abonnement Unibet Coolblue
pi_201524175
quote:
81s.gif Op donderdag 23 september 2021 12:10 schreef herverwijderd het volgende:
Hier in Limburg heb je ook mensen die nauwelijks normaal Nederlands kunnen spreken, en dan is 'Limburgs' niet eens een officiële taal.
En zo hoort het ook, niet alles hoeft immers vervangen te worden door een karakterloze, saaie doorsneecultuur.
“[i]Waat ein waer, waat ein waer[/i]” zei Mien taege Bair en Bair neukdje Mien door ut banksjtil haer.
pi_201524303
quote:
0s.gif Op donderdag 23 september 2021 12:13 schreef VEM2012 het volgende:
Het is natuurlijk sowieso idioot dat er tolken moesten zijn voor Friezen... Dus prima dat dat nu ophoudt. Je leert maar Nederlands. Dat vragen we ook van nieuwkomers voordat ze een Nederlands paspoort kunnen krijgen.
quote:
0s.gif Op donderdag 23 september 2021 10:34 schreef bianconeri het volgende:
De Friezen moeten gewoon kappen, slaat nergens op. Als je daar als Nederlander loopt en je praat tegen ze dan zijn ze zo koppig dat ze niet eens Nederlands gaan praten. Vreselijk volkje.
Gewoon aanpassen idd, je leert maar Fries als je bij ons op visite komt en anders bok je maar lekker op. :{w
pi_201524548
quote:
0s.gif Op zondag 26 september 2021 11:45 schreef Bouke-p het volgende:

[..]
Onzin.
Ik heb in Friesland gewoond, dus nee is geen onzin.
pi_201524573
quote:
10s.gif Op zondag 26 september 2021 12:27 schreef AchJa het volgende:

[..]
[..]
Gewoon aanpassen idd, je leert maar Fries als je bij ons op visite komt en anders bok je maar lekker op. :{w
Ik kon het wel verstaan.
Maar het zijn geen buitenlanders, dus ook al is het officieel je moet maar gewoon Nederlands praten bij officiële instanties.
Heel wat anders dan bv een buitenlander die hier net komt en alleen Engels spreekt (nog).

quote:
0s.gif Op zondag 26 september 2021 12:17 schreef DDDDDaaf het volgende:

[..]
En zo hoort het ook, niet alles hoeft immers vervangen te worden door een karakterloze, saaie doorsneecultuur.
Zoals het Fries bv?
pi_201524595
quote:
0s.gif Op zondag 26 september 2021 12:46 schreef bianconeri het volgende:

[..]
Ik heb in Friesland gewoond, dus nee is geen onzin.
Dus je ging verhuizen naar een plek waar Fries de officiele taal is. En ging toen zeiken dat ze Fries tegen je praten? :')
You know what they call a Quarter Pounder with Cheese in Paris?
pi_201524721
quote:
0s.gif Op donderdag 23 september 2021 12:13 schreef VEM2012 het volgende:
Het is natuurlijk sowieso idioot dat er tolken moesten zijn voor Friezen... Dus prima dat dat nu ophoudt. Je leert maar Nederlands. Dat vragen we ook van nieuwkomers voordat ze een Nederlands paspoort kunnen krijgen.
Friezen zijn geen nieuwkomers, die mogen net zo goed hun eigen taal blijven spreken zoals ik ook niemand in het Engels te woord hoef te staan.
Wees gehoorzaam. Alleen samen krijgen we de vrijheid eronder.
pi_201524735
quote:
0s.gif Op zondag 26 september 2021 12:47 schreef bianconeri het volgende:
Ik kon het wel verstaan.
Maar het zijn geen buitenlanders, dus ook al is het officieel je moet maar gewoon Nederlands praten bij officiële instanties.
quote:
De Friese taal

De Rijksoverheid en de provincie Fryslân willen de Friese taal behouden en bevorderen. Daarom is het Fries in de wet erkend als een officiële taal in Fryslân. Inwoners hebben het recht het Fries te gebruiken in bepaalde situaties in de provincie Fryslân. Bijvoorbeeld in de rechtbank of in contact met de gemeente. Ook hebben inwoners binnen de provincie recht op het vak Fries in het onderwijs.
https://www.rijksoverheid(...)talen/de-friese-taal

:W
pi_201524761
quote:
0s.gif Op zondag 26 september 2021 12:48 schreef Cheeseburgert het volgende:

[..]
Dus je ging verhuizen naar een plek waar Fries de officiele taal is. En ging toen zeiken dat ze Fries tegen je praten? :')
Dat ze weigeren Nederlands te praten tegen mensen die geen Fries spreken.....
Ik ga toch ook geen Gronings praten (en ja Neder-Saksisch is gwn officieel) praten tegen iedereen die geen Gronings kan?
Of Engels, wat in Nederland een officiële taal is tegen mensen die geen Engels kunnen?

quote:
10s.gif Op zondag 26 september 2021 12:55 schreef AchJa het volgende:

[..]
Ergo, je weigerde je aan te passen. _O-
Worden zoals een Fries wil ik sowieso niet lol.
Koppig volk.
Ik kon het wel verstaan en ik sprak gewoon Nederlands. Wat in Friesland gewoon een officiële taal is.
pi_201524772
quote:
0s.gif Op zondag 26 september 2021 12:58 schreef Weltschmerz het volgende:

[..]
Friezen zijn geen nieuwkomers, die mogen net zo goed hun eigen taal blijven spreken zoals ik ook niemand in het Engels te woord hoef te staan.
Engels is ook geen nieuwe taal en Engels is gewoon een officiële taal.
Oftewel als jij gaat zeiken over het Fries, moet je zeker als Nederlander gewoon Engels praten.
  zondag 26 september 2021 @ 13:41:35 #61
467592 Cause_Mayhem
I will eat your soul
pi_201525311
Iedereen heeft recht op een tolk bij de rechtbank. Maar daar gaat dit bericht niet over.
Het gaat over de vergoeding van die tolken. Zover ik weet wordt er bij andere talen niet onderhandeld over de prijs, in de meeste gevallen moet je die zelf betalen. Ik meen enkel bij strafzaken niet, dat dan de rechtbank een tolk regelt op verzoek.

Het lijkt mij iig normaal dat daar een vast tarief voor is en dat tolken zelf moeten bepalen of ze dat voldoende vinden. En dat is dus in dit geval niet aan de orde.
Our task must be to free ourselves by widening our circle of compassion to embrace all living creatures and the whole of nature and its beauty.
pi_201525423
Poepjes moet je niet serieus nemen.
Much like down syndrom, red hair is a genetic mutation, and it occurs when a human has unprotected sex with a clown.
pi_201526104
quote:
0s.gif Op zondag 26 september 2021 12:46 schreef bianconeri het volgende:

[..]
Ik heb in Friesland gewoond, dus nee is geen onzin.
ik ben nu 36 en heb vanaf mn 6e tot nu toe,op een paar jaar randstad na, in Friesland gewoond.
ik spreek geen fries en ook geen fries accent. Er is in al die jaren niemand geweest die, toen ze erachter kwamen dat ik geen fries spreek, stug weigerde om Nederlands te praten. Zelfs niet nadat ik aangaf dat ik t wel versta.
  zondag 26 september 2021 @ 19:46:00 #64
467592 Cause_Mayhem
I will eat your soul
pi_201532179
quote:
0s.gif Op zondag 26 september 2021 14:19 schreef Bouke-p het volgende:

[..]
ik ben nu 36 en heb vanaf mn 6e tot nu toe,op een paar jaar randstad na, in Friesland gewoond.
ik spreek geen fries en ook geen fries accent. Er is in al die jaren niemand geweest die, toen ze erachter kwamen dat ik geen fries spreek, stug weigerde om Nederlands te praten. Zelfs niet nadat ik aangaf dat ik t wel versta.
Heb dat wel een enkele keer meegemaakt. Maar in de meeste gevallen is het zoals jij zegt.
Our task must be to free ourselves by widening our circle of compassion to embrace all living creatures and the whole of nature and its beauty.
pi_201532798
Vanaf nu ga ik, als ik in Friesland ben, stug Fries praten tegen elke Hollander. Omdat Bianconeri zo'n irritante trol is O+
-
  maandag 27 september 2021 @ 08:47:48 #66
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_201536912
Het zwelgen in Friese trots en eigen taal leiden tot armoede, achterstand, werkloosheid en kansarme lager opgeleide kinderen
Maar ga er rustig mee verder, de Friezen hebben er alleen maar zichzelf mee. Een beetje zoals Brexit en de Britten. Lekker zwelgen in je nationalisme en trots, have fun

[ Bericht 8% gewijzigd door Jan_Onderwater op 27-09-2021 08:56:34 ]
pi_201537014
quote:
0s.gif Op woensdag 22 september 2021 19:07 schreef Idisrom het volgende:

[..]
Ik als Fries erger me juist aan het gebrek aan ABN in de talkshows op de landelijke televisie. Om de zoveel zinnen moet er zonodig weer Engelse termen of zinnen gebruikt worden, denkt men. :r
Of dat verschrikkelijke Amsterdamse accent wat amper te verstaan is.

Maar als er maar 3 zijn dan kunnen die toch vragen wat ze willen? Dat is een monopolie positie.
1/10 Van de rappers dankt zijn bestaan in Amerika aan de Nederlanders die zijn voorouders met een cruiseschip uit hun hongerige landen ophaalde om te werken op prachtige plantages.
"Oorlog is de overtreffende trap van concurrentie."
  maandag 27 september 2021 @ 09:07:30 #68
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_201537090
Maar goed, wat ik zo van hoor kan je in Amsterdam in de Hoereca ook niet meer zonder Engels terecht.
  maandag 27 september 2021 @ 11:21:23 #69
3542 Gia
User under construction
pi_201538539
Ik vind dat een Friese tolk net zoveel betaald moet krijgen als een Turkse, Marokkaanse, Afghaanse of whatever tolk. Alle tolken dezelfde vergoeding.
  maandag 27 september 2021 @ 11:26:07 #70
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_201538582
quote:
0s.gif Op maandag 27 september 2021 11:21 schreef Gia het volgende:
Ik vind dat een Friese tolk net zoveel betaald moet krijgen als een Turkse, Marokkaanse, Afghaanse of whatever tolk. Alle tolken dezelfde vergoeding.
Ik vind dat je dit in de vrije markt moet oplossen. Waarom zou een tolk die een taal doet waar veel vraag naar is en maar weinig tolken voor zijn hetzelfde betaald moeten krijgen als een die een taal doet waar er nog 100 tolken zijn die duimen draaien?
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')