Journeyman Challenge (werkloos, zonder papieren en status beginnen) in FM21:
Seizoen 20/21: Begonnen bij B93 op het 3e niveau van Denemarken. Deze semi-prof club stond stijf onderaan en ik moest degradatie voorkomen. Met een dramatische financiële situatie en bijna geen spelers was het een mooie uitdaging. Uiteindelijk een goede run neergezet met 5 overwinningen, 3 gelijke spelen en 3 verliespotten. Maar na de laatste speeldag was ik toch ontslagen want wat bleek; de laatste 6 clubs degraderen direct! Gelukkig wel mijn eerste trainersdiploma gehaald.
Eind seizoen 21/22: Toen naar de semi profs van Welling, doelstelling was het zelfde als B93: niet degraderen. De spelers waren minder en wederom was ik aangenomen bij het team met de slechtste financiële situatie van de league. Welling stond op het moment dat ik kwam nog in de degradatiezone, maar ik heb het seizoen toch kunnen redden. Grappig feitje van de Vanarama National South: je kunt echt heel erg lang spelers inschrijven. Ook nog een extra trainersdiploma gehaald.
Seizoen 22/23 bij Welling: het oplossen van de corona pandemie gaat in FM sneller dan in het echt en de hervonden stadioninkomsten verbeterden de financiële positie een klein beetje. Mijn beste 4 spelers waren ondertussen al gratis de deur uitgelopen omdat ze een non-contract hadden. De middelmaat die niet vertrokken was heb ik toen een contract aangeboden zodat ik niet meer voor verrassingen zou komen te staan. Ik heb toen nog wat gratis spelers aangetrokken, waaronder één idioot sneller spits die dat seizoen 46 wedstrijden zou gaan spelen en 41 goals in het mandje zou leggen. De rest was pure middelmaat of zelfs ver onder het niveau van mijn team, maar ja je hebt toch spelers nodig.. Met een prognose om 21e te worden was het verrassend dat we met kerst eerste stonden, maar daarna donderde het kaartenhuis in elkaar en eindigden we met het nodige geluk nog op de 4e plek. Het bestuur was lyrisch en ik kon beginnen aan het volgende trainersdiploma.
Seizoen 23/24: het bestuur van Welling wilt me eigenlijk geen nieuw trainersdiploma laten halen, want dan ontgroei ik de club. Na lang onderhandelen stel ik de harde eis: ik wil een extra diploma of ik neem ontslag. Het bestuur gaat gelukkig overstag, ik heb het immers naar mijn zin bij Welling en de samenwerking verloopt prima. Na twee maanden ballen (en dat zijn een boel wedstrijden in Engeland!) schommelen we tussen de eerste en de tweede plek (met nog steeds een van de minste budgetten vd League). Maar dan gebeurt waar je stiekem op hoopt in een journeyman challenge: ik verschijn op de radar van grotere clubs. Crewe Alexandra is uit zichzelf gepromoveerd naar de Championship en zij benaderen mij als eerst. Helaas kiest deze club uiteindelijk voor Wayne Rooney als hoofdcoach. Maar dan blijkt er een blik met clubs uit de Leage One en Two ook opzoek te zijn naar een nieuwe trainer. Ik krijg van 5 van deze clubs een uitnodiging om te komen solliciteren. Na twee clubs met financiële problemen zit ik nu in de luxepositie dat er ook gezonde clubs tussen zitten. Met twee clubs ga ik in gesprek en uiteindelijk biedt AFC Wimbledon met een contract aan. De aankomende jaren ga ik dus in deze rijke buurt van London aan de slag om
deze club met interessante historie (officieel pas opgericht in 2002).
Ik zit nu in november 2023 en heb nog geen wedstrijden gespeeld met Wimbledon. Mijn doel is om mijn laatste papieren te halen en het zo goed mogelijk te doen met de club. Ik ga na dit seizoen alle grote voetballanden (Spanje, Italië, Frankrijk, Spanje & Portugal) inladen en hoop dat ik buiten Engeland op het hoogste niveau kan gaan managen.
![O6HlZJv.png]()
Wat ik heb geleerd tot nu toe:
- Ik moet goed de regels van een competitie nalezen voordat ik een baan aanneem.
- Bij de semiprofs heb je geen brede selectie nodig, de spelers zijn immers maar twee keer per week op de club en raken amper vermoeid of geblesseerd.
- Het is belangrijk om telkens nieuwe trainerspapieren te halen.
- In Engeland spelen ze idioot veel wedstrijden ..
- Hoe non-contracts en semi-prof contracten werken.
- Snelheid is ongeacht het niveau de belangrijkste stat.