Leuk stukkie om te lezen..... i.p.v. elkaar in de haren te vliegen
https://www.noordhollands(...)e&utm_medium=organicZo peinst Anita Groen (59) uit Grootebroek er niet over zich te laten vaccineren. In vijf kantjes onderbouwt ze waarom. ,,Ik bedank ervoor om als proefpersoon te dienen voor de farmaceutische industrie, voor het testen van een vaccin, voor een ziekte waarvan ik niets te vrezen heb.”
En: ,,Ik vind dat een vaccin dient bij te dragen aan het beschermen van gezondheid, en niet mag dienen om eerder afgenomen vrijheden terug te krijgen.” Hoe nu verder als samenleving? Anita Groen: ,,We kunnen met de vinger naar elkaar wijzen om een ander de schuld te geven, of we gaan met respect met elkaar om.”
J. Schuit (62) uit Heerhugowaard vindt ’niet vaccineren hun goed recht’. ,,Maar dan vind ik dat daar ook de nodige consequenties aan verbonden mogen worden. Niet gevaccineerden zullen een hogere zorgpremie gaan betalen, want de kans dat zij de ziekenzorg/ziekenhuizen zwaarder zullen belasten dan gevaccineerden is aanzienlijk groter. Bovendien moeten zij bij bepaalde evenementen en bijeenkomsten vooraf een negatieve testuitslag kunnen aantonen die voor eigen rekening komt. Hopelijk bereiken we de groepsimmuniteit tegen corona door zo veel mogelijk te laten vaccineren, zodat we weer snel terug kunnen naar het ’oude normaal’.”
Geen prik is je goed recht
Marian de Boer-Westerman uit Obdam laat zich niet vaccineren. Ze heeft bedenkingen over ’de (bij)werking op de korte en lange termijn’. „Ik ben geen corona-ontkenner en ik maak deze keuze heel bewust. Vind ik mezelf egoïstisch? Zeker niet. Ik denk dat ik met mijn gezonde levensstijl bijdraag aan een gezonde maatschappij. Ik respecteer ieders keuze en zal me aan de regels houden.”
„Helaas ben ik bevestigd in mijn bedenkingen doordat mijn man flink ziek is geworden na een vaccinatie met het Modernavaccin. Hij was geadviseerd, als patiënt met een auto-immuunziekte, om zich te laten vaccineren en herstelt nu van een pericarditis (ontsteking hartzakje), wat er van verdacht wordt een bijwerking te zijn.”
„Zelf laat ik mij niet vaccineren, maar heb aangegeven ook geen behandeling of ziekenhuisopname te willen”, laat Toos Borg (72) uit Blokker weten. Ze vindt dat ’het leven niet eindeloos hoeft te worden verlengd’. „Als er wat minder mensen overblijven zou het ook beter zijn voor het milieu.” Ze leeft gezond, eet biologische groente, geen suiker en melk en minder vlees. „Beweging en afstand houden heeft mij tot nu toe geen besmetting opgeleverd. Ik laat mij bij elk hoestje testen omdat ik niemand wil besmetten.”
„Persoonlijk vind ik zeer verontrustend dat roekeloos gezonde mensen, jonge mensen die amper iets te vrezen hebben van dit virus, nu door de maatschappij gedwongen worden om mee te doen aan dit experiment. Alsof het zonder risico de enige uitweg uit de pandemie zou zijn”, reageert Johan Schadee (27) uit Alkmaar. Hij spreekt van ’gentherapie waarvan de gevolgen op lange termijn niet bekend zijn’.
Hij is niet de enige die er zo over denkt. Veel ongevaccineerden zeggen op hun eigen immuunsysteem te vertrouwen, vinden de sterftekans door covid-19 vergelijkbaar met griep en zijn bang voor langetermijneffecten. Schadee: „Ik vind het geen egoïsme maar een vorm van gezond verstand dat mensen zich niet zomaar laten inspuiten met iets wat ze niet nodig hebben.”
Peter Faas (66) uit Julianadorp stelt dat iemand die ’een weloverwogen besluit neemt’ om zich niet te laten vaccineren ’gebruik maakt van zijn rechten als burger.’ „Het besluit om de maatregelen te laten voortduren is een besluit van de regering en het parlement. Er is dus geen sprake van een minderheid die het verpest voor een meerderheid.”
Ed Imming (60) uit Sint Pancras: ,,Dit vaccin is ons door onze strot geduwd om maar meer vrijheid te krijgen op maatregelen.” Die maatregelen moesten volgens Imming worden ingevoerd door onder meer het wegbezuinigen van ic-bedden en personeel. Hij laat zich niet vaccineren omdat hij er geen vertrouwen in heeft. ,,Ik voel me hierdoor als paria, uitgesloten van alles met minieme mogelijkheden om op vakantie te gaan of concerten. Ik ben gelukkig baas over mijn eigen lichaam.”
Geld verdienen
„’Big pharma’ wil vooral heel veel geld verdienen, en zonder enige aansprakelijkheid”, reageert Jetty van der Graaf, orthomoleculair therapeut uit Kortenhoef. „Er wordt niets geadviseerd om te zorgen voor je gezondheid en je eigen afweer te stimuleren.”
„Ik heb goede reden om mij niet te laten vaccineren”, meldt E. van der Ploeg (70) uit Sassenheim. „Dit is vanwege allergische reacties op medicijnen. In het verleden ben ik in shock geraakt in het ziekenhuis na een operatie. Men heeft destijds gezegd dat ik zo weinig mogelijk lichaamsvreemde stoffen moest laten spuiten of gebruiken. Ik gebruik geen medicijnen.” Haar echtgenoot is wel twee keer gevaccineerd. „Wij hebben verschil van mening hierover. Normaal gesproken is hij bijna nooit ziek, maar twee maanden geleden heeft hij toch een behoorlijke verkoudheid oplopen. Zou het mogelijk kunnen zijn dat je door die vaccinatie (tijdelijk) minder goede weerstand hebt tegen andere virussen?”
Hanny Kamer (87) uit Hilversum vindt het bizar om ongevaccineerden uit te maken voor ’egoïst’. „Daardoor voel ik mij beledigd. Ik ben niet gevaccineerd omdat ik heb nagedacht. Ik heb mij verdiept en veel aandacht besteed om te onderzoeken wat het vaccin met mijn lichaam kan doen en wat de voor- en nadelen daarvan kunnen zijn.”
Sjaak Kuin (60) uit Hoogkarspel noemt vaccineren met BioNTech/Pfizer een medisch experiment. „Grote zorg hierbij is de kans dat het geïnjecteerde synthetische mRNA na inenting het DNA van de (gezonde) persoon permanent kan wijzigen.”
„Godzijdank is vaccineren in Nederland (nog) vrijwillig en mogen mensen zelf beslissen wat ze met hun lichaam doen’’, laat jongerencoach Maaike Berbée uit Anna Paulowna weten. ,,Als je je laat vaccineren ben je geen ’volgzaam schaap’ en als je je (nog) niet laat vaccineren ben je geen ’virus-waanzinwappie’. Laten we ruimte geven aan mensen om (hopelijk zo goed mogelijk geïnformeerd) hun eigen afwegingen te maken. En respecteer het feit dat niet iedereen dezelfde beslissing maakt als jij.”
Volgens Van de Brink (68) uit Heemskerk worden besmettingscijfers ’opgekrikt’ en geven bepaalde artsen ’de gevaccineerden hooguit drie jaar om te overleven’. „Dit alles klopt met het doel wat het ’world economic forum’ voor ogen heeft, depopulatie!”
Theo Vos uit Laren vindt het een ’schande’ om een ’groep weldenkende mensen die zich bewust niet laten vaccineren’ neer te zetten als egoïsten. Volgens Vos vormt ’een gezonde levenshouding een basis tegen ziekten’. „Dus gezond en matig eten, voldoende beweging, niet te veel stress, een gezond vertrouwen in het eigen afweersysteem, et cetera. Op dit moment is meer dan vijftig procent van Nederland zwaarlijvig met een onderliggende aandoening en dit neemt alleen maar toe.”
Zot
„Om niet gevaccineerden egoïstisch te noemen is te zot voor woorden”, reageert Jan Molenkamp uit Beverwijk. „We leven op het ogenblik in een testmaatschappij, en vele maatregelen raken kant noch wal en maken alles kapot. Er is maar één manier om dit op te lossen en dat is stoppen met testen en doorgaan met je leven.”
Jean van Laveer uit Haarlem vindt het ’een schande’ dat een biermerk adverteert met de slogan: ’The night belongs to the vaccinated’. Ook de GGD-actie ’sjansen met Janssen’ noemt hij ’betutteling’. „Het blijkt wel weer dat je het vaccin voor jezelf neemt en niet voor een ander aangezien nu ook bekend is gemaakt dat een gevaccineerde het virus ook verspreid na volledige vaccinatie. Wat mogen ons leven niet laten dicteren door angst.”
„Ik weiger heel bewust een vaccinatie”, meldt Noortje van den Berg (36) uit Anna Paulowna. „En dit is niet omdat ik mensen langer wil laten vastzitten aan maatregelen. Sterker nog, ik zou graag zien dat meer mensen weigeren de maatregelen te volgen. Ik weiger deze prik omdat ik vertrouwen heb in mijn eigen immuunsysteem.”
Ineke de Jong (75) uit Zandvoort: „Iedereen heeft het recht te beslissen of hij/zij wel of niet gevaccineerd wil worden. Ik zelf ben na aarzeling wel gevaccineerd.”
„Ik vind dat iedereen zelf mag beslissen of je je wel of niet wil laten vaccineren”, stelt Leny Schepers (69) uit Purmerend. „Ikzelf ben gevaccineerd. Maar ik heb ook begrip voor degene die zich afvraagt: ’Wat brengt dat op langere termijn?’ Vooral voor de jongeren. Voor het uitzoeken voor andere ziektes doen ze er jaren over en nu in een klein jaar tijd is er een vaccinatie.”
Mint Gabriëlse uit Alkmaar noemt het ’aannemelijk’ dat gevaccineerden ’juist de grote verspreiders zijn van dit virus’. „Omdat ze zich veilig achten en zich aan geen enkele regel meer houden. Een goed voorbeeld daarvan is dat ze op je lip staan in de supermarkt en wanneer je vraagt afstand te houden, je de opmerking krijgt: ’Ik ben gevaccineerd’. Ook moet je steeds lezen dat er nog een derde prik moet komen of dat het Jansen vaccin amper werkt, nota bene het vaccin waar Hugo de Jonge pubers mee naar de vaccinatiestraten heeft gelokt onder het mom ’dansen met Jansen’. En dit terwijl kinderen zonder onderliggend lijden helemaal niet ziek worden van corona.”
(Tekst gaat door onder de foto)