abonnement Unibet Coolblue
pi_6578064
quote:
Op donderdag 17 oktober 2002 11:53 schreef k_man het volgende:
Hmmm, mijn reis naar Brazilie gaat niet door (te weinig deelnemers), maar eigenlijk komt dat wel goed uit.

En... ik heb omgeboekt naar Cuba! Vertrek 13 december, 21 dagen. Ik vier Kerstmis in Trinidad, Oud & Nieuw in Havanna...

Het minimum aantal deelnemers is al gehaald, dus het gaat zeker door. Eindelijk vakantie!


Cool!

verwacht een uitgebreid reisverslag

Too lazy to be an evil genius..
PSN ID: Cheironnl
pi_8172847
Geen reisverslag van Cuba, maar ik zal hier als ik even tijd heb wel wat leuke dingen neerzetten. En hopelijk binnenkort ook enkele foto's.

Om met een crosspost te beginnen:

=========

In Cuba hoorde je op straatfeesten vooral veel reggea en rap. Een verademing na de vele o zo authentieke bandjes die bij elke gelegenheid Guantanamera en andere klassiekers aan je tafeltje kwamen kwelen. Uiteraard in de hoop op dollars.
Maar goed, tijdens die feesten op straat viel me een bepaald nummer op dat wel goed klonk, maar ook volkomen onbekend. Kennelijk een lokale hit.
Op een van de laatste dagen van de reis zijn we met een boot op weg naar een palmeneilandje voor een ontspannen dagje strand. Op de boot klinkt weer hetzelfde nummer en van een van de bemanningsleden verneem ik eindelijk wat het is: Candy Man, inderdaad een Cubaan en wel uit Santiago de Cuba. Erg populair.
De dag erop reizen we door naar Havana. Ik wandel rond en word onmiddellijk weer door jongens op straat aangesproken. Nee, ik wil geen sigaren. Ja, ik weet al waar ik vanavond wil eten. Nee, ik heb geen T-shirt bij me om weg te geven. Maar ik bedenk me: misschien kan een van deze ritselaartjes zich nuttig maken door mij een CD-winkel te wijzen..
De jongen begint enthousiast te lachen als ik vertel wat ik wil. Tuurlijk, kan geregeld worden! Candy Man? Sure! Come with me! We lopen verder en ondertussen worden me de oren van mijn kop gekletst. Over zijn opleiding tot automonteur, zijn zus die vandaag jarig is. Dat het 31 december is en dus groot feest. Et cetera. Et cetera.
We komen aan bij het huis van een vriend en ik wacht. Helaas, deze kan pas morgen de gewenste CD leveren. We lopen verder en verder. Of ik Buena Vista Social Club gezien heb? Wat voor weer het is in Nederland? Enzovoorts. Hij geeft me een muntje met beeltenis van Che Guevara en koopt wat pindas bij een straatverkoper. Ondertussen lopen we maar verder en verder.
Hij wil me naar een bar brengen. Daar moet ik dan even wachten terwijl hij naar zijn huis loopt om de gevraagde CD op te halen. Gratis. En ook een CD van de salsaband van zijn zus. Hij had immers beloofd dat ie me vandaag aan een CD van Candy Man zou helpen? Nou dan! Aangekomen bij de bar moet er eerst gedronken worden: een Mojito voor hem en een voor mij. Dan nog eentje en daarna gaat ie echt de CD halen. Had ie toch beloofd? Nou dan!
Inderdaad, halverwege de tweede Mojito staat ie op en verdwijnt. Ik wacht een kwartier tot ie weer verschijnt. Met een CD inderdaad. Een CD-R, waarvan op geen enkele manier blijkt wat en of er wel iets op staat. Dit moet de Cd van Candy Man zijn. Over de salsaband van zijn zus spreken we niet meer.
Hij drinkt verder van zijn Mojito en dan komt toch eindelijk de aap uit de mouw. Hij heeft een kindje van twee jaar oud, zegt ie (als ik iedereen in Cuba moet geloven die claimt een klein kindje te hebben, moet het land een waanzinnige bevolkingsgroei kennen). Hij heeft weinig geld en melk is zo duur. In de oude stad kost het maar vier dollar, maar hier kost een pak melkpoeder wel tien dollar! Kan ik niet een pak voor hem betalen? k slik de vraag in waarom hij zijn melk dan niet in het oude centrum koopt en wil weg.
Of ik al weet waar ik vanavond wil eten? Hij weet echt een heel goed adresje. Ik zeg dat ik met vrienden ga eten en dat we al weten waar. Ik moet bovendien terug naar het hotel (een smoes). Of hij niet even mee kan lopen naar het hotel, dan kan ie daar misschien mijn vrienden overhalen?
Eerst maar eens de drankjes betalen (ik betaal, dat spreekt voor zich). Godverdomme! Zestien dollar! Ik was inmiddels gewend aan de plaatsen buiten Havana, waar een cocktail gemiddeld 2,50 dollar kost. Het is weer even schrikken dat het hier vier tot vijf dollar per drankje is. Ik heb dus al acht dollar aan hem gespendeerd, terwijl een CD hier gemiddeld vijf dollar kost. No way dat ik ook nog melk voor hem koop.
We lopen naar buiten. Hij moet nog even terug naar binnen. Even naar het toilet. Als ie weer naar binnen is gestapt aarzel ik een seconde. Dan loop ik snel weg, zonder nog om te kijken. Het is niet netjes, maar ik heb er nu genoeg van en dit is de makkelijkste weg om van hem af te komen.

(thuis blijkt dat er helemaal niks op de CD staat).

De volgende dag, Nieuwjaarsdag, loop ik door een winkelstraat in het oude centrum van de stad. Bijna alles is gesloten, maar juist een muziekwinkel blijkt open te zijn. Ik stap binnen, bekijk de CDs, maar vind niet wat ik zoek. Iemand spreekt me aan. Of hij me kan helpen? Ik vertel wat ik zoek en hij lacht. Nee, dat hebben ze niet. Ze hebben alleen CDs van officiële artiesten. Hij vindt het wel goed, maar verkoopt het niet.
Waar kan ik dan wel de gezochte CD vinden, vraag ik. We wachten op een collega die aan het lunchen is. Eenmaal terug gekeerd blijkt deze collega de CD wel te kunnen leveren, maar pas morgen. Morgen ben ik echter al terug in Nederland. Hmm, momentje. Hij belt even een vriend. Geregeld! Ik moet om twee uur terug komen. Dan is de vriend er ook, met de CD. Kost zeven dollar. Prima.
Om twee uur ben ik terug in de winkel. Momentje nog! De vriend woont aan de andere kant van de stad en moet per taxi komen. Elk moment! Tegen drie uur stapt de vriend de winkel in, met CD-R met gekopieerd hoesje. De winkelbediende stopt de CD in een stereosetje en laat horen dat er op staat wat er op moet staan. Ik betaal zeven dollar en vertrek. Met CD van Candy Man.

Pfff.

  woensdag 29 januari 2003 @ 13:47:59 #53
24399 TechXP
www.biteback.be
pi_8173148
Kon je het liedje niet gewoon via kazaa downloaden?
pi_8173341
Over de bizarste nacht van de reis, juist in een van de kleinste dorpjes;

Tegen het eind van de reis waren we in Vinales; een dorpje van hooguit een paar duizend zielen. Het bestaat uit een stuk of vier evenwijdige straten en de dwarsstraten en er is eigenlijk weinig bijzonders te doen of te zien. Het gaat om de gelijknamige vallei waarin het dorpje ligt, waar prachtige bergen van gerodeerde kalksteen staan temidden van koffieplantages.

Op die avond waren twee reisgenoten en ik aanbeland in een van de twee kroegen van het dorp. Die sloot om 01.00 uur, net als de andere kroeg aan de overkant van de straat. Geen nood: een Cubaanse jongen kende wel wat mensen bij die andere kroeg, zodat we daar toch naar binnen mochten. We zijn daar dus verder gegaan met drinken (cuba libre uiteraard), kletsen en er werd koude, gebraden kip gegeten.

Zo rond 03.30 uur vond men het daar ook wel welletjes en moesten we gaan. Op straat kwamen we toevallig een Nederlands echtpaar tegen dat we al eerder die avond ontmoet hadden. Zij waren met hun Cubaanse chauffeur in hun huurauto (een klein Suzuki jeepje) door het dorp aan het karren op zoek naar iets wat nog open was. Zonder succes.

De chauffeur wist echter nog wel wat. Een van mijn reisgenoten vond het toen wel genoeg geweest en verdween naar het hotel. De rest van het gezelschap propte zich in de kleine Suzuki: mijn reisgenoot en ik samen met een Cubaanse jongen en twee Cubaanse meiden op de achterbank en het Nederlandse echtpaar samen op de passagiersstoel, zodat we met z'n achten in de auto zaten.
Het brandstoflampje brandde al (en het was te laat om nog ergens te kunnen tanken), maar dat verhinderde de chauffeur niet om het dorp uit te stuiven, de Cubaanse nacht in. We kwamen aan bij een gesloten bar in the middle of nowhere. Met rieten parasols, onder de bomen en naast een kabbelend beekje. De bar werd voor ons geopend, er werd muziek opgezet en we konden weer verder tot een uur of vijf, toen het ook daar ophield.
Weer met z'n allen die auto in gepropt en kennelijk had iemand weer kip besteld, want er moest ook nog een bord met twee gebraden kippen mee.

We reden dus terug: midden in de nacht, god weet waar, met forse snelheid over het platteland, opgepropt in een kleine auto waarvan al de hele tijd het brandstoflampje brandde, met acht personen waarvan ik er zes voor die avond nooit had gezien en met een bord met twee kippen...

pi_8173382
quote:
Op woensdag 29 januari 2003 13:47 schreef TechXP het volgende:
Kon je het liedje niet gewoon via kazaa downloaden?
Kans lijkt me vrij klein. Cubanen hebben - officieel tenminste - geen toegang tot internet.

Maar probeer het eens.

  woensdag 29 januari 2003 @ 14:00:48 #56
24399 TechXP
www.biteback.be
pi_8173499
quote:
Op woensdag 29 januari 2003 13:56 schreef k_man het volgende:

[..]

Kans lijkt me vrij klein. Cubanen hebben - officieel tenminste - geen toegang tot internet.

Maar probeer het eens.


Ik kreeg wel wat hits in kazaa, maar of dat de Candy Man is die jij bedoeld, maar ach ik ga ze toch niet downloaden hou niet van die muziek
pi_8173696
Het eerste stuk had ik natuurlijk al gelezen. Het tweede deel klinkt wel erg avontuurlijk. Nog een geluk dat jullie de terugweg nog hebben gehaald.

Na een ontzettend enge droom wil ik eigenlijk niet meer naar Cuba, maar nu krijg ik toch wel weer zin.

"wat een heerlijke yppiaanse reactie! Vol begrip, nooit veroordelend en zeker niet stekelig! #hulde"
Hoe langer de weg naar de top, hoe mooier het uitzicht!
*OUD heilige*
pi_8186172
Ik werd in Havana ook gek van mensen die mij als westerling ogenschijnlijk met alleen maar gezzelige bedoelingen mee wilden nemen naar de leukste cafe-tjes en restaurantjes terwijl het uiteindelijk alleen maar om een ding ging: dollars..... heel irritant. Maar ook begrijpelijk gezien het feit dat die mensen straatarm zijn.

In ieder geval K_man... het eerste verhaal had mijn verhaal kunnen zijn. Heb zin om snel weer te gaan.
Adios !

Her name was Lola, she was a showgirl..........
  donderdag 30 januari 2003 @ 16:14:36 #59
407 Hik
La vida es un carnaval
pi_8186411
Errug leuk k-man en hoewel ik niet in Cuba ben geweest, zo'n situatie als in het tweede verhaal...hahaha, érg bekend!

Ben je trouwens weer met een reisorganisatie gegaan of deze keer op jezelf? En hoe waren de prijzen daar? Hoor van veel mensen dat het duur is, maar dat zijn de mensen die niet erg back-pack-reizen, zeg maar...

Travel is fatal to prejudice,bigotry and narrow-mindedness and many of our people need it solely on these accounts. Broad, wholesome, charitable views of men and things cannot be acquired by vegetating in one corner of the earth all one's lifetime.
pi_8194496
Ja, dat klinkt typisch als Cuba

En wat vond je er nu van? Ikzelf had er nogal gemengde gevoelens over (zie Cuba ).
Ik lees trouwens niks over kerels die hun zus te koop aanbieden. Vooral Santiago is rampzalig...

pi_8194616
quote:
Op donderdag 30 januari 2003 16:14 schreef Hik het volgende:
En hoe waren de prijzen daar? Hoor van veel mensen dat het duur is, maar dat zijn de mensen die niet erg back-pack-reizen, zeg maar...
Alle toerisme is onder controle van de staat, ook als je bij particulieren overnacht. Echt low budget is het niet, ik betaalde ongeveer $20 per nacht bij particulieren maar daar krijg je dan ook een nette kamer voor. Voor $5 maken ze wel een perfecte maaltijd voor je (particulieren) dus dat is wel weer goedkoop.
pi_8194726
De taxi-ritten alleen al waren een belevenis op zich in Cuba. Met z'n zessen in een krappe Lada, in het donker, in een afdeling met een dronken chauffeur rijden is best bizar

En overal waar je aan het eten was kwam je die 'cover'-groepjes van de Buena Vista Social Club tegen:

Ik hoef maar even Chan Chan op te zetten en ik waan me alweer in Cuba

  vrijdag 31 januari 2003 @ 00:13:21 #63
407 Hik
La vida es un carnaval
pi_8197339
quote:
Op donderdag 30 januari 2003 22:23 schreef Aernout het volgende:
Ja, dat klinkt typisch als Cuba

En wat vond je er nu van? Ikzelf had er nogal gemengde gevoelens over (zie Cuba ).
Ik lees trouwens niks over kerels die hun zus te koop aanbieden. Vooral Santiago is rampzalig...


