Oh nee, zeker, omdat die term een extra lading heeft gekregen, maar die extra lading betekent niet dat de oorspronkelijke lading niét meer van toepassing is. Dus ik ben het met je eens dat ik die term ook niet voor mezelf zou gebruiken, maar dat neemt niet weg dat de term staat voor waar de term voor staat, en dat is niet meer of niet minder dan 'onvrijwillig celibaat'.quote:Op zaterdag 21 augustus 2021 16:48 schreef Lienekien het volgende:
[..]
Als ik een incel was in de zin van een (jonge)man die betreurt dat hij geen vrouwen kan versieren, zou ik mezelf geen incel meer noemen, omdat men de term ‘incel’ heel rap is gaan associëren met onfrisse ideeënuitwisselingen via internet, soms zelfs leidend tot geweld en moord.
Je zou ‘incel’ meer moeten zien als een bijzondere categorie in de grotere categorie van ‘verstokte vrijgezel zonder seks’.quote:Op zaterdag 21 augustus 2021 16:48 schreef Sicstus het volgende:
[..]
Precies. Het feit dat er politici zijn die corrupt zijn betekent niet dat de hele politiek corrupt en verrot is, zoals veel populisten weleens beweren. Is net zo'n generalisatie.
Zou je datzelfde advies geven aan, bijvoorbeeld, anti-fascisten? Aangezien sommige anti-fascisten zich gewelddadig hebben gedragen en de hele boel in een beetje slecht licht hebben gezet, moeten de goedwillende antifa's zich dan een ander label aanmeten?quote:Op zaterdag 21 augustus 2021 16:48 schreef Lienekien het volgende:
[..]
Als ik een incel was in de zin van een (jonge)man die betreurt dat hij geen vrouwen kan versieren, zou ik mezelf geen incel meer noemen, omdat men de term ‘incel’ heel rap is gaan associëren met onfrisse ideeënuitwisselingen via internet, soms zelfs leidend tot geweld en moord.
Ja, je kunt wel vinden dat het nog steeds een neutrale term is. Maar dat is het niet. Dat is geen mening, dat is een gegeven.quote:Op zaterdag 21 augustus 2021 16:50 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
Oh nee, zeker, omdat die term een extra lading heeft gekregen, maar die extra lading betekent niet dat de oorspronkelijke lading niét meer van toepassing is. Dus ik ben het met je eens dat ik die term ook niet voor mezelf zou gebruiken, maar dat neemt niet weg dat de term staat voor waar de term voor staat, en dat is niet meer of niet minder dan 'onvrijwillig celibaat'.
NIET 'onvrijwillig celibaat en omdat ik dat niet kan hebben ga ik anderen schade toebrengen'.
Ja.quote:Op zaterdag 21 augustus 2021 16:51 schreef Sicstus het volgende:
[..]
Zou je datzelfde advies geven aan, bijvoorbeeld, anti-fascisten? Aangezien sommige anti-fascisten zich gewelddadig hebben gedragen en de hele boel in een beetje slecht licht hebben gezet, moeten de goedwillende antifa's zich dan een ander label aanmeten?
Ik zie de term gewoon voor de term die het is. Dat daar een groep rotte appels bij zit doet niets af aan dat de term is wat de term is.quote:Op zaterdag 21 augustus 2021 16:53 schreef Lienekien het volgende:
[..]
Ja, je kunt wel vinden dat het nog steeds een neutrale term is. Maar dat is het niet. Dat is geen mening, dat is een gegeven.
Prima. Gaat nog een boel werk worden, voorspel ik, om iedere keer de mensen op hun fout te wijzen wanneer je tegenkomt dat mensen ‘incel’ als negatieve benaming hanteren. Want dat zullen er alleen maar meer worden. De term is besmet en gaat dat niet meer kwijtraken.quote:Op zaterdag 21 augustus 2021 16:54 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
Ik zie de term gewoon voor de term die het is. Dat daar een groep rotte appels bij zit doet niets af aan dat de term is wat de term is.
Ik ga mensen daar niet constant op wijzen. Mensen roepen ook graag dat als water al kookt, de bubbels die je ziet luchtbellen zijn terwijl dat niet zo is. Maar ik voel verder geen enkele behoefte om mensen daar op te wijzen elke keer opnieuwquote:Op zaterdag 21 augustus 2021 16:57 schreef Lienekien het volgende:
[..]
Prima. Gaat nog een boel werk worden, voorspel ik, om iedere keer de mensen op hun fout te wijzen wanneer je tegenkomt dat mensen ‘incel’ als negatieve benaming hanteren. Want dat zullen er alleen maar meer worden. De term is besmet en gaat dat niet meer kwijtraken.
En in welke context noem je dat dan hardop? Als je naar je omstandigheden wordt gevraagd bij een of andere kennismaking, waar anderen melden ‘getrouwd’ of ‘alleenstaande moeder’, dan ga jij zeggen: ‘ik ben incel’?quote:Op zaterdag 21 augustus 2021 16:57 schreef Sicstus het volgende:
Nou, whatever, ik noem mijzelf nog steeds een incel: ik zou graag een intieme, romantische en seksuele relatie willen hebben, maar door bepaalde factoren (nature of nurture) ben ik daar niet toe in staat c.q. is het me nog nooit gelukt. Punt uit. Dat de media die term verbindt aan moordlustige gekken is niet mijn probleem.
Je kan taal en betekenis niet vergelijken met exactheid van natuurkundige begrippen.quote:Op zaterdag 21 augustus 2021 16:58 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
Ik ga mensen daar niet constant op wijzen. Mensen roepen ook graag dat als water al kookt, de bubbels die je ziet luchtbellen zijn terwijl dat niet zo is. Maar ik voel verder geen enkele behoefte om mensen daar op te wijzen elke keer opnieuw
Elke term is, of kan, besmet raken. Moeten de goedwillende mensen dan maar steeds een nieuwe benaming verzinnen? In sommige landen (de VS als Westers voorbeeld) is de term 'politieagent' al redelijk besmet, omdat ie in verband wordt gebracht met excessief geweld (met name tegen bepaalde etnische/raciale groepen). Moeten de politieagent die daar niets mee te maken hebben dan maar een nieuwe omschrijving van hun beroep verzinnen? Dat is toch kolder.quote:Op zaterdag 21 augustus 2021 16:57 schreef Lienekien het volgende:
[..]
Prima. Gaat nog een boel werk worden, voorspel ik, om iedere keer de mensen op hun fout te wijzen wanneer je tegenkomt dat mensen ‘incel’ als negatieve benaming hanteren. Want dat zullen er alleen maar meer worden. De term is besmet en gaat dat niet meer kwijtraken.
Niet standaard nee, maar dit topic maakt me zo opstandig dat ik dat misschien wel ga doen de volgende keerquote:Op zaterdag 21 augustus 2021 17:00 schreef Lienekien het volgende:
[..]
En in welke context noem je dat dan hardop? Als je naar je omstandigheden wordt gevraagd bij een of andere kennismaking, waar anderen melden ‘getrouwd’ of ‘alleenstaande moeder’, dan ga jij zeggen: ‘ik ben incel’?
Sorry, ook geen goed voorbeeld. “Politieagent’ is gewoon een term voor een beroep. ‘Incel’ is helemaal geen ‘gewone’ term voor een vrijgezel die maar niet aan de vrouw komt. De term bestaat nog maar kort en er is al vrij snel narigheid aan gaan kleven. Geen mening, constatering.quote:Op zaterdag 21 augustus 2021 17:01 schreef Sicstus het volgende:
[..]
Elke term is, of kan, besmet raken. Moeten de goedwillende mensen dan maar steeds een nieuwe benaming verzinnen? In sommige landen (de VS als Westers voorbeeld) is de term 'politieagent' al redelijk besmet, omdat ie in verband wordt gebracht met excessief geweld (met name tegen bepaalde etnische/raciale groepen). Moeten de politieagent die daar niets mee te maken hebben dan maar een nieuwe omschrijving van hun beroep verzinnen? Dat is toch kolder.
Je legt steeds de nadruk op dat het een man betreft die niet aan de vrouw komt, maar de term is veel neutraler; het omvat ook vrouwen die niet aan de man kunnen komen. Ik heb al eerder deze link gegeven voor een heel bekend en tragisch vrouwelijk voorbeeld:quote:Op zaterdag 21 augustus 2021 17:04 schreef Lienekien het volgende:
[..]
Sorry, ook geen goed voorbeeld. “Politieagent’ is gewoon een term voor een beroep. ‘Incel’ is helemaal geen ‘gewone’ term voor een vrijgezel die maar niet aan de vrouw komt. De term bestaat nog maar kort en er is al vrij snel narigheid aan gaan kleven. Geen mening, constatering.
Dan loop je dus het gevaar dat je vragen krijgt en een grote groep gaat lopen verdedigen met een groot deel onschuldige ‘zwijgende massa’ en een paar rotzakken die het nieuws halen met gestoorde acties. Waarom zou je dat willen? Voor welke belangen kom je dan op?quote:Op zaterdag 21 augustus 2021 17:03 schreef Sicstus het volgende:
[..]
Niet standaard nee, maar dit topic maakt me zo opstandig dat ik dat misschien wel ga doen de volgende keer
Dat maakt verder voor mijn punt niet uit.quote:Op zaterdag 21 augustus 2021 17:06 schreef Sicstus het volgende:
[..]
Je legt steeds de nadruk op dat het een man betreft die niet aan de vrouw komt, maar de term is veel neutraler; het omvat ook vrouwen die niet aan de man kunnen komen. Ik heb al eerder deze link gegeven voor een heel bekend en tragisch vrouwelijk voorbeeld:
https://en.wikipedia.org/wiki/Christine_Chubbuck
Jij probeert er wel echt een ideologie aan te koppelen, die de meeste incels gewoon koud laat. 'Incel' is gewoon een beschrijving van een toestand, waar de meesten niet gelukkig mee zijn.quote:Op zaterdag 21 augustus 2021 17:06 schreef Lienekien het volgende:
[..]
Dan loop je dus het gevaar dat je vragen krijgt en een grote groep gaat lopen verdedigen met een groot deel onschuldige ‘zwijgende massa’ en een paar rotzakken die het nieuws halen met gestoorde acties. Waarom zou je dat willen? Voor welke belangen kom je dan op?
Tja, de term 'moslim' heeft de afgelopen 20 jaar ook onder grote groepen een steeds negatievere betekenis gekregen. Moeten moslims zich daarom gaan schamen en op zoek gaan naar een andere benaming?quote:Op zaterdag 21 augustus 2021 17:09 schreef Lienekien het volgende:
[..]
Dat maakt verder voor mijn punt niet uit.
Het maakt mij verder helemaal niet uit, zelfs. Ik verwonder mij hooguit over jullie vasthoudendheid betreffende wat de term oorspronkelijk betekent. Dat is allang niet meer relevant gezien het tempo waarin de term een negatieve betekenis krijgt. Heck, in Canada en het VK gaan ze het als aparte categorie in terrorisme beschouwen.
Dit moet je niet doen joh, want dit heeft geen zin. Daar komt bij dat iemand met een andere mening niet direct een troll is en Lienekien al helemaal niet (hexa volgens mij ook niet alleen tref ik die wat minderquote:Op zaterdag 21 augustus 2021 20:18 schreef Sicstus het volgende:
Het ziet ernaar uit dat CoolGuy en ik de trolls Lienekien en Hexagon tot zwijgen hebben gebracht, door onze goed gefundeerde argumenten
quote:Op zaterdag 21 augustus 2021 20:18 schreef Sicstus het volgende:
Het ziet ernaar uit dat CoolGuy en ik de trolls Lienekien en Hexagon tot zwijgen hebben gebracht, door onze goed gefundeerde argumenten
Nee, dat maak jij ervan. Maar als dat is wat jij wilt voelen erbij, door niet op de details in te gaan maar alles algemeen als gevoel wil omschrijven omdat dat simpeler is en een sterker negatieve emotionele lading oproept, prima.quote:Op zaterdag 21 augustus 2021 14:58 schreef Nobu het volgende:
Je gevoel is dat mannen geen gevoel hebben, oke dan.
Maar zijn dan niet alle vrijgezelle mensen op datingapps incel? Dan ben ik ook een incelquote:Op zaterdag 21 augustus 2021 16:57 schreef Sicstus het volgende:
Nou, whatever, ik noem mijzelf nog steeds een incel: ik zou graag een intieme, romantische en seksuele relatie willen hebben, maar door bepaalde factoren (nature of nurture) ben ik daar niet toe in staat c.q. is het me nog nooit gelukt. Punt uit. Dat de media die term verbindt aan moordlustige gekken is niet mijn probleem.
Mee eens. Daar heb je eenquote:Op zaterdag 21 augustus 2021 21:49 schreef MizzezAmy het volgende:
Maar zijn dan niet alle vrijgezelle mensen op datingapps incel? Dan ben ik ook een incel
De Vandale zegt dat het celibaat het zich vrijwillig onthouden van seks is. Dus het onvrijwillig celibaat zou dan zijn dat je geen seks kan krijgen, terwijl je wel wil. Maar in feite kun je toch gewoon naar de hoeren als je dat wil?
Nee, ik denk toch niet dat ik mezelf incel zou noemen, al wil ik die pandapunten best wel kwijt, als je dat echt wil is er altijd wel een mogelijkheid, dus het is uiteindelijk toch vrijwillig celibaat
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |