abonnement Unibet Coolblue
  donderdag 30 september 2021 @ 09:23:39 #1
108371 sinterklaaskapoentje
Wie komt er alle jaren...
pi_201575371
Meestal komen de partijen er met wat morren wel uit, maar nu zitten we toch echt in een historisch dieptepunt. Welk idee er ook wordt geopperd, het mislukt keer op keer door partijen die elkaar uitsluiten. Maar waarom?

Mijn theorie zou zijn dat partijen bang zijn voor scenario PvdA, die enorm inleverde in kabinet VVD-PvdA. Dat monsterverlies was bij de vorige formatie al een feit, maar toen was nog niet duidelijk of de partij weer zou opkrabbelen in de komende vier jaar.

Dat ligt denk ik niet alleen aan dat verlies, maar ook aan het verouderde sociaaldemocratische ideaal, het gebrek aan een sympathieke leider als Samsom en vast meer.

CDA, VVD, D66, PvdA en CU konden in het verleden coalities sluiten en alle formateurs roepen dat de partijen inhoudelijk prima tot een akkoord zouden kunnen komen.

Wat is er dit keer anders?
:')
pi_201575398
- Spel van onderhandelingen
- Onderlinge verhoudingen
- Ideologieen van verschillende partijen

Dat zijn toch wel de 3 pijnpunten, waarbij dit keer de tweede wel heel erg meespeelt.
Honey ! Take me drunk, i am home !
  donderdag 30 september 2021 @ 09:33:13 #3
108371 sinterklaaskapoentje
Wie komt er alle jaren...
pi_201575461
quote:
0s.gif Op donderdag 30 september 2021 09:26 schreef LangeTabbetje het volgende:
- Spel van onderhandelingen
- Onderlinge verhoudingen
- Ideologieen van verschillende partijen

Dat zijn toch wel de 3 pijnpunten, waarbij dit keer de tweede wel heel erg meespeelt.
Het is altijd een spel van onderhandeling en logisch dat partijen hun eigen plannen willen doordrukken. Wat is het dat die onderlinge verhoudingen dit keer zo'n immens zware druk legt op de formatie? Het zou maar elke keer zo verlopen
:')
pi_201575465
quote:
0s.gif Op donderdag 30 september 2021 09:26 schreef LangeTabbetje het volgende:
- Spel van onderhandelingen
- Onderlinge verhoudingen
- Ideologieen van verschillende partijen

Dat zijn toch wel de 3 pijnpunten, waarbij dit keer de tweede wel heel erg meespeelt.
En het huidige kabinet vindt de demissionaire status wel prima denk ik, dus de prio is er ook niet direct.

Als er een ommezwaai in kabinetssamenstelling zou komen (huidige partijen out, nieuwe in), dan was er allang een kabinet geweest.
pi_201575500
Volgens mij is hier ook het probleem van de te zakelijke Kaag, de loden deur die Hoekstra is en de beschadigde Rutte. Die drie kunnen eigenlijk gewoon niet met elkaar, maar zijn wel tot elkaar veroordeeld.
Zaten daar Jetten, De Jonge en Remkes of een iemand anders van de VVD, was er al lang en breed een kabinet.
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
pi_201575531
quote:
1s.gif Op donderdag 30 september 2021 09:36 schreef Hanca het volgende:
Volgens mij is hier ook het probleem van de te zakelijke Kaag, de loden deur die Hoekstra is en de beschadigde Rutte. Die drie kunnen eigenlijk gewoon niet met elkaar, maar zijn wel tot elkaar veroordeeld.
Zaten daar Jetten, De Jonge en Remkes of een iemand anders van de VVD, was er al lang en breed een kabinet.
Dat geloof ik nu weer niet, CU gaat niet ineens uit een ander medisch-ethisch vaatje tappen als Kaag er niet meer is, wat exact de pijnpunten zijn bij CDA/VVD en D66 onderling weten we overigens niet dus omdat dan maar aan personen te hangen gaat mij te ver.
"The enemy isn't men, or women, it's bloody stupid people and no one has the right to be stupid." - Sir Terry Pratchett.
pi_201575619
quote:
0s.gif Op donderdag 30 september 2021 09:33 schreef sinterklaaskapoentje het volgende:

[..]
Het is altijd een spel van onderhandeling en logisch dat partijen hun eigen plannen willen doordrukken. Wat is het dat die onderlinge verhoudingen dit keer zo'n immens zware druk legt op de formatie? Het zou maar elke keer zo verlopen
Ook misschien de tijdsgeest? De maatschappij is de afgelopen 4 jaar natuurlijk ook veel principieler geworden. Dat vertaalt zich door in de politiek, waardoor veel onderwerpen die voorheen bijzaken waren nu hoofdzaken zijn geworden, naast de hoofzaken die er al waren, waardoor voornamelijk D66 vermoed ik, veel minder makkelijk over dat soort dingen heen stapt.
  donderdag 30 september 2021 @ 09:55:10 #8
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_201575661
Dat ligt vooral aan de personen die elkaar niet vertrouwen. Kaag, Hoekstra en Rutte zijn geen goede match. Met andere personen was het zeker beter gegaan.
  donderdag 30 september 2021 @ 09:59:04 #9
478082 VoMy
Seksloos kutventje
pi_201575691
Deze doorstart is ook een garantie op bedelen voor stemmen in de EK op gevoelige dossiers, en dat bedelen moet dan gaan gebeuren bij de partijen die de VVD+CDA expliciet hebben uitgesloten van dit kabinet, te weten PvdA+GL - de overige partijen zitten of niet in de EK of zijn zo onconstructief dat je weet dat ze nergens aan mee gaan werken. Ik kan me voorstellen dat dat geen leuk vooruitzicht is voor de eventuele ministers.
pi_201575899
quote:
0s.gif Op donderdag 30 september 2021 09:33 schreef sinterklaaskapoentje het volgende:

[..]
Het is altijd een spel van onderhandeling en logisch dat partijen hun eigen plannen willen doordrukken. Wat is het dat die onderlinge verhoudingen dit keer zo'n immens zware druk legt op de formatie? Het zou maar elke keer zo verlopen
Lees het boek "Dagboek van een onderhandelaar" eens van Ed van Thijn. En dan zul je zien, in hoeverre onderlinge verhoudingen (niet enkel tussen onderhandelaars maar ook tussen verschillende partijgenoten en ideologen), het onderhandelings proces kunnen beinvloeden.
Honey ! Take me drunk, i am home !
pi_201575912
quote:
0s.gif Op donderdag 30 september 2021 09:55 schreef Hexagon het volgende:
Dat ligt vooral aan de personen die elkaar niet vertrouwen. Kaag, Hoekstra en Rutte zijn geen goede match. Met andere personen was het zeker beter gegaan.
Wel apart eigenlijk dat allemansvriend Rutte uitgerekend met Kaag zo ongeveer de enige persoon in Den Haag heeft getroffen waarmee hij niet kan opschieten :D
Honey ! Take me drunk, i am home !
  donderdag 30 september 2021 @ 10:24:06 #12
478082 VoMy
Seksloos kutventje
pi_201575933
quote:
0s.gif Op donderdag 30 september 2021 10:21 schreef LangeTabbetje het volgende:

[..]
Wel apart eigenlijk dat allemansvriend Rutte uitgerekend met Kaag zo ongeveer de enige persoon in Den Haag heeft getroffen waarmee hij niet kan opschieten :D
Men lijkt over de hele breedte wel klaar met Rutte hoor. De enige aan wie hij zich nog (wederzijds noodgedwongen?) kan optrekken is Wopke Hoekstra, maar dat is ook een hork zonder al te veel natuurlijke vrienden in de Kamer.
pi_201575945
quote:
0s.gif Op donderdag 30 september 2021 10:24 schreef VoMy het volgende:

[..]
Men lijkt over de hele breedte wel klaar met Rutte hoor. De enige aan wie hij zich nog (wederzijds noodgedwongen?) kan optrekken is Wopke Hoekstra, maar dat is ook een hork zonder al te veel natuurlijke vrienden in de Kamer.
Klaar of niet klaar, voorlopig heeft hij bij de laatste verkiezigen afgelopen voorjaar zetels gewonnen....
Honey ! Take me drunk, i am home !
  donderdag 30 september 2021 @ 10:27:08 #14
478082 VoMy
Seksloos kutventje
pi_201575962
quote:
0s.gif Op donderdag 30 september 2021 10:25 schreef LangeTabbetje het volgende:

[..]
Klaar of niet klaar, voorlopig heeft hij bij de laatste verkiezigen afgelopen voorjaar zetels gewonnen....
Dat is iets anders. De fractievoorzitters in de Kamer zijn veel minder toeschietelijk tegenover Rutte dan ze 2 jaar geleden nog waren.
pi_201575993
quote:
0s.gif Op donderdag 30 september 2021 09:26 schreef LangeTabbetje het volgende:
- Spel van onderhandelingen
- Onderlinge verhoudingen
- Ideologieen van verschillende partijen

Dat zijn toch wel de 3 pijnpunten, waarbij dit keer de tweede wel heel erg meespeelt.
Is dat zo ja? Uiteindelijk gaat de oude coalitie toch weer verder dus waarom maanden verspillen terwijl iedereen dit toch al ziet gebeuren? Lijkt vooral voor de bühne te zijn.
I do not agree with what you have to say, but I'll defend to the death your right to say it.
pi_201576089
Het probleem is vooral Kaag, die tuinheks had nooit fractievoorzitter moeten worden.
Daarnaast Rutte die ook niet terug had moeten komen.

[ Bericht 29% gewijzigd door Dagio op 30-09-2021 11:15:33 ]
pi_201576445
* Verziekte verhoudingen tussen partijen en personen. Onderling vertrouwen en gunfactor zijn verdwenen.
* Rutte die zijn houdbaarheidsdatum heeft bereikt. Dit zal zijn laatste kabinet zijn. Partijen zijn nu al aan het voorsorteren op de volgende verkiezingen.
* Kaag die alles behalve fris nieuw leiderschap is gebleken, maar vooral dedain uitstraalt.
* CDA dat op apegapen ligt.
* D66 die hun zetelwinst willen willen terugzien in progressiever beleid (blokkade CU, eis deelname links blok). D66 wil liever geen linkse oppositie terwijl ze onpopulaire maatregelen moeten treffen.
* De enorme maatschappelijke kwesties die om grote meerjarenplannen vragen, terwijl Rutte niet van de grote visies en vergezichten is en die problemen bovendien liever zonder links blok aanpakt.
* Toeslagenschandaal dat nauwelijks politieke gevolgen heeft gehad voor Rutte, die 2 maanden voor de verkiezingen het boetekleed aantrekt door op te stappen om vervolgens daarna weer vrolijk verder te willen.
* Nieuwe verkiezingen zullen voor CDA en D66 nadelig uitpakken en verder niets oplossen.

Ik vermoed dat de onverenigbaarheid van karakters op dit moment het grootste obstakel is. Laat elke partij nieuwe frisse onderhandelaars sturen, liefst van een nieuwe generatie, dan komt er weer schot in de zaak.
  donderdag 30 september 2021 @ 15:12:09 #18
108371 sinterklaaskapoentje
Wie komt er alle jaren...
pi_201579349
quote:
0s.gif Op donderdag 30 september 2021 10:30 schreef Gohf046 het volgende:

[..]
Is dat zo ja? Uiteindelijk gaat de oude coalitie toch weer verder dus waarom maanden verspillen terwijl iedereen dit toch al ziet gebeuren? Lijkt vooral voor de bühne te zijn.
Ik voorspel 0 vertrouwen bij de oppositie, zeker omdat dit het kabinet is dat zichzelf heeft laten vallen. Rutte zou echt moeten opstappen om dat enigszins te verhelpen. Is hij niet de enige verantwoordelijke geachte leider die niet is opgestapt na de toeslagaffaire? Om maar te zwijgen over die andere 300 kwesties.

Ik lees trouwens veel over verziekte verhoudingen en wantrouwen van de partijleiders. Is dit zootje ongeregeld niet gewoon te herstellen door een wissel van de macht? Wissel Kaag en Rutte in. Wordt zoiets besproken bij die formatiegesprekken? Of overwogen binnen de partijen?
Dat verbetert bovendien (denk ik dan) het vertrouwen van de kamer en zorgt voor dat 'nieuwe leiderschap' waar zo op gehamerd wordt.
:')
pi_201579441
quote:
1s.gif Op donderdag 30 september 2021 15:12 schreef sinterklaaskapoentje het volgende:

[..]
Ik voorspel 0 vertrouwen bij de oppositie, zeker omdat dit het kabinet is dat zichzelf heeft laten vallen. Rutte zou echt moeten opstappen om dat enigszins te verhelpen. Is hij niet de enige verantwoordelijke geachte leider die niet is opgestapt na de toeslagaffaire? Om maar te zwijgen over die andere 300 kwesties.

Ik lees trouwens veel over verziekte verhoudingen en wantrouwen van de partijleiders. Is dit zootje ongeregeld niet gewoon te herstellen door een wissel van de macht? Wissel Kaag en Rutte in. Wordt zoiets besproken bij die formatiegesprekken? Of overwogen binnen de partijen?
Dat verbetert bovendien (denk ik dan) het vertrouwen van de kamer en zorgt voor dat 'nieuwe leiderschap' waar zo op gehamerd wordt.
Er kan zelfs theoretisch een kabinet gevormd worden zonder vvd en/of d66. Of dat ook besproken is weet ik niet.
De verkiezingen gingen over de 2de kamer en die zijn met de uitslag van de verkiezingen al tijden operationeel.

