abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  PR en moderator woensdag 18 augustus 2021 @ 14:14:08 #1
288245 crew  Moira
Heeft al lang geen punt meer.
pi_200966202
Na het recentelijke overlijden van mijn paps komen we in het eeuwenoude familiehuis te wonen. Laatst moest het gas er even af omdat een pijpje ingekort moest worden, sindsdien alle gaskachels dus uit. Dat was geen probleem maar het begint nu wat kouder te worden :D

De ‘standaard’ gaskachels met knopjes met een rood vlammetje en wit cirkeltje heb ik nu allemaal aan gekregen (rode knopje ingedrukt houden, vonken, en dan rustig loslaten), maar die in de huiskamer is net wat anders.

Kachel is oud, vies en stoffig maar heeft tot zeer recent dus nog gewoon gewerkt. Ik kan me alleen niet meer goed herinneren of m’n vader nou van deze kachel had gezegd dat de vonk het niet meer doet (en we dus nooit de waakvlam uit moesten laten gaan, maar dat wordt sowieso lastig als het gas eraf moet).

Het witte knopje is de draaiknop voor de stand die je gebruikt als de kachel aan is, die draait stroef maar draait nog. De zwarte knop zou een vonk moeten geven, en ik neem aan dat je met de rode knop de gastoevoer open kan draaien (om dus te vonken), maar die draait dus niet. Althans ik krijg ‘m niet gedraaid.
De witte knop kan iets indrukken, ook nog geprobeerd dat te doen terwijl ik die vonk-knop indruk maar dat haalt ook niks uit.

Iemand enig idee hoe deze knopjes in een gaskachel werken? Moet ik toch zorgen dat we die rode knop gedraaid krijgen om te vonken?
Zijn er nog mensen te huur die überhaupt met dit soort materieel om kunnen gaan voor het geval er iets kapot is? _O-

[ Bericht 3% gewijzigd door Moira op 18-08-2021 14:37:01 ]
Fuck the EBU.
  woensdag 18 augustus 2021 @ 14:22:25 #2
44346 junkiesietze
Trotse Scooter-rijder.
pi_200966310
hoe zijn ze uitgezet? tegenovergestelde daarvan doen om het weer aan te krijgen...
maar als die zwarte knop stuk is en geen vonk geeft lijkt het me dat dit eerst gefixt moet worden.
Ik boek je met mijn neon je weet.
en ik heb ook een auto.
  Moderator / KerstCrewQuizWinner woensdag 18 augustus 2021 @ 14:29:36 #3
39237 crew  H_T
2733
pi_200966380
Zwart zou inderdaad vonk moeten zijn, wit voor hoeveel gas. De rode is me een raadsel, maar het driehoekje lijkt nu niet naar een punt op de schaalverdeling er omheen te wijzen. Kan je de rode knop ook indrukken?
Ik ben de kleur MAGENTA
Je bent openminded, tenzij iets niet in je straatje past. Je houdt van discussiëren, maar hebt natuurlijk altijd gelijk. Als echte dierenliefhebber voer je graag kleine eendjes aan grote honden.
  Moderator / KerstCrewQuizWinner woensdag 18 augustus 2021 @ 14:31:27 #4
39237 crew  H_T
2733
pi_200966415
Hoor je wel iets veranderen als je aan de witte knop draait of indrukt en draait? Stromend gas zou je moeten horen. En is er al een geschikt smeermiddel ingeschakeld om het draaien wat makkelijker te maken?
Ik ben de kleur MAGENTA
Je bent openminded, tenzij iets niet in je straatje past. Je houdt van discussiëren, maar hebt natuurlijk altijd gelijk. Als echte dierenliefhebber voer je graag kleine eendjes aan grote honden.
  PR en moderator woensdag 18 augustus 2021 @ 14:33:21 #5
288245 crew  Moira
pi_200966434
quote:
15s.gif Op woensdag 18 augustus 2021 14:22 schreef junkiesietze het volgende:
hoe zijn ze uitgezet? tegenovergestelde daarvan doen om het weer aan te krijgen...
maar als die zwarte knop stuk is en geen vonk geeft lijkt het me dat dit eerst gefixt moet worden.
Hoofdtoevoer van het gas eraf, dus dat gaat niet op die manier :D
Waakvlam moet weer aangevonkt worden maar ik weet dus niet hoe. Die vonk-knop werkt sowieso pas als er binnen de kachel zelf iets aan gastoevoer komt (bij de andere kachels hou je dan het rode vlammetje ingedrukt), nu stopt die gastoevoer dus bij de kachel.
Maar ik weet dus niet wat ik daarvoor moet doen, want pas dan weet ik zeker dat de vonk-knop niet werkt _O-
quote:
0s.gif Op woensdag 18 augustus 2021 14:29 schreef H_T het volgende:
Zwart zou inderdaad vonk moeten zijn, wit voor hoeveel gas. De rode is me een raadsel, maar het driehoekje lijkt nu niet naar een punt op de schaalverdeling er omheen te wijzen. Kan je de rode knop ook indrukken?
Die rode is dus denk ik nodig om gastoevoer in de kachel te krijgen om aan te kunnen vonken. Staat nu idd helemaal naar boven terwijl de schaal van links (klein vlammetje) naar onder (midden) naar rechts (groot vlammetje) gaat.
Ik krijg die knop niet gedraaid noch ingedrukt :o hij draait een klein beetje naar links en rechts maar dus niet om in de range van die schaalverdeling te komen ;(
Fuck the EBU.
  PR en moderator woensdag 18 augustus 2021 @ 14:34:13 #6
288245 crew  Moira
pi_200966441
quote:
0s.gif Op woensdag 18 augustus 2021 14:31 schreef H_T het volgende:
Hoor je wel iets veranderen als je aan de witte knop draait of indrukt en draait? Stromend gas zou je moeten horen. En is er al een geschikt smeermiddel ingeschakeld om het draaien wat makkelijker te maken?
Nope ik denk dat je dat dus moet horen als we iets met die rode knop gedaan kunnen krijgen. Smeermiddel kan ik nog ff proberen maar ik ben met mijn onkunde alleen maar bang dat ik shit sloop :')
Fuck the EBU.
  PR en moderator woensdag 18 augustus 2021 @ 14:37:30 #7
288245 crew  Moira
pi_200966479
Oh ik zie dat ik per ongeluk 2x dezelfde foto in de OP had gezet. Nu zie je op de 2e foto de kleine en grote vlammetjes symbooltjes
Fuck the EBU.
pi_200966658
https://www.klusidee.nl/F(...)-niet-starten.78171/

Dit lijkt qua knoppen op wat jij ook hebt?

Rode knop naar klein vlammetje draaien en indrukken (ingedrukt houden), daarna met de zwarte knop aansteken (paar keer drukken, kan zwaar gaan). Rode knop ingedrukt houden tot de waakvlam goed aan is. (Ze zeggen daar 2 minuten, lijkt mij persoonlijk wat veel)
Daarna rode knop naar grote vlam draaien en dan met de witte knop de 'temperatuur' instellen.

Als het niet lukt om de waakvlam aan te steken, even een paar minuten wachten, als je de rode knop indrukt moet er gas gaan lopen, dat moet op een gegeven moment wel gaan branden, anders kun je op een gegeven moment een grote boem krijgen.

Er zijn vast loodgieters / kachelboeren die hier iets mee kunnen als het niet meer naar behoren werkt.
pi_200966729
Wanneer zijn de kachels voor het laatst nagekeken en heb je een CO-melder?
dag
  PR en moderator woensdag 18 augustus 2021 @ 15:09:49 #10
288245 crew  Moira
pi_200966897
quote:
0s.gif Op woensdag 18 augustus 2021 14:50 schreef kingjotte het volgende:
https://www.klusidee.nl/F(...)-niet-starten.78171/

Dit lijkt qua knoppen op wat jij ook hebt?

Rode knop naar klein vlammetje draaien en indrukken (ingedrukt houden), daarna met de zwarte knop aansteken (paar keer drukken, kan zwaar gaan). Rode knop ingedrukt houden tot de waakvlam goed aan is. (Ze zeggen daar 2 minuten, lijkt mij persoonlijk wat veel)
Daarna rode knop naar grote vlam draaien en dan met de witte knop de 'temperatuur' instellen.

Als het niet lukt om de waakvlam aan te steken, even een paar minuten wachten, als je de rode knop indrukt moet er gas gaan lopen, dat moet op een gegeven moment wel gaan branden, anders kun je op een gegeven moment een grote boem krijgen.

Er zijn vast loodgieters / kachelboeren die hier iets mee kunnen als het niet meer naar behoren werkt.
Ja!! Al werkt het met de correctie van de 2e post erna!
Dus toch wel de witte ingedrukt houden (ik moest hem naar S draaien). Met de vonk gaat de kleine waakvlam aan, maar zodra ik de witte knop loslaat gaat het vlammetje weer uit.
Straks nog ff wat langer ingedrukt proberen te houden :o
quote:
0s.gif Op woensdag 18 augustus 2021 14:56 schreef Peter het volgende:
Wanneer zijn de kachels voor het laatst nagekeken en heb je een CO-melder?
Jaaaaaren geleden en geen melder. Huis is super brandonveilig maar dat is 1 van de dingen die we zsm willen (laten) fixen. In ieder geval iemand die de kachels, schoorsteen en ventilatie ff naloopt, en uiteraard een paar melders bestellen en installeren.
Fuck the EBU.
pi_200966935
quote:
1s.gif Op woensdag 18 augustus 2021 15:09 schreef Moira het volgende:

[..]
Ja!! Al werkt het met de correctie van de 2e post erna!
Dus toch wel de witte ingedrukt houden (ik moest hem naar S draaien). Met de vonk gaat de kleine waakvlam aan, maar zodra ik de witte knop loslaat gaat het vlammetje weer uit.
Straks nog ff wat langer ingedrukt proberen te houden :o
[..]
Jaaaaaren geleden en geen melder. Huis is super brandonveilig maar dat is 1 van de dingen die we zsm willen (laten) fixen. In ieder geval iemand die de kachels, schoorsteen en ventilatie ff naloopt, en uiteraard een paar melders bestellen en installeren.
Haal dan svp een CO-melder. Vandaag nog, as je de kachels aan doet. Ik zie je graag nog langer op het forum komen.
dag
  PR en moderator woensdag 18 augustus 2021 @ 15:13:48 #12
288245 crew  Moira
pi_200966943
Nope, blijft niet aan ook niet na 2 minuten ingedrukt houden :'(
Fuck the EBU.
pi_200966975
quote:
1s.gif Op woensdag 18 augustus 2021 15:13 schreef Moira het volgende:
Nope, blijft niet aan ook niet na 2 minuten ingedrukt houden :'(
en als je tegelijk de rode of witte knop draait naar een andere stand? Gewoon proberen..
dag
  PR en moderator woensdag 18 augustus 2021 @ 15:15:54 #14
288245 crew  Moira
pi_200966976
quote:
0s.gif Op woensdag 18 augustus 2021 15:13 schreef Peter het volgende:

[..]
Haal dan svp een CO-melder. Vandaag nog, as je de kachels aan doet. Ik zie je graag nog langer op het forum komen.
Wat zou je suggereren, 1 in elke kamer waar zo’n gaskachel staat?
Fuck the EBU.
  PR en moderator woensdag 18 augustus 2021 @ 15:16:57 #15
288245 crew  Moira
pi_200966994
quote:
0s.gif Op woensdag 18 augustus 2021 15:15 schreef Peter het volgende:

[..]
en als je tegelijk de rode of witte knop draait naar een andere stand? Gewoon proberen..
De rode knop kan niks en doet dus ook niks (sierbrander volgens zo’n mannetje van die link). En de witte kan ik pas omhoog draaien als hij niet meer ingedrukt is :o maar zodra ik ‘m los laat gaat het vlammetje dus uit dus valt er niks open te draaien
Fuck the EBU.
  Forum Admin / Grootste Aanwinst 2022 woensdag 18 augustus 2021 @ 15:17:36 #16
8731 crew  Netsplitter
#jesuisMasi
pi_200967004
quote:
1s.gif Op woensdag 18 augustus 2021 15:15 schreef Moira het volgende:

[..]
Ja
OxygeneFRL-vrijdag 8 mei 2020 @ 08:52:59: Ik had een pleuris hekel aan je maar nu ik weet dat je tegen een vuurwerkverbod ben, hou ik van je.
pi_200967005
quote:
1s.gif Op woensdag 18 augustus 2021 15:15 schreef Moira het volgende:

[..]
https://www.brandweer.nl/(...)0aan%20het%20plafond.

Brandweer weet er meer van dan ik.. maar ze zijn best prijzig, minimaal op je slaapkamer en in ruimtes waar je lang blijft zou ik zeggen, en een rookmelder (ook) in een vluchtweg zoals trap/overloop.
dag
pi_200967136
quote:
0s.gif Op woensdag 18 augustus 2021 15:17 schreef Peter het volgende:

[..]
https://www.brandweer.nl/(...)0aan%20het%20plafond.

Brandweer weet er meer van dan ik.. maar ze zijn best prijzig, minimaal op je slaapkamer en in ruimtes waar je lang blijft zou ik zeggen, en een rookmelder (ook) in een vluchtweg zoals trap/overloop.
¤15 vind ik best meevallen (op de meeste plaatsen ~¤25): https://www.kruidvat.nl/a(...)WMfwMKxoCW-IQAvD_BwE

Gaat zo'n 5 jaar mee volgens mij, houdbaarheidsdatum staat op de achterkant. Een paar tientjes kan je leven redden :)

quote:
1s.gif Op woensdag 18 augustus 2021 15:16 schreef Moira het volgende:

[..]
De rode knop kan niks en doet dus ook niks (sierbrander volgens zo’n mannetje van die link). En de witte kan ik pas omhoog draaien als hij niet meer ingedrukt is :o maar zodra ik ‘m los laat gaat het vlammetje dus uit dus valt er niks open te draaien
En als je hem langzaam loslaat? En gaskraan staat volledig open? (denk ik wel aangezien er wel een vlammetje is, maar vraag het voor de zekerheid :P )
  PR en moderator woensdag 18 augustus 2021 @ 15:33:44 #19
288245 crew  Moira
pi_200967196
quote:
0s.gif Op woensdag 18 augustus 2021 15:28 schreef MrBadGuy het volgende:

[..]
¤15 vind ik best meevallen (op de meeste plaatsen ~¤25): https://www.kruidvat.nl/a(...)WMfwMKxoCW-IQAvD_BwE

Gaat zo'n 5 jaar mee volgens mij, houdbaarheidsdatum staat op de achterkant. Een paar tientjes kan je leven redden :)
[..]
En als je hem langzaam loslaat? En gaskraan staat volledig open? (denk ik wel aangezien er wel een vlammetje is, maar vraag het voor de zekerheid :P )
Thanks!

Ja aan de draaidingetjes bij de kachel zelf is niks veranderd voor de hoofdtoevoer werd afgesloten, en de hoofdtoevoer is weer volledig open gezet.
Het vlammetje blijft aan tot op het allerlaatste moment dat ik heeeeel rustig en zachtjes m’n vinger van het knopje haal :'( echt die laatste seconde floept ie uit ;(
Fuck the EBU.
pi_200967283
Kwestie van schoonmaken. Zoek maar op gevelkachel schoonmaken.

Stervende hoeren kankerkachel
  PR en moderator woensdag 18 augustus 2021 @ 16:21:45 #21
288245 crew  Moira
pi_200967710
quote:
0s.gif Op woensdag 18 augustus 2021 15:43 schreef dexamfetamine het volgende:
Kwestie van schoonmaken. Zoek maar op gevelkachel schoonmaken.

Stervende hoeren kankerkachel
:D
Fuck the EBU.
pi_200967783
Thermokoppel of je waakvlam staat te laag. Ga maar eens rond bellen voor een gaskachelmannetje.
  Moderator / KerstCrewQuizWinner woensdag 18 augustus 2021 @ 16:33:00 #23
39237 crew  H_T
2733
pi_200967832
En als je de witte eerst wat verder open draait en dan die procedure probeert?
Ik ben de kleur MAGENTA
  Moderator woensdag 18 augustus 2021 @ 17:09:54 #24
92034 crew  Vonkenboer
Geen woorden, maar draden !
pi_200968332
quote:
1s.gif Op woensdag 18 augustus 2021 15:09 schreef Moira het volgende:
Nou, ik zou dat voor mijn eigen gevoel van veiligheid eigenlijk het liefst direct aanpakken !
Heb laatst een artikel gelezen in een vakblad waar deze koolmonoxide melders als beste uit de test kwamen.

https://www.coolblue.nl/p(...)coa-26-duo-pack.html

Ben je perse op zoek naar iets een combinatie van rook en koolmonoxide melder dan kom je uit op zoiets.
https://www.coolblue.nl/p(...)imelder-10-jaar.html

Hier zit een losse koolmonoxide melder en een rook melder in één pakket
https://www.coolblue.nl/p(...)oxidemelder-set.html

^O^
pi_200968672
quote:
2s.gif Op woensdag 18 augustus 2021 16:28 schreef machtpen het volgende:
Thermokoppel of je waakvlam staat te laag. Ga maar eens rond bellen voor een gaskachelmannetje.
Ik dacht ook aan thermokoppel kapot. Vroeger op mijn studentenkamer hadden we allemaal gaskachels en daar gebeurde dat wel eens. De thermokoppel zorgt dat de gastoevoer stopt als er geen hitte is (dus als het vlammetje uit is gewaaid of zo). Daarom moet je de knop een tijd ingedrukt houden, zodat de thermokoppel warm wordt.
Als ie dan nog steeds uitgaat kan het zijn dat de thermokoppel kapot of heel vies is. Een handige Harry kan die wel vervangen maar ik zou er een kachelmannetje voor bellen.
pi_200968892
Laat aub direct je gaskachels en schoorsteen nakijken, ga er geen risico mee lopen. Tot die tijd niet gebruiken, zeker als het al jaren niet is onderhouden.
  PR en moderator woensdag 18 augustus 2021 @ 18:33:42 #27
288245 crew  Moira
pi_200969608
quote:
0s.gif Op woensdag 18 augustus 2021 16:33 schreef H_T het volgende:
En als je de witte eerst wat verder open draait en dan die procedure probeert?
Dan kan ik ‘m niet meer indrukken (of iig gebeurt er dan niks), dus die moet wel op de S van start staan om die gastoevoer open te zetten ofzo :o
quote:
0s.gif Op woensdag 18 augustus 2021 17:09 schreef Vonkenboer het volgende:

[..]
Nou, ik zou dat voor mijn eigen gevoel van veiligheid eigenlijk het liefst direct aanpakken !
Heb laatst een artikel gelezen in een vakblad waar deze koolmonoxide melders als beste uit de test kwamen.

https://www.coolblue.nl/p(...)coa-26-duo-pack.html

Ben je perse op zoek naar iets een combinatie van rook en koolmonoxide melder dan kom je uit op zoiets.
https://www.coolblue.nl/p(...)imelder-10-jaar.html

Hier zit een losse koolmonoxide melder en een rook melder in één pakket
https://www.coolblue.nl/p(...)oxidemelder-set.html

^O^
Top, thanks! O+

Ik ga sowieso maar eens op zoek naar een mannetje want die schoorstenen wou ik idd ook zsm nagekeken hebben.
De kachel moet ook echt schoon en stofvrij (wederom super brandonveilig) maar het was zo koud en ik wil ‘m aan ;(

[ Bericht 0% gewijzigd door Moira op 18-08-2021 18:39:22 ]
Fuck the EBU.
pi_200973319
quote:
0s.gif Op woensdag 18 augustus 2021 17:35 schreef DonnaNoble het volgende:

[..]
Ik dacht ook aan thermokoppel kapot. Vroeger op mijn studentenkamer hadden we allemaal gaskachels en daar gebeurde dat wel eens. De thermokoppel zorgt dat de gastoevoer stopt als er geen hitte is (dus als het vlammetje uit is gewaaid of zo). Daarom moet je de knop een tijd ingedrukt houden, zodat de thermokoppel warm wordt.
Als ie dan nog steeds uitgaat kan het zijn dat de thermokoppel kapot of heel vies is. Een handige Harry kan die wel vervangen maar ik zou er een kachelmannetje voor bellen.
Ja ik had op mijn eerste kamer ook een gaskachel en ik kan me nog menige winterse zondagavond herinneren dat ik van een weekendje bij paps en mams terugkwam en zat te huilen op mijn kouwe donkere kutkamer met die kutkachel die niet meer aan wilde :'(
Achteraf zijn dat dus op zich wel leuke herinneringen.

TS, ik zou gewoon dikke sokken, een paar truien en een warmwaterkruik nemen tegen de kou, en de gasservice bellen.
pi_200973921
Als ik zou moeten raden, dan zou ik zeggen: de witte knop is een soort thermostaat. Misschien is de stand S wel dat de thermostaat is uitgeschakeld en de kachel dus continue brandt, maar ook dat is een gok. De meeste gaskachels hebben alleen die rode knop, waarmee de gastoevoer wordt geregeld. Die zet ik bij mijn gaskachel altijd helemaal open (grote vlam dus), waarna ik op de ontsteker druk. Vaak werkt die ontsteker niet, dan doe ik het met een lucifer. Daarna houd ik de rode knop dus 90 seconden ingedrukt. Dat is meestal voldoende om de gastoevoer te laten blijven stromen. Of en hoe die "thermostaat" (witte knop) nog werkt, is weer een andere vraag. Het lijkt me trouwens sterk dat je die moet indrukken. Ik zou hem om te beginnen op 6 zetten.

En uitkijken! Alles op eigen risico. Bij twijfel een deskundige raadplegen. Ik ben dat zeker niet.
pi_200976306
Is de rode knop niet om de grootte van de waakvlam af te stellen?

Als die heel klein staat, duurt het een eeuwigheid voordat het thermokoppel warm genoeg is. Bij aansteken omhoog zetten scheelt een hoop. En als alles brandt kun je de waakvlam weer kleiner zetten. Scheelt bergen gas.

Blijkbaar zit die rode knop muurvast. Niet heel gek, want als de waakvlam altijd brandt draait er nooit iemand aan die knop en dan gaat vuil zijn werk doen.
pi_200976765
Een nieuw thermokoppel erin zetten. De rode knop is alleen om de hoofdbrander hard of zacht te laten branden als hij in bedrijf is.
https://www.praxis.nl/ger(...)l-universeel/5344988
woef
  PR en moderator donderdag 19 augustus 2021 @ 10:56:16 #32
288245 crew  Moira
pi_200978679
Thanks guys!
Fuck the EBU.
pi_200980481
Alsjeblieft laat die oude zooi eerst nakijken. Zeker die kachel die al niet op de waakvlam wil blijven branden heeft waarschijnlijk zeer dringend een onderhoudsbeurt nodig.

Sowieso zou ik overwegen die oude kachels te vervangen door iets nieuws. Ze zijn nou ook niet bepaald zuinig, en echt veilig ook niet. Ook niet na een onderhoudsbeurt. Ik zou zeker de meest gebruikte kachels vervangen door iets modernere uitvoeringen of door CV.
pi_200986743
quote:
0s.gif Op woensdag 18 augustus 2021 21:57 schreef yinu het volgende:

[..]
Ja ik had op mijn eerste kamer ook een gaskachel en ik kan me nog menige winterse zondagavond herinneren dat ik van een weekendje bij paps en mams terugkwam en zat te huilen op mijn kouwe donkere kutkamer met die kutkachel die niet meer aan wilde :'(
Oh mèn zulke zondagavonden ja. Toen was ik ook nog niet slim genoeg om even op te ruimen en iets lekkers in huis te halen voor als ik terugkwam, dus dan kwam je van je weekend (gezellig, licht, warm, volop lekker eten) in een kouwe donkere kamer waar het een pestzooi was -O- :N
Off topic, maar goed, daarvan heb ik dus wel geleerd te zorgen dat mijn eigen huis prettig moet zijn om thuis te komen.
pi_200997365
Ik ben ooit bijna aan m’n einde gekomen door zo’n kachel. Precies hetzelfde probleem en iets teveel gas laten lopen en toen was het BIEM. Vriend van me en ikzelf vlogen achterover van de knal en kankerkachel was wel aan gelukkig.
  vrijdag 20 augustus 2021 @ 13:49:38 #36
338319 ZarB
Piña colada
pi_200997542
In ons vorige huis hadden wij ook zo'n ding. Bij intrek gelijk laten nakijken/fixen door een specialist (ja, die bestaan zeker). Toen alles was opgelapt lukte het mij met die knoppen nog steeds niet om 'm aan te krijgen. Mijn man wel. Het zijn echt ondingen.

Maar goed, ik zou er sowieso een expert bij halen. Voor de zekerheid. Het is wel een gaskachel tenslotte.
Just skip all the layers and go straight to the crazy!
  vrijdag 20 augustus 2021 @ 13:59:38 #37
94451 SillyWalks
Ministry of Silly Walks
pi_200997664
quote:
0s.gif Op donderdag 19 augustus 2021 07:33 schreef Ivo1985 het volgende:
Is de rode knop niet om de grootte van de waakvlam af te stellen?

Als die heel klein staat, duurt het een eeuwigheid voordat het thermokoppel warm genoeg is. Bij aansteken omhoog zetten scheelt een hoop. En als alles brandt kun je de waakvlam weer kleiner zetten. Scheelt bergen gas.

Blijkbaar zit die rode knop muurvast. Niet heel gek, want als de waakvlam altijd brandt draait er nooit iemand aan die knop en dan gaat vuil zijn werk doen.
Hier al iets mee gedaan, TS?
Minister: lt's not particularly silly, is it? I mean, the right leg isn't silly at all and the left leg merely does a forward aerial half turn every alternate step.
Mr Pudey: Yes, but I think that with Government backing I could make it very silly.
  PR en moderator vrijdag 20 augustus 2021 @ 16:08:37 #38
288245 crew  Moira
pi_200999264
Brekend nieuws, hij doet het *O*
Voorheen had ik ‘m 2 minuten ingedrukt, maar nu yolo 5 minuten ingedrukt gehouden (nadat m’n moeder zei dattie ‘heeeeel lang’ moest :D ) en hij blijft aan *O*

CO-melders zijn onderweg. We gaan uiteraard sowieso nog iemand langs laten komen om alles te checken en schoon te maken, en als we wat budget hebben om te verbouwen ook kijken naar alternatieve mogelijkheden. Om het huis echt veilig te krijgen zal het denk ik gestript moeten worden, maar het is structureel wat fragiel dus daar moet ook wel een bouwtechnisch inspecteur bij komen kijken. Dat wordt iets van de komende maanden, zal wellicht tzt nog wel een topic hier openen _O-

quote:
0s.gif Op vrijdag 20 augustus 2021 13:59 schreef SillyWalks het volgende:

[..]
Hier al iets mee gedaan, TS?
Nee de rode knop hoeft dus helemaal niet gebruikt te worden. Iets met sierbrander ofzo maar de waakvlam zelf blijft nu dus aan.

Voor deze gaskachel geldt dus dat de witte knop op de S van start moet staan, die ingedrukt houden voor gastoevoer en aanvonken met het vonkknopje. En dan gewoon teringlang vast houden tot ‘ie aan blijft.
Fuck the EBU.
pi_201002895
quote:
1s.gif Op vrijdag 20 augustus 2021 16:08 schreef Moira het volgende:
Voorheen had ik ‘m 2 minuten ingedrukt, maar nu yolo 5 minuten ingedrukt gehouden (nadat m’n moeder zei dattie ‘heeeeel lang’ moest :D ) en hij blijft aan *O*

CO-melders zijn onderweg. We gaan uiteraard sowieso nog iemand langs laten komen om alles te checken en schoon te maken, en als we wat budget hebben om te verbouwen ook kijken naar alternatieve mogelijkheden. Om het huis echt veilig te krijgen zal het denk ik gestript moeten worden, maar het is structureel wat fragiel dus daar moet ook wel een bouwtechnisch inspecteur bij komen kijken. Dat wordt iets van de komende maanden, zal wellicht tzt nog wel een topic hier openen _O-
[..]
Nee de rode knop hoeft dus helemaal niet gebruikt te worden. Iets met sierbrander ofzo maar de waakvlam zelf blijft nu dus aan.

Voor deze gaskachel geldt dus dat de witte knop op de S van start moet staan, die ingedrukt houden voor gastoevoer en aanvonken met het vonkknopje. En dan gewoon teringlang vast houden tot ‘ie aan blijft.
dan loopt je thermokoppel echt wel op zijn eind als je hem zolang ingedrukt moet houden.
  PR en moderator vrijdag 20 augustus 2021 @ 20:20:57 #40
288245 crew  Moira
pi_201002943
quote:
3s.gif Op vrijdag 20 augustus 2021 20:18 schreef klipper het volgende:

[..]
dan loopt je thermokoppel echt wel op zijn eind als je hem zolang ingedrukt moet houden.
Die kan op het lijstje van de rest van de dingen die op z'n eind lopen in dit 120 jaar oude huis :@
Fuck the EBU.
pi_201011531
Oh gelukkig je leeft nog :+

Ja, bij die gaskachel waar ik op zondagavond dan bij zat te huilen moest je ook altijd zo ongeveer een kwartier de knop ingedrukt houden, tot je duim er bijna afviel en je begon te denken dat het nooit iets zou worden en dat er niks gebeurde... en dan *poef*
  PR en moderator zaterdag 21 augustus 2021 @ 13:48:19 #42
288245 crew  Moira
pi_201011756
quote:
0s.gif Op zaterdag 21 augustus 2021 13:25 schreef yinu het volgende:
Oh gelukkig je leeft nog :+

Ja, bij die gaskachel waar ik op zondagavond dan bij zat te huilen moest je ook altijd zo ongeveer een kwartier de knop ingedrukt houden, tot je duim er bijna afviel en je begon te denken dat het nooit iets zou worden en dat er niks gebeurde... en dan *poef*
Maar als het poef doet deed het vonkje van het waakvlammetje het bij jullie dan ook niet? :o of meer gas dan het vlammetje kon verbranden ofzo?
Fuck the EBU.
pi_201011844
quote:
1s.gif Op zaterdag 21 augustus 2021 13:48 schreef Moira het volgende:

[..]
Maar als het poef doet deed het vonkje van het waakvlammetje het bij jullie dan ook niet? :o of meer gas dan het vlammetje kon verbranden ofzo?
Als het poef deed, ging 'ie aan...
pi_201011977
Koelt het is slecht geïsoleerde huizen als weer zo snel af? Ik krijg het hier amper onder de 23c, zoveel warmte nog in het beton.
.
pi_201012049
quote:
1s.gif Op vrijdag 20 augustus 2021 16:08 schreef Moira het volgende:
Flashback naar de klote geiser bij mn ouders ;(
Die moest je ook heel lang vasthouden. Dus dan gokte op je op een minuut of 3, en dan was het nog te kort :(
  PR en moderator zaterdag 21 augustus 2021 @ 17:52:15 #46
288245 crew  Moira
pi_201014236
quote:
1s.gif Op zaterdag 21 augustus 2021 14:09 schreef Fer het volgende:
Koelt het is slecht geïsoleerde huizen als weer zo snel af? Ik krijg het hier amper onder de 23c, zoveel warmte nog in het beton.
M’n nieuwbouwhuis komt niet onder de 26 graden (kutnieuwbouw), maar dat oude huis blijft ‘s zomers lekker koel en ‘s winters lekker warm. Als de kachel het doet dus. Maar na een koude week werd het dus best koud beneden!
Fuck the EBU.
pi_201032175
Tip: Laat het gas lang 'stromen' alvorens je de vonk laat komen... vaak zit er toch nog wat lucht in de gastoevoer en krijgt hij het spiraal of hoe je dat ook noemt niet genoeg hitte.

Ik weet het want in mijn huis heb ik 4 gaskachels... en in het begin heb ik mij altijd druk gemaakt en uren zitten kutten met het aankrijgen van de gaskachel, maar sinds ik het gas een halve minuut laat stromen en daarna hem ontsteek en plusminus 10 seconden laat branden (de waakvlam) pakt de kachel het goed op.
The people who lost my respect will never get a capital letter for their name again.
Like trump...
  PR en moderator zondag 22 augustus 2021 @ 22:17:43 #48
288245 crew  Moira
pi_201034986
quote:
0s.gif Op zondag 22 augustus 2021 20:11 schreef Chandler het volgende:
Tip: Laat het gas lang 'stromen' alvorens je de vonk laat komen... vaak zit er toch nog wat lucht in de gastoevoer en krijgt hij het spiraal of hoe je dat ook noemt niet genoeg hitte.

Ik weet het want in mijn huis heb ik 4 gaskachels... en in het begin heb ik mij altijd druk gemaakt en uren zitten kutten met het aankrijgen van de gaskachel, maar sinds ik het gas een halve minuut laat stromen en daarna hem ontsteek en plusminus 10 seconden laat branden (de waakvlam) pakt de kachel het goed op.
Ik denk dat je normaliter van het gas laten stromen en lang wachten met de vonk dus de ‘boem’ krijgt though :P dan spaart het gas zich op in je kachel en vonk je dat aan kun je daar een explosie van krijgen :o

Maar het is dus gelukt met gelijk aanvonken en de waakvlam zelf lang aan laten staan (met knop voor gastoevoer ingedrukt)!
Fuck the EBU.
  zondag 22 augustus 2021 @ 22:39:05 #49
195606 ikweethetookniet
Weet jij het wel ?
pi_201035379
Nu willen we ook een foto zien van de rode duim :+
pi_201037618
quote:
1s.gif Op zondag 22 augustus 2021 22:17 schreef Moira het volgende:

[..]
Ik denk dat je normaliter van het gas laten stromen en lang wachten met de vonk dus de ‘boem’ krijgt though :P dan spaart het gas zich op in je kachel en vonk je dat aan kun je daar een explosie van krijgen :o

Maar het is dus gelukt met gelijk aanvonken en de waakvlam zelf lang aan laten staan (met knop voor gastoevoer ingedrukt)!
dat valt reuze mee. Want je kachel heeft een afvoer voor rook die gas ook mee trekt. Je moet natuurlijk geen halfuur laten stromen. Ik deed het gemiddeld 30 seconden...
The people who lost my respect will never get a capital letter for their name again.
Like trump...
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')