quote:Klokkenluider zegt dat Facebook Capitoolrellen heeft gevoed
Facebook heeft een aantal zogeheten noodmaatregelen te vroeg uitgeschakeld die de verspreiding van desinformatie moesten tegengaan bij de Amerikaanse presidentsverkiezingen vorig jaar november. Hierdoor kon het platform gebruikt worden om de Capitoolbestorming begin dit jaar te organiseren, zegt een klokkenluider die zichzelf onthulde in het CBS-programma 60 Minutes.
De klokkenluider is de 37-jarige datawetenschapper Frances Haugen, een voormalig medewerker van het bedrijf. Ze werkte onder meer bij het team dat politieke desinformatie moest tegengaan. De maatregelen werden volgens haar uitgeschakeld omdat ze de groei van het platform beperkten.
Haugen zegt dat de oorsprong van de problemen ligt in een verandering van het algoritme in 2018. Dit leidde er volgens haar toe dat er meer verdeeldheid tussen gebruikers op Facebook ontstond. Facebook paste dat algoritme niet meer aan omdat het zag dat gebruikers daardoor juist vaker terugkwamen op het sociale medium, waardoor er meer advertenties verkocht werden.
"Ik zag keer op keer dat er belangenconflicten waren tussen wat goed was voor het publiek en wat goed was voor Facebook", zegt Haugen. "En Facebook koos steeds voor het eigen belang, zoals het verdienen van meer geld."
Bekijk op Twitter een fragment van het interview bij 60 Minutes:
Zie tweet hieronder.
Nick Clegg, Facebooks toplobbyist, zei bij CNN voorafgaand aan het interview met Haugen al dat hij de uitspraken over de beveiligingsmaatregelen verwachtte. Hij noemde de beweringen "belachelijk" en voerde aan dat Facebook vorig jaar miljarden nepaccounts verwijderde.
Hij stelt dat een sociaal medium niet in staat is de polarisatie tussen bevolkingsgroepen die al plaatsvindt nog verder te vergroten. De verantwoordelijkheid voor de opstand van 6 januari lag "duidelijk bij mensen die aanzetten tot geweld en dat nog verder aanmoedigden, inclusief toenmalig president Trump", zei Clegg.
Haugen werkte ongeveer twee jaar als productmanager bij Facebook. Daarvoor had ze vergelijkbare functies bij andere techbedrijven als Google, Pinterest en Yelp. In het exclusieve interview zegt ze dat ze veel van de problemen bij Facebook ook heeft waargenomen bij andere socialemediabedrijven, maar dat het "bij Facebook substantieel erger was dan alles wat ik eerder heb gezien".
https://nos.nl/artikel/24(...)lrellen-heeft-gevoed
Als er misinformatie over covid gepost word, halen ze het weg en bannen de user die het gepost heeft voor een aantal dagen, of plaatsen er een bericht bij dat het nepnieuws is. Ik zie het dagelijks gebeuren.quote:Op maandag 4 oktober 2021 16:35 schreef Starhopper het volgende:
[ twitter ]
[..]
[ twitter ]
----------------------------------------------
Zolang Facebook er geld aan kan verdienen halen ze het niet weg. Zie ook al die desinformatie over covid waar ze amper wat aan doen.
Tsja, maar als er idioten gaan lopen roepen dat vaccinaties de uitvinding van satan zijn en meer van dat kleurrijke kreten, vind ik het heel normaal dat daar tegen opgetreden word.quote:Op maandag 4 oktober 2021 16:39 schreef Kapitein_Scheurbuik het volgende:
Laten we aub niet door Facebook laten bepalen wat desinformatie is en wat niet.
Ik niet.quote:Op maandag 4 oktober 2021 16:41 schreef Hathor het volgende:
[..]
Tsja, maar als er idioten gaan lopen roepen dat vaccinaties de uitvinding van satan zijn en meer van dat kleurrijke kreten, vind ik het heel normaal dat daar tegen opgetreden word.
Daar komt dan gewoon een bericht onder te staan dat het bullshit is.quote:Op maandag 4 oktober 2021 16:42 schreef Kapitein_Scheurbuik het volgende:
[..]
Ik niet.
Moet er ook opgetreden worden tegen mensen die zeggen dat de aarde 6000 jaar oud is? Is ook desinformatie.
Vrijheid van meningsuiting.quote:Op maandag 4 oktober 2021 16:41 schreef Hathor het volgende:
[..]
Tsja, maar als er idioten gaan lopen roepen dat vaccinaties de uitvinding van satan zijn en meer van dat kleurrijke kreten, vind ik het heel normaal dat daar tegen opgetreden word.
En wie bepaalt wat bullshit is? Facebook?quote:Op maandag 4 oktober 2021 16:42 schreef Hathor het volgende:
[..]
Daar komt dan gewoon een bericht onder te staan dat het bullshit is.
Van het algoritme van Facebook heb ik niet zo'n hoge pet op, ik word gebombardeerd met berichten over een of andere Rene le Blanc en over die papzakken familie van massa is kassa, terwijl ik daar letterlijk nog nooit een zoekopdracht naar heb uitgevoerd, maar om de een of andere reden denkt Facebook dat ik daar interesse in heb.quote:Op maandag 4 oktober 2021 16:42 schreef Derrazi het volgende:
Zat een tijdje in die Stop the Steal groepen op FB. Openbare groepen waar alles openbaar werd gedeeld over hoe ze het zouden aanpakken en wat ze zouden doen zonder tussenkomst van FB.
Het zou zomaar eens kunnen dat het algoritme van FB een rol heeft gespeeld om mensen aan te trekken voor dat soort groepen en zonder regels hun gang te laten gaan. Misschien in opdracht van Trump maar dat is pure speculatie.
Het rare is dat ik in Nederland woon en toch in aanmerking kom voor dat soort groepen. Neem daarbij mee dat FB een hele nare rol heeft gespeeld indertijd met Egyptische revolutie.
Ja. Of mensen die door FB zijn ingehuurd of geraadpleegd.quote:Op maandag 4 oktober 2021 16:44 schreef Kapitein_Scheurbuik het volgende:
[..]
En wie bepaalt wat bullshit is? Facebook?
Ws te vaak met je iPhone in de snackbar geweest.quote:Op maandag 4 oktober 2021 16:46 schreef Hathor het volgende:
[..]
Van het algoritme van Facebook heb ik niet zo'n hoge pet op, ik word gebombardeerd met berichten over een of andere Rene le Blanc en over die papzakken familie van massa is kassa, terwijl ik daar letterlijk nog nooit een zoekopdracht naar heb uitgevoerd, maar om de een of andere reden denkt Facebook dat ik daar interesse in heb.
Blijkbaar, daar hebben ze teams voor die dat allemaal bijhouden. Hun huis, hun regels.quote:Op maandag 4 oktober 2021 16:44 schreef Kapitein_Scheurbuik het volgende:
[..]
Ik heb niet eens een iphone.quote:Op maandag 4 oktober 2021 16:47 schreef Drekkoning het volgende:
[..]
Ws te vaak met je iPhone in de snackbar geweest.
Dat gebeurt ook niet. Facebook bepaalt dit alleen voor berichten op hun platform.quote:Op maandag 4 oktober 2021 16:39 schreef Kapitein_Scheurbuik het volgende:
Laten we aub niet door Facebook laten bepalen wat desinformatie is en wat niet.
Dit is oud nieuws, toch? Dat wordt in The Social Dilemma uitgebreid besproken. Daarom geen Facebook meer.quote:Op maandag 4 oktober 2021 16:35 schreef Starhopper het volgende:
[ twitter ]
[..]
[ twitter ]
----------------------------------------------
Zolang Facebook er geld aan kan verdienen halen ze het niet weg. Zie ook al die desinformatie over covid waar ze amper wat aan doen.
Fb bepaalt dit voor hun platform maar iedereen is vrij om dit te geloven en ergens anders berichten te lezen en te posten.quote:Op maandag 4 oktober 2021 16:44 schreef Kapitein_Scheurbuik het volgende:
[..]
Vrijheid van meningsuiting geldt alleen tegen instanties met geweldsmonopolie. Simpel gezegd sluiten ze je niet op voor je mening. Facebook heeft geen geweldsmonopolie gelukkig.quote:Op maandag 4 oktober 2021 16:43 schreef Derrazi het volgende:
[..]
Vrijheid van meningsuiting.
Je weet dat je dat soort mensen ook gewoon kan negeren. Waar ben je zo bang voor dat je grondrechten ervoor wilt imperken?
Mensen zullen altijd domme dingen roepen, of je grondrechten inperkt of niet. Beetje zoals the war on drugs.
Jaaaa ja. Vreetzakquote:
Vind ik niet. Ik geef mensen niet aan bij de politie met die mening. Ik kies er alleen bewust voor om er niet op in te gaan.quote:Op maandag 4 oktober 2021 16:41 schreef Hathor het volgende:
[..]
In principe heb je daar gelijk in maar met de macht die Facebook inmiddels heeft vind ik dat er best de discussie gevoerd kan worden of Facebook nog gewoon "een platform" is. Het is inmiddels een machtsfactor geworden die in grote mate de publieke opinie kan beïnvloeden.quote:Op maandag 4 oktober 2021 16:50 schreef sjorsie1982 het volgende:
[..]
Fb bepaalt dit voor hun platform maar iedereen is vrij om dit te geloven en ergens anders berichten te lezen en te posten.
Een neutraal doorgeefluik waren ze sowieso al niet omdat ze immers met sturende algoritmes werken. Het is niet zo alsof bepaalde zaken niet meer toestaan op FB ineens een enorme trendbreuk zou zijn.quote:Op maandag 4 oktober 2021 17:35 schreef Kapitein_Scheurbuik het volgende:
[..]
In principe heb je daar gelijk in maar met de macht die Facebook inmiddels heeft vind ik dat er best de discussie gevoerd kan worden of Facebook nog gewoon "een platform" is. Het is inmiddels een machtsfactor geworden die in grote mate de publieke opinie kan beïnvloeden.
Dan is een discussie of het wel wenselijk is of FB bepaalt wat waarheid is op hun "platform" wel op zijn plaats en ben ik geneigd om te zeggen dat zij daar niet de aangewezen partij voor zijn.
Het probleem is wel dat labiele mensen gevoelig zijn voor dat soort berichten...quote:Op maandag 4 oktober 2021 16:55 schreef sjorsie1982 het volgende:
[..]
Vind ik niet. Ik geef mensen niet aan bij de politie met die mening. Ik kies er alleen bewust voor om er niet op in te gaan.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |