abonnement Unibet Coolblue
  woensdag 22 september 2021 @ 18:37:59 #1
94900 Shakkara
Bom Jihad President Cocaine
pi_201473030
Net terug van Dune want in Hongkong is ie al een week uit.

Visueel is het een episch spektakel vol grootse scenes. Arrakeen ziet er tof uit, en ook de shots van de andere planeten zijn fantastisch. Kostuums zijn okee, ik vind ze zelf niet spectaculair, maar zet de toon als een serieuze film en heeft tenminste geen sardaukar rondrennen in duikerpakken of zwarte piet kostuum. Grootste pluspunt op visueel vlak zijn voor mij de ornithopters, die zijn wat mij betreft perfect in de uitvoering en voegen echt wat nieuws toe. De rest van de voertuigen zijn industrieel en minimalistisch, wat voor mij out of place voelt.

Twee grote minpunten waar ik mij totaal niet overheen kon zetten: De pacing en de dialogen.

De editing maakt het een draak van een film. Er wordt nergens de tijd voor genomen, scenes springen van hot naar her en zijn op sommige momenten vreemd door elkaar heen geknipt en geplakt zonder dat het wat toevoegt. De scenes zoals je ze in de trailer ziet, zo kort zie je ze in de film. Het voelt meer aan als een musical, waarin snel een spectaculaire scene wordt neergezet, 3-5 korte hapklare dialogen afgerateld worden en hop, weer een episch schouwspel, muziek, en op naar de volgende scene.

Gevechten zijn over het algemeen kort en slecht uitgevoerd, hebben nog minder impact dan in de 1984 film omdat het een paar korte, losse afgeraffelde scenes zijn zonder flow dat ze verbindt.

De dialogen hebben echt geen niveau. Alle nuance en diepgang is eruit gehaald, het is altijd een droge hapklare brok zonder context en zonder achtergrond. Ik had hierdoor geen enkele connectie met wat voor karakter dan ook in de film, alle personages hebben hier last van en niemand worden niet uitgediept (meer hierover in de spoilers).

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Verder gaat de film vrijwel neit in op politieke achtergrond of de reden van de intrige of hoe technologie werkt, met als ergste uitschieter de onderstaande scene in de spoiler:

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Conclusie: De film flitst net zo snel voorbij als de trailers, en dan denk je: "Hey, waar is het verhaal eigenlijk?"
Deed me denken aan Jupiter Ascending: Prima visuals, cringe dialogen, geen verhaal, wat een wanvertoning.

3/10
Een wolf maakt zich nooit zorgen dat de schapen flink in de meerderheid zijn.
  woensdag 22 september 2021 @ 19:23:30 #2
159092 Tyr80
Nani ka hoka ni?
pi_201473819
Hong Kong :r

Verder dank voor de review.
"We aren't people, we are text." - Japanman Sakyusan -
  † In Memoriam † zaterdag 9 oktober 2021 @ 23:40:24 #3
88815 The_Emotion
98.3
pi_201699445
Terechte kritiek wel.
Ik moet zeggen dat het een visueel spektakel is en ondanks de lengte van de film, verveelde het nergens.
Wel vind ik dat de politieke motieven en de uitdieping ervan (Bene Gesserit, Landsraad, het Gilde en de Keizer) wel erg karig. Hopelijk komt dat in het vervolg beter uit.
"Scientists are actually preoccupied with accomplishment. So they are focused on whether they can do something. They never stop to ask if they should do something."
- Ian Malcolm
pi_201710745
quote:
14s.gif Op zaterdag 9 oktober 2021 23:40 schreef The_Emotion het volgende:
Terechte kritiek wel.
Ik moet zeggen dat het een visueel spektakel is en ondanks de lengte van de film, verveelde het nergens.
Wel vind ik dat de politieke motieven en de uitdieping ervan (Bene Gesserit, Landsraad, het Gilde en de Keizer) wel erg karig. Hopelijk komt dat in het vervolg beter uit.
Mee eens, maar misschien komt die uitleg nog wel in de volgende film.
Op vrijdag 15 januari 2016 23:58 schreef Ajacied422 het volgende:
Feitelijk heeft Shreyas gewoon gelijk.
  Moderator dinsdag 12 oktober 2021 @ 16:45:33 #5
90910 crew  Drizzt_DoUrden
Rawr
pi_201731231
Poeh, fikse tegenvaller als ik het zo lees :{ De politiek en intriges zijn JUIST heel belangrijk, evenals dialogen en motieven, maar als dat er amper in voor komt weet ik zo net nog niet of ik de film ga kijken... Wel jammer omdat ik flink hyped was.
Dingen doen met dingen, da's machtig mooi
Twitch: https://www.twitch.tv/drizzt_dourden
pi_201734947
De film krijgt algemeen wel goede reviews.
Zijn we te veeleisend geworden of doen reviewers hun werk niet?
  woensdag 13 oktober 2021 @ 02:54:46 #7
94900 Shakkara
Bom Jihad President Cocaine
pi_201736556
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 oktober 2021 21:36 schreef catfish het volgende:
De film krijgt algemeen wel goede reviews.
Zijn we te veeleisend geworden of doen reviewers hun werk niet?
De film is als een aaneenschakeling van Tiktok-videos, dus werkt heel goed voor de meute met een aandachtsspanne van maximaal 30 seconde.

De manier van opzet is gelijk aan een superheldenfilm: Dialogen zijn simplistische one-liners, verder zo veel mogelijk korte, flitsende, bombastische scenes.

Het voelt echt alsof je 2 uur aan trailers zit te kijken, het ziet er episch uit maar daarna weet je nog niks.

Prima voor de hersenloze meute maar geeft mij persoonlijk totaal geen voldoening.

Maarja, ik vond Blade Runner 2049 wel een goede film, en dat was financieel niet heel succesvol omdat de meute er niks aan vond.
Een wolf maakt zich nooit zorgen dat de schapen flink in de meerderheid zijn.
pi_201776176
Als groot fan van het boek was ik wat bang voor de verfilming. Wil je dit verhaal goed verfilmen, met alle intriges, dan is een film niet de weg. Er moeten voor een film dus keuzes worden gemaakt en dat betekent dat je niet naar het boek zit te kijken. Dat kan gewoonweg niet met dit boek.

Alleen al boek 1 geeft genoeg materiaal voor drie volledige seizoenen van een 23-delige serie. Zelfs de LOtR had drie films nodig voor slechts de basis van het boek en dat boek was vele malen simpeler met veel minder, voor het verhaal essentiële, intriges en zijsprongen.

Ik ben de film dan ook gaan kijken vanuit het perspectief dat ik niet naar het boek zit te kijken, maar naar een visuele vertolking van de wereld van Herbert. Accepterende dat er een balans gevonden moet worden tussen een blockbuster en een film die zijn roots moet eren.

Ik zie werkelijk niet hoe je, met een realistische blik op wat met 2,5 uur film mogelijk is, ontevreden kunt zijn met dit resultaat. Ik zie niet hoe Villeneuve of wie dan ook dit beter had kunnen doen. De balans tussen het boek eren en een film maken waarbij je de immense investering terug kunt verdienen is wat mij betreft goed. Ik vond het een virtueel spektakel met uitstekende casting.

Het is geen één op één vertaling van het boek, maar daardoor is het wel kijkbaar.

8/10
pi_201776366
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 oktober 2021 21:36 schreef catfish het volgende:
De film krijgt algemeen wel goede reviews.
Zijn we te veeleisend geworden of doen reviewers hun werk niet?
Ik denk dat de meeste kritiek op de film komt van liefhebbers van het boek, die verwachten dat alle intriges en achtergrond die het boek zo episch maakt ook in een filmserie van 2x 2,5 terug kunnen komen. En dan ook nog op een manier dat de film kijkbaar is, visueel spectaculair is en genoeg filmliefhebbers trekt om de immense investering terug te verdienen.

Nou ja, dat kan dus niet bij dit boek. En dus moet je het of op de '84 manier doen, of op de '03 manier en dan weet je zeker dat het flopt.

Ik denk dat filmreviewers met wat meer realisme gaan kijken en meenemen dat een verfilming van een episch fijnproeversboek als Dune gewoon een enorm compromis is. Je kunt het eigenlijk niet goed doen voor èn de fans van het boek èn de mensen die van Starwars houden. En omdat je een enorm budget nodig hebt, kies je dus voor een variant waarbij je die tweede groep naar de bios trekt. Zonder dat je die eerste groep volledig in het harnas jaagt, omdat trouw blijven aan het bronmateriaal hartstikke gaaf is en ook een verplichting wat mij betreft als je verfilmt.

Persoonlijk hoop ik eigenlijk dat Netflix of Prime op basis van deze film besluit om de wereld van Dune tot leven te brengen in serie-format. Met Game of Thrones achtige budgetten zou dit een fantastische combinatie kunnen zijn van House of Cards en Starwars.
  zondag 17 oktober 2021 @ 06:56:40 #10
94900 Shakkara
Bom Jihad President Cocaine
pi_201791693
quote:
0s.gif Op zaterdag 16 oktober 2021 09:20 schreef BehoorlijkKritisch het volgende:

Ik denk dat de meeste kritiek op de film komt van liefhebbers van het boek, die verwachten dat alle intriges en achtergrond die het boek zo episch maakt ook in een filmserie van 2x 2,5 terug kunnen komen. En dan ook nog op een manier dat de film kijkbaar is, visueel spectaculair is en genoeg filmliefhebbers trekt om de immense investering terug te verdienen.

Nou ja, dat kan dus niet bij dit boek. En dus moet je het of op de '84 manier doen, of op de '03 manier en dan weet je zeker dat het flopt.

Ik denk dat filmreviewers met wat meer realisme gaan kijken en meenemen dat een verfilming van een episch fijnproeversboek als Dune gewoon een enorm compromis is. Je kunt het eigenlijk niet goed doen voor èn de fans van het boek èn de mensen die van Starwars houden. En omdat je een enorm budget nodig hebt, kies je dus voor een variant waarbij je die tweede groep naar de bios trekt. Zonder dat je die eerste groep volledig in het harnas jaagt, omdat trouw blijven aan het bronmateriaal hartstikke gaaf is en ook een verplichting wat mij betreft als je verfilmt.

Persoonlijk hoop ik eigenlijk dat Netflix of Prime op basis van deze film besluit om de wereld van Dune tot leven te brengen in serie-format. Met Game of Thrones achtige budgetten zou dit een fantastische combinatie kunnen zijn van House of Cards en Starwars.
Helemaal eens met je stelling dat de je de vulgare massa nodig hebt om je budget terug te verdienen, helaas betaalt een aap dezelfde prijs voor een ticket als een Einstein, en worden films dus gemaakt voor mensen met een IQ tussen de 85 en 115 en hebben de mensen met een IQ van 130+ het nakijken. Geldt voor alle media tegenwoordig.

Het enige dat je als maatschappij kunt doen om cultuur weer een beetje op niveau te krijgen is weer een enorme tweedeling tussen rijk en arm hebben waardoor de adel hordes top-kunstenaars met miljarden sponsort en het equivalent van een opera laat composeren, en een het plebs het met het lompentheater moet doen.

De 2003 miniserie was overigens geen flop maar een enorm succes, het was de meest bekeken miniseries ooit waardoor Syfy direct het budget verhoogde en verder ging met Children of Dune.

De 1984 versie is vooral een draak vanwege de chaotische editing en de hele drama rond Lynch. De fanedit op youtube is een stuk beter kijkbaar.

De 2021 versie is in mijn optiek juist niet kijkbaar. Dat ze niet boekgetrouw zijn boeit me niet zoveel, dat is de 1984 versie ook totaal niet. Ik vind het een warrige film. Veel epische scenes, maar het springt van de hak op de tak, er zit geen lijn in en het gaat nergens de diepte in. De dialogen die er zijn zijn nietszeggend en de personages worden totaal niet uitgediept waardoor ik voor niemand wat voel en het me niet kan schelen als er weer eentje dood gaat.

Oppervlakkig een flitsend, net alsof ik een trailer van 2.5 uur aan het kijken ben.

