IE00B3XXRP09 Vanguard S&P 500 ETFquote:Op vrijdag 28 juni 2024 16:08 schreef roos94 het volgende:
Soberso iemand tips wat betreft interessante aandelen/etfs?
Als je nu begint met beleggen is maandelijks inleggen en niet naar omkijken alles wat je hoeft te doen.quote:Op vrijdag 28 juni 2024 16:58 schreef roos94 het volgende:
[..]
Dus je zegt gewoon jarenlang wachten en niet vroegtijdig de boel verkopen.
Waarom maandelijks? 1x een groot bedrag niet goed?quote:Op vrijdag 28 juni 2024 17:19 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
IE00B3XXRP09 Vanguard S&P 500 ETF
Meer heb je niet nodig voorlopig.
[..]
Als je nu begint met beleggen is maandelijks inleggen en niet naar omkijken alles wat je hoeft te doen.
Zakt de markt? Prima. Dan heb je wat meer ETF voor minder geld.
Je moet naar de lange termijn kijken, dus ook alleen geld inleggen waar je niet bij hoeft te kunnen.
edit: je ziet hier de crisis van 2008 en de corona crisis nog in terug, die op dat moment heel hevig lijken maar verderop in de tijd zijn dat nog maar kleine dipjes
[ afbeelding ]
Het is net wat je wil natuurlijk.quote:Op vrijdag 28 juni 2024 17:30 schreef roos94 het volgende:
[..]
Waarom maandelijks? 1x een groot bedrag niet goed?
Dus feitelijk als je lang genoeg van je zooi afblijft maak je wel winst, zolang het bedrijf ofzo niet failliet gaat?quote:Op vrijdag 28 juni 2024 17:50 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Het is net wat je wil natuurlijk.
Je kan "lump sum" ineens alles beleggen.
Je kan ook maandelijks wat inleggen.
Je kan ook een groot bedrag inleggen en dan maandelijks (of per kwartaal) bijstorten.
Als je uiteindelijk maar de rust en het geduld hebt om er niet aan te komen, ook niet als het -20% gaat door een crisis. Want je weet gewoon dat er gemiddeld iedere ~6 jaar wel iets is waardoor de markt crasht. Maar over lange termijn komt het er (tot nu toe) altijd weer bovenop en hoger uit.
[ afbeelding ]
Met die ETF die ik noemde beleg je automatisch in een fonds dat in de 500 grootste Amerikaanse bedrijven zit.quote:Op vrijdag 28 juni 2024 18:14 schreef roos94 het volgende:
[..]
Dus feitelijk als je lang genoeg van je zooi afblijft maak je wel winst, zolang het bedrijf ofzo niet failliet gaat?
Die onderste 2 zijn in feite hetzelfde, dezelfde aandelen in die fondsen en dezelfde jaarlijkse kosten (0,07%).quote:Op vrijdag 28 juni 2024 18:32 schreef roos94 het volgende:
[ afbeelding ]
'K heb nu dit en hou t even hierbijkijken hoe dat gaat want ben ultra noob
Als je bij je bank kan beleggen, zou ik dat gewoon doen, afhankelijk van de kosten die ze rekenen.quote:Op vrijdag 28 juni 2024 18:40 schreef Discombobulate het volgende:
Ik wil dit eigenlijk ook wel. Wat kan ik het beste doen met 5k? Gewoon bij de bank? Een andere app? Ook crypto? Ook maandelijkse inleg?
Is dividend iets wat je automatisch op je bank krijgt?quote:Op vrijdag 28 juni 2024 18:39 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Die onderste 2 zijn in feite hetzelfde, dezelfde aandelen in die fondsen en dezelfde jaarlijkse kosten (0,07%).
De bovenste is van iShares en "Dist" betekent "distributing", dus daar krijg je nog wat dividend van uitbetaald.
De onderste is van Vanguard en als dat diegene is die ik noemde, dan is hij ook "distributing" dus ook dan krijg je wat dividend betaald.
Dat dividend moet je je niet teveel bij voorstellen, dat zal zo'n 1% zijn jaarlijks maar het is mooi meegenomen.
Er zijn ook wel S&P500 ETF's waar het "Acc" is, ofwel "accumulating" en die herinvesteren dat dividend automatisch voor je.
Er is geen goed of fout, het is voorkeur.
Waarom je die bovenste 3 hebt weet ik niet maar dat zal hobby zijn?![]()
Dividend krijg je automatisch uitgekeerd.quote:Op vrijdag 28 juni 2024 18:57 schreef roos94 het volgende:
[..]
Is dividend iets wat je automatisch op je bank krijgt?
Dus 5k inleggen gewoon bij de bank en dan maandelijks niks of wel wat erbij? Ik hou er niet zo van om maandelijks te doen. Is dat beter?quote:Op vrijdag 28 juni 2024 18:55 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Als je bij je bank kan beleggen, zou ik dat gewoon doen, afhankelijk van de kosten die ze rekenen.
Crypto is leuk, doe ik ook. Maar verwar het niet met beleggen.
De kunst van het beleggen is om het zo saai mogelijk te houden (zoals @:zatoichi ook al zegt).
Gewoon ETF's kopen (S&P500 bijvoorbeeld), blijven bijkopen maar verder niet meer naar omkijken tot je met pensioen wil.
Ik heb collega's die alleen maar praten over dit en al dat jargon erbij.quote:Hoe meer je er mee bezig bent in je hoofd, hoe groter de kans dat je denkt dat je iets moet kopen, verkopen, etc.
En dat is niet het idee achter beleggen, dan wordt het "traden" of zelfs "daytraden" en ga je geld verliezen (en de bank geld verdienen).
Telt dat mee als inkomen/moet je dat opgeven?quote:Op vrijdag 28 juni 2024 18:58 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Dividend krijg je automatisch uitgekeerd.
Bij ETF's is dat meestal 4x per jaar (als ze uitkeren en niet herinvesteren).
Bij aandelen varieert dat wat meer, sommigen doen 1x per jaar, andere 2 of 4x per jaar.
Maar ik heb zelf ook wel REIT's (vastgoed beleggingsfondsen) die 12x per jaar betalen.
Voor het totaal maakt het niet uit of je nu 1x of verspreid over 12x per jaar uitbetaald krijgt natuurlijk.
Als er dividendbelasting ingehouden wordt (staat wel op je jaaroverzicht van de bank / broker) dan kan je dat bij je belastingaangifte weer terugkrijgen.
Als je nou gewoon even leest:quote:Op vrijdag 28 juni 2024 19:08 schreef roos94 het volgende:
Telt dat mee als inkomen/moet je dat opgeven?
quote:Op vrijdag 28 juni 2024 18:58 schreef TheFreshPrince het volgende:
Als er dividendbelasting ingehouden wordt (staat wel op je jaaroverzicht van de bank / broker) dan kan je dat bij je belastingaangifte weer terugkrijgen.
Hoe geef ik dividend op bij de inkomstenbelasting?quote:
3x onzin.quote:Op vrijdag 28 juni 2024 19:13 schreef roos94 het volgende:
[..]
Hoe geef ik dividend op bij de inkomstenbelasting?
Zolang je geen inkomsten ontvangt uit een aanmerkelijk belang (box 2), wat voor verreweg de meeste particulieren geldt, hoef je dividend niet op te geven bij de inkomstenbelasting. Het forfaitair rendement omvat ook dividend. Je kunt de ingehouden dividendbelasting wel inzetten als aftrekpost. Als je wilt weten hoeveel dividendbelasting ingehouden is, kun je jouw broker vragen om de zogenaamde dividendnota
Waar haal jij eigenlijk je info in welke dingen je moet investeren?quote:Op vrijdag 28 juni 2024 18:58 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Dividend krijg je automatisch uitgekeerd.
Bij ETF's is dat meestal 4x per jaar (als ze uitkeren en niet herinvesteren).
Bij aandelen varieert dat wat meer, sommigen doen 1x per jaar, andere 2 of 4x per jaar.
Maar ik heb zelf ook wel REIT's (vastgoed beleggingsfondsen) die 12x per jaar betalen.
Voor het totaal maakt het niet uit of je nu 1x of verspreid over 12x per jaar uitbetaald krijgt natuurlijk.
Het wordt bij mij automatisch ingevuld bij de aangifte, dus geen werk van.quote:Op vrijdag 28 juni 2024 19:15 schreef blomke het volgende:
[..]
3x onzin.
De ingehouden dividendbelasting, krijg je volledig terug. Gewoon ieder bedrijf naar boven afronden, alles optellen, invullen in de belastingaangifte. Wordt 100% verrekend.
Je kan heel veel tijd en energie steken in het uitzoeken van bedrijven (en dan alsnog de verkeerde keuzes maken).quote:Op vrijdag 28 juni 2024 19:17 schreef roos94 het volgende:
[..]
Waar haal jij eigenlijk je info in welke dingen je moet investeren?
Werkt het uitbetalen van etfs hetzelfde als het uitbetalen/verkopen van aandelen?quote:Op vrijdag 28 juni 2024 19:19 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Je kan heel veel tijd en energie steken in het uitzoeken van bedrijven (en dan alsnog de verkeerde keuzes maken).
Of je koopt gewoon een ETF.
Zoals John C. Bogle altijd zei "ga niet op zoek naar de naald, koop de hele hooiberg":
[ afbeelding ]
Het is net wat je wil.quote:Op vrijdag 28 juni 2024 19:03 schreef Discombobulate het volgende:
[..]
Dus 5k inleggen gewoon bij de bank en dan maandelijks niks of wel wat erbij? Ik hou er niet zo van om maandelijks te doen. Is dat beter?
Ik denk zelf ook dat je met 1 bitcoin in 2030 miljonair kan zijn.quote:[..]
Ik heb collega's die alleen maar praten over dit en al dat jargon erbij.![]()
En als ik dan vraag wat heb je er nou aan verdiend dan is het bar weinig. In ieder geval totaal niet significant.
Ook een collega die beweert in 2030 miljonair te zijn want bitcoin blabla en een kennis van haar die is expert op dat gebied en leert het haar. Nou, ik weet wel hoe het in 2030 gaat zijn. Gewoon hetzelfde.
Je kan ETF's net als aandelen kopen en verkopen.quote:Op vrijdag 28 juni 2024 19:22 schreef roos94 het volgende:
[..]
Werkt het uitbetalen van etfs hetzelfde als het uitbetalen/verkopen van aandelen?
Verkopen nietquote:Op vrijdag 28 juni 2024 19:23 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Je kan ETF's net als aandelen kopen en verkopen.
Je hebt al 2 ETF's dus je weet al hoe dat gaat
Nee, DeGiro wilde mij niet langer als klant dus ik moest alles daar verkopen.quote:Op vrijdag 28 juni 2024 19:29 schreef roos94 het volgende:
[..]
Verkopen nietzal ook nog wel lang duren denk ik. Gebruik jij ook degiro?
quote:Op vrijdag 28 juni 2024 19:31 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Nee, DeGiro wilde mij niet langer als klant dus ik moest alles daar verkopen.
De transactiekosten voor die ETFs zijn hopelijk 0, want anders is dit niet handig. Het is twee keer precies hetzelfde, maar van andere aanbieders, denk Lay's paprika chips van bij de AH en van bij de Jumbo.quote:Op vrijdag 28 juni 2024 18:32 schreef roos94 het volgende:
[ afbeelding ]
'K heb nu dit en hou t even hierbijkijken hoe dat gaat want ben ultra noob
1eu transactie.quote:Op vrijdag 28 juni 2024 20:10 schreef miro86 het volgende:
[..]
De transactiekosten voor die ETFs zijn hopelijk 0, want anders is dit niet handig. Het is twee keer precies hetzelfde, maar van andere aanbieders, denk Lay's paprika chips van bij de AH en van bij de Jumbo.
Mocht je een keer moeten overstappen (Binck saga...) dan is het naar meer jn ervaring simpeler om minder verschillende producten te bezitten.
Ja inderdaad. De bulk van de "beleggers" verliest gewoon geld door veel te handelen. Dat is in het belang van de aanbieders. Dus het is niks voor de korte termijn.quote:Op vrijdag 28 juni 2024 16:58 schreef roos94 het volgende:
[..]
Dus je zegt gewoon jarenlang wachten en niet vroegtijdig de boel verkopen.
Dat is alleen voor de kernselectie van DeGiro. Ook die selectie kan wisselen.quote:
iShares:quote:
Verder heb ik bij Centraal Beheer een Wereldbeleggingsfonds en een Hoog RisicoFonds (of zoiets). Daarin beleg ik maandelijks.quote:Op zaterdag 29 juni 2024 08:51 schreef roos94 het volgende:
Ik lees veel over ,"maandelijks wat bijleggen". Bedoel je dan dat je van hetzelfde aandeel of eft weer steeds een nieuwe koopt?
Hoeveel aandelen heb jij in die vanguard en ishares als ik vragen mag?quote:Op zaterdag 29 juni 2024 08:53 schreef blomke het volgende:
[..]
iShares:
1) Blockchain Technology UCITS ETF USD Cap
2) Core S&P 500 UCITS ETF USD (Dist)
3) MSCI Global Semiconductors UCITS ETF
Vanguard:
S&P 500 UCITS ETF USD
[..]
Verder heb ik bij Centraal Beheer een Wereldbeleggingsfonds en een Hoog RisicoFonds (of zoiets). Daarin beleg ik maandelijks.
Het bedrag maakt niet uit, het rendement blijft procentueel hetzelfde. Elk vermogen begon met een eerste euroquote:Op zaterdag 29 juni 2024 09:59 schreef roos94 het volgende:
Ik krijg binnenkort een bedrag van 3k+ vrij te besteden, en wil graag een klein stukje daarvan beleggen maar weet niet hoeveel![]()
Als je bijv eenmalig ¤400 in zo'n vanguard stopt is dat dan waardevol of is het bedrag eigenlijk te klein om over de jaren echte winst te maken?
Uiteraard maar als je 100 euro ergens inlegt of 3000 euro en het stijgt/zakt heeft het wel verschillende uitkomstenquote:Op zaterdag 29 juni 2024 10:03 schreef investeerdertje het volgende:
[..]
Het bedrag maakt niet uit, het rendement blijft procentueel hetzelfde. Elk vermogen begon met een eerste euro
Dan zal het procentueel even erg zijn 😉 je moet niet denken of het wel genoeg is, het is altijd genoeg om te startenquote:Op zaterdag 29 juni 2024 10:04 schreef roos94 het volgende:
[..]
Uiteraard maar als je 100 euro ergens inlegt of 3000 euro en het stijgt/zakt heeft het wel verschillende uitkomsten
Niet. Of als je toe bent aan je exit strategie omdat je stopt met werken oidquote:Op zaterdag 29 juni 2024 10:11 schreef roos94 het volgende:
Wanneer verkopen jullie eigenlijk je aandeel/etf?
Wat heb je eraan als je nooit verkoopt?quote:Op zaterdag 29 juni 2024 10:11 schreef investeerdertje het volgende:
[..]
Niet. Of als je toe bent aan je exit strategie omdat je stopt met werken oid
"Nooit" is een natuurlijk erg lang.quote:Op zaterdag 29 juni 2024 10:16 schreef roos94 het volgende:
[..]
Wat heb je eraan als je nooit verkoopt?
Meesman doet ook niets anders dan ETF's voor jou kopen alleen rekenen ze daar wat meer kosten voor en dat heet dan "beheerd beleggen".quote:Op zaterdag 29 juni 2024 10:15 schreef FlippingCoin het volgende:
Ik heb binnenkort een gesprek met een financieel adviseur via mijn werk voor wat advies, en van collega's(niet financieel) die het gesprek al hebben gehad zal die onder andere beginnen met Semmie of Meesman adviseren. Wat zijn wat goede dingen om in het achterhoofd te houden bij zo'n voornamelijk oriėnterend gesprek voor iemand die hiermee gaat beginnen en kennis noch ervaring heeft?
Zou het goed zijn om je maandelijkse inleg tijdens een crisis iets te verhogen als die ruimte er is?quote:Op zaterdag 29 juni 2024 10:23 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Meesman doet ook niets anders dan ETF's voor jou kopen alleen rekenen ze daar wat meer kosten voor en dat heet dan "beheerd beleggen".
Als je zelf rust kan bewaren en niet in paniek raakt bij een crisis (die er hoe dan ook wel weer komt) dan zit je prima in ETF's.
S&P500 als basis, eventueel aangevuld met een percentage Nasdaq 100.
Als je in de Nederlandse economie gelooft, kan je er nog een percentage AEX bij doen.
Maar op het laatst heeft spreiden nog weinig nut, met de S&P500 zit je al op 500 bedrijven, je gaat niet magisch meer rendement maken als je er 1.000 hebt.
Tech ETF's doen het momenteel wel heel goed maar als Nvidia een slecht kwartaal heeft, zal de rest ook flink zakken door de paniek. Dus voor de lange termijn zie ik dat weer als minder geschikt.
Als die ruimte er is, zal dat zeker effect kunnen hebben.quote:Op zaterdag 29 juni 2024 10:33 schreef FlippingCoin het volgende:
[..]
Zou het goed zijn om je maandelijkse inleg tijdens een crisis iets te verhogen als die ruimte er is?
Ja daar ben ik al meer dan 10 jaar voorbij.quote:Op zaterdag 29 juni 2024 10:35 schreef TheFreshPrince het volgende:
Mijn nichtje wordt 18 in december en die probeer ik nu al wat over beleggen te leren.
Al legt ze maar ¤50 in per maand, als ze 58 is, is dat al ¤ 162.090 uitgaande van 8% rendement in een S&P500 ETF.
Bedoel je met 50 per maand dat je elke maand 50 euro een etf of aandeel koopt?quote:Op zaterdag 29 juni 2024 10:35 schreef TheFreshPrince het volgende:
Mijn nichtje wordt 18 in december en die probeer ik nu al wat over beleggen te leren.
Al legt ze maar ¤50 in per maand, als ze 58 is, is dat al ¤ 162.090 uitgaande van 8% rendement in een S&P500 ETF.
Daarom is beleggen als je jong bent ook zo belangrijk. Eigenlijk zou dat standaard op school geleerd moeten worden, teveel mensen zien beleggen als "gokken" terwijl je in feite stukjes van bedrijven koopt. En die bedrijven zijn doorgaans echt niet aan het gokken.quote:Op zaterdag 29 juni 2024 10:38 schreef FlippingCoin het volgende:
[..]
Ja daar ben ik al meer dan 10 jaar voorbij.
Ja.quote:Op zaterdag 29 juni 2024 10:38 schreef roos94 het volgende:
[..]
Bedoel je met 50 per maand dat je elke maand 50 euro een etf of aandeel koopt?
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |