abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  dinsdag 31 augustus 2021 @ 10:16:32 #26
254082 Extraneus
Nee, ik heb geen extra neus.
pi_201149685
quote:
12s.gif Op maandag 30 augustus 2021 23:31 schreef Morrigan het volgende:

[..]
Je hebt allemaal van die apps op de telefoon waar je kunt bijhouden wat je eet. Normaal zijn die bedoelt voor afvallen, maar je kunt het ook gebruiken als je op gewicht wilt blijven.
Ik zou het vooral willen gebruiken om te zien of wat ik eet een beetje in balans is en of ik van alles wat ik nodig heb ongeveer genoeg eet en drink.
quote:
Verder raad het WHO aan om per dag max 10% van je kcal uit suiker te halen of 25gram per dag.
https://www.who.int/news/(...)-adults-and-children
Al kan ik me ook nog wel een onderzoek herinneren waar ze het hadden over max 50gr per dag waarvan 25gr uit toegevoegde suikers bestaan. En als je veel fruit eet, zit je er al snel aan.
Ja, en ik bezondig me nog weleens aan een brownie. Dat is dan meer dan alle benodigde suiker voor een hele dag. Maar je ziet ook bij sporters wel dat ze veel koolhydrtaten en suikers eten en drinken op trainingsdagen. Nou ben ik bepaald geen topsporter, maar gemiddeld beweeg ik tweeënhalf uur per dag.
quote:
Het nadeel van vet is dat het vooral uit veel kcal bestaat. Vet eten zelf is niet slecht en kan je een vol gevoel geven. Maar volgens mij heb je daar vooral profijt van als er ook voldoende eiwitten in zitten. (Corrigeer me als dit niet klopt.)
Oké, ik kijk wel of iemand je verbetert.
quote:
Betreft die pizza’s, kijk of je recepten kunt vinden om zelf pizza’s te maken. Zullen voldoende recepten op internet te vinden zijn voor minder ongezonde pizza’s.
Ik ga kijken. Overigens heb ik een keer een kant-en-klare volkoren-pizzabodem gehaald. Die was oprecht niet te eten. Maar misschien inderdaad zelf een bodem maken, al vind ik het storend dat bijna alle pizza's en 'zelfmaakbodems' witbrood zijn en dat er zo weinig volkorenbodems zijn.
pi_201155960
quote:
0s.gif Op dinsdag 31 augustus 2021 10:16 schreef Extraneus het volgende:

[..]
Ik zou het vooral willen gebruiken om te zien of wat ik eet een beetje in balans is en of ik van alles wat ik nodig heb ongeveer genoeg eet en drink.
[..]

Zelf gebruik ik de app FatSecret en daarmee kan ik zien hoeveel koolhydraten, eiwitten en vet per dag binnen krijg. Hoeveelheid vezels en suiker geeft die ook aan.
ROBODEMONS..................|:(
pi_201156086
quote:
1s.gif Op zondag 29 augustus 2021 16:27 schreef Hamzoef het volgende:
Suiker is ten alle tijden vergif.
Geraffineerde suiker misschien?
Maar suiker heb je gewoon nodig hoor. Maakt het lichaam ook zelf aan.
Eens kijken
pi_201156177
quote:
0s.gif Op maandag 30 augustus 2021 19:40 schreef stavromulabeta het volgende:
Ja, dan wordt je er niet dik van. Maar je krijgt er nog steeds plotselinge pieken in je bloedsuiker, om dat weer bij te regelen leidt tot plotselinge vraag naar insuline die door je alvleesklier aangemaakt moeten worden. Dat telkens aan een piekvraag naar insuline moeten voldoen is niet echt bevorderlijk voor je alvleesklier.

Aldus mijn samenvatting. Maar er zijn hier vast mensen die het in meer detail kunnen uitleggen.
Hoe zit dat eigenlijk met suiker in je koffie?
Ik geregeld op een middag 4/5 bakken koffie, met steeds 2 scheppen suiker erin.
Volgens mij dat niets vergeleken met wat in bijv frisdrank zit (wat ik zowat nooit drink), maar goed.
Eens kijken
  dinsdag 31 augustus 2021 @ 18:16:27 #30
459912 FlippingCoin
Weer zo'n kut millennial.
pi_201156386
Suiker blijft ondanks veel bewegen gewoon erg slecht, vetten ligt het volgens mij vooral aan wat voor soort vetten.
I think that it’s extraordinarily important that we in computer science keep fun in computing
For all who deny the struggle, the triumphant overcome
Met zwijgen kruist men de duivel
pi_201156477
quote:
0s.gif Op dinsdag 31 augustus 2021 17:55 schreef Maharski het volgende:

[..]
Geraffineerde suiker misschien?
Maar suiker heb je gewoon nodig hoor. Maakt het lichaam ook zelf aan.
Suiker die van nature aanwezig is in groente/fruit en zuivel(lactose) is een ander verhaal dan geraffineerde suiker uiteraard. Maar hoezo kan het lichaam niet zonder suiker?

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 31-08-2021 18:44:29 ]
pi_201156588
quote:
0s.gif Op dinsdag 31 augustus 2021 18:20 schreef Hamzoef het volgende:
Groente die van nature aanwezig is in groente/fruit en zuivel(lactose) is een ander verhaal dan geraffineerde suiker uiteraard. Maar hoezo kan het lichaam niet zonder suiker?
Ik neem aan dat je met 'groente' suiker bedoeld?

Je lichaam maakt volgens mij ook zelf suikers aan, en het zet het er in om. Volgens mij is het ook van belang. Maar goed, even geen nu om het na te zoeken :P
Eens kijken
  dinsdag 31 augustus 2021 @ 20:52:54 #33
254082 Extraneus
pi_201158666
quote:
0s.gif Op dinsdag 31 augustus 2021 18:02 schreef Maharski het volgende:

[..]
Hoe zit dat eigenlijk met suiker in je koffie?
Ik geregeld op een middag 4/5 bakken koffie, met steeds 2 scheppen suiker erin.
Volgens mij dat niets vergeleken met wat in bijv frisdrank zit (wat ik zowat nooit drink), maar goed.
Het is ongeveer hetzelfde. Ervan uitgaand dat één schep koffie 4 gram is (net als een suikerklontje of zakje suiker) is dat (uitgaande van vierenhalf kopje koffie gemiddeld) 4 x 4,5 x 2 = 36 gram. In een blikje van 0,33 l. Coca~Cola zit 35 gram suiker. Dus dan zit je iets boven de suiker in een blikje cola.
pi_201161634
quote:
0s.gif Op dinsdag 31 augustus 2021 20:52 schreef Extraneus het volgende:
Het is ongeveer hetzelfde. Ervan uitgaand dat één schep koffie 4 gram is (net als een suikerklontje of zakje suiker) is dat (uitgaande van vierenhalf kopje koffie gemiddeld) 4 x 4,5 x 2 = 36 gram. In een blikje van 0,33 l. Coca~Cola zit 35 gram suiker. Dus dan zit je iets boven de suiker in een blikje cola.
Het staat dus zeg maar gelijk aan een colablikje per dag?
Nou iedere dag een blik cola naar binnen werken, zou ik iig bij vol bewustzijn niet doen.

Aan de andere kant krijg je suiker natuurlijk sowieso bij nog veel meer andere dingen binnen. 36 gram (om en nabij) is geen schokkende hoeveelheid lijkt me?
Suiker wordt volgens mij vooral problematisch veel bij snoepers... snoepgoed is ongezond suikerrijk.
Eens kijken
pi_201162847
quote:
0s.gif Op maandag 30 augustus 2021 14:54 schreef Extraneus het volgende:

[..]
Maar bedoel je dan dat ze zout toevoegen of dat ze ingrediënten gebruiken die veel zout bevatten? Op mijn pizza's zit meestal mozarella, tomatensaus, olijven, kappertjes en Spaanse peper.
Godver hier krijg ik honger van.

In het deeg, tomatensaus, olijven en kappertjes zit behoorlijk veel zout. Mozzarella zit vergeleken met andere kazen weinig zout in.
  woensdag 1 september 2021 @ 09:41:11 #36
267443 Cue_
Cuecumbergirl
pi_201163589
quote:
Een volwassen vrouw mag per dag 50 gram aan vrije suikers binnen krijgen. Een volwassen man mag 60 gram. Let op: dit advies geldt voor vrije suikers. Dit zijn alle suikers die door de fabrikant zijn toegevoegd en alle suikers uit honing, siropen, vruchtensappen en vruchtenconcentraat.
Bron: https://www.diabetesfonds(...)uiker-mag-je-per-dag
  woensdag 1 september 2021 @ 09:50:07 #37
267443 Cue_
Cuecumbergirl
pi_201163690
quote:
0s.gif Op dinsdag 31 augustus 2021 23:58 schreef Maharski het volgende:

[..]
Nou iedere dag een blik cola naar binnen werken, zou ik iig bij vol bewustzijn niet doen.

Aan de andere kant krijg je suiker natuurlijk sowieso bij nog veel meer andere dingen binnen. 36 gram (om en nabij) is geen schokkende hoeveelheid lijkt me?
Suiker wordt volgens mij vooral problematisch veel bij snoepers... snoepgoed is ongezond suikerrijk.
Het ligt er vooral hoeveel suiker je nog meer eet/drinkt.

Zie mij post hierboven, als man zijnde 'mag' je 50gram. dus dan zit je er al redelijk aan.
  woensdag 1 september 2021 @ 09:53:05 #38
267443 Cue_
Cuecumbergirl
pi_201163743
quote:
Ik heb een tijd myfitnesspal gebruikt, goede app voor het bijhouden van alles. Streepjescode scanner en je weet veelal wat erin zit.

quote:
0s.gif Op maandag 30 augustus 2021 17:53 schreef Extraneus het volgende:
Ik heb net een salade gehaald.
Als het zo'n kant en klare salade is uit de supermarkt, met wat vlees en een dresssing. Die zijn vaak niet zo gezond als dat je vermoed.
quote:
0s.gif Op maandag 30 augustus 2021 14:54 schreef Extraneus het volgende:
Maar bedoel je dan dat ze zout toevoegen of dat ze ingrediënten gebruiken die veel zout bevatten? Op mijn pizza's zit meestal mozarella, tomatensaus, olijven, kappertjes en Spaanse peper.
In die saus kan bv veel zout zitten, of meer dan jij misschien denkt.
quote:
0s.gif Op maandag 30 augustus 2021 16:32 schreef Extraneus het volgende:
Nee, ik weet het niet. Het is een vraag - daarom dit topic. Er wordt vaak gesproken over het gevaar van overgewicht. Dat heb ik bepaald niet. Vandaar dat ik me afvraag hoe slecht suiker en vet zijn zolang je geen overgewicht hebt.
zowel suiker en teveel vet zijn slecht voor je. Afhankelijk van hoe je lichaam werkt word je er wel of niet dik van. Maar als je dun bent, kan er nog steeds een laag vet om je organen komen te zitten en dat is ook ongezond. Je ziet het niet, maar het kan wel gebeuren adhv je voedingspatroon.
Dus ongeacht je lichaamsbouw is het verstandig om gezond te eten.
pi_201165443
Het hangt er vanaf hoeveel suiker je eet per dag en uit welk bron. Suiker uit fruit heb je nodig.
quote:

[..]
Een hele goede app is die van voedingscentrum
https://www.voedingscentr(...)eter-app-online.aspx

Daar kun je bijhouden wat en hoeveel je binnenkrijgt.

Ik weet zeker dat je niet van alles wat je nodig hebt genoeg eet en drinkt. Je hebt namelijk dagelijks minimaal 250 gram groente nodig. :) Ook heb je dagelijks minimaal 200 gram onbewerkt fruit nodig. Dus niet 1 dag wel en 1 dag niet. Je weet het zelf ook wel denk ik Pizza en cola is absoluut ongezond. In pizza zit zout en waarschijnlijk weet ik niet zeker ook suiker in de tomaat. En bewerkt voedsel is ongezond. Daarin is meestal suiker en zout toegevoegd. Bijvoorbeeld in tomaat op die pizza.

Wat betreft suiker in koffie en thee, zou ik gewoon vermijden is onnodig. Je krijgt al genoeg suiker binnen.

Je hebt dagelijks 90 gram suikers nodig dit zijn vrije en van nature aanwezige suikers volgens voedingscentrum.
WHO zegt dat een volwassen man 60 gram suiker per dag mag. Let op: dit advies geldt voor vrije suikers. Dit zijn alle suikers die door de fabrikant zijn toegevoegd en alle suikers uit honing, siropen, vruchtensappen en vruchtenconcentraat.
Bron: https://www.diabetesfonds(...)uiker-mag-je-per-dag

Maar wat je persoonlijk nodig hebt is afhankelijk van hoeveel je beweegt en hoeveel en wat je eet, wat je BMI is etc. Dus dat kun je het beste bijhouden met een voedings app, ik gebruik die van voedingscentrum.

TS Het gaat dus niet alleen om overgewicht, maar ook je gezondheid in het algemeen. Overgewicht is een van de factoren. Dus ook al heb je geen overgewicht, Ik zou toch sowieso kiezen voor gezonder eten en bewust mijn voedingspatroon wijzigen om de kans op ziektes te verkleinen.

Zeer goed van je dat je sport ^O^. Nu nog alleen de voedingspatroon wijzigen en je zit helemaal goed. :)

Het is gezond eten en bewegen. Dus je kan niet zeggen ik beweeg, dus dan kan ik( ietsjes) ongezond eten. Het is dus beiden.
Sterkte! ^O^
pi_201165804
Wat is nu eigenlijk de rol van zoetstoffen, aspartaam is zo'n beetje een meme op zich geworden :')
Is Cola Zero bijvoorbeeld ongezond? Puur calorietechnisch en qua suikers zou je zeggen van niet.
blablablabla
pi_201167221
quote:
2s.gif Op woensdag 1 september 2021 09:53 schreef Cue_ het volgende:
zowel suiker en teveel vet zijn slecht voor je. Afhankelijk van hoe je lichaam werkt word je er wel of niet dik van. Maar als je dun bent, kan er nog steeds een laag vet om je organen komen te zitten en dat is ook ongezond. Je ziet het niet, maar het kan wel gebeuren adhv je voedingspatroon.
Dus ongeacht je lichaamsbouw is het verstandig om gezond te eten.
Teveel van iets is sowieso niet goed. Anders gebruik je het woord ‘teveel’ niet. :P

En vet zelf is niet ongezond. Je lichaam heeft, net als eiwitten en koolhydraten, vet nodig. Je moet alleen oppassen met vet omdat het per gram 9 kcal levert en eiwitten en koolhydraten maar 4 kcal.
ROBODEMONS..................|:(
  woensdag 1 september 2021 @ 15:15:13 #42
267443 Cue_
Cuecumbergirl
pi_201167227
quote:
11s.gif Op woensdag 1 september 2021 15:14 schreef Morrigan het volgende:

Teveel van iets is sowieso niet goed. Anders gebruik je het woord ‘teveel’ niet. :P

En vet zelf is niet ongezond. Je lichaam heeft, net als eiwitten en koolhydraten, vet nodig. Je moet alleen oppassen met vet omdat het per gram 9 kcal levert en eiwitten en koolhydraten maar 4 kcal.
Yup, indeed
  donderdag 2 september 2021 @ 15:59:33 #44
254082 Extraneus
pi_201183029
quote:
0s.gif Op dinsdag 31 augustus 2021 23:58 schreef Maharski het volgende:

[..]
Ja.
quote:
Komt wel op hetzelfde neer als je koffie wat de suiker betreft. Cola is wel slechter dan koffie, wegens het fosforzuur dat erin zit.
quote:
Nee, zeker niet als dat alles is. Maar dat is meestal helaas niet alles.
quote:
Ja, dat is denk ik gemiddeld 92% suiker
  donderdag 2 september 2021 @ 16:00:25 #45
254082 Extraneus
pi_201183039
quote:
0s.gif Op woensdag 1 september 2021 08:24 schreef Underdoggy het volgende:

[..]
Godver hier krijg ik honger van.
Duizendmaal excuses.
quote:
In het deeg, tomatensaus, olijven en kappertjes zit behoorlijk veel zout. Mozzarella zit vergeleken met andere kazen weinig zout in.
Maar als ik bij de supermarkt deeg, tomatensaus, olijven en kappertjes koop, zit daar minder zout in?
  donderdag 2 september 2021 @ 16:01:10 #46
254082 Extraneus
pi_201183044
quote:
2s.gif Op woensdag 1 september 2021 09:50 schreef Cue_ het volgende:

[..]
Het ligt er vooral hoeveel suiker je nog meer eet/drinkt.

Zie mij post hierboven, als man zijnde 'mag' je 50gram. dus dan zit je er al redelijk aan.
Ja, alleen 60, geen 50
  donderdag 2 september 2021 @ 16:10:05 #47
267443 Cue_
Cuecumbergirl
pi_201183172
quote:
0s.gif Op donderdag 2 september 2021 16:00 schreef Extraneus het volgende:

[..]
Duizendmaal excuses.
[..]
Maar als ik bij de supermarkt deeg, tomatensaus, olijven en kappertjes koop, zit daar minder zout in?
Standaard deeg zal een hoeveelheid zout hebben.
Zelfde als de tomatensaus, kijk maar ol de ingredientenlijst naar wat er allemaal in zit.

Daarom maken mensen ook vaak saus en deeg van scratch. Dab weet je precies wat je erin stopt.
pi_201286045
quote:
0s.gif Op maandag 30 augustus 2021 21:10 schreef Extraneus het volgende:

[..]
Dank je wel. Dit is inderdaad het soort informatie dat ik zoek. En zou het handigst zijn in om een voedingsapp bij te houden wat ik allemaal eet en drink?

Wat ik me vooral afvraag, is of ik nou ongezond veel suiker binnen krijg bijvoorbeeld waar het gaat om drinnken. Ik drink bijvoorbeeld ongeveer vier blikjes cola (0,33 l) per week, elke dag een flesje verse jus d'orange (0,25 l) en verder elke dag één koffie met twee suiker. Verder drink ik alleen water.
Als je hiernaast niet snoept vind ik het niet schrikbarend veel hoor.
  vrijdag 10 september 2021 @ 14:31:34 #49
254082 Extraneus
pi_201292788
quote:
1s.gif Op donderdag 9 september 2021 22:43 schreef madeliefff het volgende:

[..]
Als je hiernaast niet snoept vind ik het niet schrikbarend veel hoor.
Ik snoep er wel naast (chocola), maar dit is het enige vloeibare snoep.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')