abonnement Unibet Coolblue
pi_201550535
quote:
0s.gif Op maandag 27 september 2021 23:44 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Voordeel van een zonneboiler: goedkoop douchen
Nadeel van een zonneboiler: als het water op temperatuur is kan je geen overschot terug leveren of salderen. De set stagneert dan.

Daarom zou ik eerder kiezen voor zonnepanelen en een warmtepomp(boiler).
De stroom kan je salderen / terug leveren en dankzij de wp-boiler kan je lekker douchen en verbruik je minder gas.
Ik heb een zonneboiler en die staat inderdaad grotendeels uit en helemaal in de zomer.
Ik zou nooit een zonneboiler kopen en dit is toch wel een miskoop van mij.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_201550557
quote:
1s.gif Op dinsdag 28 september 2021 12:20 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]
Ik heb een zonneboiler en die staat inderdaad grotendeels uit en helemaal in de zomer.
Ik zou nooit een zonneboiler kopen en dit is toch wel een miskoop van mij.
Het pompje van de zonneboiler kost nauwelijks stroom. En ook in de zomer zal je toch wel douchen of badderen neem ik aan.
pi_201550578
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 september 2021 12:22 schreef DarkwingDuck het volgende:

[..]
Het pompje van de zonneboiler kost nauwelijks stroom. En ook in de zomer zal je toch wel douchen of badderen neem ik aan.
Ja maar dat is in ca 30 minuten 80 graden in de zomer en dan gaat de zonbeboiler weer uit.
Pv blijft stroom maken tenzij het nacht is.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_201550631
-

[ Bericht 33% gewijzigd door TheFreshPrince op 28-09-2021 14:58:19 ]
pi_201550643
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 september 2021 12:29 schreef TheFreshPrince het volgende:
Het punt is dat een zonneboiler een "one trick pony" is. Het is heel efficiënt in het opwarmen van water maar er komt een moment op een dag dat je genoeg warm water hebt.

Vanaf dat moment is al het zonlicht dat er op valt onbruikbaar en ligt zo'n systeem voor spek-en-bonen op je dak.

Je kan de warmte niet terug leveren, je kan het niet salderen.
Daarom is het ook 1 van mijn grootste miskopen. Ik had er niet voldoende over nagedacht toen.

Ik heb er een keer opgelet en hij staat ca 75% van de tijd uit.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_201550665
quote:
1s.gif Op dinsdag 28 september 2021 12:24 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]
Ja maar dat is in ca 30 minuten 80 graden in de zomer en dan gaat de zonbeboiler weer uit.
Pv blijft stroom maken tenzij het nacht is.
De stroomprijs is lang niet zo hoog als gasprijs en is straks (met hoge gasprijs) slechts 25% van de maandrekening.
pi_201550717
-

[ Bericht 55% gewijzigd door TheFreshPrince op 28-09-2021 14:58:13 ]
pi_201550736
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 september 2021 12:40 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
De stroomprijs is juist veel hoger dan de gasprijs, je vergelijkt de eenheden niet correct.

Een kWh stroom zit momenteel op ¤0,26 en een m3 aardgas zit op zo'n ¤1,10

In een m3 aardgas zit 9,5kWh bruikbare energie.

Aardgas zit dus maar op ¤0,1158 per kWh en stroom op ¤0,26.

De enige reden dat een warmtepomp de vloer aanveegt met een CV-ketel qua stookkosten is het hoge rendement.

Een CV-ketel haalt zo'n 8kWh uit 1m3 aardgas.
Een warmtepomp haalt zo'n 3,5kWh uit 1kWh stroom.

Een kWh warmte uit een CV-ketel kost daardoor ¤0,1375 en uit een warmtepomp ¤0,0742
Wat voor warmtepomp heb je het over?

Voor verwarming heb je veel meer electriciteit (zonder warmtepomp) nodig dan gas. Verwarmen op electriciteit kost 3 a 4 keer meer.

Een zonneboiler helpt mee met het verwarmen van het water wat de centrale verwarming nodig heeft. De gehele winter zal je er dus voordeel van hebben.

[ Bericht 6% gewijzigd door #ANONIEM op 28-09-2021 12:44:08 ]
pi_201550765
-

[ Bericht 19% gewijzigd door TheFreshPrince op 28-09-2021 14:58:07 ]
pi_201550793
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 september 2021 12:46 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Iedere warmtepomp haalt vrij gemakkelijk een COP van zo'n 3,5.

Ook een hybride warmtepomp?
En zonder vloerverwarming?

Ben benieuwd, volgende week zal ik het wel horen van een expert.

[ Bericht 2% gewijzigd door #ANONIEM op 28-09-2021 12:48:17 ]
pi_201550808
quote:
1s.gif Op dinsdag 28 september 2021 12:42 schreef DarkwingDuck het volgende:

[..]
Wat voor warmtepomp heb je het over?

Voor verwarming heb je veel meer electriciteit (zonder warmtepomp) nodig dan gas. Verwarmen op electriciteit kost 3 a 4 keer meer.

Een zonneboiler helpt mee met het verwarmen van het water wat de centrale verwarming nodig heeft. De gehele winter zal je er dus voordeel van hebben.
Mijn zonneboiler doet enkel warm tapwater, in de winter gaat deze nooit aan ondat er een sensor opzit die bepaalt of het met de zonnestraling rendabel is om aan te gaan. In de winter is dat met mijn systeem dus niet zo.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_201550834
-

[ Bericht 58% gewijzigd door TheFreshPrince op 28-09-2021 14:58:02 ]
pi_201550838
quote:
1s.gif Op dinsdag 28 september 2021 12:47 schreef DarkwingDuck het volgende:

[..]
Ook een hybride warmtepomp?
En zonder vloerverwarming?

Ben benieuwd, volgende week zal ik het wel horen van een expert.
De scops zitten tussen de 3 en 3,7 bij LW warmtepompen en zijn afhankelijk van je instellingen.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_201550852
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 september 2021 12:50 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Hybride:
- je bent nog steeds niet van het gas af
- installatie voegt meer componenten toe = meer kans op storing en hogere onderhoudskosten
+ er is wel een besparing + subsidie
Ik vind hybride wp geld weggooien omdat je nog steeds je gas abonnementskosten hebt van ca 20 eur per maand. Hoe minder gas je verbruikt hoe hoger de prijs per m3. Ik heb een tijdje alleen gekookt en zat op ca 3-4 eur per m3.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_201550862
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 september 2021 12:50 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Hybride:
- je bent nog steeds niet van het gas af
- installatie voegt meer componenten toe = meer kans op storing en hogere onderhoudskosten
+ er is wel een besparing + subsidie
Kortom, jij praat hier enkel over een warmtepomp inclusief vloerverwarming en een energieklasse A huis. Een verbouwing van zo'n 40 a 50k in een gemiddeld huis.