Ja, maar dat kwam omdat jij daar met je "I love babyvet"-shirt rondliep natuurlijk!

"Yo grasa de bebés" ?!

Mwa...kweenie... is het toch niet helemaal

Travel is fatal to prejudice,bigotry and narrow-mindedness and many of our people need it solely on these accounts. Broad, wholesome, charitable views of men and things cannot be acquired by vegetating in one corner of the earth all one's lifetime.
  vrijdag 31 januari 2003 @ 00:17:22 #64
44536 oYo
Coituri te salutant!
pi_8197407
Wil ik nog wel keertje heen
pi_8208289
quote:
Op donderdag 30 januari 2003 16:14 schreef Hik het volgende:
Ben je trouwens weer met een reisorganisatie gegaan of deze keer op jezelf? En hoe waren de prijzen daar? Hoor van veel mensen dat het duur is, maar dat zijn de mensen die niet erg back-pack-reizen, zeg maar...
Met Baobab.

De prijzen waren redelijk, maar je kunt het natuurlijk zo duur maken als je wilt. We hebben nog geinformeerd wat het zou kosten om op oudejaarsavond naar de befaamde Tropicana show in Havana te gaan. Het antwoord: 250 dollar...
Eten in een restaurant of bij particulieren kost je meestal tussen de 8 en 10 dollar voor de complete maaltijd inclusief een drankje. Het eten is overigens over het algemeen nogal matig tot buitengewoon slecht.
Een taxirit van het centrum van een stad naar een buitenwijk kost meestal zo'n 3 tot 5 dollar. En dan neem je bij voorkeur dus geen Lada maar zo'n mooie oude Amerikaan!

  vrijdag 31 januari 2003 @ 18:00:32 #66
497 Maja
Ja denk!?!
pi_8208403
quote:
Op vrijdag 31 januari 2003 17:52 schreef k_man het volgende:

[..]

En dan neem je bij voorkeur dus geen Lada maar zo'n mooie oude Amerikaan!


In sommige kleine dorpjes konden we niet anders dan in een Lada stappen, omdat dit de enige taxi was die nog reed

Bij voldoende keuze, kozen wij uiteraard ook voor een Amerikaanse wagen..!

pi_8208462
quote:
Op vrijdag 31 januari 2003 18:00 schreef Maja het volgende:
In sommige kleine dorpjes konden we niet anders dan in een Lada stappen, omdat dit de enige taxi was die nog reed
Jah, ik heb ook meegemaakt dat er alleen nog fietstaxi's reden. En we hadden daar een hotel dat een behoorlijk eind buiten de stad lag. Arme jongen...
  vrijdag 31 januari 2003 @ 18:24:04 #68
497 Maja
Ja denk!?!
pi_8208757
quote:
Op vrijdag 31 januari 2003 18:03 schreef k_man het volgende:

[..]

Arme jongen...


Maar na 1 dollar fooi waren ze de koning te rijk

In grote steden hebben we met de camper ook vaak een local opgepikt om de weg te wijzen, want van bewegwijzering in Cuba hebben ze daar amper gehoord. Die gasten vonden dat fantastisch in zo'n camper en na een fooitje waren ook hun uitermate in hun sas:)

pi_8210167
quote:
Op vrijdag 31 januari 2003 17:52 schreef k_man het volgende:
Eten in een restaurant of bij particulieren kost je meestal tussen de 8 en 10 dollar voor de complete maaltijd inclusief een drankje. Het eten is overigens over het algemeen nogal matig tot buitengewoon slecht.
Eten in restaurants is inderdaad (heel) slecht en je krijgt een hondse behandeling of op z'n best een ongeinteresseerde behandeling. Aangezien de restaurants toch van de staat zijn interesseert het niemand of ze wel of geen klanten hebben. Sterker nog, geen klanten vinden ze eigenlijk wel lekker rustig.

Bij particulieren derentegen heb ik zonder uitzondering lekker gegeten. In een aantal gevallen zelfs excellent!

pi_8210201
Cuba.. hhmm.. de herinneringen...
Too lazy to be an evil genius..
PSN ID: Cheironnl
pi_8210225
quote:
Op vrijdag 31 januari 2003 18:24 schreef Maja het volgende:
Maar na 1 dollar fooi waren ze de koning te rijk
Dit is een van de trieste dingen van Cuba. Een arts verdient ca $20 per maand. Een ongeschoolde parkeerwacht verdient dat in een dag (illegaal) aan fooien. Je kunt je voorstellen hoe ontwrichtend dit werkt voor de samenleving.
pi_8210267
quote:
Op vrijdag 31 januari 2003 19:49 schreef Aernout het volgende:

[..]

Dit is een van de trieste dingen van Cuba. Een arts verdient ca $20 per maand. Een ongeschoolde parkeerwacht verdient dat in een dag (illegaal) aan fooien. Je kunt je voorstellen hoe ontwrichtend dit werkt voor de samenleving.


Daarom wil iedereen ook het toerisme in. Stel je geeft 1 dollar fooi, en iedereen uit een tour/bus doet dat, hb je 30/40 dollar... dat is een maandsalaris *2 voor een professor!
Vandaar ook de heerlijke zwarte markt daar
Too lazy to be an evil genius..
PSN ID: Cheironnl
pi_8210353
quote:
Op vrijdag 31 januari 2003 19:44 schreef Aernout het volgende:
Bij particulieren derentegen heb ik zonder uitzondering lekker gegeten. In een aantal gevallen zelfs excellent!
Dan heb je erg veel geluk gehad (of geen smaak).

Ik vond het ook bij particulieren vaak erg matig. Al maakt de sfeer wel veel goed.

pi_8668851
Zo, eindelijk ook enkele foto's in digitale vorm. De rest is hier te vinden.


Het strand van Cayo Levisa


Santiago de Cuba

pi_8668880
Zijn dat jouw schoenen op het strand?

Ben je die weg nog over gekomen?

"wat een heerlijke yppiaanse reactie! Vol begrip, nooit veroordelend en zeker niet stekelig! #hulde"
Hoe langer de weg naar de top, hoe mooier het uitzicht!
*OUD heilige*
pi_8669079
quote:
Op zondag 23 februari 2003 17:34 schreef YPPY het volgende:
Zijn dat jouw schoenen op het strand?
Nee.
quote:
Ben je die weg nog over gekomen?
Welke weg?
pi_8669201
quote:
Op zondag 23 februari 2003 17:44 schreef k_man het volgende:

[..]

Nee.
[..]

Welke weg?


Op de andere foto's staat en weg met een laagje water. En een bus ervoor.
"wat een heerlijke yppiaanse reactie! Vol begrip, nooit veroordelend en zeker niet stekelig! #hulde"
Hoe langer de weg naar de top, hoe mooier het uitzicht!
*OUD heilige*
pi_8669256
quote:
Op zondag 23 februari 2003 17:49 schreef YPPY het volgende:
Op de andere foto's staat en weg met een laagje water. En een bus ervoor.
Ow.. ok!

Ja we zijn via een voetgangersbrug aan de overkant gekomen. Daar hebben we in de bergen gewandeld.

Had je ook gemerkt dat er nog een pagina 2 en 3 zijn?

pi_8669321
quote:
Op zondag 23 februari 2003 17:51 schreef k_man het volgende:

[..]

Ow.. ok!

Ja we zijn via een voetgangersbrug aan de overkant gekomen. Daar hebben we in de bergen gewandeld.


Niet gezwommen dus. Het ziet er zo wel leuk uit met die bus voor het water. De foto met die benen die naar beneden bungelen vind ik ook leuk.

Pagina 2 en 3 heb ik niet gezien. Ik ga nog even zoeken dan.

"wat een heerlijke yppiaanse reactie! Vol begrip, nooit veroordelend en zeker niet stekelig! #hulde"
Hoe langer de weg naar de top, hoe mooier het uitzicht!
*OUD heilige*
pi_8669344
quote:
Op zondag 23 februari 2003 17:54 schreef YPPY het volgende:
Niet gezwommen dus. Het ziet er zo wel leuk uit met die bus voor het water.
Niet daar, wel in zee twee keer.

die bus is trouwens niet onze bus, wij hadden een veel luxer exemplaar.

pi_8669397
Nu heb ik wel alle foto's gezien. Ze zijn weer erg mooi. Neem je ze ook mee naar de meeting? Dan wil ik alle verhalen erbij horen.
Wat een oude auto's! En dat meisje in het groen, zit zij in het leger, of heeft ze toevallig groene kleren aan?
"wat een heerlijke yppiaanse reactie! Vol begrip, nooit veroordelend en zeker niet stekelig! #hulde"
Hoe langer de weg naar de top, hoe mooier het uitzicht!
*OUD heilige*
pi_8669574
Fraaie foto's k_man !
Goed om te zien dat je ook mensen bent gaan fotograferen.

(Ik weet niet of een link vanaf msn.com werkt)

In veel gevallen is een scheve horizon dan ook de juiste.
  zondag 23 februari 2003 @ 21:01:30 #83
930 Kimmie
mikro-zacht
pi_8673227
Ik vind zelf deze foto een van de betere:

Volgens mij is Havanna een en al fotogenieke hoekjes, straatjes, portiekjes, wegjes, situaties, mensen etc.

fake a dream
  zondag 23 februari 2003 @ 23:22:41 #84
407 Hik
La vida es un carnaval
pi_8676181
Super k_man! Kan niet wachten om de rest te zien!
Travel is fatal to prejudice,bigotry and narrow-mindedness and many of our people need it solely on these accounts. Broad, wholesome, charitable views of men and things cannot be acquired by vegetating in one corner of the earth all one's lifetime.
pi_8679219
quote:
Op zondag 23 februari 2003 23:22 schreef Hik het volgende:
Super k_man! Kan niet wachten om de rest te zien!
Die staan toch op die site, ze zijn idd mooi!
fake a dream
pi_8687714
quote:
Op zondag 23 februari 2003 23:22 schreef Hik het volgende:
Super k_man! Kan niet wachten om de rest te zien!
Nog twee weekjes geduld... Bij de travelmeet kun je ze alle 300 zien.
pi_8691800
quote:
Op maandag 24 februari 2003 16:06 schreef k_man het volgende:

[..]

Nog twee weekjes geduld... Bij de travelmeet kun je ze alle 300 zien.


Yes!!! 300 foto's!!! Beter!!! Ze zien er iig weer fantastisch uit!
  maandag 24 februari 2003 @ 19:32:11 #88
407 Hik
La vida es un carnaval
pi_8691971
quote:
Op maandag 24 februari 2003 09:18 schreef Kimmie het volgende:

[..]

Die staan toch op die site, ze zijn idd mooi!


Ik neem aan dat hij meer foto's heeft dan alleen die van de site, dat bedoelde ik!

En jawel:

quote:
Op maandag 24 februari 2003 16:06 schreef k_man het volgende:

Nog twee weekjes geduld... Bij de travelmeet kun je ze alle 300 zien.


BTW: 39x36= 1404 foto's... wie biedt er meer?!

Travel is fatal to prejudice,bigotry and narrow-mindedness and many of our people need it solely on these accounts. Broad, wholesome, charitable views of men and things cannot be acquired by vegetating in one corner of the earth all one's lifetime.
  maandag 16 juni 2003 @ 17:22:16 #89
55929 Caipirinhia
lekkerrrrrrrrr....
pi_11147467
Wat spreken ze daar.. Lijkt dat het meest op Portugees of Spaans....
EN ja, waarschijnlijk cubaans, maar lijkt dat meer op portugees of Spaans, of gewoon ECHT nergens op?!
pi_11158206
quote:
Op maandag 16 juni 2003 17:22 schreef Caipirinhia het volgende:
Wat spreken ze daar.. Lijkt dat het meest op Portugees of Spaans....
EN ja, waarschijnlijk cubaans, maar lijkt dat meer op portugees of Spaans, of gewoon ECHT nergens op?!
Ze spreken Spaans.

Cuba is Spaans geweest.

  donderdag 24 juli 2003 @ 10:59:52 #91
32241 Dennis75
www.mangamitri.nl
pi_11980900
Begin oktober ga ik voor 3 weken naar Cuba, zijn er mensen hier die daar geweest zijn, en leuke, interessante plkeken weten waar ik zeker naar toe moet gaan???
In the beginning there was Jack, and Jack had a groove, and from this groove came the groove of all grooves, and while one day viciously trowing down on his box, Jack rolled down and declared, LET THERE BE HOUSE, and House Music was born!!!
pi_11980932
Cuba

Ik weet dan k_man er geweest is, nu nog 5 minuten wachten en hij gaat hier ook posten.

