Als TS dat heeft uit onderhandeld dan kan dit toch? Niks staat vast en alles is onderhandelbaar mits beiden partijen dit willen.quote:Op maandag 20 september 2021 14:03 schreef Innisdemon het volgende:
Weet je zeker dat je boetevrij ineens mag aflossen?
De meeste geldverstrekkers staan dat alleen bij verkoop van de woning toe.
100% zeker.quote:Op maandag 20 september 2021 14:03 schreef Innisdemon het volgende:
Weet je zeker dat je boetevrij ineens mag aflossen?
De meeste geldverstrekkers staan dat alleen bij verkoop van de woning toe.
Wij zitten bij Florius.quote:Op maandag 20 september 2021 14:17 schreef KrekelJapie het volgende:
Is het niet alleen boetevrij wanneer je met eigen geld aflost.
Florius kent deze voorwaarde bijvoorbeeld.
Als je er 100% zeker van bent, dan kan het wat in je op staat.quote:Op maandag 20 september 2021 14:21 schreef JeMoeder het volgende:
[..]
100% zeker.
[..]
Wij zitten bij Florius.
Jazeker kan dat, maar het is ietwat ongebruikelijk. Daarom stel ik de vraag.quote:Op maandag 20 september 2021 14:16 schreef sjorsie1982 het volgende:
[..]
Als TS dat heeft uit onderhandeld dan kan dit toch? Niks staat vast en alles is onderhandelbaar mits beiden partijen dit willen.
Is onderhandelen zo ongebruikelijk dan?quote:Op maandag 20 september 2021 14:29 schreef Innisdemon het volgende:
[..]
Jazeker kan dat, maar het is ietwat ongebruikelijk. Daarom stel ik de vraag.
Helder, ik dacht al dat ik wat miste.quote:Op maandag 20 september 2021 14:35 schreef Ericr het volgende:
Antwoord is al gegeven, eigen geld betekent niet het geld van een andere hypotheekverstrekker. Florius heeft wel voorwaarden voor aflossen met geleend geld maar dat is een stuk beperkter. Meestal 10%-20% per jaar boetevrij als de je bron niet uit eigen middelen komt.
meestal mag dat enkel als je dat met eigen geld doet, en niet als je omfinanciert.quote:Op maandag 20 september 2021 13:36 schreef JeMoeder het volgende:
... deze mag ik op elk moment in een keer aflossen.
Dat is me nu ook duidelijk, goed dat ik de vraag even stelde, ben een dikke newb wat betreft financiën, meer een techneut hierquote:Op maandag 20 september 2021 14:58 schreef RM-rf het volgende:
[..]
meestal mag dat enkel als je dat met eigen geld doet, en niet als je omfinanciert.
je mag vermoedelijk niet zomaar boetevrij aflossen met ergens anders geleend geld
Jaquote:Op maandag 20 september 2021 14:40 schreef sjorsie1982 het volgende:
[..]
Is onderhandelen zo ongebruikelijk dan?
Ik heb dat gedaan hoor met wat dingen die ik niet wou. Dat was wel enige tijd geleden.quote:
Dat kan hoor, maar het is niet gebruikelijk. Met name omdat bij de grote geldverstrekkers de procedures vastliggen, en de medewerkers en adviseurs feitelijk geen ruimte hebben om te onderhandelen.quote:Op maandag 20 september 2021 16:34 schreef sjorsie1982 het volgende:
[..]
Ik heb dat gedaan hoor met wat dingen die ik niet wou. Dat was wel enige tijd geleden.
Dat zou voor mij reden zijn om verder te kijken dan deze aanbieders.quote:Op maandag 20 september 2021 16:38 schreef Innisdemon het volgende:
[..]
Dat kan hoor, maar het is niet gebruikelijk. Met name omdat bij de grote geldverstrekkers de procedures vastliggen, en de medewerkers en adviseurs feitelijk geen ruimte hebben om te onderhandelen.
quote:Op maandag 20 september 2021 16:40 schreef sjorsie1982 het volgende:
[..]
Dat zou voor mij reden zijn om verder te kijken dan deze aanbieders.
Het was voor mij al even zoeken om een hypotheeknemer te vinden die op basis van Execution only wilde handelen. Dat waren er (destijds) niet zoveel.quote:Op maandag 20 september 2021 16:40 schreef sjorsie1982 het volgende:
[..]
Dat zou voor mij reden zijn om verder te kijken dan deze aanbieders.
Bij mij zat alle kosten verstopt en waarschijnlijk betaal ik over de looptijd meer. Maar toen was er geen keuze. Je kreeg van niemand openheid van kosten en vergoedingen en als je al iets kreeg wist je niet of dat klopte.quote:Op maandag 20 september 2021 16:42 schreef Innisdemon het volgende:
[..]
[..]
Het was voor mij al even zoeken om een hypotheeknemer te vinden die op basis van Execution only wilde handelen. Dat waren er (destijds) niet zoveel.
Ik ga geen ¤2500 betalen voor een advies wat ik zelf wel kan bedenken
Oh da's netjes. Ik had NHG, en er was geen enkele ruimte te onderhandelen over de rente.quote:Op maandag 20 september 2021 17:16 schreef sjorsie1982 het volgende:
[..]
Bij mij zat alle kosten verstopt en waarschijnlijk betaal ik over de looptijd meer. Maar toen was er geen keuze. Je kreeg van niemand openheid van kosten en vergoedingen en als je al iets kreeg wist je niet of dat klopte.
Ik heb onderhandeld over rente en de kosten om mijn offerte te verlengen eraf te krijgen. Beiden zijn gelukt.
Iedere hypotheek verstrekker waar je een hypotheek naar kan oversluiten?quote:Op maandag 20 september 2021 14:42 schreef koemleit het volgende:
Jij wil elders een 2e hypotheek nemen om je eerste af te lossen.
Probleem is, op je huis zit al een hypotheek, dus wie gaat jou een hypotheek geven op iets waar al een hypotheek op zit?
Je kan aan je huidige hypotheek verstrekker een "Pro Forma aflosnota" vragen. Dan krijg je een A-4 met uitleg waarom oversluiten naar een ander, zo ongunstig is en of je alsjeblieft wilt blijven en op blad 2 staat in 1 alinea wat de boete EVENTUEEL is, die bij Florius dus blijkbaar ¤0 is??quote:Op maandag 20 september 2021 15:09 schreef JeMoeder het volgende:
[..]
Dat is me nu ook duidelijk, goed dat ik de vraag even stelde, ben een dikke newb wat betreft financiën, meer een techneut hierInmiddels de voorwaarden bekeken en ik kan inderdaad alleen 100% aflossen uit eigen middelen, anders geldt max 10% per jaar boetevrij.
TS geeft de hypotheek aan de hypotheeknemer (bank/verzekeraar etc.). Met de nieuwe hypotheek kan de oude afgelost worden; dus ja heel simpel, afgezien van alle bijkomende kosten, die simpel te berekenen zijn.quote:Op maandag 20 september 2021 14:42 schreef koemleit het volgende:
Jij wil elders een 2e hypotheek nemen om je eerste af te lossen.
Probleem is, op je huis zit al een hypotheek, dus wie gaat jou een hypotheek geven op iets waar al een hypotheek op zit?
Vraag:quote:Op maandag 20 september 2021 14:58 schreef RM-rf het volgende:
[..]
meestal mag dat enkel als je dat met eigen geld doet, en niet als je omfinanciert.
je mag vermoedelijk niet zomaar boetevrij aflossen met ergens anders geleend geld
Kan deze verder niet... Hooguit dat het object waarop een hypotheek rust geheel doorgehaald wordt zonder dat het hypotheekrecht overgedragen wordt of er een nieuw gevestigd is/wordt op hetzelfde object.quote:Op dinsdag 21 september 2021 21:10 schreef blomke het volgende:
[..]
Vraag:
Hoe kan een hypotheeknemer - in dit geval Florius - nou zien waar het geld vandaan komt waarmee de hypotheekgever (TS in dit geval) de hypotheek aflost??
Je mag de complete hypotheek ineens aflossen, maar daar gelden wel voorwaarden voor. Meestal dan. O.a. het betalen van een boete.quote:Op maandag 20 september 2021 13:36 schreef JeMoeder het volgende:
TS heeft drie jaar geleden een hypotheek afgesloten, deze mag ik op elk moment in een keer aflossen. De hypotheek staat 20 jaar vast. Inmiddels is de rente voor 30 jaar vast ruim een procent lager dan wij eerder voor 20 jaar vast hebben afgesloten.
Mijn vraag: kan ik nu bij een andere verstrekker een hypotheek afsluiten, mijn huidige hypotheek aflossen en vervolgens lekker maandelijks met een lager bedrag aflossen? Of is het allemaal niet zo simpel? Het lijkt me namelijk dat ik niet zomaar voor boeterente kom te staan, ik mag immers het gehele openstaande bedrag volledig aflossen.
Dan zou ik dus alleen voor het hypotheekadvies/notarisbezoek moeten betalen?
Ik ben bang dat ik iets te simpel denk over deze kwestie...
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |