abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_201025216

Houd minimaal 1.5 meter afstand met anderen buiten je huishouden in alle gevallen.

Vragen over je eigen gezondheid: huisarts of GGD
Andere vragen: 0800-1351 (08:00-22:00)

Bij klachten, blijf thuis, en laat je testen!
Om een afspraak te maken voor een Coronatest bel je tussen 08:00 en 20:00 met 0800-1202.
Je kunt ook online een afspraak maken voor een Coronatest via https://coronatest.nl/, hier heb je wel een DigiD voor nodig.

Er wordt flink gevaccineerd.
Welke geboortejaren mogen afspraak maken en vanaf wanneer mocht dit precies?

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Afspraak maken kan via www.coronatest.nl , www.coronavaccinatie-afspraak.nl of telefoonnummer 0800-7070.

Helpen?
https://www.extrahandenvoordezorg.nl/
https://www.rodekruis.nl/hulp-in-nederland/ready2help/

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Nederland:
RIVM Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu - actuele informatie
Covid dashboard
Voor de dagrapporten van ziekenhuisopnames: MedischInfo
Zie ook BD Dataplan voor allerlei cijfers en statistieken, bv. per veiligheidsregio of gemeente
Reconstructie NRC: Hoe Nederland de controle verloor
Reconstructie NRC: Het testbeleid van de minister: te laat, te traag en niet goed doordacht
Reconstructie Volkskrant: Een jaar in het voetspoor van vijf OMT-leden
De Groene: Hoe Nederland werd overvallen door het virus
De Groene: 'We moeten een coronageneraal hebben'
Coronabeeld: Vaccinatie in beeld
SignaalWaarde: wekelijkse podcast over coronastatistiek en coronacijfers

Internationaal:
ECDC European Centre for Disease Prevention and Control
WHO World Health Organisation
Overzicht WHO
Overzicht Worldometers
Overzicht BNO News
Spreadsheet met cijfers die user joyvke tot 15apr20 bijhield
Wikipedia
Dhr.John Campbell met een dagelijkse update
Dit doet corona met je, als je pech hebt.

Wetenschap:
Alle artikelen over Covid zijn gratis te lezen op de financial times
Wetenschappelijk Covid19 HUB voor publicaties (dus voor wetenschappelijk geinteresseerden)
Universiteitsindex Leiden
De wetenschappelijke basis achter het Nederlandse coronabeleid (RIVM)
• Artikelen over effect van maatregelen zoals restaurants, winkels, scholen sluiten etc.:
Nature1,Nature2,JKMS,The Lancet,Science Magazine
• Artikelen over (niet-)medische mondkapjes:
University of Tokyo,PubMed/

Vaccinaties :
quote:
#Vaccinatie

➡️ Half april: 4 mln 💉
👉 meeste 80+ en mensen met hoog medisch risico
➡️ Begin mei: ruim 5 mln 💉
👉 70+
👉 half mei: 60+
➡️ Begin juni: 11 mln 💉
👉 juni: 50+/40+/30+
👉 juni/juli: 20+
➡️ Begin juli: iedereen die wil een 1e prik, 2/3 geheel gevaccineerd
https://t.co/nFVLkcHMAS

https://ourworldindata.org/covid-vaccinations
• Hugo de Jonge heeft gezegd dat wij in Nederland 8 januari beginnen met vaccinaties
Volgorde vaccinaties Nederland (voorlopig?)
Coronavirus Vaccine Tracker
Vaccinatie tegen het coronavirus - Rijksoverheid
Bestelde vacccins door Nederland (wanneer)
Bestelde vacccins door Nederland (financieel)
• Wetenschappelijk onderzoek van resultaten bij deze vaccins:
Phase 1/2 Study Pfizer, Phase 1/2 Study Pfizer,Phase 2/3 Pfizer
Phase 1 Moderna,Phase 3 Moderna
Phase 1/2 Oxford,Phase 2/3 Oxford
• Hier de protocollen van:
Oxford/AstraZeneca, Pfizer, Moderna en Johnson&Johnson (Janssen).

Oversterfte met als oorzaak griep (2019) en Covid-19 (2020/2021)

Heb ik covid, verkoudheid of griep? (laat je sowieso testen!)
SPOILER
Dagcijfers :
• RIVM deelt alleen weekcijfers op dinsdag, al updaten ze wel hun database elke dag om 15:15
• Op twitter zijn er een aantal mensen gelukkig die grafieken en kaartjes maken van de dagcijfers, ziekenhuiscijfers, mobiliteit, verpleeghuizen etc. hier zijn er een aantal
Dagelijkse ziekenhuiscijfers
Thom-Ivar voor dagcijfers en kaartjes elke dag op provincie en gemeente
Edwin Veldhuizen voor snelle dagcijfers naar gemeente
𝓢tephan Okhuijsen de man achter Datagraver, met databases voor coronacijfers
Corona-patiënten op de Nederlandse IC's lcps
Stichting NICE: Huidige ziekenhuisopnames(en IC-opnames)
Uitleg verschillende manieren van tellen van LCPS, RIVM, NICE
Datagraver, zelf grafieken maken

Gedragsregels in dit topic:
• Dit is een serieus subforum, ONZ is een deur verder
• Bij nieuws: graag een bron
• Geen opruiende berichten
• Speel de bal, niet de persoon.
• Niet elkaar uitmaken voor schapen of wappies
• "Covid is maar een griepje", muilkorven/mondluiers/angsthazen mag je ook voor je laten
• WO2 referenties zijn niet grappig
• Volg de aanwijzingen van de moderatie op
• Ga niet teveel off-topic of op sc modus
• Geen onzinnige gifjes (on tour, nazi, etc.)

Gelieve Trouw, NRC en Volkskrant niet geheel te citeren. Een link en de header (dat dik gedrukte deel) mag wel. Of zeg het in je eigen woorden, met een link erbij.

SPOILER
pi_201025239
@ De mensen hier die Pfizer gehad hebben en last kregen na de tweede vaccinatie: na hoe lang kreeg je last? Ik ben nu 23 uur verder en m'n arm doet verrekte zeer maar verder voel ik me op wat zweten na gisteravond (het was hier ook wel 27 graden) redelijk. Kan het nog komen of zou ik 'geluk' hebben? :+
  zondag 22 augustus 2021 @ 12:44:53 #3
350577 YourCaptor
A billion dollar
pi_201025315
Na 2 weken 4 dagen grieperig geweest
We know this. The Chinese know that we know. But we make-believe that we don't know and the Chinese make-believe that they believe that we don't know, but know that we know. Everybody knows.
  zondag 22 augustus 2021 @ 12:45:27 #4
12221 Tijn
Powered by MS Paint
pi_201025322
Ik had de eerste dag ook nergens last van, maar de 2e en 3e dag wel. Daarna werd het weer beter.

Al met al stelde het weinig voor, hoor.
pi_201025356
quote:
0s.gif Op zondag 22 augustus 2021 12:40 schreef Oriente het volgende:
@ De mensen hier die Pfizer gehad hebben en last kregen na de tweede vaccinatie: na hoe lang kreeg je last? Ik ben nu 23 uur verder en m'n arm doet verrekte zeer maar verder voel ik me op wat zweten na gisteravond (het was hier ook wel 27 graden) redelijk. Kan het nog komen of zou ik 'geluk' hebben? :+
Ik heb nergens last van gehad, alleen beetje zere arm, maar that's it.
A Robin Redbreast in a Cage Puts all Heaven in a Rage.
  zondag 22 augustus 2021 @ 13:01:11 #6
401485 Molo
Völlig losgelöst
pi_201025665
quote:
Geen zinnig iets over te zeggen. Heel uiteenlopende reacties en duur ervan
Oh how you'd have a happy life, if you did the things you like
  zondag 22 augustus 2021 @ 13:02:16 #7
401485 Molo
Völlig losgelöst
pi_201025695
quote:
1s.gif Op zondag 22 augustus 2021 12:13 schreef Kickinalfa het volgende:

Als ik zie dat iemand als Trudeau oproept dat ongevaccineerden niet meer met het OV mogen en niemand dit een belachelijk idee vindt weet je hoe het ervoor staat.

Ongevaccineerd naar buiten? Dat kost u dan alleen een paar duiten ^O^

Of kan het ook met betaalde test niet? Hmmmzzz
Oh how you'd have a happy life, if you did the things you like
pi_201025976
quote:
0s.gif Op zondag 22 augustus 2021 09:58 schreef alpeko het volgende:

[..]
Ook een zege voor de zwerfafvalindustrie.
Nog ergerlijker dan dat mondkapje dragen vond ik toch wel al die mondkapjes die overal op straat en bosjes lagen :(
  zondag 22 augustus 2021 @ 13:29:45 #9
30873 Vallon
Life is unpredictable
pi_201026103
quote:
0s.gif Op zondag 22 augustus 2021 09:12 schreef Janneke141 het volgende:
Ik ben het lang niet altijd met haar eens, maar dit is wel een rake column vind ik:

https://www.nrc.nl/nieuws(...)oemen-dwang-a4055502
[..]

Het blijft ook absurd hoe D66, eerder haar kroonjuwelen als schroot, de goot in flikkerde en dan nu er niet mee zit om onder boetedwang, met steun van Volt (het nieuwe "V-min-66"), vaccinatie op te dringen.
De vrijheid kan dus ook het raam uit waar Privacy (graaien in andermans organen) als bastion al eerder stond te wankelen.

Wat iemand ook vindt van vaccinatie, de keuze, het recht, de wil of het resultaat daarvan, doe je alleen voor jezelf. Dat iemand in dat belang wat anders op het oog heeft, is mooi maar nog steeds voor jezelf. Los daarvan zegt vaccinatie ook 0,0 nada niets over de eigen (on)veiligheid of die van een ander. Niet minder noch meer, ongeacht of onderzoeken dat vanuit een zienswijze willen bekritiseren is medisch (laten) ingrijpen een eigen beslissing.
"On bended knee is no way to be free" Peter R 1954-2021 (©Zapata)
Hegel: "De waarheid is subjectief"
Covid19: "Doctors can’t cure stupid, but at least they can sedate it."
pi_201026115
quote:
0s.gif Op zondag 22 augustus 2021 13:21 schreef mascara-klodder het volgende:

[..]
Nog ergerlijker dan dat mondkapje dragen vond ik toch wel al die mondkapjes die overal op straat en bosjes lagen :(
Dat vond ik juist handig, als je dan je mondkapje was vergeten kon je er gewoon eentje uit de goot of bosjes pakken.
pi_201026315
quote:
0s.gif Op zondag 22 augustus 2021 13:30 schreef saparmurat_niyazov het volgende:

[..]
Dat vond ik juist handig, als je dan je mondkapje was vergeten kon je er gewoon eentje uit de goot of bosjes pakken.
:D :r
pi_201026372
Goedemiddag :W
“Rather than love, than money, than fame, give me truth.”
  zondag 22 augustus 2021 @ 13:46:54 #13
75466 Hankster
weest optimistisch!
pi_201026436
quote:
Ik begon mij zo’n 18 uur na de tweede prik behoorlijk belabberd te voelen, 22 uur na de prik voelde ik mij het kutst (koorts, spierpijn, hoofdpijn), 28 uur na de prik was het allemaal weer prima. Zal voor iedereen anders zijn (m’n vriendin had bijv nergens last van), maar volgens mij ligt het vaak zo rond de 24 uur. Ik denk dat jij wel veilig zit ;-)
pi_201026460
quote:
1s.gif Op zondag 22 augustus 2021 12:13 schreef Kickinalfa het volgende:

hoe meer ik hoor dat ongevaccineerden smerige ziektemakers zijn die over lijken gaan.

Fuck ongevaccineerden laat ze maar lekker thuis zitten of betalen om maar buiten te gaan.
Vorig jaar rond deze tijd was jij ook een ongevaccineerde, en hadden we een verwaarloosbaar aantal besmettingen, itt heden.

Kijk eens naar de UK, vorig jaar rond deze tijd 1100 besmettingen per dag, heden 37.000 per dag, met een 16plus vaccinatiegraad van rond de 80%.

Wie zijn de smerige ziektemakers/verspreiders dan, wanneer je realistisch bent? Wie zouden er moeten betalen om naar buiten te mogen, of op zijn minst een masker moeten dragen?
  zondag 22 augustus 2021 @ 13:50:54 #15
3778 popje
Watishetnutvaneenondertitel?
pi_201026507
quote:
0s.gif Op zondag 22 augustus 2021 13:48 schreef Za het volgende:

[..]
Vorig jaar rond deze tijd was jij ook een ongevaccineerde, en hadden we een verwaarloosbaar aantal besmettingen, itt heden.

Kijk eens naar de UK, vorig jaar rond tijd 1100 besmettingen per dag, heden 37.000 per dag, met een 16plus vaccinatiegraad van rond de 80%.

Wie zijn de smerige ziektemakers/verspreiders dan, wanneer je realistisch bent? Wie zouden er moeten betalen om naar buiten te mogen, of op zijn minst een masker moeten dragen?
Dit is een verkeerde oorzaak-gevolgtrekking. Vorig jaar was er geen delta variant. Er zijn nu niet meer coronagevallen omdat er meer gevaccineerd is.

En je bent niet smerig als je corona hebt. Dat instigeren over zowel ongevaccineerde als gevaccineerden is beledigend.

Los daarvan ben jij degene, @Za, die vindt dat mensen een sneltest moeten doen als ze naar buiten gaan, dus dan moet iedereen betalen aangezien een sneltest EUR 3 a EUR 4 per stuk kost.

En nee, ik ga geen masker dragen omdat ik gevaccineerd ben.
Het leven is een groot feest, en jij bent ook uitgenodigd!
pi_201026572
quote:
1s.gif Op zondag 22 augustus 2021 13:48 schreef Za het volgende:

[..]

Kijk eens naar de UK, vorig jaar rond deze tijd 1100 besmettingen per dag, heden 37.000 per dag, met een 16plus vaccinatiegraad van rond de 80%.

Een huidig aantal besmettingen per dag is het resultaat van een veelvoud aan factoren. Hoeveel maatregelen zijn er, hoe goed volgen de mensen die op, maar ook vooral: met welk aantal besmettingen ben je 'gestart' en wat is de trend.

Een land dat met 10 besmettingen begint en elke week een verdubbeling meemaakt staat er na een maand qua absolute aantallen beter voor dan een land dat met 5000 besmettingen per dag begint en elke week een halvering doormaakt. Toch kun je beter laatstgenoemde hebben.

Simpelweg besmettingsaantallen vergelijken zonder context is veel te kort door de bocht.
I'll give you something to do
pi_201026635
quote:
0s.gif Op zondag 22 augustus 2021 13:50 schreef popje het volgende:

Dit is een verkeerde oorzaak-gevolgtrekking. Vorig jaar was er geen delta variant. Er zijn nu niet meer coronagevallen omdat er meer gevaccineerd is.
Toch is dat de enige conclusie die je kunt trekken.

quote:
En je bent niet smerig als je corona hebt. Dat instigeren over zowel ongevaccineerde als gevaccineerden is beledigend.
Dat waren de woorden van Kickinalfa, zie quote.
Idd aanstootgevend.

quote:
Los daarvan ben jij degene, @:Za, die vindt dat mensen een sneltest moeten doen als ze naar buiten gaan, dus dan moet iedereen betalen aangezien een sneltest EUR 3 a EUR 4 per stuk kost.
Ik vind niet dat dat moet, het is imo de enige uitweg.

quote:
En nee, ik ga geen masker dragen omdat ik gevaccineerd ben.
Ik denk dat je daar pakweg 1 oktober niet meer onderuit komt.
  zondag 22 augustus 2021 @ 14:02:12 #19
30873 Vallon
Life is unpredictable
pi_201026696
quote:
0s.gif Op zondag 22 augustus 2021 09:22 schreef Wirelessmouse het volgende:

[..]
Klap in het gezicht van long covid.
Long Covid - waar virus de zenuwen aantasten hetgeen voor vage en chronische schade lijkt te zorgen - los je niet op met vaccinatie tegen alleen SpikeEiwitten.

Er zijn trouwens wat meer berichten dat juist de eigen afweer tegen het virus, in de vorm van zg Vrije-Radicalen (reactieve stoffen), lijken bij bij te dragen in gevolgen die men kan scharen onder Long-Covid. Reacties die de werking van zenuwen (hier nadelig) beïnvloeden.

bron: pubmed
Een plaatje omdat dit meer uitlegt dat met nog meer woorden gaat vertellen.
De afweer tegen het virus, veroorzaakt juist de chronische gevolgen. LongCovid in dit verband is te zien als prematuur stadium, voorafgaand aan merkbare symptomen en gevolgen.
Nb: hoe die reactieve 'ongepaardheid' kan worden opgelost, zijn mening weer sterk over verdeeld.
De één zweert bij vitamines, de ander met onbewezen zweef-middelen (zink, HCQ etc) die de balans herstellen wat ik samenvat noem als 'goed eten en veel rust en reinheid'. Kern is dat het lichaam het zelf moet doen en middelen dan helpen het dragelijk te houden.

Het kan interessant zijn om te onderzoeken wie die 'slachtoffers' van LC, medisch gezien, precies zijn. Het zou mij niet verbazen dat die groep vooral mensen zijn die reeds kwetsbaar zijn omdat ze - mogelijk, zonder dat op te merken - al een onderliggende aandoening hebben die hun afweer bij infecties wat op hol doet slaan.
"On bended knee is no way to be free" Peter R 1954-2021 (©Zapata)
Hegel: "De waarheid is subjectief"
Covid19: "Doctors can’t cure stupid, but at least they can sedate it."
  zondag 22 augustus 2021 @ 14:02:56 #20
12221 Tijn