Dat zijn vaak wel wat jongere occasions, niet de auto's die TS in zijn OP heeft.quote:Op vrijdag 27 augustus 2021 22:39 schreef Tyr80 het volgende:
Tekort aan chips voor nieuwe auto's verhoogt de vraag naar tweedehands (meen ik gelezen te hebben) (over andere landen).
Het wordt wel hoog tijd dat die fabrieken hun productiecapaciteit eens gaan verhogen en de fakkel onder die ketel gaan zetten want dat begint op allerlei vlakken nu een serieus probleem te worden, niet alleen in de automotive sector trouwens.quote:Op vrijdag 27 augustus 2021 22:39 schreef Tyr80 het volgende:
Tekort aan chips voor nieuwe auto's verhoogt de vraag naar tweedehands (meen ik gelezen te hebben) (over andere landen).
Maar als mensen een nieuwe auto willen kopen, en dat kan niet door leveringsproblemen, dan gaan ze voor een jong gebruikt model. Niet een auto van 12 jaar oud.quote:Op vrijdag 27 augustus 2021 22:53 schreef Garfield1985 het volgende:
[..]
Het wordt wel hoog tijd dat die fabrieken hun productiecapaciteit eens gaan verhogen en de fakkel onder die ketel gaan zetten want dat begint op allerlei vlakken nu een serieus probleem te worden, niet alleen in de automotive sector trouwens.
Dat heeft niet zo veel zin als er niet voldoende chips beschikbaar zijn. Fabrikanten hebben parkeerterreinen vol staan met nieuw geproduceerde auto's die staan te wachten op de levering van een chip voordat de auto aan de klant afgeleverd kan worden.quote:Op vrijdag 27 augustus 2021 22:53 schreef Garfield1985 het volgende:
Het wordt wel hoog tijd dat die fabrieken hun productiecapaciteit eens gaan verhogen en de fakkel onder die ketel gaan zetten want dat begint op allerlei vlakken nu een serieus probleem te worden, niet alleen in de automotive sector trouwens.
Waardoor er voor andere mensen die een jong gebruikt model op het oog hebben minder keus is (of hogere prijzen waardoor meer buiten budget valt) en dat zij noodgedwongen weer naar wat ouders op zoek moeten gaanquote:Op vrijdag 27 augustus 2021 23:01 schreef PS. het volgende:
[..]
Maar als mensen een nieuwe auto willen kopen, en dat kan niet door leveringsproblemen, dan gaan ze voor een jong gebruikt model. Niet een auto van 12 jaar oud.
Dat is sowieso een probleem met de Alfa GT (plus 147 & 156) ook, de onderdelen. Alfa is wat dat betreft echt dramatisch, heel veel is gewoon niet meer te krijgen. Geloof dat ik laatst iets hoorde over dat zelfs simpele dingen zoals een motorsteun gewoon niet meer te krijgen zijn. Laat staan een bumper ofzo als je een GTA hebt..quote:Op zondag 29 augustus 2021 13:46 schreef Watuntrik het volgende:
Er waren ooit eens tijden dat de fabrikant de verplichting had om een >10 tal jaren onderdelen voorradig te hebben.
Toen werden auto's nog van een kwaliteit vervaardigd die bij goed onderhoud >30 jaar mee en 500.000 km mee konden gaan. Toen was het ook vrij normaal dat de modellen nagenoeg onveranderd voor 10 jaar lang werden geproduceerd.
Dat concept is ergens mid 1980 compleet op de schop gegaan en is de autoindustrie meer de commerciële weg ingeslagen. Weinig onderdelen op voorraad, sneller ontwikkelen en sneller wisselen tussen middenklasse modellen en auto's produceren van significant lagere kwaliteit.
Onder de streep er worden bijna geen auto's meer gemaakt waar je 3 of 5 ton probleemloos me kunt tuffen. 1 á 2 ton lukt je nog wel en dan zit je al ver op het eind en is afgeschreven en aan gort gereden. Of je moet al Maybach, Rolls Royce etc. gaan rijden.
Dat daarmee het aanbod van gebruikte auto's slinkt is normaal. Dat is ook wat men overheidswege wil, ouwe vervuilende en lekkende meuk moet zsm van de straat.
Tja, nu inderdaad de onderdelenvoorraad van nieuwe originele onderdelen van alles ouder dan 20 jaar zo goed als opgebruikt is. Wanneer je dan iets hebt van zulke leeftijd in concoursstaat dan heb je wel wat unieks. Maar eigenlijk ook weer net niets, want je kunt er zo goed als niets meer mee aanvangen anders dan in de man cave zetten en er naar kijken. En op zondag rondje rond de kerk met de familie in de hoop dat niets kapot gaat. Echt gebruiken zit er niet meer in, de echte die hards die dat nog doen zijn zowat uitgestorven.quote:Op maandag 30 augustus 2021 08:30 schreef NoComment het volgende:
[..]
Dat is sowieso een probleem met de Alfa GT (plus 147 & 156) ook, de onderdelen. Alfa is wat dat betreft echt dramatisch, heel veel is gewoon niet meer te krijgen. Geloof dat ik laatst iets hoorde over dat zelfs simpele dingen zoals een motorsteun gewoon niet meer te krijgen zijn. Laat staan een bumper ofzo als je een GTA hebt..
En dat leuke oudere auto's in het algemeen lastiger te vinden zijn is ook wel een verklaring voor hoor. Buiten dat veel exemplaren op de sloop beland zijn denk ik dat het veel mensen wel duidelijk wordt dat het zo ondertussen 'de laatste kans' is om nog eens iets leuks op de oprit te hebben staan. Zie je ook goed bij de 6-cilinders van BMW, die prijzen gaan echt niet meer omlaag. En dan heb ik het nog niet eens over M3's, maar eigenlijk over alle nette beetje goed in de opties zittende 3&5-series.
En K20 is gewoon legendarisch, maar de auto's met dit blok zijn gewoon een tijd geleden al ten prooi gevallen aan het afschrijvingsmonster en daarmee aan de jongeren die die auto's graag kocht (en vernaggelt). Echt zo veel auto's die je jaren terug voor 3-4k kon kopen en nu niet meer te vinden zijn. Een nette Alfa 156 v6, een nog originele Civic Type R, of wat dacht je van een 205 GTI? Staat nu op Marktplaats een auto die ik ooit eens overwogen had, zo'n groene 205 GTI Griffe. Zal toen misschien 5000 euro gekost hebben ofzo. Nu 27000 euro
Daar moet je inderdaad tijd voor hebben, veel zoeken, veel gaan bekijken en goed inlezen over waar de zwakke punten zitten en dat ding zowat binnenste buiten draaien. In ieder geval goede aankoopkeuring afwegen wanneer je dat zelf niet kunt beoordelen. In Duitsland vind je nog wel eens van die liefhebber merk clubs die Kaufberahtung op hun sites plaatsen. Met alle info waar je naar moet vragen en naar moet kijken en welke werkzaamheden je kunt verwachten vanaf x km stand. Zou je een kat in de zak kunnen schelen.quote:Op maandag 30 augustus 2021 13:38 schreef pvdplanet het volgende:
Ik werk naast een garagebedrijf, zijn voorterrein is al maanden leeg.
Als je tijd hebt is er nog wel een pareltje voor weinig geld te vinden.
Of ze kopen wel die auto van 12 jaar oud in afwachting van de leverbaarheid van die nieuwe auto.quote:Op vrijdag 27 augustus 2021 23:01 schreef PS. het volgende:
[..]
Maar als mensen een nieuwe auto willen kopen, en dat kan niet door leveringsproblemen, dan gaan ze voor een jong gebruikt model. Niet een auto van 12 jaar oud.
Dit ja. Voor een dertien in een dozijn Toyota/Volkswagen/Kia B-segmenter met een beetje uitrusting mag je zo rond de 25K neerleggen.quote:Op maandag 30 augustus 2021 13:49 schreef Metalfreak het volgende:
[..]
Of ze kopen wel die auto van 12 jaar oud in afwachting van de leverbaarheid van die nieuwe auto.
Maar ook de prijzen van nieuwe auto's helpen niet mee. Als ik nu zie wat je tegenwoordig voor een normale hatchback kwijt bent, vroeger had je daar een auto uit het premium segment voor. De kleinste klasse auto's zien fabrikanten geen heil meer in, dus de écht goedkope autootjes zijn er steeds minder, dan kies je eerder voor een occasion.
Ik trek altijd deze gezichtsuitdrukking " " en kijk ze dan eens aan alsof ze een slag van de molen hebben gekregen als ik iemand die er de ballen verstand van heeft weer eens hoor roepen "Auto's zijn de afgelopen 25 jaar écht niet duurder geworden hoor!".quote:Op woensdag 1 september 2021 20:56 schreef dick_laurent het volgende:
[..]
Dit ja. Voor een dertien in een dozijn Toyota/Volkswagen/Kia B-segmenter met een beetje uitrusting mag je zo rond de 25K neerleggen.
Sja. Moet je er maar voor over hebben...
Ook dit ja.quote:Op donderdag 2 september 2021 11:00 schreef afterburner het volgende:
Denk dat het ook door Covid komt. Meer mensen werken thuis en zullen dat zeker ook deels blijven doen.
Als ik alleen bij ons op de zaak kijk, dan gaan er 6 (van de 12) lease auto's per einde contract eruit en zullen er geen nieuwe komen. Al die rijders zullen waarschijnlijk een leuke 2e hands gaan zoeken.
Zelf opzoek naar een Clio 3 RS voor trackdays, maar het is belachelijk wat die moeten kosten en het aanbod kan je op 2 handen tellen. 200K gelopen en nog boven de 7,5K en dat terwijl die alles behalve betrouwbaar zijn.
het lijkt de huizenmarkt welquote:Op donderdag 2 september 2021 14:12 schreef dick_laurent het volgende:
[..]
Ook dit ja.
De prijzen voor een beetje leuke/sportieve occassion gaan nergens meer over. Vaak idd met ruim over de 200K km's op de klok en hoogstwaarschijnlijk achterstallig onderhoud... en dan alsnog de hoofdprijs vragen.
Nee hoor, 2e hands auto's zijn juist een melkoe... De hele wereldeconomie draait op de auto... De kans om voor een dubbeltje op de eerste rang te zitten bij 2e hands wordt schaars omdat er alleen nog maar commerciele shit wordt geproduceerd wat is gemaakt om snel kapot te gaan.quote:Op woensdag 1 september 2021 20:44 schreef WcPot het volgende:
Tweedehands auto's beginnen schaars te worden.
Klopt, en voor een simpel baantje als vakkenvuller krijg je nu maandelijks ook flink meer geld dan vroegâhquote:Op donderdag 2 september 2021 09:59 schreef Garfield1985 het volgende:
[..]
Ik trek altijd deze gezichtsuitdrukking " " en kijk ze dan eens aan alsof ze een slag van de molen hebben gekregen als ik iemand die er de ballen verstand van heeft weer eens hoor roepen "Auto's zijn de afgelopen 25 jaar écht niet duurder geworden hoor!".
Voor de prijs van een kale B-segmenter vandaag de dag had je vroegâh een goed aangeklede lel van een D-segmenter.
Ik denk dat punt 2 meer invloed heeft, maar volgens mij is het ook niet zo dat de bezetting in het OV opeens heel veel minder is dan voor de coronacrisis. Bij punt 1: als je meer thuiswerkt zou dat toch ook een reden kunnen zijn om de auto weg te doen? Vorig jaar was het onduidelijk hoelang de crisis ging duren, maar inmiddels is wel duidelijk dat veel mensen blijvend thuis zullen werken, in elk geval 1 of meer dagen per week. Daardoor zou ik verwachten dat er ook wel wat aanbod vrij komt.quote:Op woensdag 8 september 2021 16:52 schreef Metro2005 het volgende:
Denk dat het twee oorzaken heeft:
1) Een hoop mensen houden hun huidige auto langer omdat ze meer thuiswerken
2) Mensen die voorheen met het OV gingen zijn ook massaal aan de auto gegaan waardoor het aanbod lager is geworden.
Klopt niet helemaal of zelfs helemaal niet.quote:Op donderdag 2 september 2021 23:59 schreef Watuntrik het volgende:
[..]
Nee hoor, 2e hands auto's zijn juist een melkoe... De hele wereldeconomie draait op de auto... De kans om voor een dubbeltje op de eerste rang te zitten bij 2e hands wordt schaars omdat er alleen nog maar commerciele shit wordt geproduceerd wat is gemaakt om snel kapot te gaan.
Althans de 2e hands markt is aan het verschuiven naar vele jongere auto's. En dat is nu net weer de melk koe. Het is nog zo jong, dus aan de prijs en kwalitatief inmiddels zo goed als opgereden.
Grappig dat je aanhaald dat het "Helamaal niet klopt" en dan nu net met dit merk op de proppen komt.quote:
Zelfs Alfa Romeo's zijn tegenwoordig stukken beter dan ze waren.quote:Op zaterdag 25 september 2021 13:55 schreef Watuntrik het volgende:
[..]
Grappig dat je aanhaald dat het "Helamaal niet klopt" en dan nu net met dit merk op de proppen komt.
Alfa Romeo hoe mooi ze ook gestyled zijn en hoe lekker je er ook mee kunt scheuren maar is sinds heugenis het automerk die bij nieuwe aanschaf het hardst kelderd in waarde en afschrijving. Het zal qua roestpreventie tegenwoordig wel iets verbeterd zijn. Maar ze stonden er altijd om bekend al te roesten in de showroom. Dat waren vroeger allemaal binnen 10 jaar Italiaanse gatenkaas wanneer je geen garage had.
Ik vond die GTV vroeger wel heel erg leuk om naar te kijken... Maar dan ook alleen maar kijken, die vielen na een paar jaar ook allemaal van ellende uit elkaar.quote:Op zaterdag 25 september 2021 14:05 schreef Ouwesok het volgende:
Kijk nog even naar de reputatie van de Alfasud waarvan het roestende plaatwerk meer herrie maakte dan het motortje dat erin zat
Dan geef je zo'n oldtimer ook exact de behandeling die zo'n auto moet hebben. Voor mijn gebruiksdoel (vrij intensief woonwerkverkeer wanneer niet geremd door een virus) is een dergelijke auto beduidend minder geschikt.quote:Op zaterdag 25 september 2021 16:09 schreef Watuntrik het volgende:
... Ik rijd de laatste 20 jaar alleen nog maar oldtimer en sleutel er graag zelf aan....
Ik heb exact de omgekeerde ervaring. Zoals al eerder vermeld, vroegâh had je, als de teller de ton voorbij was een ouwe gare bak waaraan altijd wel iets mankeerde en waarvan als het motortje nog een eeuwigheid mee kon het plaatwerk biologisch afbreekbaar bleek.quote:Alles wat na 1990 is gebouwd is allemaal goedkoop plastic geworden. Of je moet al in een onbetaalbare prijsklasse duiken wil je nog wat fatsoenlijks hebben.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |