abonnement Unibet Coolblue
pi_200924792
Goedemiddag,

Ik heb een kombi kompakt 24/28. De druk indicator (digitaal) geeft 0.1 en 0.2 aan, tussen deze twee waardes veranderd is telkens.

Nou dacht ik dus even bijvullen tot 1.6 bar ofzo. Nou viel het mij al op dat als ik het vulpunt bij de CV open zet het water eruit spoot, en zou blijven spuiten. Dit zou nooit gebeuren bij 0.2 bar, hooguit de rest druk eruit en dan drukloos stromen. Evenals bij de ontluchtingnippels.

Afijn op het moment dat ik de kraan opende hoorde ik het water even stromen en dan gebeurde er niets, waarschijnlijk is de druk tussen ketel en leidingwater gelijk nu, alleen begon ik te twijfelen... Is er dood cv water terug het leiding waternet in gestroomd? Aangezien ik niet uit kan gaan dat de druk indicatie klopt twijfel ik hier dus aan

Ik vermoed dat de uitlezing gewoon niet klopt maar het rijmt niet met de storingsindicatoren die in het boekje staan aangezien ie geen storing aangeeft.

Iemand ervaring met dit probleem of enigszins een briljante ingeving heeft?
-Er valt elke dag wel wat te klagen. :)
pi_200948398
De gemiddelde waterdruk op de hoofdleiding is 2.5 bar, maar die is vaak ook hoger vandaar dat sommige mensen een drukregelaar plaatsen achter de meter. De druk zou toelaatbaar kunnen zakken naar 1.5 bar dit s vaak afhankelijk van waar je woont. Dit gebeurd bv in wijken of straten waar overwegend werkende mensen wonen die op dezelfde gezette tijden wanneer ze thuis zijn de wasmachine en de vaatwasser hebben draaien.

Zo kan het voorkomen dat tussen 17.00 uur en 21.00 uur de waterdruk wat lager is dan voor en na die tijd.

Afijn, in principe is 1.5 bar nog steeds toelaatbaar voor het vullen van een CV installatie. Uiteraard kun je de CV dan niet verder vullen dan 1.5 bar. De kans dat water van de CV terugstroomt in je waterleiding is redelijk klein. De meeste redelijk recente tapkranen of wasmachinekranen hebben een beluchter en terugslagbeveiliging ingebouwd.


Dus check eens of je op andere tijdstippen de waterdruk hoger is, zo nee en heb je continue zo'n lage waterdruk. Check dan eens of er ooit een drukregelaar is geplaatst in de hoofdleiding. Als die er is dan is dat meestal in de buurt van de watermeter. Die werden vroeger vaker geplaatst als alternatief voor waterslag demper om het geluid van klappen in de leidingen weg te krijgen. En dan wordt hiermee de druk zover verlaagd totdat het geluid weg is. Het resultaat is dus een lagere waterdruk dan wat het waterbedrijf standaard levert. Maar je kunt het weer bijregelen.

Heb je geen van beide kun je alleen nog maar controleren wat de druk is net achter de watermeter. IS die ook 1.5 bar dan kun je eventueel eens aankloppen bij de water leverancier. Is daar de druk hoger dan zit de oorzaak ergens in je binnenleiding die je zult moeten zoeken. Ik kan me er niets anders bij voorstellen dan dat de afstand van hoofdleiding naar vulpunt extreem lang is. Of je hebt een behoorlijk dicht gekalkte leiding.

Je kan sowieso altijd eens aan de waterleverancier vragen wat de gemiddelde druk op je hoofdleiding volgens hun zou moeten zijn. Mogelijk staat het al op hun website.
pi_200948754
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 augustus 2021 10:07 schreef Watuntrik het volgende:
lange post ff eruit geknipt
Het lijkt wel alsof je de OP niet goed gelezen of begrepen hebt. Heb je meegekregen uit de OP dat hij het idee heeft dat zijn drukindicator niet goed werkt? Is het dan wel slim om CV bij te vullen als hij niet eens kan zien wanneer 1,5 bar bereikt wordt?

TS: dit probleem is zo apart dat ik dit liever aan een heuse ervaren cvmonteur overlaat maar toch nog 1 vraagje. Hoe zeker ben je ervan dat wat je op het schermpje afleest ook echt de drukindicatie is?
  Moderator dinsdag 17 augustus 2021 @ 10:56:19 #5
92034 crew  Vonkenboer
Geen woorden, maar draden !
pi_200949413
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 augustus 2021 10:37 schreef SolidasRock het volgende:

[..]
Het lijkt wel alsof je de OP niet goed gelezen of begrepen hebt. Heb je meegekregen uit de OP dat hij het idee heeft dat zijn drukindicator niet goed werkt? Is het dan wel slim om CV bij te vullen als hij niet eens kan zien wanneer 1,5 bar bereikt wordt?

TS: dit probleem is zo apart dat ik dit liever aan een heuse ervaren cvmonteur overlaat maar toch nog 1 vraagje. Hoe zeker ben je ervan dat wat je op het schermpje afleest ook echt de drukindicatie is?
Dat zou goed kunnen, nu ik het nog eens teruglees... :@ Al ben ik wel ervaren als Loodgieter CV monteur... Maar soms ook beetje dyslectisch. Bedankt voor de reactie en goed dat ej dit is opgevallen. ^O^

Indien ts vult met volledige druk van de waterleiding zonder dat de overstortbeveiliging open knalt die standaard op 3 bar is afgeregeld. Dan heeft ie zelfs geluk gehad... En als de manometer dan nog steeds 0.2 bar aangeeft is dat idd defect.

Dan kijk eens in de handleiding of er een resetknop is om de electronica terug te zetten naar fabrieksinstelling. Of haal de stroom er eens vanaf wacht even een minuut en steek weer in. Bied dit geen soelaas moet hij idd monteur optrommelen. Dan is waarschijnlijk de manometer/sensor of de print die het aanstuurt kapot.
pi_201792908
Even een update voor als er mensen zijn met hetzelfde probleem.

Indien je druk indicatie knippert, is de drukindicator defect, bij de Intergas dan.

Nieuwe sensor besteld, uitgewisseld opnieuw CV gevuld en zag de druk aardig snel oplopen.

Aangezien bij mijn 1e post er geen waterstroom meer te horen was kan ik wel concluderen dat de druk in de ketel, gelijk was aan de druk op het waternet +-2.5 bar.
-Er valt elke dag wel wat te klagen. :)
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')