abonnement Unibet Coolblue
pi_201028037

24 Heures Du Mans 2021 - editie 89
Onderdeel van het FIA World Endurace Championship

Race 2020 en vooruitblik
In 2020 werd de race uitgesteld naar september en werd deze bovendien zonder publiek verreden. Het was een bijzondere editie, en het laatste jaar waarin geraced werd met de monsters uit de LMP1 klasse die dit jaar is vervangen door de Hypercar klasse. De overwinning ging net als de voorgaande jaren naar de #8 Toyota, voor het van Le Mans afscheid nemende Rebellion Racing team. De laatste plek op het LMP1 podium was voor de Toyota #7. In LMP2 ging de overwinning naar United Autosports #22. In GTE PRO won Aston Martin Racing #97 de laatste Le Mans race van Aston Martin als fabrieksteam. Dit jaar zien we alleen nog enkele klantenteam terug in GTE Am. In GTE Am won de #90 Aston Martin van TF Sport.

Ook dit jaar vindt de race op een ander moment plaats dan gebruikelijk. Omdat de organisatie graag publiek aanwezig wilde hebben bij dit evenement werd het wederom verschoven, deze keer naar augustus. In de Hypercar klasse strijden slechts vijf auto's om de overwinning, aangevoerd door de beide hybride fabrieks Toyota's die ook hier aan hun stand verplicht zijn te winnen. Aston Martin nam vorig jaar afscheid van GTE Pro, maar omdat Corvette er dit jaar wel bij is (voor het eerst met hun c8r) bestaat het veld nog altijd uit 8 auto's. Zowel de LMP2 als GTE Am zijn daarentegen goed gevuld met respectievelijk 25 en 23 auto's. Er is dit jaar één speciale entry, de nummer #84. Deze auto is aangepast om twee deels verlamde coureurs toch mee te laten doen aan Le Mans. Lees het verhaal over deze entry hier.

In het schema beginnen we deze editie weer op de woensdagmiddag. Net als vorig jaar wordt de uiteindelijke startvolgorde bepaald in de hyperpole, de top 6 uit elke klasse van de kwalifcatie op woensdag gaat door naar de hyperpole sessie op vrijdag waarin de definitieve startvolgorde wordt bepaald. De race begint voor het eerst sinds 2008 weer om 16:00. Omdat de race in augustus wordt verreden hebben we ook dit jaar een langere nacht dan normaal.


Het Circuit de la Sarthe is gelegen in Le Mans, Frankrijk. Sinds 1923 wordt hier de 24 uren van Le Mans georganiseerd. Het circuit bestaat voor een groot deel uit openbare wegen, en heeft een totale lengte van 13.629 kilometer. Gedurende de jaren heeft het circuit een aantal veranderingen ondergaan en zijn er onder andere chicanes toegevoegd aan het lange rechte stuk. Meer informatie over de geschiedenis van het circuit vind je hier. De huidige lay-out wordt sinds 2007 gebruikt. Een paar statistieken:

• Ronderecord (race): 3:17.297 (Mike Conway - Toyota TS050, 2019)
• Ronderecord (kwalificatie): 3:14.791 (Kamui Kobayashi - Toyota 2017)
• Afstandsrecord (all-time): 5,410.71km, 397 ronden (Audi R15, 2010)

Afbeelding Circuit

Circruit info inclusief marshall posts
Detail kaart paddock area (kaart uit 2016)(pdf)
Circuit informatie 2021

Onboard (Pole 2017):



Entry list 2021 (pdf)


• Rode nummers
• Rondetijden in kwalificatie: ~3:25 (schatting)
• 1030kg
• Maximaal vermogen van 500kw

De Hypercar klasse dit jaar is nieuw en in het leven geroepen om kosten de reduceren. De enorme programma's van Toyota en in het verleden Peugeuot, Audi en Porsche kosten tientallen miljoenen per jaar, een aantal van de programma's schijnt zelfs boven de 100 miljoen per jaar te hebben gekost. De Hypercar klasse bestaat uit twee typen auto's, Le Mans Hypercar (LMH) en LMDh (Le Mans Daytona h), het idee hierachter dat auto's uit de verschillende kampioenschappen (ACO, FIA en IMSA) mee kunnen doen in alle races. We kunnen zo dus dezelfde auto's zien op Le Mans als op Daytona. Dit jaar doen er alleen LMH auto's mee en mogen ook aangepaste LMP1 wagens nog mee doen, vanaf volgend jaar kunnen zich ook de LMDh auto's zich hierbij voegen. Inmiddels heeft al een aantal grote fabrikanten aangekondigd terug te keren naar deze klasse, waaronder Audi, Ferrari, Porsche, Peugeot, Acura en BMW. We gaan dus richting hele mooie jaren. Er zijn in deze klasse technische beperkingen, zo mag het vermogen van de motor maximaal 500kw zijn, aangevuld met een extra 200kw voor de hybride systemen. Als gevolg van de nieuwe regelgevingen zijn de auto's een stukje langzamer dan vorig jaar. Het bleek zelfs noodzakelijk om aanpassingen te maken in LMP2 om te voorkomen dat deze even snel of sneller zouden zijn dan de hypercars.

Toyota is op dit moment het enige fabrieksteam en daarom favoriet voor de overwinning. In de voorgaande race op Monza ging echter niet alles van een leien dakje doordat de #8 daar stil viel, gaan we dan voor het eerst in jaren een andere overwinnaar zien? Ze krijgen concurrentie van Glickenhaus racing dat met twee auto's mee doet. Alpine Elf Matmut rijdt met de aangepaste Rebellion LMP1 als laatste auto mee in deze klasse.


• Blauwe nummers
• Rondetijd in kwalificatie: ~3:28
• 950kg (+20kg)
• 75L tank (benzine)
• Maximale kosten voor de auto: ¤483,000
• Minimaal 1 coureur zonder platinum/goud licentie ter beoordeling aan de FIA

LMP2 is de tweede prototype categorie, gericht op kleinere teams, onafhankelijk van de leverancier van het chassis en de motor. De belangrijkste beperkingen voor deze klasse zijn de kosten van de totale auto. In 2017 werd een nieuwe regelgeving geïntroduceerd waarbij de teams moeten kiezen uit 4 mogelijke chassis leveranciers: Oreca, Onroak Automotive, Dallara en Riley-Multilmatic. Daarnaast zijn alle teams zijn verplicht te rijden met dezelfde motor: een 4.2-liter V8 Gibson. In deze klasse vinden we over het algemeen talentvolle jonge coureurs en de zogenaamde gentlemen drivers (een coureur zonder platinum of gouden licentie). Elk team is verplicht minimaal één zo'n coureur op te stellen. In deze klasse vinden we Racing Team Nederland wat dit jaar mee doet met Frits van Eerd, Job van Uitert en Giedo van de Garde. Ook Beitske Visser doet dit jaar weer mee in de volledig door vrouwen bestuurde auto #1 van Richard Mille Racing Team.

Het vermogen van de 2021 LMP2 is iets lager dan vorig jaar, ook is het gewicht verhoogd met 20kg, om te voorkomen dat de auto's net zo snel of sneller zouden zijn dan de hypercars.


• Groene nummers
• Rondetijd in kwalificatie: ~3:45
• Minimaal 1245kg
• 90L tank (benzine) voor auto's voor 2016
• 120L tank (benzine) voor auto's vanaf 2016

LM GTE Pro is de categorie waar we 's werelds beste GT coureurs te werk kunnen zien. In deze categorie vinden we de grote fabrieksteams van Corvette, Porsche en Ferrari. Sinds dit jaar doet Aston Martin helaas niet meer mee. De GTE auto's zijn gebaseerd op sportwagens die geschikt zijn voor op de weg en waarvan minimaal 300 geproduceerd zijn. De categorie is opgesplitst in twee klassen: LM GTE Pro en LM GTE Am


• Oranje nummers
• Rondetijd in kwalificatie: ~3:48
• Minimaal 1245kg
• 90L tank (benzine) voor auto's voor 2016
• 120L tank (benzine) voor auto's vanaf 2016
• Minimaal 1 jaar oude auto (specs)
• Minimaal 1 coureur zonder platinum/goud licentie ter beoordeling aan de FIA

LM GTE Am lijkt bijzonder veel op LM GTE Pro. Het belangrijkste verschil is dat in LM GTE Am, elk team een zogenaamde gentlemen driver moet inschrijven (een coureur zonder platinum of gouden licentie). Ook zijn de auto's minimaal een jaar oud, waarmee ze over het algemeen iets achter lopen op de LM GTE Pro varianten. Er zijn minieme verschillen in de auto's (air intake bijvoorbeeld) waardoor de GTE Am auto's iets langzamer zijn dan de GTE Pro. In deze klasse vinden we onder andere Jeroen Bleekemolen en Giancarlo Fisichella.



Woensdag 19 augustus
• 14:00-17:00 Free practice session 1
• 19:00-20:00 Qualifying session 1
• 22:00-0:00 Free practice session 2

Donderdag 19 augustus
• 14:00-17:00 Free practice session 3
• 21:00-21:30 Hyperpole
• 22:00-0:00 Free practice session 4

Zaterdag 21 augustus
• 11:30-11:45 Warm-up
• 16:00 Start 24 uren van Le Mans


TV
• Eurosport zendt de 24 uur bijna volledig uit verdeeld over ES1/ES2 inclusief alle andere sessies
• RTL7 zendt de 24 uur volledig uit (alleen race)
• Een overzicht van alle broadcasters wereldwijd is hier te vinden

Streams
Officiële WEC stream (¤9,99 voor le Mans)
Radio Le Mans (Engels commentaar bij de race, erg veel inside information, previews en laatste nieuws - tip)
• Eurosport player (¤5,99 voor een maand) - heeft een audio only stream (nu Discovery plus)

Live Timing
Officiële live timing (als je hier een account hebt of aanmaakt kun je in expert mode ook sector tijden bekijken en nog veel meer informatie over de race)
Resultaten

Spotter Guide
Spotter Guide 2021, grafische weergave van deelnemersveld (helaas niet meer van Andy Blackmore)

Overige informatie
Laatste informatie, verslagen en analyses
Weer

Dit topic kan ook gebruikt worden voor andere endurance races zoals die van het:

Officiele FIA World Endurance Championship


ELMS championship


IMSA championship


Blancpain Endurance series
Op woensdag 9 november 2016 06:02 schreef Anonymousz het volgende:
#superniger2020
pi_201028055
Job hapt wat grind
  Moderator / Redactie Sport zondag 22 augustus 2021 @ 15:15:39 #3
359864 crew  Nattekat
De roze zeekat
pi_201028056
quote:
0s.gif Op zondag 22 augustus 2021 15:14 schreef M90 het volgende:
kennelijk heeft dragonspeed ook een foutje gemaakt met driver times waardoor hun bronze driver nog een minuut tekort komt op de minimale driver time van 6 uur (die heeft 5 uur, 59 minuten en 9 seconden in de auto gezeten)
_O-
100.000 katjes
Maakte de 100.000e post in BIT
Er eens op uit?
  Moderator / Redactie Sport zondag 22 augustus 2021 @ 15:17:56 #4
359864 crew  Nattekat
De roze zeekat
pi_201028085
Will Stevens heeft ook het gaspedaal gevonden. Of dat veel zin heeft met een ronde achterstand op het podium en een ronde voorsprong op de nummer 5 waag ik wel te betwijfelen...
100.000 katjes
Maakte de 100.000e post in BIT
Er eens op uit?
  Redactie Frontpage / Sport zondag 22 augustus 2021 @ 15:19:14 #5
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_201028107
Handig gedaan dan door Dragon Speed _O-
Altijd onderweg naar het avontuur
  zondag 22 augustus 2021 @ 15:21:30 #6
144695 Sinister-D-
NL'er in België
pi_201028129
Van Uitert in het grind geweest :{
Inwoner van Verenigd Limburgia! [i]Waar in 't bronsgroen eikenhout, 't nachtegaaltje zingt.[/i]
pi_201028152
twitter
  Moderator / Redactie Sport zondag 22 augustus 2021 @ 15:22:41 #8
359864 crew  Nattekat
De roze zeekat
pi_201028154
Blomqvist komt heel rap dichterbij.
100.000 katjes
Maakte de 100.000e post in BIT
Er eens op uit?
  Redactie Frontpage / Sport zondag 22 augustus 2021 @ 15:25:58 #9
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_201028194
22 seconden nog
Altijd onderweg naar het avontuur
pi_201028227
Montoya eruit, Hedman erin

Hedman best lap 3 : 42 . 056

dit wordt spannend! :)
  FOK!fotograaf zondag 22 augustus 2021 @ 15:30:11 #11
842 Zorro
Z
pi_201028232
Job gaat als een malle _O_
Un dann rettet kein Kavallerie,
keine Zorro kümmert sich dodrömm.
Dä piss höchstens e " Zet " en der Schnie
  Moderator / Redactie Sport zondag 22 augustus 2021 @ 15:30:45 #12
359864 crew  Nattekat
De roze zeekat
pi_201028237
quote:
6s.gif Op zondag 22 augustus 2021 15:30 schreef Zorro het volgende:
Job gaat als een malle _O_
Is hem geraden ook ~O>
100.000 katjes
Maakte de 100.000e post in BIT
Er eens op uit?
  Eindredactie Sport / Forummod zondag 22 augustus 2021 @ 15:31:51 #13
284411 crew  heywoodu
Van bijna dood tot olympiër:
pi_201028252
quote:
0s.gif Op zondag 22 augustus 2021 15:22 schreef M90 het volgende:
[ twitter ]
:D
Van bijna dood op weg naar de Olympische Spelen, tot olympiër in 2026? Elk beetje hulp wordt bijzonder gewaardeerd!
https://www.gofundme.com/(...)he-spelen-na-ongeval
  Moderator / Redactie Sport zondag 22 augustus 2021 @ 15:32:05 #14
359864 crew  Nattekat
De roze zeekat
pi_201028255
Dragonspeed heeft Hedman de auto in gegooid voor zijn laatste minuut. Daar liggen echt ook nog wel kansen :o
100.000 katjes
Maakte de 100.000e post in BIT
Er eens op uit?
  Redactie Frontpage / Sport zondag 22 augustus 2021 @ 15:33:41 #15
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_201028273
Nog 38 seconden achter P1
Altijd onderweg naar het avontuur
pi_201028277
Hoppa beste lap voor RTN 3:33.085 w/
Ze moeten nog wel naar binnen voor een korte stop straks
  Moderator / Redactie Sport zondag 22 augustus 2021 @ 15:34:32 #17
359864 crew  Nattekat
De roze zeekat
pi_201028287
quote:
0s.gif Op zondag 22 augustus 2021 15:33 schreef M90 het volgende:
Hoppa beste lap voor RTN 3:33.085 w/
Ze moeten nog wel naar binnen voor een korte stop straks
Zeker weten?
100.000 katjes
Maakte de 100.000e post in BIT
Er eens op uit?
pi_201028301
quote:
0s.gif Op zondag 22 augustus 2021 15:34 schreef Nattekat het volgende:

[..]
Zeker weten?
als mijn gegevens kloppen wel :P
  FOK!fotograaf zondag 22 augustus 2021 @ 15:36:06 #19
842 Zorro
Z
pi_201028305
Dragonspeed enige van die drie die niet meer hoeft te stoppen?
Un dann rettet kein Kavallerie,
keine Zorro kümmert sich dodrömm.
Dä piss höchstens e " Zet " en der Schnie
  Moderator / Redactie Sport zondag 22 augustus 2021 @ 15:36:12 #20
359864 crew  Nattekat
De roze zeekat
pi_201028306
quote:
0s.gif Op zondag 22 augustus 2021 15:35 schreef M90 het volgende:

[..]
als mijn gegevens kloppen wel :P
Wat zijn jouw gegevens? :D
100.000 katjes
Maakte de 100.000e post in BIT
Er eens op uit?
pi_201028308
quote:
6s.gif Op zondag 22 augustus 2021 15:36 schreef Zorro het volgende:
Dragonspeed enige van die drie die niet meer hoeft te stoppen?
Yes
pi_201028315
quote:
0s.gif Op zondag 22 augustus 2021 15:36 schreef Nattekat het volgende:

[..]
Wat zijn jouw gegevens? :D
https://live.24h-lemans.com/en/car_stats?number=29
  Moderator / Redactie Sport zondag 22 augustus 2021 @ 15:38:20 #23
359864 crew  Nattekat
De roze zeekat
pi_201028331
Oh, ze worden wakker in het commentaarhok.
100.000 katjes
Maakte de 100.000e post in BIT
Er eens op uit?
  Moderator / Redactie Sport zondag 22 augustus 2021 @ 15:39:41 #24
359864 crew  Nattekat
De roze zeekat
pi_201028355
quote:
Ik zie ze nog wel finishen eigenlijk. Niks te verliezen alles te winnen.
100.000 katjes
Maakte de 100.000e post in BIT
Er eens op uit?
pi_201028357
Lijkt er nu op dat Frijns ook p2 kan houden
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')