In het Nederlands is Kano een verzamelnaam voor o.a. kajaks en open kano's (canadees). In het Engels is een canadees een canoe en een kajak een kayak.quote:Op donderdag 2 september 2021 16:11 schreef Bosbeetle het volgende:
Laat ik met een simpele vraag beginnen wat is het verschil tussen een kayak en een kano en wat is het verschil tussen een gewone kayak en een zeekayak?
Goede vraag F.quote:
Redden als in gered worden als het mis gaat met de kajakquote:Op donderdag 2 september 2021 16:16 schreef VraagWatJeWil het volgende:
Een zeekajak zit wat steviger in elkaar en is wat beter voorbereid op redden. Er zitten dus meerdere dichte compartimenten (ook voor bagage), grijplijnen voor het redden en vaak is de vorm wat handiger om in golven te varen, ze hebben vaak een hogere punt en iets meer banaanvorm. Veel mensen varen op 'vlak' water ook met een zeekajak, lukt prima.
Dat is niet mijn tak van sport maar ik kan er wel van genieten hoe iemand met zo weinig actie szo veel kan bewegen.quote:Op donderdag 2 september 2021 16:12 schreef Bosbeetle het volgende:
En natuurlijk wat vind je van deze bazen of houdt je je daar verre van?
Ja, omvallen is altijd een optie, we oefenen daar best regelmatig mee. Met twee ervaren mensen samen zit je binnen twee minuten weer in een lege boot. Omdat het redden makkelijk lukt kan je ook meer risico nemen door de wat ruigere stukjes op te zoeken. Ik ga echter zelden om als ik daar echt geen zin in heb. Veel mensen kunnen ook zelf weer oprollen als ze omvallen, eskimoteren. Een rol mislukt wel eens en dan moet je gered worden of onder water weer in je boot stappen en alsnog oprollen maar dan zit er water in je boot en ben je erg instabiel.quote:Op donderdag 2 september 2021 16:22 schreef Bosbeetle het volgende:
[..]
Redden als in gered worden als het mis gaat met de kajakHeeft men jou wel eens moeten redden?
Lees ik hier ook in dat je in principe nooit alleen gaat zeekajakken?quote:Op donderdag 2 september 2021 16:25 schreef VraagWatJeWil het volgende:
[..]
Ja, omvallen is altijd een optie, we oefenen daar best regelmatig mee. Met twee ervaren mensen samen zit je binnen twee minuten weer in een lege boot. Omdat het redden makkelijk lukt kan je ook meer risico nemen door de wat ruigere stukjes op te zoeken. Ik ga echter zelden om als ik daar echt geen zin in heb. Veel mensen kunnen ook zelf weer oprollen als ze omvallen, eskimoteren. Een rol mislukt wel eens en dan moet je gered worden of onder water weer in je boot stappen en alsnog oprollen maar dan zit er water in je boot en ben je erg instabiel.
Bij solo varen moet je wel heel erg overtuigd zijn van je kunnen. Er zijn echt heel weinig mensen die solo varen op getijde water, ik heb dat nooit gedaan, wel solo op het IJsselmeer naar b.v. Pampus of de Kreupel maar dan tot maximaal Bf 3 a 4.quote:Op donderdag 2 september 2021 16:27 schreef Bosbeetle het volgende:
[..]
Lees ik hier ook in dat je in principe nooit alleen gaat zeekajakken?
Ah ja de wind als windsurfer is de wind mijn vriend maar ik neem aan dat het voor jou niet altijd fijn is of vind je het juist prettig om wat meer 'tegenkracht' te hebben?quote:Op donderdag 2 september 2021 16:32 schreef VraagWatJeWil het volgende:
[..]
Bij solo varen moet je wel heel erg overtuigd zijn van je kunnen. Er zijn echt heel weinig mensen die solo varen op getijde water, ik heb dat nooit gedaan, wel solo op het IJsselmeer naar b.v. Pampus of de Kreupel maar dan tot maximaal Bf 3 a 4.
