abonnement Unibet Coolblue
  Manager PR/Moderator/Beste crewlid 2022 vrijdag 3 september 2021 @ 09:23:50 #51
269689 crew  Viv
pi_201191384
quote:
1s.gif Op vrijdag 3 september 2021 08:58 schreef valentijn101 het volgende:
Ik zou het anders aanpakken.
Maak kopieen van belangrijke papieren. (paspoort, verzekeringen e.d.)
Zet bij de voordeur een tas met deze kopieën, daarbij een extra set kleding, fles water, cash geld en wat mueslirepen.
Je jas met beurs, pasje en telefoon hang je er boven aan de kapstok.
Als er iets gebeurt kun je het in een keer pakken en meenemen. (er is misschien geen tijd om in de tuin te gaan graven)

Mocht je nog een backup willen dan zou ik een schuurtje in de tuin zetten met ook hier weer de kopieën van belangrijke documenten, kleding e.d.Dit zou ik in zo’n vacuumzak stoppen zodat het niet vochtig wordt.

Verder kan het handig zijn om ook een kopie en/of backup van je pc bij bv je ouders te leggen.

Ambulance heeft dekens bij zich dus dat soort dingen zou ik niet in een “nood” tas stoppen.
Dat wordt een "bug out bag" genoemd onder de fanatiekelingen:
https://www.prepz.nl/nl/b(...)-niet-mag-ontbreken/
:)

Als deken misschien alleen zo'n EHBO/NASA-folie (beschermt tegen warmte of koude afhankelijk van welke kant boven is), te vinden in iedere standaard EHBO-koffer.
pi_201191436
quote:
0s.gif Op vrijdag 3 september 2021 01:45 schreef IxCalypso het volgende:
Brand lijkt me wel echt serieus heel erg eng, ik oefen wel eens (is dat gek, doen anderen dat ook?) door met gesloten ogen door het huis te lopen, puur op gevoel en tast de belangrijke deuren bereiken.
Ik ben weleens in een brandend gebouw geweest en behalve de stank kon ik prima zien waar ik liep en ik was in 3 minuten buiten.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
  Manager PR/Moderator/Beste crewlid 2022 vrijdag 3 september 2021 @ 09:34:21 #53
269689 crew  Viv
pi_201191534
quote:
0s.gif Op vrijdag 3 september 2021 09:27 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]
Ik ben weleens in een brandend gebouw geweest en behalve de stank kon ik prima zien waar ik liep en ik was in 3 minuten buiten.
Dat is natuurlijk maar net afhankelijk van hoe de brand verloopt. :) Ik heb weleens een hotel moeten verlaten omdat in het hele gebouw de rookmelders loeiden (niks van een brand te zien of te ruiken), ging uiteindelijk om iets kleins, kortsluiting bij de receptie of zo.

Maar dat is wel waarom zo'n bug out bag ook niet altijd een uitkomst is, als de brand juist het hevigst is bij de voordeur, verlaat je het pand misschien via de achterdeur of een raam. :X
  vrijdag 3 september 2021 @ 09:39:16 #54
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_201191609
Je ervaring heeft best een impact gehad. En nu houdt het je bezig hoe je bij een volgende keer voorbereid kunt zijn zodat je je niet zo machteloos/onthand zult voelen als die keer.

Ik vraag me wel af of je huidige plan daar het beste idee bij is. Ik krijg de indruk dat je ‘het gevaar’ van een volgende gebeurtenis te groot inschat, als je ook praat over dekens, noodrantsoenen en EHBO-spullen. Je kan er bij een situatie als een (ernstige) brand toch echt wel op rekenen dat er binnen 15-30 minuten brandweer en ambulance aanwezig zijn. Die zullen je nooit aan je lot overlaten.

Erken zeker je vrees, maar wees wel reëel. Nadenken over bijv. belangrijke papieren is goed, maar een set kopieën bij iemand die je vertrouwt is ook een oplossing. Een badjas aan een haakje bij je badkamer voorkomt ook dat je naakt de straat op zou moeten.
The love you take is equal to the love you make.
pi_201191652
quote:
1s.gif Op vrijdag 3 september 2021 09:34 schreef Viv het volgende:

[..]
Dat is natuurlijk maar net afhankelijk van hoe de brand verloopt. :) Ik heb weleens een hotel moeten verlaten omdat in het hele gebouw de rookmelders loeiden (niks van een brand te zien of te ruiken), ging uiteindelijk om iets kleins, kortsluiting bij de receptie of zo.

