abonnement Unibet Coolblue
pi_201471767
Onze peuter van bijna vier heeft regelmatig last van oorpijn tgv middenoorontsteking.
Zo ook nu weer.

Hij heeft hier al veel kuren voor gehad, en hij zal mogelijk later dit jaar of begin 2022 worden door verwezen naar de KNO arts voor het verwijderen van de amandelen en/of het plaatsen van buisjes. De huisarts wilt het nog iets rekken ivm de leeftijd en richtlijnen.

Mijn vrouw wilt het liefste gelijk naar de huisarts bij de minste of geringste oorontsteking, zodat er weer een kuur kan komen. Ik ben minder fan van continue kuren te geven. Uiteraard ben ik wel voorzetter van zetpillen, want pijn lijden dat hoeft en moet niet.

Hoe doen jullie dat (jonge) ouders bij oorpijn?
Gelijk naar de huisarts voor een kuur of zien jullie het een paar dagen aan (met pijnstilling uiteraard)?

En bij keelontsteking?
Ook iets wat vaak voorkomt bij peuters volgens mij

[ Bericht 3% gewijzigd door hartloper op 22-09-2021 17:01:04 ]
  woensdag 22 september 2021 @ 16:57:34 #2
149959 SQ
snelle trees
pi_201471787
Uitzitten met pcm, tenzij het onhoudbaar wordt. Constant antibiotica er in doet meer kwaad dan de ontsteking zelf. Wel zou ik inderdaad aansturen op een structurele oplossing, geen idee of dat bijvoorbeeld nog met buisjes oid gebeurt tegenwoordig.
disclaimer
  woensdag 22 september 2021 @ 17:00:25 #3
94451 SillyWalks
Ministry of Silly Walks
pi_201471825
Heb ik als kind ook gehad. Volgens mij kreeg ik dan alleen zoutoplossing ingedruppeld, en verder gewoon wachten tot ik wat ouder was. Nergens meer last van gehad.
Minister: lt's not particularly silly, is it? I mean, the right leg isn't silly at all and the left leg merely does a forward aerial half turn every alternate step.
Mr Pudey: Yes, but I think that with Government backing I could make it very silly.
pi_201471832
quote:
1s.gif Op woensdag 22 september 2021 16:57 schreef SQ het volgende:
Constant antibiotica er in doet meer kwaad dan de ontsteking zelf.
Daarom, ben ook bang dat je op den duur immuun er voor wordt.

quote:
1s.gif Op woensdag 22 september 2021 16:57 schreef SQ het volgende:
tenzij het onhoudbaar wordt.
Volgens mij gaat oorpijn op en af: zeurend en stekende pijn.
Daarom ook goed denk ik om structureel zetpil te geven voor een paar dagen.
Maar gaat hij gillen oid is dat een alarmbel?

quote:
1s.gif Op woensdag 22 september 2021 16:57 schreef SQ het volgende:
structurele oplossing
Is ook al ter sprake geweest bij de huisarts.
Oplossing is de KNO arts. Sowieso verwijderen van amandelen.
Papa en mama hadden er ook veel last van als kind, dus kan best erfelijk zijn.
Maar blijkbaar ging je vroeger veel sneller naar de KNO arts dan nu. Neemt niet weg dat hij wel binnenkort door verwezen wordt.
pi_201471855
Ik geloof dat mijn jongste neefje 3 was toen hij buisjes kreeg. Zijn 2 broers (en ouders) hadden ze ook al gehad. Daar opperde de KNO arts het, omdat rekken toch alleen maar uitstel gaf en hij langdurig kuren ook geen optie vond.

Ik zou, zeker met al die kuren, nu alvast om een consult bij de KNO arts vragen. Als de KNO arts zegt dat het nog niet kan, dan is het zo. Als je het met PCM kunt rekken is het anders, maar dat lijkt niet het geval.
  Spellchecker woensdag 22 september 2021 @ 17:02:44 #6
197773 crew  maily
Mevrouwtje oeps/B.U.2022 :P
pi_201471867
Oorontsteking is afschuwelijk.
Vooral als je gaat liggen ...

Heb het zelf veel gehad, na amandelen knippen was het over.
  woensdag 22 september 2021 @ 17:03:15 #7
149959 SQ
snelle trees
pi_201471873
Nou ja, ze verwijzen minder snel door omdat het leeuwendeel van de kinderen er toch zonder ingreep ook wel overheen groeit.

Onhoudbaar zou ik denken aan hoge koorts, constant huilen, echt algehele malaise. Een kind dat nog gewoon speelt en eet etc voelt zich in mijn ogen niet slecht genoeg om drastisch ingrijpen goed te praten. Maar dat is een persoonlijke mening.
disclaimer
  woensdag 22 september 2021 @ 17:04:04 #8
149959 SQ
snelle trees
pi_201471887
Oh ja en for the record, ik was zelf ook een "orenkind" dus ik weet hoe ellendig het kan zijn ;)
disclaimer
pi_201471904
quote:
1s.gif Op woensdag 22 september 2021 17:03 schreef SQ het volgende:
nhoudbaar zou ik denken aan hoge koorts, constant huilen, echt algehele malaise. Een kind dat nog gewoon speelt en eet etc voelt zich in mijn ogen niet slecht genoeg om drastisch ingrijpen goed te praten. Maar dat is een persoonlijke mening.
Mijn neefje sliep amper nog en overdag was het veel krijsen..

Mijn eigen kind had ook wel oorontstekingen, maar met lange tussenposes en met PCM goed te onderdrukken, dat was van een ander kaliber.. Dat is aan de ouder, wat nog te doen is..
pi_201471927
quote:
0s.gif Op woensdag 22 september 2021 17:02 schreef Deepfreeze het volgende:
Ik zou, zeker met al die kuren, nu alvast om een consult bij de KNO arts vragen. Als de KNO arts zegt dat het nog niet kan, dan is het zo. Als je het met PCM kunt rekken is het anders, maar dat lijkt niet het geval.
Huisarts heeft inderdaad contact gehad met KNO arts, en deze gaf aan nog heel even te willen wachten.
Maar dat was begin dit jaar. Inmiddels 2 oorontsteking, en nu een derde at the moment, verder.
Zal morgen de huisarts bellen om door te geven dat hij er weer een heeft. Mogelijk de sleutel naar de KNO.

quote:
1s.gif Op woensdag 22 september 2021 17:03 schreef SQ het volgende:
Onhoudbaar zou ik denken aan hoge koorts,
Schommelt rond 38.5

quote:
1s.gif Op woensdag 22 september 2021 17:03 schreef SQ het volgende:
constant huilen
Valt reuze mee, heel af en toe.
Vooral wat "zeurend huilen" dan. Niet krijsen oid.

quote:
1s.gif Op woensdag 22 september 2021 17:03 schreef SQ het volgende:
Maar dat is een persoonlijke mening.
Met je eens.
Pijnstilling vind ik wel super belangrijk.
pi_201471940
quote:
0s.gif Op woensdag 22 september 2021 17:05 schreef Deepfreeze het volgende:
maar met lange tussenposes en met PCM goed te onderdrukken
Wat versta jij onder lang @Deepfreeze ?
En binnen hoeveel dagen gemiddeld was het over?
pi_201472095
quote:
0s.gif Op woensdag 22 september 2021 17:07 schreef hartloper het volgende:

[..]
Wat versta jij onder lang @:Deepfreeze ?
En binnen hoeveel dagen gemiddeld was het over?
Met een kuur werd het na 1,5 dag altijd wel beter. Daarvoor een dag of 3/4 aankijken met koorts en pcm.

Dat waren 2 winters (met 1,5 en 2,5) flink met elk zo'n 4 keer. De helft van de keren een kuur nodig. De andere keren ging het vanzelf na die 3/4 dagen wel beter. Meestal waren we dan wel een week zoet met een piepend kind, en dan nog een week wat hangerig.

Maar heb ook weleens op mijn kop gehad omdat ik het te lang aangekeken had en met PCM gedempt. Toen kreeg hij echt een mega-dosis AB (waar de apotheek nog navraag over deed).

Met 3,5 had hij nog wel iets last, maar dat was af en toe een dag op 2 wat koortsig. Daarna was het ook over.
pi_201472374
Mijn zoontje heeft een tijdje terug buisjes gekregen (was toen 1.5 jaar). We zijn snel doorverwezen want hij had er vaak last van. En dan idd koorts, niet willen eten, veel spugen. Hij was er telkens goed ziek van.
Tot nu toe heeft hij geen ontsteking meer gehad. Het is ook een ingreep van niets. Kwartiertje onder narcose ofzo. Paar uur later was hij weer lekker aan het spelen.
  woensdag 22 september 2021 @ 19:05:23 #14
101840 Rijstebuiltje
Du Hast.. Du Hast mich
pi_201473545
Oorpijn is mega nasty, ik heb uiteindelijk buisjes gekregen op mijn 6e, daarna nooit meer last.

En met kuren zou ik idd wat jij ook zegt, wat terughoudender zijn. Mijn man zijn nichtje had constant oorontsteking met kuurtje. Uiteindelijk heeft ze er zoveel gehad dat het zelfs van invloed was bij het wisselen/doorkomen van het gebit. De kiezen kwamen zelfs helemaal niet door, dat wil je gewoon niet. :{
Wir müssen leben, bis wir sterben!
pi_201474234
Mijn zoon was net voor z’n tweede verjaardag geopereerd, hij kreeg buisjes. Ik had gewild dat hij dat veel eerder zou krijgen. Zou een hoop antibiotica (en nu slechte tanden) en een slecht slaappatroon schelen.
Protège moi de mes désirs.
pi_201506994
Door laten verwijzen naar KNO. Hebben wij achteraf veel te lang mee gewacht ondanks dat hij met 2,5 al buisjes kreeg. Hij heeft nu (7 jaar) nog steeds een groot gat in het trommelvlies met gehoorschade. Krijgt volgende maand een gehoorapparaatje op dat oor. Dus mijn advies: kijk het niet te lang aan!
  zaterdag 25 september 2021 @ 08:52:42 #17
383641 Books1
Follow your dreams...
pi_201507302
Maar als de huisarts begin dit jaar contact heeft gehad en dit is de derde oorontsteking dan is het niet overdreven veel.

Hier waren er twee a drie kuren per maand nodig bij de oudste en daar zijn met net geen 2.5 jaar oud de amandelen verwijderd en buisjes gezet.

Ondervoed door dat ze bleef spugen, niet meer slapen, niet kunnen drinken, koorts, ritmestoornissen op hele nare momenten en belandde meerdere keren in het ziekenhuis.

Vandaar de jonge leeftijd.

Haar slaapproblematiek daardoor is nog steeds niet onder controle (15 inmiddels).

Zelf ook een orenkind en rechts volledig doof en een beschadigd trommelvlies door constant buisjes en antibiotica. Ik druppel nog steeds 3x3 druppels per dag om het rustig te houden en we/ze zijn aan het kijken of er een kunsttrommelvlies aan te pas moet komen. Zodra ik stop met druppelen is er binnen 3 tot 5 dagen oorontsteking (ik ben inmiddels de 43).
If you can dream it, you can do it...
pi_201525303
Ik ken de casus niet, maar ik lees hier veel misvattingen dus ik spring even in ;)

In principe geef je bij een kind met een acute middenoorontsteking géén antibiotica. Dat is omdat er geen enkel bewijs is dat het de duur van de ontsteking verkort, of dat de klachten minder heftig zijn. Kortom: je gooit met zo’n kuur de “bacteriebalans” in het hele lichaam op zijn kop, met alle gevolgen van dien, en het kind schiet er met zijn oorontsteking helemaal niks mee op... Daarnaast proberen we inderdaad ook niet teveel naar antibiotica te grijpen om resistente bacteriën te voorkomen. Het risico daarop is wel minder groot als je netjes de kuur afmaakt, en gelukkig zijn er zeker bij dit soort “huis, tuin en keukenbacteriën” nog genoeg andere middelen die wel werken mocht er 1 middel falen, maar voorkomen is beter dan genezen.

Je moet dus bij een oorontsteking hele goede redenen hebben om wél naar een kuur te grijpen. En die uitzonderingen zijn er ook, zo geef je bijvoorbeeld bij een kind jonger dan 6 maanden met een oorontsteking altijd antibiotica, en bijv bij een kind jonger dan 2 met een dubbelzijdige oorontsteking. Zo zijn er meer uitzonderingen, en nogmaals, ik ken de casus niet, dus weet niet of het van toepassing is op jullie kind.

Helaas kunnen ouders soms nogal dwingend zijn in het vragen om een kuur voor hun kind. Zéker als er bij een eerdere oorontsteking wel antibiotica is gegeven (bijvoorbeeld omdat dié dubbelzijdig was), dat verschil snappen veel ouders niet, en dan kunnen de emoties hoog oplopen. Soms kiest een huisarts dan voor “the easy way out” en geeft maar weer een kuurtje mee, in plaats van de discussie aan te gaan en ontevreden ouders als gevolg te hebben. Maar ja, dan krijg je een soort pappen en nathouden, het microbioom (bacteriebalans) van het kind raakt elke keer weer verstoord, ze krijgen diarree want de darmbacteriën worden ook uitgeroeid, daardoor nemen ze minder voedingsstoffen op, wat uiteindelijk weer voor een verminderde weerstand zorgt, en zó heb je de volgende ontsteking weer te pakken. Je komt in een vicieuze cirkel terecht.

Wat moet je dan wel doen als een kind een acute middenoorontsteking heeft? Het is écht niet erg om het kind na te laten kijken bij de huisarts, maar de huisarts hoeft niet altijd met een oplossing in de vorm van medicatie te komen. Het gaat namelijk vanzelf over. Komt de huisarts wel met een kuurtje? Dan kun je vragen wat maakt dat de kuur geïndiceerd is, zodat je zeker weet dat de huisarts het niet doet omdat hij druk vanuit jou als ouder voelt. ;)
Goede pijnstilling is wel héél belangrijk... Zoek de maximale dosering paracetamol op voor je kind, en geef dat. Met een paar dagen paracetamol doe je écht geen kwaad en je kunt de pijn ontzettend verlichten. Ook verlaagt het koorts waardoor ze zich minder ellendig voelen. Je kunt ook bij de drogist Otalgan (lidocaïne) oordruppels halen, dat is een lokale pijnstiller. Daarvoor is geen wetenschappelijk bewijs dat het werkt, maar ik weet vanuit eigen ervaring dat het écht verlichtend kan zijn (ik heb namelijk nog steeds jaarlijks oorontstekingen). Daarnaast kun je nog neusdruppels gebruiken om de boel los te krijgen, ook hier is geen effect aangetoond op de snelheid van herstel, maar een hoofd vol snot voelt niemand zich fijn bij, dus kan wel comfortabel zijn. :)

Ik hoop dat dit een beetje duidelijkheid geeft in de wirwar aan informatie overal. Dit is allemaal conform de nhg standaard acute midden oorontsteking bij kinderen. Voor meer info, zie hier: https://richtlijnen.nhg.o(...)inderen#samenvatting
pi_201531124
Misschien toch de huisarts om een eerdere verwijzing voor de KNO arts vragen?
♥ A ♥ & ♥ T ♥
When you were born, you were crying and everyone around you was smiling. Live your life so that when you die, you're smiling and everyone around you is crying.
pi_201531346
quote:
0s.gif Op zondag 26 september 2021 13:40 schreef Broccolitaartje het volgende:
ik lees hier veel misvattingen
Welke dan?
Protège moi de mes désirs.
pi_201553756
quote:
0s.gif Op zondag 26 september 2021 13:40 schreef Broccolitaartje het volgende:
Ik ken de casus niet, maar ik lees hier veel misvattingen dus ik spring even in ;)