Zonder wind is soms wel leuk maar weinig spectaculair. Een beetje beweging in het water maakt het wel leuker. Echter om vier of vijf uur tegen Bf zes in te beuken gaat voor mij de lol er wel wat vanaf.quote:Op donderdag 2 september 2021 16:35 schreef Bosbeetle het volgende:
[..]
Ah ja de wind als windsurfer is de wind mijn vriend maar ik neem aan dat het voor jou niet altijd fijn is of vind je het juist prettig om wat meer 'tegenkracht' te hebben?
Wat wil je weten?quote:
Leuke vragen.quote:Op donderdag 2 september 2021 16:51 schreef Nijna het volgende:
Je schrijft dat je wel eens naar de waddeneilanden gaat, steek je dan over met de kayak (en hoeveel tijd kost zo'n oversteek dan met een beetje fatsoenlijk weer?) of ga je met de pont over en daar dan varen?
Je moet wel een aardige conditie hebben om dit te kunnen lijkt me. Train je dat nog op een andere manier dan daadwerkelijk het water op gaan of doe je dat ook op de kant.
En vaar je het hele jaar door of zijn er bepaalde temperaturen of weersomstandigheden waaronder je niet het water op gaat? (met onweer zal je het water niet opgaan neem ik aan, maar hoe zit het als het vriest bijvoorbeeld?)
Lol,quote:Op donderdag 2 september 2021 16:59 schreef kanovinnie het volgende:
Ik heb nooit op zee gevaren. Ik deed aan kanopolo, vlakwater varen en heb ooit eens wildwatervaren gedaan.
In zo’n logge zeeschuit zal je mij niet snel zien. Hooguit in een surfski.
Zeker! En poloen is natuurlijk wel iets meer dan alleen in een zwembad varen. Sterker nog, ik heb meer wedstrijden buiten dan binnen gehad.quote:Op donderdag 2 september 2021 17:10 schreef VraagWatJeWil het volgende:
[..]
Lol,
Een poloboot is alleen leuk om in het zwembad te oefenen. Wildwater doe ik heel soms op laag niveau. Dat is me ook veel te ver van huis altijd.
Een surfski is dus een 'sit on top' zeekajak. Voornamelijk gebruikt om zo snel mogelijk met de wind mee te varen. Mij te beperkt en veel te duur. Ieder zn lol toch.
Tuurlijk is polo best leuk maar ik ben er sowieso niet voor geschikt en ook nog eens veel te oud.quote:Op donderdag 2 september 2021 17:25 schreef kanovinnie het volgende:
[..]
Zeker! En poloen is natuurlijk wel iets meer dan alleen in een zwembad varen. Sterker nog, ik heb meer wedstrijden buiten dan binnen gehad.
Een surfski heeft inderdaad zo zijn beperkingen.
het beheersen van de juiste technieken scheelt al een hoop. En als je een boot huurt heb je meestal een zware, overwoestbare boot en peddel. Ik had carbon peddels, dat scheelt een hoop gewicht!quote:Op donderdag 2 september 2021 17:25 schreef Melting het volgende:
Vorig jaar een paar uur in een kano gezeten, en dat vond ik als ongetrainde enorm zwaar.
Moet jij als zeekayakker extra trainen, of kan iedereen in dit doen (na wat training)?
Ik denk dat het een rondje om Texel geweest is op een dag. Dat was om zes uur in de ochtend vertrekken en dan om half acht weer terug in Den Helder. Omdat het mee zat op de heenweg hebben we wel ruim twee uur pauze gehad om op de kentering (stroom omdraaien) te wachten. Heerlijke tocht tijdens een hittegolf. ruim 65 km maar dus wel een beetje geholpen door de stroming.quote:Op donderdag 2 september 2021 17:25 schreef kanovinnie het volgende:
Wat is de langste tocht die je gemaakt hebt?
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |