quote:
Op maandag 21 februari 2022 @ 10:06 schreef GGMM het volgende:[..]
Dat ze er iets aan doen prima, maar 90% van dat gesprek gaat erover. Als ze denken dat diversiteit een reden is om naar LOTR te kijken dan zijn ze wel echt wereldvreemd.
En de trailer was ook matig.
Het was een teaser, die natuurlijk gewoon bedoeld is om een beetje interesse te wekken. Ik verwacht op termijn wel gewoon een gave trailer als we dichterbij de release komen.
Maar ik denk niet dat diversiteit een reden is om te kijken, of dat Amazon dat denkt. Wat ik meer bedoel is: ze kopen een dure licentie op een bestaand IP en bouwen daar een megadure tv-serie omheen. Daar willen ze wat mee bereiken: eindelijk mee gaan tellen als streamingdienst, want waar ze aanvankelijk alleen Netflix als concurrent hadden worden ze links en rechts ingehaald door de grote filmstudio's die intussen hun eigen diensten hebben.
De diversiteit is, naar mijn idee, gewoon een poging om niet een verouderde blik op de wereld (van de eerste helft van de vorige eeuw, grofweg)
niet te vertalen naar het heden. Ik ga er vanuit dat de makers weten dat dit vooral bij hardcore fans weerstand kan oproepen, maar ze zullen heus vinden dat het een goed idee is en dat ze een goede serie hebben ontworpen. (En zich realiseren dat het potentieel publiek groter is dan de groep hardcore fans.)
Of dat ook zo is, moeten we natuurlijk nog maar zien.

quote:
Ik hou m'n hart vast.
Nou ja figuurlijk dan, want ik ben niet zo'n mega-fan. Als dit kut wordt zet ik wat anders op.
Maar als je echt groot fan bent van de boeken/films kan ik me voorstellen dat dit frustrerend is.
Ja, dat kan ik me ook voorstellen. Je hebt natuurlijk wel verschillende manieren om te kijken naar verfilmingen van geliefde boeken; je kunt accepteren dat een verfilming de creatieve interpretatie is van andere artiesten dan de oorspronkelijke maker, of je kunt de hoop blijven koesteren dat je iets waar je heel erg van houdt letterlijk gaat terugzien in bewegend beeld, of iets ertussen.
Ik denk dat dat 1-op-1 verfilmen niet letterlijk is wat velen in dit topic verwachten; ik zie in de kritiek die ik tot nu toe lees een mengsel van "woke-moeheid" (waarbij elke niet-witte casting wordt gezien als een politiek statement) en klassiek purisme (waarbij je wilt dat recht wordt gedaan aan de visie van, in dit geval, Tolkien). Voor beide valt wat te zeggen. Persoonlijk maak ik me niet druk om wat vaak wordt gezien als een "geforceerde diversiteit" die naar de mening van velen de boel verpest, maar ik heb wel begrip voor wie bang is dat we naar iets heel anders gaan kijken dat wat je graag had willen zien.
Echter: we weten nog maar heel weinig. Het kan interdaad volkomen en episch falen, maar misschien is wat we zometeen krijgen best een leuke benadering van de wereld die Tolkien heeft bedacht en een hele vermakelijke serie met mooie sets, goede acteurs en boeiende verhaallijnen. Ik denk echt dat je alleen op deze eerste beelden niet de hele serie meteen moet afschrijven.
Zelf volg ik ook diverse verfilmingen van dingen die ik heb gelezen, en waar het afwijkt denk ik soms ook "hee zo hoort het niet", maar dan realiseer ik me dat ik ook niet naar een bewegend boek of comic zit te kijken, maar naar iets dat door andere makers in elkaar is gezet en laat ik de ergernis los dat dingen anders zijn. En dan vind ik het vaak alsnog leuk.
I am a leaf on the wind.
Watch how I soar.