abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_165985415
Hallo,

Wellicht kan een van jullie mij raad geven.

Om mijn huis te financieren hebben mijn ouders besloten (was niet mijn verzoek, wel fijn natuurlijk) mij 10 jaar geleden een aflossingsvrije onderhandse lening verstrekt van 50.000 euro. Dit hebben we destijds bij de notaris laten vastleggen. Jaarlijks betaal ik een rente van 3000 euro (6%). Gedurende die 10 jaar hebben we steeds afgesproken om 2 x per jaar de rente te voldoen (1500 euro per keer). Mijn ouders hebben 2 x per jaar een schenking gedaan van 1500 euro. Kwa saldo is de onderhandse lening dus een "schenking", echter krijgen we over de betaalde rente wel belastingaftrek, een aardig voordeel.

Helaas is de relatie met mijn ouders sinds begin van het jaar verslechterd en hebben ze aangegeven om geen terugschenking meer te doen. Ik betaal nu dus de rente, krijg niets terug, gelukkig nog wel de belastingaftrek.

Mijn ouders hebben er 10 jaar geleden voor gekozen om deze constructie te gaan toepassen, maar komen er nu dus op terug door de schenking niet meer te doen. Hoewel ik niet gevraagd had om de lening, word ik er nu wel op "afgerekend". Het jaarlijkse bedrag is prima te betalen, maar uit principe vind ik dat een afspraak een afspraak is. Helaas ligt alles zo formeel vast dat ik vrees dat er geen uitweg is.

Mijn vragen;
- Is er een manier om de afspraak die ooit eens is gemaakt (rente betalen, daarna schenken) af te dwingen?
- Hoe makkelijk/moeilijk is het om een onderhandse lening op te zeggen en extra hypotheek op te nemen?
- Wat zijn jullie verdere gedachten hierover?

bvd
Webster
to say of what is that it is not, or of what is not that it is, is false, while to say of what is that it is, or of what is not that it is not, is true
pi_165985456
als de afspraak over de schenking puur mondelijk is lijkt het mij dat je geen poot hebt om op te staan. Verder goede reden om nooit geld van familie en of vrienden te lenen.
A command line lets you get intimate with your computer, data and protocols. GUIs are like wearing full body condoms.
pi_165985572
quote:
14s.gif Op zondag 16 oktober 2016 11:29 schreef Joene het volgende:
als de afspraak over de schenking puur mondelijk is lijkt het mij dat je geen poot hebt om op te staan. Verder goede reden om nooit geld van familie en of vrienden te lenen.
Dat vermoeden had ik ook al. En idd de tip die ik iedereen wil meegeven: bezint eer ge begint. En zorg er voor, dat als je de financïele situatie niet kent, dat je je zelf in ieder geval op de hoogte stelt van eventuele gevolgen/voor&nadelen.
to say of what is that it is not, or of what is not that it is, is false, while to say of what is that it is, or of what is not that it is not, is true
pi_165985582
Je geeft aan het via de notaris te hebben gedaan. Heb je een geldleningsovereenkomst en wat staat daar in qua mogelijkheid om voortijdig aflossen/ looptijd van de rentevastperiode?

Als uit de overeenkomst een rente van 6% blijkt maar geen terugschenking dan zal je die 6% moeten betalen.

Wellicht kan je het goedkoop oversluiten naar je bank waar je de hypotheek hebt lopen? (aangeven dat je een lening wilt oversluiten)
pi_165985605
quote:
14s.gif Op zondag 16 oktober 2016 11:29 schreef Joene het volgende:
als je maar weet wat je doet, eerder ook wel eens wat van mijn ouders geleend maar wij hebben alles gewoon goed op papier gezet. betreft zakelijke overeenkomst waar beide wat aan hebben (ik goedkoper dan bij de bank, mijn ouders meer rente dan spaarrente).
pi_165985667
- Nee
- Daarvoor moet je bij je bank zijn, denk niet dat die zo happig zullen zijn.
- Op een zakelijke manier proberen van die lening af te komen, een lager rentepercentage afdwingen, eventueel icm een stukje aflossing.
  zondag 16 oktober 2016 @ 11:42:31 #7
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_165985670
quote:
0s.gif Op zondag 16 oktober 2016 11:27 schreef webbyplus het volgende:
Hallo,

Wellicht kan een van jullie mij raad geven.

Om mijn huis te financieren hebben mijn ouders besloten (was niet mijn verzoek, wel fijn natuurlijk) mij 10 jaar geleden een aflossingsvrije onderhandse lening verstrekt van 50.000 euro. Dit hebben we destijds bij de notaris laten vastleggen. Jaarlijks betaal ik een rente van 3000 euro (6%). Gedurende die 10 jaar hebben we steeds afgesproken om 2 x per jaar de rente te voldoen (1500 euro per keer). Mijn ouders hebben 2 x per jaar een schenking gedaan van 1500 euro. Kwa saldo is de onderhandse lening dus een "schenking", echter krijgen we over de betaalde rente wel belastingaftrek, een aardig voordeel.

Helaas is de relatie met mijn ouders sinds begin van het jaar verslechterd en hebben ze aangegeven om geen terugschenking meer te doen. Ik betaal nu dus de rente, krijg niets terug, gelukkig nog wel de belastingaftrek.

Mijn ouders hebben er 10 jaar geleden voor gekozen om deze constructie te gaan toepassen, maar komen er nu dus op terug door de schenking niet meer te doen. Hoewel ik niet gevraagd had om de lening, word ik er nu wel op "afgerekend". Het jaarlijkse bedrag is prima te betalen, maar uit principe vind ik dat een afspraak een afspraak is. Helaas ligt alles zo formeel vast dat ik vrees dat er geen uitweg is.

Mijn vragen;
- Is er een manier om de afspraak die ooit eens is gemaakt (rente betalen, daarna schenken) af te dwingen?
- Hoe makkelijk/moeilijk is het om een onderhandse lening op te zeggen en extra hypotheek op te nemen?
- Wat zijn jullie verdere gedachten hierover?

bvd
Webster
Praat met je ouders. Verbeter de relatie. Leg ze uit dat ze het geld niet mee het graf in kunnen nemen. Of is de relatie zó slecht dat ze het liever aan de belastingdienst geven dan aan jou?
The End Times are wild
pi_165985745
Ouders bericht sturen dat je de lening volledig wil aflossen en dat je bij de bank een tweede hypotheek gaat regelen.
pi_165985834
Weinig kans dat dit ooit goed gaat komen... we hadden alleen een mondelinge overeenkomst over de terugschenking. Die ligt dus wel vast op de bankafschriften..
pi_165985900
quote:
0s.gif Op zondag 16 oktober 2016 11:53 schreef webbyplus het volgende:
Weinig kans dat dit ooit goed gaat komen... we hadden alleen een mondelinge overeenkomst over de terugschenking. Die ligt dus wel vast op de bankafschriften..
Nee, de gewoonte ligt vast. De overereenkomst niet. Ik zou de lening zo snel mogelijk aflossen (evt. m.b.v. de bank) en tegelijkertijd proberen toe te werken aan een verbetering in de relatie met je ouders (mits je de behoefte daartoe voelt).
pi_165985919
quote:
Een schenking is vrijblijvend.
Drop drop drop drop drop drop drop!!!! DROP!!! drop drop drop drop !!
pi_165986030
Ik neem aan dat je die 50k over die 10 jaar al wel hebt afbetaald?
Hee. Zeg nou zelf, ik ben toch gewoon een hartstikke lekker ding? TOch?
pi_165986031
Maar goed ook dat de schenking niet vast ligt. Anders heb je volgens mij ook geen recht op HRA.
pi_165986069
quote:
Waarom is jullie relatie zo verslechterd?
pi_165986114
quote:
Oversluiten, rente is gelukkig laag.
En je hebt vast geen boete-clausule dus dat is in je voordeel.
  zondag 16 oktober 2016 @ 13:31:02 #16
38674 Spiegelei
sunny side up!
pi_165987807
quote:
1s.gif Op zondag 16 oktober 2016 12:05 schreef Chinless het volgende:
Ik neem aan dat je die 50k over die 10 jaar al wel hebt afbetaald?
Het is een aflossingsvrije lening. Het ligt niet echt voor de hand dat deze geheel of deels is afgelost, dan. Zeker omdat TS daar niets over meldt.

@TS ik zou inderdaad eens kijken naar de mogelijkheden om de lening over te sluiten bij een bank. Renteaftrek hou je dan net zo goed en dan ben je van je ouders af in dat opzicht. Geloof me dat dat een fijn gevoel is. Wanneer je ouders niet meer willen schenken dan kun je daar weinig aan doen verder.
klerkje
  Moderator zondag 16 oktober 2016 @ 13:40:20 #17
1025 crew  Armani XL
Whatever...
pi_165988010
Al zul je bij een bank ook moeten gaan aflossen. HRA krijg je niet meer bij een aflossingsvrije hypotheek afaik.
Don't be surprised what the night brings.
When you search the dark, you get dark things.
Wat wij kijken
pi_165988825
quote:
0s.gif Op zondag 16 oktober 2016 13:40 schreef Armani XL het volgende:
Al zul je bij een bank ook moeten gaan aflossen. HRA krijg je niet meer bij een aflossingsvrije hypotheek afaik.
nee hoor, kan vanuit oversluiten gewoon aflossingsvrije vorm respecteren.
pi_165988826
quote:
0s.gif Op zondag 16 oktober 2016 13:40 schreef Armani XL het volgende:
Ik vraag me af of dat zo is, zover ik heb begrepen wordt het bij oversluiten niet als een nieuwe hypotheek gezien en blijft dat onder de oude regels vallen, net als bij het aflopen van een rentevaste periode.

Maar het kan natuurlijk geen kwaad om wat af te lossen.

TS heeft wel wat opties:

- laten zoals het is en een relatief hoge rente betalen
- ineens aflossen maar dan moet je het geld ergens hebben rondslingeren
- oversluiten met veel lagere rente
  zondag 16 oktober 2016 @ 18:39:39 #20
403588 mcmlxiv
Extremist volgens extremisten
pi_165995276
quote:
0s.gif Op zondag 16 oktober 2016 11:37 schreef webbyplus het volgende:

[..]

Dat vermoeden had ik ook al. En idd de tip die ik iedereen wil meegeven: bezint eer ge begint. En zorg er voor, dat als je de financïele situatie niet kent, dat je je zelf in ieder geval op de hoogte stelt van eventuele gevolgen/voor&nadelen.
Het staat je helemaal vrij om een commerciële lening af te sluiten en daarmee deze lening af te lossen toch?

Ik vind het best vreemd dat je verwacht "gratis" geld te krijgen van mensen waar je niet mee door één deur kunt.

Kortom, de oplossing ligt helemaal bij jezelf.
pi_165996882
Ik vind de hele constructie al vreemd. Beter hadden ze die 50k geleend waarbij je deze volledig zou aflossen. Nu zit je tot in lengte van dagen aan deze constructie vast.
pi_165998490
quote:
1s.gif Op zondag 16 oktober 2016 19:52 schreef spiritusbus het volgende:
Ik vind de hele constructie al vreemd. Beter hadden ze die 50k geleend waarbij je deze volledig zou aflossen. Nu zit je tot in lengte van dagen aan deze constructie vast.
In 2006 was een hypotheekconstructie waarbij je tot in lengte van dagen aan die constructie vast zat helemaal niet zo raar. Elke bank bood dat aan.Ik zou het (in 2006) juist een rare constructie gevonden hebben als er wel afgelost werd op de hypotheek (behalve in het geval van een aflossing door jaarlijks maximaal te schenken, en het niet bij die 3000 rente te houden)
pi_165998881
quote:
0s.gif Op zondag 16 oktober 2016 20:40 schreef frederik het volgende:

[..]

In 2006 was een hypotheekconstructie waarbij je tot in lengte van dagen aan die constructie vast zat helemaal niet zo raar. Elke bank bood dat aan.Ik zou het (in 2006) juist een rare constructie gevonden hebben als er wel afgelost werd op de hypotheek (behalve in het geval van een aflossing door jaarlijks maximaal te schenken, en het niet bij die 3000 rente te houden)
Ik bedoel inderdaad icm een maximale schenking, dan ben je binnen 12-15 jaar van die lening af. Maar goed, ik ben inderdaad van het post-aflossingsvrije tijdperk :P
  zondag 16 oktober 2016 @ 20:55:33 #24
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_165999021
quote:
Die schenking van je ouders aan jou is geen verplichting, het betalen van rente is dat wel.
Nee, je kunt ze dus niet aan hun jaarlijkse schenking houden.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
  zondag 16 oktober 2016 @ 20:57:32 #25
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_165999093
quote:
1s.gif Op zondag 16 oktober 2016 19:52 schreef spiritusbus het volgende:
Idd, ze hadden beter de lening dmv van een schenking 10% per jaar kunnen verlagen dan op deze manier een schuld in stand te houden, maar goed; HRA hè...
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')