abonnement Unibet Coolblue
pi_201222854
quote:
1s.gif Op zondag 5 september 2021 01:01 schreef L_ het volgende:
Ik heb ook geen pensioenopbouw en vroeg mij af hoe dit op te bouwen, de hypotheekadviseur zei dus dat pensioenopbouw via de aflossingen op het huis gaat, want je woont na aflossing hypotheek vrij en kan men dus in principe met AOW en wat extra's rondkomen.
Als jij een werkgever hebt, dan zul je via die werkgever toch ook aangesloten zijn bij een pensioenfonds? Dan bouw jij wel pensioen op. Daarnaast zijn er ook andere manieren om (aanvullend) pensioen op te bouwen. Een afbetaalde koopwoning leidt tot lage woonlasten. Dat is natuurlijk altijd prettig; zeker als je met pensioen bent. Maar het is geen vervanging voor je pensioen.

quote:
Nou erg somber dus, ook uit artikelen blijken dat singles die in een huurwoning wonen simpelweg vroeg of laat in de armoede belanden.
Dat risico is mogelijk groter, maar het is niet gezegd dat het jou ook overkomt. De mens lijdt het meest door het lijden dat hij vreest.

quote:
Maar ik moet daten, zelfs al is het om de mogelijkheid te hebben ooit samen te kopen, want anders beland je dus nog meer in de put.
Hoewel het met twee inkomens eenvoudiger is om een eerste stap op de huizenmarkt te zetten, is het feit dat jij een huis wilt kunnen kopen natuurlijk geen goede reden om een relatie met iemand (m/v) aan te gaan. Je hebt nu in elk geval een dak boven je hoofd. En een plek voor jezelf. Hoe zou dat eruit zien als je nu een relatie en een koophuis had en jullie op het punt stonden van elkaar te scheiden?

quote:
Is dit dan toch eindelijk de man met hamer die mij komt straffen voor mijn ontwijkende en slappe leventje.
Je bent 34. Jouw leven is nog lang niet voorbij. Dus zie jouw leven onder ogen, en probeer het (in kleine stapjes) te veranderen.

quote:
Hoe doen andere mannen van 30+ single in een huurhuis dit volhouden?
Wat is de juist mindset?
Ik ben 40, single en woon in een huurwoning. Zou ik willen kopen? Ja. Kan ik dat nu? Nee. Maar dat liever dan een koophuis hebben met een hypotheek die ik niet (meer) kan betalen. Dat levert pas stress op. Zou ik een relatie willen? Ja. Maar liever single dan een liefdeloze giftige relatie. Het punt is: de invloed die ik als mens heb, is beperkt. Ik heb alleen invloed op de keuzes die ik maak. Ik kan kiezen hoe ik met een situatie omga. Ik kan mij openstellen voor een relatie, maar ik kan geen vrouw dwingen verliefd op mij te worden. En wat betreft die koopwoning: voorlopig probeer ik te sparen/beleggen. Ook als ik ¤10.000,- spaar is dat een druppel op een gloeiende plaat, maar het is meer dan niets en elke druppel telt. Mocht de rente ooit stijgen, dan dalen de huizenprijzen en ... dan zien we wel weer. Ondertussen probeer ik die koopwoning en die relatie niet te belangrijk te maken, te kijken naar wat ik wel heb en kan en iets te maken van het leven zoals het nu voor mij ligt. Daar heb ik tenminste (beperkt) invloed op.
  zondag 5 september 2021 @ 10:55:34 #27
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_201222886
quote:
7s.gif Op zondag 5 september 2021 10:52 schreef Nobu het volgende:

[..]
40m2 kost minstens 1000 euro exclusief G/W/L als je niet sociaal kunt huren, daarmee is je financiële voorsprong op de bijstand in een keer verdampt.
Dan kun je niet rekenen.
The love you take is equal to the love you make.
pi_201223105
Voor mij was het een kwestie van preparation meets opportunity. Maar er zijn wel jaren overheen gegaan. Het begon voor mij eigenlijk toen ik weer terug naar school ging om mezelf bij te spijkeren voor een bepaald type functie dat ik graag wilde vervullen. Hier was ik ook al 4 jaar voor aan het netwerken. Ik was toen 28. Het was toen nog wel gebruikelijker dat je snel bij je ouders wegging, maar alas, ik kon geen geschikte woning vinden.

In 2015 had ik een keer enorm veel geluk. In een reorganisatie raakte ik mijn baan kwijt, maar kon ik aan de slag in het type functie dat ik al 4 jaar op mijn netvlies had. En aangezien ik dus heel goed mijn motivatie kon aantonen kreeg ik gelijk een vast contract, ze durfden een risico te nemen met me. Wel nog een laag salaris. Hoewel, het zat steeds zo rond modaal.

Toen heb ik een jaren 60 woning gekocht, maar salaris was laag, zo rond modaal, ietsje eronder. Ik moest inleveren omdat ik in de ploegendiens zat, toen zat ik bovenmodaal.

Vast contract raakte ik helaas kwijt. Ben blij dat ik toen toch een woning gekocht heb. Mijn marktwaarde is in korte tijd heel hard gestegen en ik zit nu ongeveer 30% boven modaal, nooit langer dan 2 maanden op zoek naar een nieuwe baan en heb ik enorme overwaarde op m'n woning. Maar de koop is gebaseerd op dat lage salaris van toen. Ben wel alleenstaander, maar goed, ik ben ook gelukkig.
  zondag 5 september 2021 @ 11:17:40 #29
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_201223192
quote:
0s.gif Op zondag 5 september 2021 10:54 schreef Groepfunder het volgende:

[..]
Als jij een werkgever hebt, dan zul je via die werkgever toch ook aangesloten zijn bij een pensioenfonds? Dan bouw jij wel pensioen op. Daarnaast zijn er ook andere manieren om (aanvullend) pensioen op te bouwen. Een afbetaalde koopwoning leidt tot lage woonlasten. Dat is natuurlijk altijd prettig; zeker als je met pensioen bent. Maar het is geen vervanging voor je pensioen.
Is niet altijd het geval. In sectoren waar minder geregeld is moet je vaak zelf actie ondernemen.

Bij mijn vorige baan kreeg ik ook niet standaard pensioen. De werkgever bood wel een regeling aan maar je moest echt zelf actie ondernemen om daar aan deel te nemen.
pi_201223432
quote:
0s.gif Op zondag 5 september 2021 11:17 schreef Hexagon het volgende:
Is niet altijd het geval. In sectoren waar minder geregeld is moet je vaak zelf actie ondernemen.

Bij mijn vorige baan kreeg ik ook niet standaard pensioen. De werkgever bood wel een regeling aan maar je moest echt zelf actie ondernemen om daar aan deel te nemen.
Dan is het voor TS misschien een idee om bij zijn werkgever te informeren of daar ook een vrijwillige regeling bestaat. Of het zelf gaan regelen. Punt is: er zijn meer manieren om je pensioen te regelen.
  zondag 5 september 2021 @ 12:00:45 #31
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_201223692
quote:
0s.gif Op zondag 5 september 2021 11:39 schreef Groepfunder het volgende:

[..]
Dan is het voor TS misschien een idee om bij zijn werkgever te informeren of daar ook een vrijwillige regeling bestaat. Of het zelf gaan regelen. Punt is: er zijn meer manieren om je pensioen te regelen.
Dat lijkt me inderdaad een verstandiger plan dan je longen zo te asfalteren dat je de leeftijd niet haalt zoals TS>
pi_201223952
Het is een klein bedrijf dus geen pensioen.

Ik krijg daardoor wel een hoger bruto salaris natuurlijk, in principe is dat gunstig aangezien ik dan eventueel meer kan lenen voor een huis.
pi_201224081
Jammer dat je in de put bent en s’ nachts niet kan slapen. Ik zou überhaupt mezelf niet vergelijken, maar gewoon mijn eigen leven leiden. Door het vergelijken kom je dus in de put. Bovendien is het niet per se zo dat als je single bent en een huurhuis hebt dat je dan in de armoede terechtkomt.

De juiste mindset zou zijn dat je af moet komen van het idee dat alles om status draait en dat als je geen koophuis hebt dat dat tot armoede leidt. Dat is onjuist.

Ik zou eerst werken aan je zelfvertrouwen, dan mij dus focussen op het daten ipv een hypotheek te krijgen. Dan ben je namelijk een stukje gelukkiger en kan je stap voor stap je leven verbeteren en een koopwoning krijgen.
  zondag 5 september 2021 @ 12:55:55 #34
313152 Harvest89
Black Metal fan
pi_201224320
quote:
0s.gif Op zondag 5 september 2021 10:25 schreef L_ het volgende:

[..]
Omdat ik mij natuurlijk niet met hen vergelijk, maar met leeftijd- en studiegenoten.
Lol, dat is toch achterlijk?
En ik heb een sterk vermoeden dat als je wel een koopwoning zou hebben met een wijf je nog steeds depressief bent omdat je niet tussen de miljonairs kunt wonen in het Gooi.
Deceit for a lifetime has taken it's toll.
An emotional void, I feel numb and cold.
You're all dead to me now. And has been for long.
The time has come to reap what you've sown.
pi_201224502
je hebt een huis waar je in woont, dat wordt voor steeds meer mensen onmogelijk. Vergelijk jezelf daar eens met de mensen die nu aan een studie bezig zijn en wees blij dat je niet in hun situatie zit...
I think that it’s extraordinarily important that we in computer science keep fun in computing
For all who deny the struggle, the triumphant overcome
  zondag 5 september 2021 @ 14:30:35 #36
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_201225637
quote:
1s.gif Op zondag 5 september 2021 12:24 schreef L_ het volgende:
Het is een klein bedrijf dus geen pensioen.

Ik krijg daardoor wel een hoger bruto salaris natuurlijk, in principe is dat gunstig aangezien ik dan eventueel meer kan lenen voor een huis.
En dan denk je niet dat het verstandiger is om dan zelf een fonds te zoeken in plaats van als een konijn in de koplampen van je oude dag te gaan kijken?
pi_201225705
quote:
7s.gif Op zondag 5 september 2021 10:52 schreef Nobu het volgende:

[..]
40m2 kost minstens 1000 euro exclusief G/W/L als je niet sociaal kunt huren, daarmee is je financiële voorsprong op de bijstand in een keer verdampt.
Maar het uitschot voldoet niet aan de inkomenseis, dus daar woon je niet tussen.
Op dinsdag 10 mei 2022 20:00 schreef Souryhet volgende: Dan was ik fout, maar zover mijn radar gaat is die troela niet echt overtuigend en ze was een fan. Please dit riekt naar aandacht
  zondag 5 september 2021 @ 16:37:43 #38
191317 Nobu
Nobutada Yakitori
pi_201228480
quote:
7s.gif Op zondag 5 september 2021 14:34 schreef Stepperoller het volgende:

[..]
Maar het uitschot voldoet niet aan de inkomenseis, dus daar woon je niet tussen.
Natuurlijk wel, die wonen gewoon in de sociale hut naast je.
pi_201230839
TS ik ben wel benieuwd hoe je nu woont?

Verder moeten heel veel mensen hiermee dealen. Ikzelf woon nog in m'n studentenstudio al het 10e jaar (nu ook 30). Het is goedkoop, maar klein en het remt ook.. je kunt geen mensen uitnodigen om te dineren, m'n sportspullen kan ik niet lekker kwijt en m'n privacy is niet heel hoog. Toch kan ik wel wat sparen.

Vrienden/collega's wonen een stuk luxer en betalen zich scheel aan 1000 tot 1350 huur.. ze kunnen wel relaxen thuis, maar verder ook niet heel veel.

Dan de kopers.. sommige kunnen in de bodem van de markt instappen met geluk. Anderen wonen samen en zijn blij hiermee.

Stel je woont samen en het gaat niet meer, dan ben je blij hoe je nu zit. TS je mist gewoon de uitdaging in je leven en vult het in met verkeerde zaken. Houd een mentale vangrail voor jezelf en ja iedereen heeft z'n punten waar het wel gaat en anderen waar het snel vastloopt hoe graag ook wil...
  zondag 5 september 2021 @ 20:30:05 #40
491017 MizzezAmy
Raad het liedje
pi_201232152
quote:
1s.gif Op zondag 5 september 2021 01:01 schreef L_ het volgende:


Ik heb ook geen pensioenopbouw en vroeg mij af hoe dit op te bouwen, de hypotheekadviseur zei dus dat pensioenopbouw via de aflossingen op het huis gaat, want je woont na aflossing hypotheek vrij en kan men dus in principe met AOW en wat extra's rondkomen.

Ik ben nu 34, voor een hypotheek met 30 jaar aflossen heb ik nog 3 jaar om een woning te vinden want 67 is de AOW leeftijd.

Nou erg somber dus, ook uit artikelen blijken dat singles die in een huurwoning wonen simpelweg vroeg of laat in de armoede belanden.

Ik word heel jaloers op leeftijd- en oud studie genoten die klein zijn begonnen met kopen en nu toevallig door de prijsstijging met hun overwaarde groter wonen.

Alles draait om status en dat heb ik dan nauwelijks, ook geen zelfvertrouwen meer om te daten.
Maar ik moet daten, zelfs al is het om de mogelijkheid te hebben ooit samen te kopen, want anders beland je dus nog meer in de put.

Al deze dingen houden mij 's nachts wakker.

Is dit dan toch eindelijk de man met hamer die mij komt straffen voor mijn ontwijkende en slappe leventje.

Hoe doen andere mannen van 30+ single in een huurhuis dit volhouden?
Wat is de juist mindset?

Ik rook nu een pakje sigaretten per dag omdat ik denk dat het kalmeert, maar het kost geld en ik moet er van hoesten.

Ik trek dit niet meer op deze manier, ik wil gewoon sterven zodat ik eervol de handdoek in de ring kan gooien.
Vervelend dat je je zo voelt ts. Als ik dit zo lees doe je het niet eens slecht (je hebt werk en een woning), maar kijk je wel erg pessimistisch naar de toekomst.

De insteek dat alles om status draait is niet de juiste om gelukkig te worden, die zou je moeten proberen te veranderen. En dan ook niet kijken naar hoe je leeftijdsgenoten alles wel goed hebben geregeld, je weet niet hoe het daar achter de voordeur gaat. Ik ken iemand met groot huis, nieuwe meubels en merkkleding, ik denk ook voor de status, maar die heeft bijvoorbeeld geen geld om mee te gaan naar festivals.
Maar ik snap het wel, ik ben 38 en single en woon ook nog in een huurhuis, terwijl bijna al mijn vrienden nu samenwonen in een luxe koopwoning. Als ik mezelf daarmee vergelijk heb ik het ook niet zo goed gedaan. Maar ik woon met veel plezier in mijn huurhuis, prettige buren en voordeel van mn huurwoning is ook dat ik me geen zorgen hoef te maken over groot onderhoud.
Sowieso zijn 4 op de 10 woningen huurwoningen, dus huren is ook weer niet heel zeldzaam. Al lijkt het nu bij mij ook of iedereen in mijn omgeving koopt en gaat het gesprek wel vaak over hoeveel overwaarde er op hun huis zit. Ik vind dat wat materialistisch en hou mezelf minder bezig met financiën en de toekomst, leef misschien wat meer bij de dag, maar daar word ik wel gelukkiger door. (maar ok, ik heb ook niet echt financiële problemen en bouw wel pensioen op, tenminste als die er over 30 jaar nog is)
Ik ken trouwens ook wel mensen die zonder relatie samenwonen om de kosten te drukken, dat is natuurlijk ook nog een optie. En als je pas na je 40ste iets kan kopen heb je geen 30 jaar meer om af te lossen, maar bouw je ook gewoon wat op, dus je hoeft niet perse binnen 3 jaar iets te hebben.
Wellicht kun je wel alvast iets doen aan pensioenopbouw, door zelf wat te sparen. Als je niet meer rookt zou je zo 1500 euro per jaar kunnen besparen?
Ik ken niet echt mensen met alleen aow, maar lijkt me dat die ook huursubsidie enzo krijgen, dus als single met aow kom je denk ik niet automatisch in de armoede, al kun je misschien niet op vakantie en heb je bijvoorbeeld geen auto. Ik denk dat het ook een kwestie is van je uitgaven aanpassen aan je inkomsten.
Maar ik denk dat het belangrijkste is een mindset dat niet alles in het leven draait om geld en status, al lijkt het in de huidige samenleving soms wel zo. Ik hoop dat je wat kan relativeren en gelukkig kan worden met wat je wel hebt.
Woorden zijn een zeldzaam iets
Wie teveel zegt
Zegt niets 🎶
pi_201232885
quote:
16s.gif Op zondag 5 september 2021 13:06 schreef FlippingCoin het volgende:
je hebt een huis waar je in woont, dat wordt voor steeds meer mensen onmogelijk. Vergelijk jezelf daar eens met de mensen die nu aan een studie bezig zijn en wees blij dat je niet in hun situatie zit...
Dit houdt mij 's nachts wakker ja, omdat ik zonder partner dit fixen wil. In je eentje is dat in NL zowat niet te doen.
En jullie mij hier maar uitlachen vanwege die suikerbaba's, je zou eens moeten weten.

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 05-09-2021 21:07:57 ]
pi_201233172
quote:
0s.gif Op zondag 5 september 2021 21:07 schreef Naardegallemiezen het volgende:

[..]
Dit houdt mij 's nachts wakker ja, omdat ik zonder partner dit fixen wil. In je eentje is dat in NL zowat niet te doen.
En jullie mij hier maar uitlachen vanwege die suikerbaba's, je zou eens moeten weten.
Ja mss binnenkort een economische crisis of iets vreselijks en wordt het weer normaal.
I think that it’s extraordinarily important that we in computer science keep fun in computing
For all who deny the struggle, the triumphant overcome
pi_201233476
quote:
16s.gif Op zondag 5 september 2021 21:21 schreef FlippingCoin het volgende:

[..]
Ja mss binnenkort een economische crisis of iets vreselijks en wordt het weer normaal.
Ga er maar niet van uit. Dit gaat nog zo door tot de volgende verkiezingen en als de VVD nog een keer wordt gekozen nog langer.
pi_201233532
quote:
1s.gif Op zondag 5 september 2021 21:34 schreef Sunshine1982 het volgende:

[..]
Ga er maar niet van uit. Dit gaat nog zo door tot de volgende verkiezingen en als de VVD nog een keer wordt gekozen nog langer.
Mss een flinke ebola 2.0 uitbraak? Ach een mens mag dromen.
I think that it’s extraordinarily important that we in computer science keep fun in computing
For all who deny the struggle, the triumphant overcome
pi_201233606
quote:
16s.gif Op zondag 5 september 2021 21:37 schreef FlippingCoin het volgende:

[..]
Mss een flinke ebola 2.0 uitbraak? Ach een mens mag dromen.
Ik hoop met je mee hoor. Wij willen ook kopen, we huren momenteel. Net zo goed starters dus... Het is zo kansloos... En dan zie je Rutte op tv met zo'n brede glimlach en word ik zo fucking pissig :r :') Niet eens in staat om je volk een basisbehoefte op een sociale manier te kunnen geven. Of geen zin, dat kan ook.

Maar verder gaat het goed met Nederland hoor :')
pi_201233679
quote:
1s.gif Op zondag 5 september 2021 21:41 schreef Sunshine1982 het volgende:

[..]
Ik hoop met je mee hoor. Wij willen ook kopen, we huren momenteel. Net zo goed starters dus... Het is zo kansloos... En dan zie je Rutte op tv met zo'n brede glimlach en word ik zo fucking pissig :r :') Niet eens in staat om je volk een basisbehoefte op een sociale manier te kunnen geven. Of geen zin, dat kan ook.

Maar verder gaat het goed met Nederland hoor :')
Ja success iig :)

Heb ondertussen wel flink kunnen sparen, was eigenlijk al van plan wat te kopen wat vijf jaar terug zonder probleem had gelukt; maar nu is het noodgedwongen wachten tot mijn vriendin ook klaar is met de studie

En dan zijn er mensen die met een minimumloon starten, dat kan toch helemaal niet :N
I think that it’s extraordinarily important that we in computer science keep fun in computing
For all who deny the struggle, the triumphant overcome
  User die het meest klaagt 2022 zondag 5 september 2021 @ 23:02:40 #47
414785 sirdanilot
pi_201234641
Ik herken mezelf hier heel erg in . Aan de andere kant je hebt gewoon te vreten en een dak boven je hoofd. Het is nou ook weer niet het einde van de wereld dat jij (of ik of miljoenen anderen ) geen huis kan kopen.
Let's all accept each other's differences and different opinions and live together in harmony :)
  User die het meest klaagt 2022 zondag 5 september 2021 @ 23:07:49 #48
414785 sirdanilot
pi_201234705
quote:
0s.gif Op zondag 5 september 2021 12:00 schreef Hexagon het volgende:

[..]
Dat lijkt me inderdaad een verstandiger plan dan je longen zo te asfalteren dat je de leeftijd niet haalt zoals TS>
Voordeel daar wel weer van is dat je je geen zorgen hoeft te maken over je pensioen
Let's all accept each other's differences and different opinions and live together in harmony :)
pi_201235002
Ik heb volgens mij niet gelezen hoe je nu woont. Heb je een sociale huurwoning? Woon je in de vrije sector en lig je iedere maand krom om de lasten te betalen? In de sociale huur zou ik blij zijn met een goedkope huur in ieder geval.

Niet kunnen kopen is herkenbaar, al ben ik een paar jaar jonger maar ook ik zie dat vrienden dit doen. Echter een hypotheek is een behoorlijke last, zeker als je die alleen moet dragen. Zwaarder dan maandelijks je huur betalen, want er geldt een plicht tov de bank die je als huurder niet hebt. Daarnaast is een koopwoning ook gewoon flink duurder dan een huurwoning. Onderhoud, renovaties e.d. betaal je zelf en als je pech hebt nog maandelijks de VVE bijdrage. Plus de kosten koper die je kwijt bent. Ik ben persoonlijk blij dat ik deze verplichtingen nu niet heb. Heb dan wel het geluk dat ik lachend mijn (sociale) huur kan betalen elke maand. Beter dan kromliggen voor een hypotheek.

V.w.b. het single zijn, ja alleen kopen is moeilijker, sowieso ben je als alleenstaande in veel situaties in het nadeel. Voordeel is wel dat je aan niemand verantwoording hoeft af te leggen en geen verantwoordelijkheid voor een gezin bijv. hebt. Lijkt me juist fijn om niet gebonden te zijn aan zulke zaken. Maar je hebt gelijk dat bijvoorbeeld kopen echt lastig is nu. Ik zou een paar jaar wachten totdat hopelijk de markt instort en dan je kans grijpen om te kunnen kopen als je echt wilt.
Vind wel dat huren echt niets is om je voor te schamen, ook sociale huur niet. Genoeg mensen die in hetzelfde schuitje zitten, het is wel jammer dat je je minder voelt want dat lijkt me nergens voor nodig. Waar ik woon zijn genoeg mensen die al dertig jaar sociaal huren en dat zijn echt niet allemaal tokkies. Als je ergens lekker woont waarom zou je dan weg willen? (Nogmaals ik ken jouw situatie niet, maar kun je niet tevreden zijn met wat je hebt voor nu?)

En voor wat betreft je pensioen: lijkt nog ver weg maar wel belangrijk om iets te regelen. Een gat kun je niet even dichten. Ik zie hier een aantal tips, zou er zeker niet te lang mee wachten.
pi_201250686
Je zit in een bizar gedachtepatroon vast. Je zou wel willen sterven en tegelijk ben je bang dat je niet genoeg pensioenopbouw hebt. Dat is niet met elkaar te rijmen. Sterven kan altijd nog, dus probeer eerst eens het beste van je leven te maken.

Ik zou beginnen met het loslaten van het maatschappelijke ideaal waar je naar streeft. Lekker belangrijk wat andere mensen doen. Wat vind jij belangrijk, waar word jij gelukkig van? Maak eens een lijstje en kijk of je er concrete doelen of acties aan kunt verbinden. Stoppen met roken en een andere bestemming voor dat geld zoeken is alvast een mooi doel.

Verder vind ik dat mensen het aandeel geluk overdrijven als het gaat om het bemachtigen van een mooie koopwoning. Je moet in ieder geval een keer instappen. Toen ik in de 20 was zeiden leeftijdgenoten dat het een slecht moment was om in te stappen vanwege de hoge huizenprijzen. Ik ben blij dat ik het toch heb gedaan. En ik snap wel dat het nu moeilijk is om een betaalbare woning te vinden in de Randstad, maar daar zijn oplossingen voor. Houd niet zo rigide vast aan een bepaald beeld, maar breng in kaart wat je opties zijn. Kun je een appartement kopen in een minder goede buurt of net buiten de Randstad? Kun je werk vinden buiten de Randstad? Kun je meer reistijd accepteren? Lukt het om vaker thuis te werken zodat de reistijd minder zwaar is? Juist door corona én de krapte op de arbeidsmarkt is er veel mogelijk. En misschien kun je wel gewoon blij zijn met je huurwoning.

Staar je niet blind op pensioenopbouw. Je krijgt ooit gewoon een basispensioen en als je alleenstaand bent krijg je zelfs wat meer dan iemand die samenwoont. Er zijn meerdere manieren om ervoor te zorgen dat je comfortabel kunt leven als je oud bent. Je pensioen aanvullen is er een van, maar je kunt ook juist zorgen dat je zo goedkoop mogelijk leeft. Tevreden zijn met wat je hebt is misschien zelfs verstandiger dan alsmaar streven naar meer: een duurder huis en meer bezittingen maken dat je steeds meer geld nodig hebt.

Maak je eerst maar eens druk om nu in plaats van later. Je hebt geen flauw idee hoe je leven er over een jaar of vijf uitziet. Misschien heb je een betere baan, ontmoet je iemand, kun je versneld je hypotheek aflossen, ben je handig geworden in beleggen, sla je je midlife crisis over. Fuck de geplaveide wegen.
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')