abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_201183018
200130_27682_vraagwatjewil.jpg

Welkom bij een nieuw deel van "Vraag wat je wil".

Soms vraag je je wel eens af hoe bepaalde zaken in elkaar steken, hoe zou het zijn om een specifiek beroep te hebben. Wat beweegt mensen met een bijzondere hobby. Daarom hebben wij deze reeks op FOK! in het leven geroepen. Hier bieden wij mensen extra anonieme mogelijkheid om vragen te beantwoorden. De personen die zich kunnen opgeven in dit topic: http://forum.fok.nl/topic/2467018 (andere feedback mag ook in dat topic). krijgen toegang tot het VraagWatJeWil account en kunnen via dit account een paar dagen vragen van jullie beantwoorden. Dit account blijft van de persoon totdat het volgende deel in de reeks geopend wordt.

Dit deel kunnen we vragen stellen aan iemand die als hobby zeekayaken heeft dus als je benieuwd bent of hij nooit omslaat, hoe je omgaat met zoutwater in je bek en welke zeeën hij al bevaren heeft vraag het hiet.

Wacht even totdat de ondervraagde zichzelf introduceert alvorens te reageren.
Dit account is speciaal voor mensen die meedoen met vraag wat je wil.
Wil jij ook meedoen, meld je aan.
pi_201183042
Iedereen heeft wel eens in een kajak gezeten. Heel moeilijk is dat niet. Om langere afstanden en of in zwaardere omstandigheden te varen is al een heel ander verhaal.

Sinds vijftien jaar stap ik één of meerdere malen per week in een kajak. Regelmatig varen we dan ook op zee, zoals naar en rond de Waddeneilanden of in de Zeeuwse delta maar ook wel in Wales of Bretagne. Die gebieden bieden weer uitdagingen die we hier niet of minder extreem hebben.

Sinds een jaar of tien organiseer ik namens Peddelpraat ook tochten op zee voor leden.

Om zelf op zee te kajakken is het verstandig eerst bij een plaatselijke vereniging de basis te leren en ook je te verdiepen en trainen in veiligheid. Bijvoorbeeld hoe je iemand weer in een boot kan helpen als die is omgevallen. Ook kennis van zeestromingen en het weer is natuurlijk wel van belang.

Tot morgenmiddag neem ik de tijd om jullie vragen te beantwoorden.

[ Bericht 0% gewijzigd door VraagWatJeWil op 02-09-2021 16:08:56 ]
  Moderator donderdag 2 september 2021 @ 16:11:03 #3
27682 crew  Bosbeetle
terminaal verdwaald
pi_201183183
Laat ik met een simpele vraag beginnen wat is het verschil tussen een kayak en een kano en wat is het verschil tussen een gewone kayak en een zeekayak?
En mochten we vallen dan is het omhoog. - Krang (uit: Pantani)
My favourite music is the music I haven't yet heard - John Cage
Water: ijskoud de hardste - Gehenna
  Moderator donderdag 2 september 2021 @ 16:12:50 #4
27682 crew  Bosbeetle
terminaal verdwaald
pi_201183207
En natuurlijk wat vind je van deze bazen of houdt je je daar verre van?

pi_201183255
quote:
88s.gif Op donderdag 2 september 2021 16:11 schreef Bosbeetle het volgende:
Laat ik met een simpele vraag beginnen wat is het verschil tussen een kayak en een kano en wat is het verschil tussen een gewone kayak en een zeekayak?
In het Nederlands is Kano een verzamelnaam voor o.a. kajaks en open kano's (canadees). In het Engels is een canadees een canoe en een kajak een kayak.

Een zeekajak zit wat steviger in elkaar en is wat beter voorbereid op redden. Er zitten dus meerdere dichte compartimenten (ook voor bagage), grijplijnen voor het redden en vaak is de vorm wat handiger om in golven te varen, ze hebben vaak een hogere punt en iets meer banaanvorm. Veel mensen varen op 'vlak' water ook met een zeekajak, lukt prima.
  Moderator donderdag 2 september 2021 @ 16:18:17 #7
27682 crew  Bosbeetle
terminaal verdwaald
pi_201183274
quote:
0s.gif Op donderdag 2 september 2021 16:17 schreef F.Sinatra het volgende:
@:kanovinnie
Goede vraag F. :O
  Moderator donderdag 2 september 2021 @ 16:22:07 #8
27682 crew  Bosbeetle
terminaal verdwaald
pi_201183314
quote:
14s.gif Op donderdag 2 september 2021 16:16 schreef VraagWatJeWil het volgende:
Een zeekajak zit wat steviger in elkaar en is wat beter voorbereid op redden. Er zitten dus meerdere dichte compartimenten (ook voor bagage), grijplijnen voor het redden en vaak is de vorm wat handiger om in golven te varen, ze hebben vaak een hogere punt en iets meer banaanvorm. Veel mensen varen op 'vlak' water ook met een zeekajak, lukt prima.
Redden als in gered worden als het mis gaat met de kajak :o Heeft men jou wel eens moeten redden?
pi_201183315
quote:
88s.gif Op donderdag 2 september 2021 16:12 schreef Bosbeetle het volgende:
En natuurlijk wat vind je van deze bazen of houdt je je daar verre van?

Dat is niet mijn tak van sport maar ik kan er wel van genieten hoe iemand met zo weinig actie szo veel kan bewegen.

Zeekajakken is ook grote krachten in bedwang kunnen houden en daar mee te spelen

Soms is het knokken tegen de natuur en soms is het gewoon genieten van zeehondjes die om je heen zwemmen in het zonnetje.
pi_201183349
quote:
88s.gif Op donderdag 2 september 2021 16:22 schreef Bosbeetle het volgende:

[..]
Redden als in gered worden als het mis gaat met de kajak :o Heeft men jou wel eens moeten redden?
Ja, omvallen is altijd een optie, we oefenen daar best regelmatig mee. Met twee ervaren mensen samen zit je binnen twee minuten weer in een lege boot. Omdat het redden makkelijk lukt kan je ook meer risico nemen door de wat ruigere stukjes op te zoeken. Ik ga echter zelden om als ik daar echt geen zin in heb. Veel mensen kunnen ook zelf weer oprollen als ze omvallen, eskimoteren. Een rol mislukt wel eens en dan moet je gered worden of onder water weer in je boot stappen en alsnog oprollen maar dan zit er water in je boot en ben je erg instabiel.
  Moderator donderdag 2 september 2021 @ 16:27:43 #11
27682 crew  Bosbeetle
terminaal verdwaald
pi_201183381
quote:
14s.gif Op donderdag 2 september 2021 16:25 schreef VraagWatJeWil het volgende:

[..]
Ja, omvallen is altijd een optie, we oefenen daar best regelmatig mee. Met twee ervaren mensen samen zit je binnen twee minuten weer in een lege boot. Omdat het redden makkelijk lukt kan je ook meer risico nemen door de wat ruigere stukjes op te zoeken. Ik ga echter zelden om als ik daar echt geen zin in heb. Veel mensen kunnen ook zelf weer oprollen als ze omvallen, eskimoteren. Een rol mislukt wel eens en dan moet je gered worden of onder water weer in je boot stappen en alsnog oprollen maar dan zit er water in je boot en ben je erg instabiel.
Lees ik hier ook in dat je in principe nooit alleen gaat zeekajakken?
pi_201183443
quote:
88s.gif Op donderdag 2 september 2021 16:27 schreef Bosbeetle het volgende:

[..]
Lees ik hier ook in dat je in principe nooit alleen gaat zeekajakken?
Bij solo varen moet je wel heel erg overtuigd zijn van je kunnen. Er zijn echt heel weinig mensen die solo varen op getijde water, ik heb dat nooit gedaan, wel solo op het IJsselmeer naar b.v. Pampus of de Kreupel maar dan tot maximaal Bf 3 a 4.
  Moderator donderdag 2 september 2021 @ 16:35:48 #13
27682 crew  Bosbeetle
terminaal verdwaald
pi_201183484
quote:
14s.gif Op donderdag 2 september 2021 16:32 schreef VraagWatJeWil het volgende:

[..]
Bij solo varen moet je wel heel erg overtuigd zijn van je kunnen. Er zijn echt heel weinig mensen die solo varen op getijde water, ik heb dat nooit gedaan, wel solo op het IJsselmeer naar b.v. Pampus of de Kreupel maar dan tot maximaal Bf 3 a 4.
Ah ja de wind als windsurfer is de wind mijn vriend maar ik neem aan dat het voor jou niet altijd fijn is of vind je het juist prettig om wat meer 'tegenkracht' te hebben?
pi_201183565
quote:
88s.gif Op donderdag 2 september 2021 16:35 schreef Bosbeetle het volgende:

[..]
Ah ja de wind als windsurfer is de wind mijn vriend maar ik neem aan dat het voor jou niet altijd fijn is of vind je het juist prettig om wat meer 'tegenkracht' te hebben?
Zonder wind is soms wel leuk maar weinig spectaculair. Een beetje beweging in het water maakt het wel leuker. Echter om vier of vijf uur tegen Bf zes in te beuken gaat voor mij de lol er wel wat vanaf.

Met wind mee kunnen we op golven surfen, zo nu en dan schiet je dan alles voorbij totdat je uit het roer loopt of dat de golf je inhaalt. Dat is wel weer erg leuk natuurlijk.

Ook met een zeekajak in de branding spelen is heerlijk. Dan zie je soms die golf over je heen breken en zie dan er maar eens doorheen te komen. Of je gaat dwars voor een schuimtapijt richting strand, dat noemen we een bongoslide vanwege het geluid wat dat maakt. De truuk is dan goed in die golf te hangen, dan val je niet om.
pi_201183629
Je schrijft dat je wel eens naar de waddeneilanden gaat, steek je dan over met de kayak (en hoeveel tijd kost zo'n oversteek dan met een beetje fatsoenlijk weer?) of ga je met de pont over en daar dan varen?

Je moet wel een aardige conditie hebben om dit te kunnen lijkt me. Train je dat nog op een andere manier dan daadwerkelijk het water op gaan of doe je dat ook op de kant.
En vaar je het hele jaar door of zijn er bepaalde temperaturen of weersomstandigheden waaronder je niet het water op gaat? (met onweer zal je het water niet opgaan neem ik aan, maar hoe zit het als het vriest bijvoorbeeld?)
Fake it till you make it...
  donderdag 2 september 2021 @ 16:57:38 #16
84430 kanovinnie
Wie dit leest is gek!
pi_201183721
quote:
0s.gif Op donderdag 2 september 2021 16:17 schreef F.Sinatra het volgende:
@:kanovinnie
Wat wil je weten?
Op dinsdag 25 augustus 2015 15:48 schreef Toekito het volgende:
de grootste schande van heel FOK! naast Fylax is Kano als mod.
  donderdag 2 september 2021 @ 16:59:58 #17
84430 kanovinnie
Wie dit leest is gek!
pi_201183759
Ik heb nooit op zee gevaren. Ik deed aan kanopolo, vlakwater varen en heb ooit eens wildwatervaren gedaan.

In zo’n logge zeeschuit zal je mij niet snel zien. Hooguit in een surfski.
pi_201183827
quote:
0s.gif Op donderdag 2 september 2021 16:51 schreef Nijna het volgende:
Je schrijft dat je wel eens naar de waddeneilanden gaat, steek je dan over met de kayak (en hoeveel tijd kost zo'n oversteek dan met een beetje fatsoenlijk weer?) of ga je met de pont over en daar dan varen?

Je moet wel een aardige conditie hebben om dit te kunnen lijkt me. Train je dat nog op een andere manier dan daadwerkelijk het water op gaan of doe je dat ook op de kant.
En vaar je het hele jaar door of zijn er bepaalde temperaturen of weersomstandigheden waaronder je niet het water op gaat? (met onweer zal je het water niet opgaan neem ik aan, maar hoe zit het als het vriest bijvoorbeeld?)
Leuke vragen.

Texel, Ameland en Schier kun makkelijk in een dag op en neer. Vlieland en Terschelling doen we eigenlijk altijd als weekendtocht, dus tentje mee en op het eiland wieltjes onder de kajak om naar de camping te lopen.

We plannen altijd dat we stroom mee hebben. Een oversteek naar Vlieland of Skylge (Terschelling) ben je zeker drie en een half uur bezig, als de wind tegen zit kan het ook vijf of zes uur worden. Mocht het nog langer duren dan gaat het mis want dat kentert de stroming. Dan moet je uitwijken of de KNRM waarschuwen. Maar heb je dus een planningsblunder gemaakt.

Wat wel gebeurd is dat je heen vaart maar dat voor de terugweg het toch wat harder waait, onweer voorspeld wordt of dat het mist. Dan gaan we met de veerboot terug. Vanaf alle eilanden ben ik ooit wel eens met de boot terug gekomen.

Training doe ik alleen door te varen, meestal een keer of twee in de week gewoon bij de vereniging in een polder. Ja, je hebt conditie nodig maar je moet ook de vaardigheden beheersen anders ben je te traag en kost het te veel energie. Onbekende deelnemers aan een tocht moeten een referentie hebben van iemand die verklaart dat ze het aankunnen. Ik bel of app altijd even met die referenties voor ik iemand meeneem.

Wij varen wel de hele winter maar de echte winter maanden meestal niet op zee omdat het best een georganiseer is en het vanwege het weer dan vaak niet doorgaat. Als er ijs ligt dan ga ik schaatsen of ik wijk een keer uit naar de grote rivieren of wel naar zee.
pi_201183895
quote:
0s.gif Op donderdag 2 september 2021 16:59 schreef kanovinnie het volgende:
Ik heb nooit op zee gevaren. Ik deed aan kanopolo, vlakwater varen en heb ooit eens wildwatervaren gedaan.

In zo’n logge zeeschuit zal je mij niet snel zien. Hooguit in een surfski.
Lol,

Een poloboot is alleen leuk om in het zwembad te oefenen. Wildwater doe ik heel soms op laag niveau. Dat is me ook veel te ver van huis altijd.

Een surfski is dus een 'sit on top' zeekajak. Voornamelijk gebruikt om zo snel mogelijk met de wind mee te varen. Mij te beperkt en veel te duur. Ieder zn lol toch.
  donderdag 2 september 2021 @ 17:25:44 #20
84430 kanovinnie
Wie dit leest is gek!
pi_201184123
quote:
14s.gif Op donderdag 2 september 2021 17:10 schreef VraagWatJeWil het volgende:

[..]
Lol,

Een poloboot is alleen leuk om in het zwembad te oefenen. Wildwater doe ik heel soms op laag niveau. Dat is me ook veel te ver van huis altijd.

Een surfski is dus een 'sit on top' zeekajak. Voornamelijk gebruikt om zo snel mogelijk met de wind mee te varen. Mij te beperkt en veel te duur. Ieder zn lol toch.
Zeker! En poloen is natuurlijk wel iets meer dan alleen in een zwembad varen. Sterker nog, ik heb meer wedstrijden buiten dan binnen gehad.

Een surfski heeft inderdaad zo zijn beperkingen.
  donderdag 2 september 2021 @ 17:25:58 #21
84430 kanovinnie
Wie dit leest is gek!
pi_201184127
Wat is de langste tocht die je gemaakt hebt?
pi_201184128
Vorig jaar een paar uur in een kano gezeten, en dat vond ik als ongetrainde enorm zwaar.
Moet jij als zeekayakker extra trainen, of kan iedereen in dit doen (na wat training)?
Ain't it funny how it is
You never miss it 'til it's gone away!
pi_201184160
quote:
0s.gif Op donderdag 2 september 2021 17:25 schreef kanovinnie het volgende:

[..]
Zeker! En poloen is natuurlijk wel iets meer dan alleen in een zwembad varen. Sterker nog, ik heb meer wedstrijden buiten dan binnen gehad.

Een surfski heeft inderdaad zo zijn beperkingen.
Tuurlijk is polo best leuk maar ik ben er sowieso niet voor geschikt en ook nog eens veel te oud.
  donderdag 2 september 2021 @ 17:29:53 #24
84430 kanovinnie
Wie dit leest is gek!
pi_201184196
quote:
4s.gif Op donderdag 2 september 2021 17:25 schreef Melting het volgende:
Vorig jaar een paar uur in een kano gezeten, en dat vond ik als ongetrainde enorm zwaar.
Moet jij als zeekayakker extra trainen, of kan iedereen in dit doen (na wat training)?
het beheersen van de juiste technieken scheelt al een hoop. En als je een boot huurt heb je meestal een zware, overwoestbare boot en peddel. Ik had carbon peddels, dat scheelt een hoop gewicht!
pi_201184270
quote:
0s.gif Op donderdag 2 september 2021 17:25 schreef kanovinnie het volgende:
Wat is de langste tocht die je gemaakt hebt?
Ik denk dat het een rondje om Texel geweest is op een dag. Dat was om zes uur in de ochtend vertrekken en dan om half acht weer terug in Den Helder. Omdat het mee zat op de heenweg hebben we wel ruim twee uur pauze gehad om op de kentering (stroom omdraaien) te wachten. Heerlijke tocht tijdens een hittegolf. ruim 65 km maar dus wel een beetje geholpen door de stroming.

Op vlak water heb ik wel eens 55 km in een dag gevaren.

De langste georganiseerde toertocht is de Elfstedentocht nonstop. Die gaat alleen de laatste jaren niet door wegens te weinig deelnemers en te veel werk voor de organisatie. Die is dus bijna tweehonderd km en moet je binnen 36 uur uitvaren zonder te slapen. Ik twijfel al jaren of ik dat wil.
pi_201184346
quote:
4s.gif Op donderdag 2 september 2021 17:25 schreef Melting het volgende:
Met een introductiecursus van vier of zes keeranderhalf/ twee uur gaat het al wat lichter en na een paar maanden regelmatig varen kunnen de meeste mensen wel fatsoenlijk meekomen kwa snelheid. Om op zee te varen komt daar nog wat oefening met wind en golven bij. Die introductie geven we meestal met wat wind op een meer of op het IJsselmeer. Blijft iemand dan comfortabel zitten en krijgt ook geen last van ruimtevrees dan kan hij/zij een keer mee op getijdewater.

De meeste mensen leren het wel maar soms kom je iemand tegen waarvan je hoop dat ze een andere hobby gaan zoeken.
pi_201184389
quote:
0s.gif Op donderdag 2 september 2021 17:29 schreef kanovinnie het volgende:
Ik had carbon peddels, dat scheelt een hoop gewicht!
Honderd euro meer aan een peddel besteden levert veel meer op dan een boot die honderd euro meer kost. Mijn twee meest gebruikte peddels samen zou je ook een fatsoenlijke fiets van kunnen kopen maar het hoeft niet zo duur natuurlijk.
pi_201184782
quote:
14s.gif Op donderdag 2 september 2021 17:06 schreef VraagWatJeWil het volgende:

Wij varen wel de hele winter maar de echte winter maanden meestal niet op zee omdat het best een georganiseer is en het vanwege het weer dan vaak niet doorgaat. Als er ijs ligt dan ga ik schaatsen of ik wijk een keer uit naar de grote rivieren of wel naar zee.
* Wat draag je eigenlijk als je de zee op gaat, is dat gewone kleding of doe je een droogpak of wetsuit aan ofzo voor het geval je om gaat?
En heb je dan in de winter iets van handschoenen aan, hoe blijf je warm op het water?

Op zee varen lijkt me wel een uitdaging, ik heb alleen maar eens recreatief gevaren op het kanaal, zowel in zo'n canadees gevaarte als een kayak. Ik kan me de blaren op mn handen nog wel herinneren :+ .

* Is er ook iets als een competitie? Ik kan me bij wildwaterkanoën wel wat voorstellen, maar heb je ook iets puur op snelheid op vlak water (ala roeien dus eigenlijk?)
En ik zag al polo voorbij komen en dat free style, zijn er nog meer stromingen?

* Wat is je mooiste herinnering aan een kanotocht?
pi_201185084
quote:
0s.gif Op donderdag 2 september 2021 18:07 schreef Nijna het volgende:

[..]
* Wat draag je eigenlijk als je de zee op gaat, is dat gewone kleding of doe je een droogpak of wetsuit aan ofzo voor het geval je om gaat?
En heb je dan in de winter iets van handschoenen aan, hoe blijf je warm op het water?

Op zee varen lijkt me wel een uitdaging, ik heb alleen maar eens recreatief gevaren op het kanaal, zowel in zo'n canadees gevaarte als een kayak. Ik kan me de blaren op mn handen nog wel herinneren :+ .

* Is er ook iets als een competitie? Ik kan me bij wildwaterkanoën wel wat voorstellen, maar heb je ook iets puur op snelheid op vlak water (ala roeien dus eigenlijk?)

* Wat is je mooiste herinnering aan een kanotocht?
Altijd kleding waarbij je het niet te snel koud krijgt als je in het water ligt. In de praktijk is dat een wetsuit en bij kouder weer een droogpak. Handschoenen zijn de meningen over verdeeld, ik heb wanten met de palmen open voor goed peddelcontact. Verder blijf je in de winter warm door vooral niet te lang pauze te nemen en wat warms te drinken of eten.

Blaren heb ik zelden, meestal komt dat door te krampachtig de peddel vast te houden. Ook kan je handen koelen door ze even door het water te halen, dat scheelt ook heel veel.

Met die surfski's is er wel competitie op zee, met het normale zeekajakken niet. Juist omdat het een risicosport is wil je juist niet dat mensen tegen elkaar op gaan bieden wat ze wel en niet kunnen. Laat ieder maar zijn/haar eigen wedstrijd hebben met de elementen.
Wel zijn er jaarlijks wedstrijden eskimoteren op de Groenlandse stijl, Daar doen voornamelijk zeekajakkers aan mee.

De mooiste tocht vind ik een moeilijke vraag. Genieten op het strand van een eiland wild te kamperen. Lekker je potje te koken in de zonsondergang wijntje erbij.

Wat geweldig is bij de oostpunt van de Noorderhaaks (tussen Den Helder en Texel) in de botsende golven spelen en dat er dan zeehonden met je meespelen en onder je door zwemmen. Die botsende golven worden een soort fonteinen die je zomaar een meter op kunnen tillen. Dat is echt gaaf maar wel een helm op want zo diep is het daar niet. Als die zeehonden er al zijn dan mogen we er niet komen maar vaak komen ze op ons af als we varen.

Memorabel was ook wel in Wales naar een vuurtoren eilandje varen terwijl de stroming drie keer zo snel is als je zelf kan varen. Moet je dus wel goed uitrekenen hoe laat je waar moet vertrekken. Op de Skerries (dat eiland) zaten we tussen de pagaaiduikers te lunchen. Dergelijke tochten doe ik alleen maar onder begeleiding van een ter plaatse bekende gids.
pi_201185288
quote:
14s.gif Op donderdag 2 september 2021 18:29 schreef VraagWatJeWil het volgende:

[..]
Altijd kleding waarbij je het niet te snel koud krijgt als je in het water ligt. In de praktijk is dat een wetsuit en bij kouder weer een droogpak. Handschoenen zijn de meningen over verdeeld, ik heb wanten met de palmen open voor goed peddelcontact. Verder blijf je in de winter warm door vooral niet te lang pauze te nemen en wat warms te drinken of eten.

Blaren heb ik zelden, meestal komt dat door te krampachtig de peddel vast te houden. Ook kan je handen koelen door ze even door het water te halen, dat scheelt ook heel veel.

Met die surfski's is er wel competitie op zee, met het normale zeekajakken niet. Juist omdat het een risicosport is wil je juist niet dat mensen tegen elkaar op gaan bieden wat ze wel en niet kunnen. Laat ieder maar zijn/haar eigen wedstrijd hebben met de elementen.
Wel zijn er jaarlijks wedstrijden eskimoteren op de Groenlandse stijl, Daar doen voornamelijk zeekajakkers aan mee.

De mooiste tocht vind ik een moeilijke vraag. Genieten op het strand van een eiland wild te kamperen. Lekker je potje te koken in de zonsondergang wijntje erbij.

Wat geweldig is bij de oostpunt van de Noorderhaaks (tussen Den Helder en Texel) in de botsende golven spelen en dat er dan zeehonden met je meespelen en onder je door zwemmen. Die botsende golven worden een soort fonteinen die je zomaar een meter op kunnen tillen. Dat is echt gaaf maar wel een helm op want zo diep is het daar niet. Als die zeehonden er al zijn dan mogen we er niet komen maar vaak komen ze op ons af als we varen.

Memorabel was ook wel in Wales naar een vuurtoren eilandje varen terwijl de stroming drie keer zo snel is als je zelf kan varen. Moet je dus wel goed uitrekenen hoe laat je waar moet vertrekken. Op de Skerries (dat eiland) zaten we tussen de pagaaiduikers te lunchen. Dergelijke tochten doe ik alleen maar onder begeleiding van een ter plaatse bekende gids.
Klinkt goed! Bedankt voor je uitgebreide antwoorden ^O^ , als ik nog meer te vragen heb, meldt ik me wel weer ;).
pi_201185975
Wat is ongeveer de maximale windsnelheid en golfhoogte waarbij het nog te doen is? Zelf als duiker best wat ervaring op zee. Ben benieuwd hoe dat op zo’n minuscuul dingetje is. Bij ons was er in ieder geval wel altijd een boot om je weer op te pikken. Tenminste, dat is wel de bedoeling.
Whatever...
  FrontpagER /Mod / Grootste Vredestichter donderdag 2 september 2021 @ 19:43:46 #32
485843 crew  Jippie
pi_201186018
Hoe ver ga je uit de branding, hoe blijf je weg uit een mui?

Bij Bretagne en en Normandie is een behoorlijk getijdeverschil heb je daar last van, of hou je daar rekening mee?

Onder Bretagne ligt zo'n weg waar het zeewater binnen een uur de weg onderloopt of wegtrekt het lijkt mij daar lastig kayakken?

Heb je nog plekken op je bucket list staan waar je nog graag wil kayakken (en neem je dan je eigen Kayak mee?)
pi_201186611
quote:
0s.gif Op donderdag 2 september 2021 19:40 schreef Spanky78 het volgende:
Wat is ongeveer de maximale windsnelheid en golfhoogte waarbij het nog te doen is? Zelf als duiker best wat ervaring op zee. Ben benieuwd hoe dat op zo’n minuscuul dingetje is. Bij ons was er in ieder geval wel altijd een boot om je weer op te pikken. Tenminste, dat is wel de bedoeling.
Windsnelheid is per persoon nogal wisselend en het scheelt ook nog wel waar. Georganiseerde tochten doen we tot maximaal Bf 5. Bf 8 betekend dat vrijwel niemand meer vooruit komt. Soms heb je een vlaag van die kracht en dan vaar je met alle kracht zonder dat je vooruit komt, je weet dat het een vlaag is en dat je daarna weer verder komt. Ik zoek het tegenwoordig niet meer op, vroeger iets meer. Met veel wind kijk je wel tevoren waar je terecht komt als het niet meer zou lukken.

Golven op het Marsdiep of de Eems tot een meter of twee en redelijk steil, als het hoger wordt dan breken ze echt en dat wil je daar niet. In Wales een keer een deining gehad van vier meter, kreeg er een beetje hoogtevrees van. Niets aan de hand want het ging heel relaxed omhoog en ook heel rustig weer naar beneden maar als je naar beneden kijkt is het toch wel erg indrukwekkend hoog. Huizenhoog begint dan wel erg letterlijk te worden.

Bij een branding vind ik persoonlijk anderhalf tot twee meter echt wel de bovenkant van leuk. Je bent dan alleen nog met overleven bezig. Eigenlijk vind ik een branding van tussen de een en anderhalve meter het leukste om in te spelen. Dan kan je nog zelf bepalen wat er gebeurd. Er zijn mensen die meer kunnen hebben en de wildwaterjongens en meisjes komen dan pas hun bed uit. Ik ken mn (fysieke) grenzen.
pi_201187016
quote:
2s.gif Op donderdag 2 september 2021 19:43 schreef Jippie het volgende:
Hoe ver ga je uit de branding, hoe blijf je weg uit een mui?

Bij Bretagne en en Normandie is een behoorlijk getijdeverschil heb je daar last van, of hou je daar rekening mee?

Onder Bretagne ligt zo'n weg waar het zeewater binnen een uur de weg onderloopt of wegtrekt het lijkt mij daar lastig kayakken?

Heb je nog plekken op je bucket list staan waar je nog graag wil kayakken (en neem je dan je eigen Kayak mee?)
Branding is leuk om in te spelen, wil je ergens anders komen dan ga je achter de branding varen, soms ga ik dan bewust vlak achter de branding varen want als er dan net een hogere golf is dan breekt die daar al en heb ik die toch maar mooi even gehad, kost wel iets tijd maar het is vakantie.

Een mui is handig om door de branding heen te komen, de brekers zijn er lager. Om terug te varen heb je er geen last van, je vaart veel vlotter. Om bij een zwempartij weer aan de kant te komen is een mui wel iets om op te letten. Bij branding varen als evenement hebben we altijd iemand op de kant om te kijken en een of twee stevige vaarders om lege boten te vangen die vanwege een mui toevallig niet naar het strand drijven. De peddel moet de zwemmer zelf vasthouden. We doen altijd aanwijzen waar een mui is en vertellen hoe daar mee om te gaan. Meestal kan je al staan ook in een mui.

Getijdeverschil en stroming is op te zoeken op internet en et behulp van een kaart of lokale gids komt dat wel goed. Het kan wel een dingetje zijn dat je soms met laag water een strandje hebt en met hoog water alleen rotsen of juist andersom. Lokale kennis is dan belangrijk. We mogen er nu niet komen maar Kornwerderzand is een plek waar je met hoog water een klein zandstrandje hebt maar met laagwater een flinke afstand door de blubber moet.

Eigen boot mee is meestal wel mogelijk, als je gaat huren dan moet je maar afwachten wat je krijgt. Huren is meestal wel noodzakelijk als je naar Mexico, Groenland of Alaska gaat, dergelijke reizen zijn mij echter te kostbaar.

Vorige maand iets van de bucketlist kunnen strepen, met heel hoog water op de rivieren en in de Biesbosch is gelukt.
Ik wil nog een keer in het donker op zee varen, doordat je dan op lichtboeien moet varen is het toch totaal anders.
Al een paar jaar wil ik met een groep mee naar Schotland, Hybriden of rondje Mull of zo. Dat kon nooit vanwege werk en nu het wel kan kwa werk is er al twee jaar corona.
Die elfstedentocht nonstop als het weer eens doorgaat en ik me zelf een kans geef het uit te kunnen varen.
Wat is verdwenen van de bucketlist is een oversteek naar Helgoland. Dat is zestig km open zee met nauwelijks herkenningspunten onderweg maar ook geen 'escape's'. Dat ga ik niet meer trekken vrees ik.
  donderdag 2 september 2021 @ 21:10:13 #35
84430 kanovinnie
Wie dit leest is gek!
pi_201187439
quote:
0s.gif Op donderdag 2 september 2021 18:07 schreef Nijna het volgende:

[..]

Op vlak water heb je:

Kanopolo
K1/K2/K4 (1 2 en 4 persoons boten voor 200 tot 5 km)
Marathon (5km en langer, tot 100 km oid voor een ultra marathon)
C1/C2/C4, Hetzelfde als hierboven, maar dan met een Canadees ipv een kayak.
Toervaren (dus gewoon een rondje kanoen, de langste tochten zijn 100 km volgens mij)

Op wildwater heb je:

Afvaart (in zowel de K als C varianten)
Slalom (in zowel de K als C varianten) Zowel slalom als afvaart gebeuren op "kalm" wild water.
Rodeo/freestyle (Stunten in een golf)
Wildwatervaren/creeking. Dat is hoge watervallen etc af.

Op zee:
Zeevaren (zoals TS)
Surfski
Waveski (een soort bodyboard waar je op zit). Dit doe je in de branding.

En dan vergeet ik vast nog wat. Er zijn heel wat varianten. Er is sowieso meer mogelijk dan met roeien.
pi_201187786
SUP (Stand up paddling) is ook een vorm van kanoën, wordt sinds corona snel populairder.
Groenlandstijl eskimoteren is sinds een jaar of tien een wedstrijd discipline.

De variatie in kanoën lijkt soms wel oneindig groot.
  donderdag 2 september 2021 @ 21:35:31 #37
84430 kanovinnie
Wie dit leest is gek!
pi_201187830
quote:
14s.gif Op donderdag 2 september 2021 21:32 schreef VraagWatJeWil het volgende:
SUP (Stand up paddling) is ook een vorm van kanoën, wordt sinds corona snel populairder.
Groenlandstijl eskimoteren is sinds een jaar of tien een wedstrijd discipline.

De variatie in kanoën lijkt soms wel oneindig groot.
Meh, sup vind ik niet echt kanoen.

En wat is dan het wedstrijdelement? Een rol zo mooi mogelijk uitvoeren?
  donderdag 2 september 2021 @ 22:27:19 #38
384435 klappernootopreis
Pleens treens en ottomobile
pi_201188626
Wat heeft een kayaker op zee voor skills nodig die een zoetwaterkayaker niet heeft?
Mag ik je vandaag weer eens irriteren?
pi_201188750
quote:
0s.gif Op donderdag 2 september 2021 21:35 schreef kanovinnie het volgende:

[..]
Meh, sup vind ik niet echt kanoen.
Het watersportverbond vind van wel. Het verschil met open kano is dan ook niet zo groot. De technieken zijn erg vergelijkbaar.
quote:
En wat is dan het wedstrijdelement? Een rol zo mooi mogelijk uitvoeren?
Zo veel mogelijk soorten rollen correct uitvoeren. Er zijn iets van 35 rollen gedefinieerd en dat kan dan over twee kanten.

Je kan beginnen met opdelen in rollen die over het voordek of over het achterdek eindigen. Verder met peddel, een werpplankje voor de speer of met losse handen. Die handen kan je ook nog op je hoofd of onder je oksels houden. De moeilijkste rol is de dwangbuis. Dan moet je dus je kano weer rechtop krijgen met je handen onder je oksels geklemd. Dat is pure onderwater yoga.

donderdag 2 september 2021 @ 22:42:55 #40
84430 kanovinnie
Wie dit leest is gek!
pi_201188871
quote:
14s.gif Op donderdag 2 september 2021 22:36 schreef VraagWatJeWil het volgende:

[..]
Het watersportverbond vind van wel. Het verschil met open kano is dan ook niet zo groot. De technieken zijn erg vergelijkbaar.
Dat mag. Ik heb niet zoveel met dat watersportverbond :P
quote:
[..]
Zo veel mogelijk soorten rollen correct uitvoeren. Er zijn iets van 35 rollen gedefinieerd en dat kan dan over twee kanten.

Je kan beginnen met opdelen in rollen die over het voordek of over het achterdek eindigen. Verder met peddel, een werpplankje voor de speer of met losse handen. Die handen kan je ook nog op je hoofd of onder je oksels houden. De moeilijkste rol is de dwangbuis. Dan moet je dus je kano weer rechtop krijgen met je handen onder je oksels geklemd. Dat is pure onderwater yoga.

Ah. Tof dat wist ik niet. Ik ramde mezelf altijd weer zo snel mogelijk naar boven. Soms was het meer een soort hoge steun die ik deed dan dat er echt techniek achter zat. Zonder peddel lukte uiteraard ook, maar zonder handen niet. Maar ik kan me voorstellen dat een groenlandboot makkelijker draait dan een poloboot.
pi_201188928
quote:
0s.gif Op donderdag 2 september 2021 22:27 schreef klappernootopreis het volgende:
Wat heeft een kayaker op zee voor skills nodig die een zoetwaterkayaker niet heeft?
Beter omgaan met wind, golven en stroming. Gedegen kennis van navigatie en weer. Binnen je groep moet je incidenten zelf kunnen oplossen.

Het grootste verschil is wel dat je niet even terug kan of je tocht halverwege kan afbreken en je op laten halen. Als je een stuk onderweg bent kan je niet terug vanwege de stroming en onderweg zijn er geen bushaltes of zo, je moet dus gewoon door ook al ben je moe, ziek of een arm uit de kom. Dan wordt het slepen en of KNRM waarschuwen maar voor die er is ben je ook een half uur verder. In de tussentijd zal je het zelf moeten oplossen.
pi_201189108
quote:
0s.gif Op donderdag 2 september 2021 22:42 schreef kanovinnie het volgende:

[..]
Dat mag. Ik heb niet zoveel met dat watersportverbond :P
[..]
Ah. Tof dat wist ik niet. Ik ramde mezelf altijd weer zo snel mogelijk naar boven. Soms was het meer een soort hoge steun die ik deed dan dat er echt techniek achter zat. Zonder peddel lukte uiteraard ook, maar zonder handen niet. Maar ik kan me voorstellen dat een groenlandboot makkelijker draait dan een poloboot.
Een poloboot rolt ook best makkelijk maar een groenlandboot is net even handiger daarvoor.

Met wildwater wil je zo snel mogelijk weer rechtop om je neus niet te stoten onder water. Met polo heb je haast vanwege het spel.

Een Eskimo heeft totaal geen haast maar wil wel gegarandeerd rechtop komen en niet het mes of werpplankje laten vallen wat ie toevallig in handen heeft. Ook als hij door omstandigheden tien keer achter elkaar om gaat wil hij nog steeds weer boven komen. Het moet dus weinig kracht en energie kosten, ook na vele pogingen. In het ijskoude water daar is uitstappen dodelijk. IJskoud in de zin van tussen de ijsschotsen.

Maar goed, het een sportdiscipline geworden dus. Altijd gezellig die wedstrijden.
pi_201189116
bedtijd, ik meld me morgen wel weer.
  donderdag 2 september 2021 @ 22:58:18 #44
84430 kanovinnie
Wie dit leest is gek!
pi_201189133
quote:
14s.gif Op donderdag 2 september 2021 22:56 schreef VraagWatJeWil het volgende:

[..]
Een poloboot rolt ook best makkelijk maar een groenlandboot is net even handiger daarvoor.

Met wildwater wil je zo snel mogelijk weer rechtop om je neus niet te stoten onder water. Met polo heb je haast vanwege het spel.

Een Eskimo heeft totaal geen haast maar wil wel gegarandeerd rechtop komen en niet het mes of werpplankje laten vallen wat ie toevallig in handen heeft. Ook als hij door omstandigheden tien keer achter elkaar om gaat wil hij nog steeds weer boven komen. Het moet dus weinig kracht en energie kosten, ook na vele pogingen. In het ijskoude water daar is uitstappen dodelijk. IJskoud in de zin van tussen de ijsschotsen.

Maar goed, het een sportdiscipline geworden dus. Altijd gezellig die wedstrijden.
Daarom moet je met wildwater ook naar voren leunen en zo rollen, zodat je gezicht en buik beschermt zijn.
  vrijdag 3 september 2021 @ 07:38:21 #45
384435 klappernootopreis
Pleens treens en ottomobile
pi_201190555
Zijn de peddels en de boot van een ander materiaal? Ik vraag dit omdat bijv. aluminium snel oxideert in zout water..
Mag ik je vandaag weer eens irriteren?
pi_201191190
quote:
0s.gif Op vrijdag 3 september 2021 07:38 schreef klappernootopreis het volgende:
Zijn de peddels en de boot van een ander materiaal? Ik vraag dit omdat bijv. aluminium snel oxideert in zout water..
Leuke vraag. Nee niet iets waar je specifiek op let voor gebruik op zee. Ook bij andere disciplines gelden de zelfde voordelen.

Boten zijn voornamelijk van polyester met Polyethyleen (tupperware) als goede tweede. Je ziet wel steeds meer boten waar ook kevlar en carbon in verwerkt is. Heel soms zie je een boot van ABS of epoxy.

Peddelstelen zijn vrijwel altijd carbon. Het is licht, sterk zowel in niet breken als niet buigen en niet koud aan je handen. Alu zie je soms nog wel bij goedkope peddels, ze houden het redelijk in zout water maar ze zijn zwaar en kouds aan de handen. Houten peddels is of helemaal niks of het is juist high end en nostalgisch.

Door zout, zand en zon slijt je kleding en uitrusting wel wat sneller. Op vlak water zie je soms zwemvesten van twintig jaar oud, ik doe er nooit langer mee dan een jaar of vier.
  vrijdag 3 september 2021 @ 09:20:18 #47
84430 kanovinnie
Wie dit leest is gek!
pi_201191337
quote:
14s.gif Op vrijdag 3 september 2021 09:07 schreef VraagWatJeWil het volgende:

[..]
Leuke vraag. Nee niet iets waar je specifiek op let voor gebruik op zee. Ook bij andere disciplines gelden de zelfde voordelen.

Boten zijn voornamelijk van polyester met Polyethyleen (tupperware) als goede tweede. Je ziet wel steeds meer boten waar ook kevlar en carbon in verwerkt is. Heel soms zie je een boot van ABS of epoxy.

Peddelstelen zijn vrijwel altijd carbon. Het is licht, sterk zowel in niet breken als niet buigen en niet koud aan je handen. Alu zie je soms nog wel bij goedkope peddels, ze houden het redelijk in zout water maar ze zijn zwaar en kouds aan de handen. Houten peddels is of helemaal niks of het is juist high end en nostalgisch.

Door zout, zand en zon slijt je kleding en uitrusting wel wat sneller. Op vlak water zie je soms zwemvesten van twintig jaar oud, ik doe er nooit langer mee dan een jaar of vier.
Ik had me niet gerealiseerd dat kleding etc zo snel slijt. Mijn zwemvest die ik met kanopolo gebruikte doet het al 15 jaar.
Wat ik wel mooi vind van kanoen is dat je materiaal (heel) lang me gaat. Afgezien van de slijtage die jij noemt, en die je dus kan minimaliseren door niet op zout te varen, kan een kano en peddel eigenlijk je leven lang mee. En dat zonder dat je er (veel) onderhoud aan hoeft te plegen.

Er zijn maar weinig materiaalsporten waarbij je dat hebt.
pi_201191939
quote:
0s.gif Op vrijdag 3 september 2021 09:20 schreef kanovinnie het volgende:
Ik had me niet gerealiseerd dat kleding etc zo snel slijt. Mijn zwemvest die ik met kanopolo gebruikte doet het al 15 jaar.
Wat ik wel mooi vind van kanoen is dat je materiaal (heel) lang me gaat. Afgezien van de slijtage die jij noemt, en die je dus kan minimaliseren door niet op zout te varen, kan een kano en peddel eigenlijk je leven lang mee. En dat zonder dat je er (veel) onderhoud aan hoeft te plegen.

Er zijn maar weinig materiaalsporten waarbij je dat hebt.
Het is zeker niet de duurste sport kwa materiaal maar als je veel vaart dan is het wel een eindeloze stroom van dingetjes die je moet vervangen of wilt verbeteren.

Zeker als je veel in de branding vaart dan slijten peddels en boten toch wel. Mijn boot heb ik jaarlijks wel reparaties aan, o.a. een kielstrip die ik jaarlijks moet bijwerken, dat ding is er ook wel om slijtage aan de boot zelf te voorkomen maar toch. Die reparaties doe ik wel zelf dus de kosten vallen dan wel mee.

Deelbare peddels gaan uiteindelijk toch slijten op de koppeling en met de bladen raak je wel eens een stenen dammetje onder water of je steekt het in het zand. Het gaat best lang mee maar zeker niet oneindig.

Op zee varen begin je niet mee dus koop je in een of twee jaar de meeste spullen stukje bij beetje. Tweedehands ben je voor een fatsoenlijke boot plus peddel en basisuitrusting tegen de duizend euro kwijt denk ik. Nieuwe boten lopen de prijzen van boten nogal uiteen van ongeveer 1500 euro tot een paar duizend.

Een peddel kan vanaf ruim honderd euro maar meestal wil je iets van 250 euro, dat kan oplopen tot ongeveer 700 euro. Je hebt ook een reservepeddel nodig je wilt namelijk niet ergens midden op zee met een gebroken of verloren peddel geconfronteerd worden, die reserve kan wel goedkoper of je oude peddel er voor gebruiken.

Daarnaast ben je nog een paar honderd euro aan persoonlijke uitrusting en kleding nodig. Waterdichte bagagezakken voor meerdaagse tochten en natuurlijk een kleine lichte kampeeruitrusting kan je aan uitgeven wat je wilt.

Eigenlijk wil je ook een marifoon, kosten ook een paar honderd per stuk en gaan gemiddeld een jaar of vijf mee. De licentie is inmiddels ook meer dan veertig euro per jaar. Ook zeekaarten wil je elke paar jaar vervangen, kosten ruim dertig euro per set, de wadden zijn twee sets. Het enige wat bij mij nooit stuk gaat is het kompas (70 euro).

Afgezien van benzine en campings e.d ben ik per jaar aan lidmaatschappen, licenties en vervanging van klein materiaal/kleding iets van 500 euro kwijt denk ik. Valt eigenlijk wel mee voor een hobby waar je meer dan tien uur per week mee bezig bent.
pi_201193510
Interessant, ik vond het filmpje ook leuk om te zien! Indrukwekkend.
pi_201196579
Het was me een genoegen om een dag over mijn hobby uit te wijden. Ik had geen idee welke kant het op zou gaan met de vragen.

Mocht iemand ook op zee willen pedellen dan is het advies eerst bij een lokale vereniging te leren varen en daarna een s te kijken op de website van Peddelpraat of NZKV voor tochten waar je aan deel kan nemen. Ook veel verenigingen organiseren zelf ook wel eens tochten op zee.

Na heel lang aarzelen heb ik besloten deze sessie te doen, eigenlijk vond ik het onderwerp voorheen wat te luchtig in vergelijking met de vaak zware eerdere edities van vraag wat je wilt. Mag ik mede namens @Bosbeetle een oproep doen aan andere mensen met een speciale hobby om deze reeks voort te zetten.

Iedereen bedankt.
  Moderator vrijdag 3 september 2021 @ 16:02:32 #51
27682 crew  Bosbeetle
terminaal verdwaald
pi_201196588
Ook jij heel erg bedankt voor deze vraag wat je wil :)
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')