SPOILER: online shoppenOm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.SPOILER: Fiets cafe'sOm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Reaching out to embrace the random. reaching out to embrace what ever may come.
Hoe is die op langere ritten? Moet je daarvoor echt een gravel hebben?quote:Op zondag 12 september 2021 13:56 schreef Tommeke het volgende:
[..]
Yes. Een alu uit 2014 (2015 model).
Lengte van de boutjes toch te kort?quote:Op maandag 13 september 2021 17:53 schreef Reljem het volgende:
Ik heb iets raars. Bij het vervangen van mijn schoenplaatjes (Look Keo grip) volgde ik natuurlijk nauwgezet de instructies, ditmaal van futurumshop mechanic monday. Boutjes een keertje met wat montagepasta invetten; nog nooit gedaan maar leek mij wel een mooie. Vooral omdat ik bij mijn vorige schoenplaatjes heel soms wat gekraak hoorde ik.
Nou draaien echter de boutjes door. Alledrie, zelfs als ik het plaatje er niet tussen heb (om even te checken). En bij mijn andere schoen, waar ik 3 boutjes nog niet heb ingevet, passen ze perfect. Dat lijkt mij meer dan toeval. Heb ik teveel montagepasta gebruikt en hoe kan ik dit verhelpen? Iemand tips?
Viel mij trouwens op dat de grijze (bewegingsvrijheid 4,5 graad) die ik nu nieuw heb iets kortere schroefjes heeft dan de rode (9 graad). Dacht eerst dat het daar aan lag en dat mijn schoenen (Gaerne) er niet geschikt voor waren, maar dat leek mij al heel sterk.
Toevoeging: de oude schroefjes gaan er nog prima in.
Ook retourtje werk gefietst was lekker iddquote:Op maandag 13 september 2021 20:45 schreef JohnDDD het volgende:
Prachtig fietsweer vandaag. Lekker grijs en bewolkt met donkere wolken waar geen druppeltje regen uit kwam. En toch warm genoeg voor een zomershirtje. Grijs weer <3
Ben lekker door de duinen gegaan vanochtend. Was bijna niemand, zelfs vrijwel niet van die levensgevaarlijke oudjes.quote:Op maandag 13 september 2021 20:51 schreef Lospedrosa het volgende:
[..]
Ook retourtje werk gefietst was lekker idd
Ik denk dat zo’n S-Works wel een flink stuk verfijnder rijdt dan m’n alu bakkie, maar lange afstanden zijn prima te doen. Ik heb er twee keer de Drenthe200 op gereden en ook op de weg bikepacktochten van rond de 140 km.quote:Op zondag 12 september 2021 14:00 schreef Lospedrosa het volgende:
[..]
Hoe is die op langere ritten? Moet je daarvoor echt een gravel hebben?
(Op MP staat een Crux Sworks 2021 te koop maar met verschrikkelijke wielen)
Verkeerde maat boutjes? Zijn de nieuwe en oude dezelfde diameter?quote:Op maandag 13 september 2021 17:53 schreef Reljem het volgende:
Ik heb iets raars. Bij het vervangen van mijn schoenplaatjes (Look Keo grip) volgde ik natuurlijk nauwgezet de instructies, ditmaal van futurumshop mechanic monday. Boutjes een keertje met wat montagepasta invetten; nog nooit gedaan maar leek mij wel een mooie. Vooral omdat ik bij mijn vorige schoenplaatjes heel soms wat gekraak hoorde ik.
Nou draaien echter de boutjes door. Alledrie, zelfs als ik het plaatje er niet tussen heb (om even te checken). En bij mijn andere schoen, waar ik 3 boutjes nog niet heb ingevet, passen ze perfect. Dat lijkt mij meer dan toeval. Heb ik teveel montagepasta gebruikt en hoe kan ik dit verhelpen? Iemand tips?
Viel mij trouwens op dat de grijze (bewegingsvrijheid 4,5 graad) die ik nu nieuw heb iets kortere schroefjes heeft dan de rode (9 graad). Dacht eerst dat het daar aan lag en dat mijn schoenen (Gaerne) er niet geschikt voor waren, maar dat leek mij al heel sterk.
Toevoeging: de oude schroefjes gaan er nog prima in.
Niets gemerkt met losdraaien? Zoals dat het heel veel kracht koste?quote:Op dinsdag 14 september 2021 08:24 schreef Reljem het volgende:
Update: de oude schroefjes draaien ook door. In 1 schoen, de ander werkt prima. Klinkt als het schroefdraad in de schoen kapot. Klinkt ook als iets wat niet zomaar - door mij - te fixen is 🥺
Nee eigenlijk niet, gewoon normaal zeg maar..quote:Op dinsdag 14 september 2021 08:43 schreef kanovinnie het volgende:
[..]
Niets gemerkt met losdraaien? Zoals dat het heel veel kracht koste?
Is dat een retorische vraag?quote:Op dinsdag 14 september 2021 09:17 schreef MCH het volgende:
Valt er iets zinnigs te zeggen over wanneer nieuwe fietsen weer beter voorradig zijn?
Wat denk jezelf?quote:Op dinsdag 14 september 2021 09:42 schreef RealBizkit666 het volgende:
[..]
Is dat een retorische vraag?
Ja. Weleens dingen niet ontvangen. Geschil aangemaakt en dan krijg je over het algemeen je centen terug. Met "Reissue you 1 pcs" bedoelen ze inderdaad dat ze 'n nieuw exemplaar opsturen.quote:Op vrijdag 17 september 2021 08:53 schreef Z het volgende:
Heeft één van jullie wel eens een geschil gehad met een AliExpress verkoper? Ik had een ondeugdelijk ding opgestuurd gekregen en daarover een geschil geopend. Nu krijg ik 4 voorstellen. Eentje daarvan is 'Reissue you 1 pcs'. Zouden ze daarmee 'een nieuwe opsturen' bedoelen? Het gaat om een (exotische) BB van maar liefst 15 euro.
haha die gekke blauw-gele stuurde ik net gisteren aan Patroon door. nou dit is de nieuwe fiets van missgrip!quote:
Dat denk ik ook wel, maar het is toch een BMC URS geworden.quote:Op maandag 13 september 2021 23:40 schreef Tommeke het volgende:
[..]
Ik denk dat zo’n S-Works wel een flink stuk verfijnder rijdt dan m’n alu bakkie, maar lange afstanden zijn prima te doen. Ik heb er twee keer de Drenthe200 op gereden en ook op de weg bikepacktochten van rond de 140 km.
Maar een beetje gravelbike is wel comfortabeler natuurlijk. Ik vind het ook leuk om over mountainbikeroutes te rijden en dat gaat met een crosser wel echt veel fijner (al is dat op een gravelbike ook wel te doen natuurlijk).
?quote:Op vrijdag 17 september 2021 12:49 schreef McM77 het volgende:
Merida Benelux ging ook lekker op Insta..
Dat is ook een hele mooie fiets!quote:Op vrijdag 17 september 2021 12:01 schreef Lospedrosa het volgende:
[..]
Dat denk ik ook wel, maar het is toch een BMC URS geworden.
Bike24 heeft veel voorraad nog en 2022 modellen
Van de concurrent...quote:Op vrijdag 17 september 2021 13:39 schreef Tommeke het volgende:
[..]
Dat is ook een hele mooie fiets!
Ik heb m’n crosser deze week weer ff wat aandacht gegeven. Alles schoon, frame in de wax, lagers vervangen her en der. Kijken hoe lang ‘ie goed blijft
Btw, wat zijn goede gravelbanden met iets meer profiel? M’n vriendin heeft nu van die echte droogweerbanden op haar fiets en wil straks in het najaar iets anders.
die Victoria en schwalbe zijn goed maar Continanental vind ik vreselijke banden, begrijp ook niet dat ie altijd zo hoog in testen staan.quote:Op vrijdag 17 september 2021 15:13 schreef the_critic het volgende:
[..]
Van de concurrent...
https://www.bicycling.com(...)nden-van-dit-moment/
Nee er zijn ook bochtenquote:Op vrijdag 17 september 2021 17:11 schreef Z het volgende:
Is het niet zo dat, tenzij je echt lagen stukken in de modder of 'heavy gravel' gaat fietsen, slicks gewoon de beste keuze zijn voor gravelbanden (in Nederland)? En het feit dat ze veel breder zijn van racebanden, zorgt dat niet voor voldoende grip als het nat is?
Ja, ik ook. Ik heb Terra Pro Tubeless nu. Die zijn ook op gravel en asfalt erg goed. Door het grove profiel zijn ze in mul zand wel iets minder, maar soit.quote:Op vrijdag 17 september 2021 15:51 schreef Lospedrosa het volgende:
Zelf ben ik de laatste tijd nogal gecharmeerd vannspecialized banden. Die hebben een heel soepel karkas (120tpi) en dat merk je.
https://racefietsblog.nl/(...)thfinder-gravelband/
Hier ook combi Bite/ ultrabite voor grof gravel en de G-one Allround voor de zomerritten. Ik vind beide sets heerlijk rijden.quote:Op vrijdag 17 september 2021 20:22 schreef Tommeke het volgende:
[..]
Ja, ik ook. Ik heb Terra Pro Tubeless nu. Die zijn ook op gravel en asfalt erg goed. Door het grove profiel zijn ze in mul zand wel iets minder, maar soit.
@:Critic: thanks!
Ben zelf ook wel gecharmeerd van van de Schwalbe Pro One Ultra Bite. Die zijn ook heel allround en goed wanneer je ook wel eens door de modder baggert.
Ik koers liever op wegen, maar ieder zijn eigen ding natuurlijk.quote:Op zaterdag 18 september 2021 12:02 schreef Afhaalchinees het volgende:
Rijden jullie hier weleens koers op sloten? Hoe bevalt dat?
Alleen swinters na lange vrieskou.quote:Op zaterdag 18 september 2021 12:02 schreef Afhaalchinees het volgende:
Rijden jullie hier weleens koers op sloten? Hoe bevalt dat?
Aantal keer gedaan. Vrij laagdrempelig om mee te doen door het makkelijke parcours en de hoeveelheid mensen die er op afkomen. Nadeel is dat dat er ook voor zorgt dat er veel mensen zijn die het wat minder goed kunnen.quote:Op zaterdag 18 september 2021 12:02 schreef Afhaalchinees het volgende:
Rijden jullie hier weleens koers op sloten? Hoe bevalt dat?
Leuke wedstrijdjes waren dat!quote:Op zaterdag 18 september 2021 20:54 schreef kanovinnie het volgende:
[..]
Aantal keer gedaan. Vrij laagdrempelig om mee te doen door het makkelijke parcours en de hoeveelheid mensen die er op afkomen. Nadeel is dat dat er ook voor zorgt dat er veel mensen zijn die het wat minder goed kunnen.
En dan de ultrabite voor ?quote:Op vrijdag 17 september 2021 22:12 schreef No-P het volgende:
[..]
Hier ook combi Bite/ ultrabite voor grof gravel en de G-one Allround voor de zomerritten. Ik vind beide sets heerlijk rijden.
Ja inderdaad.quote:
Nog even een vlog op YouTube, een slogan beter dan die van LTD en hij hoort weer helemaal bij 2021quote:Op zondag 19 september 2021 21:55 schreef Tommeke het volgende:
Ja, die is weer behoorlijk fanatiek geworden. Hij heeft nu zo’n B&B in Oostenrijk en is ook behoorlijk aan ‘t gravellen geslagen volgens mij. Mooie vent!
Dat is toch een van de makkelijkst te fiksen dingetjes onderweg. Gewoon 2 reserve schakeltjes erin klikken en je kunt weer verder. Het zoeken van de reserve schakeltjes in je reparatie setje duurt meestal langer dan het monteren.quote:Op zondag 12 september 2021 11:27 schreef Noisecontrollers het volgende:
Zag nog wel een vrouw waarbij de ketting was gebroken bij de eerste klim (Geulhemmerberg), dan baal je wel enorm aangezien dat niet zo makkelijk te fixen is onderweg...
Deze: https://www.strava.com/routes/40264quote:Op dinsdag 21 september 2021 10:12 schreef Zwansen het volgende:
Dit weekend 100km gefietst in Zuid-Limburg met (bijna) 2000 hoogtemeters. Wist niet dat we in Nederland zoveel hoogtemeters hadden.
Was er niet een fokker die een vergelijkbaar rondje heeft ‘ontworpen’ met nog meer hoogtemeters?
Bedankt voor deze info.quote:
Je zit in het verkeerde topic Bob.quote:
Ik werd alweer getagt door een user die denkt dat ik altijd dronken benquote:Op dinsdag 21 september 2021 12:49 schreef Mani89 het volgende:
[..]
Je zit in het verkeerde topic Bob.
Oeh, die is ook lekker.quote:Op dinsdag 21 september 2021 12:15 schreef RealBizkit666 het volgende:
[..]
Deze: https://www.strava.com/routes/40264
Ja die heeft @RealBizkit666 ook gemaaktquote:Op donderdag 23 september 2021 10:07 schreef McM77 het volgende:
Ik ga mee en verhoog..
https://www.strava.com/routes/2796645
Hmm, leuk doel voor volgend jaar zomer.quote:Op donderdag 23 september 2021 10:07 schreef McM77 het volgende:
Ik ga mee en verhoog..
https://www.strava.com/routes/2796645
Ja dat had ik ook in gedachten, vakantie in Limburg schijnt het te worden..quote:Op vrijdag 24 september 2021 09:25 schreef Zwansen het volgende:
[..]
Hmm, leuk doel voor volgend jaar zomer.
Niet anders dan de gemiddelde Nederlandse fietser die zonder te kijken vanuit stilstand het fietspad op draaitquote:Op maandag 4 oktober 2021 16:37 schreef kanovinnie het volgende:
https://www.nu.nl/wielren(...)ar-criticasters.html
Heerlijke wedstrijd ja, lekker kijken na een korte regenritquote:Op maandag 4 oktober 2021 18:44 schreef Tommeke het volgende:
Of die omkijkt wanneer je belt
Geen wonder dat VDP er zo makkelijk omheen kon.
Btw, we zijn gisteren wel verwend hè?
Zeldzaam mooie koers!quote:Op maandag 4 oktober 2021 18:44 schreef Tommeke het volgende:
Of die omkijkt wanneer je belt
Geen wonder dat VDP er zo makkelijk omheen kon.
Btw, we zijn gisteren wel verwend hè?
Dit seizoen heel veel prima koersen gezien. Ik noem een WK, een Gent-Wevelgem, een Ronde van Vlaanderen en een Strade. Grote koersen vielen dus niet tegen.quote:
Zeker, maar zo'n modderbak als dit zie je zelden.quote:Op maandag 4 oktober 2021 21:14 schreef Immerdebestebob het volgende:
[..]
Dit seizoen heel veel prima koersen gezien. Ik noem een WK, een Gent-Wevelgem, een Ronde van Vlaanderen en een Strade. Grote koersen vielen dus niet tegen.
Nee klopt.quote:Op maandag 4 oktober 2021 21:15 schreef kanovinnie het volgende:
[..]
Zeker, maar zo'n modderbak als dit zie je zelden.
Vos en Deignan gingen prima toch? Van Vleuten, ja, die niet.quote:Op maandag 4 oktober 2021 21:29 schreef Lospedrosa het volgende:
Moeten ze dit volgend jaar de vrouwen nog aandoen?
Waarom niet?quote:Op maandag 4 oktober 2021 21:29 schreef Lospedrosa het volgende:
Moeten ze dit volgend jaar de vrouwen nog aandoen?
ja daarom, dat gezeur eromheen. Mee willen doen, vallen, gewenst hadden nooit mee te doen. Te kort, te lang, te nat, te gevaarlijk.quote:Op maandag 4 oktober 2021 21:34 schreef kanovinnie het volgende:
[..]
Waarom niet?
Alle woke figuren op instagram vonden het zelfs belachelijk dat de vrouwen een korter parcours deden dan de mannen.
Hoe is dit anders dan bij de mannen?quote:Op maandag 4 oktober 2021 21:40 schreef Lospedrosa het volgende:
Nou
[..]
ja daarom, dat gezeur eromheen. Mee willen doen, vallen, gewenst hadden nooit mee te doen. Te kort, te lang, te nat, te gevaarlijk.
Veel vrouwen lijken me niet sterk of zeker genoeg voor die koers.
Weet ik niet, van mij mogen ze gewoon koersen.quote:Op maandag 4 oktober 2021 21:49 schreef gianni61 het volgende:
[..]
Hoe is dit anders dan bij de mannen?
Er zijn ook genoeg (top)mannen die Parijs Roubaix niet rijden omdat ze er geen winstkansen hebben en een bovengemiddeld blessure risico. Die keuze mag ieder voor zich maken, dan hoeft de koers nog niet afgelast.quote:Op maandag 4 oktober 2021 21:40 schreef Lospedrosa het volgende:
Nou
[..]
ja daarom, dat gezeur eromheen. Mee willen doen, vallen, gewenst hadden nooit mee te doen. Te kort, te lang, te nat, te gevaarlijk.
Veel vrouwen lijken me niet sterk of zeker genoeg voor die koers.
Same! Wilde ff een regenjasje uittesten. Test geslaagd!quote:Op maandag 4 oktober 2021 20:58 schreef Lospedrosa het volgende:
[..]
Heerlijke wedstrijd ja, lekker kijken na een korte regenrit
Fietsmaatjes reden nog de 200km in het bos.quote:Op maandag 4 oktober 2021 22:35 schreef Tommeke het volgende:
[..]
Same! Wilde ff een regenjasje uittesten. Test geslaagd!
Wel een natte bende in het bos, ik reed soms tot voorbij m’n assen in het water. Zulke diepe plassen.
Nee..ze moeten het prijzengeld bij de vrouwen op gelijke hoogte stellen met de mannen. En de televisie uitzending ook gewoon vanaf het begin.quote:Op maandag 4 oktober 2021 21:29 schreef Lospedrosa het volgende:
Moeten ze dit volgend jaar de vrouwen nog aandoen?
Als daar vraag naar was dan was het al wel gedaan. Voor wat betreft dat eerste, komt het prijzengeld niet bij sponsoren vandaan? Het is maar met wat die eraan kwijt willen.quote:Op dinsdag 5 oktober 2021 07:55 schreef McM77 het volgende:
[..]
Nee..ze moeten het prijzengeld bij de vrouwen op gelijke hoogte stellen met de mannen. En de televisie uitzending ook gewoon vanaf het begin.
Prijzendgeld gelijk? Dan ook maar de afstand gelijk trekken.quote:Op dinsdag 5 oktober 2021 07:55 schreef McM77 het volgende:
[..]
Nee..ze moeten het prijzengeld bij de vrouwen op gelijke hoogte stellen met de mannen. En de televisie uitzending ook gewoon vanaf het begin.
Er is nog nooit zo’n verslag van een koers gedaan. Afgezien van de OS. Dus dan weet je niet of het een succes wordt. En een hoop vrouwenploegen hebben andere sponsoren dan de mannen. Maar het is de wedstrijdorganisatie die het prijzengeld betaald. Niet de ploegen.quote:Op dinsdag 5 oktober 2021 08:02 schreef DarkwingDuck het volgende:
[..]
Als daar vraag naar was dan was het al wel gedaan. Voor wat betreft dat eerste, komt het prijzengeld niet bij sponsoren vandaan? Het is maar met wat die eraan kwijt willen.
De wedstrijdorganisatie komt natuurlijk aan zijn geld door jawel, sponsoren.quote:Op dinsdag 5 oktober 2021 08:58 schreef kanovinnie het volgende:
[..]
Er is nog nooit zo’n verslag van een koers gedaan. Afgezien van de OS. Dus dan weet je niet of het een succes wordt. En een hoop vrouwenploegen hebben andere sponsoren dan de mannen. Maar het is de wedstrijdorganisatie die het prijzengeld betaald. Niet de ploegen.
Jep, 90% van de mensen die kijkt, gaat niet ook de hele zaterdag de vrouwen race zitten kijken.quote:Op dinsdag 5 oktober 2021 09:01 schreef DarkwingDuck het volgende:
[..]
De wedstrijdorganisatie komt natuurlijk aan zijn geld door jawel, sponsoren.
Schijnbaar is er simpelweg minder vraag naar vrouwenwielrennen op tv. Vraag en aanbod.
Prijzengeld wordt het hele jaar al gelijkgetrokken door Trek volgens mij.quote:Op dinsdag 5 oktober 2021 08:02 schreef DarkwingDuck het volgende:
[..]
Als daar vraag naar was dan was het al wel gedaan. Voor wat betreft dat eerste, komt het prijzengeld niet bij sponsoren vandaan? Het is maar met wat die eraan kwijt willen.
Dat is niet helemaal fair. Je kijkt niet voor de afstand, maar voor de inspanning en spektakel. Als dat vergelijkbaar is, mag het prijzengeld best dichter bij elkaar liggen.quote:Op dinsdag 5 oktober 2021 08:53 schreef Patroon het volgende:
[..]
Prijzendgeld gelijk? Dan ook maar de afstand gelijk trekken.
Precies. En als je een paar keer de hele wedstrijd uitzend en er kijkt geen hond naar kan je er ook snel weer mee ophouden.quote:Op dinsdag 5 oktober 2021 09:50 schreef Zwansen het volgende:
[..]
Dat is niet helemaal fair. Je kijkt niet voor de afstand, maar voor de inspanning en spektakel. Als dat vergelijkbaar is, mag het prijzengeld best dichter bij elkaar liggen.
Het is ook een beetje een kip-ei verhaal natuurlijk. Als de vrouwen nauwelijks betaald worden, kan slechts een klein deel echt serieus trainen en prof worden. Als maar een klein deel prof is, zal het niveau laag blijven en blijven sponsors ook uit.
Hebben ze dat niet eens gedaan? Ik heb zoiets wel eens gezien. Ik vond dat altijd wat suf. Voor mijn gevoel kijk ik dan de ene wedstrijd en de andere wedstrijd komt er dan een beetje zijdelangs bij.quote:Op dinsdag 5 oktober 2021 09:59 schreef La_Tramposa het volgende:
Ze hoeven van mij part ook niet de hele wedstrijd integraal uit te zenden. Je zou het ook op de zelfde dag kunnen doen en de ene keer de mannen eerst starten en de andere keer de vrouwen eerst en op cruciale momenten overschakelen. Zo doen ze toch ook coverage van grote marathons bijvoorbeeld.
Volgens mij bij LBL dit jaar, ik vond het wel mooi. De vrouwen moesten toen alleen wel om 4 uur hun bed uit of zo..quote:Op dinsdag 5 oktober 2021 10:05 schreef kanovinnie het volgende:
[..]
Hebben ze dat niet eens gedaan? Ik heb zoiets wel eens gezien. Ik vond dat altijd wat suf. Voor mijn gevoel kijk ik dan de ene wedstrijd en de andere wedstrijd komt er dan een beetje zijdelangs bij.
AGR deed het ook, dat vond ik altijd wel prima. Lekker pas om 14.30 aan de mannenkoers beginnen, daarvoor gebeurt er toch nooit wat bijzonders.quote:Op dinsdag 5 oktober 2021 10:05 schreef kanovinnie het volgende:
[..]
Hebben ze dat niet eens gedaan? Ik heb zoiets wel eens gezien. Ik vond dat altijd wat suf. Voor mijn gevoel kijk ik dan de ene wedstrijd en de andere wedstrijd komt er dan een beetje zijdelangs bij.
Het WK en Parijs-Roubaix niet gezien de afgelopen week?quote:Op dinsdag 5 oktober 2021 10:10 schreef La_Tramposa het volgende:
[..]
Volgens mij bij LBL dit jaar, ik vond het wel mooi. De vrouwen moesten toen alleen wel om 4 uur hun bed uit of zo..
maarja het lastige bij fietskoersen is, je hoeft eigenlijk alleen het eerste uur en het laatste uur te zien voor de spanning, ténzij er net een cruciale move in die tussenliggende uren gemaakt wordt en dat maakt het kijken van die fase juist zo leuk/spannend..
Niet alleen de helft van mijn zin quotenquote:Op dinsdag 5 oktober 2021 10:53 schreef Zwansen het volgende:
[..]
Het WK en Parijs-Roubaix niet gezien de afgelopen week?
Jajaaaa.quote:Op dinsdag 5 oktober 2021 10:55 schreef La_Tramposa het volgende:
[..]
Niet alleen de helft van mijn zin quoten
Dat zijn puur de stickers.quote:Op dinsdag 5 oktober 2021 12:14 schreef Z het volgende:
Ik heb een setje wielen op MP gekocht. Met DTSwiss 240s naven. In mijn geval zijn ze zwart-wit. Maar als je op Google kijkt vind je voornamelijk rode naven. Is er een verschil tussen de twee? Is de één ouder dan de andere? Of verschilt alleen het kleurtje?
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Dit zijn disk-naven. De mijne zijn voor velgremmen.
Wat veur verschillen dan?quote:Op dinsdag 5 oktober 2021 19:50 schreef Lospedrosa het volgende:
DTswiss heeft wel enorm veel verschillen in alleen al de 240S naven.
Poah zoek maar in de service manuals van de 240S naven. Dikte, breedte, spaakmethode, discbevestiging, serie verschillen enz.quote:
Overschakelen tijdens de wedstrijd lijkt me niet fijn. Zeker tijdens zo’n Roubaix gebeurt er zoveel. En dan mis je ook wel een beetje het verhaal van de wedstrijd.quote:Op dinsdag 5 oktober 2021 09:59 schreef La_Tramposa het volgende:
Ze hoeven van mij part ook niet de hele wedstrijd integraal uit te zenden. Je zou het ook op de zelfde dag kunnen doen en de ene keer de mannen eerst starten en de andere keer de vrouwen eerst en op cruciale momenten overschakelen. Zo doen ze toch ook coverage van grote marathons bijvoorbeeld.
Waarom carbon?quote:Op woensdag 6 oktober 2021 10:02 schreef Lospedrosa het volgende:
Hebben jullie tips voor goede wielen op een gravelfiets?
Carbon, laag, breed en toch sterk, zoek ik.
VanSpeyk uit Castricum..quote:Op woensdag 6 oktober 2021 10:02 schreef Lospedrosa het volgende:
Hebben jullie tips voor goede wielen op een gravelfiets?
Carbon, laag, breed en toch sterk, zoek ik.
Ga je alleen de marmotte doen of ook nog wat trainingsritjes? Ik zou altijd in het dal doen, anders eindigt elke rit met een klim. En de sfeer op Alpe d’Huez tja tis een beetje een kermisdorp in de zomer 😆quote:Op donderdag 7 oktober 2021 19:43 schreef Blik het volgende:
Komend jaar marmotte fietsen op 3 juli. Waar kan ik het beste gaan slapen? Boven op de berg of juist in Bourg d’oisans?
Ik denk zelf beter in het dal omdat dat de betere uitvalsbasis is. Maar voor de sfeer wellicht de berg leuker?
Iemand tips?
Wat wil je na de marmotte nog doen dan? Denken ze dat ze tot diep in de nachten kunnen feesten?quote:Op donderdag 7 oktober 2021 20:18 schreef Blik het volgende:
Idee is wel om er een week te zitten en inderdaad wat ritjes ter voorbereiding te doen. Om die reden zou het dal ook mijn voorkeur hebben.
Vrienden van mij denken echter dat het na het event heel gezellig is bovenop de berg en dat daarom het beter is om boven te slapen.
Dat gaat je na een goede marmotte zwaar tegen vallen. Meesten liggen na de marmotte en 2 biertjes al snel te slapen. Zou mooi beneden gaan zitten.quote:Op donderdag 7 oktober 2021 20:18 schreef Blik het volgende:
Idee is wel om er een week te zitten en inderdaad wat ritjes ter voorbereiding te doen. Om die reden zou het dal ook mijn voorkeur hebben.
Vrienden van mij denken echter dat het na het event heel gezellig is bovenop de berg en dat daarom het beter is om boven te slapen.
1 is sowieso een halfgod die met een beetje training al begin van de middag binnen gaat zijn, dus ik denk dat die met het oog daarop liever boven slaapt om alles bij de hand te hebben na de finishquote:Op donderdag 7 oktober 2021 20:24 schreef kanovinnie het volgende:
[..]
Wat wil je na de marmotte nog doen dan? Denken ze dat ze tot diep in de nachten kunnen feesten?
Eerste paar dagen in het dal, daarna boven nog een optie?quote:Op donderdag 7 oktober 2021 20:38 schreef Blik het volgende:
[..]
1 is sowieso een halfgod die met een beetje training al begin van de middag binnen gaat zijn, dus ik denk dat die met het oog daarop liever boven slaapt om alles bij de hand te hebben na de finish
Lijkt me vrij irritant om halverwege alles in te moeten pakken en te gaan verplaatsen. Maar het kan een optie zijnquote:Op donderdag 7 oktober 2021 21:17 schreef Ambrosius het volgende:
[..]
Eerste paar dagen in het dal, daarna boven nog een optie?
Lijkt mij ook om eerlijk te zijnquote:Op donderdag 7 oktober 2021 20:34 schreef Patroon het volgende:
[..]
Dat gaat je na een goede marmotte zwaar tegen vallen. Meesten liggen na de marmotte en 2 biertjes al snel te slapen. Zou mooi beneden gaan zitten.
Bovenop de berg, alvast trainen en hematocriet opkrikkenquote:Op donderdag 7 oktober 2021 19:43 schreef Blik het volgende:
Komend jaar marmotte fietsen op 3 juli. Waar kan ik het beste gaan slapen? Boven op de berg of juist in Bourg d’oisans?
Ik denk zelf beter in het dal omdat dat de betere uitvalsbasis is. Maar voor de sfeer wellicht de berg leuker?
Iemand tips?
En hoe kom je boven als je buiten de tijdslimiet bent en je niet naar boven mag fietsen?quote:Op donderdag 7 oktober 2021 20:18 schreef Blik het volgende:
Idee is wel om er een week te zitten en inderdaad wat ritjes ter voorbereiding te doen. Om die reden zou het dal ook mijn voorkeur hebben.
Vrienden van mij denken echter dat het na het event heel gezellig is bovenop de berg en dat daarom het beter is om boven te slapen.
Dat zal vast niet de gehele avond gelden, na het opruimen is de weg weer vrij.quote:Op vrijdag 8 oktober 2021 01:00 schreef RealBizkit666 het volgende:
[..]
En hoe kom je boven als je buiten de tijdslimiet bent en je niet naar boven mag fietsen?
Gaaf! Ik heb ook het idee om voor zoiets te gaan. Ben alleen bang dat het me té veel trainingsuren gaat kosten. Ik kom dit jaar uit op 5000km, maar voor een Marmotte heb ik het idee dat ik een stapje extra moet zetten.quote:Op donderdag 7 oktober 2021 19:43 schreef Blik het volgende:
Komend jaar marmotte fietsen op 3 juli. Waar kan ik het beste gaan slapen? Boven op de berg of juist in Bourg d’oisans?
Ik denk zelf beter in het dal omdat dat de betere uitvalsbasis is. Maar voor de sfeer wellicht de berg leuker?
Iemand tips?
Kan me voorstellen dat je weinig zin hebt om om 8u nog naar boven te fietsen, terwijl je al steenkapot zit. Terwijl afdalen na de finish na het sfeerproeven natuurlijk een makkie isquote:Op vrijdag 8 oktober 2021 06:50 schreef Godshand het volgende:
[..]
Dat zal vast niet de gehele avond gelden, na het opruimen is de weg weer vrij.
Volgens mij is het vooral belangrijk om een paar keer een weekendje Limburg/Eifel en liefst ook een trainingsweekje ergens in de bergen te doen om het klimmen te trainen.quote:Op vrijdag 8 oktober 2021 09:01 schreef Zwansen het volgende:
[..]
Gaaf! Ik heb ook het idee om voor zoiets te gaan. Ben alleen bang dat het me té veel trainingsuren gaat kosten. Ik kom dit jaar uit op 5000km, maar voor een Marmotte heb ik het idee dat ik een stapje extra moet zetten.
Heb je al specifieke training(en) in gedachten?
Ik weet sowieso niet hoeveel energie je na die rit nog hebt voor sfeer, ik wilde na mijn do it yourself marmotton rit alleen maar hersenloos op een stoel hangen 😜quote:Op vrijdag 8 oktober 2021 09:19 schreef Blik het volgende:
[..]
Kan me voorstellen dat je weinig zin hebt om om 8u nog naar boven te fietsen, terwijl je al steenkapot zit. Terwijl afdalen na de finish na het sfeerproeven natuurlijk een makkie is
Ik ben ook bang dat het me heel veel training gaat kosten. Met 3 kids thuis best een uitdaging, qua werk is het bij mij wel wat rustiger in de periode januari - juni, dat scheelt enigszins.quote:Op vrijdag 8 oktober 2021 09:01 schreef Zwansen het volgende:
[..]
Gaaf! Ik heb ook het idee om voor zoiets te gaan. Ben alleen bang dat het me té veel trainingsuren gaat kosten. Ik kom dit jaar uit op 5000km, maar voor een Marmotte heb ik het idee dat ik een stapje extra moet zetten.
Heb je al specifieke training(en) in gedachten?
Nou als jij te laat bent voor de alpe en je moet in het dal een paar uur wachten voordat je naar boven mag is het denk ik beter voor je lijf om een taxi te bellen dan nog eens naar boven rijden.quote:Op vrijdag 8 oktober 2021 09:19 schreef Blik het volgende:
[..]
Kan me voorstellen dat je weinig zin hebt om om 8u nog naar boven te fietsen, terwijl je al steenkapot zit. Terwijl afdalen na de finish na het sfeerproeven natuurlijk een makkie is
Voor een eenmalig iets kan je toch wel wat extra trainingstijd vrijmaken?quote:Op vrijdag 8 oktober 2021 09:01 schreef Zwansen het volgende:
[..]
Gaaf! Ik heb ook het idee om voor zoiets te gaan. Ben alleen bang dat het me té veel trainingsuren gaat kosten. Ik kom dit jaar uit op 5000km, maar voor een Marmotte heb ik het idee dat ik een stapje extra moet zetten.
Heb je al specifieke training(en) in gedachten?
Zeker wel, maar ik ben bang dat mijn huidige niveau nu nog wel te ver af ligt van het niveau dat ik moet halen.quote:Op vrijdag 8 oktober 2021 09:37 schreef kanovinnie het volgende:
[..]
Voor een eenmalig iets kan je toch wel wat extra trainingstijd vrijmaken?
Dat moet toch wel mogelijk zijn? Je kan ook kijken hoe je je tijd slimmer kan indelen door woon/werk te rijden, fietsend naar familiebezoek etc etcquote:Op vrijdag 8 oktober 2021 13:28 schreef Zwansen het volgende:
[..]
Zeker wel, maar ik ben bang dat mijn huidige niveau nu nog wel te ver af ligt van het niveau dat ik moet halen.
Dat betekent dat ik echt structureel meer moet gaan fietsen. Dus dan ben ik vanaf nu driekwart jaar extra aan het trainen. Dat is wel iets dat ik ook met het thuisfront moet afstemmen.
Geen idee.quote:Of zou ik kunnen volstaan met mijn huidige trainingsintensiteit en dan 2 maanden voor zo’n event even een paar stapjes extra?
Precies, die balans tussen je gezin met kleine kinderen, werk, sociaal leven en (extra) trainen is wel een puzzel.quote:Op vrijdag 8 oktober 2021 09:25 schreef Blik het volgende:
[..]
Ik ben ook bang dat het me heel veel training gaat kosten. Met 3 kids thuis best een uitdaging, qua werk is het bij mij wel wat rustiger in de periode januari - juni, dat scheelt enigszins.
Nog niet echt nagedacht over training, maar heb begin 2020 ook getraint voor de Marmotte, die ging toen door corona niet door. Maar toen ben ik in de winter begonnen met rustige duur en krachttraining en ging ik in voorjaar over naar 2 trainingsblokken van volgens mij 8 weken om bepaalde intensiteit op te bouwen. Heb toen ook een specifiek boek gekocht over training (Cyclist training bible, van Joe Friel)
Wat weeg je, en kan je een beetje klimmen? vind je klimmen leuk, of zie je er als de spreekwoordelijke berg tegenop ?quote:Op vrijdag 8 oktober 2021 13:28 schreef Zwansen het volgende:
[..]
Zeker wel, maar ik ben bang dat mijn huidige niveau nu nog wel te ver af ligt van het niveau dat ik moet halen.
Dat betekent dat ik echt structureel meer moet gaan fietsen. Dus dan ben ik vanaf nu driekwart jaar extra aan het trainen. Dat is wel iets dat ik ook met het thuisfront moet afstemmen.
Of zou ik kunnen volstaan met mijn huidige trainingsintensiteit en dan 2 maanden voor zo’n event even een paar stapjes extra?
Nog een reden om niet boven te gaan zitten is dat je echt niet in de kou om 6u wil afdalen naar Boerg Dwan Son. Je moet dan al een regenjasje ofzo aan doen en dan zit je daar weer de hele dag mee...quote:Op vrijdag 8 oktober 2021 09:19 schreef Blik het volgende:
[..]
Kan me voorstellen dat je weinig zin hebt om om 8u nog naar boven te fietsen, terwijl je al steenkapot zit. Terwijl afdalen na de finish na het sfeerproeven natuurlijk een makkie is
Die kans is toch wel groot dat je een jack meeneemt. Die afdaling van galibier naar bourg lijkt me geen pretje zonder jack om de wind te brekenquote:Op vrijdag 8 oktober 2021 16:48 schreef Patroon het volgende:
[..]
Nog een reden om niet boven te gaan zitten is dat je echt niet in de kou om 6u wil afdalen naar Boerg Dwan Son. Je moet dan al een regenjasje ofzo aan doen en dan zit je daar weer de hele dag mee...
Zou zelf een gilet doen, tenzij het wat minder warm weer is. Anders heb je zo'n groot ding in je zak zitten.quote:Op vrijdag 8 oktober 2021 19:15 schreef Blik het volgende:
[..]
Die kans is toch wel groot dat je een jack meeneemt. Die afdaling van galibier naar bourg lijkt me geen pretje zonder jack om de wind te breken
Tijdens Marmotte in de zomer destijds had ik die echt niet nodig.quote:Op vrijdag 8 oktober 2021 19:15 schreef Blik het volgende:
[..]
Die kans is toch wel groot dat je een jack meeneemt. Die afdaling van galibier naar bourg lijkt me geen pretje zonder jack om de wind te breken
Ik weeg ongeveer 83-84 gok ik. Niet het meest ideale gewicht voor een klimmer, maar met 1.85m kan ik nog wel wat kilo’s kwijtraken als het moet. Ik zou mezelf dan ook echt geen goeie klimmer willen noemen. Vooral de steile klimmen ben ik niet heel erg fan van, maar de Marmotten heeft volgens mij vooral heel veel lange klimmen met gemiddeld 7-8%. Dat kan ik wel aan.quote:Op vrijdag 8 oktober 2021 13:59 schreef Gripper het volgende:
[..]
Wat weeg je, en kan je een beetje klimmen? vind je klimmen leuk, of zie je er als de spreekwoordelijke berg tegenop ?
Want de Marmotte is een hooggebergte cyclo die bestaat uit een klim van 2 uur, een klim van 3 uur, en een klim van 1(+) uur.
Met 5000 km in de benen -die je dan in 2022 moet maken tussen 1 januari en D-day- heb je al een heel redelijke basis. De rest is wilskracht.
En het maakt natuurlijk ook nog uit of je in je eerste deelname meteen voor goud gaat, of m alleen maar wilt uitrijden.
Ik zou proberen om in die 2 maanden voor juli zoveel mogelijk dingen te doen die lijken op klimmen in de Alpen. Dus een paar weekends in Limburg / Ardennen / Vogezen. Een vrij klassieke team fok! voorbereiding die o.a. patroon, kaasplankje, oksel en ik in 2013 deden was AGR (April) Klimclassic (Mei) en trois ballons (juni)
Denk dat je een verkeerd wieltje heb die te dik is.quote:Op zaterdag 16 oktober 2021 13:32 schreef Leonos het volgende:
Ik ben waarschijnlijk weer debiel bezig, maar ik krijg het boutje van mijn pulley wieltje niet vast;
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Zonder wieltje draait ie prima vast, doe ik dit ertussen, pakt het boutje niet meer
En ja, moet de tuin doen en fiets poetsen
Meh, 105, 11 speed, kan niet missen denk.quote:Op zaterdag 16 oktober 2021 14:01 schreef Lospedrosa het volgende:
[..]
Denk dat je een verkeerd wieltje heb die te dik is.
Meh, lijkt het ook niet te zijn.quote:Op zaterdag 16 oktober 2021 14:56 schreef the_critic het volgende:
Dat zilver ringetje rechts van wieltje steekt erg ver uit.. Dat hoort niet.. Daar zit ergens je dit gok ik
Je stuurt een onduidelijke foto en stelt vragen, dan krijg je antwoorden en weet het zelf allemaal beter?quote:Op zaterdag 16 oktober 2021 15:58 schreef Leonos het volgende:
[..]
Meh, lijkt het ook niet te zijn.
Lijkt wel of het begin van het schroefdraad van het boutje of plaatje stuk is
Neuh, maar ik zou hem nu wel vervangen. Zorg dat wanneer je de volgende keer besteld je ook een extra cassette meebesteld. Mocht die dan versleten zijn (dat merk je doordat de ketting overslaat) kan je die meteen vervangen en hoef je niet te wachten op de postbode.quote:Op zaterdag 16 oktober 2021 20:09 schreef Schuifpui het volgende:
Ik ben sinds juni aan het fietsen. Heb een gravelbike, Ridley Kanzo A. Ben er erg tevreden mee. Ik rijd voornamelijk woon-werk sinds kort, in het weekend ritjes van zo'n 60-100km, ben een weekje wezen bike-packen door NL-BE-LX-DE en af toe pak ik een echt gravel-rondje.
Omdat het de laatste weken wat minder soepel klonk, heb ik vandaag maar wat spare parts ingeslagen inclusief de nodige tools om het e.e.a. te kunnen vervangen. Ook een ketting, tang, slijtagemeter, kettingpons. Direct de slijtage maar even gecheckt en dat ding ging er helemaal in, vrij ruim ook. Ik dacht eerst dat ik wat fout deed, maar het lijkt te kloppen.
Hoe slecht zou dit zijn? Ik heb volgens Strava 3000km gereden. Ben iets later met Strava gestart dan met fietsen en heb ook nog wel eens een ritje gemist, dus ik zal tussen de 3000 - 4000km hebben gefietst. Verder netjes elke 200-300km de ketting schoongemaakt en regelmatig volledig ontvet, laten drogen en opnieuw ingevet. De ketting was zichtbaar langer. Over de hele lengte meer dan een halve schakel. Zou ik hiermee al veel schade aan de cassette of ringen hebben veroorzaakt?
Uiteraard direct vervangen. Ik zal binnenkort nog wel een ketting bestellen als spare, misschien dan inderdaad ook maar een cassette voor de zekerheid er bij.quote:Op zaterdag 16 oktober 2021 20:31 schreef kanovinnie het volgende:
[..]
Neuh, maar ik zou hem nu wel vervangen. Zorg dat wanneer je de volgende keer besteld je ook een extra cassette meebesteld. Mocht die dan versleten zijn (dat merk je doordat de ketting overslaat) kan je die meteen vervangen en hoef je niet te wachten op de postbode.
Daar zal het niet aan liggen. Maar schakelen is sowieso wel handig. En dan eerder voor je gewrichten dan je materiaal.quote:Op zaterdag 16 oktober 2021 20:37 schreef Schuifpui het volgende:
[..]
Uiteraard direct vervangen. Ik zal binnenkort nog wel een ketting bestellen als spare, misschien dan inderdaad ook maar een cassette voor de zekerheid er bij.
Valt me wel tegen hoe hard dat allemaal slijt. Op deze manier gaan er 3 kettingen en een cassette door heen per jaar. Misschien moet ik wat vaker terugschakelen en niet te lomp op kracht blijven doortrappen bij een bruggetje of na een bocht.
Ligt een beetje aan de omstandigheden maar 4000km kan behoorlijk normaal zijn voor een wissel.quote:Op zaterdag 16 oktober 2021 20:09 schreef Schuifpui het volgende:
Ik ben sinds juni aan het fietsen. Heb een gravelbike, Ridley Kanzo A. Ben er erg tevreden mee. Ik rijd voornamelijk woon-werk sinds kort, in het weekend ritjes van zo'n 60-100km, ben een weekje wezen bike-packen door NL-BE-LX-DE en af toe pak ik een echt gravel-rondje.
Omdat het de laatste weken wat minder soepel klonk, heb ik vandaag maar wat spare parts ingeslagen inclusief de nodige tools om het e.e.a. te kunnen vervangen. Ook een ketting, tang, slijtagemeter, kettingpons. Direct de slijtage maar even gecheckt en dat ding ging er helemaal in, vrij ruim ook. Ik dacht eerst dat ik wat fout deed, maar het lijkt te kloppen.
Hoe slecht zou dit zijn? Ik heb volgens Strava 3000km gereden. Ben iets later met Strava gestart dan met fietsen en heb ook nog wel eens een ritje gemist, dus ik zal tussen de 3000 - 4000km hebben gefietst. Verder netjes elke 200-300km de ketting schoongemaakt en regelmatig volledig ontvet, laten drogen en opnieuw ingevet. De ketting was zichtbaar langer. Over de hele lengte meer dan een halve schakel. Zou ik hiermee al veel schade aan de cassette of ringen hebben veroorzaakt?
Zo snel verslijt je cassette niet hoor.quote:Op zaterdag 16 oktober 2021 20:38 schreef Lospedrosa het volgende:
[..]
Ligt een beetje aan de omstandigheden maar 4000km kan behoorlijk normaal zijn voor een wissel.
Zou ketting en cassette wisselen tegelijk nu.
Heb met barre omstandigheden ook wel eens met 500km moeten wisselen.
Vind het altijd wel mooi om met 35kmh aan te komen, bovenop de brug met 32 door te trappen in dezelfde versnelling en dan aan de andere kant onderaan de 45-50 aan te tikken.quote:Op zaterdag 16 oktober 2021 20:38 schreef kanovinnie het volgende:
[..]
Daar zal het niet aan liggen. Maar schakelen is sowieso wel handig. En dan eerder voor je gewrichten dan je materiaal.
En met gravel en bikepacking gaat het toch wat harder (maar niet heel veel harder) dan op een racefiets die alleen maar in de zon fietst.
Net even geprobeerd en het voelt gewoon weer heel soepel, dus nu cassette wisselen lijkt me overbodig? Als de cassette toch wat meer slijtage zou hebben dan normaal, dan lijkt me het enige risico dat de nieuwe ketting ook weer harder slijt? Dat durf ik dan nog wel even aan. Mocht het weer heel hard gaan, dan kan ik de volgende keer wel beiden vervangen. Een ketting die wat eerder versleten is, is qua kosten nog wel te overzien.quote:Op zaterdag 16 oktober 2021 20:38 schreef Lospedrosa het volgende:
[..]
Ligt een beetje aan de omstandigheden maar 4000km kan behoorlijk normaal zijn voor een wissel.
Zou ketting en cassette wisselen tegelijk nu.
Heb met barre omstandigheden ook wel eens met 500km moeten wisselen.
Dat was na een Ardennen marathon met regen.quote:Op zaterdag 16 oktober 2021 21:39 schreef Schuifpui het volgende:
[..]
Vind het altijd wel mooi om met 35kmh aan te komen, bovenop de brug met 32 door te trappen in dezelfde versnelling en dan aan de andere kant onderaan de 45-50 aan te tikken.
Het zal met gravel en bikepacking zeker wat harder gaan, en de laatste weken woon-werk ook wel, want er zaten wel wat natte dagen tussen.
[..]
Net even geprobeerd en het voelt gewoon weer heel soepel, dus nu cassette wisselen lijkt me overbodig? Als de cassette toch wat meer slijtage zou hebben dan normaal, dan lijkt me het enige risico dat de nieuwe ketting ook weer harder slijt? Dat durf ik dan nog wel even aan. Mocht het weer heel hard gaan, dan kan ik de volgende keer wel beiden vervangen. Een ketting die wat eerder versleten is, is qua kosten nog wel te overzien.
Met 500km wisselen (alleen ketting neem ik aan?) is wel erg snel. Dan rijdt je zeker alleen Parijs - Roubaix zonder tussentijds schoon te maken of wat?
Daar is niets mis mee. Maar ik ken een jongen die net begonnen is met fietsen en het komt niet bij hem op om te schakelen. Je hoeft ook niet met elke tempowisseling en bij elk bochtje (meteen) te schakelen, maar deze kreeg het voor elkaar om gewoon niet te schakelen tenzij ik wat tegen 'm zei. Die zou anders met een cadans van 20 rondrijden als hij na een stukje voor de wind tegenwind krijgt.quote:Op zaterdag 16 oktober 2021 21:39 schreef Schuifpui het volgende:
[..]
Vind het altijd wel mooi om met 35kmh aan te komen, bovenop de brug met 32 door te trappen in dezelfde versnelling en dan aan de andere kant onderaan de 45-50 aan te tikken.
Naja het is ook niet van suikerkoek gemaakt. Maar het slijt nou eenmaal. En 3 tot 4K is een prima gemiddelde afstand voor een ketting.quote:Het zal met gravel en bikepacking zeker wat harder gaan, en de laatste weken woon-werk ook wel, want er zaten wel wat natte dagen tussen.
Ben bang dat je gelijk hebt.quote:Op zaterdag 16 oktober 2021 22:54 schreef Tommeke het volgende:
Zeker wanneer je ook in natte/vieze omstandigheden hebt gefietst. Maar als de slijtagemeter er helemaal in paste, dan kun je er wel van uitgaan dat de cassette ook op is hoor.
Onderhoud hoort er nu eenmaal bij.quote:Op zondag 17 oktober 2021 20:14 schreef Schuifpui het volgende:
Dat fietsen is wel een gruwelijk dure hobby. Misschien toch maar meer gaan hardlopen.
Gewoon nieuwe cassette nemen.quote:Op zondag 17 oktober 2021 20:11 schreef Schuifpui het volgende:
[..]
Ben bang dat je gelijk hebt.
Net een rondje gefietst. Hij schakelt weer prima, maar vlak na de shifts rond de drie meestgebruikte gears, skipt ie een paar keer. Heb maar een km gefietst en toen weer direct gestopt.
Wat zou het beste zijn? Nu niet fietsen en direct cassette vervangen. Wat moet ik met de chain ring vooraan? Ketting is niet na 1 km gelijk ook verneukt mag ik hopen.
Of zou ik toch gewoon kunnen fietsen, deze casette, ketting en chain rings als verloren beschouwen en er de winter mee door proberen te komen? Zou het na verloop van tijd weer een beetje gaan settlen en toch weer iets soepeler lopen of ben ik dan echt stom bezig?
Rijdt ongeveer 800km/maand aan woon-werk, dus nog 5 maanden doorrijden is wel een hoop. Zoals hij nu is, is er ook niet echt mee te fietsen. Op een wat hogere kracht blijft hij skippen.quote:Op zondag 17 oktober 2021 21:06 schreef Zwansen het volgende:
Ik zou vlak voor de winter geen nieuwe ketting en cassette nemen. Of je moet heel veel gaan fietsen, maar anders zou ik lekker proberen door te fietsen.
Smeren na elke rit vind ik wel veel. Leuk als je een ritje per week in het weekend maakt, maar twee keer per dag woon-werk? Ik veeg het wel schoon als het nat en vies is en elke week tot elke twee weken opnieuw vetten en dan om de keer ook (dus elke 3-4 weken) ontvetten, helemaal schoonmaken en weer opnieuw invetten.quote:Op zondag 17 oktober 2021 21:30 schreef Lospedrosa het volgende:
[..]
Gewoon nieuwe cassette nemen.
Als de ketting meter al aangeeft dat ie zo ruim is altijd ketting + cassette wisselen. Voorbladen gaan nog wel goed.
Als je hierna nou met 2 kettingen rijdt doe je wel 10000 km met een cassette.
Tevens moet je smeren na elke rit, dat deed je ook niet.
Sinds er Squirt is kan ik veeeeel langer met een ketting. Dat hoef je nl niet te ontvetten voor je smeert (misschien eens per 10x)quote:Op zondag 17 oktober 2021 22:04 schreef Schuifpui het volgende:
[..]
Rijdt ongeveer 800km/maand aan woon-werk, dus nog 5 maanden doorrijden is wel een hoop. Zoals hij nu is, is er ook niet echt mee te fietsen. Op een wat hogere kracht blijft hij skippen.
Smeren na elke rit vind ik wel veel. Leuk als je een ritje per week in het weekend maakt, maar twee keer per dag woon-werk? Ik veeg het wel schoon als het nat en vies is en elke week tot elke twee weken opnieuw vetten en dan om de keer ook (dus elke 3-4 weken) ontvetten, helemaal schoonmaken en weer opnieuw invetten.
En, neem je in het dal een hotel of op een berg?quote:
Dit ga ik waarschijnlijk doen. Gewoon alles in de winter helemaal oprijden, wat extra schakels / quick links mee en hopen dat alles het volhoud tot maart of zo.quote:Op maandag 18 oktober 2021 11:43 schreef the_critic het volgende:
@:schuifpui inderdaad wat patroon zegt.. Oude spul erop en op rijden..
Kettingzweep.quote:Op dinsdag 19 oktober 2021 22:46 schreef Schuifpui het volgende:
Overigens vond ik die lockring van die casette extreem loszitten. Ik heb het idee dat ik hem zonder die tool met een stukje ketting (heeft dat een naam? ) ook nog wel los had gekregen.
Ik ookquote:
Dat noem ik eerder een klassieke aanpak dan alternatieve. Eerst hoog volume laag intensiteit en daarna steeds meer intensiteit richting het doel en het volume wat terug.quote:Op vrijdag 22 oktober 2021 22:22 schreef ultra_ivo het volgende:
Voor de Marmotte kun je natuurlijk ook een wat alternatiever trainingsplan door in de winter duur te kweken met een aantal 200km brevetten (dan is je lichaam gelijk gewend aan de afstand) en dan in het voorjaar er snelheid & klimmen bij te doen.
Alleen zijn georganiseerde ritten van 200km in de winter iets nieuws .quote:Op zaterdag 23 oktober 2021 09:08 schreef Patroon het volgende:
[..]
Dat noem ik eerder een klassieke aanpak dan alternatieve. Eerst hoog volume laag intensiteit en daarna steeds meer intensiteit richting het doel en het volume wat terug.
Gewoon even 5 km fietsenquote:Op zaterdag 23 oktober 2021 14:38 schreef Z het volgende:
Sinds november 2016 heb ik elke week minimaal twee keer gefietst (gemiddeld). Nooit een week gemist, maar deze week gaat het mis. Niet een heel zinnige statistiek natuurlijk maar wel een mooie reeks die ik toch graag in stand had gehouden ware het niet dat ik dan toch de Covid heb opgelopen. Het statistiekje gaat er dus aan. Ben ondanks twee prikkies best nog ziek geweest (met koorts et cetera) dus hou nog maar even rust en dan weer rustig beginnen.
Oei, sterkte. Enige optie is misschien dan vandaag nog een paar kilometer en morgen ook?quote:Op zaterdag 23 oktober 2021 14:38 schreef Z het volgende:
Sinds november 2016 heb ik elke week minimaal twee keer gefietst (gemiddeld). Nooit een week gemist, maar deze week gaat het mis. Niet een heel zinnige statistiek natuurlijk maar wel een mooie reeks die ik toch graag in stand had gehouden ware het niet dat ik dan toch de Covid heb opgelopen. Het statistiekje gaat er dus aan. Ben ondanks twee prikkies best nog ziek geweest (met koorts et cetera) dus hou nog maar even rust en dan weer rustig beginnen.
Dat sowiesoquote:Op zaterdag 23 oktober 2021 10:11 schreef ultra_ivo het volgende:
[..]
Alleen zijn georganiseerde ritten van 200km in de winter iets nieuws .
Vraag anders even aan Jim wat hij van lange duurtrainingen in de winter vindquote:Op zaterdag 23 oktober 2021 17:32 schreef Zwansen het volgende:
Aanstaande vrijdag heb ik een inspanningstest bij Cyclinglab (van Jim vd Berg). Volgens mij doen ze daar zo’n ramp-test waarbij je elke 6 minuten 30 Watt erbij krijgt. Krijg dan inzicht in onder andere m’n anaerobe drempel en aërobe drempel, bijbehorende lactaatwaardes, etc.
Ik ben wel benieuwd wat mijn resultaat is. Eind oktober is misschien niet de meest ideale timing, maar goed.
Ah, ook de Beter Worden podcasts geluisterd zie ik.quote:Op zaterdag 23 oktober 2021 18:10 schreef kanovinnie het volgende:
[..]
Vraag anders even aan Jim wat hij van lange duurtrainingen in de winter vind
Een highlight gezien, want uiteraard kijk/luister ik niet naar de podcasts van ltd.quote:Op zaterdag 23 oktober 2021 21:52 schreef Zwansen het volgende:
[..]
Ah, ook de Beter Worden podcasts geluisterd zie ik.
Over spinning was hij ook niet heel positief. Al zie ik nu dat hij op z’n site ook indoor trainen aanbiedt en dat lijken wel spinning-fietsen te zijn.
Een test is geen doel maar een middel om de weg naar je doel uit te stippelen. Daarom maakt het niet uit hoe je huidige niveau is. Met de waardes kan je daarna gericht gaan werken.quote:Op zaterdag 23 oktober 2021 17:32 schreef Zwansen het volgende:
Aanstaande vrijdag heb ik een inspanningstest bij Cyclinglab (van Jim vd Berg). Volgens mij doen ze daar zo’n ramp-test waarbij je elke 6 minuten 30 Watt erbij krijgt. Krijg dan inzicht in onder andere m’n anaerobe drempel en aërobe drempel, bijbehorende lactaatwaardes, etc.
Ik ben wel benieuwd wat mijn resultaat is. Eind oktober is misschien niet de meest ideale timing, maar goed.
Inderdaad, liever dit dan op je topniveau testen en te zwaar trainen in de winterquote:Op zondag 24 oktober 2021 18:48 schreef Patroon het volgende:
[..]
Een test is geen doel maar een middel om de weg naar je doel uit te stippelen. Daarom maakt het niet uit hoe je huidige niveau is. Met de waardes kan je daarna gericht gaan werken.
Ik heb afgelopen zaterdag een ramp test gedaan, elke minuut 25 watt erbij. We hebben het met 4 man gedaan en hebben afgesproken om ergen zomer 2022 nog een keer te gaan om te kijken of we beter worden nu we een beetje weten hoe we kunnen trainen.quote:Op zaterdag 23 oktober 2021 17:32 schreef Zwansen het volgende:
Aanstaande vrijdag heb ik een inspanningstest bij Cyclinglab (van Jim vd Berg). Volgens mij doen ze daar zo’n ramp-test waarbij je elke 6 minuten 30 Watt erbij krijgt. Krijg dan inzicht in onder andere m’n anaerobe drempel en aërobe drempel, bijbehorende lactaatwaardes, etc.
Ik ben wel benieuwd wat mijn resultaat is. Eind oktober is misschien niet de meest ideale timing, maar goed.
Snap ik hoor. Het is zeker een middel, maar ik ben alsnog wel benieuwd hoe het gaat en of die kilometers die ik de afgelopen tijd ergens toe geleid hebben.quote:Op zondag 24 oktober 2021 18:48 schreef Patroon het volgende:
[..]
Een test is geen doel maar een middel om de weg naar je doel uit te stippelen. Daarom maakt het niet uit hoe je huidige niveau is. Met de waardes kan je daarna gericht gaan werken.
Dat is ook gaaf om te doen. Ik heb tien jaar geleden dat ook gedaan met een groep alleen zijn we niet teruggekomen. Het is inderdaad leuk om na een half jaar te kijken of en wie er (hoeveel) progressie heeft gemaakt.quote:Op maandag 25 oktober 2021 15:49 schreef TradeMarkie het volgende:
[..]
Ik heb afgelopen zaterdag een ramp test gedaan, elke minuut 25 watt erbij. We hebben het met 4 man gedaan en hebben afgesproken om ergen zomer 2022 nog een keer te gaan om te kijken of we beter worden nu we een beetje weten hoe we kunnen trainen.
We moeten alleen nog een doel vaststellen om voor te gaan trainen, zoals het rondje markermeer afgelopen zomer.
Pas wel op met die 1min ramp test dat je FTP nogal wat overschat. Trainen met een te hoog FTP geeft meer nadelen dan met een te laag FTP. Je zou het kunnen testen door de uitkomst van je FTP +5% 20min te testen. Je moet dan 105% van je FTP test nemen en dat proberen 20min vol te houden. Beter nog een langere test van minimaal 30min en dan zo lang mogelijk precies op je FTP zodat je ook gelijk je TTE hebtquote:Op maandag 25 oktober 2021 15:49 schreef TradeMarkie het volgende:
[..]
Ik heb afgelopen zaterdag een ramp test gedaan, elke minuut 25 watt erbij. We hebben het met 4 man gedaan en hebben afgesproken om ergen zomer 2022 nog een keer te gaan om te kijken of we beter worden nu we een beetje weten hoe we kunnen trainen.
We moeten alleen nog een doel vaststellen om voor te gaan trainen, zoals het rondje markermeer afgelopen zomer.
Dat is redelijk makkelijk te testen, ik zal het eens proberen. Maar eerst dit weekend verhuizen, over 3 weken weer tijd om te fietsen…quote:Op maandag 25 oktober 2021 16:19 schreef Patroon het volgende:
[..]
Pas wel op met die 1min ramp test dat je FTP nogal wat overschat. Trainen met een te hoog FTP geeft meer nadelen dan met een te laag FTP. Je zou het kunnen testen door de uitkomst van je FTP +5% 20min te testen. Je moet dan 105% van je FTP test nemen en dat proberen 20min vol te houden. Beter nog een langere test van minimaal 30min en dan zo lang mogelijk precies op je FTP zodat je ook gelijk je TTE hebt
niet teruggekomen? Was t teveel van het goede?quote:Op maandag 25 oktober 2021 16:05 schreef Zwansen het volgende:
[..]
Snap ik hoor. Het is zeker een middel, maar ik ben alsnog wel benieuwd hoe het gaat en of die kilometers die ik de afgelopen tijd ergens toe geleid hebben.
[..]
Dat is ook gaaf om te doen. Ik heb tien jaar geleden dat ook gedaan met een groep alleen zijn we niet teruggekomen. Het is inderdaad leuk om na een half jaar te kijken of en wie er (hoeveel) progressie heeft gemaakt.
Ik neig overigens steeds meer naar de Marmotte, maar dan mag er wel minstens een kilo of 5-7 af.
Ik doe beiden en kan je bevestigen dat fietsen extreem duur is. Alleen technisch duiken was nog duurder….quote:Op zondag 17 oktober 2021 20:14 schreef Schuifpui het volgende:
Dat fietsen is wel een gruwelijk dure hobby. Misschien toch maar meer gaan hardlopen.
Ik vind het nogal behoorlijk meevallen, maar dat komt wssl ook omdat ik het meeste zelf kan repareren etc.quote:Op maandag 25 oktober 2021 18:46 schreef Spanky78 het volgende:
[..]
Ik doe beiden en kan je bevestigen dat fietsen extreem duur is. Alleen technisch duiken was nog duurder….
Ik vind het ook wel meevallen. En ik repareer vrij weinig.quote:Op maandag 25 oktober 2021 19:16 schreef Patroon het volgende:
[..]
Ik vind het nogal behoorlijk meevallen, maar dat komt wssl ook omdat ik het meeste zelf kan repareren etc.
Ik naar uur. Ik fiets niet zo snelquote:Op maandag 25 oktober 2021 20:16 schreef Ambrosius het volgende:
Ik reken het meestal om naar kilometers, dan valt het best mee.
Ik zit nu op ¤1.00/km voor m'n fietsquote:Op maandag 25 oktober 2021 20:16 schreef Ambrosius het volgende:
Ik reken het meestal om naar kilometers, dan valt het best mee.
Dat laatste is wel precies wat het grote verschil maakt.quote:Op maandag 25 oktober 2021 20:57 schreef Schuifpui het volgende:
[..]
Ik zit nu op ¤1.00/km voor m'n fiets
Auto zit op ¤0.33/km (benzine, verzekering, wegenbelasting, onderhoud en afschrijving)
Hardlopen ¤0.03km (heb 9 jaar en 4000km met schoenen en kleding gedaan )
Oke eerlijk is eerlijk, bij die fiets heb ik de aanschaf en kleding nog niet omgerekend naar afschrijving, dan zou ik wel onder de autoprijs moeten komen.
Je kunt dan ook een auto huren uiteraard.quote:Op maandag 25 oktober 2021 21:15 schreef Patroon het volgende:
Ja mijn vrouw ziet me al aankomen.. zullen we een weekendje weg? Prima, moeten we wel op de fiets. 3x raden wie haar beautycase mee mag slepen?
De aanschaf van spullen is toch echt behoorlijk prijzig. Zeker in vergelijking met andere sporten.quote:Op maandag 25 oktober 2021 19:16 schreef Patroon het volgende:
[..]
Ik vind het nogal behoorlijk meevallen, maar dat komt wssl ook omdat ik het meeste zelf kan repareren etc.
Misschien je remschijf? Ik heb dat ook wel eens, vooral tijdens die momenten die jij beschrijft (bocht, even aanzetten en als je fiets dan heen en weer gaat). Wel vaak als het geregend heeft, is volgens mij gewoon zand of vuil. Overigens geen idee waarom je dat niet standaard hoort, maar alleen in een bocht ofzo.quote:Op maandag 25 oktober 2021 22:24 schreef Schuifpui het volgende:
Ik heb alleen nog een geluid in fiets waarvan ik de oorzaak niet kan vinden. Het is een heel scherp schrapend geluid, alsof iemand een mes aan het slijpen is. Klinkt als een metalen schijf (remschijf, voorblad?) dat ergens licht tegenaan sleep. Het komt alleen voor als ik wegrijdt, een bocht uitkom of echt hard aanzet. De ketting loopt goed vrij, ik zie geen plekken waar iets sleept. Thuis kan ik het uiteraard weer niet reproduceren. Als ik normaal fiets is het er niet. Remklauwen al tig keer opnieuw afgesteld, derailleur, ketting en bladen al nagekeken, maar ik kan niets vinden. Kan het iets anders zijn (trapaslagers wat door het frame zo gaat klinken bijvoorbeeld?).
Ik heb nooit een auto gehad, ik heb zelfs geen rijbewijs.quote:Op maandag 25 oktober 2021 21:59 schreef RealBizkit666 het volgende:
[..]
Je kunt dan ook een auto huren uiteraard.
Maar eerlijk is eerlijk, ik sta er net zo in. Ik zou niet zonder auto willen. We hebben er zelfs 2.
Dat bedoel ik. Als je zonder auto kunt, dan kun je veel, heel veel geld besparen.quote:Op maandag 25 oktober 2021 23:03 schreef ultra_ivo het volgende:
[..]
Ik heb nooit een auto gehad, ik heb zelfs geen rijbewijs.
Ik ga er van uit dat een nieuwe fiets het bji mij makkelijk een jaar of 20 doet. En ongeveer 100.000km kan halen. (En dat is nog conservatief begroot). Dan zijn de kosten van een fiets van 3-4 mille heel laag, iets van 3cent per kilometer afschrijving.
Iets met krachten op het wiel, vork en as in een bocht en zo.quote:Op maandag 25 oktober 2021 22:55 schreef Zwansen het volgende:
[..]
Misschien je remschijf? Ik heb dat ook wel eens, vooral tijdens die momenten die jij beschrijft (bocht, even aanzetten en als je fiets dan heen en weer gaat). Wel vaak als het geregend heeft, is volgens mij gewoon zand of vuil. Overigens geen idee waarom je dat niet standaard hoort, maar alleen in een bocht ofzo.
En wat is er met spinning in de winter?quote:Op zaterdag 23 oktober 2021 18:10 schreef kanovinnie het volgende:
[..]
Vraag anders even aan Jim wat hij van lange duurtrainingen in de winter vind
Of met leaseauto met tankpasquote:Op maandag 25 oktober 2021 23:06 schreef RealBizkit666 het volgende:
[..]
Dat bedoel ik. Als je zonder auto kunt, dan kun je veel, heel veel geld besparen.
Als je het als uren hobbyplezier uitrekent is het weer niet zo’n dure sport. Maar ik vind met de fietsen achterop de auto ergens heen om in een nieuwe omgeving te fietsen toch wel weer 1vd leukste dingen..quote:Op maandag 25 oktober 2021 20:16 schreef Ambrosius het volgende:
Ik reken het meestal om naar kilometers, dan valt het best mee.
Hij maakt daarbij het vergelijk met de crossers van Aert en MvdP die dus in de winter ook kort en intensief crossen, maar die renners maken daarnaast nog wel minimaal 15u rustige duur (dan kom je al op 80/20, of zelfs 90/10). Als je maar 8-10u in de week kunt fietsen, liggen die verhoudingen heel anders.quote:Op zaterdag 23 oktober 2021 18:10 schreef kanovinnie het volgende:
[..]
Vraag anders even aan Jim wat hij van lange duurtrainingen in de winter vind
Van van der Poel zijn een aantal epic ritten bekend die hij in de winter maakte, ritten van dik 200km. Dus ook hij doet fors aan duur tussen de crossen door.quote:Op dinsdag 26 oktober 2021 09:00 schreef Patroon het volgende:
[..]
Hij maakt daarbij het vergelijk met de crossers van Aert en MvdP die dus in de winter ook kort en intensief crossen, maar die renners maken daarnaast nog wel minimaal 15u rustige duur (dan kom je al op 80/20, of zelfs 90/10). Als je maar 8-10u in de week kunt fietsen, liggen die verhoudingen heel anders.
Ja dat is precies wat ik zeg. Jim schetst in de podcast het beeld dat je in de winter ook veel intensief moet trainen en maakt dan de vergelijking bij de crossers. Maar die maken daarnaast nog veel meer rustige uren op de weg. Dus heb je maar 10u in de week, moet je echt zorgvuldig met je intensiteit omgaan, anders breek je je eigen basis af.quote:Op dinsdag 26 oktober 2021 09:47 schreef ultra_ivo het volgende:
arbij het vergelijk met de crossers van Aert en MvdP die dus in de winter ook kort en intensief crossen, maar die renners maken daarnaast nog wel minimaal 15u rustige duur (dan kom je al op 80/20, of zelfs 90/10). Als je maar 8-10u in de week kunt fietsen, liggen die verhoudingen heel anders.
Dat is zo, maar regelmatig een auto huren of met de trein loopt uiteindelijk ook in de papieren. En een auto bied toch wel heel veel vrijheid.quote:Op maandag 25 oktober 2021 23:06 schreef RealBizkit666 het volgende:
[..]
Dat bedoel ik. Als je zonder auto kunt, dan kun je veel, heel veel geld besparen.
En die hebben sowieso al een basisconditie die bij mij een hoop toerders ontbreektquote:Op dinsdag 26 oktober 2021 09:00 schreef Patroon het volgende:
[..]
Hij maakt daarbij het vergelijk met de crossers van Aert en MvdP die dus in de winter ook kort en intensief crossen, maar die renners maken daarnaast nog wel minimaal 15u rustige duur (dan kom je al op 80/20, of zelfs 90/10). Als je maar 8-10u in de week kunt fietsen, liggen die verhoudingen heel anders.
Naja met 10 uur trainen in de week waarvan 1 cross zit je toch ook snel op 80/20? Als je de rest tenminste rustig aan doet?quote:Op dinsdag 26 oktober 2021 10:01 schreef Patroon het volgende:
[..]
Ja dat is precies wat ik zeg. Jim schetst in de podcast het beeld dat je in de winter ook veel intensief moet trainen en maakt dan de vergelijking bij de crossers. Maar die maken daarnaast nog veel meer rustige uren op de weg. Dus heb je maar 10u in de week, moet je echt zorgvuldig met je intensiteit omgaan, anders breek je je eigen basis af.
Dat klopt, maar hij gaf aan dat als je in de winter minder uren maakt, je de intensiteit moet opvoeren om wel nog een goede prikkel te krijgen. Daar denk ik wat anders over. Ook zie je op Zwift veel mensen veel te intensief trainen en koersen.quote:Op dinsdag 26 oktober 2021 10:30 schreef kanovinnie het volgende:
[..]
Naja met 10 uur trainen in de week waarvan 1 cross zit je toch ook snel op 80/20? Als je de rest tenminste rustig aan doet?
Ik ook!quote:Op dinsdag 26 oktober 2021 10:54 schreef Fretwork het volgende:
Ik vind die Jim wel chill om naar te luisteren, duidelijke taal
Heerlijk toch, lekker geld uitgeven aan je hobby.quote:Op dinsdag 26 oktober 2021 11:28 schreef Fretwork het volgende:
De kapitalist in mij heeft gewonnen, Zipps onderweg
Och ja, bruiloft is betaald inmiddels dus het kan weerquote:Op dinsdag 26 oktober 2021 11:34 schreef RealBizkit666 het volgende:
[..]
Heerlijk toch, lekker geld uitgeven aan je hobby.
Ze hebben in ieder geval succes met hun formule, want ze gaan al een paar jaar mee en hebben best grote projecten gedraaid. Ik kan me ook voorstellen dat er een verschil in nuance zit. Als mensen over het algemeen gewend zijn om in de winter rustig te rijden, het juist goed is om ze wat meer intensief te laten doen.quote:Op dinsdag 26 oktober 2021 10:37 schreef Patroon het volgende:
[..]
Dat klopt, maar hij gaf aan dat als je in de winter minder uren maakt, je de intensiteit moet opvoeren om wel nog een goede prikkel te krijgen. Daar denk ik wat anders over. Ook zie je op Zwift veel mensen veel te intensief trainen en koersen.
Je hoort vaak over spinning/zwift dat het geen juiste training is. Want te kort en te intensief.quote:Op dinsdag 26 oktober 2021 10:37 schreef Patroon het volgende:
[..]
Dat klopt, maar hij gaf aan dat als je in de winter minder uren maakt, je de intensiteit moet opvoeren om wel nog een goede prikkel te krijgen. Daar denk ik wat anders over. Ook zie je op Zwift veel mensen veel te intensief trainen en koersen.
Mwoah, als je gewoon heel gepolariseerd op de pedalen loopt te rammen kan het een prima training zijn hoor.quote:Op dinsdag 26 oktober 2021 12:19 schreef Lospedrosa het volgende:
[..]
Je hoort vaak over spinning/zwift dat het geen juiste training is. Want te kort en te intensief.
Maar met een beetje discipline kun je daarop toch ook wel langer en met wat minder intensiteit opzitten en dat lijkt me beter dan op de bank zitten.
Al blijft dat best saai natuurlijk
Ik heb altijd een beetje moeite met dat soort uitspraken. Elke training is beter dan geen training. En natuurlijk is het zo dat een gerichte/specifieke training beter is dan een willekeurige training. Wat is eigenlijk dan wel een juiste training?quote:Op dinsdag 26 oktober 2021 12:19 schreef Lospedrosa het volgende:
[..]
Je hoort vaak over spinning/zwift dat het geen juiste training is. Want te kort en te intensief.
Maar met een beetje discipline kun je daarop toch ook wel langer en met wat minder intensiteit opzitten en dat lijkt me beter dan op de bank zitten.
Al blijft dat best saai natuurlijk
Waar heb je moeite mee? Mijn uitspraak of het feit dat je die uitspraak nog weleens meekrijgt her en der.quote:Op dinsdag 26 oktober 2021 12:24 schreef kanovinnie het volgende:
[..]
Ik heb altijd een beetje moeite met dat soort uitspraken. Elke training is beter dan geen training. En natuurlijk is het zo dat een gerichte/specifieke training beter is dan een willekeurige training. Wat is eigenlijk dan wel een juiste training?
Ik heb vaak het idee dat mensen dingen helemaal uit verband trekken. Zoals een prof die op een bepaalde manier traint omdat het hem een specifieke prikkel geeft. Dat heeft voor ons waarschijnlijk helemaal geen nut, want de rest van de trainingen die die prof doet, doen wij weer niet.
Dit stukje "Je hoort vaak over spinning/zwift dat het geen juiste training is."quote:Op dinsdag 26 oktober 2021 12:29 schreef Lospedrosa het volgende:
[..]
Waar heb je moeite mee? Mijn uitspraak of het feit dat je die uitspraak nog weleens meekrijgt her en der.
Mijn idee, specifieke training > onspecifieke training
Meer uren trappen is altijd beter dan niet trappen.
En wat is het doel? Een goede basisconditie + een specifieke gebeurtenis (bv een marathon).
Ik bedoel wij hoeven voor ons inkomen toch niet te trainen; dan blijft over eigenwaarde en lol.
Je kan ook heel mooi varieren in je D1 zone. Bijv die zone loopt van 180 tot 220 watt en dan doe je steeds korte blokken hier in. Bijv 3min 190w, 3min 220w, 3min 220w, 3min 210w, 3min 195w etc. Dan heb je steeds korte subdoelen van 3min. Ik variëren ook wel eens van bijv 3,2,3,1,4,3,5 minuten etc. Dan gaat de tijd veel sneller en zit je toch in je rustige zone. Ook kan je er wat tempo bij doen etc. Dat alles is nog gewoon aerobe.quote:Op dinsdag 26 oktober 2021 12:19 schreef Lospedrosa het volgende:
[..]
Je hoort vaak over spinning/zwift dat het geen juiste training is. Want te kort en te intensief.
Maar met een beetje discipline kun je daarop toch ook wel langer en met wat minder intensiteit opzitten en dat lijkt me beter dan op de bank zitten.
Al blijft dat best saai natuurlijk
Dat wordt altijd snel geroepen als iets lastiger wordt of tijd kost om je er even in te verdiepen. Daar is inderdaad iedereen vrij in, maar als je dan toch iets met een schema wil doen (want blijkbaar hebben daar wel veel behoefte aan, anders komt die vraag niet steeds terug), dan kan je het beter goed doen.quote:Op dinsdag 26 oktober 2021 13:03 schreef RealBizkit666 het volgende:
Of, gewoon fietsen zoals je wilt en je niet bezig houden met schema's.
Helemaal eens. Ik heb geen zin en tijd (meer) om mij bezig te houden met schema's. Ik wil gewoon lekker fietsen op de manier waar ik op dat moment zin in heb. Maar als je iets met een schema wilt doen, dan moet je het inderdaad op de goede manier doen.quote:Op dinsdag 26 oktober 2021 13:04 schreef Patroon het volgende:
[..]
Dat wordt altijd snel geroepen als iets lastiger wordt of tijd kost om je er even in te verdiepen. Daar is inderdaad iedereen vrij in, maar als je dan toch iets met een schema wil doen (want blijkbaar hebben daar wel veel behoefte aan, anders komt die vraag niet steeds terug), dan kan je het beter goed doen.
Ik zie geen reden waarom niet?quote:Op dinsdag 26 oktober 2021 13:25 schreef kanovinnie het volgende:
Zouden ze echt met die inserts gereden hebben?
Valt best mee de trein, ik betaal 36,- per maand voor vrij rijden van vrijdagavond t/m zondagavond en 40% op de overige daluren. En dat kan ik maandelijks aanpassen.quote:Op dinsdag 26 oktober 2021 10:28 schreef kanovinnie het volgende:
[..]
Dat is zo, maar regelmatig een auto huren of met de trein loopt uiteindelijk ook in de papieren. En een auto bied toch wel heel veel vrijheid.
Klopt, maar volgens mij ging dat punt over de ouderwetse regel dat je in de winter alleen maar werkt aan je duurvermogen. Dat raadt hij af. Juist die combinatie met rustige duur en intensief moet je blijven doen (80/20?).quote:Op dinsdag 26 oktober 2021 10:01 schreef Patroon het volgende:
[..]
Ja dat is precies wat ik zeg. Jim schetst in de podcast het beeld dat je in de winter ook veel intensief moet trainen en maakt dan de vergelijking bij de crossers. Maar die maken daarnaast nog veel meer rustige uren op de weg. Dus heb je maar 10u in de week, moet je echt zorgvuldig met je intensiteit omgaan, anders breek je je eigen basis af.
Volgens mij bij 10u meer 70/30? 50/50 is wel heel veel intensief. 5u bij 10u. Niet te doen.quote:Op dinsdag 26 oktober 2021 20:57 schreef Zwansen het volgende:
[..]
Klopt, maar volgens mij ging dat punt over de ouderwetse regel dat je in de winter alleen maar werkt aan je duurvermogen. Dat raadt hij af. Juist die combinatie met rustige duur en intensief moet je blijven doen (80/20?).
Bij 10 uur mag die verhouding meer naar de 50/50 gaan toch?
En hoezo ‘maar 10 uur’? Ik denk dat het merendeel in de wintermaanden al blij zou zijn met gemiddeld 3 uur.
Het liefst train ik icm met core en krachttraining, zeg 6u buiten 4 avonden/ochtenden hitt met gewichten daar voel ik mij het sterkst en lekkerst bij.quote:Op dinsdag 26 oktober 2021 21:40 schreef Patroon het volgende:
[..]
Volgens mij bij 10u meer 70/30? 50/50 is wel heel veel intensief. 5u bij 10u. Niet te doen.
Ik heb vorig jaar ook wat meer intensief gedaan op Zwift naast de rustige duur. Maar dat was dan ongeveer elke 10 workouts (1x per 14 dagen). Dat beviel wel erg goed. Ik vraag mij nog wel af hoe veel je intensief moet doen, als je ook 2x per week je benen traint met krachttraining. Dat lijkt mij ook intensief genoeg. Je kan ook veel doen met langere blokken op 90% FTP. Voelt vaak ook als een intensieve training, maar is nog steeds aerobe.
Goedkoop is duurkoop.quote:Op woensdag 27 oktober 2021 14:07 schreef Z het volgende:
[ afbeelding ]
Ik ben m'n Chinese graveler aan het opbouwen maar dat is nog een hoop gedoe. Speling op balhoofd, aanlopende remmen, speling op het achterwiel, ... Dat laatste is mijn schuld waarschijnlijk, heb de wielen zelf gespaakt. Verder oogt het best aardig vind ik.
Gravelstuur (Nitto). Ben ook nog niet helemaal overtuigd.quote:Op woensdag 27 oktober 2021 14:31 schreef Patroon het volgende:
Wat voor onmogelijk stuur heb je daar op?
Ja geen idee. Maar het lijkt me alle voordelen van tubeless teniet doen.quote:Op dinsdag 26 oktober 2021 13:34 schreef RealBizkit666 het volgende:
[..]
Ik zie geen reden waarom niet?
Het is een soort schuimpje. Naarmate je de druk in de band ophoogt krimpt die. Dus op het moment dat je band op druk is, dan is die heel compact en zit alleen tegen de velgrand aan. Er blijft meer dan genoeg ruimte over tussen deze dingen en de binnenkant van de band. Op het moment dat de tubeless band dan toch onverhoopt teveel druk verliest zal deze schuim uitzetten en dan kun je daar op doorrijden.quote:Op woensdag 27 oktober 2021 22:40 schreef kanovinnie het volgende:
[..]
Ja geen idee. Maar het lijkt me alle voordelen van tubeless teniet doen.
Oja! Ik heb dit inderdaad ooit eens in een filmpje gezien. Ik dach dat het wat harder bleef en dus in die grootte in de band bleef. Dan lijkt het me nogal onhandig.quote:Op woensdag 27 oktober 2021 22:48 schreef RealBizkit666 het volgende:
[..]
Het is een soort schuimpje. Naarmate je de druk in de band ophoogt krimpt die. Dus op het moment dat je band op druk is, dan is die heel compact en zit alleen tegen de velgrand aan. Er blijft meer dan genoeg ruimte over tussen deze dingen en de binnenkant van de band. Op het moment dat de tubeless band dan toch onverhoopt teveel druk verliest zal deze schuim uitzetten en dan kun je daar op doorrijden.
Wordt al langer gebruikt in MTB's, en vittoria heeft deze dit jaar ook gemaakt voor racers.
Is ook niet echt handig om als amateur te gebruiken. Mocht je ooit een binnenband erop moeten leggen, dan zit je met dat groen ding wat je niet makkelijk in je rugtasjes kunt doen.quote:Op woensdag 27 oktober 2021 22:54 schreef kanovinnie het volgende:
[..]
Oja! Ik heb dit inderdaad ooit eens in een filmpje gezien. Ik dach dat het wat harder bleef en dus in die grootte in de band bleef. Dan lijkt het me nogal onhandig.
Toch denk ik niet dat ik het zelf snel zal toepassen.
Die Orbea is nogal licht gebouwd, op zich kun je prima gravelen met 35mm bandjes. alleen vraag ik me in dit geval wel af of je op den duur geen schade aan je fiets zult makenquote:Op zaterdag 30 oktober 2021 10:57 schreef Reljem het volgende:
Nou, het begint weer te prikkelen, wellicht tijd voor een nieuwe fiets, of in ieder geval wat anders dan het standaard wegritje. Slechter weer, lang wegseizoen, we willen wat nieuws.
Nou heb ik op mijn Orbea M25team ruimte voor 35mm bandjes. Zit nu 28mm in. De eerste optie die we willen onderzoek is of gravellen mijn ding is. Om nou direct een gravelbike te kopen is ook zoiets, volgens mij kan je zelfs met 28mm en droog weer redelijk over de standaard grindpaadjes, en kom je zeker met 35mm (bv de schwalbe G One bandjes) een heel eind.
Vraag: hoe is jullie ervaring daarmee? Een gravel wielsetje + schwalbes tubeless 35mm is voldoende voor het merendeel aan gravellen? Waar ik stiekem bang voor ben is opspattende steentjes op mijn prachtige carbon fiets die schade veroorzaken, maar ik weet niet of dat reëel is of uitmaakt.
Uiteindelijk wil ik gewoon een fiets die op MTB terrein (Oostenrijk), strand en bospaden uit de voeten kan. Maar dat zal iig verschillende wielsetjes vergen en waarschijnlijk ook meerdere fietsen.
Iets als Muc-Off Bike Protect? Is voor na het poetsen om een beschermlaag aan te brengen.quote:Op donderdag 4 november 2021 23:25 schreef the_critic het volgende:
Graag even tip voor goed poetsmiddel voor frame. Soort wax oid dat extra laagje legt..
Welke geur wil je het liefst? Watermeloen, ananas, papaya of appeltaartgeur?quote:Op donderdag 4 november 2021 23:25 schreef the_critic het volgende:
Graag even tip voor goed poetsmiddel voor frame. Soort wax oid dat extra laagje legt..
Turtle Wax hybrid ceramicsquote:Op donderdag 4 november 2021 23:25 schreef the_critic het volgende:
Graag even tip voor goed poetsmiddel voor frame. Soort wax oid dat extra laagje legt..
Als gespoten dan kun je auto producten gebruiken.quote:Op donderdag 4 november 2021 23:25 schreef the_critic het volgende:
Graag even tip voor goed poetsmiddel voor frame. Soort wax oid dat extra laagje legt..
Als ik op mijn canyon een vlekje heb en met doek weg veeg, is het weg. Op de fiets van m'n vriendin, smeer ik zo eenzelfde vlek uit en wordt het een lange vieze veeg.. Waarschijnlijk een ander soort lak.. Daarom dus, dat ik even een soort wax oid wil proberen in hoop dat viezigheid iets minder hecht en iets makkelijker los laatquote:Op vrijdag 5 november 2021 10:37 schreef Patroon het volgende:
Ik heb hier ook wat wax staan en wel eens aangebracht. Je ziet het wel ff, maar volgens mij is het na 1 rit wel weg. Poets al jaren mijn fiets met een druppel afwasmiddel en dat werkt perfect. Zie niet het nut van al die fancy middeltjes. Het blijft een gebruiksvoorwerp.
Merci. Inderdaad maar eens auto wax of turtle wax oid zoekenquote:Op vrijdag 5 november 2021 10:50 schreef dop het volgende:
[..]
Als gespoten dan kun je auto producten gebruiken.
Als kale carbon zou je ook aan hoe stom het ook klinkt caravan wax kunnen proberen.
Natuurlijk kun je ook apart nog eens een fietsprodukt kopen maar caravan of autowax hebben veel mensen wel in huis
https://proteambicyclecare.com/quote:Op donderdag 4 november 2021 23:25 schreef the_critic het volgende:
Graag even tip voor goed poetsmiddel voor frame. Soort wax oid dat extra laagje legt..
Ziet er goed uit, maar erg prijzig.quote:Op vrijdag 5 november 2021 21:14 schreef ddx het volgende:
[..]
https://proteambicyclecare.com/
Heb het op mijn trek domane zitten en bevalt wel goed, vuil hecht veel minder en spoel je makkelijk eraf.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Stilaan weer op topniveau na z'n dikke jaren als fietsende hamburger
quote:Op zaterdag 6 november 2021 16:43 schreef Fretwork het volgende:
Nu ben ik ook snelTasje zegt de gekSPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt..
quote:Op zaterdag 6 november 2021 16:43 schreef Fretwork het volgende:
Nu ben ik ook snelEn dan vergeet je die spacertoren nog.SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
quote:Op zaterdag 6 november 2021 16:43 schreef Fretwork het volgende:
Nu ben ik ook snelGing je bikepacken?SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
En volgende keer even de ketting op het kleinste kransje doen he?Op dinsdag 25 augustus 2015 15:48 schreef Toekito het volgende:
de grootste schande van heel FOK! naast Fylax is Kano als mod.
Halfje wit mee, ja toch?quote:
quote:Op zaterdag 6 november 2021 17:49 schreef RealBizkit666 het volgende:
[..]
En dan vergeet je die spacertoren nog.
Zit er ook een spaakbeschermer op, of zie ik dat verkeerd?quote:
Nee, dat zal de remschijf zijn.quote:Op zaterdag 6 november 2021 19:59 schreef Immerdebestebob het volgende:
[..]
Zit er ook een spaakbeschermer op, of zie ik dat verkeerd?
quote:Op zaterdag 6 november 2021 16:43 schreef Fretwork het volgende:
Nu ben ik ook snelRode canyon.. Die zijn sowieso snel! :-)SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.everyone's a critic...
even you ! !
Ik heb dit op m’n racefiets zitten en ‘t werkt erg goed. M’n crosser poets ik regelmatig met turtlewax.quote:Op vrijdag 5 november 2021 21:14 schreef ddx het volgende:
[..]
https://proteambicyclecare.com/
Heb het op mijn trek domane zitten en bevalt wel goed, vuil hecht veel minder en spoel je makkelijk eraf.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |