volgende:

[..]
Is dat zo, dat een huisvrouw altijd beschikbaar is? Volgens mij is dit in veel gezinnen helemaal niet het geval.

En hoe heb je het ervaren dat je vader altijd aan het werk was?
Ja ze zijn dan wel beschikbaar in de zin dat ze aanwezig zijn en je dus opvangen na school. Ik kon altijd mijn verhaal kwijt en het was geen probleem als ik een keer ziek thuis moest blijven.

Ik had een tijdje een klasgenoot die elke middag bij ons kwam lunchen, omdat haar moeder werkte en zij dus steeds alleen thuis moest lunchen. Dat vond ze niet zo leuk. Nu heb je overblijven, maar destijds waren er in mijn groep geen kinderen die in de middagpauze op school bleven.

Dat mijn vader fulltime werkte heeft denk ik wel een effect gehad op onze band. De band met mijn moeder is veel hechter dan de band met mijn vader.
pi_201683986
quote:
0s.gif Op vrijdag 8 oktober 2021 10:08 schreef Jagärtrut het volgende:
Zo kan ik ook mijn carriére voortzetten (32 uur is acceptabel in mijn gebied), en zijn de kinderen gelukkig (veel vaker naar de opvang worden ze niet gelukkig van). Dan hebben we geluk dat we ons dit kunnen veroorloven natuurlijk, de oppas kost ons nog eens 60 euro per week (al weet ik niet wat BSO kost in NL).
Kinderopvang voor 1 kind voor 3 dagen kost zo rond de ¤ 1200-¤1300 per maand. Je krijgt als je veel verdient zo rond de ¤ 300-400 kinderopvangtoeslag terug en als je minder verdient dan krijg je meer terug :P Je krijgt alleen kinderopvangtoeslag voor de dagen dat je werkt en er zijn nog wat andere belastingregelingen.

Het probleem zit hem inderdaad meestal niet in de situatie van nu, maar wel de situatie in de toekomst als je niet/nauwelijks pensioen hebt cq. je wellicht een overleden of zieke partner hebt cq. je uit elkaar gaat, omdat je niet financieel zelfstandig genoeg bent.

Overigens heeft mijn vader altijd gewerkt en was mijn moeder thuis vroeger, wij waren juist éxtra blij als hij thuiskwam en vonden hem by far de leukste ouder :P (best zielig voor mijn moeder achteraf, die de hele dag met ons in de weer was :@ )
pi_201690888
quote:
0s.gif Op vrijdag 8 oktober 2021 17:50 schreef CaVaBien het volgende:

[..]
Ja ze zijn dan wel beschikbaar in de zin dat ze aanwezig zijn en je dus opvangen na school. Ik kon altijd mijn verhaal kwijt en het was geen probleem als ik een keer ziek thuis moest blijven.

Ik had een tijdje een klasgenoot die elke middag bij ons kwam lunchen, omdat haar moeder werkte en zij dus steeds alleen thuis moest lunchen. Dat vond ze niet zo leuk. Nu heb je overblijven, maar destijds waren er in mijn groep geen kinderen die in de middagpauze op school bleven.

Dat mijn vader fulltime werkte heeft denk ik wel een effect gehad op onze band. De band met mijn moeder is veel hechter dan de band met mijn vader.
Dat is lang niet altijd het geval. Genoeg ouders die niet werken, maar die alsnog weinig aandacht hebben voor hun kinderen, omdat ze bijvoorbeeld met andere dingen bezig zijn (persoonlijke issues, verslavingen, andere shit).

Ik denk dat het veel belangrijker is dat je als ouder goed in je vel zit en op de momenten dat je samen bent met je kinderen volledig beschikbaar bent, dan dat je per se thuis zou moeten zijn, 24/7.

Er zit ook nog heel veel tussen ft werken en helemaal niet werken. Als je allebei pt werkt, dan is er op de meeste momenten wel een ouder beschikbaar. Het mooie is dan dat de kinderen de kans krijgen een band op te bouwen met allebei de ouders en dat zij beide op eigen benen staan.
pi_201691111
quote:
0s.gif Op zaterdag 9 oktober 2021 08:31 schreef KayaQ het volgende:

[..]
Dat is lang niet altijd het geval. Genoeg ouders die niet werken, maar die alsnog weinig aandacht hebben voor hun kinderen, omdat ze bijvoorbeeld met andere dingen bezig zijn (persoonlijke issues, verslavingen, andere shit).

Ik denk dat het veel belangrijker is dat je als ouder goed in je vel zit en op de momenten dat je samen bent met je kinderen volledig beschikbaar bent, dan dat je per se thuis zou moeten zijn, 24/7.

Er zit ook nog heel veel tussen ft werken en helemaal niet werken. Als je allebei pt werkt, dan is er op de meeste momenten wel een ouder beschikbaar. Het mooie is dan dat de kinderen de kans krijgen een band op te bouwen met allebei de ouders en dat zij beide op eigen benen staan.
Hoop aannames
Alius aliud dicit
pi_201691905
Dit artikel kwam in mijn fb-timeline voorbij en ik moest gelijk aan dit topic denken.

Crap, toch een betaalmuur -O-.
Venus in pocketformaat
© loveli
pi_201691909
Zijn alle moeders inmiddels als software engineer?
I think that it’s extraordinarily important that we in computer science keep fun in computing
For all who deny the struggle, the triumphant overcome
  Manager PR/Moderator/Beste crewlid 2022 zaterdag 9 oktober 2021 @ 11:07:37 #33
269689 crew  Viv
pi_201692070
quote:
16s.gif Op zaterdag 9 oktober 2021 10:46 schreef FlippingCoin het volgende:
Zijn alle moeders inmiddels als software engineer?
Ik zou best ooit willen overstappen naar data scientist. O+ Daar zijn bij mijn toekomstige werkgever (ik begin daar in januari) ook genoeg kansen voor.

Oh, en ik ga dan trouwens fulltime werken (is daar 37 uur), en mijn man blijft dan thuis. Traditionele verdeling, maar dan omgekeerd. :D

Voorheen werkte ik 4 dagen en hij 3, maar dat werken van hem trok nogal een wissel op het hele gezin vanwege zijn gezondheid.
pi_201692082
quote:
0s.gif Op zaterdag 9 oktober 2021 11:07 schreef Viv het volgende:

[..]
Ik zou best ooit willen overstappen naar data scientist. O+ Daar zijn bij mijn toekomstige werkgever (ik begin daar in januari) ook genoeg kansen voor.

Oh, en ik ga dan trouwens fulltime werken (is daar 37 uur), en mijn man blijft dan thuis. Traditionele verdeling, maar dan omgekeerd. :D

Voorheen werkte ik 4 dagen en hij 3, maar dat werken van hem trok nogal een wissel op het hele gezin vanwege zijn gezondheid.
Oh vet. :7 Ja die kant kan je ook op ja of de security kant of juist de UX of ops kant; lekker divers. :7

Zou je niet 37u in 4 dagen kunnen doen? :o
I think that it’s extraordinarily important that we in computer science keep fun in computing
For all who deny the struggle, the triumphant overcome
  Manager PR/Moderator/Beste crewlid 2022 zaterdag 9 oktober 2021 @ 11:14:29 #35
269689 crew  Viv
pi_201692124
quote:
16s.gif Op zaterdag 9 oktober 2021 11:09 schreef FlippingCoin het volgende:
Zou je niet 37u in 4 dagen kunnen doen? :o
Zou ik zelf wel kunnen, maar daar (niet NL) zijn ze nogal gehecht aan 5 dagen per week werken geloof ik. :+ Ze verdelen het zo dat ze op vrijdag wat korter werken.
pi_201692136
quote:
0s.gif Op zaterdag 9 oktober 2021 11:14 schreef Viv het volgende:

[..]
Zou ik zelf wel kunnen, maar daar (niet NL) zijn ze nogal gehecht aan 5 dagen per week werken geloof ik. :+ Ze verdelen het zo dat ze op vrijdag wat korter werken.
Ah oke. :o

Hier lijkt het wel aardig standaard te zijn ondertussen.
I think that it’s extraordinarily important that we in computer science keep fun in computing
For all who deny the struggle, the triumphant overcome
pi_201692297
quote:
16s.gif Op zaterdag 9 oktober 2021 10:46 schreef FlippingCoin het volgende:
Zijn alle moeders inmiddels als software engineer?
Ik ben momenteel brood aan het bakken bij AH ;(

Ik ben een beetje laat op gang gekomen. Ik had vroeger geen zin in school en mijn ouders motiveerde mij geenzins.