In hetverleden is het gebeurd dat de grootste partij niet de premier levert. En met deze minderheid als grootste partij is dat ook niet eens zo verkeerd.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
  donderdag 30 september 2021 @ 16:37:35 #20
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_201580308
Wat denk ik ook speelt is dat er heel veel combinaties mogelijk zijn.

Vroeger was op de avond van de verkiezingen al wel duidelijk wat het zou gaan worden. Maar nu zijn er tig opties waar allerlei deelnemers het hunne over denken.
pi_201582827
quote:
0s.gif Op donderdag 30 september 2021 11:12 schreef Jemoederniet het volgende:
* De enorme maatschappelijke kwesties die om grote meerjarenplannen vragen, terwijl Rutte niet van de grote visies en vergezichten is en die problemen bovendien liever zonder links blok aanpakt.
Het is dit vooral denk ik. Niemand wil verantwoordelijk als de shit hits the fan. Het is vooral angst voor een inktzwarte toekomst die onvermijdelijk komt. En als je daar echt iets aan wilt doen dan wordt je keihard afgestraft door de kiezers die bijna uitsluitend stemmen uit eigenbelang. Het nastreven van eigenbelang wordt onze ondergang.
vrijdag 9 december 2016 15:58 schreef Ringo het volgende:
Welke discussie? Ik zie alleen maar harige kerels die elkaar de rug inzepen.
  donderdag 30 september 2021 @ 19:54:06 #22
458878 -XOR-
highbrow marxist
pi_201583100
quote:
0s.gif Op donderdag 30 september 2021 19:44 schreef Bart2002 het volgende:
Het nastreven van eigenbelang wordt onze ondergang.
Waar is the invisible hand wanneer je 'm nodig hebt?
We have always been at war with Eastasia.
pi_201584017
quote:
0s.gif Op donderdag 30 september 2021 19:54 schreef -XOR- het volgende:

[..]
Waar is the invisible hand wanneer je 'm nodig hebt?
Adam Smith snapte het wel. Punt is dat kapitalisme wat best een goed systeem was in de basis kapot is. Kapitalisme in de oorsprong hield in dat de winst voor een groot deel weer in het bedrijf en de (human) resources werd geïnvesteerd. Als je het gaat geven aan belanghebbende derden die niet eens bij je werken (aandeelhouders) dan is het systeem stuk. Beyond repair dus en daar plukken we nu de wrange vruchten van. Het systeem werkt alleen nog voor rijken die nog rijker willen worden. Wat zeer goed lukt. We leven in een parasitaire wereld waar de werkende mens langzaam wordt uitgezogen en straks weggegooid.

In het algemeen worden we hier en nu keihard in de kont gebeten door het streven naar oneindige groei in een eindige infrastructuur. Gepaard met onoplosbare problemen in combinatie met de mens die altijd meer wil en eist. En daar zijn politieke vertegenwoordigers de schuld van geeft. Dat weten zij ook. :)

[ Bericht 2% gewijzigd door Bart2002 op 30-09-2021 20:52:41 ]
vrijdag 9 december 2016 15:58 schreef Ringo het volgende:
Welke discussie? Ik zie alleen maar harige kerels die elkaar de rug inzepen.
pi_201671377
quote:
9s.gif Op donderdag 30 september 2021 09:23 schreef sinterklaaskapoentje het volgende:
Meestal komen de partijen er met wat morren wel uit, maar nu zitten we toch echt in een historisch dieptepunt. Welk idee er ook wordt geopperd, het mislukt keer op keer door partijen die elkaar uitsluiten. Maar waarom?

Mijn theorie zou zijn dat partijen bang zijn voor scenario PvdA, die enorm inleverde in kabinet VVD-PvdA. Dat monsterverlies was bij de vorige formatie al een feit, maar toen was nog niet duidelijk of de partij weer zou opkrabbelen in de komende vier jaar.

Dat ligt denk ik niet alleen aan dat verlies, maar ook aan het verouderde sociaaldemocratische ideaal, het gebrek aan een sympathieke leider als Samsom en vast meer.

CDA, VVD, D66, PvdA en CU konden in het verleden coalities sluiten en alle formateurs roepen dat de partijen inhoudelijk prima tot een akkoord zouden kunnen komen.

Wat is er dit keer anders?
Rutte is het slachtoffer geworden van gekonkel door zijn politieke vijanden. Die happen nu in het stof.
I was a stranger in the city
Out of town were the people I knew
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')