Reactie Norma
quote:
Graag geven wij onze reactie op de uitzending van 4 november van het programma “Undercover in Nederland” over onze zorgorganisatie Zuster Norma.
Het programma brengt de visie in beeld van ontevreden ex-medewerkers, en een ontevreden familie van een voormalig bewoonster, naast enkele incidenten. Graag lichten wij onze visie toe op de gang van zaken in onze zorginstelling, en op hoe wij aankijken tegen de uitdagingen waarmee onze en andere organisaties in de zorg te maken hebben.
Zorg is mensenwerk. Wij geloven dat goed opgeleide en vaste medewerkers de belangrijkste basis zijn voor de beste zorg aan onze bewoners. Daarom vinden wij het belangrijk om met zorgverleners te werken die bij ons in dienst zijn, zodat we langdurig kunnen investeren in onze medewerkers en daarmee in de kwaliteit van zorg die zij bieden. Hierin zijn we sinds kort geslaagd: elke medewerker van Zuster Norma is in dienst, we werken niet meer met ZZP-ers. Alleen in incidentele en noodzakelijke gevallen zullen we nog gebruik maken van tijdelijke inzet van ZZP-ers. Gezien de krapte op de arbeidsmarkt kan dat soms nodig zijn.
In de uitzending wordt gesproken over toedienen van insuline. Omdat Zuster Norma inmiddels werkt met vaste medewerkers en ook flink investeert in opleiding, zijn inmiddels acht medewerkers opgeleid om insuline te mogen geven. Daarmee is de kans minimaal dat situaties zoals te zien in de uitzending zich nog voor gaan doen in de toekomst.
De zorg sector kenmerkt zich door veel regels en procedures. Ook wij hebben daar mee te maken, Zuster Norma is door een pittige periode van verbetering van de zorg processen gegaan de afgelopen jaren. De IGJ (Inspectie Gezondheid en Jeugd) is positief over de kwaliteit van zorg bij onze organisatie, zo blijkt uit de laatste rapportage. Sommige medewerkers konden zich maar moeilijk vinden in het voldoen aan de verplichte regels en procedures en met hen is dan ook het contract niet verlengd.
Werknemers leren continue en maken daarbij fouten. Zo ook onze medewerkers. De leerling verpleegkundige die in de uitzending tegen een bewoner uitvalt is daar een voorbeeld van. Uiteraard hebben we dit voorval direct met haar besproken, met ons team en met de familie van de betreffende bewoonster. Deze heeft hier begrip voor, het is een samenloop van omstandigheden geweest. En tegelijk staat vast dat dit gedrag niet past binnen onze zorginstelling. Dat weet deze leerling verpleegkundige, en we willen haar de kans geven om te leren omdat we er vertrouwen in hebben dat zij een goede zorgverlener zal worden.
Familie en bewoners van Zuster Norma, verenigd in de cliëntenraad: “We willen graag de dilemma’s benoemen die bestaan bij zorgverlening van Zuster Norma. Want onze familieleden die hier wonen hebben vaak meerdere ouderdom gerelateerde klachten zoals suikerziekte, bloeddrukproblemen en problemen met lopen, evenwicht en dagelijkse handelingen. Daarnaast hebben zij dementie, vaak met gedragsproblemen en depressieve klachten. Het verloop van de ziekte dementie kan sterk wisselend zijn en vraagt steeds opnieuw een betrokken en flexibele inzet van de verzorgenden.
De casus in de uitzending is bijzonder en uitzonderlijk. Deze is niet representatief voor de werkwijze en kwaliteit van zorg de van de organisatie. We hebben alle vertrouwen in de kwaliteit van de zorgverlening bij Zuster Norma”.
Zuster Norma is een huis waar mensen wonen met een zorgbehoefte. Het streven is, zoals Zuster Norma dat zelf zo mooi kan verwoorden: “We willen dat onze bewoners in een warm bad komen”.
Yvonne Hogewoning-van der Harten, kaderhuisarts ouderengeneeskunde, tot 1 juli 2020 de huisarts van onze huizen: “Zuster Norma is een warm huis, waar mensen met liefde zorg krijgen en rekening wordt gehouden met hun wensen en hun manier van leven vóór de verhuizing naar het huis. Uitslapen mag maar lang opblijven ook, pyjama dagen, verwendagen, samen lachen, taart eten en een wensdieet, samen uitstapjes maken en ook veel dingen samen doen met de medebewoners. Een alternatieve aanpak maar verfrissend en liefdevol.”
Dat in de uitzending een bewoner te zien is die een dag lang op bed ligt klopt. Dat is zeker niet het beleid voor alle bewoners maar past helemaal in de filosofie van Zuster Norma, een warm bad waar rekening gehouden wordt met jouw wensen. En als je toevallig een keer een dag op bed wil liggen dan kan en mag dat.