abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_201068120
Hoi,

Wellicht kunnen jullie mij helpen met onderstaande...

Zo'n twaalf jaar geleden heeft mijn broer een schenking ontvangen van mijn ouders voor de financiering van zijn huis, laten we een fictief bedrag noemen; 100.000 euro. Zij hadden dat geld toen ter beschikking. Er is een schenkingsovereenkomst opgezet waarin is opgenomen dat de schenking moet worden ingebracht in de nalatenschap van de schenker.

Tien jaar geleden, twee jaar later, kocht ik ook een huis en wilde ze me, gelijk aan mijn broer, financieel ondersteunen met 100.000 euro. Op dat moment hadden ze dat geld niet "op de plank liggen" dus besloten ze te lenen van de bank en het vervolgens onderhands aan mij te lenen. Dat is ook via de notaris gegaan. Op deze onderhandse lening los ik niet af. Mijn ouders hebben het bedrag al wel aan de bank afgelost.

Mijn ouders beschikken over een huis, fictieve waarde 500.000 euro
Helaas is onlangs mijn vader in februari overleden, en momenteel gaat het ook erg slecht met mijn moeder.

Mijn vragen, hopelijk kunnen jullie mij helpen, op het moment na overlijden van mijn moeder;
Ik vraag mij af hoe later de erfenis verdeeld gaat worden. Is het zo dat mijn lening "automatisch" eerst wordt afbetaald met het huis dat we dan willen verkopen? En dat vervolgens het resterende bedrag (400.000 euro) wordt verrekend? Wat gebeurt er met mijn lening tussen het overlijden/verkopen van het huis in?

Heeft iemand tips?

thx,
webster
to say of what is that it is not, or of what is not that it is, is false, while to say of what is that it is, or of what is not that it is not, is true
pi_201068217
De helft van de lening zal aan je broer toekomen (50k), en die zal verrekend moeten worden met de erfenis. Dat kan je gerust doen met een ander deel van jouw erfenis als ik mij niet vergis.
pi_201068308
quote:
1s.gif Op woensdag 25 augustus 2021 15:25 schreef investeerdertje het volgende:
De helft van de lening zal aan je broer toekomen (50k), en die zal verrekend moeten worden met de erfenis. Dat kan je gerust doen met een ander deel van jouw erfenis als ik mij niet vergis.
Wordt pas een uitdaging als de woning niet verkocht wordt, maar iemand erin wilt blijven wonen.

maar waarom is de lening van TS geen schenking? Is er een marktconforme rente?
Dum de dum
pi_201068348
quote:
0s.gif Op woensdag 25 augustus 2021 15:33 schreef Fe2O3 het volgende:

[..]
Wordt pas een uitdaging als de woning niet verkocht wordt, maar iemand erin wilt blijven wonen.

maar waarom is de lening van TS geen schenking? Is er een marktconforme rente?
Er is gezegd dat het een lening is, daar ging ik van uit. Hij lost niet af, mogelijk wel rentebetalingen.

Helemaal omdat het vastgelegd is bij de notaris verwacht ik dat het gewoon een lening is.
pi_201068428
Waarom wordt het een uitdaging als iemand in het huis wil blijven wonen?

Er zijn inderdaad wel marktconforme rentebetalingen. Middels een schenking krijg ik die ook weer terug.
to say of what is that it is not, or of what is not that it is, is false, while to say of what is that it is, or of what is not that it is not, is true
  woensdag 25 augustus 2021 @ 16:55:34 #6
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_201069359
Is het te simpel gedacht als jouw constructie met je ouders op hetzelfde neerkomt als de eerder gedane schenking voor je broer?

Zijn jullie straks de enige twee erfgenamen?

Aanvulling: het lijkt mij dat voor de leningconstructie is gekozen om de situatie tussen jou en je broer bij het erven weer gelijk te hebben getrokken. Hij had die ton voordeel bij de schenking, jij had ook een ton voordeel. Tegen elkaar wegstrepen, lijkt me. Huis verkopen, opbrengst door 2. Vergeet de erfbelasting niet.

[ Bericht 47% gewijzigd door Lienekien op 25-08-2021 17:05:38 ]
The love you take is equal to the love you make.
pi_201069461
Ik weet niet helemaal zeker hoe dat werkt met een schenking die moet worden ingebracht bij een erfenis, het betekend zoveel als "in mindering brengen van het erfdeel"

Ik kan me er iets bij voorstellen als...
Toen vader overleed:
500.000 + 100.000 (Lening) = 600.000 vermogen /2 = 300.000 euro vermogen van vader.
300.000 euro / 3 = 100.000 euro erfenis p.p.
Die 100.000 euro p.p. zit op dit moment in de stenen van het huis, dus langst levende heeft het vruchtgebruik.
Beide kinderen hebben een vordering van 100.000 euro op moeders

Als moeder komt te overlijden:
Valt 100.000 euro p.p. aan vermogen vrij voor de kinderen waar reeds erfbelasting over is afgedragen
Vermogen moeder: 300.000 + 100.000 erfenis pa = 400.000 / 2 = 200.000 euro elk wat dus nog moet worden verdeeld.

Iedere broer heeft nu dus 300.000 euro gekregen, echter heeft broer 1 al eerder 100.000 euro geschonken gekregen, waardoor broer 1 dus "slechts" 250.000 euro krijgt
Broer 2 krijgt 350.000 euro, maar moet 100.000 weer aan (overleden) moeder betalen... Defacto dus ook 250.000 euro.

Welke effect het heeft op eventueel te betalen erfbelasting weet ik niet (moet broer 1 over de schenking alsnog erfbelasting betalen? Ik geloof het niet, maar weet het niet zeker).

Zie ook een voorbeeld hier:
https://verklaringvanerfr(...)schenkingen-erfenis/
pi_201074936

[ Bericht 100% gewijzigd door MyTiredFeet op 26-08-2021 00:23:02 (Verkeerd gelezen...) ]
Op woensdag 27 december 2012 schreef robdriessen het volgende:
Als Leo Blokhuis ooit onder een auto terecht komt en gaat hemelen, wil ik MyTiredFeet als nieuwe nationale muziekprofessor.
pi_201074982
quote:
0s.gif Op woensdag 25 augustus 2021 15:43 schreef webbyplus het volgende:
Waarom wordt het een uitdaging als iemand in het huis wil blijven wonen?

Er zijn inderdaad wel marktconforme rentebetalingen. Middels een schenking krijg ik die ook weer terug.
Hoe is dat vastgelegd?
Als die terugschenking is vastgelegd, dan is er voor de belastingdienst wellicht geen sprake van een lening maar van een schenking..
dag
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')