abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_201152433
Hoi,

Ik ben tien jaar geleden een onderhandse lening aangegaan met mijn ouders, 100.000 euro (fictief). Zij hebben, om dit bedrag aan mij uit te lenen, zelf een hypotheek van 100.000 euro afgesloten bij de bank. Deze lossen zij maandelijks af. Ik betaal jaarlijks rente, en zij schenken mij vervolgens (belastingvrij) een bedrag. Deze onderhandse lening ligt notarieel vast.

Stel, je wil de lening kwijtschelden, hoe moet dat dan geregeld worden? Als ik het goed begrijp wordt bij kwijtschelding de onderhandse lening een schenking (klopt dat?).
- Bank: In hoeverre zal een bank bezwaar maken als de onderhandse lening wordt kwijtgescholden? (ik neem aan dat het huis van mijn ouders het onderpand is)
- Notaris: Er is nu bij de notaris vastgelegd dat er een onderhandse lening is. Hoe kan die vastlegging teniet worden gedaan?
- Belasting: Kun je kiezen wie de schenkingsbelasting betaald? (Schenker of ontvanger?)

De stappen die ik verwacht dat er genomen moeten worden;
- Naar notaris om de vastlegging van de onderhandse lening stop te zetten
- Bij de belastingdienst aangeven dat er een schenking is van 100.000 euro, en de belasting betalen, hetzij door schenker hetzij door ontvanger.
- De verdere aflossing van de hypotheek bij de bank blijft lopen

Klopt mijn gedachtegang of moet ik nog ergens anders rekening mee houden?

bvd,
webster
to say of what is that it is not, or of what is not that it is, is false, while to say of what is that it is, or of what is not that it is not, is true
pi_201152597
quote:
Ga ik ook doen :-) Maar ik win graag eerst zelf info in, en wellicht ook interessant voor andere lezers
to say of what is that it is not, or of what is not that it is, is false, while to say of what is that it is, or of what is not that it is not, is true
  dinsdag 31 augustus 2021 @ 13:43:09 #4
10213 Fe2O3
Ja das roest
pi_201152650
Het ene staat los van het andere

Ouders hebben ton schuld bij de bank, onderpand is de woning.

Jij hebt een lening bij de ouders voor 100.000, betaalt rente maar geen aflossing voor zover ik begrijp? Dat staat ook op zichzelf.

Enige manier van deze twee zaken om samen te komen is of het overlijden van een van de ouders, in de leenovereenkomst zal daar iets over staan of Ouders hebben de betalingsverplichting van de hypotheek na te komen. Doen ze dat niet, dan verkoopt de bank het huis, als de overige goederen/boedel niet die 100k dekt. Komen je ouders daardoor in een situatie van 'negatief vermogen' dan komt een curator bij jou voor de openstaande schuld.

Meest gemakkelijke is als ze elk jaar het max. belastingvrije bedrag 'schenken' door de lening met dat bedrag te verminderen.

Maar met al je topics zou ik idd es met een adviseur (evt. samen met je ouders) gaan praten over wat economisch voor alle partijen het beste is. Omdat eea notarieel is vastgelegd kan die ook dan dat gedeelte goed intrepeteren en meenemen, dat contract hebben wij hier niet om te bekijken.
Dum de dum
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')