Maar dat is wel waarom zo'n bug out bag ook niet altijd een uitkomst is, als de brand juist het hevigst is bij de voordeur, verlaat je het pand misschien via de achterdeur of een raam. :X
Klopt, ik zag alleen de brand ook.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_201191673
quote:
1s.gif Op vrijdag 3 september 2021 09:39 schreef Lienekien het volgende:
Je ervaring heeft best een impact gehad. En nu houdt het je bezig hoe je bij een volgende keer voorbereid kunt zijn zodat je je niet zo machteloos/onthand zult voelen als die keer.

Ik vraag me wel af of je huidige plan daar het beste idee bij is. Ik krijg de indruk dat je ‘het gevaar’ van een volgende gebeurtenis te groot inschat, als je ook praat over dekens, noodrantsoenen en EHBO-spullen. Je kan er bij een situatie als een (ernstige) brand toch echt wel op rekenen dat er binnen 15-30 minuten brandweer en ambulance aanwezig zijn. Die zullen je nooit aan je lot overlaten.

Erken zeker je vrees, maar wees wel reëel. Nadenken over bijv. belangrijke papieren is goed, maar een set kopieën bij iemand die je vertrouwt is ook een oplossing. Een badjas aan een haakje bij je badkamer voorkomt ook dat je naakt de straat op zou moeten.
Een vriend van me was er ook bij toen de brand uitbrak en die is er nu 15 jaar later nog zenuwachtig om. Hij heeft ticks gekregen om alles en alles te controleren en kijkt altijd om zich heen voor uitwegen.
Hoe men reageert verschilt per persoon.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
  vrijdag 3 september 2021 @ 09:47:06 #57
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_201191702
quote:
0s.gif Op vrijdag 3 september 2021 09:44 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]
Een vriend van me was er ook bij toen de brand uitbrak en die is er nu 15 jaar later nog zenuwachtig om. Hij heeft ticks gekregen om alles en alles te controleren en kijkt altijd om zich heen voor uitwegen.
Hoe men reageert verschilt per persoon.
Ja, dat snap ik. Mijn punt is dat er meerdere manieren zijn om met zo’n traumatische gebeurtenis en het onveilige gevoel erna om te gaan.
The love you take is equal to the love you make.
  Manager PR/Moderator/Beste crewlid 2022 vrijdag 3 september 2021 @ 09:47:33 #58
269689 crew  Viv
pi_201191707
quote:
0s.gif Op vrijdag 3 september 2021 09:42 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]
Klopt, ik zag alleen de brand ook.
En zo heb je ook mensen die de brand niet zien, en er wel door overlijden. Zoals met de flatbrand in Arnhem, waarbij mensen boven de lift in stapten, niet wetende dat er in de hal beneden brand gesticht was. ;(
  Manager PR/Moderator/Beste crewlid 2022 vrijdag 3 september 2021 @ 09:49:50 #59
269689 crew  Viv
pi_201191725
quote:
1s.gif Op vrijdag 3 september 2021 09:47 schreef Lienekien het volgende:

[..]
Ja, dat snap ik. Mijn punt is dat er meerdere manieren zijn om met zo’n trauma en het onveilige gevoel erna om te gaan.
Aan de andere kant: als déze manier het beste bij TS past, prima toch? :)
pi_201191748
Heb je een auto? Die kan je dan ook prima gebruiken om de spullen in te bewaren.
Als het niet met een hamer te repareren is, is het een elektrisch probleem.
  Moderator vrijdag 3 september 2021 @ 09:54:21 #61
92034 crew  Vonkenboer
Geen woorden, maar draden !
pi_201191770
quote:
1s.gif Op vrijdag 3 september 2021 09:39 schreef Lienekien het volgende:
Nadenken over bijv. belangrijke papieren is goed, maar een set kopieën bij iemand die je vertrouwt is ook een oplossing.
TS heeft inmiddels al meerdere keren aangegeven dat hij mensen niet voldoende vertrouwd in zijn omgeving dat hij daar goederen onder gaat brengen. ;)
  Manager PR/Moderator/Beste crewlid 2022 vrijdag 3 september 2021 @ 10:00:21 #62
269689 crew  Viv
pi_201191855
quote:
1s.gif Op vrijdag 3 september 2021 09:39 schreef Lienekien het volgende:
Een badjas aan een haakje bij je badkamer voorkomt ook dat je naakt de straat op zou moeten.
Dit is wel alvast een hele praktische oplossing voor het worst case scenario. :Y
  vrijdag 3 september 2021 @ 10:02:12 #63
68091 borbit
Is dit het begin van een pr0n?
pi_201191876
quote:
7s.gif Op vrijdag 3 september 2021 02:14 schreef Metalfrost het volgende:
Ik dacht aan zoiets:

[ afbeelding ]

Mijn enige zorg is dan het duimgat, hoe zorg ik ervoor dat de kist niet ondergedompeld wordt bij regenval en stroomt het gat, met de kist erin, over?
Je kan een er natuurlijk ook gewoon handvatten op maken. Ik denk dat als je huis echt helemaal in de fik staat de voortuin vééls te warm is om te gaan graven.

Ook komt op een gegeven moment de brandweer. Ik denk niet dat die blij worden als er een naakte man aan het graven is in de tuin.
  Moderator vrijdag 3 september 2021 @ 10:03:18 #64
92034 crew  Vonkenboer
Geen woorden, maar draden !
pi_201191890
quote:
0s.gif Op vrijdag 3 september 2021 09:52 schreef Resistor het volgende:
Heb je een auto? Die kan je dan ook prima gebruiken om de spullen in te bewaren.
Wist niet eens dat het bestond; maar er schijnen hele samengestelde rugzakken te zijn.
https://rampenrugzak.nl/p(...)Hm-83-BoCXecQAvD_BwE

quote:
Noodpakket kopen

U kunt bij verschillende aanbieders een kant-en-klaar noodpakket kopen. Staat het Denk Vooruit-logo (geel gezicht met zwarte rand) hier op? Dan weet u zeker dat in het noodpakket de allerbelangrijkste hulpmiddelen zitten. Dit betekent niet dat alle pakketten zonder logo onvolledig zijn. Een standaard noodpakket is niet helemaal aan uw persoonlijke situatie aangepast. Soms is het nodig om het aan te vullen. Bijvoorbeeld met medicijnen of babyvoeding.

Basisproducten in het noodpakket:

radio op batterijen, afgestemd op de rampenzender, met extra batterijen;
zaklamp met extra batterijen;
eerstehulpdoos met handboek;
lucifers in waterdichte verpakking;
waxinelichtjes;
warmhouddekens;
gereedschapsset;
waarschuwingsfluitje.

Bron : https://www.rijksoverheid(...)er-in-een-noodpakket
Daar zit dan al 3 kwart in wat TS nodig heeft. Die kun je natuurlijk wel makkelijk in je auto opbergen.
  vrijdag 3 september 2021 @ 10:08:35 #65
68091 borbit
Is dit het begin van een pr0n?
pi_201191958
In de tuin kan het uren duren voordat je uberhaupt mag beginnen met graven van de politie / brandweer. Dus eventueel flinks wat benzine en explosieven opslaan in je huis. Als de boel dan echt ontploft en een deel van de wijk is weggevaagd. Is er zoveel chaos dat je waarschijnlijk wel even de tijd hebt om je kist op te graven en te vluchten.
  vrijdag 3 september 2021 @ 10:09:17 #66
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_201191967
quote:
0s.gif Op vrijdag 3 september 2021 09:49 schreef Viv het volgende:

[..]
Aan de andere kant: als déze manier het beste bij TS past, prima toch? :)
Er zijn al de nodige praktische bezwaren aangedragen door anderen. Sommige onderdelen lijken me echt overbodig, andere onderdelen zelfs vrij onverstandig (iemand die kwaad wil kan ook zo bij die kist, dus je stopt er echt geen papieren in).

Met mogelijk wat hulp bij de traumaverwerking komt TS op een alternatief plan uit dat hem zijn gemoedsrust geeft.
The love you take is equal to the love you make.
  vrijdag 3 september 2021 @ 10:11:03 #67
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_201191996
quote:
0s.gif Op vrijdag 3 september 2021 09:54 schreef Vonkenboer het volgende:

[..]
TS heeft inmiddels al meerdere keren aangegeven dat hij mensen niet voldoende vertrouwd in zijn omgeving dat hij daar goederen onder gaat brengen. ;)
Ik zeg toch bij mensen die hij vertrouwt? Of heeft hij die helemaal niet?
The love you take is equal to the love you make.
  vrijdag 3 september 2021 @ 10:16:10 #68
68091 borbit
Is dit het begin van een pr0n?
pi_201192049
Als TS geen auto heeft en een groot genoege voortuin. Auto kopen en laten schorsen. (kan gewoon zonder rijbewijs) En die dan inrichten als overlevingsvoertuig. In geval van nood kan ie dan instappen en zich snel uit de voeten maken. Klein beetje oefenen met rijden is misschien wel handig. Maar als de shit the fan raakt is er niemand die gaat controleren of je wel een rijbewijs hebt. Je kan lekker veel meenemen, bent mobiel en hebt direct een slaapplaats, stroom (12v) en warmte.
pi_201192322
quote:
7s.gif Op vrijdag 3 september 2021 10:16 schreef borbit het volgende:
Als TS geen auto heeft en een groot genoege voortuin. Auto kopen en laten schorsen. (kan gewoon zonder rijbewijs) En die dan inrichten als overlevingsvoertuig. In geval van nood kan ie dan instappen en zich snel uit de voeten maken. Klein beetje oefenen met rijden is misschien wel handig. Maar als de shit the fan raakt is er niemand die gaat controleren of je wel een rijbewijs hebt. Je kan lekker veel meenemen, bent mobiel en hebt direct een slaapplaats, stroom (12v) en warmte.
Als een auto een aantal weken stil staat start ‘ie niet meer ;)
If you can't beat them, arrange to have them beaten. -George Carlin.
  vrijdag 3 september 2021 @ 10:49:31 #70
285613 Verbodsbord
Verwijderd door Admin
pi_201192416
Gast wat verwacht je allemaal :') Dat als je huis afbrand je aangewezen bent op een tarp en een slaapzak in het bos, en dat je voor je eigen water moet zorgen met zuiveringstabletten?

Aan een beetje realiteitszin heb je meer dan aan een 'noodkist' onder de grond.
  vrijdag 3 september 2021 @ 11:11:18 #71
68091 borbit
Is dit het begin van een pr0n?
pi_201192676
quote:
1s.gif Op vrijdag 3 september 2021 10:41 schreef valentijn101 het volgende:

[..]
Als een auto een aantal weken stil staat start ‘ie niet meer ;)
De accu bedoel je? Eventueel een druppellader aansluiten? Al blijft een beetje accu echt wel maanden goed hoor.
pi_201192720
quote:
7s.gif Op vrijdag 3 september 2021 11:11 schreef borbit het volgende:

[..]
De accu bedoel je? Eventueel een druppellader aansluiten? Al blijft een beetje accu echt wel maanden goed hoor.
De accu begeeft het als eerst. Daarna wordt de benzine vlokkerig volgens mij.
If you can't beat them, arrange to have them beaten. -George Carlin.
  vrijdag 3 september 2021 @ 14:37:39 #73
486785 Pensioengenieter
Geen vrije tijd meer
pi_201195494
Goed een kist in je voortuin, er breekt brand uit en de brandweer of anderen gaan in die tuin staan op je kist om te blussen en dan????
pi_201195624
quote:
7s.gif Op vrijdag 3 september 2021 01:48 schreef Metalfrost het volgende:

Reservekleding tot ondergoed aan toe, reddingsdekens, EHBO kit, brandwonden gel, ontsmettingsdoekjes, communicatiemiddelen, lang houdbaar voedsel, waterzuiveringstabletten, toiletpapier, manieren om vuur te maken, PPE tarp, paracord, mes, zaag, survivalboek, kaartspel, dat soort dingen.

Ik ben verwoed buitensporter en trek regelmatig de bergen in. Alles wat essentieel is (komt redelijk overeen met jouw lijst) , heb ik in een doos in de auto, t/m een campingbrander aan toe.

Slapen kan in de auto, en voldoende diesel is ook wel fijn.

[ Bericht 2% gewijzigd door blomke op 03-09-2021 15:40:39 ]
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_201197419
quote:
1s.gif Op vrijdag 3 september 2021 01:28 schreef bleiblei het volgende:

[..]
Waarom zou een ton dieper begraven moeten worden dan een kist?
dit dus , dingen zijn perfect voor het doel van t.s
pffff je huis verbouwen valt (nog) niet mee :P
  vrijdag 3 september 2021 @ 17:08:22 #76
36431 bleiblei
Toogmakker:copyright:
pi_201197681
quote:
0s.gif Op vrijdag 3 september 2021 16:56 schreef Cybersijp het volgende:

[..]
dit dus , dingen zijn perfect voor het doel van t.s
Ts krijgt geloof ik niet verzonnen dat je zo een ton op z'n kant kan leggen :')
pi_201198335
quote:
15s.gif Op vrijdag 3 september 2021 02:28 schreef Metalfrost het volgende:
De brandweer deed er in 2018 10-12 minuten over om op de plek des onheils te arriveren.
Tegen die tijd kon iemand allang gestikt zijn.
Ik weiger dat risico weer te moeten aanvaarden.
Hoe wil je dat risico tot 0,000 reduceren? De enige mogelijkheid lijkt mij om buiten in een kale betonnen bunker te gaan slapen maar dat lijkt mij om andere redenen niet heel erg aantrekkelijk.
Representant van het failliet van de westerse liberale maatschappij
pi_201198405
Begraaf een tankautospuit in je tuin
  vrijdag 3 september 2021 @ 17:59:10 #79
68638 Zwansen
He is so good it is scary...
pi_201198587
quote:
15s.gif Op vrijdag 3 september 2021 02:28 schreef Metalfrost het volgende:

[..]
Ik maak me niet 'enorm druk'.
[..]
Warmte is het eerste, dus kleding. Wondverzorging het tweede. Voedsel het derde en onderdak het vierde.
Daarna komen communicatie met de buitenwereld, een vluchtplan en levensvatbaarheid.
En daarna weer waterzuivering, zelfbescherming en gezondheid.
8)7

Je woont toch in een rijtjeshuis in Nederland en niet ergens afgelegen in Siberië? Hoe kun je dan in hemelsnaam denken dat je zaken als ‘communicatie met de buitenwereld’ en ‘waterzuivering’ nodig hebt? :?

En ja, ik lees dat je geen goede relatie met de buren hebt, maar er is geen normaal denkende Nederlander die iemand niet zal helpen als zijn huis bijvoorbeeld afgebrand is.
pi_201198778
Volgens mij zou je er meer aan hebben om je trauma te verwerken dan een fucking kist te begraven.
pi_201198861
Wat een treurigheid, net of je in Nederland dergelijke maatregelen moet nemen.

Je hebt meer aan deugdelijke rookmelders, blusmiddelen en dan met name een goede blusdeken. Denk ook aan noodverlichting, al kan een simpele goede zaklamp je ook helpen.
pi_201198886
quote:
1s.gif Op vrijdag 3 september 2021 17:59 schreef Zwansen het volgende:

[..]
8)7

Je woont toch in een rijtjeshuis in Nederland en niet ergens afgelegen in Siberië? Hoe kun je dan in hemelsnaam denken dat je zaken als ‘communicatie met de buitenwereld’ en ‘waterzuivering’ nodig hebt? :?

En ja, ik lees dat je geen goede relatie met de buren hebt, maar er is geen normaal denkende Nederlander die iemand niet zal helpen als zijn huis bijvoorbeeld afgebrand is.
Wat denk je dat de hulpdiensten doen? Die laten je heus niet in je blote reet met een alu-dekentje voor je afgebrande huis staan hoor.

Waarschijnlijk zit je voor de brand geblust is al in een hotel met een setje nieuwe kleren.
pi_201199260
Ik heb met mijn makkers ooit een paar miljoen in de bossen van Zeist begraven. Gewoon een oude regenton rechtop in de grond laten zakken met een draaideksel aan de bovenkant. Graai je het er zo uit als ze je op de hielen zitten. Wel uitkijken voor de kit, die zijn daar niet happig op.
pi_201199315
quote:
1s.gif Op vrijdag 3 september 2021 17:59 schreef Zwansen het volgende:

[..]
8)7

Je woont toch in een rijtjeshuis in Nederland en niet ergens afgelegen in Siberië? Hoe kun je dan in hemelsnaam denken dat je zaken als ‘communicatie met de buitenwereld’ en ‘waterzuivering’ nodig hebt? :?
Beter om erop voorbereid te zijn dan helemaal niet. Ik wil niet voor verrassingen komen te staan.

quote:
En ja, ik lees dat je geen goede relatie met de buren hebt, maar er is geen normaal denkende Nederlander die iemand niet zal helpen als zijn huis bijvoorbeeld afgebrand is.
Er vanuit gaan dat je hulp krijgt is net zoiets als in het verkeer verwachten dat je voorrang krijgt.
Google is your friend, abuse your friends
pi_201199329
quote:
0s.gif Op vrijdag 3 september 2021 18:10 schreef MaximumRush het volgende:
Volgens mij zou je er meer aan hebben om je trauma te verwerken dan een fucking kist te begraven.
Het staat in 'Klussen en Wonen', niet in 'Relaties en Psychologie'
Hoofdzaak is de te begraven kist met noodzaken, niet mijn verleden.
Google is your friend, abuse your friends
pi_201199351
quote:
0s.gif Op vrijdag 3 september 2021 09:52 schreef Resistor het volgende:
Heb je een auto? Die kan je dan ook prima gebruiken om de spullen in te bewaren.
Heb ik niet.
Google is your friend, abuse your friends
pi_201201347
Heb je toegang tot de kruipruimte?
  Spellchecker vrijdag 3 september 2021 @ 21:00:23 #88
197773 crew  maily
Mevrouwtje oeps/B.U.2022 :P
pi_201201374
quote:
0s.gif Op vrijdag 3 september 2021 01:38 schreef jameshond7 het volgende:
Als je direct na een ongeval moet bellen, kan je toch ff het mobieltje van meneer de brandweer lenen?
Die moet je wel eerst bellen ... :+
pi_201201477
quote:
0s.gif Op vrijdag 3 september 2021 03:14 schreef IxCalypso het volgende:
Bij brand, hou een natte lap voor je mond. Tip.
Die je eerst buiten uit je op te graven kist moet halen. :P
  vrijdag 3 september 2021 @ 22:24:52 #90
68091 borbit
Is dit het begin van een pr0n?
pi_201202475
quote:
1s.gif Op vrijdag 3 september 2021 11:15 schreef valentijn101 het volgende:

[..]
De accu begeeft het als eerst. Daarna wordt de benzine vlokkerig volgens mij.
Heb wel auto' s gereden die vele maanden stil hebben gestaan. Een enigszins recente accu moet het echt wel een tijdje vol houden in mijn ervaring. En dan heb ik het ook 2de hands accu's. Maar een 2de hands kan ook na een dag leeg zijn. Je weet het gewoon niet. Opgeladen krijg je meestal wel 12.x volt, betekend niet dat ie goed is.

Vlokkerig heb ik niet gemerkt met ook auto's die echt jaren lang stil gestaan hebben. Maar misschien heb ik geluk gehad.

Als je daadwerkelijk een noodpakket auto in je voortuin hebt staan neem je lijkt mij ook wel de moeite om maandelijks de motor even te laten lopen.
pi_201203865
leuk topic, hoewel de aanleiding ertoe dat natuurlijk niet is. Ik zit hier ook wel eens aan te denken en heb wel eens rondgekeken op van die prepper sites. Maar daarin kun je heel ver gaan. Te ver eigenlijk.

In het geval van TS zou ik dan eerder aan een waterdichte koffer denken. Pelicaan heet dat merk geloof ik. Van die zwarte koffers die camera crews en dergelijke veel gebruiken. Waterdicht en stootvast. Wel prijzig maar alles van een beetje degelijk kunstof en waterdicht zou moeten voldoen.

Het voorbereiden op een mogelijke ramp in of rondom je huis kan geen kwaad. En oefening baart kunst dus eens een vluchtroute met dichte ogen proberen is wel ok. Of met je partner goed afspreken wie welk kind pakt. Eens nadenken hoe je het huis kunt verlaten als de voordeur in de fik staat. De meterkast staat daar meestal niet ver vandaan. Misschien moet je wel een touwladder in je slaapkamer verstoppen. Maar dan moet je ook eens geoefend hebben of die wel past, of waar aan vast te maken.

Waterzuiveringstabletten had ik nog niet bedacht. Dan denk je toch meer aan een langdurige vervuiling van drinkwater.

Ik woon wel onder zeeniveau en mijn kist zou dan ook op zolder komen te staan.

Verder acht ik de kans groot dat we in de nabije toekomst veelvuldig met stroomuitval te maken gaan krijgen. En zonder stroom kun je niks meer gezien ik ook op inductie kook. Of bij werkzaamheden wordt er een water of gasleiding beschadigt. Met het tekort aan technisch personeel is dat in de nabije toekomst ook niet meer binnen x aantal uren opgelost.

Ik dacht bijv. zelf aan zo'n klein gaskooktoestel van de action. 10 of 20 liter flessenwater, blikken eten, koffie en thee. waxine lichtjes(geeft licht en warmte). Meer een noodpakket dan overlevingspakket.

Ik was niet van plan mij voor te bereiden op een situatie dat er niemand meer is om je te helpen, dus water zuiveren of een extra set kleren e.d hoeft niet in mijn kist. Ook verwacht ik dat er wel medische hulp zal zijn.

Meer gewoon praktische dingen zoals bij langdurig uitval gas/water/licht. Eventueel zelfs een generator waarmee je nog wel licht zou hebben. En eigenlijk zou ik iets moeten verzinnen om vanaf de eerste verdieping naar beneden te komen vanuit de slaapkamer. Het is net te hoog dat je geen enkels breekt.

Ik heb recentelijk voor werk nog een 5 jaarlijkse Advanced Fire Fighting refresher cursus gedaan om mijn vaarbevoegdheid voor de zeevaart geldig te laten blijven.

Zelfs een heel klein brandje is in het slechtste geval werkelijk in luttele seconden uitgegroeid tot een dusdanig formaat dat je echt geen hand voor ogen ziet, laat staan dat je niet bewusteloos raakt van de rook. Een kaars die een gordijn aansteekt is zo'n voorbeeld. Het gaat echt heel rap de verkeerde kant op en rook ontwikkelt zich razend snel en is vaak heel giftig vanwege alle plastics in tapijten, banken en gordijnen.

Brand is echt een serieus issue. Die cursus gaat bijv. in een oude container waar ze een rookkanon hebben staan met een paar wandjes en deuren, je mag er eerst een keer normaal doorheen lopen en daarna met perslucht en rook. Als niet beroeps brandweerman is die eerste, simpele oefening al echt behoorlijk pittig en geen pretje.

Met de gedachte over mijn eigen prepbox komt de situatie brand totaal niet in het plaatje voor. Brand betekent zo snel mogelijk eruit, en mogelijk daarna nog proberen te blussen.

Daarna zie je wel weer verder., je bent niet alleen ergens in de wildernis dat je jezelf dus na die brand ook nog moet zien te redden.

Dat gezegd hebbende ben ik momenteel totaal niet voorbereidt op dat soort dingen. Mijn autosleutels slingeren overal, ik heb geen backups klaar liggen, paspoort en portomonee slingert ook overal rond, ik weet geen telefoonnummer uit mijn hoofd en heb het nergens op een papiertje geschreven wat ik ergens op berg.

Hmm, werk aan de winkel. Want ooit komt die ramp een keertje.
pi_201207783
quote:
0s.gif Op zaterdag 4 september 2021 00:42 schreef Glider76 het volgende:

Dat gezegd hebbende ben ik momenteel totaal niet voorbereidt op dat soort dingen. Mijn autosleutels slingeren overal, ik heb geen backups klaar liggen, paspoort en portomonee slingert ook overal rond, ik weet geen telefoonnummer uit mijn hoofd en heb het nergens op een papiertje geschreven wat ik ergens op berg.

Hmm, werk aan de winkel. Want ooit komt die ramp een keertje.
Begin anders met een kluis waarin opgenomen:

1) Cash geld
2) Paspoorten
3) Reserve autosleutels
4) USB-stick met copieen van relevante info/dossiers/bankrek.nrs. plus wachtwoorden.
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_201212429
Waterzuivering? Noodrantsoen?

Als je toch iets wilt begraven en niet in staat bent met iemand in je dorp te communiceren zou het paar honderd euro zijn voor een hotel en eten totdat alles met de verzekering en bank geregeld is. De rest is echt doomsday prep
pi_201214338
Een houten kist onder de grond gaat niet goed, er komt sowieso vocht in, als hij al niet vol regent. Kleding vol schimmel, papieren worden een grote klont en gsm stuk. Ik zou kiezen voor een waterdichte ton en er een vochtvreter in stoppen (silicagel of eventueel rijst ofzo). Telefoontje moet trouwens wel regelmatig aan de lader wegens zelfontlading van de batterij. Maar goed, tegen de tijd dat je waterzuiveringstabletten nodig hebt omdat het waterleidingnet het begeven heeft hoef je al lang niet meer te rekenen op een mobiel netwerk. Satelliettelefoon misschien?

Zelf heb ik wat belangrijke papieren ingescand en op internet gezet. Verder wat waxinelichtjes in huis voor als de stroom uitvalt, een paar flessen water mocht er tijdelijk geen water uit de kraan komen (beide weleens meegemaakt), wat contant geld mocht er problemen zijn met de bankpas of bank en dat samen met een setje kleding in een rugzak bij de deur zodat ik die bij brand kan grijpen en zonodig in de blote reet naar buiten kan rennen.

Tegen de tijd dat je in Nederland overlevingsspullen als waterzuiveringstabletten en vuurstaal nodig hebt is de ramp zo groot dat je meer hebt aan een auto met volle brandstoftank. Gewoon wegwezen.
pi_201236264
quote:
0s.gif Op vrijdag 3 september 2021 10:03 schreef Vonkenboer het volgende:

[..]
Wist niet eens dat het bestond; maar er schijnen hele samengestelde rugzakken te zijn.
https://rampenrugzak.nl/p(...)Hm-83-BoCXecQAvD_BwE
[..]
Daar zit dan al 3 kwart in wat TS nodig heeft. Die kun je natuurlijk wel makkelijk in je auto opbergen.
dat ziet er niet uit als goed spul ofzo, waarschijnlijk na een keer al kapot.
  Moderator maandag 6 september 2021 @ 08:46:01 #96
92034 crew  Vonkenboer
Geen woorden, maar draden !
pi_201236429
quote:
0s.gif Op maandag 6 september 2021 08:21 schreef Shotty het volgende:

[..]
dat ziet er niet uit als goed spul ofzo, waarschijnlijk na een keer al kapot.
Geen idee, ik heb er geen kijk op.
Denk zelf dat als er echt wat aan de hand gaat zijn dat zo'n rugzak of welke voorbereiding dan ook je niet gaat helpen :)

Maar ik maak mij daar dan ook niet druk over.
pi_201236453
quote:
0s.gif Op zaterdag 4 september 2021 17:56 schreef Underdoggy het volgende:
Waterzuivering? Noodrantsoen?

Als je toch iets wilt begraven en niet in staat bent met iemand in je dorp te communiceren zou het paar honderd euro zijn voor een hotel en eten totdat alles met de verzekering en bank geregeld is. De rest is echt doomsday prep
Dit. Je bent aan het voorbereiden voor een (tijdelijke) noodsituatie, niet voor een apocalyptisch einde van alle beschaving.
"Dear life, When I said "can my day get any worse?" it was a rhetorical question, not a challenge."
  Manager PR/Moderator/Beste crewlid 2022 maandag 6 september 2021 @ 09:15:23 #98
269689 crew  Viv
pi_201236725
quote:
0s.gif Op maandag 6 september 2021 08:49 schreef Isabeau het volgende:

[..]
Dit. Je bent aan het voorbereiden voor een (tijdelijke) noodsituatie, niet voor een apocalyptisch einde van alle beschaving.
En bij zo'n apocalyptisch einde is het nog maar de vraag of je je bestaan op aarde wel zou willen rekken. :@

Maar voorbereid zijn op kleinere gevaren zoals een woningbrand, overstroming, gifwolk, of een aantal dagen zonder water, gas of elektriciteit lijkt me wel nuttig. Zou ik ook eens naar moeten kijken, maar dan wel met zo'n waterdichte ton in huis (ik woon nogal beneden zeeniveau) en geen kuil in mijn voortuin. :Y)
pi_201237440
quote:
0s.gif Op zaterdag 4 september 2021 20:29 schreef Zomaarevenkijken het volgende:
Gewoon wegwezen.
Waarheen dan?
2147483647 angels can dance on the point of a needle.
Add one and they will all turn into devils.
  maandag 6 september 2021 @ 11:10:33 #100
462263 Elpis
Goddess of hope
pi_201237826
Ik zou zeggen zet gewoon een kunststof regenton neer (niet echt aangesloten natuurlijk duh) en stop daar evt wat in. Hoef je ook niet te graven.
I 'm not sure about an inner child, but I do have an inner idiot who surfaces every now and then.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')