abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  Moderator zaterdag 21 augustus 2021 @ 23:59:14 #1
403652 crew  ChevyCaprice
Multidisciplinair simcoureur
pi_201021043

24 Heures Du Mans 2021 - editie 89
Onderdeel van het FIA World Endurace Championship

Race 2020 en vooruitblik
In 2020 werd de race uitgesteld naar september en werd deze bovendien zonder publiek verreden. Het was een bijzondere editie, en het laatste jaar waarin geraced werd met de monsters uit de LMP1 klasse die dit jaar is vervangen door de Hypercar klasse. De overwinning ging net als de voorgaande jaren naar de #8 Toyota, voor het van Le Mans afscheid nemende Rebellion Racing team. De laatste plek op het LMP1 podium was voor de Toyota #7. In LMP2 ging de overwinning naar United Autosports #22. In GTE PRO won Aston Martin Racing #97 de laatste Le Mans race van Aston Martin als fabrieksteam. Dit jaar zien we alleen nog enkele klantenteam terug in GTE Am. In GTE Am won de #90 Aston Martin van TF Sport.

Ook dit jaar vindt de race op een ander moment plaats dan gebruikelijk. Omdat de organisatie graag publiek aanwezig wilde hebben bij dit evenement werd het wederom verschoven, deze keer naar augustus. In de Hypercar klasse strijden slechts vijf auto's om de overwinning, aangevoerd door de beide hybride fabrieks Toyota's die ook hier aan hun stand verplicht zijn te winnen. Aston Martin nam vorig jaar afscheid van GTE Pro, maar omdat Corvette er dit jaar wel bij is (voor het eerst met hun c8r) bestaat het veld nog altijd uit 8 auto's. Zowel de LMP2 als GTE Am zijn daarentegen goed gevuld met respectievelijk 25 en 23 auto's. Er is dit jaar één speciale entry, de nummer #84. Deze auto is aangepast om twee deels verlamde coureurs toch mee te laten doen aan Le Mans. Lees het verhaal over deze entry hier.

In het schema beginnen we deze editie weer op de woensdagmiddag. Net als vorig jaar wordt de uiteindelijke startvolgorde bepaald in de hyperpole, de top 6 uit elke klasse van de kwalifcatie op woensdag gaat door naar de hyperpole sessie op vrijdag waarin de definitieve startvolgorde wordt bepaald. De race begint voor het eerst sinds 2008 weer om 16:00. Omdat de race in augustus wordt verreden hebben we ook dit jaar een langere nacht dan normaal.


Het Circuit de la Sarthe is gelegen in Le Mans, Frankrijk. Sinds 1923 wordt hier de 24 uren van Le Mans georganiseerd. Het circuit bestaat voor een groot deel uit openbare wegen, en heeft een totale lengte van 13.629 kilometer. Gedurende de jaren heeft het circuit een aantal veranderingen ondergaan en zijn er onder andere chicanes toegevoegd aan het lange rechte stuk. Meer informatie over de geschiedenis van het circuit vind je hier. De huidige lay-out wordt sinds 2007 gebruikt. Een paar statistieken:

• Ronderecord (race): 3:17.297 (Mike Conway - Toyota TS050, 2019)
• Ronderecord (kwalificatie): 3:14.791 (Kamui Kobayashi - Toyota 2017)
• Afstandsrecord (all-time): 5,410.71km, 397 ronden (Audi R15, 2010)

Afbeelding Circuit

Circruit info inclusief marshall posts
Detail kaart paddock area (kaart uit 2016)(pdf)
Circuit informatie 2021

Onboard (Pole 2017):



Entry list 2021 (pdf)


• Rode nummers
• Rondetijden in kwalificatie: ~3:25 (schatting)
• 1030kg
• Maximaal vermogen van 500kw

De Hypercar klasse dit jaar is nieuw en in het leven geroepen om kosten de reduceren. De enorme programma's van Toyota en in het verleden Peugeuot, Audi en Porsche kosten tientallen miljoenen per jaar, een aantal van de programma's schijnt zelfs boven de 100 miljoen per jaar te hebben gekost. De Hypercar klasse bestaat uit twee typen auto's, Le Mans Hypercar (LMH) en LMDh (Le Mans Daytona h), het idee hierachter dat auto's uit de verschillende kampioenschappen (ACO, FIA en IMSA) mee kunnen doen in alle races. We kunnen zo dus dezelfde auto's zien op Le Mans als op Daytona. Dit jaar doen er alleen LMH auto's mee en mogen ook aangepaste LMP1 wagens nog mee doen, vanaf volgend jaar kunnen zich ook de LMDh auto's zich hierbij voegen. Inmiddels heeft al een aantal grote fabrikanten aangekondigd terug te keren naar deze klasse, waaronder Audi, Ferrari, Porsche, Peugeot, Acura en BMW. We gaan dus richting hele mooie jaren. Er zijn in deze klasse technische beperkingen, zo mag het vermogen van de motor maximaal 500kw zijn, aangevuld met een extra 200kw voor de hybride systemen. Als gevolg van de nieuwe regelgevingen zijn de auto's een stukje langzamer dan vorig jaar. Het bleek zelfs noodzakelijk om aanpassingen te maken in LMP2 om te voorkomen dat deze even snel of sneller zouden zijn dan de hypercars.

Toyota is op dit moment het enige fabrieksteam en daarom favoriet voor de overwinning. In de voorgaande race op Monza ging echter niet alles van een leien dakje doordat de #8 daar stil viel, gaan we dan voor het eerst in jaren een andere overwinnaar zien? Ze krijgen concurrentie van Glickenhaus racing dat met twee auto's mee doet. Alpine Elf Matmut rijdt met de aangepaste Rebellion LMP1 als laatste auto mee in deze klasse.


• Blauwe nummers
• Rondetijd in kwalificatie: ~3:28
• 950kg (+20kg)
• 75L tank (benzine)
• Maximale kosten voor de auto: ¤483,000
• Minimaal 1 coureur zonder platinum/goud licentie ter beoordeling aan de FIA

LMP2 is de tweede prototype categorie, gericht op kleinere teams, onafhankelijk van de leverancier van het chassis en de motor. De belangrijkste beperkingen voor deze klasse zijn de kosten van de totale auto. In 2017 werd een nieuwe regelgeving geïntroduceerd waarbij de teams moeten kiezen uit 4 mogelijke chassis leveranciers: Oreca, Onroak Automotive, Dallara en Riley-Multilmatic. Daarnaast zijn alle teams zijn verplicht te rijden met dezelfde motor: een 4.2-liter V8 Gibson. In deze klasse vinden we over het algemeen talentvolle jonge coureurs en de zogenaamde gentlemen drivers (een coureur zonder platinum of gouden licentie). Elk team is verplicht minimaal één zo'n coureur op te stellen. In deze klasse vinden we Racing Team Nederland wat dit jaar mee doet met Frits van Eerd, Job van Uitert en Giedo van de Garde. Ook Beitske Visser doet dit jaar weer mee in de volledig door vrouwen bestuurde auto #1 van Richard Mille Racing Team.

Het vermogen van de 2021 LMP2 is iets lager dan vorig jaar, ook is het gewicht verhoogd met 20kg, om te voorkomen dat de auto's net zo snel of sneller zouden zijn dan de hypercars.


• Groene nummers
• Rondetijd in kwalificatie: ~3:45
• Minimaal 1245kg
• 90L tank (benzine) voor auto's voor 2016
• 120L tank (benzine) voor auto's vanaf 2016

LM GTE Pro is de categorie waar we 's werelds beste GT coureurs te werk kunnen zien. In deze categorie vinden we de grote fabrieksteams van Corvette, Porsche en Ferrari. Sinds dit jaar doet Aston Martin helaas niet meer mee. De GTE auto's zijn gebaseerd op sportwagens die geschikt zijn voor op de weg en waarvan minimaal 300 geproduceerd zijn. De categorie is opgesplitst in twee klassen: LM GTE Pro en LM GTE Am


• Oranje nummers
• Rondetijd in kwalificatie: ~3:48
• Minimaal 1245kg
• 90L tank (benzine) voor auto's voor 2016
• 120L tank (benzine) voor auto's vanaf 2016
• Minimaal 1 jaar oude auto (specs)
• Minimaal 1 coureur zonder platinum/goud licentie ter beoordeling aan de FIA

LM GTE Am lijkt bijzonder veel op LM GTE Pro. Het belangrijkste verschil is dat in LM GTE Am, elk team een zogenaamde gentlemen driver moet inschrijven (een coureur zonder platinum of gouden licentie). Ook zijn de auto's minimaal een jaar oud, waarmee ze over het algemeen iets achter lopen op de LM GTE Pro varianten. Er zijn minieme verschillen in de auto's (air intake bijvoorbeeld) waardoor de GTE Am auto's iets langzamer zijn dan de GTE Pro. In deze klasse vinden we onder andere Jeroen Bleekemolen en Giancarlo Fisichella.



Woensdag 19 augustus
• 14:00-17:00 Free practice session 1
• 19:00-20:00 Qualifying session 1
• 22:00-0:00 Free practice session 2

Donderdag 19 augustus
• 14:00-17:00 Free practice session 3
• 21:00-21:30 Hyperpole
• 22:00-0:00 Free practice session 4

Zaterdag 21 augustus
• 11:30-11:45 Warm-up
• 16:00 Start 24 uren van Le Mans


TV
• Eurosport zendt de 24 uur bijna volledig uit verdeeld over ES1/ES2 inclusief alle andere sessies
• RTL7 zendt de 24 uur volledig uit (alleen race)
• Een overzicht van alle broadcasters wereldwijd is hier te vinden

Streams
Officiële WEC stream (¤9,99 voor le Mans)
Radio Le Mans (Engels commentaar bij de race, erg veel inside information, previews en laatste nieuws - tip)
• Eurosport player (¤5,99 voor een maand) - heeft een audio only stream (nu Discovery plus)

Live Timing
Officiële live timing (als je hier een account hebt of aanmaakt kun je in expert mode ook sector tijden bekijken en nog veel meer informatie over de race)
Resultaten

Spotter Guide
Spotter Guide 2021, grafische weergave van deelnemersveld (helaas niet meer van Andy Blackmore)

Overige informatie
Laatste informatie, verslagen en analyses
Weer

Dit topic kan ook gebruikt worden voor andere endurance races zoals die van het:

Officiele FIA World Endurance Championship


ELMS championship


IMSA championship


Blancpain Endurance series
Gerieflijke groeten, ChevyCaprice
Moderator DIG
Russell-supporter (LET'S GO GEORGE!) F1 Watcher
🇺🇦 Fight Fight Fight! 🇺🇦
  Moderator / Redactie Sport zaterdag 21 augustus 2021 @ 23:59:27 #2
359864 crew  Nattekat
De roze zeekat
pi_201021046
Die is klaar
100.000 katjes
Fuck the EBU!
  Redactie Frontpage / Sport zaterdag 21 augustus 2021 @ 23:59:28 #3
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_201021047
SC
Altijd onderweg naar het avontuur
pi_201021053
quote:
0s.gif Op zaterdag 21 augustus 2021 23:55 schreef northernlight81 het volgende:

[..]
Tnx voor de tip! Ik heb wel een Discovery+ abbo, maar kan hem niet vinden. Bedoel je met feed een videostream (tv zender)? :@
ik zal de linkjes even opzoeken
pi_201021054
Die is kaduk
  zaterdag 21 augustus 2021 @ 23:59:57 #6
311468 Van_Poppel
Voormalig kopman van Gertje
pi_201021057
Die doet het niet meer
  zondag 22 augustus 2021 @ 00:00:29 #7
144695 Sinister-D-
NL'er in België
pi_201021071
Die is er al eens flink af gegaan vanmiddag met Mehri.
Inwoner van Verenigd Limburgia! [i]Waar in 't bronsgroen eikenhout, 't nachtegaaltje zingt.[/i]
pi_201021083
safety car
  Moderator / Redactie Sport zondag 22 augustus 2021 @ 00:01:10 #9
359864 crew  Nattekat
De roze zeekat
pi_201021084
Het is de voorlaatste D+ stream.
100.000 katjes
Fuck the EBU!
pi_201021108
quote:
0s.gif Op zaterdag 21 augustus 2021 23:59 schreef M90 het volgende:

[..]
ik zal de linkjes even opzoeken
Hypercar en lmp2
https://www.discoveryplus(...)r-van-le-mans-111669

GTE Pro + 1ste deel van GTE am
https://www.discoveryplus(...)r-van-le-mans-111666

GTE am resterend
https://www.discoveryplus(...)r-van-le-mans-111668
  Redactie Frontpage / Sport zondag 22 augustus 2021 @ 00:02:50 #11
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_201021116
Van Eerd weer in de auto. Slim om dat achter de SC te doen
Altijd onderweg naar het avontuur
pi_201021157
twitter
pi_201021218
quote:
^O^ ik heb hem gevonden. Dankjewel!

[ Bericht 47% gewijzigd door northernlight81 op 22-08-2021 00:09:24 (Fout) ]
pi_201021421
weer naar groen
pi_201021472
weinig posters dit jaar?
  Moderator zondag 22 augustus 2021 @ 00:33:42 #16
403652 crew  ChevyCaprice
Multidisciplinair simcoureur
pi_201021543
quote:
0s.gif Op zondag 22 augustus 2021 00:27 schreef THEFXR het volgende:
weinig posters dit jaar?
Bedtijd
Gerieflijke groeten, ChevyCaprice
Moderator DIG
Russell-supporter (LET'S GO GEORGE!) F1 Watcher
🇺🇦 Fight Fight Fight! 🇺🇦
  zondag 22 augustus 2021 @ 00:39:10 #17
144695 Sinister-D-
NL'er in België
pi_201021591
Als dat maar goed gaat met van Eerd...
Inwoner van Verenigd Limburgia! [i]Waar in 't bronsgroen eikenhout, 't nachtegaaltje zingt.[/i]
  Redactie Frontpage / Sport zondag 22 augustus 2021 @ 00:40:50 #18
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_201021600
quote:
0s.gif Op zondag 22 augustus 2021 00:39 schreef Sinister-D- het volgende:
Als dat maar goed gaat met van Eerd...
heeft eindelijk de inhaalactie geplaatst
Altijd onderweg naar het avontuur
pi_201021606
Nu wegrijden, gas er op Frits.
De waarheid in iemands hoofd is vaak onbuigzamer dan het sterkste staal.
  Moderator / KerstCrewQuizWinner zondag 22 augustus 2021 @ 00:50:55 #20
39237 crew  H_T
2733
pi_201021678
Voor wat spanning zou het wel leuk zijn als een Toyota weer eens tegen wat pech aanloopt
Ik ben de kleur MAGENTA
Je bent openminded, tenzij iets niet in je straatje past. Je houdt van discussiëren, maar hebt natuurlijk altijd gelijk. Als echte dierenliefhebber voer je graag kleine eendjes aan grote honden.
  zondag 22 augustus 2021 @ 00:59:55 #21
144695 Sinister-D-
NL'er in België
pi_201021730
quote:
0s.gif Op zondag 22 augustus 2021 00:50 schreef H_T het volgende:
Voor wat spanning zou het wel leuk zijn als een Toyota weer eens tegen wat pech aanloopt
de verwachte onbetrouwbaarheid van de Toyota's heb ik nog niets van gezien...De Alpine #36, en zelfs lmp2, werd daardoor een kans toegezegd. maar tot nu is nog geen vuiltje aan de lucht voor Toyota. Maar het is nog dik 15 uur.
Inwoner van Verenigd Limburgia! [i]Waar in 't bronsgroen eikenhout, 't nachtegaaltje zingt.[/i]
pi_201021733
Vermoedelijke retirements (radio le mans)
#1 (als enige officieel bevestigd)
#98
#32
#56
#47
#25
#99
  Redactie Frontpage / Sport zondag 22 augustus 2021 @ 01:00:28 #23
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_201021737
Frits ....
Altijd onderweg naar het avontuur
  Eindredactie Sport / Forummod zondag 22 augustus 2021 @ 01:00:36 #24
284411 crew  heywoodu
Van bijna dood tot olympiër:
pi_201021738
Jongen
Van bijna dood op weg naar de Olympische Spelen, tot olympiër in 2026? Elk beetje hulp wordt bijzonder gewaardeerd!
https://www.gofundme.com/(...)he-spelen-na-ongeval
pi_201021740
Doei Frits
Jumalatkin kuolevat
Edessäni vuotavat
Olen tämän maailman loppu
Minä olen tyhjyys
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')