Beter een baas onder je duim, dan tien bovenop
Trekt bij warm weer een poncho aan
pi_11980957
Beter een baas onder je duim, dan tien bovenop
Trekt bij warm weer een poncho aan
  donderdag 24 juli 2003 @ 11:04:03 #94
32241 Dennis75
www.mangamitri.nl
pi_11980971
Dank je Lucille!!!
In the beginning there was Jack, and Jack had a groove, and from this groove came the groove of all grooves, and while one day viciously trowing down on his box, Jack rolled down and declared, LET THERE BE HOUSE, and House Music was born!!!
pi_11982499
quote:
Op donderdag 24 juli 2003 10:59 schreef Dennis75 het volgende:
Begin oktober ga ik voor 3 weken naar Cuba, zijn er mensen hier die daar geweest zijn, en leuke, interessante plkeken weten waar ik zeker naar toe moet gaan???
*iets langer dan 5 min nodig had*

Ga je op eigen gelegenheid?

Maar wat voor jou interessant is kan ik moeilijk beoordelen natuurlijk. Ik hou zelf nogal van architectuur en mooie steden en stadjes, terwijl het strand me veel minder trekt. Misschien is dat voor jou wel precies omgekeerd.

Hoe dan ook: vermijd Varadero. Ik ben er zelf gelukkig niet geweest, want het schijnt echt versachrikkelijk te zijn. Een soort toeristenreservaat waar je niks ziet van het 'echte' Cuba. Daar zitten dan van die mensen drie weken all-in aan het strand, maken een keer een dagexcursie naar Havana en hebben dan Cuba gezien...

Wat ik de mooiste dingen vond aan mijn reis:

  • Havana is natuurlijk een must. Sommige panden in het centrum zijn net iets te mooi gerestaureerd, maar verder is het een erg mooi vervallen koloniale stad. Natuurlijk wandel je over de bekende Malecon boulevard langs zee, en over de Prado verder naar het centrum. Daar slenter je gewoon wat rond. Pas je aan aan het Cubaanse tempo (langzaaaaam). Beklim de toren van de Iglesia y Convento San Fransisco de Assis voor een erg mooi uitzicht over de stad. Havana is wel veel duurder dan de rest van het eiland.

  • Santiago de Cuba. Net als Havana een prachtige koloniale stad. Wat gemoedelijker, schilderachtiger en met wat hoogteverschillen. Het kerkhof is hier erg mooi en in de omgeving ligt het Castillo del Morro en de bekendste kerk van Cuba: Basilica de la Virgen de la Caridad del Cobre.

  • Het is moeilijk te bereiken en er is maar één hotelletje in de buurt, maar een wandeling door de Sierra Maestra naar de Commandancia (waar Fidel tijdens de revolutie een tijd zat) is wel erg leuk! Het is wel een inspannende wandeling, steil omhoog over smalle modderpaadjes.

  • Remedios vond ik een erg leuk stadje. Wat er dan bijzonder aan is? Nou, eigenlijk helemaal niks, daarom juist. Er is maar één (mooi!) hotel, met tien kamers, dus heel veel toeristen zijn er niet. Er is een jaarlijks soort van carnaval met Kerst, maar verder is het volgens mij Cuba zoals Cuba is. Je kunt er lekker rondslenteren. Het is vrij klein: binnen een uur loop je vanaf het centrale plein de stad uit, maar ik vond het echt een leuk, sympathiek stadje. Leuke mensen ook (hier waren er vrijwel geen die iets van me wilden, maar waren ze oprecht sympathiek). Wel zijn hier ook weer de nodige mooie panden natuurlijk.

  • Santa Clara is als stad niet veel soeps, maar het mausoleum van Che en de Tren Blindado (die de overwinning van Fidel en Che inluidde) moet je gezien hebben.

  • Trinidad heeft een heel mooi, koloniaal centrum, maar vond ik wel heel erg toeristisch. Het centrum was ook kleiner en mider interessant dan ik had gedacht.De Torre Iznaga net buiten Trinidad was wel erg leuk (een toren om de slaven op de suikerplantage in de gaten te kunnen houden).

  • Cienfuegos was vroeger een echt gokparadijs en de woonplaats van veel suikerbaronnen en maffia. Er si een heel mooi centraal plein en iets uit het centrum is een wijkje met echt prachtige paleizen van die suikerbaronnen. Het Palacio de Valle is de mooiste én te bezoeken.

  • Vinales is een klein dorpje in de gelijknamige vallei. Hier komen wel redelijk veel toeristen, maar toch is het er allemaal heel leuk en relaxed. De bevolking is hier ook weer erg vriendelijk. De vallei is bekend om de merkwaardige bergen van kalksteen. Vanaf de twee grote hotels heb je een prachtig uitzicht over de vallei. Er is ook nog een bloemen- en fruittuin die erg leuk is. Beheerd door twee oude zussen. Als je de tuin gezien hebt krijg je een bordje vers fruit uit eigen tuin van ze en geef je ze natuurlijk een dollar.

Verder: het eten is vrijwel overal bijzonder matig. Dat is eigenlijk het enige nadeel van Cuba. Ga iig niet te veel eten in de restaurants van het hotel, of andere duidelijk herkenbare restaurants, want die zijn het ergst. 's Avonds ga je gewoon de straat op tot je wordt aangesproken. Dan loop je mee naar een particulier eethuisje waar moeder de vrouw lekker staat te koken voor de paar gasten van die avond. Kan qua eten ook nog tegenvallen, maar de sfeer is iig veel leuker. Kost je zo'n $ 10 voor een maaltijd en een drankje.
Je kunt voor de lunch ook wat geld omwisselen in het lokale geld (iemand spreekt je wel aan) en wat kopen bij een stalletje op straat.

Mensen zullen je veel aanspreken: voor een eethuisje, een casa particular (soort bed & breakfast - slapen bij de mensen thuis dus), maar vooral ook om je om geld of iets anders te vragen. Het irritante is dat sommige mensen je echt aanspreken uit interesse, maar dat velen dus ook op een dollar uit zijn. Mensen meteen afwimpelen is dus lullig (want mischien wil deze figuur echt gewoon een praatje maken), maar aan de andere kant zit je dan dus vaak een kwartier met iemand te praten tot de aap toch uit de mouw komt.

Klik eens op de tweede link in mijn sig voor foto's.

[Dit bericht is gewijzigd door k_man op 24-07-2003 12:26]

  donderdag 24 juli 2003 @ 13:56:32 #96
61985 HavanaBanana
Terug uit Havana
pi_11984839
Cienfuegos is een must!
Zomer in m'n bol!!
  donderdag 24 juli 2003 @ 19:16:32 #97
497 Maja
Ja denk!?!
pi_11993089
Ik ben in Cuba ook mensen tegengekomen in Guantalavaca die drie weken alleen op een resort zitten en voor de rest Cuba niet zijn. Daar begrijp ik echt helemaal niets van.

De beschrijving die k_man geeft, deelt volledig mijn ervaring, hoewel ik niet al die stadjes bezocht heb. De Vinales Valei is overigens echt heel mooi, met daarin de beroemde muurschildering.

Het was voor mij in ieder geval een onvergetelijke vakantie

  vrijdag 25 juli 2003 @ 09:27:20 #98
32241 Dennis75
www.mangamitri.nl
pi_12003913
Heeey bedankt allemaal!!!, ik ben weer een stuk geholpen!!!, vooral met dat verhaaltje van jou k_man!!! Thanx allemaal!!!!
In the beginning there was Jack, and Jack had a groove, and from this groove came the groove of all grooves, and while one day viciously trowing down on his box, Jack rolled down and declared, LET THERE BE HOUSE, and House Music was born!!!
  vrijdag 25 juli 2003 @ 16:18:21 #99
1762 YPPY
Yppiaans
pi_12014424
quote:
Op vrijdag 25 juli 2003 09:27 schreef Dennis75 het volgende:
Heeey bedankt allemaal!!!, ik ben weer een stuk geholpen!!!, vooral met dat verhaaltje van jou k_man!!! Thanx allemaal!!!!
Horen we nu ook van jou hoe het was? Of zelfs een reisverslag? Dan hebben anderen daar ook weer wat aan.
"wat een heerlijke yppiaanse reactie! Vol begrip, nooit veroordelend en zeker niet stekelig! #hulde"
Hoe langer de weg naar de top, hoe mooier het uitzicht!
*OUD heilige*
  maandag 28 juli 2003 @ 12:21:42 #100
32241 Dennis75
www.mangamitri.nl
pi_12064309
quote:
Op vrijdag 25 juli 2003 16:18 schreef YPPY het volgende:

[..]

Horen we nu ook van jou hoe het was? Of zelfs een reisverslag? Dan hebben anderen daar ook weer wat aan.


Zekers!!! ik ga hier verslag uitbrengen als ik terug ben!!!
In the beginning there was Jack, and Jack had a groove, and from this groove came the groove of all grooves, and while one day viciously trowing down on his box, Jack rolled down and declared, LET THERE BE HOUSE, and House Music was born!!!
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')