Had dat gewoon eerder verteld, dan had ik je niet serieus hoeven nemen.
pi_201550878
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 september 2021 12:48 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]
Mijn zonneboiler doet enkel warm tapwater, in de winter gaat deze nooit aan ondat er een sensor opzit die bepaalt of het met de zonnestraling rendabel is om aan te gaan. In de winter is dat met mijn systeem dus niet zo.
Een zonneboiler voor enkel tapwater lijkt mij vrij onzinnig idd.

Maar dank voor je input, neem het mee in het adviesgesprek.
pi_201550893
-

[ Bericht 51% gewijzigd door TheFreshPrince op 28-09-2021 14:57:56 ]
pi_201550919
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 september 2021 12:55 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Eh nee, mijn energielabel is B en ik heb geen vloerverwarming.

Waarom zo'n onvriendelijke toon ineens?

Ik steek hier tijd in en deel slechts mijn ervaringen en kennis, wat je er mee doet is uiteraard aan jezelf.
Omdat je niet meedenkt. Je zend slechts wat volgens jou de enige oplossing is.
Wat je voorstelt is een systeem van zo'n 20k ipv 3 a 4k.
pi_201550936
-

[ Bericht 42% gewijzigd door TheFreshPrince op 28-09-2021 14:57:51 ]
pi_201550947
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 september 2021 12:57 schreef DarkwingDuck het volgende:

[..]
Omdat je niet meedenkt. Je zend slechts wat volgens jou de enige oplossing is.
Wat je voorstelt is een systeem van zo'n 20k ipv 3 a 4k.
Nee, m'n voorstel is zonnepanelen ipv een zonneboiler.

De warmtepomp kwam erbij toen je zei dat gas duurder is dan stroom, wat juist niet het geval is.
pi_201551079
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 augustus 2021 14:25 schreef Hathor het volgende:

[..]
Of je trekt gewoon een extra trui aan, kost niks.
Extra t-shirt onder de trui is voldoende.

Ik ga tot maximaal een t-shirt en een trui want zo stervenskoud vind ik het niet in een gemiddelde woning waar de kachel niet of nauwelijks aangaat.

Meest verschrikkelijke moderne woning die ik ben tegengekomen was een halve kelderverdieping in het buitenland. Tochten als de ziekte en schimmel overal.
pi_201551118
-

[ Bericht 53% gewijzigd door TheFreshPrince op 28-09-2021 14:57:46 ]
pi_201551273
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 september 2021 13:00 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Nee, m'n voorstel is zonnepanelen ipv een zonneboiler.

De warmtepomp kwam erbij toen je zei dat gas duurder is dan stroom, wat juist niet het geval is.
Met zonnepanelen alleen breng je dan weer niet het gasverbruik naar beneden.
pi_201551317
-

[ Bericht 12% gewijzigd door TheFreshPrince op 28-09-2021 14:57:40 ]
pi_201551884
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 september 2021 12:54 schreef DarkwingDuck het volgende:

[..]
Een zonneboiler voor enkel tapwater lijkt mij vrij onzinnig idd.

Maar dank voor je input, neem het mee in het adviesgesprek.
Ik zou zelf een berekening maken van pv vs zonneboiler.
Dat heb ik ook gedaan en pv won het grandioos. Dit zal een zonneboilerexpert uiteraard niet zeggen.
In de winter kost het draaien van de pomp meer dan de opbrengst vande zon, anders zou die wel aanspringen
Zonneboilers leveren echt nadda niks noppes op in de winter.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_201551914
quote:
1s.gif Op dinsdag 28 september 2021 14:26 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]
Ik zou zelf een berekening maken van pv vs zonneboiler.
Dat heb ik ook gedaan en pv won het grandioos. Dit zal een zonneboilerexpert uiteraard niet zeggen.
In de winter kost het draaien van de pomp meer dan de opbrengst vande zon, anders zou die wel aanspringen
Zonneboilers leveren echt nadda niks noppes op in de winter.
Deze expert verkoopt alles, warmtepompen, zonneboilers, zonnepanelen, CV ketels. Over het advies en de berekeningen maak ik me geen zorgen.

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 28-09-2021 14:31:33 ]
pi_201551934
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 september 2021 14:29 schreef DarkwingDuck het volgende:

[..]
Deze expert verkoopt alles, warmtepompen, zonneboilers, zonnepanelen. Over het advies en de berekeningen maak ik me geen zorgen.
Ik ben benieuwd, hou je mij op de hoogte?
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_201551962
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 september 2021 14:30 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]
Ik ben benieuwd, hou je mij op de hoogte?
Ja hoor. Op mijn vorige huis had ik overigens zonnepanelen. Leuke dingen, binnen 7 jaar terugverdient en op dit huis komen ze ook wel een keer. Maar ben nu slechts ¤50 per maand aan electriciteit kwijt. Dan is het mij de investering van 6k nog niet waard.

[ Bericht 8% gewijzigd door #ANONIEM op 28-09-2021 14:34:15 ]
pi_201552039
-

[ Bericht 26% gewijzigd door TheFreshPrince op 28-09-2021 14:57:34 ]
pi_201552054
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 september 2021 14:40 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Met de verwachte afbouw van het salderen kan je niet vroeg genoeg zijn met leggen.

Lees je niet ofzo? Heb je aandelen zonnepanelen?

Ik heb ze op mijn vorige huis laten leggen en kies er voor om dat nu nog niet te doen op dit huis.
pi_201552075
- edit: te evangelisch -

[ Bericht 34% gewijzigd door TheFreshPrince op 28-09-2021 14:58:56 ]
pi_201552225
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 september 2021 14:43 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Het is maar advies, rekening houdend met de veranderingen die er mogelijk aankomen.

Ik vind je toon niet erg vriendelijk, ondanks alle energie en tijd die we er in steken.
Ik vind je advies niet echt meedenkend. Meer evangelisch.
pi_201552327
De houtkachels gaan overuren maken deze winter.
pi_201552357
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 september 2021 13:10 schreef Beathoven het volgende:

[..]
Extra t-shirt onder de trui is voldoende.

Ik ga tot maximaal een t-shirt en een trui want zo stervenskoud vind ik het niet in een gemiddelde woning waar de kachel niet of nauwelijks aangaat.

Meest verschrikkelijke moderne woning die ik ben tegengekomen was een halve kelderverdieping in het buitenland. Tochten als de ziekte en schimmel overal.
Afgelopen winter had ik toch wel iets meer nodig als alleen een extra shirt, met name in die ene week dat het richting de -20 ging.
Much like down syndrom, red hair is a genetic mutation, and it occurs when a human has unprotected sex with a clown.
pi_201552360
Ik hoop maar dat energie-bedrijven niet failliet gaan, heb ik eindelijk een goed voordeeltje te pakken met de prijzen, krijg je gezeik dat die leveranciers moeten bloeden.

https://www.ad.nl/wonen/l(...)gieprijzen~a6f1f8b5/

Ben ik zo slim om prijzen te willen vastleggen, doen die suffe inkopers dat niet. :7
pi_201552381
quote:
3s.gif Op dinsdag 28 september 2021 15:01 schreef Steven_Stil het volgende:
De houtkachels gaan overuren maken deze winter.
Hout schijnt ook niet goedkoop te zijn.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_201552428
quote:
6s.gif Op dinsdag 28 september 2021 15:04 schreef skrn het volgende:
Ik hoop maar dat energie-bedrijven niet failliet gaan, heb ik eindelijk een goed voordeeltje te pakken met de prijzen, krijg je gezeik dat die leveranciers moeten bloeden.

https://www.ad.nl/wonen/l(...)gieprijzen~a6f1f8b5/

Ben ik zo slim om prijzen te willen vastleggen, doen die suffe inkopers dat niet. :7
Het maakt toch niks uit als je leverancier failliet gaat?
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_201552442
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 september 2021 15:09 schreef sjorsie1982 het volgende:
Het maakt toch niks uit als je leverancier failliet gaat?
Gaat iemand dan mijn contract met dezelfde prijzen overnemen? Hoe zit dat dan?
pi_201552480
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 september 2021 15:10 schreef skrn het volgende:

[..]
Gaat iemand dan mijn contract met dezelfde prijzen overnemen? Hoe zit dat dan?
Nee. De kans is groot dat het je veel gedoe gaat opleveren. Zie GB daar is een kleinere energieleverancier omgevallen. Duizenden zonder stroom.
pi_201552495
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 september 2021 15:10 schreef skrn het volgende:

[..]
Gaat iemand dan mijn contract met dezelfde prijzen overnemen? Hoe zit dat dan?
Geen idee, maar elektra en gas worden gewoon geleverd door iemand anders.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_201552773
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 september 2021 15:14 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]
Geen idee, maar elektra en gas worden gewoon geleverd door iemand anders.
Ja, het zal wel goed geregeld zijn maar mijn mooie voordelige tarieven vervallen als de leverancier failliet gaat. Want er is dan geen contract meer. Dus ik zal moeten bijlappen. :7

Hopen van niet. En ondertussen kijken of ik zuiniger ga stoken. :'(
  dinsdag 28 september 2021 @ 15:40:44 #244
37676 freako
Onverbeterlijke optimist
pi_201552839
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 september 2021 15:10 schreef skrn het volgende:

[..]
Gaat iemand dan mijn contract met dezelfde prijzen overnemen? Hoe zit dat dan?
Nee. Je blijft na een faillissement wel gas & stroom geleverd krijgen. In eerste instantie via een tijdelijke leverancier die wordt aangewezen door de ACM, die zal het variabele tarief berekenen neem ik aan.

Daarna wordt geprobeerd om het klantenbestand aan 1 of meer leveranciers over te dragen. Die biedt je dan een nieuw contract aan (vast of variabel) tegen nieuwe tarieven, op dat moment kun je dan ook overstappen naar een andere zelf te kiezen leverancier.

Als je van de failliete energieleverancier nog teveel betaald voorschot of een welkomstkorting tegoed hebt, zal dat in de failliete boedel vallen. Daarvoor moet je bij de curator zijn.
pi_201552929
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 september 2021 15:05 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]
Hout schijnt ook niet goedkoop te zijn.
Ligt eraan waar je het haalt.
pi_201554159
quote:
7s.gif Op dinsdag 28 september 2021 15:49 schreef Steven_Stil het volgende:

[..]
Ligt eraan waar je het haalt.
klopt, als je een eigen bos hebt waar je mag kappen zonder vergunning dan hoeft het niet duur te zijn.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
  dinsdag 28 september 2021 @ 18:22:37 #247
24533 ACT-F
Onmeunige gaspedoal emmer
pi_201554584
Huishoudens hoeven niet bang te zijn voor tekorten, dus stook erop los :7

Hoge gasprijzen doen afnemers pijn, leveringszekerheid lijkt niet in gevaar

Toezichthouders aan zet om vooronderzoek te doen naar mogelijke manipulatie

De hoge energieprijzen, waaronder die voor aardgas zijn historisch hoog en doen afnemers pijn. In een aantal industriële sectoren worden processen teruggeregeld omdat het bedrijfseconomisch niet langer verantwoord is tegen de stijgende energiekosten te produceren. Vooralsnog is de leveringszekerheid van gas in Nederland niet in het geding. Een vooronderzoek van toezichthouders naar mogelijke marktmanipulatie lijkt volgens VEMW zinnig, gelet op de grote belangen en een historisch hoge prijs.

Gasmarkt

In Nederland hebben we sinds 2003 met de oprichting en inrichting van het TTF een handelsplaats waar transparante prijsvorming tot stand komt door vraag naar en aanbod van gas. Jarenlang kon gas gecontracteerd worden voor een prijs van 18-24 euro/MWh. De laatste 2 jaar lag die prijs op de spotmarkt zelfs tussen de 11 en 16 euro/MWh. In 2021 is de gasprijs op een recordhoogte gekomen van zo’n 70 euro/MWh op de spotmarkt en 30-35 euro/MWh op de termijnmarkt. Deze hoge prijzen hebben te maken met een aantal factoren. In Azië is sprake van een toenemende vraag naar gas (LNG) met de bereidheid dáár om hogere prijzen te betalen. Dat maakt dat LNG naar Azië gaat en terminals in Europa veel minder cargo’s zien aanlanden. Het aanbod per pijpleiding vanuit Noorwegen (onderhoud aan installaties) en Rusland (storing in productie-installaties, geopolitieke verhoudingen) staat onder druk. En dat terwijl in Noordwest-Europa de gasvraag toenam voor de elektriciteitsproductie ter vervanging van kolen- en kernenergievermogen. De ondergrondse gasopslagen in NW-Europa zouden op dit moment voor zo’n 80 procent vol moeten zitten, maar halen deels nog geen 50 procent. De verminderde gasproductie in Nederland lijkt niet zo’n factor te zijn in de huidige prijsstijging omdat onze infrastructuur toereikend is om ander gas hiernaar toe te krijgen en de grote productiedaling in Groningen al éérder ingezet is. Bovendien is er voldoende capaciteit om hoogcalorisch gas om te zetten in laagcalorisch gas.

Prijzen

Algemeen directeur Hans Grünfeld van VEMW: “met alle ophef over de gestegen energieprijzen is enige nuance wel op zijn plaats. Allereerst doen de hoge prijzen - zowel voor elektriciteit als gas - pijn, met name voor energie-intensieve bedrijven voor wie de energiekosten meer dan 40 procent van de productieprijs vormen. Een aantal bedrijven is genoodzaakt om de productieprocessen terug te regelen of stil te zetten omdat het bedrijfsmatig onverantwoord is om te produceren op dit kostenniveau. Bedrijven zijn niet in de gelegenheid geweest om tegen lage gasprijzen in het recente verleden gasvoorraden in te kopen en die op te – laten – slaan voor deze prijspiekmomenten, omdat daar bedrijfsmatig onverantwoorde financiële posities mee gemoeid zijn. Wij hebben tot op heden geen aanwijzingen dat de gasmarkt niet goed functioneert. Na een periode van historisch lage prijzen zien we nu historisch hoge prijzen. In Azië is men bereid hoge prijzen te betalen voor vloeibaar gas (LNG), waardoor wij in Noordwest-Europa afhankelijk zijn van pijpleidingengas uit met name Rusland (40 procent marktaandeel) en Noorwegen (25 procent). Het is aan de toezichthouders in Nederland en Europa om vast te stellen of de markt wel of niet goed functioneert en de prijsvorming ongehinderd tot stand komt op basis van vraag en aanbod, of dat er sprake is van marktmanipulatie. Daartoe zijn door Brussel systemen opgetuigd. Een vooronderzoek lijkt - gelet op de grote belangen en historisch hoge prijs - wel zinnig.”

Leveringszekerheid

Grünfeld vervolgt: “kijken we naar de leveringszekerheid, dan stel ik vast dat de vulgraad van ondergrondse gasopslagen voor laagcalorisch gas, waarmee onder meer de huishoudens, zorginstellingen en het MKB beleverd worden, met meer dan 75 procent op een goed niveau zitten. Dat is anders voor de opslag van het hoogcalorisch gas, waarbij de twee grootste bergingen op 27 (Bergermeer) respectievelijk 48 procent (Grijpskerk) vulgraad zitten. Hier geldt dat de gebruikers van dit gas in de industrie en de elektriciteitsproductie door de hoge prijs hun verbruik al terugregelen. Als marktmechanisme dus. En dan zijn er nog de systeem vangnetten van het Groningen gasveld (tot Q3-2023), de solidariteitsregulering van de EU, waarbij Nederland is gekoppeld aan België, Frankrijk, Spanje en Portugal - die wél een hoge vulgraad van de bergingen kennen, en tot slot het Nederlandse Besluit Leveringszekerheid Gaswet met specifieke wettelijke taken voor netbeheerder GTS.”

VEMW, 28 september 2021

https://www.vemw.nl/Nieuw(...)arktmanipulatie.aspx
Bekijk de webcam via UStream. Luister naar Gutter FM
pi_201554677
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 september 2021 17:46 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]
klopt, als je een eigen bos hebt waar je mag kappen zonder vergunning dan hoeft het niet duur te zijn.
Goede tip, ik zal eens kijken of ik ergens nog een bos hen staan.
  donderdag 30 september 2021 @ 15:09:51 #249
24533 ACT-F
Onmeunige gaspedoal emmer
pi_201579324
Het houdt niet op, niet vanzelf:

twitter
Bekijk de webcam via UStream. Luister naar Gutter FM
pi_201579360
In england zijn weer 3 leveranciers failliet gegaan.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_201579518
Wij zitten variabel bij Eneco en betalen 0,7 voor gas.
Ik begreep wel dat we hier niet kunnen vastzetten, is dat bij anderen ook zo?
  donderdag 30 september 2021 @ 15:33:17 #252
403588 mcmlxiv
Extremist volgens extremisten
  donderdag 30 september 2021 @ 15:40:42 #253
24533 ACT-F
Onmeunige gaspedoal emmer
pi_201579640
TT klopt nog steeds maar dan voor de kale gasprijs.
Bekijk de webcam via UStream. Luister naar Gutter FM
pi_201581607
quote:
Dit is dus hoe hyperinflatie eruitziet. Catastrofale meltup van prijzen. Nederlandse leveranciers lijken met klanten lange contracten te hebben afgesloten, maar die kunnen zij helemaal niet nakomen met die hoge inkoopprijzen.

Een dezer dagen of uiterlijk volgende week zullen de eersten toch onderhand moeten gaan omvallen. Sta je dan met je 3-jaar contract.
pi_201581769
Poeh, de elektra prijzen gaan nu ook wel aardig omhoog. Zelfde leverancier als nu +0.10 euro per kWh t.o.v. mijn huidige contract.

Investeren in zonnepanelen is een nobrainer nu met een WP.
pi_201582074
quote:
0s.gif Op donderdag 30 september 2021 18:46 schreef ArnoldG0342 het volgende:
Poeh, de elektra prijzen gaan nu ook wel aardig omhoog. Zelfde leverancier als nu +0.10 euro per kWh t.o.v. mijn huidige contract.

Investeren in zonnepanelen is een nobrainer nu met een WP.
Wat voor wp heb je?
pi_201582158
quote:
0s.gif Op donderdag 30 september 2021 19:08 schreef DarkwingDuck het volgende:

[..]
Wat voor wp heb je?
Beetje offtopic.

Maar het is een Panasonic split 5kw. 300L SWW buffer. Betreft een hoekwoning uit 2020. Dus gasloos gekocht en goed geïsoleerd, tripple glas etc.

Verbruik warmtepomp sinds 1 januari is 1700kwh. Zal ongeveer 2500 kWh op jaarbasis zijn. Momenteel wonen we met zijn tweeën.
pi_201584747
quote:
0s.gif Op donderdag 30 september 2021 18:33 schreef Confetti het volgende:

[..]
Dit is dus hoe hyperinflatie eruitziet. Catastrofale meltup van prijzen. Nederlandse leveranciers lijken met klanten lange contracten te hebben afgesloten, maar die kunnen zij helemaal niet nakomen met die hoge inkoopprijzen.

Een dezer dagen of uiterlijk volgende week zullen de eersten toch onderhand moeten gaan omvallen. Sta je dan met je 3-jaar contract.
En wat is gevolg consument bij omvallen? Gewoon je cashback kwijt plus wat nog meer?
  donderdag 30 september 2021 @ 21:10:16 #259
24533 ACT-F
Onmeunige gaspedoal emmer
pi_201584810
quote:
0s.gif Op donderdag 30 september 2021 21:07 schreef Johannes788 het volgende:

[..]
En wat is gevolg consument bij omvallen? Gewoon je cashback kwijt plus wat nog meer?
Voorschot kwijt en je vaste prijs. Je gaat ter plekke een nieuw contract aan dat 2x duurder is ten opzichte van vorig jaar.
Bekijk de webcam via UStream. Luister naar Gutter FM
pi_201584885
quote:
1s.gif Op donderdag 30 september 2021 21:10 schreef ACT-F het volgende:

[..]
Voorschot kwijt en je vaste prijs. Je gaat ter plekke een nieuw contract aan dat 2x duurder is ten opzichte van vorig jaar.
Als ik nu een nieuw contract afsluit met mijn huidige verbruik in te vullen dan ga ik 1750 euro meer betalen _O-

als dit zou blijft aanhouden dan gaan een hoop mensen in de problemen komen.
Everything in the world is about sex except sex. Sex is about power.
pi_201586950
Ik heb nog een contract van prijzen vorig jaar. Als de leverancier gewoon een halve euro per kuub gas moet toeleggen op mijn contractje, ai ai iemand gaat pijn lijden, en ik ben het niet.

Waarom kopen de inkopers niet op de lange termijn in? Met LNG gebeurt dat wel bijvoorbeeld, dat zou met aardgas toch ook moeten kunnen?

Ik bedoel, het moet toch in balans zijn? Als 1/3 van de klanten kiest voor langdurige contracten, waarom speculeren die aanbieders door inkoop van aanvankelijk goedkope dagtarieven?

Ik snap daar niks van.
  donderdag 30 september 2021 @ 23:12:33 #262
24533 ACT-F
Onmeunige gaspedoal emmer
pi_201587133
quote:
0s.gif Op donderdag 30 september 2021 22:58 schreef skrn het volgende:
Ik heb nog een contract van prijzen vorig jaar. Als de leverancier gewoon een halve euro per kuub gas moet toeleggen op mijn contractje, ai ai iemand gaat pijn lijden, en ik ben het niet.
Die andere 44% wel:


quote:
Waarom kopen de inkopers niet op de lange termijn in? Met LNG gebeurt dat wel bijvoorbeeld, dat zou met aardgas toch ook moeten kunnen?
Dagprijs is het goedkoopst.
quote:
Ik bedoel, het moet toch in balans zijn? Als 1/3 van de klanten kiest voor langdurige contracten, waarom speculeren die aanbieders door inkoop van aanvankelijk goedkope dagtarieven?

Ik snap daar niks van.
Dat is de kern van speculeren. Meestal gok je goed, maar dit jaar even niet.
Bekijk de webcam via UStream. Luister naar Gutter FM
pi_201588934
Vattenfall nieuwe contracten ¤1,50 per kubieke meter gas.

Bizar. Veel mensen gaan schulden krijgen
  vrijdag 1 oktober 2021 @ 08:52:32 #264
68638 Zwansen
He is so good it is scary...
pi_201589032
Benieuwd naar de halfjaarcijfers van Shell later deze maand. :9
pi_201589036
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 oktober 2021 08:40 schreef Johannes788 het volgende:
Vattenfall nieuwe contracten ¤1,50 per kubieke meter gas.

Bizar. Veel mensen gaan schulden krijgen
En ik schrok al van de prijsverhoging van ¤0,75 naar ¤1... ¤1,50 is voor minima simpelweg niet op te brengen. Zeker niet als ze al in een matig geïsoleerd huis wonen en geen geld hebben om te investeren in isolatie of huren.

Overheid moet ingrijpen. In andere EU landen gebeurd dat al.
pi_201589068
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 oktober 2021 08:52 schreef DarkwingDuck het volgende:

[..]
En ik schrok al van de prijsverhoging van ¤0,75 naar ¤1... ¤1,50 is voor minima simpelweg niet op te brengen. Zeker niet als ze al in een matig geïsoleerd huis wonen en geen geld hebben om te investeren in isolatie of huren.

Overheid moet ingrijpen. In andere EU landen gebeurd dat al.
De Tweede Kamer heeft 375 miljoen euro gereserveerd om de belastingen op energie te verlagen *O* ..

maar...

De VVD wilde per se dat dit geld ook gebruikt zou worden voor het zogenaamde 'MKB', en ook voor iedereen in de bevolking, ook de VVD'ers in hun villa's, en dus netto resultaat:

Paar tientjes per jaar besparing voor de gemiddelde arme huurder in zijn doortochtwoning :')
pi_201589109
Naar aanleiding van dit artikel ben ik ook eens gaan kijken. Gelukkig staat mijn tarief de komende 2 jaar nog vast op 21 cent voor stroom en 84 cent voor gas. Dat zou nu 0,31 en 1,32 zijn -O-
Als weinig helpt, help veel meer.
Sparen is voor mensen die niet weten waar ze geld aan uit moeten geven !!!
  vrijdag 1 oktober 2021 @ 09:03:15 #268
24533 ACT-F
Onmeunige gaspedoal emmer
pi_201589137
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 oktober 2021 08:56 schreef Confetti het volgende:

[..]
De Tweede Kamer heeft 375 miljoen euro gereserveerd om de belastingen op energie te verlagen *O* ..

maar...

De VVD wilde per se dat dit geld ook gebruikt zou worden voor het zogenaamde 'MKB', en ook voor iedereen in de bevolking, ook de VVD'ers in hun villa's, en dus netto resultaat:

Paar tientjes per jaar besparing voor de gemiddelde arme huurder in zijn doortochtwoning :')
Dat krijg je als je belastinggeld aanwendt want uiteindelijk is het diezelfde belastingbetaler die dit moet opbrengen.

Logischer zou zijn om de minimumlonen te verhogen maar dan moet het bedrijfsleven betalen. En dat wil ons kabinet niet...
Bekijk de webcam via UStream. Luister naar Gutter FM
  Moderator vrijdag 1 oktober 2021 @ 09:33:28 #269
213134 crew  Momo
WLR en ESF hooligan
pi_201589436
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 oktober 2021 08:40 schreef Johannes788 het volgende:
Vattenfall nieuwe contracten ¤1,50 per kubieke meter gas.

Bizar. Veel mensen gaan schulden krijgen
Even opgezocht online.
Een Nederlands huishouden verbruikt jaarlijks gemiddeld 1.239 kubieke meter (m3) gas. Dat zou ongeveer 150 euro per maand zijn voor een gemiddeld huishouden. Dat is behoorlijk voor veel mensen idd. En dan komen er nog vaste aansluitkosten bij per maand neem ik aan.

Ik woon nu een aantal maanden in een huurwoning met warmtepomp, maar daar voor had ik een appartement met gas toen was ik 50 euro per maand kwijt aan warmte. Al is een warmtepomp zeker geen besparing, ik betaal al 70 euro aan vaste kosten per maand (Hallo kutbedrijf Eteck), in totaal betaal ik voorlopig 120 euro per maand. Terwijl mijn appartement iets groter is dan mijn vorige appartement.
  vrijdag 1 oktober 2021 @ 09:38:54 #270
168739 Red_85
'echt wel'
pi_201589468
Bevriezen die gasprijs. Net zoals frankrijk doet.
NL heeft heel veel marge door de btw op accijns en alles wat er nog extra bij komt qua schatkistgeld.

Zo voortvaren als ze waren om de maatschappij op slot te gooien, zo voortvaren mag den haag ook zijn in het beschermen van het volk tegen exorbitante energieprijzen.

Maar het zal ze wel goed uitkomen om wat voor reden dan ook.
'Je gaat het pas zien als je het doorhebt'
'Ieder nadeel heb zijn voordeel'
We zullen je nooit, nooit vergeten
1947-2016
  vrijdag 1 oktober 2021 @ 09:42:06 #271
9001 Gunner
#teamkroegenlos
pi_201589500
Bizar eigenlijk. Tientallen jaren gingen we prat op onze gasvelden en nu komen we in de problemen omdat we afhankelijk zijn van ome vladimir.

wie had ook alweer die deal met italie gesloten in de zestiger jaren?

lijkt me een mooi moment om de overheid in te grijpen, al denken ze dat ze dat ze dat natuurlijk al gedaan hebben met die 'belastingverlaging'. Daar hebben we niets aan als het totaal nog steeds op 1,50 komt natuurlijk
pi_201589595
Het stookseizoen verklaar ik vandaag tot geopend, heb vandaag mijn keteltje laten draaien. Hopen dat ik het verbruik dit jaar onder de 2300 m3 krijg, het koude voorjaar heeft helaas wat roet in het eten gegooid. :7 Even nadenken over isolatie.

Misschien moet Nederland wel gewoon de kleine gasvelden weer operationeel krijgen. Misschien wat duurder dan 20 ct / m3 maar in tijden van nood kun je wel wat gas hebben. Echt benieuwd hoe zich dit gaat ontwikkelen.
  vrijdag 1 oktober 2021 @ 09:52:59 #273
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_201589603
quote:
2s.gif Op vrijdag 1 oktober 2021 09:42 schreef Gunner het volgende:
Bizar eigenlijk. Tientallen jaren gingen we prat op onze gasvelden en nu komen we in de problemen omdat we afhankelijk zijn van ome vladimir.

wie had ook alweer die deal met italie gesloten in de zestiger jaren?

lijkt me een mooi moment om de overheid in te grijpen, al denken ze dat ze dat ze dat natuurlijk al gedaan hebben met die 'belastingverlaging'. Daar hebben we niets aan als het totaal nog steeds op 1,50 komt natuurlijk
Dat niet alleen, we hebben onze gasvelden gebruikt zodat tuinders en andere industrie voor een schijntje de boel op konden stoken, de verschillen in de tarieven voor particulier vs grootverbruik zijn nog steeds gigantisch.

Het halve Westland zou niet meer rendabel kunnen draaien als ze normale tarieven zouden moeten betalen.

En dan zijn ze ook nog eens te beroerd om personeel een normaal salaris te betalen, en dus moeten er Oostblokkers naar het Westland om de bloemen en fruit te plukken.

Lichtvervuiling, pure export kweek die alleen maar rendabel is door de arbeidsmigranten en absurd lage energieprijzen die ze betalen.

Lijkt me een prima idee om dat uit te faseren, het kost amper NL arbeidsplaatsen, het scheelt een vermogen aan energie en water.

Prima plek voor woningen lijkt me.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
  vrijdag 1 oktober 2021 @ 10:06:53 #274
9001 Gunner
#teamkroegenlos
pi_201589746
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 oktober 2021 09:52 schreef Leandra het volgende:

[..]
Dat niet alleen, we hebben onze gasvelden gebruikt zodat tuinders en andere industrie voor een schijntje de boel op konden stoken, de verschillen in de tarieven voor particulier vs grootverbruik zijn nog steeds gigantisch.

Het halve Westland zou niet meer rendabel kunnen draaien als ze normale tarieven zouden moeten betalen.

En dan zijn ze ook nog eens te beroerd om personeel een normaal salaris te betalen, en dus moeten er Oostblokkers naar het Westland om de bloemen en fruit te plukken.

Lichtvervuiling, pure export kweek die alleen maar rendabel is door de arbeidsmigranten en absurd lage energieprijzen die ze betalen.

Lijkt me een prima idee om dat uit te faseren, het kost amper NL arbeidsplaatsen, het scheelt een vermogen aan energie en water.

Prima plek voor woningen lijkt me.
Inderdaad bizar dat we zo een vreemd staffelsysteem hebben waar grootverbruikers minder gaan betalen i.p.v meer. Het mag wel eens afgelopen zijn met die onrenabele sectoren bah.

met die woningen los je ook nog een ander probleem op. als mensen dat wel kunnen betalen tenminste.
  vrijdag 1 oktober 2021 @ 10:19:19 #275
68638 Zwansen
He is so good it is scary...
pi_201589855
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 oktober 2021 08:52 schreef DarkwingDuck het volgende:

[..]
En ik schrok al van de prijsverhoging van ¤0,75 naar ¤1... ¤1,50 is voor minima simpelweg niet op te brengen. Zeker niet als ze al in een matig geïsoleerd huis wonen en geen geld hebben om te investeren in isolatie of huren.

Overheid moet ingrijpen. In andere EU landen gebeurd dat al.
Welk deel van de je rekening is daadwerkelijk je gasverbruik? Dat valt toch wel mee? En wat is er mis mee om wat zuiniger met je energie om te gaan? :P
pi_201589878
quote:
1s.gif Op vrijdag 1 oktober 2021 10:19 schreef Zwansen het volgende:

[..]
Welk deel van de je rekening is daadwerkelijk je gasverbruik? Dat valt toch wel mee? En wat is er mis mee om wat zuiniger met je energie om te gaan? :P
2/3 dus het grootste deel.
Op een gegeven moment kan je niet zuiniger met energie doen hé. Dan krijg je deze toestanden; https://www.ad.nl/wonen/m(...)bezuinigen~a362612c/

Je kan gas wel steeds duurder maken, de vraag zal niet erg afnemen. Het is niet zo dat mensen voor de lol de kachel laten branden als het niet nodig is.
  vrijdag 1 oktober 2021 @ 10:35:17 #277
68638 Zwansen
He is so good it is scary...
pi_201590014
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 oktober 2021 10:23 schreef DarkwingDuck het volgende:

[..]
2/3 dus het grootste deel.
Op een gegeven moment kan je niet zuiniger met energie doen hé. Dan krijg je deze toestanden; https://www.ad.nl/wonen/m(...)bezuinigen~a362612c/

Je kan gas wel steeds duurder maken, de vraag zal niet erg afnemen. Het is niet zo dat mensen voor de lol de kachel laten branden als het niet nodig is.
2/3e?

Als ik bij mezelf kijken dan is de gasprijs per geleverde m3 0,354 euro en de totale prijs dat ik voor mijn gas betaal (inclusief belastingen, etc) 1,26 euro. Dat is dus zo’n 26% dat de prijs van een geleverde kuub uitmaakt op mijn totale gaskosten. Als je daar ook nog elektriciteit bijtelt kom je dus maximaal op zo’n 15-20% uit dat de gasprijs bijdraagt aan je energierekening.
pi_201590045
quote:
1s.gif Op vrijdag 1 oktober 2021 10:35 schreef Zwansen het volgende:

[..]
2/3e?
Je kan goed lezen.
  vrijdag 1 oktober 2021 @ 11:16:40 #279
68638 Zwansen
He is so good it is scary...
pi_201590483
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 oktober 2021 10:38 schreef DarkwingDuck het volgende:

[..]
Je kan goed lezen.
En jij? :P
pi_201590682
quote:
1s.gif Op vrijdag 1 oktober 2021 10:35 schreef Zwansen het volgende:

[..]
2/3e?

Als ik bij mezelf kijken dan is de gasprijs per geleverde m3 0,354 euro en de totale prijs dat ik voor mijn gas betaal (inclusief belastingen, etc) 1,26 euro. Dat is dus zo’n 26% dat de prijs van een geleverde kuub uitmaakt op mijn totale gaskosten. Als je daar ook nog elektriciteit bijtelt kom je dus maximaal op zo’n 15-20% uit dat de gasprijs bijdraagt aan je energierekening.
Het punt is natuurlijk wel dat als een energieleverancier enorme verliezen maakt op de gasverkoop (door alle lange-termijn contracten voor lage prijzen die zijn afgesloten) zij dit gaan proberen te compenseren met bijvoorbeeld de elektriciteitsprijs.

Ik denk dat de mensen met lange termijn contracten bij vage maatschappijen zich nog lelijk zullen vergissen als die gaan omvallen. Dat kan niet meer anders. De gasprijs is in twee weken met 40 a 50% gestegen nu. Totaal gekkenwerk.
  vrijdag 1 oktober 2021 @ 11:39:08 #281
200994 Kriegel
Ik ben overrated
pi_201590690
Blij dat ik in juni nog een jaarcontract gas-licht heb afgesloten, en bij de Nuon (die zullen niet zo snel omdonderen als die kleine partijtjes), maar ik vrees nu al voor het volgende.

Had ik er maar een driejaars van gemaakt... Maar ja, iedereen riep toen nog dat je beter jaarlijks dat welkomstcadeau kunt pakken, dus... |:)
Maximaal 4 regels
Maximaal 250 tekens
(te kort? neem een abonnement)
pi_201590708
quote:
15s.gif Op vrijdag 1 oktober 2021 11:39 schreef Kriegel het volgende:
Blij dat ik in juni nog een jaarcontract gas-licht heb afgesloten, en bij de Nuon (die zullen niet zo snel omdonderen als die kleine partijtjes), maar ik vrees nu al voor het volgende.

Had ik er maar een driejaars van gemaakt... Maar ja, iedereen riep toen nog dat je beter jaarlijks dat welkomstcadeau kunt pakken, dus... |:)
Ik ergens in januari
  vrijdag 1 oktober 2021 @ 11:45:08 #283
200994 Kriegel
Ik ben overrated
pi_201590736
quote:
10s.gif Op vrijdag 1 oktober 2021 11:41 schreef scrupuleus het volgende:

[..]
Ik ergens in januari
Haha, auw. ;(
Maximaal 4 regels
Maximaal 250 tekens
(te kort? neem een abonnement)
pi_201590770
quote:
7s.gif Op vrijdag 1 oktober 2021 11:45 schreef Kriegel het volgende:

[..]
Haha, auw. ;(
De teruggave zal het al wel ongeveer vergoeden, welkom in de nieuwe realiteit
  vrijdag 1 oktober 2021 @ 11:49:22 #285
488213 BMW1993
Het echte leven.
pi_201590775
ik heb vorige maand gas afgesloten

maar ik heb de verwarming nog niet aangezet dit jaar, maar zie wel in de app van vattenfall dat ik dagelijks 1,70 aan gas kwijt ben, terwijl ik elektrisch kook , dus dat is alleen 5 minuten douchen per dag en afwassen :(
  vrijdag 1 oktober 2021 @ 11:51:55 #286
200994 Kriegel
Ik ben overrated
pi_201590802
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 oktober 2021 11:49 schreef BMW1993 het volgende:
ik heb vorige maand gas afgesloten

maar ik heb de verwarming nog niet aangezet dit jaar, maar zie wel in de app van vattenfall dat ik dagelijks 1,70 aan gas kwijt ben, terwijl ik elektrisch kook , dus dat is alleen 5 minuten douchen per dag en afwassen :(
Kuub? :o

Dat gaat hard dan.
Maximaal 4 regels
Maximaal 250 tekens
(te kort? neem een abonnement)
  vrijdag 1 oktober 2021 @ 12:00:25 #287
24533 ACT-F
Onmeunige gaspedoal emmer
pi_201590863
twitter
Bekijk de webcam via UStream. Luister naar Gutter FM
pi_201590890
quote:
11s.gif Op vrijdag 1 oktober 2021 12:00 schreef ACT-F het volgende:
[ twitter ]
Staat die tweede gasleiding nog niet open?
  vrijdag 1 oktober 2021 @ 12:07:42 #289
24533 ACT-F
Onmeunige gaspedoal emmer
pi_201590943
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 oktober 2021 12:02 schreef DarkwingDuck het volgende:

[..]
Staat die tweede gasleiding nog niet open?
Nordstream 2 moet nog goedgekeurd worden voor levering.
Bekijk de webcam via UStream. Luister naar Gutter FM
pi_201591010
quote:
3s.gif Op vrijdag 1 oktober 2021 12:07 schreef ACT-F het volgende:

[..]
Nordstream 2 moet nog goedgekeurd worden voor levering.
Daar moeten ze dan heel snel werk van maken.
  vrijdag 1 oktober 2021 @ 12:15:33 #291
24533 ACT-F
Onmeunige gaspedoal emmer
pi_201591029
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 oktober 2021 12:13 schreef DarkwingDuck het volgende:

[..]
Daar moeten ze dan heel snel werk van maken.
Rusland oefent al druk uit. Het is nu wachten op Europa om het spul goedgekeurd te krijgen.
Bekijk de webcam via UStream. Luister naar Gutter FM
pi_201591141
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 oktober 2021 11:49 schreef BMW1993 het volgende:
ik heb vorige maand gas afgesloten

maar ik heb de verwarming nog niet aangezet dit jaar, maar zie wel in de app van vattenfall dat ik dagelijks 1,70 aan gas kwijt ben, terwijl ik elektrisch kook , dus dat is alleen 5 minuten douchen per dag en afwassen :(
Hoe kan je gas verbruiken als je bent afgesloten.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
  vrijdag 1 oktober 2021 @ 12:33:26 #293
24533 ACT-F
Onmeunige gaspedoal emmer
pi_201591174
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 oktober 2021 12:29 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]
Hoe kan je gas verbruiken als je bent afgesloten.
:D
Bekijk de webcam via UStream. Luister naar Gutter FM
pi_201591529
Benzine adviesprijs nu ook boven de 2 euro :o
  vrijdag 1 oktober 2021 @ 13:25:46 #295
200994 Kriegel
Ik ben overrated
pi_201591756
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 oktober 2021 13:06 schreef appeleibanaan het volgende:
Benzine adviesprijs nu ook boven de 2 euro :o
Koopkracht _O_

Haha, nee. Maar wel economische groei hiephoi.
Maximaal 4 regels
Maximaal 250 tekens
(te kort? neem een abonnement)
  vrijdag 1 oktober 2021 @ 13:55:43 #296
24533 ACT-F
Onmeunige gaspedoal emmer
pi_201592053


Kunnen we niet beter op petroleum stoken?
Bekijk de webcam via UStream. Luister naar Gutter FM
pi_201593063
quote:
11s.gif Op vrijdag 1 oktober 2021 13:55 schreef ACT-F het volgende:
[ afbeelding ]

Kunnen we niet beter op petroleum stoken?
Ja dat kan.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
  vrijdag 1 oktober 2021 @ 15:43:15 #298
24533 ACT-F
Onmeunige gaspedoal emmer
pi_201593262
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 oktober 2021 15:30 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]
Ja dat kan.
Uiteraard kan dat. Als je het rendabel wil hebben moet je naar België pendelen, want een liter petroleum levert meer energie op dan een kuub aardgas:

https://www.joostdevree.nl/bouwkunde2/calorische_waarde.htm

En dan petroleum type c halen voor ¤0,92 per liter:

https://www.uwtuinendier.(...)mkachels-zibro/dM99K

Als particulier mag je zowel in België als Nederland 240 liter in verpakkingen van max. 60 liter zo in de kofferbak meenemen:

https://www.ilent.nl/onde(...)g/vrijstellingen-adr
https://assets.vlaanderen(...)2021_Hst1_h7ahgb.pdf

Hamsteren!
Bekijk de webcam via UStream. Luister naar Gutter FM
pi_201593707
quote:
10s.gif Op vrijdag 1 oktober 2021 15:43 schreef ACT-F het volgende:

[..]
Uiteraard kan dat. Als je het rendabel wil hebben moet je naar België pendelen, want een liter petroleum levert meer energie op dan een kuub aardgas:

https://www.joostdevree.nl/bouwkunde2/calorische_waarde.htm

En dan petroleum type c halen voor ¤0,92 per liter:

https://www.uwtuinendier.(...)mkachels-zibro/dM99K

Als particulier mag je zowel in België als Nederland 240 liter in verpakkingen van max. 60 liter zo in de kofferbak meenemen:

https://www.ilent.nl/onde(...)g/vrijstellingen-adr
https://assets.vlaanderen(...)2021_Hst1_h7ahgb.pdf

Hamsteren!
Ik ben een keer in een huis geweest met een petroleum kacheltje. Ik kreeg er hele vervelende hoofdpijn van, viel bijna in slaap en ging wazig zien daar.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
  vrijdag 1 oktober 2021 @ 16:13:38 #300
24533 ACT-F
Onmeunige gaspedoal emmer
pi_201593744
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 oktober 2021 16:11 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]
Ik ben een keer in een huis geweest met een petroleum kacheltje. Ik kreeg er hele vervelende hoofdpijn van, viel bijna in slaap en ging wazig zien daar.
Je moet ook zorgen voor voldoende zuurstof, want anders ga je inderdaad de pijp uit door koolmonoxidevergiftiging.
Bekijk de webcam via UStream. Luister naar Gutter FM
  vrijdag 1 oktober 2021 @ 16:13:50 #301
24533 ACT-F
Onmeunige gaspedoal emmer
pi_201593747
Vol!
Bekijk de webcam via UStream. Luister naar Gutter FM
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')