abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_200996432
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 augustus 2021 12:09 schreef crystal_meth het volgende:

Een representatieve steekproef levert steeds een schatting op. Het is enkel geen schatting meer wannneer je heel de bevolking test.
Bij een representatieve steekproef wordt aangegeven dat het een representatieve steekproef betreft plus de uitkomst.

Wanneer men gaat spreken over schattingen op basis van substeekproeven en modellen haak ik af.
pi_200996491
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 augustus 2021 12:06 schreef miss_sly het volgende:

[..]
Valt noga mee, hoor. Het gaat vooral om generalisaties waarvan je gewoon al kunt weten dat het feitelijk niet klopt, zoals altijd, nooit, iedereen, niemand, overal, nergens.
[..]
Ik snap die nadruk op "de andere kant op" niet zo. Als ik zeg bijna iedereen, dan bedoel ik niet alleen maar mensen met een bepaalde mening. Het is nogal des mensen om zo te posten, welke mening men verder ook uitdraagt.

Ik probeer eigenlijk niet in 'ene kant' en 'andere kant' te denken. Polariseren is niet constructef.

Ah, je bedoelt het anders, verkeerd gelezen.

Ja hoor, natuurlijk gebeurt dat ook. Het is een online medium, woorden zonder lichaamstaal en wat gebrekkige emoji's. Natuurlijk heeft @:chratnox ook gelijk dat we niet overal over hoeven vallen en de context kunnen meenemen.

Als de discussie echter is dat er eigenlijk alleen maar angstzaaiende berichten in de media zouden komen en vrijwel geen over hoe goed de vaccinaties zijn, dan lijkt het me niet heel correct om te beginnen over hoe er constant mensen op tv zijn die angst zaaien. Dat is toch precies waarvan betijfeld werd of dat wel correct is?
Het begon allemaal met mijn uitspraak dat er naar mijn mening méér werd stil gestaan bij de twijfels over het najaar dan bij de berichten die positiever van aard waren. Ik heb toen nergens gezegd dat er helemaal geen positieve berichten te vinden waren. Natuurlijk zijn die er ook. Maar ik zie ze minder vaak. In mijn ervaring. Het is geen feit, het is hoe ik iets ervaar.Vervolgens word ik daarop aangesproken door een user die er blijkbaar in las dat ik had gezegd dat er helemaal geen positieve berichten te vinden zijn. Ik koos mijn woorden zorgvuldig, en toch werd het verkeerd gelezen. Je kan nog zo hard je best doen om de juiste woorden te gebruiken en om bepaalde woorden te vermijden, maar dan moet er vanaf de andere kant niet gelezen worden wat diegene wil lezen om even leuk te kunnen counteren imo. Of er kan eerst gevraagd worden hoe iets bedoeld is.

Daarnaast is het een openbaar forum, ik snap niet waarom we sommige woorden zouden moeten gaan vermijden. Context maakt vaak een hoop duidelijk en anders kunnen we ook gewoon vriendelijk vragen hoe iemand iets bedoeld zonder meteen conclusies te trekken. Alle kanten op.

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 20-08-2021 12:18:21 ]
  Moderator vrijdag 20 augustus 2021 @ 12:20:15 #103
5428 crew  miss_sly
pi_200996532
quote:
7s.gif Op vrijdag 20 augustus 2021 12:16 schreef AlwaysHappy het volgende:

[..]
Het begon allemaal met mijn uitspraak dat er naar mijn mening méér werd stil gestaan bij de twijfels over het najaar dan bij de berichten die positiever van aard waren. Ik heb toen nergens gezegd dat er helemaal geen positieve berichten te vinden waren. Natuurlijk zijn die er ook. Maar ik zie ze minder vaak. In mijn ervaring. Het is geen feit, het is hoe ik iets ervaar.Vervolgens word ik daarop aangesproken door een user die er blijkbaar in las dat ik had gezegd dat er helemaal geen positieve berichten te vinden zijn. Ik koos mijn woorden zorgvuldig, en toch werd het verkeerd gelezen. Je kan nog zo hard je best doen om de juiste woorden te gebruiken en om bepaalde woorden te vermijden, maar dan moet er vanaf de andere kant niet gelezen worden wat diegene wil lezen om even leuk te kunnen counteren imo. Of er kan eerst gevraagd worden hoe iets bedoeld is.

Daarnaast is het een openbaar forum, ik snap niet waarom we sommige woorden zouden moeten gaan vermijden. Context maakt vaak een hoop duidelijk en anders kunnen we ook gewoon vriendelijk vragen hoe iemand iets bedoeld zonder meteen conclusies te trekken. Alle kanten op.
Er hoeft geen enkel woord vermeden te woorden. Wel heb je kans dat iemand er dan op reageert.

Maar ik vind het wel weer mooi geweest.
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
pi_200996547
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 augustus 2021 12:03 schreef Za het volgende:
Indien de steekproef representatief was, zou het geen schatting meer zijn.

Dit is niet hoe statistiek werkt. :D
Cum hoc ergo propter hoc (correlation does NOT imply causation)
De coronacijfers van vandaag zijn een achteruitkijkspiegel van één à twee weken terug: COR / Het datavertragingstopic #2
pi_200996566
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 augustus 2021 12:12 schreef popje het volgende:

Boodschappen worden bezorgd en in de gang gezet, mijn vader gaat wel naar de apotheek en supermarkt en fysiotherapie, maar mijn moeder niet. Als er iemand anders in huis komt zit de tussendoor naar de kamer waar mijn moeder zit dicht.

Mijn tante en nichtjes komen wel langs, maar dan in de tuin.
Wast je vader de boodschappen af? Moet hij zich eerst desinfecteren enzo wanneer hij in winkels is geweest voor hij de kamer van je moeder in mag?
pi_200996571
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 augustus 2021 11:45 schreef -XOR- het volgende:
Veel studenten die zich niet laten inenten zullen dat niet doen vanwege het geen vertrouwen hebben in de wetenschappelijke methode, maar uit andere overwegingen (gemakzucht bijvoorbeeld).
Gemakzucht is zowaar bijna een net zo laakbaar argument als het bewust niet willen.
De coronacijfers van vandaag zijn een achteruitkijkspiegel van één à twee weken terug: COR / Het datavertragingstopic #2
  vrijdag 20 augustus 2021 @ 12:24:25 #107
458878 -XOR-
highbrow marxist
pi_200996592
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 augustus 2021 12:23 schreef DireStraits7 het volgende:

[..]
Gemakzucht is zowaar bijna een net zo laakbaar argument als het bewust niet willen.
laakbaarder, als je het mij vraagt.
Il mondo apre le porte
Pace totalitaria
Solo l'odore della morte.
pi_200996611
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 augustus 2021 10:55 schreef DireStraits7 het volgende:

[..]
Net zo flauw als alle mediaberichten negeren die niet in je straatje vallen.
[..]
En wat stel jij voor dan? Dat we maar niet meer gaan berichten over de reële zorgen van de experts, omdat het mensen misschien bang kan maken? Vorig jaar werd er hier nog gezeurd dat er zo weinig transparantie was. Nou, hier heb je transparantie.
Nee maar de koppen kunnen vaak wel anders vaak het het een sensationele kop en dan blijkt er in alinea 8 pas dat het allemaal wel meevalt.
Op woensdag 31 januari 2007 19:20 schreef Lord_Vetinari het volgende:
Ik heb veel stomme posts gezien op fora, maar deze zit toch wel in de top 10 (voorzichtig geschat; het kan ook de top 5 zijn). Nou ik sta iig in zijn top 10
pi_200996623
quote:
7s.gif Op vrijdag 20 augustus 2021 12:16 schreef AlwaysHappy het volgende:
Vervolgens word ik daarop aangesproken door een user die er blijkbaar in las dat ik had gezegd dat er helemaal geen positieve berichten te vinden zijn.
Nee hoor, dan heb je mijn bericht niet goed geïnterpreteerd. Je had ook aan mij kunnen vragen of ik dat bedoelde.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
pi_200996629
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 augustus 2021 12:21 schreef DireStraits7 het volgende:

Dit is niet hoe statistiek werkt. :D
Waar het om gaat is, jij zegt dat heden 94% van de Britten antistoffen heeft (alsof het een feit is) op basis van schattingen nav wat substeekproeven en modellen ergens in juli.
Dat is niet conform de realiteit.
  Moderator vrijdag 20 augustus 2021 @ 12:27:01 #111
27682 crew  Bosbeetle
terminaal verdwaald
pi_200996630
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 augustus 2021 12:23 schreef DireStraits7 het volgende:

[..]
Ik voorzie mobiele vaccinatie posten bij universiteiten op festival (als die weer eens mogen -O- ) en in uitgaansgebieden. Net zoals de bus om je drugs te testen....
En mochten we vallen dan is het omhoog. - Krang (uit: Pantani)
My favourite music is the music I haven't yet heard - John Cage
Water: ijskoud de hardste - Gehenna
  Moderator vrijdag 20 augustus 2021 @ 12:27:57 #112
27682 crew  Bosbeetle
terminaal verdwaald
pi_200996649
quote:
1s.gif Op vrijdag 20 augustus 2021 12:26 schreef Za het volgende:

[..]
conform de realiteit.
Eh wat? Volgensmij is het helemaal conform de relatiteit en precies wat er uit die substeekproef (wat is dat uberhaupt een steekproef uit een steekproef?) en het model komt. Het is niet conform de realiteit als iemand een ander getal verzint dat uit de substeekproef en het model komt. Of als de substeekproef en het model niet bestaan in de realiteit.
pi_200996660
quote:
1s.gif Op vrijdag 20 augustus 2021 12:26 schreef Za het volgende:

[..]
Waar het om gaat is, jij zegt dat heden 94% van de Britten antistoffen heeft (alsof het een feit is) op basis van schattingen nav wat substeekproeven en modellen ergens in juli.
Dat is niet conform de realiteit.
Waar het voor mij om gaat is dat een steekproef altijd leidt tot een schatting, of de steekproef nou representatief is doet niet ter zake. Het geeft alleen aan dat je schatting meer of minder goed onderbouwd is.
  vrijdag 20 augustus 2021 @ 12:29:19 #114
441090 crystal_meth
has new fav drug
pi_200996668
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 augustus 2021 12:13 schreef Za het volgende:

[..]
Bij een representatieve steekproef wordt aangegeven dat het een representatieve steekproef betreft plus de uitkomst.

Wanneer men gaat spreken over schattingen op basis van substeekproeven en modellen haak ik af.
Je kan heel de dataset downloaden, 2.2MB. % personen met antibodies per regio, per leeftijd, per leeftijdsgroep, per datum.
In juli werden ruim 100.000 mensen getest.
https://www.ons.gov.uk/pe(...)antibodydatafortheuk
are we infinite or am I alone
pi_200996683
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 augustus 2021 12:26 schreef DireStraits7 het volgende:

[..]
Nee hoor, dan heb je mijn bericht niet goed geïnterpreteerd. Je had ook aan mij kunnen vragen of ik dat bedoelde.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Dit was je counter op mijn bericht waarin ik liet weten dat er in mijn ervaring meer berichten te vinden waren over twijfels over de toekomst.

quote:
Je countert letterlijk met artikelen die wél positief zijn (terwijl ik dus helemaal niet beweerde dat die voorbeelden niet bestonden). Je zegt letterlijk dat je mijn punt probeert te ontkrachten.

Hoe had ik het moeten lezen dan? :)

[ Bericht 1% gewijzigd door #ANONIEM op 20-08-2021 12:30:33 ]
  vrijdag 20 augustus 2021 @ 12:30:37 #116
3778 popje
Watishetnutvaneenondertitel?
pi_200996693
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 augustus 2021 12:22 schreef Za het volgende:

[..]
Wast je vader de boodschappen af? Moet hij zich eerst desinfecteren enzo wanneer hij in winkels is geweest voor hij de kamer van je moeder in mag?
Dat weet ik niet.... daar ben ik niet bij.. Een tijdje geleden waren ze relaxter, nu staat ineens de rem er weer op vanwege berichten over doorbraakinfecties door Delta.
Het leven is een groot feest, en jij bent ook uitgenodigd!
pi_200996701
quote:
88s.gif Op vrijdag 20 augustus 2021 12:27 schreef Bosbeetle het volgende:

Eh wat? Volgensmij is het helemaal conform de relatiteit en precies wat er uit die substeekproef (wat is dat uberhaupt een steekproef uit een steekproef?) en het bodel komt.

Het is te lang geleden, de Britten zijn vroeg gaan vaccineren en juist de laatste maand zal er enorm zijn ingeboet aan werkzaamheid van de vaccins, plus er werd gebruik gemaakt van modellen.
  Moderator vrijdag 20 augustus 2021 @ 12:32:24 #118
27682 crew  Bosbeetle
terminaal verdwaald
pi_200996715
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 augustus 2021 12:31 schreef Za het volgende:

[..]
Het is te lang geleden, de Britten zijn vroeg gaan vaccineren en juist de laatste maand zal er enorm zijn ingeboet aan werkzaamheid van de vaccins, plus er werd gebruik gemaakt van modellen.
Het is dus geen goede graadmeter voor de huidige situatie, het was wel confrom de realiteit. Vind conform de realiteit een rare term. Maar dat zal aan mij liggen :D Alsof iets zich zou moeten conformeren naar de realiteit. Het moment dat iets iets is wordt het realiteit daar hoeft het niet voor conformeren.
pi_200996724
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 augustus 2021 12:30 schreef popje het volgende:

Dat weet ik niet.... daar ben ik niet bij.. Een tijdje geleden waren ze relaxter, nu staat ineens de rem er weer op vanwege berichten over doorbraakinfecties door Delta.
Zoals jij het verteld, ook volledig gevaccineerd, dubbel getest, dan nog een pcr test en in een afgesloten kamer zitten klinkt het als een angststoornis.
pi_200996729
quote:
7s.gif Op vrijdag 20 augustus 2021 12:29 schreef AlwaysHappy het volgende:

[..]
Dit was je counter op mijn bericht waarin ik liet weten dat er in mijn ervaring meer berichten te vinden waren over twijfels over de toekomst.
[..]
Je countert letterlijk met artikelen die wél positief zijn. Je zegt letterlijk dat je mijn punt probeert te ontkrachten.

Hoe had ik het moeten lezen dan? :)
Jouw stelling was dat het gros van de berichten uit een bepaalde hoek komt. Het feit dat ik met een paar seconden googelen al zo enkele tegenvoorbeelden kon vinden is een indicatie dat dat allemaal wel meevalt.

Niet het feit dát er een paar tegenvoorbeelden er zijn weerspreekt jouw stelling (vooruit: is een contra-indicatie), wel dat ze zo makkelijk te vinden zijn.

Ik interpreteerde jouw opmerking niet als 51 berichten zijn positief, 49 zijn negatief (ja, technisch gezien is dat 'de meeste'), maar als dat de overgrote meerderheid negatief van aard is.

Vergelijkbaar met: 'de meeste berichten gaan over mannen i.p.v. vrouwen', dan ga ik ervan uit dat iemand het niet heeft over een 51:49-verdeling (totaal geen statistische anomalie).
  vrijdag 20 augustus 2021 @ 12:34:23 #121
3778 popje
Watishetnutvaneenondertitel?
pi_200996740
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 augustus 2021 12:33 schreef Za het volgende:

[..]
Zoals jij het verteld, ook volledig gevaccineerd, dubbel getest, dan nog een pcr test en in een afgesloten kamer zitten klinkt het als een angststoornis.
Een PCR test is nu niet meer nodig, maar het is wel extreem ja. Maar ik kan ze niet dwingen...
Het leven is een groot feest, en jij bent ook uitgenodigd!
pi_200996760
Een positief geteste gevaccineerde mag gewoon doorlopen bij concert bezoek.

Wtf

https://twitter.com/esper(...)466092649897995?s=21
  Moderator vrijdag 20 augustus 2021 @ 12:37:18 #123
27682 crew  Bosbeetle
terminaal verdwaald
pi_200996777
Ik vind als we nu zouden blijven testen of binnen een bepaalde tijd als iedereen die een afspraak heeft kunnen maken deze afspraak ook gehad heeft, dat we ook moeten gaan testen voor influenza, open tbc, hepatitus, ebola, mazelen, rode hond, pokken, pest, noro virus, hpv, syfilus, en andere besmettelijke aandoeningen.

Want voor deze ziekten is er een vaccin (of voor sommigen niet) net zoals voor corona.

Verder denk ik dat het een goede zaak is al die handenwaspalen blijven staan en dat we wellicht af en toe een mondkap opzetten als we dat fijn vinden, niet elkaar in het gezicht gaan likken, etc.

Maar nu nog vol in de maatregelen hangen is voor mijn ondoenlijk en onwenselijk. Tenzij we besluiten dat we dat willen en het dus ook voor de andere ziekten gaan doen.
pi_200996786
quote:
88s.gif Op vrijdag 20 augustus 2021 12:37 schreef Bosbeetle het volgende:
Ik vind als we nu zouden blijven testen of binnen een bepaalde tijd als iedereen die een afspraak heeft kunnen maken deze afspraak ook gehad heeft, dat we ook moeten gaan testen voor influenza, open tbc, hepatitus, ebola, mazelen, rode hond, pokken, pest, noro virus, hpv, syfilus, en andere besmettelijke aandoeningen.
En vergeet alle psychische aandoeningen ook niet. Je mag pas weer meedoen aan de maatschappij als je door de overheid als 'rein' bent verklaard.
Hier had uw advertentie kunnen staan! -- On a hot summer night, would you offer your throat to the wolf with the red roses?
pi_200996801
Voor zover ik weet mag een werkgever niet vragen aan een sollicitant of ie gevaccineerd is.
Maar stel dat bij de uitnodiging staat:

Mondkapje verplicht, tenzij men een vaccinatiebewijs kan laten zien.
Je kunt beter één kaars opsteken dan duizend maal de duisternis vervloeken.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')