abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  Redactie Frontpage maandag 20 september 2021 @ 13:36:25 #1
21273 JeMoeder
MijnMoeder
pi_201440259
TS heeft drie jaar geleden een hypotheek afgesloten, deze mag ik op elk moment in een keer aflossen. De hypotheek staat 20 jaar vast. Inmiddels is de rente voor 30 jaar vast ruim een procent lager dan wij eerder voor 20 jaar vast hebben afgesloten.

Mijn vraag: kan ik nu bij een andere verstrekker een hypotheek afsluiten, mijn huidige hypotheek aflossen en vervolgens lekker maandelijks met een lager bedrag aflossen? Of is het allemaal niet zo simpel? Het lijkt me namelijk dat ik niet zomaar voor boeterente kom te staan, ik mag immers het gehele openstaande bedrag volledig aflossen.

Dan zou ik dus alleen voor het hypotheekadvies/notarisbezoek moeten betalen?

Ik ben bang dat ik iets te simpel denk over deze kwestie...
Ta mère
El Coño
ウイスキー
pi_201440406
Volgens mij kan je niet een hypotheek afsluiten puur om een andere af te lossen. Ik vermoed dat je te simpel denkt hierin maar eerlijk dat is van mij wel een aanname :D

Ben ook wel benieuwd naar ideeen van anderen.
  Redactie Frontpage maandag 20 september 2021 @ 14:03:20 #3
38148 crew  Innisdemon
pi_201440533
Weet je zeker dat je boetevrij ineens mag aflossen?
De meeste geldverstrekkers staan dat alleen bij verkoop van de woning toe.
'Me' is géén bezittelijk voornaamwoord
pi_201440689
Als de voorwaarden kloppen wat je schrijft dan kan het.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_201440718
quote:
1s.gif Op maandag 20 september 2021 14:03 schreef Innisdemon het volgende:
Als TS dat heeft uit onderhandeld dan kan dit toch? Niks staat vast en alles is onderhandelbaar mits beiden partijen dit willen.
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_201440721
Is het niet alleen boetevrij wanneer je met eigen geld aflost.

Florius kent deze voorwaarde bijvoorbeeld.
  Redactie Frontpage maandag 20 september 2021 @ 14:21:07 #7
21273 JeMoeder
MijnMoeder
pi_201440780
quote:
1s.gif Op maandag 20 september 2021 14:03 schreef Innisdemon het volgende:
100% zeker.
quote:
0s.gif Op maandag 20 september 2021 14:17 schreef KrekelJapie het volgende:
Is het niet alleen boetevrij wanneer je met eigen geld aflost.

Florius kent deze voorwaarde bijvoorbeeld.
Wij zitten bij Florius.
Ta mère
El Coño
ウイスキー
pi_201440842
Je mag je hypotheek alleen aflossen met eigen geld of bij verkoop van de woning.
Dit staat in de voorwaarden van alle hypotheken, anders zou iedereen jaarlijks hypotheek-hoppen als de rente weer lager staat.
Je kan je hypotheek wel oversluiten maar dan betaal je een boete voor misgelopen rente-inkomsten bij de huidige hypotheekverstrekker
pi_201440892
quote:
0s.gif Op maandag 20 september 2021 14:21 schreef JeMoeder het volgende:

[..]
100% zeker.
[..]
Wij zitten bij Florius.
Als je er 100% zeker van bent, dan kan het wat in je op staat.
  Redactie Frontpage maandag 20 september 2021 @ 14:29:16 #10
38148 crew  Innisdemon
pi_201440897
quote:
0s.gif Op maandag 20 september 2021 14:16 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]
Als TS dat heeft uit onderhandeld dan kan dit toch? Niks staat vast en alles is onderhandelbaar mits beiden partijen dit willen.
Jazeker kan dat, maar het is ietwat ongebruikelijk. Daarom stel ik de vraag.
pi_201440959
Antwoord is al gegeven, eigen geld betekent niet het geld van een andere hypotheekverstrekker. Florius heeft wel voorwaarden voor aflossen met geleend geld maar dat is een stuk beperkter. Meestal 10%-20% per jaar boetevrij als de bron niet uit eigen middelen komt.