Ik vind het qua strucutur veel weghebben van een popcorn superheldenfilm als Avengers of van die cringy moderne sci-fi als Jupiter Ascending en Valerian. Super rap tempo, epische scenes, minimale loze cringy dialogen, platte personages, nul intelligentie.
Een wolf maakt zich nooit zorgen dat de schapen flink in de meerderheid zijn.
pi_201791807
quote:
0s.gif Op zondag 17 oktober 2021 06:56 schreef Shakkara het volgende:

[..]
Helemaal eens met je stelling dat de je de vulgare massa nodig hebt om je budget terug te verdienen, helaas betaalt een aap dezelfde prijs voor een ticket als een Einstein, en worden films dus gemaakt voor mensen met een IQ tussen de 85 en 115 en hebben de mensen met een IQ van 130+ het nakijken. Geldt voor alle media tegenwoordig.

Het enige dat je als maatschappij kunt doen om cultuur weer een beetje op niveau te krijgen is weer een enorme tweedeling tussen rijk en arm hebben waardoor de adel hordes top-kunstenaars met miljarden sponsort en het equivalent van een opera laat composeren, en een het plebs het met het lompentheater moet doen.

De 2003 miniserie was overigens geen flop maar een enorm succes, het was de meest bekeken miniseries ooit waardoor Syfy direct het budget verhoogde en verder ging met Children of Dune.

De 1984 versie is vooral een draak vanwege de chaotische editing en de hele drama rond Lynch. De fanedit op youtube is een stuk beter kijkbaar.

De 2021 versie is in mijn optiek juist niet kijkbaar. Dat ze niet boekgetrouw zijn boeit me niet zoveel, dat is de 1984 versie ook totaal niet. Ik vind het een warrige film. Veel epische scenes, maar het springt van de hak op de tak, er zit geen lijn in en het gaat nergens de diepte in. De dialogen die er zijn zijn nietszeggend en de personages worden totaal niet uitgediept waardoor ik voor niemand wat voel en het me niet kan schelen als er weer eentje dood gaat.

Oppervlakkig een flitsend, net alsof ik een trailer van 2.5 uur aan het kijken ben.

Ik vind het qua strucutur veel weghebben van een popcorn superheldenfilm als Avengers of van die cringy moderne sci-fi als Jupiter Ascending en Valerian. Super rap tempo, epische scenes, minimale loze cringy dialogen, platte personages, nul intelligentie.
Wat me vooral opvalt in je bericht is dat je jezelf nogal heel wat vindt, volgens mij? Vergeleken met 'de massa'? Je hebt het misschien niet door, maar je komt vreselijk denigrerend over.

Alsof iedereen met een IQ van 130+ alleen maar naar arthouse en hogere cinema mag kijken :'). Ik vind het juist heerlijk om dat te variëren. En deze film valt daar wat tussenin en ik kan me wel voorstellen dat het daardoor voor sommige vlees noch vis is. Ik zie dat anders.

Dat de 2003 serie een enorm succes was is totaal aan me voorbij gegaan. Als liefhebber van het boek heb ik de serie op DVD en vond het prima kijkbaar. Maar het was qua acteerwerk en special effects wel erg, erg slecht. Qua verhaallijn toont het echter wel dat je wat meer tijd nodig hebt om het goed neer te zetten, al werden in de series ook keuzes gemaakt om bepaalde zaken niet uit te diepen.

Ik vind de 2021 film in elk geval wel goed voor wat hij is, maar herhaal dat ik het fijn zou vinden als het boek echt recht wordt aangedaan met een serie met goed budget en acteurs die een rol neer kunnen zetten.
  Moderator zondag 17 oktober 2021 @ 07:41:25 #12
5428 crew  miss_sly
pi_201791815
Ik vind het gezeur over de meute, IQ en de vulgate massa onnodig.