In principe geef je bij een kind met een acute middenoorontsteking géén antibiotica. Dat is omdat er geen enkel bewijs is dat het de duur van de ontsteking verkort, of dat de klachten minder heftig zijn. Kortom: je gooit met zo’n kuur de “bacteriebalans” in het hele lichaam op zijn kop, met alle gevolgen van dien, en het kind schiet er met zijn oorontsteking helemaal niks mee op... Daarnaast proberen we inderdaad ook niet teveel naar antibiotica te grijpen om resistente bacteriën te voorkomen. Het risico daarop is wel minder groot als je netjes de kuur afmaakt, en gelukkig zijn er zeker bij dit soort “huis, tuin en keukenbacteriën” nog genoeg andere middelen die wel werken mocht er 1 middel falen, maar voorkomen is beter dan genezen.

Je moet dus bij een oorontsteking hele goede redenen hebben om wél naar een kuur te grijpen. En die uitzonderingen zijn er ook, zo geef je bijvoorbeeld bij een kind jonger dan 6 maanden met een oorontsteking altijd antibiotica, en bijv bij een kind jonger dan 2 met een dubbelzijdige oorontsteking. Zo zijn er meer uitzonderingen, en nogmaals, ik ken de casus niet, dus weet niet of het van toepassing is op jullie kind.

Helaas kunnen ouders soms nogal dwingend zijn in het vragen om een kuur voor hun kind. Zéker als er bij een eerdere oorontsteking wel antibiotica is gegeven (bijvoorbeeld omdat dié dubbelzijdig was), dat verschil snappen veel ouders niet, en dan kunnen de emoties hoog oplopen. Soms kiest een huisarts dan voor “the easy way out” en geeft maar weer een kuurtje mee, in plaats van de discussie aan te gaan en ontevreden ouders als gevolg te hebben. Maar ja, dan krijg je een soort pappen en nathouden, het microbioom (bacteriebalans) van het kind raakt elke keer weer verstoord, ze krijgen diarree want de darmbacteriën worden ook uitgeroeid, daardoor nemen ze minder voedingsstoffen op, wat uiteindelijk weer voor een verminderde weerstand zorgt, en zó heb je de volgende ontsteking weer te pakken. Je komt in een vicieuze cirkel terecht.

Wat moet je dan wel doen als een kind een acute middenoorontsteking heeft? Het is écht niet erg om het kind na te laten kijken bij de huisarts, maar de huisarts hoeft niet altijd met een oplossing in de vorm van medicatie te komen. Het gaat namelijk vanzelf over. Komt de huisarts wel met een kuurtje? Dan kun je vragen wat maakt dat de kuur geïndiceerd is, zodat je zeker weet dat de huisarts het niet doet omdat hij druk vanuit jou als ouder voelt. ;)
Goede pijnstilling is wel héél belangrijk... Zoek de maximale dosering paracetamol op voor je kind, en geef dat. Met een paar dagen paracetamol doe je écht geen kwaad en je kunt de pijn ontzettend verlichten. Ook verlaagt het koorts waardoor ze zich minder ellendig voelen. Je kunt ook bij de drogist Otalgan (lidocaïne) oordruppels halen, dat is een lokale pijnstiller. Daarvoor is geen wetenschappelijk bewijs dat het werkt, maar ik weet vanuit eigen ervaring dat het écht verlichtend kan zijn (ik heb namelijk nog steeds jaarlijks oorontstekingen). Daarnaast kun je nog neusdruppels gebruiken om de boel los te krijgen, ook hier is geen effect aangetoond op de snelheid van herstel, maar een hoofd vol snot voelt niemand zich fijn bij, dus kan wel comfortabel zijn. :)

Ik hoop dat dit een beetje duidelijkheid geeft in de wirwar aan informatie overal. Dit is allemaal conform de nhg standaard acute midden oorontsteking bij kinderen. Voor meer info, zie hier: https://richtlijnen.nhg.o(...)inderen#samenvatting
Super duidelijk.
Hartelijk dank.

Ik snap dan eigenlijk niet waarom onze huisarts zovaak ab geeft.
Wij vragen er niet om. Ik vind pijnstilling idd belanvrijker.
  dinsdag 28 september 2021 @ 17:28:13 #22
149959 SQ
snelle trees
pi_201553948
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 september 2021 17:13 schreef hartloper het volgende:

[..]
Super duidelijk.
Hartelijk dank.

Ik snap dan eigenlijk niet waarom onze huisarts zovaak ab geeft.
Wij vragen er niet om. Ik vind pijnstilling idd belanvrijker.
Je vrouw wel?

quote:
Mijn vrouw wilt het liefste gelijk naar de huisarts bij de minste of geringste oorontsteking, zodat er weer een kuur kan komen.
disclaimer
pi_201555925
quote:
1s.gif Op zondag 26 september 2021 18:55 schreef arvensis het volgende:

[..]
Welke dan?
Hee, sorry voor de late reactie, maar beter laat dan nooit ;)
Dat een kind immuun kan worden voor antibiotica. Zoals ik al zei, risico op antibioticaresistentie is er vooral als je de kuur niet afmaakt.

Dat buisjes en/of amandelen verwijderen dit probleem gaat verhelpen. Dit meisje heeft dit jaar 3 keer oorontsteking gehad. Begrijp me niet verkeerd, oorontsteking is echt verschrikkelijk, ik ken het maar al te goed. Maar 3 keer in 1 jaar is niet vreselijk veel. Naar wat ik lees verlopen de ontstekingen niet hevig, maar is de voornaamste klacht oorpijn. Oorpijn wordt niet verholpen met zo’n ingreep. Sterker nog: buisjes kunnen ook weer oorpijn geven. En bij deze relatief lage frequentie van ontstekingen zijn dit soort ingrepen ook niet erg effectief in het verminderen van die frequentie. Buisjes zijn vooral nuttig als kinderen vocht in het middenoor hebben, waardoor ze gehoorproblemen krijgen en een taal/spraakachterstand. Een ingreep aan de amandelen is vooral nuttig als kinderen zulke forse amandelen hebben dat ze er bij het ademen klachten van hebben, bijv dat ze erdoor snurken in hun slaap of als ze zó vaak ontstoken zijn geraakt dat er crypten in zijn ontstaan. Of als ze écht continu verkouden zijn. Let wel: het is normaal voor jonge kinderen om ongeveer eens in de maand ziek te zijn, de een wat vaker, de ander wat minder, maar dan zijn ze vaak tussendoor wel even beter ;) dat is een belangrijk verschil.

Dat het kind nog te jong is voor een ingreep, deze ingrepen worden zelfs gedaan bij kinderen onder de 1 (maar daar is nu discussie over, maar dat komt door de anesthesiologenvereniging).

Dat een kuur een goede keus is bij een milde acute middenoorontsteking. Zie eerdere uitleg ;)


En met het volgende wat ik ga zeggen wil ik niet alle KNO-artsen over 1 kam scheren, of zeggen dat dit overal zo is, maar iets om in je achterhoofd te houden:
Een ingreep aan de amandelen/buisjes is echt een ongelofelijke cash-cow voor de KNO-artsen. Morgenochtend hebben we op de operatiekamer elke 11 minuten een nieuw patiëntje voor amandelen of buisjes. Amandelen verwijderen kost minstens 1000 euro, dat gaat uiteraard niet allemaal naar de KNO-arts, maar die hoeft niet op een houtje te bijten hoor. Die houdt daar meer aan over dan als hij kiest voor een afwachtend beleid en het kindje poliklinisch vervolgt.

Er zijn écht situaties waarin trommelvliesbuisjes of amandelen verwijderen een goede behandeling is. Maar het wordt in Nederland véél te laagdrempelig gedaan, dat zeggen KNO-artsen zelf ook, maar ondertussen gaan een heleboel van hen er wél doodleuk mee door. Er ondergaan hier zoveel kindjes onnodig een operatie, het is echt niet okee...
pi_201556028
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 september 2021 19:50 schreef Broccolitaartje het volgende:

[..]
Hee, sorry voor de late reactie, maar beter laat dan nooit ;)
Dat een kind immuun kan worden voor antibiotica. Zoals ik al zei, risico op antibioticaresistentie is er vooral als je de kuur niet afmaakt.

Dat buisjes en/of amandelen verwijderen dit probleem gaat verhelpen. Dit meisje heeft dit jaar 3 keer oorontsteking gehad. Begrijp me niet verkeerd, oorontsteking is echt verschrikkelijk, ik ken het maar al te goed. Maar 3 keer in 1 jaar is niet vreselijk veel. Naar wat ik lees verlopen de ontstekingen niet hevig, maar is de voornaamste klacht oorpijn. Oorpijn wordt niet verholpen met zo’n ingreep. Sterker nog: buisjes kunnen ook weer oorpijn geven. En bij deze relatief lage frequentie van ontstekingen zijn dit soort ingrepen ook niet erg effectief in het verminderen van die frequentie. Buisjes zijn vooral nuttig als kinderen vocht in het middenoor hebben, waardoor ze gehoorproblemen krijgen en een taal/spraakachterstand. Een ingreep aan de amandelen is vooral nuttig als kinderen zulke forse amandelen hebben dat ze er bij het ademen klachten van hebben, bijv dat ze erdoor snurken in hun slaap of als ze zó vaak ontstoken zijn geraakt dat er crypten in zijn ontstaan. Of als ze écht continu verkouden zijn. Let wel: het is normaal voor jonge kinderen om ongeveer eens in de maand ziek te zijn, de een wat vaker, de ander wat minder, maar dan zijn ze vaak tussendoor wel even beter ;) dat is een belangrijk verschil.

Dat het kind nog te jong is voor een ingreep, deze ingrepen worden zelfs gedaan bij kinderen onder de 1 (maar daar is nu discussie over, maar dat komt door de anesthesiologenvereniging).

Dat een kuur een goede keus is bij een milde acute middenoorontsteking. Zie eerdere uitleg ;)


En met het volgende wat ik ga zeggen wil ik niet alle KNO-artsen over 1 kam scheren, of zeggen dat dit overal zo is, maar iets om in je achterhoofd te houden:
Een ingreep aan de amandelen/buisjes is echt een ongelofelijke cash-cow voor de KNO-artsen. Morgenochtend hebben we op de operatiekamer elke 11 minuten een nieuw patiëntje voor amandelen of buisjes. Amandelen verwijderen kost minstens 1000 euro, dat gaat uiteraard niet allemaal naar de KNO-arts, maar die hoeft niet op een houtje te bijten hoor. Die houdt daar meer aan over dan als hij kiest voor een afwachtend beleid en het kindje poliklinisch vervolgt.

Er zijn écht situaties waarin trommelvliesbuisjes of amandelen verwijderen een goede behandeling is. Maar het wordt in Nederland véél te laagdrempelig gedaan, dat zeggen KNO-artsen zelf ook, maar ondertussen gaan een heleboel van hen er wél doodleuk mee door. Er ondergaan hier zoveel kindjes onnodig een operatie, het is echt niet okee...
Dankjewel voor je uitgebreide reactie. :)
Protège moi de mes désirs.
pi_201565937
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 september 2021 19:50 schreef Broccolitaartje het volgende:
amandelen is vooral nuttig als kinderen zulke forse amandelen hebben dat ze er bij het ademen klachten van hebben, bijv dat ze erdoor snurken in hun slaap
Dat doet de onze wel. Snurkt harder dan de hond beneden.

Ook namens mij dank voor je zeer uitgebreide en duidelijke reacties.
Ben je arts?
pi_201567658
quote:
0s.gif Op woensdag 29 september 2021 15:36 schreef hartloper het volgende:

[..]
Dat doet de onze wel. Snurkt harder dan de hond beneden.

Ook namens mij dank voor je zeer uitgebreide en duidelijke reacties.
Ben je arts?
In opleiding ;) en werk nu stomtoevallig bij de KNO ;)
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')