Op een gegeven moment heb intern bij AH een volwaardig MBO-4 diploma gehaald. Niet omdat ik graag door wilde groeien binnen het bedrijf, maar meer omdat ik een HBO studie in de toekomst niet wilde uitsluiten. Punt is dat ik bij geen enkele studie zoiets had, hier wil ik echt mijn toekomst van maken. De jaren gaan voorbij en nu ben ik op een punt beland dat het van mij niet zo meer hoeft. Ja, ik kan beter dan het werk wat ik nu doe. Het is geen hogere wiskunde. Maar ik werk al zo lang bij AH, dat het voelt als een warm bad. Ik heb leuke collega's nu en ik onderhoud nog leuk contact met ex-collega's. Ik vind het belangrijker dat je het leuk hebt op je werk, dan dat je leuk verdiend. Al sluit het één het ander natuurlijk niet uit.

Maar ik moet wel eerlijk zijn. Ik zou dit werk niet fulltime willen doen. Ik werk nu 20 uur in de week en ik heb een contract van 30 uur in de week. Ik neem wekelijks 6 uur ouderschapsverlof
op en 4 uur ADV. Voor mij en partner is dit voor nu prima.

[ Bericht 1% gewijzigd door Sunshine1982 op 09-10-2021 11:51:15 ]
pi_201692821
quote:
16s.gif Op zaterdag 9 oktober 2021 10:46 schreef FlippingCoin het volgende:
Zijn alle moeders inmiddels als software engineer?
Mijn moeder wel O+ al is ze inmiddels gepensioneerd software engineer.

Mijn moeder is overigens pas gaan werken toen ik naar de basisschool ging (en mijn oudste zus naar de 3e klas middelbare). Twee jaar daarvoor heeft ze thuisstudie gedaan (daarvoor de mavo/mulo nooit afgerond) en uiteindelijk heeft ze een erg goede baan gekregen, bij een bedrijf op 5 minuten fietsen. Mijn vader werkt bij een ander bedrijf op 5 minuten fietsen, en met twee fulltime werkende ouders ben ik nooit wat tekort gekomen! Mijn moeder was altijd thuis als ik uit school kwam, mijn vader als ik naar school ging en voor de lunch. En in het weekend waren ze er beide.

Maar toch kiezen wij er zelf voor om dat niet te doen. We werken samen 46 (14/32) uur per week, en dat is voldoende om niets te hoeven laten. We hebben beide geen ambitie voor een succesvolle carrière, en zelfs als we ooit met ruzie uit elkaar gaan hebben we een solide financiële basis en is er, zeker momenteel, werk genoeg te vinden om meer te kunnen werken. Ook als je er recent nog 20 jaar uit hebt gelegen vanwege zorginstelling kind en zonder vervolgopleiding, zag ik in mijn omgeving.
¸¸.·´¯`·.¸¸.·´¯`·.¸><(((º>
pi_201692957
quote:
0s.gif Op zaterdag 9 oktober 2021 12:24 schreef FlyingFish het volgende:

[..]
Mijn moeder wel O+ al is ze inmiddels gepensioneerd software engineer.

Mijn moeder is overigens pas gaan werken toen ik naar de basisschool ging (en mijn oudste zus naar de 3e klas middelbare). Twee jaar daarvoor heeft ze thuisstudie gedaan (daarvoor de mavo/mulo nooit afgerond) en uiteindelijk heeft ze een erg goede baan gekregen, bij een bedrijf op 5 minuten fietsen. Mijn vader werkt bij een ander bedrijf op 5 minuten fietsen, en met twee fulltime werkende ouders ben ik nooit wat tekort gekomen! Mijn moeder was altijd thuis als ik uit school kwam, mijn vader als ik naar school ging en voor de lunch. En in het weekend waren ze er beide.

Maar toch kiezen wij er zelf voor om dat niet te doen. We werken samen 46 (14/32) uur per week, en dat is voldoende om niets te hoeven laten. We hebben beide geen ambitie voor een succesvolle carrière, en zelfs als we ooit met ruzie uit elkaar gaan hebben we een solide financiële basis en is er, zeker momenteel, werk genoeg te vinden om meer te kunnen werken. Ook als je er recent nog 20 jaar uit hebt gelegen vanwege zorginstelling kind en zonder vervolgopleiding, zag ik in mijn omgeving.
Oh gaaf. :7

quote:
1s.gif Op zaterdag 9 oktober 2021 11:30 schreef Sunshine1982 het volgende:

[..]
Ik ben momenteel brood aan het bakken bij AH ;(

Ik ben een beetje laat op gang gekomen. Ik had vroeger geen zin in school en mijn ouders motiveerde mij geenzins.

Op een gegeven moment heb intern bij AH een volwaardig MBO-4 diploma gehaald. Niet omdat ik graag door wilde groeien binnen het bedrijf, maar meer omdat ik een HBO studie in de toekomst niet wilde uitsluiten. Punt is dat ik bij geen enkele studie zoiets had, hier wil ik echt mijn toekomst van maken. De jaren gaan voorbij en nu ben ik op een punt beland dat het van mij niet zo meer hoeft. Ja, ik kan beter dan het werk wat ik nu doe. Het is geen hogere wiskunde. Maar ik werk al zo lang bij AH, dat het voelt als een warm bad. Ik heb leuke collega's nu en ik onderhoud nog leuk contact met ex-collega's. Ik vind het belangrijker dat je het leuk hebt op je werk, dan dat je leuk verdiend. Al sluit het één het ander natuurlijk niet uit.

Maar ik moet wel eerlijk zijn. Ik zou dit werk niet fulltime willen doen. Ik werk nu 20 uur in de week en ik heb een contract van 30 uur in de week. Ik neem wekelijks 6 uur ouderschapsverlof
op en 4 uur ADV. Voor mij en partner is dit voor nu prima.
En beide ook prima toch, gaf het voornamelijk aan omdat binnen de software engineering er grote vraag is(stieken vooral naar vrouwen, die hebben het moeilijker met salarisonderhandelingen naar het schijnt maar makkelijker om ergens binnen te komen momenteel) en binnen Nederland het vrij normaal is geen 40u te werken.
I think that it’s extraordinarily important that we in computer science keep fun in computing
For all who deny the struggle, the triumphant overcome
pi_201693019
Mijn ouders werkten allebei ft en zij waren er altijd voor mij als ik ze nodig had. Ik was al jong zelfstandig en dat vond ik prettig, dat je het zelf mag uitvogelen in plaats van dat er altijd iemand alles voor je doet.

Bij vriendjes zag ik moeders die thuis waren en die zaten te wachten met thee en koekjes, maar dat vonden wij eerder irritant, dan leuk. Wij gingen liever samen spelen en dat de moeders ons met rust lieten, daarom speelden we vaak buiten, of bij mij thuis.

Mijn ouders waren er 's ochtends dan ontbeten we samen en aan het einde van de middag kwam iedereen thuis en aten we gezellig samen. Ik denk niet dat het meerwaarde had gehad als mijn moeder altijd thuis had gezeten. Je hebt als kind vanaf dat je naar school gaat eigen bezigheden. De meerwaarde van iemand die altijd thuis is zie ik dan niet.
pi_201693073
Mijn vader werkte fulltime, mijn moeder was een herintreder, zij is weer gaan werken toen ik op school zat. Mijn vader werkte in het ondeewijs dus uiteindelijk was hij s middags vaak thuis en in de schoolvakanties sowieso. Wij hebben gekozen voor traditionele rolverdeling (40/24). En ik ben thuis geweest tot oudste naar school ging. Vreogercwas het uitgangspunt allebei 32 uur maar dat wilde ik echt niet na de geboorte van oudste.

Overigens ben ik ook met mijn parttime salaris economisch zelfstandig en is er altijd mogelijkheid om meer te werken.
pi_201693148
quote:
16s.gif Op zaterdag 9 oktober 2021 12:42 schreef FlippingCoin het volgende:

[..]
Oh gaaf. :7
[..]
En beide ook prima toch, gaf het voornamelijk aan omdat binnen de software engineering er grote vraag is(stieken vooral naar vrouwen, die hebben het moeilijker met salarisonderhandelingen naar het schijnt maar makkelijker om ergens binnen te komen momenteel) en binnen Nederland het vrij normaal is geen 40u te werken.
Uhu :)

Anyway, het heeft me wel geleerd hoe belangrijk het is dat ouders hun kinderen proberen te motiveren. Niet alleen met school, maar met alles eigenlijk.
pi_201693206
quote:
1s.gif Op zaterdag 9 oktober 2021 13:04 schreef Sunshine1982 het volgende:

[..]
Uhu :)

Anyway, het heeft me wel geleerd hoe belangrijk het is dat ouders hun kinderen proberen te motiveren. Niet alleen met school, maar met alles eigenlijk.
Ja dat denk ik ook wel.
I think that it’s extraordinarily important that we in computer science keep fun in computing
For all who deny the struggle, the triumphant overcome
pi_201696352
quote:
0s.gif Op zaterdag 9 oktober 2021 12:50 schreef KayaQ het volgende:
Mijn ouders werkten allebei ft en zij waren er altijd voor mij als ik ze nodig had. Ik was al jong zelfstandig en dat vond ik prettig, dat je het zelf mag uitvogelen in plaats van dat er altijd iemand alles voor je doet.

Bij vriendjes zag ik moeders die thuis waren en die zaten te wachten met thee en koekjes, maar dat vonden wij eerder irritant, dan leuk. Wij gingen liever samen spelen en dat de moeders ons met rust lieten, daarom speelden we vaak buiten, of bij mij thuis.

Mijn ouders waren er 's ochtends dan ontbeten we samen en aan het einde van de middag kwam iedereen thuis en aten we gezellig samen. Ik denk niet dat het meerwaarde had gehad als mijn moeder altijd thuis had gezeten. Je hebt als kind vanaf dat je naar school gaat eigen bezigheden. De meerwaarde van iemand die altijd thuis is zie ik dan niet.
Mijn ouders werkten beide fulltime en in verschillende diensten (want in de zorg). Ik vond het vreselijk om alleen thuis te komen en heb mij als kind mede daardoor ontzettend eenzaam gevoeld. Ik was juist veel te vroeg zelfstandig en liep vanaf 6 jaar met een sleutel om mijn nek.

Ervaringen verschillen, behoeftes verschillen. Dat jij de meerwaarde niet ziet van een ouder die thuis is omdat jij die behoefte niet had, betekent niet dat die meerwaarde er niet is.
pi_201696746
quote:
1s.gif Op zaterdag 9 oktober 2021 13:04 schreef Sunshine1982 het volgende:

[..]
Uhu :)

Anyway, het heeft me wel geleerd hoe belangrijk het is dat ouders hun kinderen proberen te motiveren. Niet alleen met school, maar met alles eigenlijk.
Het mooiste is het natuurlijk als het je eigen ouders zijn die je motiveren, maar het werkt ook prima als je iemand anders hebt die die rol als plaatsvervangende ouder kan vervullen.

Het probleem met het kiezen van een opleiding is natuurlijk altijd een gebrek aan informatie. Je hebt totaal geen idee hoe de wereld er uitziet als je je opleiding hebt afgerond. Hoe ziet de arbeidsmarkt er dan werkelijk uit met dat diploma, wat vind je dan interessant, hoe ziet je eigen leven er uit, enzovoort. En dan heb je ook dat er telkens beroepen bijkomen en verdwijnen of minder relevant worden, met name gedreven door technologische ontwikkelingen. Je kunt dus bijna geen goede keuze maken. Daarom denk ik dat het belangrijk is om, voordat je als tiener een studiekeuze moet maken, juist ook een goed beeld te krijgen van jezelf en wat bij je past, zodat je enigszins op het juiste spoor zit en dan telkens een stukje bij te sturen in een richting je bevalt en ook werkelijk perspectieven biedt. Psychologische testen zouden daar ook een belangrijke rol in kunnen spelen.
  zaterdag 9 oktober 2021 @ 23:38:22 #46
277627 Seven.
We are Borg.
pi_201699413
quote:
1s.gif Op zaterdag 9 oktober 2021 11:30 schreef Sunshine1982 het volgende:

[..]
Ik ben momenteel brood aan het bakken bij AH ;(

Ik ben een beetje laat op gang gekomen. Ik had vroeger geen zin in school en mijn ouders motiveerde mij geenzins.

Op een gegeven moment heb intern bij AH een volwaardig MBO-4 diploma gehaald. Niet omdat ik graag door wilde groeien binnen het bedrijf, maar meer omdat ik een HBO studie in de toekomst niet wilde uitsluiten. Punt is dat ik bij geen enkele studie zoiets had, hier wil ik echt mijn toekomst van maken. De jaren gaan voorbij en nu ben ik op een punt beland dat het van mij niet zo meer hoeft. Ja, ik kan beter dan het werk wat ik nu doe. Het is geen hogere wiskunde. Maar ik werk al zo lang bij AH, dat het voelt als een warm bad. Ik heb leuke collega's nu en ik onderhoud nog leuk contact met ex-collega's. Ik vind het belangrijker dat je het leuk hebt op je werk, dan dat je leuk verdiend. Al sluit het één het ander natuurlijk niet uit.

Maar ik moet wel eerlijk zijn. Ik zou dit werk niet fulltime willen doen. Ik werk nu 20 uur in de week en ik heb een contract van 30 uur in de week. Ik neem wekelijks 6 uur ouderschapsverlof
op en 4 uur ADV. Voor mij en partner is dit voor nu prima.
Het leuk hebben op je werk en tijd voor je kinderen. Lijkt me heerlijk ^O^ .

Ik heb voldoende inhoudelijke uitdaging maar ik heb geen echte 'werkvrienden', zeg maar. Tijd voor mijn kind.. ook niet echt. Er komt wel meer geld binnen dan we nodig hebben. Als de verbouwing achter de rug is en de studieschuld afbetaald, dan ga ik wel nadenken over een rol waarin ik meer verbinding kan zoeken. Ik wil het inbde toekomst leuker hebben, en ouwehoeren met je collega's is wel belangrijk daarvoor.
Resistance is futile.
pi_201700876
quote:
7s.gif Op zaterdag 9 oktober 2021 23:38 schreef Seven. het volgende:

[..]
Het leuk hebben op je werk en tijd voor je kinderen. Lijkt me heerlijk ^O^ .

Ik heb voldoende inhoudelijke uitdaging maar ik heb geen echte 'werkvrienden', zeg maar. Tijd voor mijn kind.. ook niet echt. Er komt wel meer geld binnen dan we nodig hebben. Als de verbouwing achter de rug is en de studieschuld afbetaald, dan ga ik wel nadenken over een rol waarin ik meer verbinding kan zoeken. Ik wil het inbde toekomst leuker hebben, en ouwehoeren met je collega's is wel belangrijk daarvoor.
Kanttekening is wel dat ik weinig voldoening haal uit mijn werk. Ik bak, ik leg de bakken vol, klanten graaien de bakken leeg en ik bak opnieuw. Voldoening uit je werk halen is ook erg belangrijk. Ruimte voor eigen inbreng is er ook minimaal tot niet. We werken met een tablet waar precies vermeld wordt wanneer we wat moeten doen en hoeveel we moeten bakken.


Jij werkt toch veel thuis? Komt daar in de toekomst verandering in?

[ Bericht 5% gewijzigd door Sunshine1982 op 10-10-2021 07:19:55 ]
pi_201701009
quote:
1s.gif Op zaterdag 9 oktober 2021 19:26 schreef Schanu het volgende:

[..]
Mijn ouders werkten beide fulltime en in verschillende diensten (want in de zorg). Ik vond het vreselijk om alleen thuis te komen en heb mij als kind mede daardoor ontzettend eenzaam gevoeld. Ik was juist veel te vroeg zelfstandig en liep vanaf 6 jaar met een sleutel om mijn nek.

Ervaringen verschillen, behoeftes verschillen. Dat jij de meerwaarde niet ziet van een ouder die thuis is omdat jij die behoefte niet had, betekent niet dat die meerwaarde er niet is.
Had je ook geen broers of zussen? Geen familie in de buurt? Vrienden op school? Een sport of andere activiteit waarin je je totaal kon uitleven?

Ik denk dat al deze factoren meespelen bij hoe je je jeugd beleeft. Ik was zelden alleen thuis, omdat ik ook nog siblings had, vrienden en lieve buren en familie vlakbij. Als ik eens een keer alleen thuis was genoot ik daarvan. Karakter zal daar vast ook mee te maken hebben. Ik ben nog altijd graag alleen.

Mijn kinderen komen overigens nooit alleen thuis, terwijl mijn man en ik wel beiden werken. Het hoeft dus niet zo zwart wit te zijn.
  zondag 10 oktober 2021 @ 11:19:27 #49
277627 Seven.
We are Borg.
pi_201702180
quote:
1s.gif Op zondag 10 oktober 2021 06:35 schreef Sunshine1982 het volgende:

[..]
Kanttekening is wel dat ik weinig voldoening haal uit mijn werk. Ik bak, ik leg de bakken vol, klanten graaien de bakken leeg en ik bak opnieuw. Voldoening uit je werk halen is ook erg belangrijk. Ruimte voor eigen inbreng is er ook minimaal tot niet. We werken met een tablet waar precies vermeld wordt wanneer we wat moeten doen en hoeveel we moeten bakken.


Jij werkt toch veel thuis? Komt daar in de toekomst verandering in?
Zou mooi zijn als voldoening en verbinding in balans is.

Ik werk 95% thuis. Dat gaat wel veranderen inderdaad over een jaar, maar ik wil minimaal 2-3 dagen per week thuis zijn.
Resistance is futile.
pi_201702462
quote:
1s.gif Op zaterdag 9 oktober 2021 20:23 schreef lyolyrc het volgende:

[..]
Het mooiste is het natuurlijk als het je eigen ouders zijn die je motiveren, maar het werkt ook prima als je iemand anders hebt die die rol als plaatsvervangende ouder kan vervullen.

Het probleem met het kiezen van een opleiding is natuurlijk altijd een gebrek aan informatie. Je hebt totaal geen idee hoe de wereld er uitziet als je je opleiding hebt afgerond. Hoe ziet de arbeidsmarkt er dan werkelijk uit met dat diploma, wat vind je dan interessant, hoe ziet je eigen leven er uit, enzovoort. En dan heb je ook dat er telkens beroepen bijkomen en verdwijnen of minder relevant worden, met name gedreven door technologische ontwikkelingen. Je kunt dus bijna geen goede keuze maken. Daarom denk ik dat het belangrijk is om, voordat je als tiener een studiekeuze moet maken, juist ook een goed beeld te krijgen van jezelf en wat bij je past, zodat je enigszins op het juiste spoor zit en dan telkens een stukje bij te sturen in een richting je bevalt en ook werkelijk perspectieven biedt. Psychologische testen zouden daar ook een belangrijke rol in kunnen spelen.
Hm ja deels, wel zijn er keuzes die je beter niet kan maken zoals bijvoorbeeld archeologie; het is niet waarschijnlijk dat bij zo iets de baankans drastisch gaat toenemen. Daarnaast kan je bepaalde ontwikkelingen zien zoals zelfrijdende vrachtwagens, dat zal ook niet binnen enkele jaren gemeengoed zijn maar dit komt er wel een keer aan.

Aan de andere kant zie je bij technische beroepsgroepen oplopende tekorten. Ik zou mijzelf inderdaad niet blindstaren op een goed arbeidsperspectief maar wel rekening houden met studies waarbij een slechte aansluiting op de arbeidsmarkt bestaat.
I think that it’s extraordinarily important that we in computer science keep fun in computing
For all who deny the struggle, the triumphant overcome
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')