[ Bericht 0% gewijzigd door Ericr op 20-09-2021 14:51:08 ]
pi_201441041
quote:
1s.gif Op maandag 20 september 2021 14:29 schreef Innisdemon het volgende:

[..]
Jazeker kan dat, maar het is ietwat ongebruikelijk. Daarom stel ik de vraag.
Is onderhandelen zo ongebruikelijk dan?
TS kent het contract beter dan wij.
pi_201441078
Jij wil elders een 2e hypotheek nemen om je eerste af te lossen.
Probleem is, op je huis zit al een hypotheek, dus wie gaat jou een hypotheek geven op iets waar al een hypotheek op zit?
  Redactie Frontpage maandag 20 september 2021 @ 14:48:58 #14
21273 JeMoeder
MijnMoeder
pi_201441174
quote:
0s.gif Op maandag 20 september 2021 14:35 schreef Ericr het volgende:
Antwoord is al gegeven, eigen geld betekent niet het geld van een andere hypotheekverstrekker. Florius heeft wel voorwaarden voor aflossen met geleend geld maar dat is een stuk beperkter. Meestal 10%-20% per jaar boetevrij als de je bron niet uit eigen middelen komt.
Helder, ik dacht al dat ik wat miste.
Ta mère
El Coño
ウイスキー
pi_201441285
quote:
0s.gif Op maandag 20 september 2021 13:36 schreef JeMoeder het volgende:
... deze mag ik op elk moment in een keer aflossen.
meestal mag dat enkel als je dat met eigen geld doet, en niet als je omfinanciert.
je mag vermoedelijk niet zomaar boetevrij aflossen met ergens anders geleend geld
"Whatever you feel like: Life’s not one color, nor are you my only reader" - Ausonius, Epigrammata 25
  Redactie Frontpage maandag 20 september 2021 @ 15:09:52 #16
21273 JeMoeder
MijnMoeder
pi_201441432
quote:
0s.gif Op maandag 20 september 2021 14:58 schreef RM-rf het volgende:

[..]
meestal mag dat enkel als je dat met eigen geld doet, en niet als je omfinanciert.
je mag vermoedelijk niet zomaar boetevrij aflossen met ergens anders geleend geld
Dat is me nu ook duidelijk, goed dat ik de vraag even stelde, ben een dikke newb wat betreft financiën, meer een techneut hier ;) Inmiddels de voorwaarden bekeken en ik kan inderdaad alleen 100% aflossen uit eigen middelen, anders geldt max 10% per jaar boetevrij.
Ta mère
El Coño
ウイスキー
  Redactie Frontpage maandag 20 september 2021 @ 16:12:02 #17
38148 crew  Innisdemon
pi_201442263
quote:
0s.gif Op maandag 20 september 2021 14:40 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]
Is onderhandelen zo ongebruikelijk dan?

Ja
pi_201442571
quote:
1s.gif Op maandag 20 september 2021 16:12 schreef Innisdemon het volgende:

[..]
Ja
Ik heb dat gedaan hoor met wat dingen die ik niet wou. Dat was wel enige tijd geleden.
  Redactie Frontpage maandag 20 september 2021 @ 16:38:38 #19
38148 crew  Innisdemon
pi_201442624
quote:
1s.gif Op maandag 20 september 2021 16:34 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]
Ik heb dat gedaan hoor met wat dingen die ik niet wou. Dat was wel enige tijd geleden.
Dat kan hoor, maar het is niet gebruikelijk. Met name omdat bij de grote geldverstrekkers de procedures vastliggen, en de medewerkers en adviseurs feitelijk geen ruimte hebben om te onderhandelen.
pi_201442642
quote:
0s.gif Op maandag 20 september 2021 16:38 schreef Innisdemon het volgende:

[..]
Dat kan hoor, maar het is niet gebruikelijk. Met name omdat bij de grote geldverstrekkers de procedures vastliggen, en de medewerkers en adviseurs feitelijk geen ruimte hebben om te onderhandelen.
Dat zou voor mij reden zijn om verder te kijken dan deze aanbieders.
  Redactie Frontpage maandag 20 september 2021 @ 16:42:32 #21
38148 crew  Innisdemon
pi_201442675
quote:
0s.gif Op maandag 20 september 2021 16:40 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]
quote:
0s.gif Op maandag 20 september 2021 16:40 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]
Het was voor mij al even zoeken om een hypotheeknemer te vinden die op basis van Execution only wilde handelen. Dat waren er (destijds) niet zoveel.

Ik ga geen ¤2500 betalen voor een advies wat ik zelf wel kan bedenken :D
pi_201443065
quote:
0s.gif Op maandag 20 september 2021 16:42 schreef Innisdemon het volgende:

[..]
[..]
Het was voor mij al even zoeken om een hypotheeknemer te vinden die op basis van Execution only wilde handelen. Dat waren er (destijds) niet zoveel.

Ik ga geen ¤2500 betalen voor een advies wat ik zelf wel kan bedenken :D
Bij mij zat alle kosten verstopt en waarschijnlijk betaal ik over de looptijd meer. Maar toen was er geen keuze. Je kreeg van niemand openheid van kosten en vergoedingen en als je al iets kreeg wist je niet of dat klopte.

Ik heb onderhandeld over rente en de kosten om mijn offerte te verlengen eraf te krijgen. Beiden zijn gelukt.
  Redactie Frontpage maandag 20 september 2021 @ 19:03:24 #23
38148 crew  Innisdemon
pi_201444327
quote:
1s.gif Op maandag 20 september 2021 17:16 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]
Bij mij zat alle kosten verstopt en waarschijnlijk betaal ik over de looptijd meer. Maar toen was er geen keuze. Je kreeg van niemand openheid van kosten en vergoedingen en als je al iets kreeg wist je niet of dat klopte.

Ik heb onderhandeld over rente en de kosten om mijn offerte te verlengen eraf te krijgen. Beiden zijn gelukt.
Oh da's netjes. Ik had NHG, en er was geen enkele ruimte te onderhandelen over de rente.
pi_201444436
quote:
7s.gif Op maandag 20 september 2021 14:42 schreef koemleit het volgende:
Probleem is, op je huis zit al een hypotheek, dus wie gaat jou een hypotheek geven op iets waar al een hypotheek op zit?
Iedere hypotheek verstrekker waar je een hypotheek naar kan oversluiten?
pi_201460907
quote:
0s.gif Op maandag 20 september 2021 15:09 schreef JeMoeder het volgende:

[..]
Dat is me nu ook duidelijk, goed dat ik de vraag even stelde, ben een dikke newb wat betreft financiën, meer een techneut hier ;) Inmiddels de voorwaarden bekeken en ik kan inderdaad alleen 100% aflossen uit eigen middelen, anders geldt max 10% per jaar boetevrij.
Je kan aan je huidige hypotheek verstrekker een "Pro Forma aflosnota" vragen. Dan krijg je een A-4 met uitleg waarom oversluiten naar een ander, zo ongunstig is en of je alsjeblieft wilt blijven en op blad 2 staat in 1 alinea wat de boete EVENTUEEL is, die bij Florius dus blijkbaar ¤0 is??

De formele aflosnota gaat naar de notaris, als je de hypotheek daadwerkelijk oversluit.
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_201460956
quote:
7s.gif Op maandag 20 september 2021 14:42 schreef koemleit het volgende:
TS geeft de hypotheek aan de hypotheeknemer (bank/verzekeraar etc.). Met de nieuwe hypotheek kan de oude afgelost worden; dus ja heel simpel, afgezien van alle bijkomende kosten, die simpel te berekenen zijn.
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_201461024
quote:
0s.gif Op maandag 20 september 2021 14:58 schreef RM-rf het volgende:

[..]
Vraag:
Hoe kan een hypotheeknemer - in dit geval Florius - nou zien waar het geld vandaan komt waarmee de hypotheekgever (TS in dit geval) de hypotheek aflost??
pi_201465618
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 september 2021 21:10 schreef blomke het volgende:

[..]
Vraag:
Hoe kan een hypotheeknemer - in dit geval Florius - nou zien waar het geld vandaan komt waarmee de hypotheekgever (TS in dit geval) de hypotheek aflost??
Kan deze verder niet... Hooguit dat het object waarop een hypotheek rust geheel doorgehaald wordt zonder dat het hypotheekrecht overgedragen wordt of er een nieuw gevestigd is/wordt op hetzelfde object.

in dat geval weigeren ze het krediet boetevrij af te laten lossen, en reken ze de boete bij hun totale winning.
andersom, geen kredietverstrekker zal een krediet geven zonder de zekerheid dat er een hypotheekrecht tegenover staat, en dus moet je _iets_ laten vastleggen voordat ze het geld beschikbaar stellen waarmee je die hypotheek zou kunnen aflossen.

'eigen geld' betekent dan dus een bron anders dan het object waarop het hypotheekrecht nu rust.
als je een ander pand hebt waarop geen hypootheek rust en je dat kunt doen en met dat geld de andere hypotheek kunt aflossen, geld verder als 'eigen geld'....
maar dat kun je dan dus ook gerust als 'eigen vermogen' opvatten
"Whatever you feel like: Life’s not one color, nor are you my only reader" - Ausonius, Epigrammata 25
pi_201468790
quote:
0s.gif Op maandag 20 september 2021 13:36 schreef JeMoeder het volgende:
TS heeft drie jaar geleden een hypotheek afgesloten, deze mag ik op elk moment in een keer aflossen. De hypotheek staat 20 jaar vast. Inmiddels is de rente voor 30 jaar vast ruim een procent lager dan wij eerder voor 20 jaar vast hebben afgesloten.

Mijn vraag: kan ik nu bij een andere verstrekker een hypotheek afsluiten, mijn huidige hypotheek aflossen en vervolgens lekker maandelijks met een lager bedrag aflossen? Of is het allemaal niet zo simpel? Het lijkt me namelijk dat ik niet zomaar voor boeterente kom te staan, ik mag immers het gehele openstaande bedrag volledig aflossen.

Dan zou ik dus alleen voor het hypotheekadvies/notarisbezoek moeten betalen?

Ik ben bang dat ik iets te simpel denk over deze kwestie...
Je mag de complete hypotheek ineens aflossen, maar daar gelden wel voorwaarden voor. Meestal dan. O.a. het betalen van een boete.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')