Hoi,
Ik ben tien jaar geleden een onderhandse lening aangegaan met mijn ouders, 100.000 euro (fictief). Zij hebben, om dit bedrag aan mij uit te lenen, zelf een hypotheek van 100.000 euro afgesloten bij de bank. Deze lossen zij maandelijks af. Ik betaal jaarlijks rente, en zij schenken mij vervolgens (belastingvrij) een bedrag. Deze onderhandse lening ligt notarieel vast.
Stel, je wil de lening kwijtschelden, hoe moet dat dan geregeld worden? Als ik het goed begrijp wordt bij kwijtschelding de onderhandse lening een schenking (klopt dat?).
- Bank: In hoeverre zal een bank bezwaar maken als de onderhandse lening wordt kwijtgescholden? (ik neem aan dat het huis van mijn ouders het onderpand is)
- Notaris: Er is nu bij de notaris vastgelegd dat er een onderhandse lening is. Hoe kan die vastlegging teniet worden gedaan?
- Belasting: Kun je kiezen wie de schenkingsbelasting betaald? (Schenker of ontvanger?)
De stappen die ik verwacht dat er genomen moeten worden;
- Naar notaris om de vastlegging van de onderhandse lening stop te zetten
- Bij de belastingdienst aangeven dat er een schenking is van 100.000 euro, en de belasting betalen, hetzij door schenker hetzij door ontvanger.
- De verdere aflossing van de hypotheek bij de bank blijft lopen
Klopt mijn gedachtegang of moet ik nog ergens anders rekening mee houden?
bvd,
webster
to say of what is that it is not, or of what is not that it is, is false, while to say of what is that it is, or of what is not that it is not, is true