Nog moeilijker dan het al isquote:Mensen die een geslachtsverandering hebben ondergaan, lopen gemiddeld dubbel zoveel kans om vroegtijdig te overlijden, schrijft Trouw op basis van onderzoek van het Amsterdams Universitair Medisch Centrum.
Transgenders lopen meer risico op hart- en vaataandoeningen, hiv-gerelateerde ziekte, longkanker en niet-natuurlijke doodsoorzaken zoals zelfdoding, blijkt uit het onderzoek.
De studie is uitgevoerd door de genderkliniek van het Amsterdams UMC, veruit de grootste van het land. De afgelopen vijf decennia zijn in deze kliniek bijna negenduizend mensen behandeld, waarvan iets meer dan de helft onderzocht is. Deze groep is groot genoeg om te kijken wat de gezondheidseffecten van geslachtsverandering zijn op de lange termijn.
Mensen die geboren zijn als man en later vrouw werden, bleken in de onderzochte periode een twee keer zo grote kans op overlijden te hebben als de gemiddelde man, en een drie keer zo grote kans als de gemiddelde vrouw.
Mensen die als vrouw geboren zijn en later man werden, bleken een twee keer zo grote kans op overlijden te lopen als de gemiddelde vrouw, maar verschil met de gemiddelde man is er niet.
De afgelopen jaren is het risico op bijvoorbeeld hiv kleiner geworden door betere behandeling. Ook het risico op zelfdoding bij transgenders is kleiner, door betere acceptatie van geslachtsverandering. Toch blijft het overlijdensrisico van transgenders over de hele linie gelijk, namelijk tweemaal hoger dan in de algehele bevolking.
https://www.nu.nl/wetensc(...)jdig-overlijden.html
Dat lijkt mij ook.quote:Op vrijdag 3 september 2021 05:58 schreef Chadi het volgende:
Kan ook komen doordat deze groep mensen het mentaal zwaar te verduren heeft.
Ben zelf ook transvrouw, dat zg ''metaal zwaarder te verduren'' vind ik erg meevallen. Sinds ik mij als vrouw mag uiten en mag zijn voel ik mij alleen maar sterker en beter. Dus dat wat in het artikel gesuggereerd wordt geldt gelukkig niet voor elke trans vrouw of man.quote:Op vrijdag 3 september 2021 05:58 schreef Chadi het volgende:
Klinkt plausibel.quote:Op vrijdag 3 september 2021 05:58 schreef Chadi het volgende:
En dan vergeten we voor het gemak maar even dat bepaalde hormonen die voorgeschreven werden in de 70's 80's extra kans op trombose en bloedproppen gaven en daarmee een kans op overlijden.quote:Maar zelfdoding en hiv onder transgenders speelden vooral in de eerste decennia van de onderzochte periode, de jaren zeventig en tachtig.
Zou kunnen, het VUMC Amsterdam UMC was 10 jaar geleden de plaats om zo min mogelijk te vertellen.quote:Maar de belangrijkste boodschap van de onderzoekers is dat er voor het verbeteren van de overlevingskansen van transgenders niet naar die hormoonbehandelingen moet worden gekeken, maar naar goede nazorg om sociale isolatie, neerslachtigheid, risicovol gedrag als overmatig drinken, en hart- en longklachten te voorkomen.
Dat weet je toch alleen wanneer je de sterfcijfers en oorzaken vergelijkt met de transgender die geen medische transitie zijn aangegaan?quote:Op vrijdag 3 september 2021 09:20 schreef YoshiBignose het volgende: [..] Dat ombouwen dit niet echt verlaagd verbaast me ook niet.
Vroeg ik mij ook al af. Bijzonder is het wel te noemen.quote:Op vrijdag 3 september 2021 09:34 schreef NecSpeNecMetu het volgende:
Van waar het verhoogd risico voor longkanker vraag ik mij dan af? Roken transgenders vaker? Hoe verhoudt dit zich tot andere groepen die een medische ingreep ondergaan?
De ggz is al zo druk, als de helft van NL zich dan ook nog meld dan loopt het systeem helemaal vast.quote:Op vrijdag 3 september 2021 08:16 schreef Tyr80 het volgende:
[..]
Attention-seeking behavior may stem from jealousy, low self-esteem, loneliness, or as a result of a personality disorder. If you notice this behavior in you or someone else, a mental health professional can provide diagnosis and treatment options.
Ja dat is dus niet de uitkomst van dit onderzoek. HIV en suïcide zijn de hoofdoorzaken. Ben benieuwd wat het resultaat is als je dat weglaatquote:Op vrijdag 3 september 2021 08:31 schreef Twiitch het volgende:
Goh, je hele hormonale huishouding letterlijk op z'n kop zetten en allerlei invasieve operaties ondergaan zal wel een tol op je levensverwachting hebben ja. En dan laten we het mentale aspect maar even buiten beschouwing.
Het mentale aspect wordt vooral veroorzaakt door de buitenwacht.quote:Op vrijdag 3 september 2021 08:31 schreef Twiitch het volgende:
Goh, je hele hormonale huishouding letterlijk op z'n kop zetten en allerlei invasieve operaties ondergaan zal wel een tol op je levensverwachting hebben ja. En dan laten we het mentale aspect maar even buiten beschouwing.
Dit is nog steeds. Tot 1,5 jaar terug was 50 mg cyproteronacetaat (of androcur) de standaard testosteronblokker, ook al wisten ze dat de kans op een hersentumor aanwezig was. Hier zijn ze mee gestopt toen een nieuwe studie liet zien dat de kans op hersentumoren groter was dan aanvankelijk gedacht werd.quote:Op vrijdag 3 september 2021 08:37 schreef madeleine-b het volgende:
En dan vergeten we voor het gemak maar even dat bepaalde hormonen die voorgeschreven werden in de 70's 80's extra kans op trombose en bloedproppen gaven en daarmee een kans op overlijden.
Niet dat ik een schuldige wil aanwijzen, er was geen alternatief voor.
Maar ik vind het bijzonder "wij van WC-eend" dat een potentieel medeverantwoordelijke factor weggelaten lijkt...
Dat is tegenwoordig niet anders. Er is wel meer ruimte voor non-binair, maar je krijgt nog steeds pluspunten als je valt op het geslacht waar je mee geboren bent. Als een trans vrouw vroeger in bomen klom, kan ze dat ook nog steeds maar beter verzwijgen. En die rare vragenlijsten van tien jaar terug zijn er ook nog steeds.quote:Ik heb 1x in goed vertrouwen iets gezegd tegen mijn behandelend psycholoog wat afweek van de "norm" en dat heeft mij twee sessie's met maanden wachttijd ertussen gekost omdat een collega van hem dat niet typisch voor een transgender vond, daar leer je van om te acteren.
Het is natuurlijk wel iets waar je naar uit kijkt, maar de psychologen bij het VU bereiden je niet goed voor op wat er daarna gebeurt en nazorg is er helemaal niet.quote:Maar ik kan mij voorstellen dat er genoeg mensen zijn geweest die dachten: operatie geslaagd nu is alles rozegeur en maneschijn en nooit wat hebben gedaan aan hun bijkomende problematiek.
Ombouwen is vaak wel de juiste hulp. Zowel op korte als op lange termijn zijn er allerlei significante verbeteringen zichtbaar in de kwaliteit van leven.quote:Op vrijdag 3 september 2021 11:32 schreef YoshiBignose het volgende:
[..]
Zo heet het als je een psychische stoornis hebt, maar ze noemen het volgens mij genderdysforie tegenwoordig, ipv geslachtsidentiteitsstoornis. Linksom of rechtsom gaat er iets niet goed bij ze dus ze hebben sowieso hulp nodig. En ombouwen is in veel gevallen niet de juiste hulp. Je gaat toch ook niet een borderline, kleptomaan of ocd'er geven wat ze willen?
Metaal kan idd best zwaar zijnquote:Op vrijdag 3 september 2021 06:23 schreef -Hakuna- het volgende:
[..]
Ben zelf ook transvrouw, dat zg ''metaal zwaarder te verduren'' vind ik erg meevallen. Sinds ik mij als vrouw mag uiten en mag zijn voel ik mij alleen maar sterker en beter. Dus dat wat in het artikel gesuggereerd wordt geldt gelukkig niet voor elke trans vrouw of man.![]()
Voorheen had ik het als man veel zwaarder en moest ik mijn vrouw te willen zijn ''ondergronds'' doen.
Ik lijd liever geen leven, als ik eerlijk ben.quote:Op vrijdag 3 september 2021 10:02 schreef Tyranoesauroes het volgende:
Beetje open deur intrappen dit. Blijft wel triest natuurlijk, iedereen verdiend een aangenaam leven te kunnen lijden.
liever niet. Een psycholoog die alleen maar ja en amen zegt heeft niemand iets aan. Een psycholoog moet een diagnose stellen en andere diagnoses uitsluiten.quote:Op vrijdag 3 september 2021 11:47 schreef BillDauterive het volgende:
Het wordt tijd voor meer zelfbeschikking en dat de psychologen een meer dienende rol aannemen. Zij hoeven niet te bepalen of iemand trans is, dat weet die persoon zelf ook wel. Zeker na bijna 3 jaar wachten weet vrijwel iedere persoon die voor het eerst bij het VUmc binnenstapt wel wat ze willen.
Precies! Als ik naar een dokter ga wil ik ook gewoon dat hij me de drugs geeft die ik wil hebben. Fuck zijn professionele oordeel, hij heeft mij gewoon te dienen.quote:Op vrijdag 3 september 2021 11:47 schreef BillDauterive het volgende:
[..]
Het wordt tijd voor meer zelfbeschikking en dat de psychologen een meer dienende rol aannemen.
Ze bepalen dan ook of iemand in aanmerking komt voor medische transitie. Niet of iemand trans is.quote:Zij hoeven niet te bepalen of iemand trans is, dat weet die persoon zelf ook wel.
Hoe bedoel je ondergronds?quote:Op vrijdag 3 september 2021 06:23 schreef -Hakuna- het volgende:
[..]
Ben zelf ook transvrouw, dat zg ''metaal zwaarder te verduren'' vind ik erg meevallen. Sinds ik mij als vrouw mag uiten en mag zijn voel ik mij alleen maar sterker en beter. Dus dat wat in het artikel gesuggereerd wordt geldt gelukkig niet voor elke trans vrouw of man.![]()
Voorheen had ik het als man veel zwaarder en moest ik mijn vrouw te willen zijn ''ondergronds'' doen.
Verslikken in zaad wellicht.quote:Op vrijdag 3 september 2021 09:54 schreef Ynnad_Er het volgende:
[..]
Vroeg ik mij ook al af. Bijzonder is het wel te noemen.
Blij dat er nu eindelijk eens iemand haar mond opendoet, iemand die er dus objectief over kan oordelen, om aan te geven dat mannen het zwaarder hebben dan vrouwenquote:Op vrijdag 3 september 2021 06:23 schreef -Hakuna- het volgende:
[..]
Alhoewel dit relaas me echt wel raakt en ik het liefste wil dat iedereen tevreden kan zijn met wie ze zijn wil ik toch even zeggen dat er een verschil is tussen situaties in verschillende landen.quote:Op vrijdag 3 september 2021 11:52 schreef intellectuele_user het volgende:
[..]
Het is net of je iemand met anorexia een liposuctie geeft.
Dat speelt inderdaad wel een rol ja.quote:Op vrijdag 3 september 2021 05:58 schreef Chadi het volgende:
Je hebt gelijk hoor, alleen denken sommige dat je alleen even naar de huisarts hoeft te gaan en dan een briefje krijgt om van geslacht te veranderen, maar zo werkt het hier gelukkig niet.quote:Op zaterdag 4 september 2021 00:25 schreef Cause_Mayhem het volgende:
[..]
Alhoewel dit relaas me echt wel raakt en ik het liefste wil dat iedereen tevreden kan zijn met wie ze zijn wil ik toch even zeggen dat er een verschil is tussen situaties in verschillende landen.
Hier duurt een traject jaren en begint met psycho therapie. Zoveel dat mensen zelfs leren door hoepeltjes te springen. Leren wat welk labeltje zal veroorzaken. Zoveel dat ze het draaiboek bijkans beter kennen dan de behandelaar en maar zelden 1 label krijgen.
Echt helemaal niemand doet het hier om de aandacht. Dat wordt echt vrij snel getackeld in het traject. Het is een zwaar traject, wat je echt niet uit bevlieging doet en waar,gericht wordt op hoe kan je tevreden zijn met jezelf met zo min mogelijk ingrepen.
Voor de mensen die zeker zijn is het een frustrerend traject. Je bent verplicht aan vanalles te voldoen en elke afwijking daarvan betekend vertraging.
Hier is het dan ook geen verdienmodel. Tuurlijk verdienen psychiaters en artsen hieraan. Maar hier geld vooral dat de echte medische ingrepen vast hangen aan goedgekeurde geestelijke zorg. Het eventuele verdienmodel zit hem meer in die geestelijke zorg. Die er hier meer bij gebaat is dat iemand onder hun zorg blijft.
Dat is in het buitenland anders. Daar staat medische en geestelijke zorg vaak nog losser van elkaar, is er geen koppeling. En geld als je betaald krijg je.
Hier kan je naar een privé kliniek gaan en vragen of ze je van geslacht willen veranderen, maar dan krijg je te horen of je dat wel zeker weet. Zonder doorverwijzing van behandelaars ga je het niet krijgen.
Wat apart is, want vele andere zaken kan je wel krijgen hier. De grens is arbitrair. Maar dat is een andere discussie…
Op zich is het normaal dat er transgenders zijn die spijt krijgen van hun operatie. Je kunt niet altijd van te voren voorspellen hoe iets voor je gaat uitpakken. Er zitten veel checks in de weg naar de operatie, dus het is geen beslissing die over een nacht ijs wordt genomen door doktoren en psychologen. Ik denk dat wat betreft de spijtoptanten, wij als maatschappij ook gewoon moeten accepteren dat er altijd transmensen zijn die spijt van de operatie krijgen, omdat dat het nu eenmaal een risico is dat bij elke ingrijpende verandering in het leven op de loer ligt.quote:Op vrijdag 3 september 2021 11:52 schreef intellectuele_user het volgende:
[..]
Het is net of je iemand met anorexia een liposuctie geeft.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |