abonnement Unibet Coolblue
pi_200713596
Beste FOK!ers,

Ik verdien sinds kort wat bij via een online freelance platform (Fiverr).
Denk hierbij aan zo'n ¤500p/m.

Mijn kennis wat betreft boekhouding is minimaal :X Moet dit aangegeven worden bij de belasting?
Hoeveel belasting zal hier zo ongeveer over betaald moeten worden (zodat ik na een jaar niet opeens voor een verassing sta...)?
pi_200713612
opgeven aan het einde van het jaar als 'inkomsten uit overige', en dan afhankelijk van je tarief waar je nu in zit


1 tot ¤ 68.508 37,10%
2 vanaf ¤ 68.508 49,50%

er vanuitgaande dat je met je totaal salaris (alles bij elkaar opgeteld) onder de 68k bruto blijft
betaal je 37,1% belasting

Dus voor iedere 500 euro moet je aan het einde van het jaar 185 euro overmaken naar de belastingdienst
(dus 2226,-- achteraf te betalen)

[ Bericht 41% gewijzigd door #ANONIEM op 03-08-2021 12:49:51 ]
pi_200713673
Bij je inkomstenaangifte kan je het gewoon jaarlijks melden. Hou van elk bedrag dat je ontvangt 40% achter om later te betalen aan de belastingdienst en je zit wel redelijk safe
pi_200714062
quote:
0s.gif Op dinsdag 3 augustus 2021 12:46 schreef Banaanvragen het volgende:
opgeven aan het einde van het jaar als 'inkomsten uit overige', en dan afhankelijk van je tarief waar je nu in zit

1 tot ¤ 68.508 37,10%
2 vanaf ¤ 68.508 49,50%

er vanuitgaande dat je met je totaal salaris (alles bij elkaar opgeteld) onder de 68k bruto blijft
betaal je 37,1% belasting

Dus voor iedere 500 euro moet je aan het einde van het jaar 185 euro overmaken naar de belastingdienst
(dus 2226,-- achteraf te betalen)
Klopt, het totaal van een jaar opgeven bij "inkomsten uit overig werk" bij de aangifte over dat jaar. Ingewikkelder dan dat wordt het niet.

Naast de 37,10% (of welke schaal je dan ook in valt) heb je ook nog te maken met 5,75% ZVW (ZorgVerzekeringsWet).

Dus in totaal draag je 42,85% af.

Aan de andere kant kan je wel ook eventuele kosten die je maakt aftrekken. Dus als je reiskosten had, materiaal hebt gekocht om die werkzaamheden uit te voeren, hostingkosten, etc dan kan je dat opgeven en betaal je over dat deel geen belastingen.
pi_200714405
quote:
0s.gif Op dinsdag 3 augustus 2021 12:46 schreef Banaanvragen het volgende:
opgeven aan het einde van het jaar als 'inkomsten uit overige', en dan afhankelijk van je tarief waar je nu in zit

1 tot ¤ 68.508 37,10%
2 vanaf ¤ 68.508 49,50%

er vanuitgaande dat je met je totaal salaris (alles bij elkaar opgeteld) onder de 68k bruto blijft
betaal je 37,1% belasting

Dus voor iedere 500 euro moet je aan het einde van het jaar 185 euro overmaken naar de belastingdienst
(dus 2226,-- achteraf te betalen)
Vergeet de inkomensafhankelijke bijdrage zorgverzekeringswet niet.

Edit: wat @TheFreshPrince zegt dus :Y
"Met charme kun je je een kwartiertje redden, daarna moet je iets te zeggen hebben."
pi_200714497
Je moet er ook zorgpremie over betalen van x%
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
  dinsdag 3 augustus 2021 @ 17:41:13 #7
486785 Pensioengenieter
Geen vrije tijd meer
pi_200719403
En natuurlijk 10% aan alle fokkers die advies gaven 😃😃😃
pi_200720878
quote:
0s.gif Op dinsdag 3 augustus 2021 13:30 schreef sjorsie1982 het volgende:
Je moet er ook zorgpremie over betalen van x%
Zorgpremie?
Facts don't care about your feelings
pi_200721492
quote:
0s.gif Op dinsdag 3 augustus 2021 19:08 schreef YoshiBignose het volgende:

[..]

Zorgpremie?
Zorgpremie (premie voor de zorgverzekering) betaal je aan de zorgverzekeraar. Hij bedoelt vast dit:
quote:
0s.gif Op dinsdag 3 augustus 2021 13:26 schreef baskick het volgende:

[..]

Vergeet de inkomensafhankelijke bijdrage zorgverzekeringswet niet.

Edit: wat @:TheFreshPrince zegt dus :Y
"Met charme kun je je een kwartiertje redden, daarna moet je iets te zeggen hebben."
pi_200721929
quote:
0s.gif Op dinsdag 3 augustus 2021 19:52 schreef baskick het volgende:

[..]

Zorgpremie (premie voor de zorgverzekering) betaal je aan de zorgverzekeraar. Hij bedoelt vast dit:
[..]

Oh hij bedoelt hetgeen wat al twee keer boven zijn post werd genoemd met het juiste percentage, maar noemt het dan zonder percentage en met een foute benaming? Dat zal TS vast geholpen hebben :')
Facts don't care about your feelings
pi_200724249
quote:
0s.gif Op dinsdag 3 augustus 2021 20:17 schreef YoshiBignose het volgende:

[..]

Oh hij bedoelt hetgeen wat al twee keer boven zijn post werd genoemd met het juiste percentage, maar noemt het dan zonder percentage en met een foute benaming? Dat zal TS vast geholpen hebben :')
Tja, daar kan ik niets aan veranderen.
"Met charme kun je je een kwartiertje redden, daarna moet je iets te zeggen hebben."
  dinsdag 3 augustus 2021 @ 22:13:39 #12
10213 Fe2O3
Ja das roest
pi_200724833
Fiverr geeft je zelfs netjes (naja je moet er om vragen) een jaaroverzichtje

https://nl.fiverr.com/sup(...)opers?segment=seller

Dat idd intoetsen bij je online aangifte als inkomsten uit overig werk en het tooltje doet de rest.

Als je al een normale baan hebt dan kan die 500e pm best wel eens voor bijna de helft verdampen overigens.

Overigens zou je je ook bij de KVK moeten inschrijven als ondernemer. Dat levert je ook wat voordelen (en nadelen) op.
Dum de dum
  dinsdag 3 augustus 2021 @ 22:34:10 #13
356649 MyTiredFeet
Onsamenhangend
pi_200725330
quote:
0s.gif Op dinsdag 3 augustus 2021 22:13 schreef Fe2O3 het volgende:
Overigens zou je je ook bij de KVK moeten inschrijven als ondernemer. Dat levert je ook wat voordelen (en nadelen) op.
Dat betwijfel ik, Als ik de werkzaamheden van TS vergelijk met de voorbeeldsituaties op de website van de Kamer van Koophandel is er geen sprake van ondernemerschap voor de Kamer van Koophandel.
Op woensdag 27 december 2012 schreef robdriessen het volgende:
Als Leo Blokhuis ooit onder een auto terecht komt en gaat hemelen, wil ik MyTiredFeet als nieuwe nationale muziekprofessor.
  dinsdag 3 augustus 2021 @ 22:37:08 #14
10213 Fe2O3
Ja das roest
pi_200725400
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
Criteria van een onderneming
Je levert diensten en/of producten.  -> ja
Je vraagt hier meer voor dan de kostprijs: een (commerciėle) prijs of uurtarief waar je geld aan verdient. -> ja
Je doet zaken met andere mensen dan alleen vrienden of familie en gaat ook de concurrentie aan met ondernemers die dezelfde of gelijkwaardige diensten of producten verkopen. -> ja

Zijn alle 3 deze ondernemerscriteria op jou van toepassing? Dan zijn er nog een aantal vragen waarmee je kunt controleren of er sprake is van ondernemerschap.

Controlevragen
Investeer je geld en/of tijd in de start of groei van je bedrijf? -> misschien
Werk je regelmatig in je eigen bedrijf en is er geen sprake van een eenmalige klus? -> ja
Ga je voor meer dan 1 opdrachtgever werken? -> ja
Bepaal je zelf wanneer en hoe je je werk doet? -> ja

Ik tel zo 6x ja en 1x misschien, gezien de aard van hoe fiverr opgezet is en aangenomen dat TS geen filantroop is.
Dum de dum
  dinsdag 3 augustus 2021 @ 22:37:25 #15
356649 MyTiredFeet
Onsamenhangend
pi_200725403
quote:
0s.gif Op dinsdag 3 augustus 2021 13:09 schreef TheFreshPrince het volgende:
Klopt, het totaal van een jaar opgeven bij "inkomsten uit overig werk" bij de aangifte over dat jaar. Ingewikkelder dan dat wordt het niet.

Naast de 37,10% (of welke schaal je dan ook in valt) heb je ook nog te maken met 5,75% ZVW (ZorgVerzekeringsWet).

Dus in totaal draag je 42,85% af.
En waarschijnlijk is er ook nog sprake van afbouw van de algemene heffingskorting (5,977%) en afbouw van de arbeidskorting (6,000%). Dan heb je fijn een belastingdruk van net geen 55%. :9
Op woensdag 27 december 2012 schreef robdriessen het volgende:
Als Leo Blokhuis ooit onder een auto terecht komt en gaat hemelen, wil ik MyTiredFeet als nieuwe nationale muziekprofessor.
pi_200730345
Technisch gezien zou je nog wel ondernemer kunnen zijn met structureel 500 p/m aan inkomsten (voor de KvK en BTW ben je dat al vrij snel, voor de IB wordt het wat twijfelachtiger), vooral als je bijvoorbeeld nog jong bent en voor een laag tarief werkt. Ondernemer zijn scheelt je wel wat belasting, helemaal als hij 1225 uur aan z'n onderneming weet te besteden maar dat wordt dan wel weer krap voor 6000 omzet per jaar en is nadat je geen starter meer bent ook wel afhankelijk van je baan er naast.
Facts don't care about your feelings
pi_200730440
quote:
0s.gif Op dinsdag 3 augustus 2021 19:08 schreef YoshiBignose het volgende:

[..]

Zorgpremie?
Hetgeen boven mij al is benoemd, wat ik niet had gelezen bedoel ik.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_200731303
Zonder te weten hoeveel je buitenom die 500 euro per maand verdient kunnen we geen exacte aantallen geven, hooguit schattingen, waarbij die van @MyTiredFeet wat mij betreft de meest accurate is. Wat je het beste kunt doen is het volgende:

1. Indien van toepassing, noteer je totale te verwachten jaarinkomen, dus die van je onderneming + andere inkomsten zoals inkomsten uit loondienst
2. Gebruik dit bruto jaarinkomsten in een calculator, bijv. https://www.berekenhet.nl/werk-en-inkomen/nettoloon.html om je totale inkomstenbelasting te berekenen.
3. Controleer op je loonstroken van je overige inkomsten hoeveel je al betaald hebt en je weet wat je nog aan inkomstenbelasting moet betalen aan het einde van de rit
4. Doe dit verhaal ook voor eventuele toeslagen om te zien of je daar nog wat terug moet betalen.

Specifieke zaken omtrent ondernemers ken ik niet, want ik heb me daar nooit in verdiept, maar ik kan me voorstellen dat er ook iets met BTW is?

Verder zou ik vooral een simpel boekhoudersprogramma aanschaffen, er zijn er vast die maar een paar euro per maand kosten.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')