abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_200902928
Ik verdien momenteel ongeveer ¤ 3.500 netto per maand in loondienst. Mijn lasten zijn:
- Huurwoning incl. vaste lasten = ¤ 1.250
- Telefoonabo = ¤ 65
- Sportabo = ¤ 40
- Welnessabo = ¤ 60
- Eten & drinken = ¤ 400
- Kleding & producten = ¤ 250
- Netflix, Spotify = ¤ 25
- Goede doelen en andere lidmaatschappen (verenigingen) = ¤ 50

Nu wil ik een auto kopen van ¤20K welke ik wil financieren en maandelijks ong. ¤ 400 moet betalen en met tanken en belasting ongeveer op ¤ 500 per maand kom.

Ik heb altijd een lease-auto gehad van mijn vorige werkgever, dus altijd nieuwe en mooie auto's gereden en dat mis ik nu een beetje. Ik woon op 500 meter afstand van mijn ouders en hun auto is beschikbaar voor mij in de avonden en weekenden. Nu tijdens de vakantie heb ik de auto van mijn vriendin te leen tot zij terugkomt.

Ik twijfel om een auto te kopen, voor mijn werk heb ik geen auto nodig. Wat denken jullie, met de bovenstaande lasten, een autolast van ¤ 500 per maand bij nemen?
The best among you is the one who doesn’t harm others with his tongue and hands. - Prophet Muhammad (PBUH)
pi_200902933
Is het je dat geld waard om te pochen? Dat is de vraag die je jezelf moet stellen.
pi_200902935
quote:
2s.gif Op zaterdag 14 augustus 2021 01:39 schreef Moass het volgende:
Is het je dat geld waard om te pochen? Dat is de vraag die je jezelf moet stellen.
Dat is dus de twijfel/drempel.
The best among you is the one who doesn’t harm others with his tongue and hands. - Prophet Muhammad (PBUH)
pi_200902939
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 augustus 2021 01:40 schreef Gibraltar70 het volgende:

[..]
Dat is dus de twijfel/drempel.
Ga je er gelukkiger van worden?
pi_200902941
quote:
2s.gif Op zaterdag 14 augustus 2021 01:41 schreef Moass het volgende:

[..]
Ga je er gelukkiger van worden?
Ja, maar is dat slim met de lasten die ik nu al heb. Dat is meer de afweging.
pi_200902944
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 augustus 2021 01:41 schreef Gibraltar70 het volgende:

[..]
Dat zou geen probleem moeten vormen (als dit al je uitgaven zijn)
pi_200902951
Ik zou eerst eens die 20k bij elkaar sparen met dat netto inkomen.
pi_200902953
en private lease?
The Older I Get, The Better I Was
pi_200902954
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 augustus 2021 01:41 schreef Gibraltar70 het volgende:

[..]
Nee. Geld lenen voor een auto is nooit verstandig.
Resistance is futile.
pi_200902955
Persoonlijk zou ik gaan sparen en ondertussen greenwheels ofzo nemen voor de nood.
pi_200902967
quote:
2s.gif Op zaterdag 14 augustus 2021 01:47 schreef Steven_Stil het volgende:
Ik zou eerst eens die 20k bij elkaar sparen met dat netto inkomen.
Dat geld heb ik al, maar ik vind sparen moeilijker dan geld uitgeven, dus dacht ik eerder aan een maandelijkse last dan meteen mijn spaarvarken leegtrekken. Ik wil binnen een jaar ook trouwen, dus spaargeld is dan wel nodig.
pi_200902973
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 augustus 2021 01:48 schreef LuieSurinamer het volgende:
en private lease?
Had ik gedaan als ik een auto nodig had voor mijn werk, maar nu is het voor plezier. Dus ik zal waarschijnlijk niet veel rijden, maar wil wel dan in bezit hebben. Als je weinig gaat rijden, is private lease wel zonde.
pi_200902977
quote:
7s.gif Op zaterdag 14 augustus 2021 01:48 schreef Seven. het volgende:

[..]
Nee. Geld lenen voor een auto is nooit verstandig.
Blijkt toch de tweede grootste reden te zijn voor een lening voor Nederlanders.
pi_200902979
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 augustus 2021 01:54 schreef Gibraltar70 het volgende:

[..]
Had ik gedaan als ik een auto nodig had voor mijn werk, maar nu is het voor plezier. Dus ik zal waarschijnlijk niet veel rijden, maar wil wel dan in bezit hebben. Als je weinig gaat rijden, is private lease wel zonde.
En dan 20k uitgeven aan een auto niet?
The Older I Get, The Better I Was
pi_200902998
doen jehe leefrt naar eens!!
U MAD?
pi_200902999
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 augustus 2021 01:55 schreef LuieSurinamer het volgende:

[..]
En dan 20k uitgeven aan een auto niet?
Ik heb liever een leuke auto als eind-twintiger dan een leuke auto straks als ik 60 ben. Genieten van het leven.
pi_200903055
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 augustus 2021 01:53 schreef Gibraltar70 het volgende:

[..]
Dat geld heb ik al, maar ik vind sparen moeilijker dan geld uitgeven, dus dacht ik eerder aan een maandelijkse last dan meteen mijn spaarvarken leegtrekken. Ik wil binnen een jaar ook trouwen, dus spaargeld is dan wel nodig.
Als je financieel iets verstandigs wil doen blijf dan ver weg van trouwen.
pi_200903421
Raar verhaal weer.

Afgelopen maandag zeg je dat je nog een auto hebt.
Wat heb je daar mee gedaan dan? Om een boom gevouwen of is dit weer een verzinsel?

En ‘patsen’ in een bak van 20k. Succes daarmee in je polo of golf.

maandag 9 augustus 2021 @ 21:44 • 1 •
Gibraltar70
Mijn vader is op vakantie en heeft zijn auto bij mij in de autogarage achtergelaten. Ik heb zelf een auto, dus gebruik enkel in het weekend, is namelijk een Jeep (leuk om te rijden).
pi_200903452
¤3500 NETTO?

En dan janken om geld?

Ja, nu snap ik wel waarom status belangrijk is. :')

(1200 huren is ook lekker wellness- en/of statusverlagend, dus een waggie moet kunnen)
M'n schoenen zijn gejat, maar ik hoef niet meer naar buiten, want er is nog wel wat.
pi_200903490
quote:
1s.gif Op zaterdag 14 augustus 2021 04:45 schreef MisChrartin het volgende:
En ‘patsen’ in een bak van 20k. Succes daarmee in je polo of golf.
Voor 20k kun je best een toffe auto kopen, mits tweedehands.

En als het een auto voor de leuk is, ga dan inderdaad wel voor een leuke auto. Iets sportiefs, of een cabrio, of iets anders wat zorgt voor plezier.
  zaterdag 14 augustus 2021 @ 06:18:16 #21
277627 Seven.
We are Borg.
pi_200903645
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 augustus 2021 01:55 schreef Gibraltar70 het volgende:

[..]
Dat weet ik maar dat maakt het niet verstandig.
Resistance is futile.
  zaterdag 14 augustus 2021 @ 06:21:06 #22
277627 Seven.
We are Borg.
pi_200903653
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 augustus 2021 01:59 schreef de_boswachter het volgende:
doen jehe leefrt naar eens!!
Hoe is het met je kater?
Resistance is futile.
  zaterdag 14 augustus 2021 @ 06:53:20 #23
199256 kwiwi
de enige echte.
pi_200903733
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 augustus 2021 01:55 schreef Gibraltar70 het volgende:

[..]
Dat is omdat veel mensen liever opscheppen met geld dat ze niet hebben dan logisch nadenken.

Collega van mij was er ook zo eentje. Wilde een redelijk nieuwe Audi alleen maar om te doen alsof ie geld had (die auto stond dan vervolgens voor een shabby appartementje geparkeerd). 20k lening genomen (via z'n ouders) om een 2e hands te kopen en kon ten eerste al maar net de dure onderhoudskosten betalen. Vervolgens rijdt ie 'm total loss, en zit ie met een resterende lening en helemaal geen auto meer, omdat ie eerst die lening verder moet afbetalen en dan nog eens opnieuw moet gaan sparen voor een auto :')

Koop gewoon een auto die je je makkelijk kunt veroorloven en in één keer kunt betalen. Boeiend dat het geen mooie of dure is.
pi_200903843
quote:
1s.gif Op zaterdag 14 augustus 2021 06:53 schreef kwiwi het volgende:

[..]
Dat is omdat veel mensen liever opscheppen met geld dat ze niet hebben dan logisch nadenken.

Collega van mij was er ook zo eentje. Wilde een redelijk nieuwe Audi alleen maar om te doen alsof ie geld had (die auto stond dan vervolgens voor een shabby appartementje geparkeerd). 20k lening genomen (via z'n ouders) om een 2e hands te kopen en kon ten eerste al maar net de dure onderhoudskosten betalen. Vervolgens rijdt ie 'm total loss, en zit ie met een resterende lening en helemaal geen auto meer, omdat ie eerst die lening verder moet afbetalen en dan nog eens opnieuw moet gaan sparen voor een auto :')

Koop gewoon een auto die je je makkelijk kunt veroorloven en in één keer kunt betalen. Boeiend dat het geen mooie of dure is.
Goed verhaal maar deze man koopt een 20k auto en verzekerd hem dan niet WA-Casco? :')

@TS, wil je in de toekomst geen huis kopen? En gaat dit dan niet ten koste van je leenkracht? Lijkt mij dat je met jouw loon en die van je partner best wel een redelijk huisje moet kunnen kopen. Je hebt een meer dan prima loon namelijk.
pi_200903882
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 augustus 2021 02:00 schreef Gibraltar70 het volgende:

[..]
Ik heb liever een leuke auto als eind-twintiger dan een leuke auto straks als ik 60 ben. Genieten van het leven.
Ook voor 5000 euro kun je hele leuke en goede auto's kopen. Zeker wanneer je niet te veel rijdt, kun je nog jarenlang vooruit met een auto uit die prijsklasse.

Wel is het verstandig om een aankoopkeuring te doen.

Je financiële plaatje bij de eigen auto klopt trouwens niet. Wanneer de financiering van je auto al 400 euro per maand kost, dan ben je in totaal veel meer dan 500 euro per maand kwijt.

- brandstof
- verzekering
- belasting
- onderhoud

Reken voor bovenstaande wanneer je weinig rijdt toch maar op minstens 200 euro per maand. Misschien net iets minder in onderhoudskosten wanneer je een splinternieuwe auto koopt (eerste paar jaar geen APK en geen slijtage delen die vervangen moeten worden). Maar om garantie te behouden moet ook je nieuwe autootje elk jaar een onderhoudsbeurtje krijgen. En bij een nieuwe auto zul je waarschijnlijk weer kiezen voor een all-risk verzekering. Terwijl je voor een auto van 5000 euro eerder zal kiezen voor WA+.

Ook nog belangrijk in de overweging: kun je fatsoenlijk parkeren in je straat?
  zaterdag 14 augustus 2021 @ 07:34:38 #26
199256 kwiwi
de enige echte.
pi_200903885
quote:
1s.gif Op zaterdag 14 augustus 2021 07:24 schreef CR7 het volgende:

[..]
Goed verhaal maar deze man koopt een 20k auto en verzekerd hem dan niet WA-Casco? :')

@:ts, wil je in de toekomst geen huis kopen? En gaat dit dan niet ten koste van je leenkracht? Lijkt mij dat je met jouw loon en die van je partner best wel een redelijk huisje moet kunnen kopen. Je hebt een meer dan prima loon namelijk.
Hij was niet goed verzekerd nee, want hij kon het niet betalen :D Nu was dit een man die (bleek achteraf) wel meerdere schulden had, dus sowieso niet het meest heldere licht :{ Maar goed. Hij zal vast niet de enige zijn die zulke risico's neemt om een 'mooie' auto voor de deur te hebben staan.
pi_200903901
quote:
1s.gif Op zaterdag 14 augustus 2021 07:24 schreef CR7 het volgende:

[..]
Mensen die geld lenen om ergens mee te patsen denken niet altijd even goed vooruit over de financiële consequenties die hun keuzes kunnen hebben. Een deel daarvan leeft echt alleen hier en nu. En ja, als je al elke maamd moet schrapen om je te dure lening en auto te betalen dan kies je in de internetvergelijker toch gewoon de goedkoopste verzekering? Das mooi een paar tientjes per maand bespaard ten opzichte van die duurder Casco verzekering.
pi_200903918
Dus je vraagt onze mening over het lenen van geld voor een auto die je niet nodig hebt.
Dat heet vragen naar de bekende weg.
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
  zaterdag 14 augustus 2021 @ 07:46:52 #29
61660 Lariekoek
Zo, jij bent echt grappig.
pi_200903931
quote:
10s.gif Op zaterdag 14 augustus 2021 07:45 schreef sigme het volgende:
Dus je vraagt onze mening over het lenen van geld voor een auto die je niet nodig hebt.
Dat heet vragen naar de bekende weg.
Er vervolgens kom je met allerlei drogredenen waarom je het toch echt wel moet gaan doen.

Klassiek wgr topic. Volgt precies het patroon.
la·rie·koek (de ~ (m.)) 1 onzin
pi_200903941
Ik zou eerst om een loonsverhoging vragen.
  Moderator zaterdag 14 augustus 2021 @ 07:50:53 #31
72712 crew  Rene
Dabadee dabadaa
pi_200903964
geloof dat je hier in WGR niet iedereen op de hand krijgt om geld te lenen voor een auto. Ik snap dat je geen bak uit 2008 wilt of zo. Maar een okay autootje uit 2015 waarbij je bijvoorbeeld(!) nog een paar duizend euro financial least met goede voorwaarden omdat je spaarpot op is: okay. Maar 20k lenen a 400 euro per maand? Just think twice.
 | ❤ | Triquester... | ツ Met een accént aigu
pi_200903972
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 augustus 2021 07:38 schreef Ivo1985 het volgende:

[..]
Mensen die geld lenen om ergens mee te patsen denken niet altijd even goed vooruit over de financiële consequenties die hun keuzes kunnen hebben. Een deel daarvan leeft echt alleen hier en nu. En ja, als je al elke maamd moet schrapen om je te dure lening en auto te betalen dan kies je in de internetvergelijker toch gewoon de goedkoopste verzekering? Das mooi een paar tientjes per maand bespaard ten opzichte van die duurder Casco verzekering.
Ik zou als financierder altijd eisen dat diegene een casco verzekering afsluit. En dat je de wettelijke eigenaar van de auto bent tot dat diegene de auto volledig heeft afgelost. Dan gaat bij een eventuele TL iig het openstaande bedrag naar de financierder. Snap ik nog wel dat als je leent van je ouders je dit niet zo snel zou doen.
pi_200903996
Ik heb ook weleens gedacht om mijn auto weg te doen omdat ik toch altijd met de motor ga, maar het is natuurlijk wel handig om boodschappen mee te vervoeren en daarom in mijn ogen een essentieel voertuig in ieder huishouden.
N A P O L I
C A M P A N I A
pi_200904012
Als je twijfelt zou ik eerst een goedkopere auto zo aftikken en kijken hoe dat bevalt.
Het klinkt alsof die auto niet zo nodig is en ik persoonlijk zou er daarom nooit zoveel geld aan uitgeven, zeker niet gezien je wilt trouwen enz.
Spaar die 500 lekker op en kijk na je bruiloft verder?
Dan kan je in de tussentijd met een goedkopere auto uitproberen of het wel nodig is en heb je wat meer ruimte voor de bruiloft.
pi_200904033
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 augustus 2021 07:54 schreef Aiciu het volgende:
Ik heb ook weleens gedacht om mijn auto weg te doen omdat ik toch altijd met de motor ga, maar het is natuurlijk wel handig om boodschappen mee te vervoeren en daarom in mijn ogen een essentieel voertuig in ieder huishouden.
Want boodschappen worden tegenwoordig niet meer aan huis gebracht?
Knapen die storneren willen moeten mannen met automatische incasso's zijn
  zaterdag 14 augustus 2021 @ 08:00:22 #36
199256 kwiwi
de enige echte.
pi_200904040
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 augustus 2021 07:51 schreef CR7 het volgende:

[..]
Ik zou als financierder altijd eisen dat diegene een casco verzekering afsluit. En dat je de wettelijke eigenaar van de auto bent tot dat diegene de auto volledig heeft afgelost. Dan gaat bij een eventuele TL iig het openstaande bedrag naar de financierder. Snap ik nog wel dat als je leent van je ouders je dit niet zo snel zou doen.
En ik weet niet hoe het in Nederland zit, maar je kunt je hier in Zwitserland wel WA Casco verzekeren, maar als je vervolgens niet ook nog extra betaalt om "grobe Fahrlässigkeit" (nalatigheid?) te dekken dan betalen ze alsnog niet als je een ongeluk veroorzaakt tijdens/vanwege een verkeersovertreding.
pi_200904049
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 augustus 2021 07:59 schreef Kapt-Ruigbaard het volgende:

[..]
Leuk voor als je 1x per week boodschappen doet, maar ik heb graag vers voer.
N A P O L I
C A M P A N I A
pi_200904099
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 augustus 2021 08:01 schreef Aiciu het volgende:

[..]
Leuk voor als je 1x per week boodschappen doet, maar ik heb graag vers voer.
Aangezien jij niet iedereen bent is het dus niet essentieel voor elk huishouden om daarvoor een auto te hebben staan.
Knapen die storneren willen moeten mannen met automatische incasso's zijn
pi_200904159
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 augustus 2021 02:00 schreef Gibraltar70 het volgende:

[..]
Want die 20k bij elkaar sparen gaat je voor die tijd niet lukken? Of wat is dit voor kromme vergelijking?

Verder ook vreemd dat je als jong persoon meer van het leven zou genieten dan als oud persoon. Alleen niet genieten en al het genot uitstellen tot je oud bent is gewoon geen slim idee.
pi_200904213
Je verdient netto een stuk meer dan ik, maar heb ook een auto van 25k¤ gewoon met spaargeld betaald.

Ben zelf altijd van het eerst sparen
pi_200904279
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 augustus 2021 07:54 schreef Aiciu het volgende:
Het overgrote deel van de huishoudens in Nederland heeft een supermarkt op minder dan een kilometer afstand van huis. Hoezo een auto nodig voor boodschappen?

Juist als je graag vers haalt, kun je dat beetje elke dag wel ff lopend of met de fiets halen.
pi_200904515
Nieuw is duur. Zodra je je handtekening zet, zijn de eerste duizenden euro's al afgeschreven en daarna verliest een auto in de eerste vijf jaar ongeveer de helft van zijn waarde.

Willen genieten is één ding, maar een kapitaal weggooien aan iets wat je zelden denkt te gaan gebruiken, is gewoon dom.

Koop geen auto of koop een degelijke occasion.
Bestiality sure is a fun thing to do. But I have to say this as a warning to you:
With almost all animals you can have a ball, but the hedgehog can never be buggered at all.
pi_200904582
Als je in de looptijd van het leasecontract een hypotheek wil, dan heb je erg veel last van dit contract. Het wordt gezien als lening en je kunt zodoende fors minder lenen.
  zaterdag 14 augustus 2021 @ 09:05:34 #44
338319 ZarB
Piña colada
pi_200904659
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 augustus 2021 08:57 schreef DZK het volgende:
Als je in de looptijd van het leasecontract een hypotheek wil, dan heb je erg veel last van dit contract. Het wordt gezien als lening en je kunt zodoende fors minder lenen.
Dit.

En je zou op een of andere manier denken dat mensen met lage inkomens zulke onverstandige keuzes maken, maar blijkbaar zijn het ook de grootverdieners. Als je niet wilt/kunt sparen want "yolo" dan is iets kopen op afbetaling wel het domste dat je kunt doen. Zo gingen ze vroeger al het schip in met de tv's van Wehkamp enzo.
Just skip all the layers and go straight to the crazy!
pi_200904674
Als je 1250 aan huur betaalt, gok ik erop dat je ergens in de stad woont. Tegenwoordig heb je in de meeste grotere plaatsen genoeg keuze in huurauto's op straat en dat zijn niet alleen maar de gare VW Ups van GreenWheels.
pi_200904751
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 augustus 2021 01:38 schreef Gibraltar70 het volgende:
Ik verdien momenteel ongeveer ¤ 3.500 netto per maand in loondienst. Mijn lasten zijn:
- Huurwoning incl. vaste lasten = ¤ 1.250
- Telefoonabo = ¤ 65
- Sportabo = ¤ 40
- Welnessabo = ¤ 60
¤1250 voor het huis van een ander betalen en wellness van ¤65… dan een topic over wel/geen auto kopen???
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_200904775
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 augustus 2021 08:20 schreef Ivo1985 het volgende:
Het overgrote deel van de huishoudens in Nederland heeft een supermarkt op minder dan een kilometer afstand van huis. Hoezo een auto nodig voor boodschappen?

Juist als je graag vers haalt, kun je dat beetje elke dag wel ff lopend of met de fiets halen.
Dat kan, maar niet ieder huishouden heeft op loopafstand (<1 km):

1) Een DHZ-zaak,
2) Een tuincentrum,
3) Een afvalwegbrengstation

Drie zaken waar ik al speciaal een bestelbus voor heb. Plus de Makro, voor veel inkopen.
Op &lt;a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" &gt;zaterdag 22 april 2023 13:43&lt;/a&gt; schreef &lt;a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" &gt;r_one&lt;/a&gt; het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_200904789
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 augustus 2021 07:59 schreef Kapt-Ruigbaard het volgende:
Nee, de spullen die ik bij een DHZ-zaak koop, worden niet aan huis gebracht. Bovendien zou ik dan afhankelijk zijn van de bezorger en z'n tijden en dat wilt ik niet.
Op &lt;a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" &gt;zaterdag 22 april 2023 13:43&lt;/a&gt; schreef &lt;a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" &gt;r_one&lt;/a&gt; het volgende:
pi_200904801
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 augustus 2021 07:50 schreef Rene het volgende:
geloof dat je hier in WGR niet iedereen op de hand krijgt om geld te lenen voor een auto. Ik snap dat je geen bak uit 2008 wilt of zo.
Rijd al jaren een diesel uit 2007. Niks mis mee.
pi_200904814
Jaar afbetalen ben je bijna 5k kwijt. Daar koop je ook een prima occasion voor.

Antwoord wat meer in je richting zit: kijk naar private lease. Dan lease je voor 400 euro in de maand ook een prima auto.

Ja er is na 5 jaar niks van jou, maar die auto waarvoor je jaren afbetaalt is straks ook een stuk minder waard.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')