abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  PR en moderator woensdag 18 augustus 2021 @ 14:14:08 #1
288245 crew  Moira
Heeft al lang geen punt meer.
pi_200966202
Na het recentelijke overlijden van mijn paps komen we in het eeuwenoude familiehuis te wonen. Laatst moest het gas er even af omdat een pijpje ingekort moest worden, sindsdien alle gaskachels dus uit. Dat was geen probleem maar het begint nu wat kouder te worden :D

De ‘standaard’ gaskachels met knopjes met een rood vlammetje en wit cirkeltje heb ik nu allemaal aan gekregen (rode knopje ingedrukt houden, vonken, en dan rustig loslaten), maar die in de huiskamer is net wat anders.

Kachel is oud, vies en stoffig maar heeft tot zeer recent dus nog gewoon gewerkt. Ik kan me alleen niet meer goed herinneren of m’n vader nou van deze kachel had gezegd dat de vonk het niet meer doet (en we dus nooit de waakvlam uit moesten laten gaan, maar dat wordt sowieso lastig als het gas eraf moet).

Het witte knopje is de draaiknop voor de stand die je gebruikt als de kachel aan is, die draait stroef maar draait nog. De zwarte knop zou een vonk moeten geven, en ik neem aan dat je met de rode knop de gastoevoer open kan draaien (om dus te vonken), maar die draait dus niet. Althans ik krijg ‘m niet gedraaid.
De witte knop kan iets indrukken, ook nog geprobeerd dat te doen terwijl ik die vonk-knop indruk maar dat haalt ook niks uit.

Iemand enig idee hoe deze knopjes in een gaskachel werken? Moet ik toch zorgen dat we die rode knop gedraaid krijgen om te vonken?
Zijn er nog mensen te huur die überhaupt met dit soort materieel om kunnen gaan voor het geval er iets kapot is? _O-

[ Bericht 3% gewijzigd door Moira op 18-08-2021 14:37:01 ]
Fuck the EBU.
  woensdag 18 augustus 2021 @ 14:22:25 #2
44346 junkiesietze
Trotse Scooter-rijder.
pi_200966310
hoe zijn ze uitgezet? tegenovergestelde daarvan doen om het weer aan te krijgen...
maar als die zwarte knop stuk is en geen vonk geeft lijkt het me dat dit eerst gefixt moet worden.
Ik boek je met mijn neon je weet.
en ik heb ook een auto.
  Moderator / KerstCrewQuizWinner woensdag 18 augustus 2021 @ 14:29:36 #3
39237 crew  H_T
2733
pi_200966380
Zwart zou inderdaad vonk moeten zijn, wit voor hoeveel gas. De rode is me een raadsel, maar het driehoekje lijkt nu niet naar een punt op de schaalverdeling er omheen te wijzen. Kan je de rode knop ook indrukken?
Ik ben de kleur MAGENTA
Je bent openminded, tenzij iets niet in je straatje past. Je houdt van discussiëren, maar hebt natuurlijk altijd gelijk. Als echte dierenliefhebber voer je graag kleine eendjes aan grote honden.
  Moderator / KerstCrewQuizWinner woensdag 18 augustus 2021 @ 14:31:27 #4
39237 crew  H_T
2733
pi_200966415
Hoor je wel iets veranderen als je aan de witte knop draait of indrukt en draait? Stromend gas zou je moeten horen. En is er al een geschikt smeermiddel ingeschakeld om het draaien wat makkelijker te maken?
Ik ben de kleur MAGENTA
Je bent openminded, tenzij iets niet in je straatje past. Je houdt van discussiëren, maar hebt natuurlijk altijd gelijk. Als echte dierenliefhebber voer je graag kleine eendjes aan grote honden.
  PR en moderator woensdag 18 augustus 2021 @ 14:33:21 #5
288245 crew  Moira
pi_200966434
quote:
15s.gif Op woensdag 18 augustus 2021 14:22 schreef junkiesietze het volgende:
hoe zijn ze uitgezet? tegenovergestelde daarvan doen om het weer aan te krijgen...
maar als die zwarte knop stuk is en geen vonk geeft lijkt het me dat dit eerst gefixt moet worden.
Hoofdtoevoer van het gas eraf, dus dat gaat niet op die manier :D
Waakvlam moet weer aangevonkt worden maar ik weet dus niet hoe. Die vonk-knop werkt sowieso pas als er binnen de kachel zelf iets aan gastoevoer komt (bij de andere kachels hou je dan het rode vlammetje ingedrukt), nu stopt die gastoevoer dus bij de kachel.
Maar ik weet dus niet wat ik daarvoor moet doen, want pas dan weet ik zeker dat de vonk-knop niet werkt _O-
quote:
0s.gif Op woensdag 18 augustus 2021 14:29 schreef H_T het volgende:
Zwart zou inderdaad vonk moeten zijn, wit voor hoeveel gas. De rode is me een raadsel, maar het driehoekje lijkt nu niet naar een punt op de schaalverdeling er omheen te wijzen. Kan je de rode knop ook indrukken?
Die rode is dus denk ik nodig om gastoevoer in de kachel te krijgen om aan te kunnen vonken. Staat nu idd helemaal naar boven terwijl de schaal van links (klein vlammetje) naar onder (midden) naar rechts (groot vlammetje) gaat.
Ik krijg die knop niet gedraaid noch ingedrukt :o hij draait een klein beetje naar links en rechts maar dus niet om in de range van die schaalverdeling te komen ;(
Fuck the EBU.
  PR en moderator woensdag 18 augustus 2021 @ 14:34:13 #6
288245 crew  Moira
pi_200966441
quote:
0s.gif Op woensdag 18 augustus 2021 14:31 schreef H_T het volgende:
Hoor je wel iets veranderen als je aan de witte knop draait of indrukt en draait? Stromend gas zou je moeten horen. En is er al een geschikt smeermiddel ingeschakeld om het draaien wat makkelijker te maken?
Nope ik denk dat je dat dus moet horen als we iets met die rode knop gedaan kunnen krijgen. Smeermiddel kan ik nog ff proberen maar ik ben met mijn onkunde alleen maar bang dat ik shit sloop :')
Fuck the EBU.
  PR en moderator woensdag 18 augustus 2021 @ 14:37:30 #7
288245 crew  Moira
pi_200966479
Oh ik zie dat ik per ongeluk 2x dezelfde foto in de OP had gezet. Nu zie je op de 2e foto de kleine en grote vlammetjes symbooltjes
Fuck the EBU.
pi_200966658
https://www.klusidee.nl/F(...)-niet-starten.78171/

Dit lijkt qua knoppen op wat jij ook hebt?

Rode knop naar klein vlammetje draaien en indrukken (ingedrukt houden), daarna met de zwarte knop aansteken (paar keer drukken, kan zwaar gaan). Rode knop ingedrukt houden tot de waakvlam goed aan is. (Ze zeggen daar 2 minuten, lijkt mij persoonlijk wat veel)
Daarna rode knop naar grote vlam draaien en dan met de witte knop de 'temperatuur' instellen.

Als het niet lukt om de waakvlam aan te steken, even een paar minuten wachten, als je de rode knop indrukt moet er gas gaan lopen, dat moet op een gegeven moment wel gaan branden, anders kun je op een gegeven moment een grote boem krijgen.

Er zijn vast loodgieters / kachelboeren die hier iets mee kunnen als het niet meer naar behoren werkt.
pi_200966729
Wanneer zijn de kachels voor het laatst nagekeken en heb je een CO-melder?
dag
  PR en moderator woensdag 18 augustus 2021 @ 15:09:49 #10
288245 crew  Moira
pi_200966897
quote:
0s.gif Op woensdag 18 augustus 2021 14:50 schreef kingjotte het volgende:
https://www.klusidee.nl/F(...)-niet-starten.78171/

Dit lijkt qua knoppen op wat jij ook hebt?

Rode knop naar klein vlammetje draaien en indrukken (ingedrukt houden), daarna met de zwarte knop aansteken (paar keer drukken, kan zwaar gaan). Rode knop ingedrukt houden tot de waakvlam goed aan is. (Ze zeggen daar 2 minuten, lijkt mij persoonlijk wat veel)
Daarna rode knop naar grote vlam draaien en dan met de witte knop de 'temperatuur' instellen.

Als het niet lukt om de waakvlam aan te steken, even een paar minuten wachten, als je de rode knop indrukt moet er gas gaan lopen, dat moet op een gegeven moment wel gaan branden, anders kun je op een gegeven moment een grote boem krijgen.

Er zijn vast loodgieters / kachelboeren die hier iets mee kunnen als het niet meer naar behoren werkt.
Ja!! Al werkt het met de correctie van de 2e post erna!
Dus toch wel de witte ingedrukt houden (ik moest hem naar S draaien). Met de vonk gaat de kleine waakvlam aan, maar zodra ik de witte knop loslaat gaat het vlammetje weer uit.
Straks nog ff wat langer ingedrukt proberen te houden :o
quote:
0s.gif Op woensdag 18 augustus 2021 14:56 schreef Peter het volgende:
Wanneer zijn de kachels voor het laatst nagekeken en heb je een CO-melder?
Jaaaaaren geleden en geen melder. Huis is super brandonveilig maar dat is 1 van de dingen die we zsm willen (laten) fixen. In ieder geval iemand die de kachels, schoorsteen en ventilatie ff naloopt, en uiteraard een paar melders bestellen en installeren.
Fuck the EBU.
pi_200966935
quote:
1s.gif Op woensdag 18 augustus 2021 15:09 schreef Moira het volgende:

[..]
Ja!! Al werkt het met de correctie van de 2e post erna!
Dus toch wel de witte ingedrukt houden (ik moest hem naar S draaien). Met de vonk gaat de kleine waakvlam aan, maar zodra ik de witte knop loslaat gaat het vlammetje weer uit.
Straks nog ff wat langer ingedrukt proberen te houden :o
[..]
Jaaaaaren geleden en geen melder. Huis is super brandonveilig maar dat is 1 van de dingen die we zsm willen (laten) fixen. In ieder geval iemand die de kachels, schoorsteen en ventilatie ff naloopt, en uiteraard een paar melders bestellen en installeren.
Haal dan svp een CO-melder. Vandaag nog, as je de kachels aan doet. Ik zie je graag nog langer op het forum komen.
dag
  PR en moderator woensdag 18 augustus 2021 @ 15:13:48 #12
288245 crew  Moira
pi_200966943
Nope, blijft niet aan ook niet na 2 minuten ingedrukt houden :'(
Fuck the EBU.
pi_200966975
quote:
1s.gif Op woensdag 18 augustus 2021 15:13 schreef Moira het volgende:
Nope, blijft niet aan ook niet na 2 minuten ingedrukt houden :'(
en als je tegelijk de rode of witte knop draait naar een andere stand? Gewoon proberen..
dag
  PR en moderator woensdag 18 augustus 2021 @ 15:15:54 #14
288245 crew  Moira
pi_200966976
quote:
0s.gif Op woensdag 18 augustus 2021 15:13 schreef Peter het volgende:

[..]
Haal dan svp een CO-melder. Vandaag nog, as je de kachels aan doet. Ik zie je graag nog langer op het forum komen.
Wat zou je suggereren, 1 in elke kamer waar zo’n gaskachel staat?
Fuck the EBU.
  PR en moderator woensdag 18 augustus 2021 @ 15:16:57 #15
288245 crew  Moira
pi_200966994
quote:
0s.gif Op woensdag 18 augustus 2021 15:15 schreef Peter het volgende:

[..]
en als je tegelijk de rode of witte knop draait naar een andere stand? Gewoon proberen..
De rode knop kan niks en doet dus ook niks (sierbrander volgens zo’n mannetje van die link). En de witte kan ik pas omhoog draaien als hij niet meer ingedrukt is :o maar zodra ik ‘m los laat gaat het vlammetje dus uit dus valt er niks open te draaien
Fuck the EBU.
  Forum Admin / Grootste Aanwinst 2022 woensdag 18 augustus 2021 @ 15:17:36 #16
8731 crew  Netsplitter
#jesuisMasi
pi_200967004
quote:
1s.gif Op woensdag 18 augustus 2021 15:15 schreef Moira het volgende:

[..]
Ja
OxygeneFRL-vrijdag 8 mei 2020 @ 08:52:59: Ik had een pleuris hekel aan je maar nu ik weet dat je tegen een vuurwerkverbod ben, hou ik van je.
pi_200967005
quote:
1s.gif Op woensdag 18 augustus 2021 15:15 schreef Moira het volgende:

[..]
https://www.brandweer.nl/(...)0aan%20het%20plafond.

Brandweer weet er meer van dan ik.. maar ze zijn best prijzig, minimaal op je slaapkamer en in ruimtes waar je lang blijft zou ik zeggen, en een rookmelder (ook) in een vluchtweg zoals trap/overloop.
dag
pi_200967136
quote:
0s.gif Op woensdag 18 augustus 2021 15:17 schreef Peter het volgende:

[..]
https://www.brandweer.nl/(...)0aan%20het%20plafond.

Brandweer weet er meer van dan ik.. maar ze zijn best prijzig, minimaal op je slaapkamer en in ruimtes waar je lang blijft zou ik zeggen, en een rookmelder (ook) in een vluchtweg zoals trap/overloop.
¤15 vind ik best meevallen (op de meeste plaatsen ~¤25): https://www.kruidvat.nl/a(...)WMfwMKxoCW-IQAvD_BwE

Gaat zo'n 5 jaar mee volgens mij, houdbaarheidsdatum staat op de achterkant. Een paar tientjes kan je leven redden :)

quote:
1s.gif Op woensdag 18 augustus 2021 15:16 schreef Moira het volgende:

[..]
De rode knop kan niks en doet dus ook niks (sierbrander volgens zo’n mannetje van die link). En de witte kan ik pas omhoog draaien als hij niet meer ingedrukt is :o maar zodra ik ‘m los laat gaat het vlammetje dus uit dus valt er niks open te draaien
En als je hem langzaam loslaat? En gaskraan staat volledig open? (denk ik wel aangezien er wel een vlammetje is, maar vraag het voor de zekerheid :P )
  PR en moderator woensdag 18 augustus 2021 @ 15:33:44 #19
288245 crew  Moira
pi_200967196
quote:
0s.gif Op woensdag 18 augustus 2021 15:28 schreef MrBadGuy het volgende:

[..]
¤15 vind ik best meevallen (op de meeste plaatsen ~¤25): https://www.kruidvat.nl/a(...)WMfwMKxoCW-IQAvD_BwE

Gaat zo'n 5 jaar mee volgens mij, houdbaarheidsdatum staat op de achterkant. Een paar tientjes kan je leven redden :)
[..]
En als je hem langzaam loslaat? En gaskraan staat volledig open? (denk ik wel aangezien er wel een vlammetje is, maar vraag het voor de zekerheid :P )
Thanks!

Ja aan de draaidingetjes bij de kachel zelf is niks veranderd voor de hoofdtoevoer werd afgesloten, en de hoofdtoevoer is weer volledig open gezet.
Het vlammetje blijft aan tot op het allerlaatste moment dat ik heeeeel rustig en zachtjes m’n vinger van het knopje haal :'( echt die laatste seconde floept ie uit ;(
Fuck the EBU.
pi_200967283
Kwestie van schoonmaken. Zoek maar op gevelkachel schoonmaken.

Stervende hoeren kankerkachel
  PR en moderator woensdag 18 augustus 2021 @ 16:21:45 #21
288245 crew  Moira
pi_200967710
quote:
0s.gif Op woensdag 18 augustus 2021 15:43 schreef dexamfetamine het volgende:
Kwestie van schoonmaken. Zoek maar op gevelkachel schoonmaken.

Stervende hoeren kankerkachel
:D
Fuck the EBU.
pi_200967783
Thermokoppel of je waakvlam staat te laag. Ga maar eens rond bellen voor een gaskachelmannetje.
  Moderator / KerstCrewQuizWinner woensdag 18 augustus 2021 @ 16:33:00 #23
39237 crew  H_T
2733
pi_200967832
En als je de witte eerst wat verder open draait en dan die procedure probeert?
Ik ben de kleur MAGENTA
  Moderator woensdag 18 augustus 2021 @ 17:09:54 #24
92034 crew  Vonkenboer
Geen woorden, maar draden !
pi_200968332
quote:
1s.gif Op woensdag 18 augustus 2021 15:09 schreef Moira het volgende:
Nou, ik zou dat voor mijn eigen gevoel van veiligheid eigenlijk het liefst direct aanpakken !
Heb laatst een artikel gelezen in een vakblad waar deze koolmonoxide melders als beste uit de test kwamen.

https://www.coolblue.nl/p(...)coa-26-duo-pack.html

Ben je perse op zoek naar iets een combinatie van rook en koolmonoxide melder dan kom je uit op zoiets.
https://www.coolblue.nl/p(...)imelder-10-jaar.html

Hier zit een losse koolmonoxide melder en een rook melder in één pakket
https://www.coolblue.nl/p(...)oxidemelder-set.html

^O^
pi_200968672
quote:
2s.gif Op woensdag 18 augustus 2021 16:28 schreef machtpen het volgende:
Thermokoppel of je waakvlam staat te laag. Ga maar eens rond bellen voor een gaskachelmannetje.
Ik dacht ook aan thermokoppel kapot. Vroeger op mijn studentenkamer hadden we allemaal gaskachels en daar gebeurde dat wel eens. De thermokoppel zorgt dat de gastoevoer stopt als er geen hitte is (dus als het vlammetje uit is gewaaid of zo). Daarom moet je de knop een tijd ingedrukt houden, zodat de thermokoppel warm wordt.
Als ie dan nog steeds uitgaat kan het zijn dat de thermokoppel kapot of heel vies is. Een handige Harry kan die wel vervangen maar ik zou er een kachelmannetje voor bellen.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')