abonnement bol.com Coolblue
  Moderator dinsdag 12 oktober 2021 @ 19:13:27 #51
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_201732995
https://www.canonrumors.c(...)?no_cache=1634053227

Half miljoen voor een EF1200 F5.6L 8)7
Kranplätze müssen verdichtet sein
  Moderator dinsdag 12 oktober 2021 @ 20:08:19 #52
41809 crew  Ouwesok
Leuke lamp overigens
pi_201733802
quote:
1s.gif Op dinsdag 12 oktober 2021 19:13 schreef derLudolf het volgende:
https://www.canonrumors.c(...)?no_cache=1634053227

Half miljoen voor een EF1200 F5.6L 8)7
Ik was het niet :')

Qua lenzen met een ontstaansgeschiedenis is die 5.6/1200mm wel een fraai voorbeeld. Er schijnen een aantal voorlopers (manual focus met FD-mount)gebruikt te zijn op grote evenementen. Die gingen na gebruik weer terug naar Canon en doken dan weer op andere evenementen op om ook weer net zo snel te verdwijnen.
Je zou je bijna afvragen wat er zou gebeuren als zo'n oermodelletje ineens ergens ter veiling aangeboden wordt.
Hier het hele verhaal over die EF 5.6/1200mm L

De lens blijkt overigens nog niet zo zeldzaam te zijn als ik vermoedde. De schattingen zitten ergens tussen 'een stuk of twintig' tot 'nog net geen honderd'. Zie je dan in diezelfde link dat ze er hooguit twee in een jaar konden bouwen dan lijkt die twintig nog wel het dichtst bij de werkelijkheid te liggen.
Met twintig stuks in omloop is een half miljoen overigens nog aardig overpriced te noemen, er moet wel iemand erg veel trek in het ding hebben gehad.

Kijk trouwens een beetje uit als je met oude apparatuur bezig bent in het vliegtuig. Sommige passagiers begrijpen het helemaal verkeerd :')
Gotferdomme wat heb ik weer een last van een goed humeur
pi_201738628
Ik heb inmiddels mijn nieuwe lens binnen, de 50mm. Uiteraard ook al geprobeerd op mijn Eos 300v en ik moet zeggen dat ik erg tevreden mee ben. ^O^ Ook geprobeerd op mijn oude dslr. En ook al heeft die cropped sensor (dus als ik goed reken wordt het 80mm), de resultaten zijn niet verkeerd.
ROBODEMONS..................|:(
  Moderator donderdag 14 oktober 2021 @ 09:16:24 #54
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_201748928
quote:
10s.gif Op woensdag 13 oktober 2021 10:17 schreef Morrigan het volgende:
Ik heb inmiddels mijn nieuwe lens binnen, de 50mm. Uiteraard ook al geprobeerd op mijn Eos 300v en ik moet zeggen dat ik erg tevreden mee ben. ^O^ Ook geprobeerd op mijn oude dslr. En ook al heeft die cropped sensor (dus als ik goed reken wordt het 80mm), de resultaten zijn niet verkeerd.
Ik kan het niet laten om te zeggen dat het 80mm blijft :+ Je beeldhoek verandert wel naar de beeldhoek die equivalent is aan een 80mm op fullframe.

De diagonaal van de sensor is min of meer de standaard brandpuntsafstand.
pi_201750664
quote:
1s.gif Op donderdag 14 oktober 2021 09:16 schreef derLudolf het volgende:

[..]
Ik kan het niet laten om te zeggen dat het 80mm blijft :+ Je beeldhoek verandert wel naar de beeldhoek die equivalent is aan een 80mm op fullframe.

De diagonaal van de sensor is min of meer de standaard brandpuntsafstand.
Ok, nu voel ik me weer dom. Ik dacht dat ik het begrepen had van fullframe naar cropped.
  Moderator donderdag 14 oktober 2021 @ 13:39:19 #56
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_201751893
quote:
9s.gif Op donderdag 14 oktober 2021 11:58 schreef Morrigan het volgende:

[..]
Ok, nu voel ik me weer dom. Ik dacht dat ik het begrepen had van fullframe naar cropped.
Je hebt een lens, die heeft een brandpuntsafstand, die verandert niet ongeacht welke camera/sensor er achter hangt. De beeldhoek wordt wel anders als er een kleinere of grotere sensor achter hangt. Men is brandpuntsafstand als eenheid voor beeldhoek gaan gebruiken.

Vergelijk het met massa. Een liter water heeft op de maan dezelfde massa als hier. Het gewicht is echter minder.

De andere kant op werkt het ook: ik heb een 50mm lens voor m'n Mamiya RB67, voor die camera is dat een groothoeklens (vergelijkbaar met ca. 25mm op kleinbeeld)
pi_201752755
Bedankt voor de uitleg. In grote lijnen begrijp ik het ook wel. Tenslotte heb ik de theorie jaren geleden op de kunstacademie gehad. Wat wel interessant was, aangezien we daar met de basis begonnen. Namelijk je eigen pinhole camera maken met een kartonnen doos. :D
  Forum Admin donderdag 14 oktober 2021 @ 15:30:24 #58
58651 crew  murp
murp
pi_201753004
gebruikt iemand LuminarAI al? :o
  Moderator donderdag 14 oktober 2021 @ 19:35:54 #59
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_201755457
Wat zijn middenformaat dia's toch mooi _O_

pi_201755487
quote:
4s.gif Op donderdag 14 oktober 2021 15:30 schreef murp het volgende:
gebruikt iemand LuminarAI al? :o
Nee, totaal geen ervaring mee. Jij wel?

Fotobewerking doe ik standaard in Photoshop, omdat ik te lui ben om een nieuw programma te leren. :') Al moet ik zeggen dat ik ook een paar keer Lightroom heb gebruikt.
  Forum Admin donderdag 14 oktober 2021 @ 19:40:19 #61
58651 crew  murp
murp
pi_201755535
quote:
11s.gif Op donderdag 14 oktober 2021 19:37 schreef Morrigan het volgende:

[..]
Nee, totaal geen ervaring mee. Jij wel?

Fotobewerking doe ik standaard in Photoshop, omdat ik te lui ben om een nieuw programma te leren. :') Al moet ik zeggen dat ik ook een paar keer Lightroom heb gebruikt.
Nee, al vind ik die luminar dingen maar een beetje mwah voor de dingen die ik doe, maar ik hoorde goede dingen over die nieuwe luminar :)
pi_201755641
quote:
0s.gif Op donderdag 14 oktober 2021 19:35 schreef derLudolf het volgende:
Wat zijn middenformaat dia's toch mooi _O_

[ afbeelding ]
Prachtige kleuren. :o

Nu wil ik ook weer middenformaat schieten. Maar ik weet eigenlijk niet welke camera ik het beste kan gebruiken. Op school hadden we wel middenformaat camera’s, maar ik weet echt niet meer welk merk dat was. Zijn er überhaupt kleinere middenformaat camera’s. :@ Vroeger had je volgens mij de Holga, maar ik heb geen idee of daar goede foto’s mee gemaakt kan worden. :@

Dia heb ik ook al lang niet meer gedaan.
  Moderator donderdag 14 oktober 2021 @ 20:24:10 #63
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_201756309
Dankje :)

Holga, andere speelgoedcamera's en box camera's moeten je ding zijn. Soms haal je er leuke resultaten uit, maar zoiets als bovenstaand was je niet gelukt. Zeker niet op diafilm.

Echt klein wordt een middenformaat camera nooit natuurlijk. Wat ik verrassend compact vond was de Yashica TLR die @Ouwesok vorig jaar bij zich had op de meet. Een stuk kleiner als de Mamiya C330 waarmee ik de foto hierboven heb genomen. Die camera was overigens de reden voor de meet, Ouwesok had die van hem ook mee en nog iemand zou de TLR van z'n moeder meenemen. Geen idee of dat @Isdatzo was of dat die persoon uiteindelijk helemaal niet kwam.

De wat oudere Yashica's zijn ook nog wel vrij geschikt aan te komen qua prijs. Ook de Russische Lubitel schijnt vrij aardig te zijn. De Chinese Shanghai's(?) niet, het staal waarvan de sluiter is gemaakt is erg zacht.

Als je nog wat compacter wilt, zou je voor een 6x4,5 meetzoeker kunnen gaan. Een Bronica RF645 of Fuji GA645 bijvoorbeeld. Zeker die laatste is erg compact omdat ie inklapbaar is. Er zijn wel heel meer van dat soort klapcameras, vaak 6x6 en 6x9, maar daar heb ik eerlijk gezegd weinig verstand van. Die zijn nog ouder, soms met ongecoat glas, de meetzoeker is ook nog lang niet altijd gekoppeld (oftewel, je "stelt scherp" in de zoeker en die afstand neem je over op de lens) en automatische film doorspoelen - je draait de film door net zo lang tot je niet meer kan, camera regelt dat zelf. Bij oudere camera kun je de hele film doorspoelen en moet je op de nummertjes op het schutpapier letten.

De vraag naar analoge camera's en zeker naar middenformaat, groeit en dat heeft ook invloed op de prijs.
pi_201756827
Die Yashica TLR ziet er wel schattig uit. En inderdaad niet zo groot als de meeste middenmaat camera’s.

Verder vind ik speelgoedcamera’s (is dat niet gewoon point and shoot?) wel leuk, maar ik weet niet of ik daar een 120 rolletje aan wil verspillen. Dus zoiets misschien meer voor kleinbeeld.
  Moderator donderdag 14 oktober 2021 @ 21:03:08 #65
41809 crew  Ouwesok
Leuke lamp overigens
pi_201756922
quote:
11s.gif Op donderdag 14 oktober 2021 19:46 schreef Morrigan het volgende:

[..]
Prachtige kleuren. :o

Nu wil ik ook weer middenformaat schieten. Maar ik weet eigenlijk niet welke camera ik het beste kan gebruiken. Op school hadden we wel middenformaat camera’s, maar ik weet echt niet meer welk merk dat was. Zijn er überhaupt kleinere middenformaat camera’s. :@ Vroeger had je volgens mij de Holga, maar ik heb geen idee of daar goede foto’s mee gemaakt kan worden. :@

Dia heb ik ook al lang niet meer gedaan.
Een Holga is alleen leuk als je low-tech wilt en toch middenformaat. Voor serieuze allround is niet geschikt.
Een Lubitel wordt al iets beter, zijn zelfs met wat zorg wel goeie opnamen mee mogelijk.

Optisch zijn die Chinese Seagull tweeogen al aardig goed. Mechanisch is het wisselend met dus het risico dat je een slechte te pakken krijgt en dan is de lol er snel af.

Wil je serieus middenformaat, dan is het inderdaad het leukste om een Yashica tweeoog te scoren, tenzij je voordelig tegen een Rolleiflex aanloopt die model heeft gestaan voor de Yashica serie. De Yashica's zijn zonder uitzondering goed geschikt voor serieuze zeszes-fotografie, voor wat meer werkcomfort is het het handigste om een Yashicamat te scoren.
Heb je die tweeoog eenmaal lekker in de vingers, dan zou je kunnen overstappen naar een nóg serieuzere middenformaatcamera die, hoewel ze weer wat meer in trek lijken te zijn nog steeds voor een fractie van hun oorspronkelijke kostprijs te vinden zijn.

Wil je het aanbod eens bekijken, kom dan op 14 november naar de fotograficabeurs in Hilversum die eindelijk weer eens door kan gaan. Daar krioelt het meestal van de middenformaatcamera's in soorten en maten en daar kun je ze gewoon eens vasthouden en een indruk krijgen of je er vriendjes mee kunt worden.
pi_201757551
Misschien inderdaad wel een idee om die beurs te bezoeken.

Overigens houd ik wel van low-tech, maar dan wel als ik in de stad fotografeer. En dan is een kleinformaat toch wel makkelijker.
  Moderator donderdag 14 oktober 2021 @ 21:43:16 #67
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_201757616
Oeh, gaat er weer een beurs door. Gaaf, misschien nu maar eens heen.
  Moderator donderdag 14 oktober 2021 @ 21:45:21 #68
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_201757641
Oh en Seagull inderdaad, ipv Shanghai wat ik eerder zei.
  Moderator donderdag 14 oktober 2021 @ 22:17:45 #69
41809 crew  Ouwesok
Leuke lamp overigens
pi_201758184
quote:
1s.gif Op donderdag 14 oktober 2021 21:43 schreef derLudolf het volgende:
Oeh, gaat er weer een beurs door. Gaaf, misschien nu maar eens heen.
Het lijkt er in alles op dat deze editie wél doorgaat, ze hebben de papierwinkel kennelijk al in orde en het heeft het karakter van een 'doorloopevenement' waardoor die hele controleshizzle ook kan vervallen.

Overigens was de vorige beurs in Hilversum écht op de valreep, daags daarna begon het grote afblazen van allerhande evenementen.
pi_201760651
Zo te zien is dat Fotografica een beurs voor tweedehands camera's?
  Moderator vrijdag 15 oktober 2021 @ 09:23:49 #71
41809 crew  Ouwesok
Leuke lamp overigens
pi_201760882
quote:
0s.gif Op vrijdag 15 oktober 2021 09:01 schreef Morri2 het volgende:
Zo te zien is dat Fotografica een beurs voor tweedehands camera's?
Tweedehands is daar wel het nieuwste wat je tegenkomt. Van oorsprong is de beurs vooral bedoeld voor verzamelaars van échte klassieke fotografica(of ouwe zooi zoals weer andere mensen het noemen). Je komt er echter ook hele leuke spullen tegen om ook nog anno nu te gebruiken.
Alleen al leuk om eens te kijken naar spullen die vroeger bijzonder hot waren.
pi_201761068
quote:
0s.gif Op vrijdag 15 oktober 2021 09:23 schreef Ouwesok het volgende:

[..]
Tweedehands is daar wel het nieuwste wat je tegenkomt. Van oorsprong is de beurs vooral bedoeld voor verzamelaars van échte klassieke fotografica(of ouwe zooi zoals weer andere mensen het noemen). Je komt er echter ook hele leuke spullen tegen om ook nog anno nu te gebruiken.
Alleen al leuk om eens te kijken naar spullen die vroeger bijzonder hot waren.
Ik heb hier nog een Canon AE-1 liggen die vroeger bijzonder hot was. Hele volksstammen hadden die camera. Volgens mij raak je die gratis nog niet eens meer kwijt :D

De beurs lijkt me leuk, maar ik denk dat ik nog een jaartje over sla. Dat is me nog net iets te massaal.
pi_201761120
Het fotograferen heeft even op een laag pitje gestaan. Ik had 1,5 jaar kluizenaarsleven in te halen. Ik heb wel flink wat foto's gemaakt van de familie voor het familiealbum. Een hoop daar van gemaakt met de 150-600. Iemand zei eens dat zo'n telelens ook heel goed is voor portretfotografie. Het leverde bijzondere plaatjes op. Omdat alles zo haarscherp en dichtbij was met die telelens, en omdat ze genomen waren op familiebijeenkomsten en er niks geposeerds bij zat, hebben de foto's iets heel intiems. Toen mij vader de foto's zag, begon hij te huilen. Hij is weken bezig geweest met sorteren en foto's laten zien aan iedereen. Alleen al zijn reactie zou de aanschaf van de camera voor mij waard zijn geweest.

Ik heb nog niet eens herfstfoto's gemaakt. En urbexen staat ook nog steeds op m'n bucket list, maar dat blijkt lastig te regelen.

Verder bleek een vriendin een Canon 90D te hebben gekocht om haar honden te fotograferen. Ze schiet de plaatjes op de automaat, en binnenkort ga ik eens een middagje uitleggen hoe ze van de automaat af kan komen. en wat leukere plaatjes kan schieten.
  Moderator vrijdag 15 oktober 2021 @ 09:48:58 #74
41809 crew  Ouwesok
Leuke lamp overigens
pi_201761153
quote:
0s.gif Op vrijdag 15 oktober 2021 09:41 schreef Morri2 het volgende:

[..]
Ik heb hier nog een Canon AE-1 liggen die vroeger bijzonder hot was. Hele volksstammen hadden die camera. Volgens mij raak je die gratis nog niet eens meer kwijt :D
In diezelfde tijd was een A-1 voor veel hobbyisten al een droomcamera. Ik kreeg er een te pakken als bijvangst bij een setje Tamron Adaptall lenzen.
Andere destijds best wel dure camera's die ik als achterdopje bij een voordeellens kreeg waren een Olympus OM2n, een Minolta7000 en een Nikon F801.
quote:
De beurs lijkt me leuk, maar ik denk dat ik nog een jaartje over sla. Dat is me nog net iets te massaal.
Als we met zijn allen niet al te ziek worden is er komend voorjaar weer de voorjaarseditie.
pi_201761456
quote:
0s.gif Op vrijdag 15 oktober 2021 09:41 schreef Morri2 het volgende:

[..]

Maar doet die camera het nog? Zo ja, waarom dan niet gebruiken?
abonnement bol.com Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')