24 Heures Du Mans 2021 - editie 89
Onderdeel van het FIA World Endurace ChampionshipRace 2020 en vooruitblikIn 2020 werd de race uitgesteld naar september en werd deze bovendien zonder publiek verreden. Het was een bijzondere editie, en het laatste jaar waarin geraced werd met de monsters uit de LMP1 klasse die dit jaar is vervangen door de Hypercar klasse. De overwinning ging net als de voorgaande jaren naar de #8 Toyota, voor het van Le Mans afscheid nemende Rebellion Racing team. De laatste plek op het LMP1 podium was voor de Toyota #7. In LMP2 ging de overwinning naar United Autosports #22. In GTE PRO won Aston Martin Racing #97 de laatste Le Mans race van Aston Martin als fabrieksteam. Dit jaar zien we alleen nog enkele klantenteam terug in GTE Am. In GTE Am won de #90 Aston Martin van TF Sport.
Ook dit jaar vindt de race op een ander moment plaats dan gebruikelijk. Omdat de organisatie graag publiek aanwezig wilde hebben bij dit evenement werd het wederom verschoven, deze keer naar augustus. In de Hypercar klasse strijden slechts vijf auto's om de overwinning, aangevoerd door de beide hybride fabrieks Toyota's die ook hier aan hun stand verplicht zijn te winnen. Aston Martin nam vorig jaar afscheid van GTE Pro, maar omdat Corvette er dit jaar wel bij is (voor het eerst met hun c8r) bestaat het veld nog altijd uit 8 auto's. Zowel de LMP2 als GTE Am zijn daarentegen goed gevuld met respectievelijk 25 en 23 auto's. Er is dit jaar één speciale entry, de nummer #84. Deze auto is aangepast om twee deels verlamde coureurs toch mee te laten doen aan Le Mans. Lees het verhaal over deze entry
hier.
In het schema beginnen we deze editie weer op de woensdagmiddag. Net als vorig jaar wordt de uiteindelijke startvolgorde bepaald in de hyperpole, de top 6 uit elke klasse van de kwalifcatie op woensdag gaat door naar de hyperpole sessie op vrijdag waarin de definitieve startvolgorde wordt bepaald. De race begint voor het eerst sinds 2008 weer om 16:00. Omdat de race in augustus wordt verreden hebben we ook dit jaar een langere nacht dan normaal.
Het Circuit de la Sarthe is gelegen in Le Mans, Frankrijk. Sinds 1923 wordt hier de 24 uren van Le Mans georganiseerd. Het circuit bestaat voor een groot deel uit openbare wegen, en heeft een totale lengte van 13.629 kilometer. Gedurende de jaren heeft het circuit een aantal veranderingen ondergaan en zijn er onder andere chicanes toegevoegd aan het lange rechte stuk. Meer informatie over de geschiedenis van het circuit vind je
hier. De huidige lay-out wordt sinds 2007 gebruikt. Een paar statistieken:
• Ronderecord (race): 3:17.297 (Mike Conway - Toyota TS050, 2019)
• Ronderecord (kwalificatie): 3:14.791 (Kamui Kobayashi - Toyota 2017)
• Afstandsrecord (all-time): 5,410.71km, 397 ronden (Audi R15, 2010)
Afbeelding CircuitCircruit info inclusief marshall postsDetail kaart paddock area (kaart uit 2016)(pdf)Circuit informatie 2021Onboard (Pole 2017):Entry list 2021 (pdf)• Rode nummers
• Rondetijden in kwalificatie: ~3:25 (schatting)
• 1030kg
• Maximaal vermogen van 500kw
De Hypercar klasse dit jaar is nieuw en in het leven geroepen om kosten de reduceren. De enorme programma's van Toyota en in het verleden Peugeuot, Audi en Porsche kosten tientallen miljoenen per jaar, een aantal van de programma's schijnt zelfs boven de 100 miljoen per jaar te hebben gekost. De Hypercar klasse bestaat uit twee typen auto's, Le Mans Hypercar (LMH) en LMDh (Le Mans Daytona h), het idee hierachter dat auto's uit de verschillende kampioenschappen (ACO, FIA en IMSA) mee kunnen doen in alle races. We kunnen zo dus dezelfde auto's zien op Le Mans als op Daytona. Dit jaar doen er alleen LMH auto's mee en mogen ook aangepaste LMP1 wagens nog mee doen, vanaf volgend jaar kunnen zich ook de LMDh auto's zich hierbij voegen. Inmiddels heeft al een aantal grote fabrikanten aangekondigd terug te keren naar deze klasse, waaronder Audi, Ferrari, Porsche, Peugeot, Acura en BMW. We gaan dus richting hele mooie jaren. Er zijn in deze klasse technische beperkingen, zo mag het vermogen van de motor maximaal 500kw zijn, aangevuld met een extra 200kw voor de hybride systemen. Als gevolg van de nieuwe regelgevingen zijn de auto's een stukje langzamer dan vorig jaar. Het bleek zelfs noodzakelijk om aanpassingen te maken in LMP2 om te voorkomen dat deze even snel of sneller zouden zijn dan de hypercars.
Toyota is op dit moment het enige fabrieksteam en daarom favoriet voor de overwinning. In de voorgaande race op Monza ging echter niet alles van een leien dakje doordat de #8 daar stil viel, gaan we dan voor het eerst in jaren een andere overwinnaar zien? Ze krijgen concurrentie van Glickenhaus racing dat met twee auto's mee doet. Alpine Elf Matmut rijdt met de aangepaste Rebellion LMP1 als laatste auto mee in deze klasse.
• Blauwe nummers
• Rondetijd in kwalificatie: ~3:28
• 950kg (+20kg)
• 75L tank (benzine)
• Maximale kosten voor de auto: ¤483,000
• Minimaal 1 coureur zonder platinum/goud licentie ter beoordeling aan de FIA
LMP2 is de tweede prototype categorie, gericht op kleinere teams, onafhankelijk van de leverancier van het chassis en de motor. De belangrijkste beperkingen voor deze klasse zijn de kosten van de totale auto. In 2017 werd een nieuwe regelgeving geïntroduceerd waarbij de teams moeten kiezen uit 4 mogelijke chassis leveranciers: Oreca, Onroak Automotive, Dallara en Riley-Multilmatic. Daarnaast zijn alle teams zijn verplicht te rijden met dezelfde motor: een 4.2-liter V8 Gibson. In deze klasse vinden we over het algemeen talentvolle jonge coureurs en de zogenaamde gentlemen drivers (een coureur zonder platinum of gouden licentie). Elk team is verplicht minimaal één zo'n coureur op te stellen. In deze klasse vinden we Racing Team Nederland wat dit jaar mee doet met Frits van Eerd, Job van Uitert en Giedo van de Garde. Ook Beitske Visser doet dit jaar weer mee in de volledig door vrouwen bestuurde auto #1 van Richard Mille Racing Team.
Het vermogen van de 2021 LMP2 is iets lager dan vorig jaar, ook is het gewicht verhoogd met 20kg, om te voorkomen dat de auto's net zo snel of sneller zouden zijn dan de hypercars.
• Groene nummers
• Rondetijd in kwalificatie: ~3:45
• Minimaal 1245kg
• 90L tank (benzine) voor auto's voor 2016
• 120L tank (benzine) voor auto's vanaf 2016
LM GTE Pro is de categorie waar we 's werelds beste GT coureurs te werk kunnen zien. In deze categorie vinden we de grote fabrieksteams van Corvette, Porsche en Ferrari. Sinds dit jaar doet Aston Martin helaas niet meer mee. De GTE auto's zijn gebaseerd op sportwagens die geschikt zijn voor op de weg en waarvan minimaal 300 geproduceerd zijn. De categorie is opgesplitst in twee klassen: LM GTE Pro en LM GTE Am
• Oranje nummers
• Rondetijd in kwalificatie: ~3:48
• Minimaal 1245kg
• 90L tank (benzine) voor auto's voor 2016
• 120L tank (benzine) voor auto's vanaf 2016
• Minimaal 1 jaar oude auto (specs)
• Minimaal 1 coureur zonder platinum/goud licentie ter beoordeling aan de FIA
LM GTE Am lijkt bijzonder veel op LM GTE Pro. Het belangrijkste verschil is dat in LM GTE Am, elk team een zogenaamde gentlemen driver moet inschrijven (een coureur zonder platinum of gouden licentie). Ook zijn de auto's minimaal een jaar oud, waarmee ze over het algemeen iets achter lopen op de LM GTE Pro varianten. Er zijn minieme verschillen in de auto's (air intake bijvoorbeeld) waardoor de GTE Am auto's iets langzamer zijn dan de GTE Pro. In deze klasse vinden we onder andere Jeroen Bleekemolen en Giancarlo Fisichella.
Woensdag 19 augustus• 14:00-17:00 Free practice session 1
• 19:00-20:00 Qualifying session 1
• 22:00-0:00 Free practice session 2
Donderdag 19 augustus• 14:00-17:00 Free practice session 3
• 21:00-21:30 Hyperpole
• 22:00-0:00 Free practice session 4
Zaterdag 21 augustus• 11:30-11:45 Warm-up
• 16:00 Start 24 uren van Le Mans
TV• Eurosport zendt de 24 uur bijna volledig uit verdeeld over ES1/ES2 inclusief alle andere sessies
• RTL7 zendt de 24 uur volledig uit (alleen race)
• Een overzicht van alle broadcasters wereldwijd is
hier te vinden Streams•
Officiële WEC stream (¤9,99 voor le Mans)
•
Radio Le Mans (Engels commentaar bij de race, erg veel inside information, previews en laatste nieuws -
tip)
• Eurosport player (¤5,99 voor een maand) - heeft een audio only stream (nu Discovery plus)
Live Timing•
Officiële live timing (als je hier een account hebt of aanmaakt kun je in expert mode ook sector tijden bekijken en nog veel meer informatie over de race)
•
ResultatenSpotter Guide•
Spotter Guide 2021, grafische weergave van deelnemersveld (helaas niet meer van Andy Blackmore)
Overige informatie•
Laatste informatie, verslagen en analyses•
WeerDit topic kan ook gebruikt worden voor andere endurance races zoals die van het:Officiele FIA World Endurance ChampionshipELMS championshipIMSA championshipBlancpain Endurance series