Ik heb de boeken meermaals gelezen, en er ontzettend van genoten. Ze hadden de kracht me er helemaal in te trekken. Er werden inderdaad vele intriges beschreven, die van belang waren voor de verhoudingen en problemen in de tijd waarin het speelde.
Die intriges en de eeuwenlange historie zijn moeilijk in een film van 2,5 uur te vangen. Ik vind dat de film er subtiel aan refereert. Er had wat mij betreft best iets meer in mogen zitten, maar ik kan leven met hoe het gegaan is, omdat ik verder enorm van de film genoten heb. Ik vind de casting erg goed.

Ik ging kijken met man en kind. Kind is 12 en kende Dune verder helemaal nog niet. Man kende het spelletje :D Beiden hebben ook genoten van de film (niet zoveel als ik), maar sommige dingen waren vooral voor dochter wel wat lastig te volgen.

Ik verheug me al op deel 2 en hoop dat er nog wat meer uitleg komt van bepaalde zaken. Vooral verheug ik me op een verdieping van de Freeman en hun manier van leven.
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
pi_201791836
quote:
0s.gif Op zondag 17 oktober 2021 07:41 schreef miss_sly het volgende:
Ik vind het gezeur over de meute, IQ en de vulgate massa onnodig.

Ik heb de boeken meermaals gelezen, en er ontzettend van genoten. Ze hadden de kracht me er helemaal in te trekken. Er werden inderdaad vele intriges beschreven, die van belang waren voor de verhoudingen en problemen in de tijd waarin het speelde.
Die intriges en de eeuwenlange historie zijn moeilijk in een film van 2,5 uur te vangen. Ik vind dat de film er subtiel aan refereert. Er had wat mij betreft best iets meer in mogen zitten, maar ik kan leven met hoe het gegaan is, omdat ik verder enorm van de film genoten heb. Ik vind de casting erg goed.

Ik ging kijken met man en kind. Kind is 12 en kende Dune verder helemaal nog niet. Man kende het spelletje :D Beiden hebben ook genoten van de film (niet zoveel als ik), maar sommige dingen waren vooral voor dochter wel wat lastig te volgen.

Ik verheug me al op deel 2 en hoop dat er nog wat meer uitleg komt van bepaalde zaken. Vooral verheug ik me op een verdieping van de Freeman en hun manier van leven.
Ik ben er trouwens heen geweest met een vriend die het boek ook niet kende en de eerdere film en series ook niet. Iemand die normaal naar Starwars en Marvel gaat (en overigens net als ik een meer dan prima IQ heeft).

Hij vond het eerste deel van de film te traag, maar wilde wel meer weten over het verhaal en de achtergronden. Dat lijkt wat tegenstrijdig, maar ik snap het heel goed.
pi_201791873
quote:
0s.gif Op zondag 17 oktober 2021 06:56 schreef Shakkara het volgende:

[..]
Helemaal eens met je stelling dat de je de vulgare massa nodig hebt om je budget terug te verdienen, helaas betaalt een aap dezelfde prijs voor een ticket als een Einstein, en worden films dus gemaakt voor mensen met een IQ tussen de 85 en 115 en hebben de mensen met een IQ van 130+ het nakijken. Geldt voor alle media tegenwoordig.

Het enige dat je als maatschappij kunt doen om cultuur weer een beetje op niveau te krijgen is weer een enorme tweedeling tussen rijk en arm hebben waardoor de adel hordes top-kunstenaars met miljarden sponsort en het equivalent van een opera laat composeren, en een het plebs het met het lompentheater moet doen.
Hier wil ik even extra op terug komen. Want je zegt hier eigenlijk dat iedereen die deze film goed vond, dom is en waarschijnlijk ook arm. En je legt een verband tussen intelligentie en adel/rijkdom dat er niet is en nooit geweest is.

Ik ben dus dommer en armer dan jij? Nu zou ik die uitdaging graag aangaan als hij niet zo debiel was, maar eigenlijk zegt dit deel van je post alleen heel veel over jou. Over dat je, ondanks je zelfverklaarde intelligent zijn, een behoorlijk beperkte blik op de wereld en de mensen om je heen hebt.
  zondag 17 oktober 2021 @ 08:17:00 #15
94900 Shakkara
Bom Jihad President Cocaine
pi_201791924
quote:
0s.gif Op zondag 17 oktober 2021 07:39 schreef BehoorlijkKritisch het volgende:

[..]
Wat me vooral opvalt in je bericht is dat je jezelf nogal heel wat vindt, volgens mij? Vergeleken met 'de massa'? Je hebt het misschien niet door, maar je komt vreselijk denigrerend over.

Alsof iedereen met een IQ van 130+ alleen maar naar arthouse en hogere cinema mag kijken :'). Ik vind het juist heerlijk om dat te variëren. En deze film valt daar wat tussenin en ik kan me wel voorstellen dat het daardoor voor sommige vlees noch vis is. Ik zie dat anders.

Dat de 2003 serie een enorm succes was is totaal aan me voorbij gegaan. Als liefhebber van het boek heb ik de serie op DVD en vond het prima kijkbaar. Maar het was qua acteerwerk en special effects wel erg, erg slecht. Qua verhaallijn toont het echter wel dat je wat meer tijd nodig hebt om het goed neer te zetten, al werden in de series ook keuzes gemaakt om bepaalde zaken niet uit te diepen.

Ik vind de 2021 film in elk geval wel goed voor wat hij is, maar herhaal dat ik het fijn zou vinden als het boek echt recht wordt aangedaan met een serie met goed budget en acteurs die een rol neer kunnen zetten.
Ach het was van mijn kant gewoon frustratie dat ik persoonlijk al jarenlang gewoon nul goede sci-fi films/series heb die mij aanspreken. Tsja, Blade Runner 2049 en Cloud Atlas, maar beide financieel een flop. Foundation, nieuwe Star Trek, Jupiter Ascending, Valerian, Altered Carbon S2, allemaal slecht geschreven met rammelend plot, irritante personages en cringe dialogen, en die laatste twee zaken zie ik ook in Dune: Irritante personages (Stilgar, Kynes, Paul en Duncan) en cringe dialogen (Mohiam, Paul, Stilgar, Duncan).

Had veel hoop dat Dune en Foundation die trend zouden doorbreken, en het weer een beetje bergopwaarts zou gaan in plaats van bergafwaarts, dus de teleurstelling is groot.

Eens dat Dune zich prima leent voor een lange serie ala Game of Thrones waar men de diepte in kan gaan met intrige, motieven en achtergrond.
Een wolf maakt zich nooit zorgen dat de schapen flink in de meerderheid zijn.
  zondag 17 oktober 2021 @ 08:25:06 #16
94900 Shakkara
Bom Jihad President Cocaine
pi_201791949
quote:
1s.gif Op zondag 17 oktober 2021 08:04 schreef BehoorlijkKritisch het volgende:

Hier wil ik even extra op terug komen. Want je zegt hier eigenlijk dat iedereen die deze film goed vond, dom is en waarschijnlijk ook arm. En je legt een verband tussen intelligentie en adel/rijkdom dat er niet is en nooit geweest is.

Ik ben dus dommer en armer dan jij? Nu zou ik die uitdaging graag aangaan als hij niet zo debiel was, maar eigenlijk zegt dit deel van je post alleen heel veel over jou. Over dat je, ondanks je zelfverklaarde intelligent zijn, een behoorlijk beperkte blik op de wereld en de mensen om je heen hebt.
Nee dat zeg ik niet, wat ik wel zeg is dat films en entertainment in het algemeen gemaakt worden om het gros van de mensen tevreden te stellen, en dat er daardoor weinig plaats is voor diepgang en complexiteit, omdat de meute dat niet snapt en die dan afhaakt.

Iedereen kan het resultaat in principe goed vinden, ik persoonlijk val er niet onder, maar of je Dune wel of niet goed vindt heeft geen correlatie met IQ.

Dune heeft een hoop dingen die het wel goed doet, vooral op visueel en audio-gebied, maar ik kon niet tegen het hyper-actieve en dat continue geswitch van scene, zonder ergens verdieping te hebben.
Een wolf maakt zich nooit zorgen dat de schapen flink in de meerderheid zijn.
pi_201792024
quote:
0s.gif Op zondag 17 oktober 2021 08:17 schreef Shakkara het volgende:

[..]
Ach het was van mijn kant gewoon frustratie dat ik persoonlijk al jarenlang gewoon nul goede sci-fi films/series heb die mij aanspreken. Tsja, Blade Runner 2049 en Cloud Atlas, maar beide financieel een flop. Foundation, nieuwe Star Trek, Jupiter Ascending, Valerian, Altered Carbon S2, allemaal slecht geschreven met rammelend plot, irritante personages en cringe dialogen, en die laatste twee zaken zie ik ook in Dune: Irritante personages (Stilgar, Kynes, Paul en Duncan) en cringe dialogen (Mohiam, Paul, Stilgar, Duncan).

Je hemelt de sciencefiction uit het verleden op. Elke goede film of serie van vroeger zou even slecht zijn als de rest, wanneer het nu zou uitkomen. De liefde die je hebt voor oudere films, is omdat je als kind sneller onder de indruk was en deze films nu een nostalgische waarde hebben.

Welke films en series vind/vond je wel 9+?
pi_201792066
quote:
0s.gif Op zondag 17 oktober 2021 08:25 schreef Shakkara het volgende:

[..]
Nee dat zeg ik niet, wat ik wel zeg is dat films en entertainment in het algemeen gemaakt worden om het gros van de mensen tevreden te stellen, en dat er daardoor weinig plaats is voor diepgang en complexiteit, omdat de meute dat niet snapt en die dan afhaakt.

Iedereen kan het resultaat in principe goed vinden, ik persoonlijk val er niet onder, maar of je Dune wel of niet goed vindt heeft geen correlatie met IQ.

Dune heeft een hoop dingen die het wel goed doet, vooral op visueel en audio-gebied, maar ik kon niet tegen het hyper-actieve en dat continue geswitch van scene, zonder ergens verdieping te hebben.
Dan moet je misschien wat zorgvuldiger en minder denigrerend formuleren.

Maar prima. Volgens mij worden er genoeg films gemaakt voor ieders smaak. Alleen zijn de grotere budget films vaak wel in de categorie 'vermaak'.

Ik keer me vooral heel erg tegen de tegenwoordig onder filmliefhebbers hippe gewoonte om alles wat uit Hollywood komt en waar een explosie in zit af te doen als cinematografische bagger.

Ook de simplistische manier waarop een filmreeks als die van Marvel aan de kant wordt geschoven is ridicuul. Je hoeft er niet van te houden, maar het is volslagen waanzin om iets weg te schuiven omdat je het niet begrijpt.

Ik kan net zo hard genieten van Kubrick of Scorcese als van een Koreaanse arthouse film. En een filmreeks als die van Marvel doet me net zoveel als the Joker of de legendarische Batman reeks.

Net als met muziek is er voor elk soort film een moment. Behalve voor romcoms. Romcoms kunnen nooit.
  Moderator zondag 17 oktober 2021 @ 09:04:08 #19
5428 crew  miss_sly
pi_201792105
quote:
0s.gif Op zondag 17 oktober 2021 08:53 schreef BehoorlijkKritisch het volgende:

[..]
Dan moet je misschien wat zorgvuldiger en minder denigrerend formuleren.

Maar prima. Volgens mij worden er genoeg films gemaakt voor ieders smaak. Alleen zijn de grotere budget films vaak wel in de categorie 'vermaak'.

Ik keer me vooral heel erg tegen de tegenwoordig onder filmliefhebbers hippe gewoonte om alles wat uit Hollywood komt en waar een explosie in zit af te doen als cinematografische bagger.

Ook de simplistische manier waarop een filmreeks als die van Marvel aan de kant wordt geschoven is ridicuul. Je hoeft er niet van te houden, maar het is volslagen waanzin om iets weg te schuiven omdat je het niet begrijpt.

Ik kan net zo hard genieten van Kubrick of Scorcese als van een Koreaanse arthouse film. En een filmreeks als die van Marvel doet me net zoveel als the Joker of de legendarische Batman reeks.

Net als met muziek is er voor elk soort film een moment. Behalve voor romcoms. Romcoms kunnen nooit.
Dat laatste zal mijn dochter van 12 niet met je eens zijn ;)
Er is voor elk soort film een moment en een publiek, denk ik :)
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
pi_201792117
quote:
0s.gif Op zondag 17 oktober 2021 09:04 schreef miss_sly het volgende:

[..]
Dat laatste zal mijn dochter van 12 niet met je eens zijn ;)
Er is voor elk soort film een moment en een publiek, denk ik :)
Owja, een publiek is er altijd. Alleen ik kijk er niet naar. Kan me de laatste romantische komedie die ik heb uitgezeten niet herinneren.

Ik heb weinig met romantische films en ook niet zoveel met komedie en zodra Hugh Grant in beeld komt haak ik helemaal af.
  zondag 17 oktober 2021 @ 09:21:21 #21
94900 Shakkara
Bom Jihad President Cocaine
pi_201792219
quote:
0s.gif Op zondag 17 oktober 2021 08:44 schreef PatrickSwayze het volgende:

[..]
Je hemelt de sciencefiction uit het verleden op. Elke goede film of serie van vroeger zou even slecht zijn als de rest, wanneer het nu zou uitkomen. De liefde die je hebt voor oudere films, is omdat je als kind sneller onder de indruk was en deze films nu een nostalgische waarde hebben.

Welke films en series vind/vond je wel 9+?
Hoeft niet per se zo te zijn.

Neem bijvoorbeeld THX1138, uit de jaren '70. Had er nog nooit van gehoord, en pas een paar jaar geleden voor het eerst gezien.

Dat was een 9+ want:
* Interessante setting
* Plot is redelijk solide
* Cinematografie is indrukwekkend
* Audio is vaak indrukwekkend
* Karakters en dialogen zijn op een paar uitzondering daargelaten okee
* Er zitten intrigerende details in verwerkt
* Stof tot nadenken

Zelfs al is het vreselijk gedateerd, dan nog staat deze film in mijn top 10.

Anders wat meer moderns en mainstream

Oblivion kan wat mij betreft ook op een 8/9 rekenen want:
* Solide plot en goede opbouw, ligt er niet heel dik bovenop wat er aan de hand is
* Over het algemeen goede karakters en dialogen
* Actiescenes zetten de vijand goed neer, zijn in lijn met de setting, en voegen wat toe
* Stijl en vormgeving zijn uniek
* Prima muziek

Of wat meer een popcornfilm, geen 9 maar wat mij betreft wel goed:

Dredd 2012
* Prima plot
* Zet de sfeer goed neer
* Interessante karakters
* Actie is indrukwekkend en zit goed in elkaar
* Droge humor
* Over the top, maar op een goede manier, zonder dat het te ridicuul wordt

Mijn standaarden zijn echt niet super hoog, maar als je film geen fatsoenlijke dialogen en interessante personages heeft, of het plot aan alle kanten rammelt, de film geen flow heeft en de hak op de tak sprint, of de setting zo inconsistent als de neten is, haak ik af. Zelfs die simpele dingen schijnen in de meeste films vandaag de dag niet uit de verf te komen.

[ Bericht 3% gewijzigd door Shakkara op 17-10-2021 10:44:04 ]
Een wolf maakt zich nooit zorgen dat de schapen flink in de meerderheid zijn.
  † In Memoriam † maandag 18 oktober 2021 @ 02:58:23 #22
88815 The_Emotion
98.3
pi_201802594
Ondanks de kritieken over en weer, komt toch naar voren dat Dune moeilijk te verfilmen is en beter tot zijn recht zou komen in een serie, daar kunnen mooie plaatjes en diepzinnige praatjes beter verdeeld worden.
Wel hoop ik dat ze dan betere kostuums gebruiken dan in de Dune miniserie uit 2000.
"Scientists are actually preoccupied with accomplishment. So they are focused on whether they can do something. They never stop to ask if they should do something."
- Ian Malcolm
pi_201976956
Vandaag op aanraden van mij neef toch maar gaan kijken. Was groot liefhebber van de Lynch versie en ik dacht na Bladerunner 2049 die ik toch wel wat tegen vond vallen dat dit ook niet zo best zou zijn, maar ik vond het een prima film die er ook nog eens erg mooi uit ziet 8.5/10
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')