quote:
Van Gaal weet dat Oranje beter moet om het heilige doel te kunnen halen
Exact twintig jaar na de grootste deceptie uit zijn carrière als trainer, pakte Louis van Gaal een punt met Oranje tegen Noorwegen. Het verschil met toen is dat WK-kwalificatie er nog steeds in zit en dat er ruimte is voor verbetering. De bondscoach kijkt terug op zijn rentree.
Op 1 september 2001 kwam Oranje een goal van Jason McAteer nooit meer te boven en miste de ploeg vol sterren het WK in Japan en Zuid-Korea. Op de dag af twintig jaar later was een goal van topspits Erling Haaland niet fataal. Het Nederlands elftal vocht zich terug, speelde in een fase best aardig, maar stelde over de hele linie teleur. Dan is een punt meegenomen. Van Gaals doel, wereldkampioen worden, is niet uit zicht. Sterker, met thuiswedstrijden tegen Turkije, Montenegro en Noorwegen nog op het programma, heeft Oranje alles in eigen hand.
Was Nederland zo slordig, of Noorwegen zo goed georganiseerd?
Louis van Gaal: ‘Ik moet Noorwegen complimenteren voor de manier waarop zij hebben gespeeld. Het is niet zo eenvoudig dat uit te spelen. Ze staan dus goed georganiseerd en hebben een geweldige spits, Erling Haaland en een fantastische passer, Martin Ødegaard. Nou, ga er dan maar aan staan om in grote ruimtes te verdedigen. Wat dat betreft vind ik dat Stefan de Vrij onze beste man was. Verdedigend hadden we geen problemen, die lagen juist in ons aanvalsspel.’
Oranje was niet creatief genoeg?
‘Als je landen treft die zo verdedigend spelen en zo compact staan als de Noren, heb je creativiteit nodig. Ik heb eerder al gezegd dat we mager zitten in onze buitenspelers. Wanneer je dan toch 1-4-3-3 speelt, zie je dat je tegen deze compactheid niet bent opgewassen. We hebben weliswaar meer mogelijkheden gecreëerd dan de Noren, maar zij kregen de grootste kansen. Maar dat komt weer doordat wij op de middenlijn staan en dan is bij balverlies de ruimte zo groot, dat zeker een spits van zijn kaliber ervan kan profiteren.’
De eerste goal van Noorwegen was gelukkig en viel in een fase waarin uw team domineerde.
‘Eigenlijk maakte Virgil van Dijk dat doelpunt. Met zijn sliding raakte hij via z’n scheenbeen de bal, maar belangrijker was dat Gakpo vergat mee te lopen met de laatste lijn en zo buitenspel ophief. Oké, een fout, maar die maakt-ie vanaf nu nóóit meer. Na rust hadden we geluk dat die bal van Haaland op de paal gaat. Dat was zo’n moment van onnodig balverlies op een plek waar dat niet mag gebeuren. Maar misschien is dat dan het geluk dat ik een beetje aan mijn kont heb hangen, want Turkije speelt ook nog in de 96ste minuut gelijk tegen Montenegro.’
Stel u had meer tijd gehad, zou u Noorwegen-uit dan anders hebben aangepakt dan met 4-3-3?
‘Nee, want tegen dit soort tegenstanders is 1-4-3-3 het beste systeem, maar dan moet je niet zo slordig zijn als dat wij waren. We begonnen ook helemaal niet zo verkeerd. Maar na die goal van Haaland, waar ik het net over had, waren we even de weg kwijt. In de periode daarvoor creëerden we vier kansen via Gakpo, daar was ik eigenlijk best tevreden over.’
Waarom was de eerste helft beter dan de tweede?
‘Ik zei in de rust dat we vanuit het middenveld moesten gaan spelen: positiespel, wachten op de juiste momenten waarop we vrij konden komen. Maar we hadden zo veel balverlies. Dat heeft ook te maken met de speelwijze van Noorwegen.’
Frenkie de Jong is de regisseur vanuit de positie van controleur, maar als hij even weg is en er is balverlies, ligt alles meteen open.
‘Nee, als we in de eerste of tweede fase van de opbouw al balverlies lijden, dan ligt het natúúrlijk open, omdat iedereen opbouwend en aanvallend staat ingesteld. Normaal gesproken verliezen spelers zoals Blind, Timber, Klaassen, Wijnaldum en Frenkie niet zó snel de bal. Nogmaals, dat ligt aan de Noren die goed druk gaven naar voren, maar ik had verwacht dat we ons daaronderuit konden spelen. Je zag dat ons dat alleen goed lukte in de eerste twintig minuten.’
Blijft 1-4-3-3 dan het systeem?
‘Dat hangt maar net af van hoe de tegenstander speelt en of ik spelers heb die creativiteit aan de dag kunnen leggen. Spelers die dat misten tegen Noorwegen, kunnen het een wedstrijd later wel hebben. Zo gaat dat in voetbal. Je kan best een keer tegen een mindere dag aanlopen en ik denk dat wij die hadden.’
Hoe bevalt de terugkeer?
‘Ik moet toch zeggen dat ik met een heel goede groep werk. Heb ik trouwens al verteld. Het is een heel blije groep die verantwoordelijkheid wil nemen, die inbreng heeft in de tactiek, in de visie, in alles. Zó’n groep heb ik eigenlijk niet eerder meegemaakt, maar het moet leiden tot een betere technische en tactische uitvoering. Want ze hebben het in zich, zeker het gedeelte waar ik het net over had. Je kan zeggen dat de buitenspelers niet goed waren tegen Noorwegen, maar volgens mij bereidde Berghuis toch die goal voor met dat passje op Wijnaldum die vervolgens Klaassen bediende die ‘m binnen schoot.’
Een actie is niet genoeg?
‘Nee, maar los daarvan, ik heb ook spelers op de bank en ik moet keuzes maken. Ik heb Berghuis gewisseld, omdat ik meer van hem verwacht, ook in het uitvoeren van de opdrachten en taken die bij zijn positie horen.’
U had Weghorst kunnen brengen om iets te forceren.
‘Dat is zeker waar, maar ik heb dat niet gedaan, omdat Noorwegen zich had aangepast met een andere centrale verdediger. Doe je het wel, heeft dat als consequentie dat je anders gaat spelen en in dat geval is Malen als linkerspits niet de beste op die plek en Gakpo aan de rechterkant ook niet.’
Zaterdag Montenegro, zondag Turkije; WK-kwalificatie nog in eigen hand.
‘Als we niet winnen, verdienen we de groepswinst niet. Dus moeten we zorgen dat we gaan winnen.’